Apua elektroniikkavelhoilta? (PC näytön virtalähde/piirilevy problem)

Liittynyt
10.09.2017
Viestejä
156
Ongelma: Allaoleva tietokoneen näyttö alkoi temppuilemaan siten, että ei suostu enää lähtemään käyntiin kun starttaan tietokoneen. Näyttö kuitenkin lähtee päälle kun painan virtakaapelia noin viiden sekunnin ajan tuonne näytön pistokkeeseen. Tämän jälkeen näyttö pysyy päällä niin pitkään kuin konekkin, satunnaisesti pelejä käynnistäessä voi olla että näyttö sammuu ja tuon kaapelin painamisen jälkeen lähtee taas käyntiin. Kokeiltu eri virtakaapeleita ilman vaikutusta. Tänään aukaisin näytön ja virtalähteen piirilevystä löytyi yksi komponentti joka näyttää olevan huonossa kunnossa, myös piirilevy tämän ympäriltä tummunut.

Kysymys: Osaako joku sanoa mikä tuo ensimmäisessä kuvassa oleva huonovointinen osa on? Osassa itsessään ei lue mitään tekstiä/numeroita. Voiko tuon tilalle itse kolvailla uuden osan? Uusi näyttö hommattu jo tämän tilalle mutta kivahan se olisi tämä saada näpräiltyä toimimaan. Kokonaan uusi virtalähde/piirilevy löytyisi aliexpressiltä hintaan 40e. Näyttää kuvissa kyllä samalle mutta yhdessä kohdassa lukee aivan eri näytön specsit. Alla kuvia.




IMG-20201219-WA0000.jpg
IMG-20201219-WA0001.jpg
IMG-20201219-WA0002.jpg
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
798
Se vastus on todennäköisesti ehjä, vaihda noi 4 kpl pullahtaneet konkat oikeessa reunassa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 948
Kysymyksessä on vastus, jotka ovat värikoodattuja seuraavan taulukon mukaan.
Lähes varmuudella jonkun muun komponentin vioittuminen on aiheuttanut tuon vastuksen kärähtämisen.

Edit: Vieressä pieni musta, varmaan diori, on myös lämpöä ympäristön mukaan ollut.
 
Liittynyt
10.09.2017
Viestejä
156
Okei. Alan metsästämään uusia palikoita, ihmetellään niiden vaihtamista sitten kun löytyvät.

Kiitoksia nopeista vastauksista! :thumbsup:
 
Liittynyt
03.01.2018
Viestejä
458
Vastus on lähes varmasti ehjä, sen juotokset voi olla rapautuneet. Konkat on joo paskana ja ei sitte kukaan huomannu piirilevyssä vitummoista halkeamaa?

Laita ehjä virtaska tilalle.
 
Liittynyt
17.01.2018
Viestejä
2 094
Jos uutta ei löydy niin lämmenneen transistorin kohdalta kannattaa tarkastaa ettei levy ome hiiltynyt, näyttää aika mustalta.
Halkeaman yli johtimiin langat alapuolelle.
Kaikki kondensasttorit vaihtoon.

Ja kuten tuossa yllä suositeltiin niin mieluummin uusi jis et varmasti tiedä mitä vanhalle pitää tehdä.
 
Liittynyt
10.09.2017
Viestejä
156
Vastus on lähes varmasti ehjä, sen juotokset voi olla rapautuneet. Konkat on joo paskana ja ei sitte kukaan huomannu piirilevyssä vitummoista halkeamaa?

Laita ehjä virtaska tilalle.
Joo tämmöinenhän sieltä paljastui toiselta puolelta. Romukoppaan joutaa. Joku varmaan aiemminkin ropaillut tätä kun oli muoveissa ihan selvät kampeamisen jäljet. Oon 100% varma että tuo piirilevyn vekki ei tullut itseltä. Ihmeellistä kyllä että on silti lähtenyt pelittämään kun virtakaapelia on vähän painanut. :hmm: Pitäiskö sitä kuitenkin vielä yri...nojuu antaa olla.
IMG-20201219-WA0008__01.jpg
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
798
Helppohan toi on korjata jos hiukan näkee vaivaa. Raaputa kupari näkyviin ja kolvaa hyppylangat folioihin kiinni.
 
Liittynyt
03.01.2018
Viestejä
458
Aloituksen "Voiko tuon tilalle itse kolvailla uuden osan?" kysymyksestä voi jo päätellä ettei taidot riitä kunnolliseen korjaukseen.
 
Liittynyt
26.11.2016
Viestejä
990
eipä tuo konkkien vaihtokaan mikään mukava homma oo, tahtoo lähtä piirikortista konkan kosketuspinnat mukaan kun vanhaa irrottaa.
 

E.T

Liittynyt
27.02.2017
Viestejä
6 262
eipä tuo konkkien vaihtokaan mikään mukava homma oo, tahtoo lähtä piirikortista konkan kosketuspinnat mukaan kun vanhaa irrottaa.
Ihan helposti melkein kaikki vanhat elkot lähtevät kun on kunnollinen juotin.
Kosketuspintojen mukaan lähteminen tarkoittaa kahta asiaa:
Joko liian heikkoa kolvia ja alhaista lämpötilaa, tai sitten jotain rihkamamarketin rajoittamattoman lämpötilan kolvia joka polttaa piirilevyn pilalle.
 
Liittynyt
10.09.2017
Viestejä
156
Juotinasema ja varapalikat pistetty tilaukseen sekä alettu hieman opiskelemaan piirilevyn komponentteja ja niiden fiksailua. Paikallisesta elektroniikkakaupasta löytyi harjoittelupiirilevyjä niin pääsee siihen vähän ensin apinoimaan. Mitään en tuossa menetä vaikka en toimimaan saisi mutta onpahan yritetty ja toivottavasti opittu jotain uutta. Tekemällä tuonkin vaan oppii niinkuin muutkin kädentaidot.
 

E.T

Liittynyt
27.02.2017
Viestejä
6 262
Nuo "pi"-suotimen kelan jälkeisetkin elkot olisi hyvä vaihtaa.
Tuskin ovat enää kovin hyvässä kunnossa kun ovat joutuneet tekemään ylitöitä.
Pullistuminen kun vain on se vihoviimeinen varma merkki siitä että paskana ovat ja päällepäinkin hyvän näköiset voivat olla jo "heikossa hapessa".

Näytön taustavalonkin linjan elkot nekään tuskin ovat enää täyskuntoisia, kun samoja halpiksia lienevät kaikki.
 
Liittynyt
17.01.2018
Viestejä
2 094
Tämmöisiä tilasin. Ja toisessa kuvassa on nyt paikallaanolevat.

Kuten tuossa ylempänä jo totesin (ja muutkin) niin vaihda kaikki elkot samalla kerralla.
Eivät maksa paljoa eikä tarvitse arvata mikä on rikki ja mikä ehjä. Voivat olla pilalla vaikka ulospäin ei näy mitään.
Itse olen laittanut näihin aina uudet isommalla jännitekestolla jos vaan mahtuu paikalleen.
 
Liittynyt
10.09.2017
Viestejä
156
Kuten tuossa ylempänä jo totesin (ja muutkin) niin vaihda kaikki elkot samalla kerralla.
Eivät maksa paljoa eikä tarvitse arvata mikä on rikki ja mikä ehjä. Voivat olla pilalla vaikka ulospäin ei näy mitään.
Itse olen laittanut näihin aina uudet isommalla jännitekestolla jos vaan mahtuu paikalleen.
Pistetään tilaukseen. :thumbsup:
 

E.T

Liittynyt
27.02.2017
Viestejä
6 262
Itse olen laittanut näihin aina uudet isommalla jännitekestolla jos vaan mahtuu paikalleen.
Varsinkaan jos kyseisen kytkennän jännite ei ole paljoa konkan kestojännitettä alempi tuo on hyvä lähtökohta keston parantamiseen.
Tarpeellista suuremmasta jännitekestosta on harvemmin mitään haittavaikutuksia muiden ominaisuuksien muutoksista.

Powerreiden suotoelkokäytössä myös kapasitanssia voi yleensä kasvattaa vaikkapa seuraavaaksi suurempaan kapasitanssiin pienentäen niihin kohdostuvaa rasitusta.
Taajuussuotimet esim. takaisinkytkennöissä, kaikenlaiset taajuusgeneraattorit ja ajastinpiirit taas eivät tykkää kapasitanssin muutoksista.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 877
Viestejä
4 207 046
Jäsenet
70 994
Uusin jäsen
kinkku777

Hinta.fi

Ylös Bottom