Apuja ja mielipiteitä pelitietokoneen raksaamiseen (RX 9070 XT Prime / R7 9800X3D)

Moikka!

Tarkoitus olisi raksata pitkästä aikaa uusi tietokone. Vanhaa pohjaa ei siis ole, joten kaikki joutaa ostaa.

Tarkoituksena olisi tietokone rakentaa peli-/työ-/ koulukäyttöön. Ei mitään raskasta pyöritettävää, perus photari / premiere pro settiä. Mahdollisesti vibe coding etc.

Pohjana oon miettinyt RX 9070 XT Prime / Ryzen 7 9800X3D.

Mielipiteitä koppa / prossujäähy / tuulettimet? Kopan ei tarvitse olla lasilla, koska ensisijainen ajatus ei oo RGB. Prossujäähyksi AIO vai joku perus Thermalrightin PA?? Ehkä Noctuan tuulettimet??

Onko pätevä muisti? https://www.gigantti.fi/product/gam...-sn7100-nvme-sisainen-ssd-muisti-1-tb/1015680
Onko pätevä RAM (vaikka onkin RGB): 379,90 € | Corsair Vengeance RGB CMH32GX5M2B6000Z38 muistimoduuli 3...
Kumpi CL 30 vai CL 36? Ja kuinka kireät?

Ja sitten kun osat on hankittu, niin mikä olisi järkevin valinta itse kasaukselle? Onnistuu toki itseltä, mutta jälki tuskin on priimaa, joten maksaisin ennemmin jollekkin kasauksesta.

Kertokaa ihmeessä. THÄNKS!

bundle_giganttti.jpeg

Pohjana oon miettinyt RX 9070 XT Prime / Ryzen 7 9800X3D.
:thumbsup:

Mielipiteitä koppa / prossujäähy / tuulettimet? Kopan ei tarvitse olla lasilla, koska ensisijainen ajatus ei oo RGB. Prossujäähyksi AIO vai joku perus Thermalrightin PA?? Ehkä Noctuan tuulettimet??
Jäähyistä PA:lla paras hintalaatusuhde ja riittää kyllä jäähdyttämään 9800X3D:n. 29,67 € | Thermalright Peerless Assassin 120 SE Suoritin Jäähdytysl...

Muutama ikkunaton kotelo:
Fractal Design Epoch - Hinta 77,8 € - 3x120 edessä, takatuulettimen lisäys suositeltavaa
Be-Quiet PURE BASE 501 Airflow Black - Hinta 75,9 € - 1x140 edessä, 1x140 takana... edessä voisi olla enemmän ilmavirtaa. Tähän kävisi Arctic Cooling P14 Pro PST - Hinta 27,9 €
Fractal Design Pop XL Silent - Hinta 87,9 € - 3x120 edessä, 1x120 takana eli ei vaadi lisätuulettimia, mutta suljettu etupaneeli kyllä haittaa ilmavirtaa

Lasipaneelilliset kotelot ovat huomattavasti yleisempiä nykyään. Jos lasipaneelista ei ole haittaa niin esim tämä ajaa asian ja sisältää 4x140mm tuulettimet valmiiksi: Phanteks XT Pro Ultra - Hinta 72,29 €
RGB-valojen piuhat voi halutessaan jättää kiinnittämättä.

Kyllä, on pätevä SSD. Mutta harkitsisin ehkä 2TB kokoa koska käyttö on sekalaista eikä pelkkä pelikone. SANDISK WD Black SN7100 SSD - 2TB - PCIe 4.0 - M.2 2280 | Varastossa
Onko pätevä RAM (vaikka onkin RGB): 379,90 € | Corsair Vengeance RGB CMH32GX5M2B6000Z38 muistimoduuli 3...
Kumpi CL 30 vai CL 36? Ja kuinka kireät?
Nuo muistit on CL38, mikä on OK. Nykymarkkinassa ei latensseja välttämättä kannata hirveästi optimoida kun niiden tarjoama suorituskykylisä on aika pieni verrattuna siihen lisähintaan jota joutuisi maksamaan.

Mutta jos halusit setin ilman RGB:tä, niin älä osta RGB muisteja, en ole ihan varma saako niitä mitenkään pimeiksi ilman jotain iCue softaa tms.

Lisäksi noi ovat vähän korkeahkot, prossujäähyn etutuuletinta pitää nostaa jotta mahtuu. Vaikutus on puhtaasti kosmeettinen.

En nyt äkkiseltään löydä noille mitään samanhintaista vaihtoehtoa ilman ledejä. Mutta voi sitten ostaa ikkunattoman kotelon josta ei ledit näy ulospäin.

Ja sitten kun osat on hankittu, niin mikä olisi järkevin valinta itse kasaukselle? Onnistuu toki itseltä, mutta jälki tuskin on priimaa, joten maksaisin ennemmin jollekkin kasauksesta.
Jos haluat valmiiksi kasatun setin, järkevintä on ostaa kaikki osat samasta paikasta kasauksella (yleensä Datatronicist edullisimmin), tai ostaa valmis kone kuten Proshop Dutzo.

Mutta suosittelen kyllä itse kasaamista. Siinähän sitä tulee osat tutuiksi, ja itse kasaaminen on hyvä tapa madaltaa kynnystä tehdä jatkossa muita omatoimisia muutoksia ja huoltoja kokoonpanoon.

Ei taida olla paikkaa, joka kasaisi muualta ostetuista tuotteista. Jos haluat kasauksen , pitää melkein kaikki ostaa samasta kaupasta.

Ei taida olla paikkaa, joka kasaisi muualta ostetuista tuotteista. Jos haluat kasauksen , pitää melkein kaikki ostaa samasta kaupasta.
Kyllähän näitä googlaamalla löytyy. Tässä pari esimerkkiä (toisessa tosin Helsinki-hinnat). Voisin kuvitella, että tuon osaa kasata itsekin netin/tekoälyn/tämän foorumin ohjeilla.

Kyllähän näitä googlaamalla löytyy. Tässä pari esimerkkiä (toisessa tosin Helsinki-hinnat). Voisin kuvitella, että tuon osaa kasata itsekin netin/tekoälyn/tämän foorumin ohjeilla.

Minun mielestäni esim. 80€ hinta ei ole paha, kun tässä on kallis kone kuitenkin. Eikös io-techin kanavalla koota koneita aika usein?
Tässä kai uusin ja en suosittele noita osavalintoja, ellei nyt ole raha polttelemassa taskussa:
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://www.youtube.com/watch?v=dDMQg252P50

(videolla kootaan Noctua-tietokone)

Itse kasaamalla säästää tietty rahaa,mutta stadista kasaavia liikkeitä on ainakin tämä.Voit esim ostaa jotain osia muualta ja loput täältä tein aikoinani niin.
Eli liike on Mikromafia Oy Tätä voin suositella

Minun mielestäni esim. 80€ hinta ei ole paha, kun tässä on kallis kone kuitenkin. Eikös io-techin kanavalla koota koneita aika usein?
Tässä kai uusin ja en suosittele noita osavalintoja, ellei nyt ole raha polttelemassa taskussa:
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://www.youtube.com/watch?v=dDMQg252P50

(videolla kootaan Noctua-tietokone)

Mitä osia mahdollisesti vaihtaisit? :cool:

Vähän pelottaa se, etten ruttaa prossun pinnejä... :lol: Ja toki johtojen laitto siististi on varmaan jokseenkin työlästä ensikertalaisena, mutta eiköhän kaikesta selviäisi... Mutta maksaisin mielummin sen n. 100€ jollekkin osaavammalle, jolta homma luonnistuu.

Vähän pelottaa se, etten ruttaa prossun pinnejä... :lol:
Voit olla huoleti - AM5 prossussa ei ole pinnejä :). Ne ovat emolevyn prosessorikannassa. Kunhan et vapisevin käsin pudota prosessoria tai jotain muuta siihen kantaan suojan ollessa irti
Ja toki johtojen laitto siististi on varmaan jokseenkin työlästä ensikertalaisena, mutta eiköhän kaikesta selviäisi... Mutta maksaisin mielummin sen n. 100€ jollekkin osaavammalle, jolta homma luonnistuu.
Nykyään koteloissa on paljon tilaa emolevyn takana, virtalähteet modulaarisia, ja piuhat pääosin flättejä tai jopa yksittäin punottuja, että siisti reititys on oikeasti todella helppoa. Useimmissa ATX koteloissa on lisäksi virtalähteen muusta kotelosta erottava välipohja joka estää prosessorin virtapiuhan vetämisen etukautta emolevyn yli.

Kasauksessa muista pysyä ihan rauhallisena,jos rupeaa panikoimaan niin voi tulla pahaa jälkeä.Jos sulla on toinen kone niin youtube videosta kasausohjeet päälle.

Mitä osia mahdollisesti vaihtaisit? :cool:

Tuosta videosta en ostaisi Noctuan ylihinnoiteltuja osia. Mutta täällä ehdotetut osat ovat hyviä. Niitä en lähtisi vaihtamaan. Tuossa videossa vaan ei ole koottu "parasta vastinetta rahalle", vaan design-kone ihmisille, jotka uskovat Noctuaan. Se oli esimerkkinä videosta, jossa kootaan tietokone itse. Näitä videoita on internet pullollaan, AI osaa kai jotenkin auttaa ja täällä autetaan myös.

Lisäksi nyt nopeasti katsomalla: Sampsa tykkää vesijäähyistä, niin en heti löytänyt videota, jossa laitetaan ilmajäähy.

Vähän pelottaa se, etten ruttaa prossun pinnejä... :lol:

Ne on emolevyssä, mikä on hyvä asia, koska jos mokaat niiden kanssa, menee vain ~150€ emolevy, eikä ~400€ prosessori. Mutta se on se vaativin kohta ja kannattaa katsoa joltain videolta ensin.

Mietin tuota vibe codingia. Olisiko nahkatakkimies kuitenkin ratkaisu siihen puoleen? AMD tekee kolmanneksen halvemmalla 90% siitä mitä NVIDIA, mutta sitten se 10%...

9070XT on kyllä nykymarkkinassa kilpailukykyisesti hinnoiteltu, sitä on mahdotonta kiistää.

Prossuvalintaa voi miettiä myös. Joku 7500X3D voi sekin olla riittävä 1440p/4K resoilla? Toki kokoonpanon elinkaaren maksimointi tai viimeisten FPS:ien tiristäminen 1080p/1440p resoilla voi puhua myös 9800X3D:n puolesta.

Mietin tuota vibe codingia. Olisiko nahkatakkimies kuitenkin ratkaisu siihen puoleen? AMD tekee kolmanneksen halvemmalla 90% siitä mitä NVIDIA, mutta sitten se 10%...

9070XT on kyllä nykymarkkinassa kilpailukykyisesti hinnoiteltu, sitä on mahdotonta kiistää.

Prossuvalintaa voi miettiä myös. Joku 7500X3D voi sekin olla riittävä 1440p/4K resoilla? Toki kokoonpanon elinkaaren maksimointi tai viimeisten FPS:ien tiristäminen 1080p/1440p resoilla voi puhua myös 9800X3D:n puolesta.
Pistin eilen tuon Gigantin setin sisään, josko saan vielä alvitkin vähennettyä 👍 Eli ei jäänyt kyllä kauheasti mitään hinnaksi prossu, näyttis, virtalähde, emolevy.

Nyt tarvis sitä koppaa, rameja, jäähdytyspuolta pähkäillä. Viime koneessa mulla oli AIO. Pitäskö sellanen hommata vai ilmajäähy tähän settiin? Budjettia on jäljellä abouttia rallaa 1000 alviton.

Viime koneessa mulla oli AIO. Pitäskö sellanen hommata vai ilmajäähy tähän settiin? Budjettia on jäljellä abouttia rallaa 1000 alviton.

No, ensinnäkin ihan hyvä ilmajäähy on 30-35€, niin siinä säästää paljon.

Itse laittaisin sen AIO:n kattoon, niin ostaisin tuommoisen, varmuuden vuoksi, että on yhteensopiva kotelovalinnan kanssa:
(Verkkokaupassa valkoinen 65€)

--

Tosin tästä asiasta kannattaa keskustella, ja kysellä muiden mielipiteitä, mutta jos ei ole Noctuan 200-300€ AIO:on rahaa, niin Arctic on parasta vastinetta rahoille.
Ja olen taas (ehkä aiheettomasti) huolissani, että näytönohjain saa tarpeeksi kylmää ilmaa, niin olisin laittamassa sitä kattoon. Sanon vaan, että minulla on yleensä näytönohjaimet kestäneet melkein 3v ja sitten myyty uudenveroisina eteenpäin juuri ennenkuin takuu loppuu. Tai no, RTX 1080:sta oli se takuukin loppunut, mutta piti odottaa RTX 3080.. Uskon, että minun RTX 3080 on vieläkin kierrossa, jos ostaja ei saunonut sen kanssa. Laitteet kestää pidempään, kun niitä käytetään viileänä.

edit: taas yritin kirjoittaa pitkän kappaleen, ja sitten mietitään heti perään 360 AIO.. tämä on .. lannistavaa..

Viimeksi muokattu:
Oisko tässä hyvä AIO: 85,90 € | ARCTIC Liquid Freezer III Pro 360 A-RGB Suoritin Nestejää...

Haluisin mahdollisimman hiljaisen :hmm: Ilmeisesti ilmajäähy on vähän äänekkäämpi?
Freezer Pro on vakioasetuksilla *todella* äänekäs koska tuuletinten max RPM on 3000 ja emolevyn standardi tuuletinprofiili menee PWM asteiden mukaan, ei absoluuttisten kierroslukujen mukaan. Siinä missä esim 50% PWM on tuon jäähyn tuulettimilla jotain 2000 RPM luokkaa, tyypillisen ilmajäähyn tuulettimilla puolet siitä. Mutta tietenkin sitten prosessori käy myös melko viileänä, isot RPM:t tuottaa korkean staattisen paineen josta on hyötyä tiheän nestejäähyn kennon kanssa.

Tuossa jäähyssä luultavasti riittää hiljainen 1000 RPM jäähdyttämään 9800X3D pelikuormituksessa. Minimikierrokset eli 600 on käytännössä äänettömät, 1000 ei sekään kuulu kuulokkeiden alta. Mutta vastaavat kierrosnopeudet on peerless assassinissa, käytännön ero äänekkyydessä on pieni. Lämmöt ilmajäähyllä sitten muutaman asteen korkeammat

Mutta vastaavat kierrosnopeudet on peerless assassinissa, käytännön ero äänekkyydessä on pieni. Lämmöt ilmajäähyllä sitten muutaman asteen korkeammat
Eli kääntyisinkö sittenkin ilmajäähyyn? Toi PA tai Inttan ehdottama: ENDORFY Fera 5 Dual Fan

Mitkä tikut ostaisin? Tarkoituksena olis 32gb ram saada, ei tohdi 64gb laittaa näillä hinnoilla. Vaikka nousee varmaan vaan tulevaisuudessa :rolleyes:

Joitain esimerkkejä:

Eli kääntyisinkö sittenkin ilmajäähyyn? Toi PA tai Inttan ehdottama: ENDORFY Fera 5 Dual Fan
Tuolla hinnalla muuta ei kannata harkita kun prosessori ei ole niin kiuas että vaatisi nestettä pysyäkseen viileänä. Thermalright on kyllä parempi kuin Fera, @Intta83 nähdäkseni toi sen esiin vain omakohtaisena esimerkkinä hiljaisesta ilmajäähystä, eikä suosituksena tuon Thermalrightin yli.
Mitkä tikut ostaisin? Tarkoituksena olis 32gb ram saada, ei tohdi 64gb laittaa näillä hinnoilla. Vaikka nousee varmaan vaan tulevaisuudessa :rolleyes:

Joitain esimerkkejä:
Nämä taitaa edelleen olla edullisimmat tällä hetkellä. On sen verran korkeat että Thermalrightin etutuuletin pitää asentaa muutaman millin vähän tavallista ylemmäs, lievä kosmeettinen haitta

Jeps tuo Thermalright Peerless Assassin on halvempi ja nyt tarjouksessa,joten suosittelen ottamaan sen.
Arvosteluiden mukaan myös mun ehdottamani jäähy on hyvä vaihtoehto,arvostelun mukaan se olisi myös hiljaisempi.

Tässä linkit molempiin arvosteluihin

Jatkan vielä viestiäni se jäähyistä sitten varmasti tärkein eli virtalähteeksi tämä siitä ei kannata tinkiä on meinaan tärkein kompontentti.Oisko tää hyvä vaihtoehto,mitä muut sanoo? Olitkin jo valinnut tuf,mutta sitä en suosittele https://www.tomshardware.com/pc-com...asus-tuf-gaming-850w-gold-power-supply-review

Tässä oli myös yksi vaihtoehto tuo top 3 joukossa https://www.tomshardware.com/reviews/best-psus,4229.html

Viimeksi muokattu:
Jatkan vielä viestiäni se jäähyistä sitten varmasti tärkein eli virtalähteeksi tämä siitä ei kannata tinkiä on meinaan tärkein kompontentti.Oisko tää hyvä vaihtoehto,mitä muut sanoo? Olitkin jo valinnut tuf,mutta sitä en suosittele https://www.tomshardware.com/pc-com...asus-tuf-gaming-850w-gold-power-supply-review

Tässä oli myös yksi vaihtoehto tuo top 3 joukossa https://www.tomshardware.com/reviews/best-psus,4229.html
Kuulemma tämä MWE Gold puhisee idlessä, muistan lukeneeni ja Cybenetics on samaa mieltä. Asus Prime ei myöskään hiljaisimmasta päästä. TUF on kyllä hiljaisempi kuin nämä, ja lisäksi pidemmällä takuulla. Tom's arvostelu on ehkä ylikriittinen - vaikka tuo saattaakin vähän käydä lämpimänä hiljaisen tuulettimen vuoksi, niin 10 vuotta se nyt takuun puolesta kuitenkin kestää normaalia käyttöä. Se on silti hyvä ostos varsinkin osana tuota bundlea jossa aloittaja sen osti
---

Tässä kaikkien noiden tuuletinprofiilit

1784566321633.png

ASUS TUF Gaming 850W Gold EVO

Joo, uusi EVO malli, en tiedä eroaako profiilin osalta alkuperäisestä. Tässä sen käyrä Tom'sin arvostelusta:

1784566406000.png

Viimeksi muokattu:
Nää lähtee kans tilaukseen.

Joo TUF valikoitui tällä kertaa, koska Gigsussa heitin bundleen.

Sinällään koneen ei tarvii olla hiljaisimmasta päästä, koska ei tuu pöydän päälle. Oon suunnitellut raksaavani semmosen puisen alusen, joka vähän irti maasta ja siihen laitan koneen istumaan.

Puinen alusta kuulostaa näppärältä, helpompi siirtää vrt. pöytään kiinnitettävä pidike, ja paremmin yhteensopiva eri koteloiden tai vaikka muidenkin käyttötarkoitusten kanssa

Omasta mielestä 300 ehkä aavistuksen liian korkea hinta. Jos olisi 6000 CL30 kitti niin sitten ok. Noi uudet 6400 CL32 Goodramit todennäköisesti on täysin vakaat 6000 CL30 asetuksilla mikäli 6400 ei satu olemaan vakaa prosessori muistikontrollerin kanssa, 6400 on AMD:llä sen verran rajatapaus 1:1 UCLK:MCLK moodissa että joskus ei vissiin toimi. Saattaa olla vanha tieto, onhan tuota muistivakautta paranneltu bios päivitysten myötä.

Kokoonpano:

Näytönohjain: Asus PRIME AMD Radeon RX 9070 XT OC

SSD: MSI SPATIUM M461 PCIe 4.0 NVMe 2 TB

RAM: Corsair Vengeance RGB CMH32GX5M2E6000Z36W muistimoduuli 32 GB 2 x 16 GB DDR5 6000 MHz

Prosessori: Ryzen 7 9800X3D

Emolevy: ASUS TUF B850-PLUS Gaming Wi-Fi

Virtalähde: ASUS TUF Gaming 850W Gold

AIO: Thermalright Frozen Warframe 360mm ARGB -nestejäähdytin

Näiden osien hinnaksi tulisi: 1975,70€ (alv. 25,5%) alviton 1574,26€.

tähän lisäksi ostan käytettynä kotelon + tuulettimet 100€ ja kasaus 100€. Eli yhteensä ois 1774,26€ kaiken kaikkiaan.

Täällä ois tämmönen: DUTZO Deluxe Fire | Varastossa | Edullinen

Ja tämmönen (budjetti venyy hieman): DUTZO & Corsair Deluxe Cataclysm | Edullinen Nyt ei vissiin tätä settiä pystynyt muuttamaan(?).
E: näin tehokasta en kyl tarvii koska pelaan 1440p.

Mitä raati on mieltä? Rakentaa osista itse sieltä täältä vai ottaa joku valmis paketti?

Viimeksi muokattu:
Noista vaihtoehdoista toi 1975€+kotelo+kasaus paketti on kaikin puolin hyvä, en näe syytä maksaa dutzoista ekstraa. Ehkä maksaisin TLC muistillisesta SSD:stä muutamia kymppejä lisää, SN7100 tai NQ790 esim.

Minkä kotelon ja tuulettimet meinasit? Satanen on aika paljon käytetyistä, kun uutenakin saa tuohon hintaan hyviä koteloita.

Jos vaihtoehtona on myös *itse* rakentaminen osista eikä kasauksesta jollekin maksaminen, niin ottaisin sen vaihtoehdon. Pari vuosikymmentä on tullut omat tietokoneet kasattua itse, vielä ei ole harmittanut!

---

Etkö siis aiemmin jo tilannut Gigantista jotain osia, vai peruitko ne? Jäi vähän epäselväksi kun nostit noita Dutzoja pöydälle.

Noista vaihtoehdoista toi 1975€+kotelo+kasaus paketti on kaikin puolin hyvä, en näe syytä maksaa dutzoista ekstraa. Ehkä maksaisin TLC muistillisesta SSD:stä muutamia kymppejä lisää, SN7100 tai NQ790 esim.

Minkä kotelon ja tuulettimet meinasit? Satanen on aika paljon käytetyistä, kun uutenakin saa tuohon hintaan hyviä koteloita.

Jos vaihtoehtona on myös *itse* rakentaminen osista eikä kasauksesta jollekin maksaminen, niin ottaisin sen vaihtoehdon. Pari vuosikymmentä on tullut omat tietokoneet kasattua itse, vielä ei ole harmittanut!

---

Etkö siis aiemmin jo tilannut Gigantista jotain osia, vai peruitko ne? Jäi vähän epäselväksi kun nostit noita Dutzoja pöydälle.
Kiitos vastauksesta!

Tilasin joo ja miettisin, että JOS ois jostain syystä päätynyt Dutzoon niin ois sit vaan palauttanut kun en oo vielä kerennyt edes saamaan niitä.

Koppa ois Lian li lancool 3 sekä lian li sl120 ropelleja 5kpl ~100€. Ja kasaus+winukka asennettuna 100€.

Ei se 100 niin paha hinta ole kasauksesta,Huom siihen tulee myös kokoonpanosta oma takuu. Mutta taas sitten itse kasauksella oppii komponenteista ja osaa sit vaihtaa osia. Kumpaan vaihtoehtoon päädyt.

Ei se 100 niin paha hinta ole kasauksesta,Huom siihen tulee myös kokoonpanosta oma takuu. Mutta taas sitten itse kasauksella oppii komponenteista ja osaa sit vaihtaa osia. Kumpaan vaihtoehtoon päädyt.
Kasaus on kaverin tekemä, ja haluan maksaa vaivanpalkkaa! Meen sivusta seuraileen 👍 oon nyt kattonu muutaman Sampsan kasausvideon ja onhan se fakta, ettei se mitään rakettitiedettä oo eikä kauheen aikaavievää 🤔

---

---

NQ790 taitaa nimensä mukaisesti olla kuitenkin QLC, ei TLC.

On se TLC Lexar NQ790 2 TB Specs

Aina ei voi nimestä päätellä. Esim NM790 eri ole MLC koska siinä on M, vaan sekin on TLC.

Techpowerup taitaa olla ainoa joka sitä väittää TLC levyksi. Minuutin googlettamisella löytää kyllä muitakin näkökulmia asiaan. Saksalaisilla foorumeilla tuosta on aika paljon juttua ja ainakin alkupuolella levyjä on ilmeisesti toimitettu kummallakin tekniikalla.

Techpowerup taitaa olla ainoa joka sitä väittää TLC levyksi. Minuutin googlettamisella löytää kyllä muitakin näkökulmia asiaan. Saksalaisilla foorumeilla tuosta on aika paljon juttua ja ainakin alkupuolella levyjä on ilmeisesti toimitettu kummallakin tekniikalla.
Techpowerupin TBW lukema vastaa sitä mitä valmistajan ja esim datatronicin spekseissä lukee, eikä noin korkeaa TBW:tä saada QLC:lla

260,90 € | Lexar LNQ790X002T-RNNNG SSD-massamuisti 2 TB M.2 PCI Exp...
1785133898146.png

Lexar NQ790 M.2 2280 PCIe Gen4x4 NVMe SSD
1785133835588.png

Jos muistityyppi on muuttunut jossain vaiheessa niin siitä en tiedä, puhun toki siitä asemasta joka on tällä hetkellä myynnissä

--
Tarkennuksena, TBW on tuossa sama kuin NM790:ssa. Yleensä QLC:n haittapuoli nimenomaan on alhainen kestävyys, ja jos tuo on QLC niin odottaisin jotain 300-400 TBW:tä 2 teran asemalle 1200 sijaan. Eli joko tuossa on oikeasti TLC tai kyseessä on jonkin sortin kusetus, koska tuskin on keksitty sellaista QLC muistia joka oikeasti on yhtä kestävää kuin TLC

Viimeksi muokattu:
tähän lisäksi ostan käytettynä kotelon + tuulettimet 100€

Niitä saa ihan uutena kohtuuhintaan samasta paikasta, mistä olet ostamassa warframen.

..tai sitten jos siirryt ilmajäähyyn ja rahasta on pulaa:

Techpowerupin TBW lukema vastaa sitä mitä valmistajan ja esim datatronicin spekseissä lukee, eikä noin korkeaa TBW:tä saada QLC:lla

260,90 € | Lexar LNQ790X002T-RNNNG SSD-massamuisti 2 TB M.2 PCI Exp...
1785133898146.png

Lexar NQ790 M.2 2280 PCIe Gen4x4 NVMe SSD
1785133835588.png

Jos muistityyppi on muuttunut jossain vaiheessa niin siitä en tiedä, puhun toki siitä asemasta joka on tällä hetkellä myynnissä

--
Tarkennuksena, TBW on tuossa sama kuin NM790:ssa. Yleensä QLC:n haittapuoli nimenomaan on alhainen kestävyys, ja jos tuo on QLC niin odottaisin jotain 300-400 TBW:tä 2 teran asemalle 1200 sijaan. Eli joko tuossa on oikeasti TLC tai kyseessä on jonkin sortin kusetus, koska tuskin on keksitty sellaista QLC muistia joka oikeasti on yhtä kestävää kuin TLC

Sieltä itseään Lexarin edustajaksi itseään väittäjän kommentti lainattuna ja chatPeten avulla suomennettuna

"Lexarin edustajana haluan korostaa, että pidämme avoimuutta ja luotettavuutta erittäin tärkeinä. NQ790 oli saatavilla muilla markkinoilla jo pitkään ennen sen Euroopan julkaisua elokuussa 2024. Euroopan toimisto odotti tietoisesti siihen asti, että kaikki SSD:t oli varustettu QLC-muistipiireillä, jotta epäselvyyksiä ei syntyisi. Valitettavasti joukkoon päätyi kuitenkin yksi 1 Tt:n malli, jossa oli TLC-muisti, vaikka tämä malli on huomattavasti vähemmän suosittu kuin paljon kysytyt 2 Tt:n ja 4 Tt:n versiot.
Aiemmissa vastaavissa tilanteissa olemme johdonmukaisesti valinneet mieluummin joidenkin mallien saatavuuden rajoittamisen kuin NAND-muistin korvaamisen paremmin saatavilla olevilla vaihtoehdoilla. Kuten todettua, NQ790 on suunniteltu QLC-asemaksi, ja sen tekniset tiedot sekä viestintä perustuvat tähän.
Se, että Tweakers hankki SSD:mme itse arvosteluaan varten, tapahtui täysin riippumatta Lexarista eikä sillä ole mitään tekemistä arvostelujen manipuloinnin kanssa.
Lexarin Euroopan toimisto koostuu kokeneista SSD-alan ammattilaisista, joilla on taustaa jakelusta, vähittäiskaupasta ja muistipiirien valmistuksesta. Tiimi on työskennellyt yhdessä jo vuosien ajan. Ymmärrämme erittäin hyvin, kuinka tärkeä yrityksen maine on, ja vaadimme pääkonttorilta tuotteita, jotka täyttävät korkeat laatuvaatimuksemme. Jos näin ei ole, toimimme aina avoimesti markkinoita kohtaan."

Tuohon kommenttiin pohjaten arvelen ainakin itse levyn tulleen 2023-2024 tuolla TLC-pohjalla ja sen jälkeiset olleet QLC. Ei ole itsellä nyt uudelle levylle tarvetta niin en taida huvikseen tilata tarkistukseen. Datatronicilta vois kysyä, et onnistuisko katsoa uudesta tai mahd. takuuseen tulevasta sikäli mikäli sillä nyt mitään merkitystä olisi, mutta tuotesivulla asiaa ei ole mainittu toisin kuin TLC/parempien levyjen kohdalla usein on. Ei nuo QLC-levyt onneksi ihan niin huonoja ole olleet mitä pari vuotta sitten vielä vaikutti.

Sieltä itseään Lexarin edustajaksi itseään väittäjän kommentti lainattuna ja chatPeten avulla suomennettuna

"Lexarin edustajana haluan korostaa, että pidämme avoimuutta ja luotettavuutta erittäin tärkeinä. NQ790 oli saatavilla muilla markkinoilla jo pitkään ennen sen Euroopan julkaisua elokuussa 2024. Euroopan toimisto odotti tietoisesti siihen asti, että kaikki SSD:t oli varustettu QLC-muistipiireillä, jotta epäselvyyksiä ei syntyisi. Valitettavasti joukkoon päätyi kuitenkin yksi 1 Tt:n malli, jossa oli TLC-muisti, vaikka tämä malli on huomattavasti vähemmän suosittu kuin paljon kysytyt 2 Tt:n ja 4 Tt:n versiot.
Aiemmissa vastaavissa tilanteissa olemme johdonmukaisesti valinneet mieluummin joidenkin mallien saatavuuden rajoittamisen kuin NAND-muistin korvaamisen paremmin saatavilla olevilla vaihtoehdoilla. Kuten todettua, NQ790 on suunniteltu QLC-asemaksi, ja sen tekniset tiedot sekä viestintä perustuvat tähän.
Se, että Tweakers hankki SSD:mme itse arvosteluaan varten, tapahtui täysin riippumatta Lexarista eikä sillä ole mitään tekemistä arvostelujen manipuloinnin kanssa.
Lexarin Euroopan toimisto koostuu kokeneista SSD-alan ammattilaisista, joilla on taustaa jakelusta, vähittäiskaupasta ja muistipiirien valmistuksesta. Tiimi on työskennellyt yhdessä jo vuosien ajan. Ymmärrämme erittäin hyvin, kuinka tärkeä yrityksen maine on, ja vaadimme pääkonttorilta tuotteita, jotka täyttävät korkeat laatuvaatimuksemme. Jos näin ei ole, toimimme aina avoimesti markkinoita kohtaan."

Tuohon kommenttiin pohjaten arvelen ainakin itse levyn tulleen 2023-2024 tuolla TLC-pohjalla ja sen jälkeiset olleet QLC. Ei ole itsellä nyt uudelle levylle tarvetta niin en taida huvikseen tilata tarkistukseen. Datatronicilta vois kysyä, et onnistuisko katsoa uudesta tai mahd. takuuseen tulevasta sikäli mikäli sillä nyt mitään merkitystä olisi, mutta tuotesivulla asiaa ei ole mainittu toisin kuin TLC/parempien levyjen kohdalla usein on. Ei nuo QLC-levyt onneksi ihan niin huonoja ole olleet mitä pari vuotta sitten vielä vaikutti.
Mielenkiintoista. Oliskohan kuitenkin sitten jäänyt TLC mallin TBW lukemat virallisiin spekseihin roikkumaan, hupsistakeikkaa.

Statistiikka

Viestiketjuista
313 191
Jäsenet
84 460
Uusin jäsen
Aart-

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom