ARM mokkula levyklusterille

eof

Liittynyt
11.01.2019
Viestejä
49
Odottelen postissa viittä RPi 3b+ purkkia ja niistä olisi tarkoitus rakentaa himaan Kubernetes clusteri. Tuohon olisi tarkoitus laittaa kylkeen Ceph clusteri, jossa riittävästi nodeja, että voi suht huoletta repiä piuhoja yksittäisestä purkista verkon siitä sen kummemmin välittämättä (ja siis testailla tätä).

Eli tarkoituksena olisi ostaa jotain 5+ ARM-pohjaista SoC:ia, josta voisi tuon Ceph levyklusterin tehdä. Jokaiseen ARM-lootaan olisi tarkoitus kiinnittää yksi 3.5" kovalevy. Lisäkapasiteettia saisi hankkimalla yhden laatikon lisää toisin sanoen en välitä vertical scalingistä, joten yhteen lootaan ei tarvitse voida kiinnittää kuin yksi levy. Haluaisin siis löytää jonkun ARM-lootan, joka täyttäisi seuraavat vaatimukset:

1. 64-bit ARMv8 core (en jaksa kääntää useita docker imageja kubernetekselle, kun on jo RPi 3b+ nodeja)
2. USB 3.0 paikka
3. 1GbE portti
4. 2GB muistia
5. Mahdollisimman halpa

Laitteessa pitäisi olla tarpeeksi mehuja, jotta se jaksaa lukea SATA levyltä täydellä vauhdilla ja puskea dataa samalla ulos verkkokortista.

Tarkoituksena olisi ostaa ulkoisia USB 3.0 levykoteloita ja kiinnittää yksi SoC purkki jokaiseen. Toisin sanoen yksi levy per purkki. Yksi vaihtoehto jonka olen löytänyt on Rock Pi 4 model A, mutta tuota on huonosti Euroopassa myytävänä ja hintakin voisi olla hivenen alhaisempi.

Ideoita?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
635
Hylkäsin kyseisen boardin juuri tuon ARMv8 vaatimuksen takia. Muuten olisi aika täydellinen tähän tarkoitukseen.
Onko Ceph-ympäristö niin nihkeä käännettävä, että raudassa kannattaa sen takia hävitä?
 
Viimeksi muokattu:

eof

Liittynyt
11.01.2019
Viestejä
49
Onko Ceph-ympäristö niin nihkeä käännettävä, että raudassa kannattaa sen takia hävitä?
Yksi syy tuohon on, että olen lukenut netistä selostuksia, ettei Ceph oikein toimi kunnolla ilman tuota armv8 archia, ts. linukalla jossa on armhf arkkitehtuuri, niin tuo kaatuilee.
 

eof

Liittynyt
11.01.2019
Viestejä
49
Rock64 vaikuttaa todella hyvältä tähän tarkoitukseen:

ROCK64 – PINE64

Ei ole vain tullut vastaan mitään paikkaa, josta saisi tuota tilattua EU:sta ilman, että maksaa tuplat siitä mitä jenkeissä...
 
Liittynyt
18.04.2018
Viestejä
225
Rock64 vaikuttaa todella hyvältä tähän tarkoitukseen:

ROCK64 – PINE64

Ei ole vain tullut vastaan mitään paikkaa, josta saisi tuota tilattua EU:sta ilman, että maksaa tuplat siitä mitä jenkeissä...
Amazonin kautta löytyi ja näyttää toimivan, joskin viilattavaa systeemissä on, ainakin kun käyttää Ubuntun asennuspakettia RockPro64:ssa. (Mulla SAMBA kirjoitus bugittaa vanhalle SMB1:lle.) Omaan en tilannut mukaan suoraan jäähdytyslevyä, mutta ihan suositeltavaa on. Ainakin käy viileämpänä. Itse sahasin vanhasta siilistä nurkan pois jotta mahtui -- helpommalla pääsee kun ostaa siilin suoraan. Pelkkä Rock64 taitaa pärjätä ilman jäähdytystä? Ottaa sisäänsä 5V, kun taas Pro 12V ja 3A (Amazonilla siilin kanssa saa mukaan 12V ja 5A).
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 589
Viestejä
4 205 387
Jäsenet
70 921
Uusin jäsen
m4ke72

Hinta.fi

Ylös Bottom