Tuli se homma eteen että perheellä on retkeilyauto jolla ei nyt terveyssyistä ei omistaja kykele ajelemaan ja vastaavista syistä en itsekkään. Autoon kerkesi epäpuhtauksia sisältäviin kohtiin tulemaan todella pieniä pintahomepilkkuja jotka kyllä lähtee pois kun kokeili rätillä niitä pyyhkiä. Onneksi vain tyyliin pöytään ja rattiin että ei koko auto ole tyyliin pilalla. Nyt tuli hankittua autoon Tuya-yhteensopiva 750W/1250W/2000W lämmitin+ pari suolapönttöä imemään kosteutta pois. Siivoilla autoa vielä täytyy isolla kädellä mutta nyt onneksi suurin urakka on ohi (aiemmin hiiren p*rkeleet teki autossa tuhojaan joita varten on nyt sähköinen karkoitin autossa) sekä tyhjentää kaikki turhat tavarat autosta pois.
Mites vaan jatkossa ehkäistä kosteusongelmat autossa lämmityksellä ja mikä olisi sopivin lämpötila? Caravan-juttuja kun googletteli niin tulee aivan laidasta laitaan asiaa kosteuden poissapitämisestä. Jotkut pitää koko talven 5-10 astetta plussalla kun taas jotkut pakkasen puolella mutta ulkolämpötilaa silti n. 5 astetta ulkolämpöä korkeammalla joka olisi nykyisillä sähkönhinnoilla se järkevin vaihtoehto. Plussan puolella pitäminen taas tuo omat ongelmansa, esimerkiksi auton päälle kertyvän lumen sulaminen pitkin auton ulkorakenteita. Tuyan automaatiolla ei harmi kyllä saa suoraan toteutettua sitä että jos esim. Tuyan sääpalvelu näyttää todella tarkasti todellisen ulkolämpötilan että lämmitin pitäisi auton sisätilan aina 5 astetta ulkolämpöä korkeampana vaan täytyy tehdä vaikka 10 asteen pykälissä (esim jos ulkolämpö -20 niin auton sisällä lämmitys lähtisi päälle -20 ja sammuisi -15 kun taas jos ulkolämpö olisi -10 niin lämmitys lähtisi päälle -15 ja sammuisi -10) Tämä toki ei ole mitenkään hankala edes toteuttaa. Tämä myös näillä sähkön hinnoilla olisi se järkevin keino toteuttaa tämä mutta mikä lämpötilaero ulko- ja sisälämpötilan välillä olisi paras kosteuden poissapitämisen kannalta.
Nyt alkuun tuli laitettua lämmittimen oma pakkassuojamoodi alkuun autoon vaan testiksi pitämään lämpö 5-9 asteen välillä niin saa rakenteet plussan puolelle lämpimäksi jotta suolapöntöt kerää rakenteista irtoavan kosteuden itseensä. Tämän kuivatuksen jälkeen tekisi edellä mainitut automaatiot ohjaamaan lämmitintä kun vaan keksii parhaiten tarkoitukseen sopivimman lämpötilaeron automatiikkaan.
Auto ei ole todellakaan kauttaaltaan eristetty eli jopa tuolla 2000w lämmittimellä kovilla pakkasilla lämmön plussalla pitäminen on täysi mahdottomuus ja jo edellä mainitsin että ei myöskään millää tapaa järkevä ratkaisu kun sitten auton ulkopinnat kerää todella rajusti jäätä eli paras vaihtoehto senkin kannalta olisi pitää tuo pieni lämpötilaero mutta sisätilan jääden silti pakkasen puolelle. Autossa välissä silti käydään talvella viettämässä aikaa niin siksi otin tehokkaamman että voi tarvittaessa nostaa sisälämmön plussan puolelle ilman että tarvitsee välttämättä lämmittää kaasulla kun sähkö on silti pihassa saatavilla jossa auto on kokoajan sen säilytyksen aikana kytkettynä.
Se muuten vielä että miten nuo kosteudenpoistajat toimii pakkasella? Vai onko ne tarkoitettu lähinnä plussan puolella käytettäviksi? Kyllä selvästi suolapussit ovat kovettuneet pakkasella mutta kippoon ei pakkasella juuri vettä kerry eli kannattaisiko lämmitysautomaatioon tehdä sellainen että vaikka kerran viikkoon auto kävisi x tunteja plussan puolella että suolapöntöt imisi ilmaan kertyneen kosteuden kippoonsa?
Onkos io-tehchiläissä muita karavaanareita sekä mökkiläisiä joilla olisi tarjota neuvoja sekä omia kokemuksia aiheesta?
Mites vaan jatkossa ehkäistä kosteusongelmat autossa lämmityksellä ja mikä olisi sopivin lämpötila? Caravan-juttuja kun googletteli niin tulee aivan laidasta laitaan asiaa kosteuden poissapitämisestä. Jotkut pitää koko talven 5-10 astetta plussalla kun taas jotkut pakkasen puolella mutta ulkolämpötilaa silti n. 5 astetta ulkolämpöä korkeammalla joka olisi nykyisillä sähkönhinnoilla se järkevin vaihtoehto. Plussan puolella pitäminen taas tuo omat ongelmansa, esimerkiksi auton päälle kertyvän lumen sulaminen pitkin auton ulkorakenteita. Tuyan automaatiolla ei harmi kyllä saa suoraan toteutettua sitä että jos esim. Tuyan sääpalvelu näyttää todella tarkasti todellisen ulkolämpötilan että lämmitin pitäisi auton sisätilan aina 5 astetta ulkolämpöä korkeampana vaan täytyy tehdä vaikka 10 asteen pykälissä (esim jos ulkolämpö -20 niin auton sisällä lämmitys lähtisi päälle -20 ja sammuisi -15 kun taas jos ulkolämpö olisi -10 niin lämmitys lähtisi päälle -15 ja sammuisi -10) Tämä toki ei ole mitenkään hankala edes toteuttaa. Tämä myös näillä sähkön hinnoilla olisi se järkevin keino toteuttaa tämä mutta mikä lämpötilaero ulko- ja sisälämpötilan välillä olisi paras kosteuden poissapitämisen kannalta.
Nyt alkuun tuli laitettua lämmittimen oma pakkassuojamoodi alkuun autoon vaan testiksi pitämään lämpö 5-9 asteen välillä niin saa rakenteet plussan puolelle lämpimäksi jotta suolapöntöt kerää rakenteista irtoavan kosteuden itseensä. Tämän kuivatuksen jälkeen tekisi edellä mainitut automaatiot ohjaamaan lämmitintä kun vaan keksii parhaiten tarkoitukseen sopivimman lämpötilaeron automatiikkaan.
Auto ei ole todellakaan kauttaaltaan eristetty eli jopa tuolla 2000w lämmittimellä kovilla pakkasilla lämmön plussalla pitäminen on täysi mahdottomuus ja jo edellä mainitsin että ei myöskään millää tapaa järkevä ratkaisu kun sitten auton ulkopinnat kerää todella rajusti jäätä eli paras vaihtoehto senkin kannalta olisi pitää tuo pieni lämpötilaero mutta sisätilan jääden silti pakkasen puolelle. Autossa välissä silti käydään talvella viettämässä aikaa niin siksi otin tehokkaamman että voi tarvittaessa nostaa sisälämmön plussan puolelle ilman että tarvitsee välttämättä lämmittää kaasulla kun sähkö on silti pihassa saatavilla jossa auto on kokoajan sen säilytyksen aikana kytkettynä.
Se muuten vielä että miten nuo kosteudenpoistajat toimii pakkasella? Vai onko ne tarkoitettu lähinnä plussan puolella käytettäviksi? Kyllä selvästi suolapussit ovat kovettuneet pakkasella mutta kippoon ei pakkasella juuri vettä kerry eli kannattaisiko lämmitysautomaatioon tehdä sellainen että vaikka kerran viikkoon auto kävisi x tunteja plussan puolella että suolapöntöt imisi ilmaan kertyneen kosteuden kippoonsa?
Onkos io-tehchiläissä muita karavaanareita sekä mökkiläisiä joilla olisi tarjota neuvoja sekä omia kokemuksia aiheesta?
Viimeksi muokattu: