Apua muistien nopeuden säätöön?

Liittynyt
01.11.2020
Viestejä
1 269
Auttakaa nyt tyhmää... uusi kone on pystyssä, mutta 3200 MHz muistit kulkee Win 10:ssä nopeudella 2133 MHz. Muistina 2 x 16 GB, Corsair Vengeance LPX DDR4 3200 MHz CL16, prosessorina Ryzen 7 3700X ja emona Asus ROG STRIX B550-F Wifi.

Asuksen biosin omaa ohjetta en tähän löytänyt, mutta YouTubesta löytyi tämä video, tosin B450-F -emosta:




Videon mukaan homma hoituisi siten että ensin laitetaan AI Tweaker --> AI Overclock Tuner --> DOCP Standard päälle, ja sitten samalta sivulta kohdasta Memory Frequency valitaan oman muistin maksiminopeus. Onko tämä todella näin helppoa kun sitten taas joissain muissa ohjeissa (jotka ei kyllä koske tätä emoa) sanotaan että pitää myös mm. voltteja säätää? Ja mitä ihmettä tarkoittaa se että tuossa Memory Frequency -kohdan bios-ohjeessa lukee "Forces a DDR frequency slower than the common tCK detected via SPD"? Eikös tässä pakoteta nimenomaan korkeampaa nopeutta eikä "slower"?

Kyllähän tuossa videolla näyttäisi sitten Save&Exit -vaiheessa tulevan kaikenlaista säätöä myös voltteihin, mutta tulevatko ne siihen automaattisesti jos valinnat on AUTO:lla?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
281
Riittää että laittaa DOCP päälle ja valitsee siitä alta sen 3200MHz DOCP profiilin (jos on useampia), muut tulee automaattisesti.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 246
Riittää että laittaa DOCP päälle ja valitsee siitä alta sen 3200MHz DOCP profiilin (jos on useampia), muut tulee automaattisesti.
Juurikin näin, tai sitten valitsee sen 3600MHz DOCP profiilin ja käy käsin tiputtamassa muistien kellot 3200MHz. Kumpikin toimii.

edit: tässä olin jostain saanut päähäni, että muistit oli laitettu 3600MHz ja ne eivät toimineet näin. En tiedä mistä, pitäisi selvästi keskittyä vastauksiin enemmän tai jättää ne välistä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.01.2019
Viestejä
1 064
Jos tuntuu että on epävakaa, voi kokeilla manuaalisesti laittaa säädöt, apua löytynee parhaiten toisesta topicista.
Itsellä ei suoraan DOCP ihan 100% toimiva ollut.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 728
Juurikin näin, tai sitten valitsee sen 3600MHz DOCP profiilin ja käy käsin tiputtamassa muistien kellot 3200MHz. Kumpikin toimii.
Miksi 3200 cl16 muisteissa olisi 3600 docp/xmp profiili? Ei sellaista ainakaan noissa muisteissa pitäisi olla eikä muissakaan 3200 cl16 muisteissa. Tuliko sulle vaan luku/kirjoitusvirhe vai?
 
Liittynyt
01.11.2020
Viestejä
1 269
Riittää että laittaa DOCP päälle ja valitsee siitä alta sen 3200MHz DOCP profiilin (jos on useampia), muut tulee automaattisesti.
Siinä ai-overclock tuner pudotusvalikossa on tosiaan vain yksi docp-vaihtoehto. Tarkoitatko tuolla "profiilin valitsemisella" että siinä pitäisi olla useampia, vai sitä että memory frequency valitaan erikseen? Sori kun tarviin rautalankaa...
 
Liittynyt
01.11.2020
Viestejä
1 269
Miksi 3200 cl16 muisteissa olisi 3600 docp/xmp profiili? Ei sellaista ainakaan noissa muisteissa pitäisi olla eikä muissakaan 3200 cl16 muisteissa. Tuliko sulle vaan luku/kirjoitusvirhe vai?
Juu nyt en ymmärrä. Mistä tuommoinen profiili valittaisiin ja mistä "tuottaminen"?
Edit: "tuottaminen" piti olla "tiputtaminen"

Edelleen yritän ymmärtää mitä tarkoittaa tuossa aloituspostissa mainittu englanninkielinen bios-ohje nopeuden pakottamisesta alemmaksi, kun tässähän yritän nopeuttaa sitä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 246
Juu nyt en ymmärrä. Mistä tuommoinen profiili valittaisiin ja mistä "tuottaminen"?

Edelleen yritän ymmärtää mitä tarkoittaa tuossa aloituspostissa mainittu englanninkielinen bios-ohje nopeuden pakottamisesta alemmaksi, kun tässähän yritän nopeuttaa sitä.
Minun virheistäni taas puhutaan, kun minä luin aloitusviestin huonosti. Tärkeämpää tässä oli todistaa, että joku (=minä) on väärässä ja älä sinä siitä välitä.

Neuvoni on edelleen ajankohtainen, mutta luvut oli vähän väärin. Valitse se 3200Mhz nopeus ja laske siitä pari pykälää, sanotaan vaikka 2666MHz asti.

--

Tietenkin yrität nopeuttaa, mutta nyt ei toimi. Muistit ei vaan toimi tuolla luvatulla nopeudella ja minä selvittäisin, millä nopeudella ne oikeasti toimivat. Myös samalla selviää, ovatko ne fyysisesti rikki.

Sinulla on nyt huonot muistit ja pitäisi vähän enemmän selvitellä, mitä niiden kanssa tehdään. Ei tähän ole yhtä taikasanaa, jolla ne lähtee toimimaan.

Voi toki koettaa myös muita asioita (Command Rate -> 2T, SoC Voltage 1.1V, jne...), mutta tärkeintä olisi mielestäni nyt ensin löytää ne vakaat asetukset.

edit: tässäkin vielä oletin, että muistit eivät vaan toimineet oikein - jos ne toimii oikein, niin kovaa ajoa vaan, niinkuin @koodi sanoi.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 162
Minun virheistäni taas puhutaan, kun minä luin aloitusviestin huonosti. Tärkeämpää tässä oli todistaa, että joku (=minä) on väärässä ja älä sinä siitä välitä.

Neuvoni on edelleen ajankohtainen, mutta luvut oli vähän väärin. Valitse se 3200Mhz nopeus ja laske siitä pari pykälää, sanotaan vaikka 2666MHz asti.

--

Tietenkin yrität nopeuttaa, mutta nyt ei toimi. Muistit ei vaan toimi tuolla luvatulla nopeudella ja minä selvittäisin, millä nopeudella ne oikeasti toimivat. Myös samalla selviää, ovatko ne fyysisesti rikki.

Sinulla on nyt huonot muistit ja pitäisi vähän enemmän selvitellä, mitä niiden kanssa tehdään. Ei tähän ole yhtä taikasanaa, jolla ne lähtee toimimaan.

Voi toki koettaa myös muita asioita (Command Rate -> 2T, SoC Voltage 1.1V, jne...), mutta tärkeintä olisi mielestäni nyt ensin löytää ne vakaat asetukset.
Tässä nyt ei taida olla kyse muistien hyvyydestä, vaan siitä ettei niitä docp asetuksia osata laittaa päälle.

Turha noista jännitteistä ja aliasetuksista on murehtia, vaan menet @Rollerix sinne AI overclock tai mikä ikinä onkaan, valitset sen DOCP, ja alempaa nopeudeksi 3200, painat save and exit ja jatkat pelailua.
Jos kone jostain syystä vetää tilttiin, niin kaivat sen emolevyn patterin pois hetkeksi, niin pääset takaisin lähtötilanteeseen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 246
Tässä nyt ei taida olla kyse muistien hyvyydestä, vaan siitä ettei niitä docp asetuksia osata laittaa päälle.

Turha noista jännitteistä ja aliasetuksista on murehtia, vaan menet @Rollerix sinne AI overclock tai mikä ikinä onkaan, valitset sen DOCP, ja alempaa nopeudeksi 3200, painat save and exit ja jatkat pelailua.
Jos kone jostain syystä vetää tilttiin, niin kaivat sen emolevyn patterin pois hetkeksi, niin pääset takaisin lähtötilanteeseen.
Joo-o, minun pitäisi lukea näitä paremmin.. Nyt en lukenut.. Vähän käyn hitaalla kun töitäkin pitää tehdä..

Käynpä editoimaan viestejäni.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 162
Joo-o, minun pitäisi lukea näitä paremmin.. Nyt en lukenut.. Vähän käyn hitaalla kun töitäkin pitää tehdä..

Käynpä editoimaan viestejäni.
Joo no piti tässä tovi itsekin miettiä, että mikä tässä nyt oli ongelmana alunperinkään.
 
Liittynyt
01.11.2020
Viestejä
1 269
Joo siis kovemman nopeuden käyttöönotosta tässä kyse. Luulen että ymmärrän nyt miten toimii, kiitoksia!

Edelleen jos joku osaa selittää mitä se aloituspostin englanninkielinen teksti tässä tarkoittaa, olisi kiva. Yritän ymmärtää miten tämä koko homma toimii ja tuo teksti siis tosiaan biosin ohjeessa kun valitsee sen Memory Frequency-kohdan (tulee vasemmalle alas näkyviin).
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
1 517
Itse tulkitsen että sillä asetuksella on mahdollista pakottaa muistit toimimaan eri kellotaajuudella, kuin mitä muistikammoilta luetut SPD tiedot kertovat.
 
Liittynyt
01.11.2020
Viestejä
1 269
Itse tulkitsen että sillä asetuksella on mahdollista pakottaa muistit toimimaan eri kellotaajuudella, kuin mitä muistikammoilta luetut SPD tiedot kertovat.
Mutta siis kun eikös luulisi että se muisti osaa kertoa mitä nopeutta maksimissaan tukee ja nyt kun defaulttina meni 2133 MHz tilaan niin siitähän pitäisi päinvastoin nostaa eikä laskea nopeutta ("forces...slower").
 

Heikki_H

Arch, btw
Tukijäsen
Liittynyt
26.02.2020
Viestejä
1 269
Mutta siis kun eikös luulisi että se muisti osaa kertoa mitä nopeutta maksimissaan tukee ja nyt kun defaulttina meni 2133 MHz tilaan niin siitähän pitäisi päinvastoin nostaa eikä laskea nopeutta ("forces...slower").
Jos katsot vaikka tätä kuvaa:
1611865734606.png

Tuolla on "Nopeus" 3600MHz ja alhaalla "SPD-nopeus" 2133MHz.

Tuo SPD-nopeus on se oletus, jolla muistit lähtevät käyntiin, tuo 3600MHz on sitten se nopeus joka tulee kun DOCP-profiilin ottaa käyttöön. Se DOCP laittaa myös nuo muut mainitut, kuten latenssit ja jännitteet.
 
Liittynyt
01.11.2020
Viestejä
1 269
Juu no tuo on juuri se kohta, jossa mun ymmärrys loppuu. Jos 2133 MHz on oletus, ja sitten valitaan pudotusvalikosta vaikkapa 3200 MHz, niin eikös sen valikon kuvauksen pitäisi olla "forces a higher memory frequency"?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 728
Juu no tuo on juuri se kohta, jossa mun ymmärrys loppuu. Jos 2133 MHz on oletus, ja sitten valitaan pudotusvalikosta vaikkapa 3200 MHz, niin eikös sen valikon kuvauksen pitäisi olla "forces a higher memory frequency"?
Mielestäni turha takertua nyt tuohon lauseeseen kun ymmärrät kuitenkin mitä se tekee. Se on ehkä kämmi asuksen bios tiimiltä tjms.
 
Liittynyt
01.11.2020
Viestejä
1 269
Mielestäni turha takertua nyt tuohon lauseeseen kun ymmärrät kuitenkin mitä se tekee. Se on ehkä kämmi asuksen bios tiimiltä tjms.
Joo ei maailma siihen kaadu. On vain kiva ymmärtää mitä lukee ja tässä meni pasmat sekaisin. Siksi kyselin jos joku osaisi selittää (tai sanoa virheeksi).
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
1 517
Siinä ei ehkä nyt ohjeen kirjoittaja ihan ole perillä mihin tuota asetusta voi käyttää. Näissä piireissä sen käyttö on ylikellotus käytössä, mutta joskus voi olla myös tarve ajaa muisteja alemmilla taajuuksilla yhteensopivuusongelmien takia.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
242 345
Viestejä
4 233 532
Jäsenet
71 192
Uusin jäsen
Pyrhiss

Hinta.fi

Ylös Bottom