Asunnon ostaminen ja asuntolaina

Jos ei mee kaupaksi niin vuokralle voi kans laittaa, mut sen kans on sit jumissa min 3kk. Itse kannattaa toimia välittäjänä ja katsoa silmästä silmään tulevaa mahdollista vuokralaista. Vuokravälittäjät tekevät vain sen minimin leveästi hymyillen.
 
Jos ei mee kaupaksi niin vuokralle voi kans laittaa, mut sen kans on sit jumissa min 3kk. Itse kannattaa toimia välittäjänä ja katsoa silmästä silmään tulevaa mahdollista vuokralaista. Vuokravälittäjät tekevät vain sen minimin leveästi hymyillen.
Tästä oli aiemminkin ketjussa puhetta. Vuokralle laitto ei ole mikään default vaihtoehto tilanteessa jossa myynti on vaikeaa. Ei kannata, ellei oikeasti halua ryhtyä vuokranantajaksi.
 
Tästä oli aiemminkin ketjussa puhetta. Vuokralle laitto ei ole mikään default vaihtoehto tilanteessa jossa myynti on vaikeaa. Ei kannata, ellei oikeasti halua ryhtyä vuokranantajaksi.
Voihan sen vuokraamisen palvelunakin ostaa tai osittaispalveluna jos ajattelee tällaista välimallin ratkaisua.
 
Tästä oli aiemminkin ketjussa puhetta. Vuokralle laitto ei ole mikään default vaihtoehto tilanteessa jossa myynti on vaikeaa. Ei kannata, ellei oikeasti halua ryhtyä vuokranantajaksi.
Mut sit taas jos se puolikin vuotta roikkuu myymättömänä ilman asujaa niin kummasti kasautuu kulut. Jos siis itse asuu jo toisaalla, on hankkinut vaikka sen isomman vuokra-asunnon väliaikaiseksi asumiseen tai saanut lainan pankista siihen isompaan asuntoon. Puhumattakaan jos nimenomaan juuri haluaa pois siitä asunnosta jota ollaan aikeissa myydä. Jos ajat ovat tällaiset niinkuin nyt niin asunnon myymisessä saattaa mennä vuosia jos kokeilee saada "vähän enemmän". Kannattee alkaa myymään korkeimmillaan markkinahintaan, pienellä alihinnallakin menee tod näk aikaa eikä taida olla selvillä ammattilaisillakaan mikä on oikea hintapyynti mistäkin kun markkinat polkevat tyhjää. Vertailu on vaikeaa viimeaikoina vastaaviin tehtyihin kauppoihin. Reippaalla alihinnalla saattaa päästäkin jo nopeaa kaupoille.

Default on ottaa takkiin yhdellä tai toisella tavalla.
 
Voihan sen vuokraamisen palvelunakin ostaa tai osittaispalveluna jos ajattelee tällaista välimallin ratkaisua.

Mut sit taas jos se puolikin vuotta roikkuu myymättömänä ilman asujaa niin kummasti kasautuu kulut. Jos siis itse asuu jo toisaalla, on hankkinut vaikka sen isomman vuokra-asunnon väliaikaiseksi asumiseen tai saanut lainan pankista siihen isompaan asuntoon. Puhumattakaan jos nimenomaan juuri haluaa pois siitä asunnosta jota ollaan aikeissa myydä. Jos ajat ovat tällaiset niinkuin nyt niin asunnon myymisessä saattaa mennä vuosia jos kokeilee saada "vähän enemmän". Kannattee alkaa myymään korkeimmillaan markkinahintaan, pienellä alihinnallakin menee tod näk aikaa eikä taida olla selvillä ammattilaisillakaan mikä on oikea hintapyynti mistäkin kun markkinat polkevat tyhjää. Vertailu on vaikeaa viimeaikoina vastaaviin tehtyihin kauppoihin. Reippaalla alihinnalla saattaa päästäkin jo nopeaa kaupoille.

Default on ottaa takkiin yhdellä tai toisella tavalla.

