Itse olen soitellut aspaan aina kun on ollut hyvä veruke hilata marginaalia alaspäin, esim yleinen korkojen lasku, palkankorotus, alueen asuntojen yleinen hinnannousu ja jäljelläolevan lainamäärän pienentyminen.Mitä enemmän näitä juttuja luen niin sitä varmemmaksi tulen siitä että saatiin syksyllä oikeastaan huono asuntolainatarjous vieläpä omalta pankilta (OP). 187k lainaa, 25v laina-ajalla. Tarjosivat aluksi 0,99% marginaalia 700€ nostokuluineen. Sain sitten vähän tingittyä marginaalista ja nostokuluista, suostuttiin sitten 0,95% marginaaliin ja nostokuluista lähti pari sataa.
Yritin toki tehdä silloin kilpailua mutta joistain pankeista ei vastausta kuulunut ja joku pankki ei pystynyt meidän tuloilla/varallisuudella/menoilla myöntämään lainaa joten koin että oma pankki antoi parhaan tarjouksen.
Olen vähän kyllä hämmentynyt että pankki jonka asiakkaina olemme molemmat olleet vuosia ja raha-asiat olemme aina hoitanut moitteettomasti antaa tuollaisen tarjouksen. No mutta pääasia että saimme asuntolainan ja saatiin talo johon olemme todella tyytyväisiä.
Lainaa olemme lyhentäneet n.5kk, milloin tätä kannattaisi lähteä uudestaan kilpailuttamaan? Pankin vaihto ei sinänsä kiinnostaisi, koska OP:een ollaan oltu muuten tyytyväisiä. Riittääkö jo se marginaalin tiputtamiseksi että sanon että ollaan kilpailuttamassa asuntolainaa vaikka ei välttämättä oikeasti olla? Toki sen voisi oikeastikin tehdä, vaatii vähän aikaa hakemuksien täyttämiseen ja omien menojen/tulojen uudelleen laskuun, mikä ei kyllä huonoakaan asia olisi.
Aina on hyvin perusteluin lähtenyt siivu pois.
Kun nostin lainan (220k) oli se silloisiin tuloihin ylimitoitettu. Marginaali 0,8 ja 6kk euribor.
Nyt 150k jäljellä, marginaali 0,37 ja sama 6kk euribor.
Toki jos tulot riittävät rimaa hipoen, alue on huono ja työt kenties kausiluontoisia tai määräaikaisuuksia niin toivoa alennuksiin ei välttämättä ole