Applen uusi Mac Pro iFixitin purkukäsittelyssä

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 448



Applen tuotteet ovat tunnettuja monista asioista, mutta helppo korjattavuus ei ole yksi niistä. iFixit on julkaissut nyt purkuartikkelin yhtiön tuoreesta Mac Pro -työjuhdasta ja sen positiivinen lopputulema onkin piristävä tuulahdus Applen viimeaikaisten tietokoneiden ja muiden laitteiden jälkeen.

Apple Mac Pron purkuoperaatio on helppo aloittaa. Kotelon kuoret irtoavat sen päällä olevaa kahvaa kääntämällä ja siitä nostamalla. Tietokoneen virtapainikkeeseen on integroitu suojamekanismi, joka vaatii virtapainikkeen takapuolelta löytyvien kontaktien osumisen kotelon sisäpuolella oleviin vastaaviin, jotta tietokoneen voi käynnistää.



Tietokoneen komponentteja on piilotettu ensisilmäyksellä useiden eri ovien ja lokeroiden taakse. Muistikampoja suojaavat kuoret irtoavat kytkimistä ja niiden taakse on printattu kätevä lunttilappu, joka paljastaa muistikampojen suositellun asennusjärjestyksen eri konfiguraatioissa. Muistit itsessään ovat standardeja DDR4 ECC -muistikampoja. PCI Express -paikat eivät sisällä PC-puolelta tuttuja ”kynsiä”, vaan ne lukitaan kaikki kerralla yhdellä kytkimellä. Kokoonpanon I/O-kortit on ruuvattu paikoilleen Phillips-sormiruuveilla.



Tallennustila on toteutettu standardeilla M.2-liitäntäisillä asemilla, joita yhtiö käytti jo iMac Pro -tietokoneissaan. Valitettavasti standardista mallista huolimatta aseman vaihtaminen omin päin ei onnistu, vaan SSD-asema sidotaan emolevyltä löytyvään T2-tietoturvapiiriin. Kotelon kolme tuuletinta lähtevät kotelosta yhtenä pakettina ja ovat kiinni yhteensä kuudella ruuvilla. Johtosotkuja kotelossa ei nähdä, vaan tuulettimet saavat virtansa kontaktipintojen kautta. Etupään kolme tuuletinta ovat kotelon ainoat ja ne hoitavat myös näytönohjaimen ja prosessorin passiivirivastojen jäähdyttämisen.

Kokonaisuudessaan iFixit antaa Applen uudelle Mac Pro -tietokoneelle peräti 9 / 10 pistettä korjattavuuden osalta. Ainut negatiivinen kommentti sivustolta on korvaavien osien saatavuus muita teitä kuin Applen hyväksymien korjausliikkeiden kautta. Suosittelemme lämpimästi koko purkuartikkelin lukemista tietokoneen komponenttien sielunelämästä kiinnostuneille. Upotetulla videolla varmistetaan myös, että ulkonäöstään huolimatta Mac Pro ei sovellu erityisen hyvin juustoraastimeksi.

Lähde: iFixit

Huom! Foorumiviestistä saattaa puuttua kuvagalleria tai upotettu video.

Linkki alkuperäiseen uutiseen (io-tech.fi)

Palautelomake: Raportoi kirjoitusvirheestä
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
06.01.2017
Viestejä
294
Kyllähän tuo erittäin laadukkaan oloiselta rakenteelta vaikuttaa kaikin puolin. Toisaalta, sitä nyt sopii Applelta odottaakin, etenkin tuolla hintalapulla.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
128
Se, että ei ole kaapeleita ristiinrastiin koppa täys, on hienoa! Sitä arvostin jo vanhassa 5.1 Mac Pro:ssa, joka edelleen käytössä.
 
Liittynyt
16.04.2017
Viestejä
1 351
Ohhoh, Apple siis osaa/pystyy sittenkin valmistamaan myös huollettavia laitteita.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 247
Ooh, tornimallinen pöytätietokone on helppo huoltaa, amazing, vain Apple pystyy tähän :D
Itse antaisin kyllä ihan reippaasti miinusta esim. siitä että tuulettimia et voi vaihtaa itse, vaan sen voi tehdä vain joku Neropatti™ Applen liikkeessä, koska kuvitteleeko joku, että Apple myisi varaosia kellekään? Sama homma SSD-levyjen kanssa. Jos sellainen hajoaa tai haluaa päivittää isompaan, niin eipä onnistu.
Ihme ettei näyttistäkin ole paritettu jotenkin tuohon järjestelmään. Olis kiva tietää mitä Apple veloittaa tuulettimien vaihdosta. Veikkaan että ei ihan yhdellä tai kahdella satasella vielä irtoa.
Mikä tahansa tavan tietokone on helpompi huoltaa, koska siihen käy standardikokoiset tuulettimet joita saa muutamalla eurolla mistä tahansa ATK-alan liikkeestä. Samoin SSD-aseman voi kuka tahansa vaihtaa jos tarve vaatii.

EDIT: Näyttis käyttääkin epästandardia PCIe-liitintä, joten sekään ei ole käyttäjän vaihdettavissa, ainakaan ilman jotain ihmeen kolmannen osapuolen adapteripalikkaa. Lisäksi prosessorin kanta on epästandardi eikä siinä ole minkäänlaista lukitussysteemiä prosessorille, vaan sen sijaan prosessorijäähdytin pitää prosessorin paikallaan. Vääntyneitä prossukannan pinnejä odotellessa. Huhhuh...

Jos pitäisi verrata tornimallisten pöytäkoneiden huollettavuutta, niin tuo Applen tekele kaikkine epästandardeine osineen olisi aika lähellä arvosanaa 0/10.

Toisin sanoen huollettavuus on hyvä vain, jos satut olemaan Applen virallisen huollon työntekijä. Kellekään muulle tuon koneen modulaarisista palikoista ei ole mitään iloa, vaan sen sijaan pelkkää harmia kun muistit ja CPU (?) on ainoat standardinmukaiset osat koko koneessa, jotka on itse vaihdettavissa. Ellei jotain niistäkin ole sidottu tuolla T2-piirillä toimimaan vain ja ainoastaan kyseisessä koneessa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
2 317
Ooh, tornimallinen pöytätietokone on helppo huoltaa, amazing, vain Apple pystyy tähän :D
Itse antaisin kyllä ihan reippaasti miinusta esim. siitä että tuulettimia et voi vaihtaa itse, vaan sen voi tehdä vain joku Neropatti™ Applen liikkeessä, koska kuvitteleeko joku, että Apple myisi varaosia kellekään? Sama homma SSD-levyjen kanssa. Jos sellainen hajoaa tai haluaa päivittää isompaan, niin eipä onnistu.
Ihme ettei näyttistäkin ole paritettu jotenkin tuohon järjestelmään. Olis kiva tietää mitä Apple veloittaa tuulettimien vaihdosta. Veikkaan että ei ihan yhdellä tai kahdella satasella vielä irtoa.
Mikä tahansa tavan tietokone on helpompi huoltaa, koska siihen käy standardikokoiset tuulettimet joita saa muutamalla eurolla mistä tahansa ATK-alan liikkeestä. Samoin SSD-aseman voi kuka tahansa vaihtaa jos tarve vaatii.
Oletko montakin (kotelo)tuuletinta joutunut vaihtamaan rikkoitumisen vuoksi? Itse en yhtään ~15v aikana. SSD-asema on kyllä ihan validi pointti. Onhan se toki odotettavissa, jos vertaa macbookeihin, imac jne.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 879
Ihme ettei näyttistäkin ole paritettu jotenkin tuohon järjestelmään.
Nyt et ole lukenut tarpeeksi tuosta koneesta. Avainkonsepti on: ei johtoja.

Apple on kehittänyt oman custom-virtaliittimen, jossa näytönohjaimet saavat virtansa käytännössä pidennetystä PCI-Express Slotista. Tuossa ei toimi näytönohjaimet, jotka tarvitsee lisävirtaa ilman adapteria (ja Apple ei tee tällaista adapteria, mutta Belkin tekee).

--

Silti, tällä kertaa siisti design ja funktionaalinen suunnittelu. Paljon parempi kuin roskapönttö. Näin minäkin tekisin, jos voisi vaan haistattaa kaikille standardeille.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 879
Oletko montakin (kotelo)tuuletinta joutunut vaihtamaan rikkoitumisen vuoksi? Itse en yhtään ~15v aikana. SSD-asema on kyllä ihan validi pointti. Onhan se toki odotettavissa, jos vertaa macbookeihin, imac jne.
OT: Viime vuosikymmenellä ei ollut pölysuojia, niin kovasti epäilen, että et ole yhtään vaihtanut. Minulla hajosi yksi 5€ Arctic tässä kesällä, se oli vielä 5 vuoden takuun piirissä (vasta 4v mennyt), mutta en jaksanut säätää takuun kanssa ja se oli aikansa palvellut. Arvaa, oliko tuulettimen laatikko enää tallella? :)

--

Monta Applen konetta avanneena (standardityökaluin vielä, ehkä muutama apuväline ebaystä), tuo on kyllä järkyttävä parannus. Tuon huoltaa tämän foorumin keskivertokäyttäjä, kunhan vaan osaa nimetä kaikki osat koneen sisällä. Onhan se ikävää, että ei ole standardiosia Jimm'sin hyllyltä, mutta joo, tällä kertaa se on köyhien ulinaa..

--

SSD-asema on pahempi kuin te kaikki oletatte.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
2 317
OT: Viime vuosikymmenellä ei ollut pölysuojia, niin kovasti epäilen, että et ole yhtään vaihtanut. Minulla hajosi yksi 5€ Arctic tässä kesällä, se oli vielä 5 vuoden takuun piirissä (vasta 4v mennyt), mutta en jaksanut säätää takuun kanssa ja se oli aikansa palvellut. Arvaa, oliko tuulettimen laatikko enää tallella? :)

--

Monta Applen konetta avanneena (standardityökaluin vielä, ehkä muutama apuväline ebaystä), tuo on kyllä järkyttävä parannus. Tuon huoltaa tämän foorumin keskivertokäyttäjä, kunhan vaan osaa nimetä kaikki osat koneen sisällä. Onhan se ikävää, että ei ole standardiosia Jimm'sin hyllyltä, mutta joo, tällä kertaa se on köyhien ulinaa..

--

SSD-asema on pahempi kuin te kaikki oletatte.
En kyllä oikeasti ole vaihtanut yhtään kotelotuuletinta hajoamisen vuoksi. Ehkä hyvää tuuria vain? Yhdestä näyttiksestä meni tuulettimesta laakerit.
 

xana

ICT Pro
Tukijäsen
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
887
T2-tietoturvapiiri on mielestäni silkkaa kiusantekoa. Samoin näytönohjaimen lisävirta, että "tuulettimet saavat virtansa kontaktipintojen kautta".
Mieleen tulee IBM PS/2, joka toi aikoinaan mukanaan Micro Channel Architecture -väylä (MCA). Onneksi se ei tullut yleiseksi. Nämä MCA lisäkortit olivat kalliita ja vaativat määrityslevykkeen(disketin), jolla tietokoneelle kerrottiin tietokoneen kokoonpano ym. Nyt Mac Pro:ssa vain Applen huollolla lienee ohjelmisto, jota pystyy määrittämään, kun komponentteja on vaihdettu. Toivottavasti muistit tosiaan ovat käyttäjän vaihdettavissa ja standardia DDR4 ECC palvelinmuisteja.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 879
T2-tietoturvapiiri on mielestäni silkkaa kiusantekoa. Samoin näytönohjaimen lisävirta, että "tuulettimet saavat virtansa kontaktipintojen kautta".
Mieleen tulee IBM PS/2, joka toi aikoinaan mukanaan Micro Channel Architecture -väylä (MCA). Onneksi se ei tullut yleiseksi. Nämä MCA lisäkortit olivat kalliita ja vaativat määrityslevykkeen(disketin), jolla tietokoneelle kerrottiin tietokoneen kokoonpano ym. Nyt Mac Pro:ssa vain Applen huollolla lienee ohjelmisto, jota pystyy määrittämään, kun komponentteja on vaihdettu. Toivottavasti muistit tosiaan ovat käyttäjän vaihdettavissa ja standardia DDR4 ECC palvelinmuisteja.
T2-tietoturvapiiri yhdistettynä muihin "innovaatioihin" on se, mikä lopullisesti tappaa Hackintoshin ja antaa Applelle täyden kontrollin koko alustasta.
Varmasti tulee kaikkiin Apple-tuotteisiin tästä lähtien ja lähivuosina koetetaan tappaa pois uudemmista käyttöjärjestelmäversioista kaikki sitä tukematon rauta.
 

xana

ICT Pro
Tukijäsen
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
887
T2-tietoturvapiiri yhdistettynä muihin "innovaatioihin" on se, mikä lopullisesti tappaa Hackintoshin ja antaa Applelle täyden kontrollin koko alustasta.
Varmasti tulee kaikkiin Apple-tuotteisiin tästä lähtien ja lähivuosina koetetaan tappaa pois uudemmista käyttöjärjestelmäversioista kaikki sitä tukematon rauta.
Tämä lienee tulevaisuuden kehitys.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 247
Oletko montakin (kotelo)tuuletinta joutunut vaihtamaan rikkoitumisen vuoksi? Itse en yhtään ~15v aikana. SSD-asema on kyllä ihan validi pointti. Onhan se toki odotettavissa, jos vertaa macbookeihin, imac jne.
Itsensä jumiin vetäneitä tuulettimia on tullut omassa ja kavereiden koneissa vastaan useita. Yhdellä kaverilla neljästä kotelotuulettimesta yksi oli toimintakunnossa, kun huolsin konetta. Silloin ei ollut koteloissa pölyfilttereitä. Eikä ole tuossa Applen koneessakaan.
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
315
EDIT: Näyttis käyttääkin epästandardia PCIe-liitintä, joten sekään ei ole käyttäjän vaihdettavissa, ainakaan ilman jotain ihmeen kolmannen osapuolen adapteripalikkaa. Lisäksi prosessorin kanta on epästandardi eikä siinä ole minkäänlaista lukitussysteemiä prosessorille, vaan sen sijaan prosessorijäähdytin pitää prosessorin paikallaan. Vääntyneitä prossukannan pinnejä odotellessa. Huhhuh...
On se käyttäjän vaihdettavissa, sillä kyseessä on standardi PCIe x16-slotti, jonka jatkeena nyt vaan sattuu olemaan MPX-lisäliitin. Samaan korttipaikkaan käy siis PCIe-kortit ja MPX-moduulit, joihin lisäliittimellä tulee siistin virransyötön lisäksi myös jotain muuta io:ta. Logic boardilta näyttäisi myös löytyvän lisävirtaliittimet tavallisia näytönohjaimia varten. Ja mitä prosessorisockettiin tulee, samanlaisia ovat käyttäneet jo 10 vuotta.

Molemmat on ihan fiksuja ratkaisuja jotka ei aiheuta mitään ongelmia huollon tai päivityksen suhteen.

Oletko montakin (kotelo)tuuletinta joutunut vaihtamaan rikkoitumisen vuoksi? Itse en yhtään ~15v aikana.
Useitakin, yleensä sitä mukaa kun ovat alkaneet rallattamaan. Koirankarvoihin tukehtuneita tai muuten totaalisen jämähtäneitä on tullut romulaareissa vastaan paljon enemmän. Ei ne mitenkään ikuisia ole. Tietysti jos ostaa pelkkiä neljänkympin Noctuoita niin varmaan kestävät vähän pitempään.

Kokemuksen mukaan pienemmät tuulettimet hajoaa nopeammin, joskin tämä saattaa yksinkertaisesti johtua siitä että kun 20 vuodessa kotelotuuletinten laakeritekniikka on kehittynyt huomattavasti, samaan aikaan myös keskimääräinen koko on kasvanut 60/80-millisistä 120/140-millisiin.
 

jrp

Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
759
Oletko montakin (kotelo)tuuletinta joutunut vaihtamaan rikkoitumisen vuoksi? Itse en yhtään ~15v aikana. SSD-asema on kyllä ihan validi pointti. Onhan se toki odotettavissa, jos vertaa macbookeihin, imac jne.
Itsensä jumiin vetäneitä tuulettimia on tullut omassa ja kavereiden koneissa vastaan useita. Yhdellä kaverilla neljästä kotelotuulettimesta yksi oli toimintakunnossa, kun huolsin konetta. Silloin ei ollut koteloissa pölyfilttereitä. Eikä ole tuossa Applen koneessakaan.
Kaikki vanhat Mac Pro koneet on rakennettu ilman pölysuodattimia, eikä tuulettimia ole lauennut massoittain vaikka suurin osa esim. 2009-2010 mallisista on vielä käytössä.
 
Liittynyt
16.02.2017
Viestejä
554
Kierrosnopeuden kasvaminen lisää laakereihin kohdistuvaa rasitusta. Pienissä tuulettimissa on usein huomattavan korkea kierrosluku. Lisäksi, taitaa pienissä olla pienempi keskiö, ja sen myötä liukupintaa vähemmän.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 760
Toi emolevy on aika hieno. Ei ole paljon törröttäviä komponentteja tai jäähdytys rivastoja.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
466
Herättää vahvoja ostohaluja tämä artikkeli. Hienoin ja parhaiten suunniteltu tornikotelo mitä olen ikinä nähny.

Jäähytys on vaikuttava ja johdottomuus!
 

cl0

Liittynyt
14.02.2018
Viestejä
363
Hienoa että Apple alkaa tekemään koneistaan paremmin korjattavia. Myös Microsoft on edennyt parempaan suuntaan Surfacen kanssa.

Nytkun alkaisivat muutkin valmistajat tekemään tietokoneista/tableteista/puhelimista tuollaisia itse korjattavia, saisi jo loppua tämä kertakäyttökulttuuri.
 

user9999

Platinum-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 014
T2-tietoturvapiiri yhdistettynä muihin "innovaatioihin" on se, mikä lopullisesti tappaa Hackintoshin ja antaa Applelle täyden kontrollin koko alustasta.
Varmasti tulee kaikkiin Apple-tuotteisiin tästä lähtien ja lähivuosina koetetaan tappaa pois uudemmista käyttöjärjestelmäversioista kaikki sitä tukematon rauta.
T2 taitaa olla jo lähes kaikissa uusissa maceissä. Puuttuu ainoastaan iMac (2019) koneesta.
Tietoja Apple T2 Security -sirusta
 
Liittynyt
28.03.2018
Viestejä
1 399
Nopea ja selkeä huollettava siis. Jos kuluttaja ei voi huoltaa itse, niin siitä on iloa valtuutetulle Apple-huollolle. Mahtaako näkyä halvempina huoltohintoina?
 
Liittynyt
01.12.2017
Viestejä
1 564
Oletko montakin (kotelo)tuuletinta joutunut vaihtamaan rikkoitumisen vuoksi? Itse en yhtään ~15v aikana. SSD-asema on kyllä ihan validi pointti. Onhan se toki odotettavissa, jos vertaa macbookeihin, imac jne.
Itsellä kotelotuuletin alkoi pitämään hirveetä vinkunaa niin piti vaihtaa uuteen.
 
Liittynyt
11.02.2019
Viestejä
157
Ei oo kyl yksikään tuuletin levinnyt ikinä ja tietokoneiden kanssa olen räveltänyt ~20v.
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
854
On kyllä hyvin suunniteltu kokonaisuus, voitaisiin pc puolellakin vähitellen luopua antiikkisesta atx speksistä ja sen riippakivistä, ja siirtyä kohti tämäntyylistä modernimpaa rakennetta.
 

tle88

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 117
No ei todellakaan. Ei missään nimessä.

Minusta tämän tietokone harrastamisen ydin on juuri siinä, että sen oman koneensa voi itse koota täysin itse valitsemistaan osista. Voi kierrättää serriä, tai koota koneen täysin uusista haluamistaan osista, tai voi myös jopa sekoitella uusia ja vanhoja osia keskenään. Asennusvaiheessa nuo osat sitten tunnistetaan ja tarvittavat ohjaimet otetaan käyttöön, ja käsin parsitaan lopuksi se kaikki mitä ei automaattisesti tunnisteta. Minustakin tuollainen T2 siru on suorastaan aivan viheliäinen juttu.

En mitenkään voi katsoa kuuluvani enää Applen kohderyhmään. Koko konsepti on mielestäni hyvin ikävä. Kyllähän tuossa asiakkaasta tehdään teuraslammas. Tietty jos siitä asiasta ei välitä, niin silloin se ei haittaa. Minua tuo haittaa. Ostamani kone on aina MINUN, yksin vain ja ainoastaan minun, ja minä itse sen päätän, mitä osia siihen tulee tai mitä siihen ei tule. Ja minä itse kyllä osaan jonkin kovalevyn tai tuulettimen koneeseeni vaihtaa, levyn sitominen johonkin T2 siruun ei turvallisuutta yhtään mitenkään oikeasti paranna, onpahan vain yksi uudenlainen ikävä vedätys taas tuokin.

Mitä enemmän tuota Applen nykykonseptia miettii, sitä kauempana siitä haluaa pysyä. Ja minäkin olen vanha Applen käyttäjä, mitä nyt viime vuodet käyttänyt Hackintoshia. Siitäkin olen nyt hiljalleen luopumassa. Kyllä on nykyaikaisen ja modernin linuxin asentaminen helppoa ja kätevää, kun sitä vertaa näihin kaupallisiin hirvityksiin. Jopa Android puhelimen saa nykyisin toimimaan yhteen linuxin kanssa.

Applen puolesta kotikäytössä ei puhu enää muuta kuin htpc käyttö ja Eye-TV ohjelmisto, ja jos sitä ei tule enää jatkossa Arm pohjaisille tuleville Applen koneille, se vähäinenkin syy käyttää Applea kotikäytössä katoaa mielestäni aivan täysin. Ei linux tietenkään täydellinen ole, mutta se paranee päivä päivältä, eikä sen suunnittelun johtotähtenä ole "miten estämme meidän mielestämme vääränlaisen käytön". - Linux maailmassa sellaista käsitettä ei edes ole.

Applen teknisessä rakenteessa ei ole mielestäni yhtään mitään kehuttavaa, se "pentalope" -ruuvi kuvaa aivan täydellisesti Applen suhtautumista omiin asiakkaisiinsa. Joillekin tuo voi tuntua ihan hyväksyttävältä, mutta minulle se ei ole sitä.

T -.-

En millään muotoa paheksu kenenkään Apple fanittamista tai asiakkuutta, mutta totean ääneen, että ainakin minut heidän toimintansa vain suorastaan karkottaa asiakkuudesta. En vain kuulu heidän kohderyhmäänsä enää.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 941
No ei todellakaan. Ei missään nimessä.

Minusta tämän tietokone harrastamisen ydin on juuri siinä, että sen oman koneensa voi itse koota täysin itse valitsemistaan osista.
Noilla spekseillä et ole kuulunut Applen kohderyhmään n. 50 vuoteen. Apple I oli rakentajille, sen jälkeen Apple on myynyt lähinnä integroituja koneita.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 210
Ompahan harvinaisen hieno ja hyvin suunniteltu kokonaisuus, tuohon ei kyllä mikään muu valmistaja pääse.
Hintansa väärtihän tuo ei ole (kuten ei ehkä mikään Applen tuote), mutta on kerrankin ainakin markkinoiden parhaiten tehty kone.
 

xana

ICT Pro
Tukijäsen
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
887
DDR4 ECC 2933 MHz LR-DIMM tai DDR4 ECC 2933 MHz R-DIMM muisteja tuo Mac Pro syö. Apple pyytää 7200€ 256 Gt (2x 128 Gt) DDR4 ECC muistipaketista. Muualta saa ~ ‪1535,06‬€. Linkki.
"Huomaa: R-DIMMejä ja LR-DIMMejä ei voida sekoittaa samassa järjestelmässä; kaikkien Mac Pron (2019) DIMMien tulee olla samaa tyyppiä."
Lainaus Applen nettisivulta.
 

Walla

//TODO: Add Title
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
2 895
No ei todellakaan. Ei missään nimessä.

Minusta tämän tietokone harrastamisen ydin on juuri siinä, että sen oman koneensa voi itse koota täysin itse valitsemistaan osista. Voi kierrättää serriä, tai koota koneen täysin uusista haluamistaan osista, tai voi myös jopa sekoitella uusia ja vanhoja osia keskenään. Asennusvaiheessa nuo osat sitten tunnistetaan ja tarvittavat ohjaimet otetaan käyttöön, ja käsin parsitaan lopuksi se kaikki mitä ei automaattisesti tunnisteta. Minustakin tuollainen T2 siru on suorastaan aivan viheliäinen juttu.
Jep, koska nykyään voi vuoden 1995 koneeseen vain lykätä RTX2080Ti:n ISA tai (non-express) PCI paikkaan kiinni, laittaa SSD:hen PATA väylään kiinni, ja Windows 95 tunnistaa komponentit automaattisesti ja rock&roll?

Ei noiden esihistoriallisiin standardeihin kynsin hampain jumittaminen edes tuo juuri mitään yhteensopivuushyötyä normiharrastajalle pitkällä aikavälillä.

En minäkään mitään joka valmistajan poropietari tekniikkaan hajaantumista halua, mutta vanhentuneet stardithan nimenomaan pahentaa ongelmaa, ei helpota sitä. Nimenomaan tekisi hyvää tietotekniikkaharrastukselle, jos ATX vihdoin kuopattaisiin 25v jälkeen, ja tehtäisiin uusi, nykypäivän koneiden vaatimuksiin suunniteltu ratkaisu, vähän samaan tyyliin kun tämä.

Tottakai se hetkellisesti heikentäisi yhteensopivuutta, aivan kuten vaikka PATA->SATA->M.2, muutokset on heikentänyt, mutta vähänkin pidemmällä tähtäimellä valtava askel parempaan päin.

Olisi todella terve tuulahdus, jos PC saataisiin tältäkin osin 2000-luvulle. Ei tulisi ikävä nykyisiä virtajohdotuksia. T2:t ja muut on eri kysymys, eikä niitä kai kukaan erityisesti ihannoinut.
 

tle88

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 117
Ei tässä mistään esihistoriasta puhuta, vaan siitä, ettei koneeseen voi itse asentaa ja autentikoida edes uutta kovalevyä. Se huollossa käyttäminen maksaa rahaa. Samoin jos tuulettimien johdot ovat oikeasti jokin ongelma josta pitäisi päästä jo eroon, niin kone tietty kannattaakin ostaa silloin jo täysin valmiina. Erilaisiin koteloihin se ei mitenkään tule onnistumaan, että tuulettimet vaatisivat jotain kosketuspinnejä ja voisivat toimia ilman johtoja. Tuo on aika kelju ratkaisu, ja nuo Applen kauppaamat tuulettimet tulevat olemaan todella todella kalliita. Siis aivan käsittämättömän kalliita. Toive, että atx standardi muutettaisiin "yksi mao pujama ja kotelotyyppi sopivat aivan kaikille" -ratkaisuksi ei ole mielestäni oikein erinomainen ajatus. Se on hyvin huono ajatus.

Totta kai valmistajat haluavat kammeta nuo asennettavat osat juuri tuohon suuntaan, että ne pääsisivät rahastamaan niillä osilla oikein kunnolla. Hintoja laskevia yleismallisia osia kun ei voisi enää tuon jälkeen olla. Olen edelleen sitä mieltä, että tuo MacPro on modulaarisen koneen irvikuva, jossa on hukattu tieten tahtoen ja aivan täysin harkiten kaikki se hyvä, mikä modulaarisissa ratkaisuissa on. Tuo ei ole MacMiniä tai sitä roskakori MacPro:ta yhtään kummoisempi, se vain jotenkin vähän näyttää modulaariselta oikealta tietokoneelta, mutta on juuri tätä nykyaikaista kertakäyttökulttuuria. Kerrassaan iljettävä harhautus.

T -.-
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 941
Ei tässä mistään esihistoriasta puhuta, vaan siitä, ettei koneeseen voi itse asentaa ja autentikoida edes uutta kovalevyä. Se huollossa käyttäminen maksaa rahaa. Samoin jos tuulettimien johdot ovat oikeasti jokin ongelma josta pitäisi päästä jo eroon, niin kone tietty kannattaakin ostaa silloin jo täysin valmiina. Erilaisiin koteloihin se ei mitenkään tule onnistumaan, että tuulettimet vaatisivat jotain kosketuspinnejä ja voisivat toimia ilman johtoja. Tuo on aika kelju ratkaisu, ja nuo Applen kauppaamat tuulettimet tulevat olemaan todella todella kalliita. Siis aivan käsittämättömän kalliita. Toive, että atx standardi muutettaisiin "yksi mao pujama ja kotelotyyppi sopivat aivan kaikille" -ratkaisuksi ei ole mielestäni oikein erinomainen ajatus. Se on hyvin huono ajatus.

Totta kai valmistajat haluavat kammeta nuo asennettavat osat juuri tuohon suuntaan, että ne pääsisivät rahastamaan niillä osilla oikein kunnolla. Hintoja laskevia yleismallisia osia kun ei voisi enää tuon jälkeen olla. Olen edelleen sitä mieltä, että tuo MacPro on modulaarisen koneen irvikuva, jossa on hukattu tieten tahtoen ja aivan täysin harkiten kaikki se hyvä, mikä modulaarisissa ratkaisuissa on. Tuo ei ole MacMiniä tai sitä roskakori MacPro:ta yhtään kummoisempi, se vain jotenkin vähän näyttää modulaariselta oikealta tietokoneelta, mutta on juuri tätä nykyaikaista kertakäyttökulttuuria. Kerrassaan iljettävä harhautus.

T -.-
Jos applen tuulettimet, laajennus-ssd:t ja lisä gpu:t maksaisivat about saman kuin Jimmsillä, niin mikä olisi silloin valituksen aihe?
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
6 111
Jos applen tuulettimet, laajennus-ssd:t ja lisä gpu:t maksaisivat about saman kuin Jimmsillä, niin mikä olisi silloin valituksen aihe?
Ei mikään. Applella on edelleen iPad hyvin kilpailukykyisenä markkinoilla ja siitä ei kukaan valita, kun ei ole mitään valittamisen aihetta.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 210
Olen edelleen sitä mieltä, että tuo MacPro on modulaarisen koneen irvikuva, jossa on hukattu tieten tahtoen ja aivan täysin harkiten kaikki se hyvä, mikä modulaarisissa ratkaisuissa on. Tuo ei ole MacMiniä tai sitä roskakori MacPro:ta yhtään kummoisempi, se vain jotenkin vähän näyttää modulaariselta oikealta tietokoneelta, mutta on juuri tätä nykyaikaista kertakäyttökulttuuria. Kerrassaan iljettävä harhautus.
Paitsi, että tuohan nimenomaan on selvästi kummoisempi eli selvä parannus aikaisempiin Appleihin. Ensimmäinen Apple vuosikymmeneen jossa ajureiden puute uusimmassa käyttöjärjestelmässä rajaa enemmän lisälaitteita pois kuin tekniset ratkaisut.

Kone on vasta ilmestynyt ja hinnastaan huolimatta on jo useampi video netissä ja lukemattomia kirjoituksia netissä jossa testaillaan mitkä laitteet tuossa toimivat kun kerrankin on Applen kone johon voi ainakin tekniikan puolesta kytkeä monenlaista. Onhan tuo perkeleen kallis ja ne jotka tuon koneen hankkii voi varmaan laittaa sinne juuri ne Applelta tilatut lisäkilkkeet jos niin tulee, mutta ainakin nyt on mahdollista hankkia ja lisätä muistia, näytönohjaimia, kiintolevyjä lisäkortteja jne. kolmansien osapuolien kautta.

Ja jos koneeseen asentaa Windowsin niin ajuriongelmatkin on kuitattu sillä, eli silloin voi konetta käyttää lähes kuten PC:tä ja asentaa sinne juuri niitä osia joita itse haluaa (yhteensopivuuksien rajoissa toki).
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 337
Viestejä
4 157 713
Jäsenet
70 409
Uusin jäsen
Eycte

Hinta.fi

Ylös Bottom