Pointtinani oli se, että jos otat vuokralaisen niin siirryt siinä samalla asuntosijoittajaksi ja kannattaa ymmärtää siihen liittyvät riskit ja realiteetit. Todellinen vuokratuotto on varsin pieni ja voi helposti olla myös negatiivinen. Vuokrauksen euromääräinen kannattavuushan tulee velkavivusta, kun puolestaan kokonaan maksetun asunnon rahamäärälle saa satavarmasti muualta paremman tuoton. Vuokraus ennemminkin laskee kuin nostaa asunnon arvoa, joten siinä kohtaa kannattaa asennoitua niin, että asunto on sitten pitkään omistuksessa ja kassavirta voi olla vuosien aikana tilanteesta riippuen positiivinen tai negatiivinen. Tästä on uutisoitukin Kauppalehdessä.
 
Tilanne vähän muuttui, löydettiin vaimon kanssa eilen etuovi.comista halvempi ja paljon järkevämpi rivitaloasunto meille. Menemme ensi viikolla sitä katsomaan, jos ja kun on sopiva niin ehdollinen tarjous vaan vetämään. Ensi viikolla on sovittuna jo kolmen asunnonvälittäjän käyntiä meille, eiköhän siinä ole jo tarpeeksi. Mites muuten, onko kellään kokemusta asuntolainan siirtämistä toiseen asuntoon? Näin hyvää asuntolainaa mitä nyt meillä on niin emme saa enää mistään.
 
Ei pankki sitä siirrä. Laina on sidottu kohteeseen ja uuteen kohteeseen neuvotellaan uusi laina.

Ai jaa, minulla kyllä onnistui vuonna 2017. Omistin aiemman asunnon yksin, siinä oli laina jonka noston aikaan lainaehtoja ei oltu vielä korjattu marginaalin osalta ja negatiivinen euribor pienensi marginaalia jolloin kokonaiskorko oli pitkän aikaa nollan tuntumassa. Ostimme puolison kanssa uuden yhteisen, myin vanhan ja minun laina riitti omaan osuuteen jolloin vain vakuus vaihtui. Onhan tästäkin kyllä jo melkein kymmenen vuotta aikaa kulunut joten nykytilannetta en tiedä.
 
Ai jaa, minulla kyllä onnistui vuonna 2017. Omistin aiemman asunnon yksin, siinä oli laina jonka noston aikaan lainaehtoja ei oltu vielä korjattu marginaalin osalta ja negatiivinen euribor pienensi marginaalia jolloin kokonaiskorko oli pitkän aikaa nollan tuntumassa. Ostimme puolison kanssa uuden yhteisen, myin vanhan ja minun laina riitti omaan osuuteen jolloin vain vakuus vaihtui. Onhan tästäkin kyllä jo melkein kymmenen vuotta aikaa kulunut joten nykytilannetta en tiedä.
Jaa no hyvä tietää, seison korjattuna. Onhan näemmä tuolla Nordealla ainakin hinnastossa vakuuden vaihtaminen. Ehkäpä olennaista tässä on se lainamäärä, melko useinhan lainaa otetaan vaihtohetkellä lisää jolloin kuvailemaasi veivausta ei voi samalla tapaaa tehdä.
 
Ehkäpä olennaista tässä on se lainamäärä, melko useinhan lainaa otetaan vaihtohetkellä lisää jolloin kuvailemaasi veivausta ei voi samalla tapaaa tehdä.
Ihan hyvin voi tehdä. Siihen vaan otetaan silloin toinen lisälaina kylkeen. Ainakin OP:lla tuollainen järjestely on onnistunut. Isompi haaste tuossa järjestelyssä on vain se aiemmasta asunnosta eroonpääsy, sillä esim. OP:lla vaihtoehdot oli:
1. Myy vanha asunto ensin pois, myyntihinnasta nykyisen lainan osuus jää OP:n tilille minne ei itsellä ole käyttöoikeutta, ja lainaa saa jatkaa vanhan lainan ehdoilla kunhan se siirtyy uuteen asuntoon 1 kk sisällä siitä kun vanha myytiin. Jos ei löydy aikarajan sisällä, niin tililtä kuitataan vanha laina pois ja se päättyy.
2. Osta ensin uusi ja ota bullet-laina 13 kk ajalle, siten että käytännössä vanha on pakko saada myydyksi 13 kk sisään.

Molemmissa luonnollisesti omat riskinsä. Erityisesti tuo että saisi vanhan myytyä ja siitä 1 kk sisään uuden ostetuksi on aika tiukka aikaraja.
 
Pointtinani oli se, että jos otat vuokralaisen niin siirryt siinä samalla asuntosijoittajaksi ja kannattaa ymmärtää siihen liittyvät riskit ja realiteetit. Todellinen vuokratuotto on varsin pieni ja voi helposti olla myös negatiivinen. Vuokrauksen euromääräinen kannattavuushan tulee velkavivusta, kun puolestaan kokonaan maksetun asunnon rahamäärälle saa satavarmasti muualta paremman tuoton. Vuokraus ennemminkin laskee kuin nostaa asunnon arvoa, joten siinä kohtaa kannattaa asennoitua niin, että asunto on sitten pitkään omistuksessa ja kassavirta voi olla vuosien aikana tilanteesta riippuen positiivinen tai negatiivinen. Tästä on uutisoitukin Kauppalehdessä.
Taas mennään sijoituslinjalle, aiemmassa puhuttiin vain siitä että on tarve päästä asunnosta eroon, ja jos kauppoja ei nopeasti synny niin se voi olla pitkän linjan takkiinottoa pitää asuntoa vain tyhjänä. Eli sun mielestä on parempi pitää asuntoa tyhjänä ja maksaa siitä sen hetkiset vastikkeet mitä lienee ovatkaan, 200€-1200€ kuukaudessa? Siihen asti että ostaja löytyy? Itse näen siinä riskinä vain sen vuokralaisen lukuisine eri tapoineen miten hän voi kusta sun kintuille, ja sanoinkin että kannattaa valita tarkoin, jos vaikka joku lähisukulainen tai ystävä joka tarvii asuntoa jonkinaikaa. Tietenkin puskurivaroja pitää olla, mutta niin yleensäkin elämässä joten en laske sitä mukaan ollenkaan.

Joka puolella puhutaan että asuntojen hinnat lähtisivät nousuun ensivuonna, mutta toki se on sitä samaa aina, huhujen liikkeellepanolla on aina jokin syvempi merkitys, todennäköisesti ei se mistä huhuillaan koska se harvoin on bisnes mielessä hyvä asia kertoa asioista niinkuin ne on. Sana "asiantuntija" on ehkä nykymaailman merkittävin sana, sen takana asioita sanomalla voisi melkeinpä vaikka siirtää mannerlaattoja.
 
Joka puolella puhutaan että asuntojen hinnat lähtisivät nousuun ensivuonna, mutta toki se on sitä samaa aina, huhujen liikkeellepanolla on aina jokin syvempi merkitys, todennäköisesti ei se mistä huhuillaan koska se harvoin on bisnes mielessä hyvä asia kertoa asioista niinkuin ne on. Sana "asiantuntija" on ehkä nykymaailman merkittävin sana, sen takana asioita sanomalla voisi melkeinpä vaikka siirtää mannerlaattoja.

Missä puhutaan, että asuntojen hinnat lähtee nousuun?
Ennemmin asuntojen hinnat laskevat lisää. Kuilu uusien ja vanhojen asuntojen välillä senkun vain kasvaa. Uudet asunnot eivät millään mene kaupaksi. Enkä tätä ihmettele, kun katselee niiden hintoja. Täytyisi kuulua ylimmän desiilin parempi tuloiseen laitaan, että niihin olisi varaa. Korot nousi just ja uhattiin useammalla nostolla vielä tänä vuonna.
 
Missä puhutaan, että asuntojen hinnat lähtee nousuun?
Ennemmin asuntojen hinnat laskevat lisää. Kuilu uusien ja vanhojen asuntojen välillä senkun vain kasvaa. Uudet asunnot eivät millään mene kaupaksi. Enkä tätä ihmettele, kun katselee niiden hintoja. Täytyisi kuulua ylimmän desiilin parempi tuloiseen laitaan, että niihin olisi varaa. Korot nousi just ja uhattiin useammalla nostolla vielä tänä vuonna.
Asuntojen hinnoissa odotetaan käännettä ensi vuonna sama uutinen on monella sivustoilla, ja sama ennuste myös nordealta. En siis tarkoittanut että sanovat nousun vievän kiertoradalle saakka mutta että lähtisi nousuun, ja isommista vanhemmista asunnoista alkaen.
 
Eli sun mielestä on parempi pitää asuntoa tyhjänä ja maksaa siitä sen hetkiset vastikkeet mitä lienee ovatkaan, 200€-1200€ kuukaudessa? Siihen asti että ostaja löytyy? Itse näen siinä riskinä vain sen vuokralaisen lukuisine eri tapoineen miten hän voi kusta sun kintuille, ja sanoinkin että kannattaa valita tarkoin, jos vaikka joku lähisukulainen tai ystävä joka tarvii asuntoa jonkinaikaa. Tietenkin puskurivaroja pitää olla, mutta niin yleensäkin elämässä joten en laske sitä mukaan ollenkaan.
Meinaa karata offtopicin puolelle, joten omalta osaltani lopetan tähän vastaukseen. Liittyy kuitenkin asunnon ostoon sikäli, että jollain sekin pitää rahoittaa.

Kyllä, mielestäni parempi voi olla jopa pitää hetki tyhjänä jos on löytynyt uusi unelmakohde ja saanut muutettua siihen. Vuokratun kohteen myynti karkottaa sekä vuokralaiset että ostajat, joten sitten ollaan vuokranantajana todennäköisesti pitkään ja, kuten sanottua, tämä on parempi tehdä tietoisena päätöksenä eikä vaan rahansäästön vuoksi. Se on hienoa jos löytyy siististi todetusti asuvia tuttuja jotka tarvitsee asuntoja jonkin aikaa, mutta saa olla kyllä melkoinen lottovoitto että näin on.

Nykyisessä markkinassa näen kuitenkin parempana ratkaisuna, että sinnittelee myytävässä asunnossa ja ostaa uuden vasta kun on vanha on myyty. Omassa tapauksessa tässä meni noin 15 kuukautta (myyntiin laitosta uuteen asuntoon muuttoon), mutta semmoista se nyt vaan on. Olisi mahdoton paikka lähinnä tilanteessa, jossa pitäisi muuttaa työn takia kauas.
 
Nykyisessä markkinassa näen kuitenkin parempana ratkaisuna, että sinnittelee myytävässä asunnossa ja ostaa uuden vasta kun on vanha on myyty. Omassa tapauksessa tässä meni noin 15 kuukautta (myyntiin laitosta uuteen asuntoon muuttoon), mutta semmoista se nyt vaan on. Olisi mahdoton paikka lähinnä tilanteessa, jossa pitäisi muuttaa työn takia kauas.
Tähän yhdyn, asuu siihen asti edellisessä että menee kaupaksi. Mutta se voi vaan olla joillekin stressaavaa kun jatkoa pitää kokoajan pitää liipasimella koska kaupat voi olla ajankohtaset milloin vaan. Ja jos oikeasti löytyy halukas ostaja niin sitä mielellään levittäisi punasen maton hänen alleen näillä markkinoilla. Jos hän haluaa muuttaa asuntoon jo muutaman viikon päästä niin sitä pitää vaan sanoa "joo kyllä onnistuu" ettei vaan karkota tätä venyttämällä hänen toivettaan jotta oma poismuutto järjestyy. Toki jonkun varastotilanhan saa vuokrattua nopeastikin niin saa omat tavarat siirrettyä heti pois.
 
Asuntojen hinnoissa odotetaan käännettä ensi vuonna sama uutinen on monella sivustoilla, ja sama ennuste myös nordealta. En siis tarkoittanut että sanovat nousun vievän kiertoradalle saakka mutta että lähtisi nousuun, ja isommista vanhemmista asunnoista alkaen.

Verkkouutiset?

No, jos tuota oikein lukee niin kyllä aika molli voittoinen on koko artikkeli. Että aika toivotaan toivotaan osastolla. Mutta mikäs ei ole kirjoittajan odotellessa. Ja jos käännettä ei tule, niin sitähän vain odoteltiin. Odottelua voi hyvin jatkaa vuoteen -28.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
309 356
Viestejä
5 248 559
Jäsenet
83 488
Uusin jäsen
Cwat

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom