Ars Technica: Valve aikoo julkaista käsikonsolimaisen "SteamPal"-tietokoneen

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 452


Kaotik kirjoitti uutisen/artikkelin:
Valven Gabe Newell herätti netin keskustelupalstojen spekulaatiomyllyt horteestaan aiemmin tässä kuussa antamassaan haastattelussa. Haastattelija kysyi Newelliltä yhtiön tulevaisuuden suunnitelmista konsolipelien suhteen, johon hän vastasi kiertelevästi, että asiasta kerrottaisiin myöhemmin tänä vuonna eikä vastaus ole sellainen, mitä ihmiset odottavat.

Valve on julkaissut aiemmin Steam Machine -konseptin, jonka piti olla konsolimainen tietokone, mutta joka floppasi ja katosi hiljaa markkinoilta. Steam Link -mediajatke on niin ikään kadonnut markkinoilta. Lisäksi yhtiö kastoi varpaitaan ohjainpuolelle ensin Steam Controllerilla ja sittemmin VR-ohjaimilla. VR-puolella yhtiö teki ensin tiivistä yhteistyötä HTC Viven tiimoilta ja kaksi vuotta sitten yhtiö julkaisi omat Index-virtuaalilasinsa.

Nyt Ars Technica kertoo varmistaneensa useiden eri lähteiden kautta, että Newellin vihjaama odottamaton vastaus tulisi olemaan ”SteamPal”, käsikonsolimainen tietokone. SteamDB:n tietojen mukaan SteamPal olisi jatkoa viime syksynä nähdylle Neptunelle, jota varten Steamiin oli lisätty viite ”Neptune Optimized Games”. Itse SteamPal nimi on Ars Technican mukaan vielä epävarma.

Ars Technican mukaan itse rautatoteutus on vielä puhtaasti spekulaatiota, mutta Valven odotetaan noudattavan muista vastaavista tietokoneista tuttua formaattia AMD:n tai Intelin prosessorilla ja integroidulla grafiikkaohjaimella. NVIDIAnkaan osallisuutta ei ole kuitenkaan suljettu pois mahdollisuuksista ilmeisesti.

Ainakin yhden prototyypeistä kerrotaan olevan selvästi esimerkiksi Nintendo Switchiä leveämpi. Kosketusnäytön lisäksi siitä kerrotaan löytyvän perinteiset peliohjainpainikkeet kahdella peukalotikulla ja vähintään yhdellä peukalo-kosketuslevyllä. Yhdestä prototyypistä ei voida kuitenkaan vetää vielä johtopäätöksiä lopullisen tietokoneen ominaisuuksista.

Lähde: Ars Technica

Linkki alkuperäiseen juttuun
 
Liittynyt
17.09.2020
Viestejä
1 760
Kunhan projektiin ei liity numero 3, niin sieltä saattaa jotain tullakin ulos. Soon(tm) :hmm:
Sanan "pal" sisältämien kirjainten aakkosellinen järjestysluku kertoo seuraavaa. P=16. A=1 L=12. 16+1+12=29. Sitten kun kerromme molemmat numerot kolmella, eli 2x3 ja 9x3 ja laskemme nämä yhteen... Saamme luvun 33.

Tämä nimi on TÄYNNÄ kolmosia!!!
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
466
Kumminkin pilataan jollain Linuxilla tää laite ja sitten floppaa taas kun ei toimi muut ku huonot linux pelit.
 

Bladekill

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 708
Oikein tehtynä ja siis painottaen OIKEIN TEHTYNÄ tämä voisi olla aikamoinen game changer and tuhota käytännössä kokonaan iPadin ja Switchin pelirintamalla. Kilpailu on aina toki tervetullutta ja nähtäväksi jää.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 299
Taisi olla mutta onhan steam link vieläkin olemassa, erillisen oman raudan tarve vain katosin ku toimii suoraan softana eri laitteilla.
Jep, Nykyään Steam Link appin saa eri Android laitteisiin ja itse tässä vasta valjastin vanhan älyluurini retrokäsikonsoliksi/steam link päätteeksi:



Noin vanha luuri sai uuden elämän ja varsin hauska tuolla on pelata sängyssä maaten :)

Kumminkin pilataan jollain Linuxilla tää laite ja sitten floppaa taas kun ei toimi muut ku huonot linux pelit.
Vaikka itse en ole kauhean perehtynyt linux pelaamiseen, mutta olihan se jo ajat sitten siinä tilassa että suurin osa windows peleistä toimii hienosti linuxin puolella kiitos Protonin.
Mutta windowsissa olisi se hyöty kyllä että ainakin kaikki pelien striimaus palvelut toimisivat myös kuten GeforceNow sekä Xcloud.
Itse kuitenkin olisin tuosta enemmän kiinnostunut jos olisi linuxin päälle kyhätty.
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
272
Kumminkin pilataan jollain Linuxilla tää laite ja sitten floppaa taas kun ei toimi muut ku huonot linux pelit.
Nykysin Linuxilla toimii melko hyvin suuri osa Windows peleistä Protonin avulla. Voisi olla siis Linux ihan hyvä vaihtoehto sinällään, laitteen tehot huomioon ottaen kuitenkaan kaikkia pelejä ei voi tuolla pelata.

Itse pelaajana (en kuitenkaan pelaa juurikaan nettimoninpelejä) olen jo kauan aikaa sitten luopunut Windowsista kokonaan. Ainoa ongelma mitä olen törmännyt on nimenomaan nuo anticheatteja käyttävät nettipelit jotka eivät Linuxista oikein tykkää.
 

Bladekill

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 708
Linux on ihan ehdoton valinta tällaiseen laitteeseen. Tuki on hyvä Steamissa ja Windows söisi tehot, akun ja olisi vaikea/mahdoton kustomoida.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
800
Tulikin tuosta ylläolevasta mieleen, että voisi olla taas aika artikkelille aiheesta:
- Windows vs Linux pelinopeus
- Windows vs Windows pelit emulaattorilla
 
Liittynyt
08.08.2019
Viestejä
86
Mutta windowsissa olisi se hyöty kyllä että ainakin kaikki pelien striimaus palvelut toimisivat myös kuten GeforceNow sekä Xcloud.
Itse kuitenkin olisin tuosta enemmän kiinnostunut jos olisi linuxin päälle kyhätty.
GeForce Now on toiminut jo jonkun aikaa selaimessa Linuxilla, kiitos Chrome OS (eli käytännössä selain) -tuen. Eiköhän Valvella sinänsä olisi paukkuja saada natiivikin striimaus aikaiseiksi.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 484
Viestejä
4 163 893
Jäsenet
70 414
Uusin jäsen
O&G

Hinta.fi

Ylös Bottom