Applelta uudistettu iMac-pöytätietokone M3-piirillä

Juha Kokkonen

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 406
1698758753912.png


Uusien M3-piirien sekä niitä käyttävien MacBook Pro -kannettavien ohella Apple uudisti viime yönä myös iMac-tietokoneensa. Uusimman sukupolven iMac käyttää uutta M3-piiriä, tarjoaa suuremmat muistivaihtoehdot ja Apple on myös päivittänyt WiFi- ja Bluetooth-versiot

Uudistettu iMac tulee saataville 7. marraskuuta lähtien 1649 euron lähtöhintaan.

Lähde:
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 248
Heh 2109€:n koneessa on 8 gigatavua prosessorin, näyttiksen ja neuroverkkokiihdyttimen kesken jaettua muistia. Muistimäärän nosto 16 gigaan 230€ tai 24 gigaan 460€.
512 gigan SSD:n päivitys yhteen teraan 230€ tai kahteen teraan 690€. No, ei kai se tyhmä ole joka pyytää... :psmoke:
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
633
Lisälaitteet, joita toki ei ole pakko käyttää, näyttävät olevan edelleen ladattavissa / liitettävissä langallisesti lightning-liitännällä. Olisivat nyt päivittäneet nekin samalla USB-C -aikakauteen..
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
570
Onhan tuo iMac omaan makuun nykymallistossa vähän erikoinen laite. Ovat jättäneet vain tuon pienen 24" mallin, kun kuitenkin isommat näytöt kasvattaa jatkuvasti suosiotaan. AIka kovan hinnan joutuu maksamaa siitä, että saa yhden mööpelin kun vertaa tuota Mac Miniin ja hyvään näyttöön. 800 euroa (Amazonissa Mac Mini M2 600€, iMac M1 1400€) jää Mac Minin jälkeen käytettäväksi näyttöön, näppikseen ja hiireen ja plussana saa mahdollisuuden käyttää samaa näyttöä seuraavankin koneen kanssa.

Mutta jostain syystä kuitenkin Apple-käyttäjät mieluummin ostaa iMaceja kuin Mac Minejä. Arvion mukaan iMacin osuus Mac-myynnistä on 10% kun Mac Minin osuus on 3%.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 550
Voiko joku sanoa mitä tuolla rahaa oikeasti saa mitä ei saa muilta alle tonnin vehkeeltä ja joo macossia en hae?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 034
Onhan tuo iMac omaan makuun nykymallistossa vähän erikoinen laite. Ovat jättäneet vain tuon pienen 24" mallin, kun kuitenkin isommat näytöt kasvattaa jatkuvasti suosiotaan. AIka kovan hinnan joutuu maksamaa siitä, että saa yhden mööpelin kun vertaa tuota Mac Miniin ja hyvään näyttöön. 800 euroa (Amazonissa Mac Mini M2 600€, iMac M1 1400€) jää Mac Minin jälkeen käytettäväksi näyttöön, näppikseen ja hiireen ja plussana saa mahdollisuuden käyttää samaa näyttöä seuraavankin koneen kanssa.

Mutta jostain syystä kuitenkin Apple-käyttäjät mieluummin ostaa iMaceja kuin Mac Minejä. Arvion mukaan iMacin osuus Mac-myynnistä on 10% kun Mac Minin osuus on 3%.
Isot näytöt kasvattavat suosiotaan kun valmistajat kieltäytyvät myymästä hyviä ja "pieniä" näyttöjä.

Esim. itse tykkään 24-26" kokoluokasta ja ostaisin mieluusti 4.5K 24-26" 120Hz 30bpp näytön jos joku sellaisen myisi, mutta huonosti on tarjolla.

Voit tietysti yrittää näyttää jonkun siedettävähintaisen 200dpi näytön sen Mac Minin kaveriksi - ei meinaan löydy. Halvimmat ovat n. 1000e hintaisia LG Ultrafine 5K:ta.
Voiko joku sanoa mitä tuolla rahaa oikeasti saa mitä ei saa muilta alle tonnin vehkeeltä ja joo macossia en hae?
Jos et halua mäkkiä, niin miksi ostaisit mäkin?
 
Liittynyt
08.02.2019
Viestejä
1 321
Voiko joku sanoa mitä tuolla rahaa oikeasti saa mitä ei saa muilta alle tonnin vehkeeltä ja joo macossia en hae?
Ei Applen "normi" ostajat/käyttäjät osta speksejä vaan koneen jolla se tietty asia hoituu.

Toki sitten laittamalla rahaa tiskiin saa erittäin hyvän koneen, vaikka 4k tai 8k videoeditointiin tai mihin tahansa käyttöön.

Eli jos mietit mitä rahalla saa, niin saat huomattavasti paremman käyttökokemuksen, kuin PC raudalla. Olit sitten aloittelija tai ammattilainen.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 006
Voiko joku sanoa mitä tuolla rahaa oikeasti saa mitä ei saa muilta alle tonnin vehkeeltä ja joo macossia en hae?
Ennemmin ostaisin mac mini ja erillinen näyttö kuin imac. Ehkä ajattelisin toisin, jos halvempi näyttö ei kelpaisi.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 550
Ei Applen "normi" ostajat/käyttäjät osta speksejä vaan koneen jolla se tietty asia hoituu.

Toki sitten laittamalla rahaa tiskiin saa erittäin hyvän koneen, vaikka 4k tai 8k videoeditointiin tai mihin tahansa käyttöön.

Eli jos mietit mitä rahalla saa, niin saat huomattavasti paremman käyttökokemuksen, kuin PC raudalla. Olit sitten aloittelija tai ammattilainen.
Windowssia kai tuohon ei saa ja ihmisenä joka on kaksi kertaa avannut macos käyttiksen niin vaikea nähdä mitään tuossa mikä olisi hinnalle parusteena.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 890
...vaikea nähdä mitään tuossa mikä olisi hinnalle parusteena.
Se toimii ;) Sellaisille jotka tarvii konetta työntekoon tai sitten haluaa harrastaa jotain muuta kun koneensäätämistä, se toimivuus voi olla mukava juttu.
 
Liittynyt
22.10.2018
Viestejä
9 627
Windowssia kai tuohon ei saa ja ihmisenä joka on kaksi kertaa avannut macos käyttiksen niin vaikea nähdä mitään tuossa mikä olisi hinnalle parusteena.
Mobiililaitteissa on aika hyvälaatuiset rungot, näytöt, kaiuttimet, kuulokelähdöt, akkukesto, suorituskyky jne. Window läppäreis taas hirveä homma selvittää että missä on em. perusasiat kunnossa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 550
Mobiililaitteissa on aika hyvälaatuiset rungot, näytöt, kaiuttimet, kuulokelähdöt, akkukesto, suorituskyky jne. Window läppäreis taas hirveä homma selvittää että missä on em. perusasiat kunnossa.
Eikös tämä ollut pöytätietokone eikä mobiili läppäri?
 
Liittynyt
22.10.2018
Viestejä
9 627
Eikös tämä ollut pöytätietokone eikä mobiili läppäri?
Juu nois imac ja mac mini/studio laitteissa myyntivaltteina on lähinnä helppous ja samanlaisuus noiden markkinoiden parhaiden mobiililaitteiden kanssa.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 006
Eikös tämä ollut pöytätietokone eikä mobiili läppäri?
Käytännössä sama piiri kuin läppäreissä. Apple ei taida varsinaista desktop piiriä edes tehdä. Virtapihein m3:en päätynee myös pro mallin tabletteihin.

m1 imac:in emolevy kuvassa. Oletettavasti m3 versio ei juuri tuosta m1 versiosta eroa



Halvemmalla saa paremman suorituskyvyn kun ostaa mac minin ja erillisen näytön. Tovin tietty joutuu odottamaan, että apple päivittää mac minin m3 aikaan. Nykyiset mac minit tulee m2:lla.

lähde: M1 iMac Teardown Reveals a Small Computer in a Large Chassis, With the Display Assembly Held by Adhesive
 
Liittynyt
22.10.2018
Viestejä
9 627
Käytännössä sama piiri kuin läppäreissä. Apple ei taida varsinaista desktop piiriä edes tehdä. Entry level m3:en päätynee myös ainakin pro mallin tabletteihin myös.

m1 imac:in emolevy kuvassa. Oletettavasti m3 versio ei juuri tuosta m1 versiosta eroa



Halvemmalla saa paremman suorituskyvyn kun ostaa mac minin ja erillisen näytön. Samoja piirejä mac minissäkin sisällä. Tovin tietty joutuu odottamaan, että apple päivittää mac minin m3 aikaan. Nykyiset mac minit tulee m2:lla.
Ja jos haluaa ok äänenlaadun ilman erillisiä kaiuttimia ja muutenkin haluaa minimoida kaapelisotkut tmv. niin toi integroitu imac on varmaan ihan näppärä valinta monelle.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 006
Ja jos haluaa ok äänenlaadun ilman erillisiä kaiuttimia ja muutenkin haluaa minimoida kaapelisotkut tmv. niin toi integroitu imac on varmaan ihan näppärä valinta monelle.
Mulle iMac:ssa tulee hinta vastaan. Ei millään tapaa ole hinta/laadukas, jos pitäisi omasta taskusta kaivaa rahat ostamiseen. Toki olen pihi ja en ole tosifani. Itse ostaisin enemmin läppäri+näyttö, mutta jos on pakko saada iMac tyylinen pöytäkone niin monitorinvarsi, monitori, mac mini. Mini sen verran pieni, että kai sen psykoositilanteessa sais jotenkin pultattua vaikka monitorin taakse monitoriin kiinni niin ei vie pöytätilaa ja kaapelit maksimaalisesti piilossa.

Halvinta miniä saanut alessa 499$+verot(ovh 599$). Toki entry level tuohon hintaan, mutta aika nuhainen on myös halvin iMac.
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
566
Se toimii ;) Sellaisille jotka tarvii konetta työntekoon tai sitten haluaa harrastaa jotain muuta kun koneensäätämistä, se toimivuus voi olla mukava juttu.
Täällä taloudesta löytyy Applen valikoimista iPhone, AppleTv ja iPad. Ostin myös alkuvuodesta Mac Mini M2:n. Pidin laitteen fyysisesti pienestä koosta, ja tehoa siinä oli omaan käyttöön aivan riittävästi. Pienehkö 256 Gt levytila ei ollut myöskään ongelma. Eniten mietitytti 8 Gt keskusmuistin riittävyys, mutta en ehtinyt missään varsinaisesti huomaamaan että sekään olisi ongelma. Tuo karvalakkimalli oli hinnoiteltu mielestäni ihan mukavasti, mutta hinnoittelu kyllä ohjasi minun kohdallani valitsemaan joko tuon, tai olemaan ilman. Ei vaan pysty 100-200 e maksamaan lisää 8 Gt muistista.

Mutta vaikka se laite toimi mainiosti, niin omalla kohdallani PC-käyttö 90-luvun alkuvuosista alkaen (DOS, Windowsit ja vuosituhannen vaihteesta lähtien Linux) on tehneet tehtävänsä. Kun olin viikon mukauttanut laitetta mieleisekseni, aloin miettimään, ettei siinä ole oikein mitään järkeä jos ostan Macin ja sitten yritän tehdä siitä PC:n. Joten palautukseen se laite sitten loppujen lopuksi meni, ja palasin lyhyen syrjähypyn jälkeen PC-käyttäjäksi.

Ulkomuistista muisteltuna asioita, jotka itseäni häiritsi:
- Hiiren kiihdytystä ei saanut täysin pois. En voi sietää sitä. Siihen löytyi kyllä joku ohjelma, jolla sen sai lähes pois, mutta ei kuitenkaan. Lisäksi se ehti muistaakseni jo kerran hajota matkan varrella.
- Digikam ja KMyMoney. 20 vuotta ovat olleet käytössä, ja niistä en missään vaiheessa aikonut luopua. Mutta kummankaan käyttökokemus ei vastannut lähellekään natiivia Linux-kokemusta.
- PC-näppäimistön kanssa elämä oli kurjaa. Epäilemättä Apple-näppäimistöllä olisi sujunut mukavammin, mutta se ei ollut vaihtoehto, koska teen samalla työpisteellä etätöitä Windows-läppärillä. Näyttö, hiiri ja näppis samat, KVM-kytkimellä vaihtuu näppärästi kone johon ovat kytkettynä.
- Edelliseen liittyen, ctrl+c/v, ctrl+home/end jne. pikanäppäimet ovat hyvin syvällä selkäytimessä. Näistä ehkä olisi voinut opetella pois, jos se Mac Mini olisi ainut tietokone jota jatkossa käyttäisi, mutta kun ei ole.
- Muistan että Firefoxin kanssa oli jotain näppylöitä aiheuttavaa murhetta, mutta en saa enää palautettua mieliin mitä. Silloin Firefoxin salasanalompakko sitoi sen käyttöön, mutta nyttemmin Bitwardeniin siirtymisen myötä siitä lukosta on päästy eroon.
- Hyvin ärsyttävästi, levyjako tipahteli itsekseen usein irti. Ehkä sen olisi saanut fstab:n kautta pysymään, mutta sitä en koskaan kokeillut.

Halusin kyllä kovasti tykätä siitä laitteesta - ja haluaisin edelleen - mutta rutiinien rikkoutumisen myötä hinta oli vaan liian kova.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 890
Selvisi vihdoin miksi halvin paskakin myy, se toimii.
Mä vaihdoin macciin puolivahingossa aika tarkalleen 12v. sitten. Eka syy oli harrastukseen liittyvä Garageband ja että sain läppärin iPhonen rinnalle halvalla. Sitten tajusin että myös Lightroomin kanssa- vaikka oli se pöytäkone, vaikka macbook oli hitaampi importeissa, Mac ei kaatuillut eikä riskannut. Ei tehnyt mitään kummallisia "päivitä ajuri", bluescreen tms. kesken kaiken. Se vaan toimi. Eli aloin käyttää maccia myös harrastuksiin. Koska.. se vaan toimi. Jos suorituskykyä katsoo niin Intel/Amd-koneen saa halvemmalla, toimivuutta ei- ellei harrastuksena ole säätää koneen kanssa. Sit se on eri asia. Tai jos tosiaan tarvitsee absoluuttista tehoa niin Winkkarilla sen saa puoleen hinnasta tai jopa alle.

Ja noo, jos nyt uutinen oli iMac, niin mikä on vastaava yhdenlaatikon Windows-laite jossa on samaa luokkaa suorituskyky? Tohon hintaan?

^Ja pitkän käytön jälkeen, Windowsissa ne kaikki pikanäppäinkomennot on aivan väärässä paikassa. Kenen idiootin idea oli pistää ctrl-jonnekin huitsin kuuseen kun se voi olla cmd siinä spacen vieressä. Idioottimaista suunnittelua :) Ja samaan vauhtiin saa spacen viereistä commandia näppäämällä haun auki.

Ja yksi asia vielä, niin hyvää touchpadia kun macbookeissa on, ei ole saanut edes rahalla winkkareihin. Koskaan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
2 318
Mä en vaan pidä näiden designista. T. 5k retina 27” iMacin omistaja. Maksoi muistaakseni karvan alle 1900€. Tuosta hinnasta voi vääntää vaikka maailman tappiin, mutta ainakin siihen aikaan kun omani ostin, niin alle 1000€ et saanut vastaavaa näyttöä. Vastaavat osat olisi maksanut nekin jo tuon erotuksen (900€). Köyhille kallis, muille saman hintainen. Taisin ostaa muuten apple caren takuun siihen päälle.
En tiedä onko uusissa, mutta mä sain omaani heitettyä takana olevan luukun kautta lisää ram muistia. Kingstonin palikat oli joku 40€ kpl?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 550
Se toimii ;) Sellaisille jotka tarvii konetta työntekoon tai sitten haluaa harrastaa jotain muuta kun koneensäätämistä, se toimivuus voi olla mukava juttu.
Voi toimia tai sitten ei...eka kerta kun kokeilin macbook prota ja sain sen 5min sisään johonkin vikamoodiin. omppu logo (bsod?) keskellä ruutua ja ruksutteli siinä jonkun vartin. Omistajakin oli ihmeissään kun ei kuulemma ikinä ole ollut ongelmaa.mutta joo itse en omista kuin ipod classic 120gb vuodelta nakki ja kivi joka ruukas sekin olla omppulogo tiltis silloin harvon kun avasi.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 890
Voi toimia tai sitten ei...eka kerta kun kokeilin macbook prota ja sain sen 5min sisään johonkin vikamoodiin. omppu logo (bsod?) keskellä ruutua ja ruksutteli siinä jonkun vartin.
Ois toki hauska tietää että mitähän sillä teit? Eli käytit työ/harrasteohjemia Apple Storesta vai aloit säätämään käyttistä? Pointti; Jos toisella käyttiksellä se mihin sitä konetta käytät vikaantumisprosentti on huomattavasti alhaisempi, niin sitä päätyy jotenkin siihen mikä ei aiheuta yleensä selviteltäviä vikoja vaikka se ois karvan verran kalliimpi.

FInal Cut, Logic, Photoshop, ei koskaan mitään ongelmaa Macilla. Winkkarissa aina joku säätö. "optimoi näytönohjaimen ajurit..." Miksi helvetissä, en mä halua kun että kone toimii niillä tarpeellisilla softilla kun sen käynnistää.

Mutta mikä ois tällähetkellä tehoiltaan ja toimivuudeltaan vastaava Windows- yhden laatikon kone? Siis tehot ja mm. em. mainittujen ohjelmien varma toiminta? Se selventäisi hieman sitä miksi tosta Macista maksettaisiin ylihintaa
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.10.2018
Viestejä
9 627
Mulle iMac:ssa tulee hinta vastaan. Ei millään tapaa ole hinta/laadukas, jos pitäisi omasta taskusta kaivaa rahat ostamiseen. Toki olen pihi ja en ole tosifani. Itse ostaisin enemmin läppäri+näyttö, mutta jos on pakko saada iMac tyylinen pöytäkone niin monitorinvarsi, monitori, mac mini. Mini sen verran pieni, että kai sen psykoositilanteessa sais jotenkin pultattua vaikka monitorin taakse monitoriin kiinni niin ei vie pöytätilaa ja kaapelit maksimaalisesti piilossa.

Halvinta miniä saanut alessa 499$+verot(ovh 599$). Toki entry level tuohon hintaan, mutta aika nuhainen on myös halvin iMac.
Joo ei se hinta/laatu asteikolla oo terävintä kärkeä, mut samassa paketissa kaikki ja nätisti/helposti. Harvassa monitorissa on saman laatutason integroidut kaiuttimet esim. ja kukaan ei mitään logitechin pönttöjä halua pöydälleen. Sit jos on studiomonitorit ja hyvät näytöt jo valmiina niin tietty mini eikä tota imac mallia.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 550
Ois toki hauska tietää että mitähän sillä teit? Eli käytit työ/harrasteohjemia Apple Storesta vai aloit säätämään käyttistä? Pointti; Jos toisella käyttiksellä se mihin sitä konetta käytät vikaantumisprosentti on huomattavasti alhaisempi, niin sitä päätyy jotenkin siihen mikä ei aiheuta yleensä selviteltäviä vikoja vaikka se ois karvan verran kalliimpi.

FInal Cut, Logic, Photoshop, ei koskaan mitään ongelmaa Macilla. Winkkarissa aina joku säätö. "optimoi näytönohjaimen ajurit..." Miksi helvetissä, en mä halua kun että kone toimii niillä tarpeellisilla softilla kun sen käynnistää.

Mutta mikä ois tällähetkellä tehoiltaan ja toimivuudeltaan vastaava Windows- yhden laatikon kone? Siis tehot ja mm. em. mainittujen ohjelmien varma toiminta? Se selventäisi hieman sitä miksi tosta Macista maksettaisiin ylihintaa
En kerennyt juuri muuta tehdä kun avata safari selaimen.
 
Liittynyt
08.02.2019
Viestejä
1 321
Se toimii ;) Sellaisille jotka tarvii konetta työntekoon tai sitten haluaa harrastaa jotain muuta kun koneensäätämistä, se toimivuus voi olla mukava juttu.
Tästä olen täysin samaa mieltä, että jos haluaa käyttää konetta, niin siihen MacOS ja Applen rauta on kyllä hyvä valinta. Toki jos joku haluaa päivät pitkä päivitellä virustorjuntaa, malware blokkereita yms. ja boottailla konetta, niin Windows on silloin aina varma valinta.

Mä vaihdoin macciin puolivahingossa aika tarkalleen 12v.
Itse käyttänyt 2015 vuodesta työkoneena maccia (puoli pakotetusti), niin pitää kyllä omalla kokemuksella sanoa, että Applen Unix-pohja on itselle se tärkein juttu. Vaikka Linux ympäristöjä käytän ja niiden parissa työskentelen, niin ei ole mitään ongelmaa silti tehdä duunia Applen raudalla ja MacOS:ällä. PC:llä ja Windowssilla tätä ei pystyisi edes harkita (itse siis ennen maccia käyttänyt Linuxia vähän vajaa pari vuosikymmentä kaikkeen). Windowssissa pelkkä SSH yhteys tarvitsee huomattavasti enemmän, kuin sen "ssh"-komennon kirjoittamisen. Puhumattakaan, jos haluaa grep:ata jotain tiedostoista, käyttää psql-clienttia, VI:tä, links:iä tai vaikka alpine:a.

Ja yksi asia vielä, niin hyvää touchpadia kun macbookeissa on, ei ole saanut edes rahalla winkkareihin. Koskaan.
Toinen hyvä asia touchpadin lisäksi on Applen näppäimistöt, tuntuma on ihan loistava, ei turhaa roskaa nappien seassa ja Enterin oikealla puolella ei ole koskaan mitään "volume"-näppäin riviä.

EDIT: typo
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 563
Tästä olen täysin samaa mieltä, että jos haluaa käyttää konetta, niin siihen MacOS ja Applen rauta on kyllä hyvä valinta. Toki jos joku haluaa päivät pitkä päivitellä virustorjuntaa, malware blokkereita yms. ja boottailla konetta, niin Windows on silloin aina varma valinta.
Tämä ei ole kyllä vastannut ainakaan minun Windows-käyttökokemustani enää vuosiin, vaikka Windowsia muuten tykkäänkin mollata. Joskus pitää kyllä käynnistää kone uudestaan päivitysten vuoksi, mutta siihenkään ei yleensä mene kauaa, ja sen voi usein pistää tapahtumaan vaikka melko lyhyelläkin tauolla.
 
Liittynyt
08.02.2019
Viestejä
1 321
Tämä ei ole kyllä vastannut ainakaan minun Windows-käyttökokemustani enää vuosiin, vaikka Windowsia muuten tykkäänkin mollata. Joskus pitää kyllä käynnistää kone uudestaan päivitysten vuoksi, mutta siihenkään ei yleensä mene kauaa, ja sen voi usein pistää tapahtumaan vaikka melko lyhyelläkin tauolla.
Ok, tämä voi olla hyvinkin kehittynyt vuosien varrella, itse käytän hyvin vähän Windowssia. Ilmeisesti kuitenkin haittaohjelmia vielä on Windowsseille vai onko nekin saatu jo hävitettyä samalla, kun on siirrytty aikakauteen, jolloin asiat voi hoitaa boottaamatta?
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 592
Ok, tämä voi olla hyvinkin kehittynyt vuosien varrella, itse käytän hyvin vähän Windowssia. Ilmeisesti kuitenkin haittaohjelmia vielä on Windowsseille vai onko nekin saatu jo hävitettyä samalla, kun on siirrytty aikakauteen, jolloin asiat voi hoitaa boottaamatta?
Haittaohjelmia on Windowsille edelleen. Niitä on edelleen myös macOS:lle ja Linuxille ja kaikella todennäköisyydellä kaikille muillekin vielä käytössä oleville käyttiksille. Windowsin oma defender vai millä nimellä se nykyään on toki hoitaa automaagisesti noita
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 563
Ok, tämä voi olla hyvinkin kehittynyt vuosien varrella, itse käytän hyvin vähän Windowssia. Ilmeisesti kuitenkin haittaohjelmia vielä on Windowsseille vai onko nekin saatu jo hävitettyä samalla, kun on siirrytty aikakauteen, jolloin asiat voi hoitaa boottaamatta?
Onhan noita haittaohjelmia, mutta Windowsin omilla suojauksilla pääsee kyllä varsin pitkälle. Normaalissa käytössä nyt ei muutenkaan kyllä pitäisi haittaohjelmia yleensä tulla vastaan. Toki jos haluaa lisäsuojaa muista ohjelmistoista, siitä voi tulla lisävaivaa, mutta itse luovuin näistä jo vuosia sitten juurikin lisävaivan vuoksi, sillä Windowsin omat ovat normikäyttöön ihan riittävän hyviä.
 
Liittynyt
08.02.2019
Viestejä
1 321
Niitä on edelleen myös macOS:lle ja Linuxille ja kaikella todennäköisyydellä kaikille muillekin vielä käytössä oleville käyttiksille.
Näiltä suojautumiseen ei toki tarvita mitään defendereitä, koska nämä ei leviä missään nimessä holtittomasti, vaan suojautuminen hoidetaan 99.9% proaktiivisesti. Toisaalta niin kutsuttu Linux / MacOS haittaohjelma pitää ihan käsin asentaa, koska erinäisten paketti systeemien kautta näiden koneille asentelu on käytännössä mahdotonta. Itse 96-vuodesta tähän päivään nähnyt 2 eri tapausta missä Linux kone onnistuttu roottaamaan oikeasti oikean haavoittuvuuden avulla (nämäkään ei ole ollut mitään haittaohjelmia, vaan esim. reikä SSH serverissä). Loput on ollut enemmänkin huonoja salasanoja tms. käyttäjän aiheuttamia ongelmia.

Eli niiden MacOS / Linux haittaohjelmien leviäminen ja levittäminen on kuitenkin ihan manuaalisesti tehtävää työtä ja nämä hyökkäykset kohdistetaan yleensä aina koneisiin, missä on poikkeuksellisen paljon laskentatehoa, suora yhteys runkoverkkoon (jolloin dataa pystytään liikuttamaan oikeasti isoja määriä esimerkiksi hyökkäyksessä seuraavaan kohteeseen), näillä päästään käsiksi johonkin isompaan kokonaisuuteen koneita tai jotain muuta mielenkiintoista.

Tästä johtuen ne MacOS / Linux käyttäjät joita voi verrata Windows käyttäjiin on kyllä vähän niinkuin itsestään 100% turvassa. Toki käyttäjä voi asentaa netistä jotain tai suorittaa scriptin joka tekee jotain jännää, mutta kaipa sitä käyttäjä saa omalla toiminnallaan "tuhottua" koko systeemin missä tahansa käyttiksessä, vaikka kryptaamalla levyt ja "unohtamalla" salasanan.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 592
Näiltä suojautumiseen ei toki tarvita mitään defendereitä, koska nämä ei leviä missään nimessä holtittomasti, vaan suojautuminen hoidetaan 99.9% proaktiivisesti. Toisaalta niin kutsuttu Linux / MacOS haittaohjelma pitää ihan käsin asentaa, koska erinäisten paketti systeemien kautta näiden koneille asentelu on käytännössä mahdotonta. Itse 96-vuodesta tähän päivään nähnyt 2 eri tapausta missä Linux kone onnistuttu roottaamaan oikeasti oikean haavoittuvuuden avulla (nämäkään ei ole ollut mitään haittaohjelmia, vaan esim. reikä SSH serverissä). Loput on ollut enemmänkin huonoja salasanoja tms. käyttäjän aiheuttamia ongelmia.

Eli niiden MacOS / Linux haittaohjelmien leviäminen ja levittäminen on kuitenkin ihan manuaalisesti tehtävää työtä ja nämä hyökkäykset kohdistetaan yleensä aina koneisiin, missä on poikkeuksellisen paljon laskentatehoa, suora yhteys runkoverkkoon (jolloin dataa pystytään liikuttamaan oikeasti isoja määriä esimerkiksi hyökkäyksessä seuraavaan kohteeseen), näillä päästään käsiksi johonkin isompaan kokonaisuuteen koneita tai jotain muuta mielenkiintoista.

Tästä johtuen ne MacOS / Linux käyttäjät joita voi verrata Windows käyttäjiin on kyllä vähän niinkuin itsestään 100% turvassa. Toki käyttäjä voi asentaa netistä jotain tai suorittaa scriptin joka tekee jotain jännää, mutta kaipa sitä käyttäjä saa omalla toiminnallaan "tuhottua" koko systeemin missä tahansa käyttiksessä, vaikka kryptaamalla levyt ja "unohtamalla" salasanan.
Väittäisin että ihan yhtä "käsin" pitää asennella niitä Windowsissakin nykypäivänä, ts käyttäjän pitää yleensä tehdä jotain että se asentuu, oli se sitten väärän tiedoston avaaminen tai jotain mikä taas pitää kutinsa myös maceilla ja muilla
Tuolla on jonkinlaista listausta macin viime vuosien malwareista All the Mac malware we know about
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
570
Näkisin että kaksi isointa syytä miksi iMaceja ostetaan, on 1) MacOS 2) all-in-one. Jos nuo on omia toiveita, eikä rahalla ole niin väliä, osuu iMaciin, muuten osuu johonkin muuhun.

Esimerkkinä all-in-one pc, tehoa aikalailla saman verran, näyttö isompi mutta epätarkempi, muistia saa lisättyä, jos vakiona oleva 16GB ei tulevaisuudessa riitä, levypaikkoja nvme m.2 ja sata. Ja hintaa alle puolet halvimmasta iMacista. Molemmilla saa hoidettua hienosti kaikki muut tavallisen keskivertokäyttäjän asiat paitsi pelaamisen. Erikoistarpeisiin sitten erikoislaitteet.

Toisin kuin Mac Ministä tai Macbook Airista, iMacista voi sanoa, että useimmille se on ylihintainen tarjoamiinsa ominaisuuksiin ja vaihtoehtoihin nähden. Mutta se on kuitenkin Applen myydyin pöytäkone, niin monelle se on myös mieluisin vaihtoehto.
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
1 844
Tästä olen täysin samaa mieltä, että jos haluaa käyttää konetta, niin siihen MacOS ja Applen rauta on kyllä hyvä valinta. Toki jos joku haluaa päivät pitkä päivitellä virustorjuntaa, malware blokkereita yms. ja boottailla konetta, niin Windows on silloin aina varma valinta.
Jaa-a itselläni sama Dell Ultrabook ollut neljä vuotta kohta. Ainoa mitä tehty on lisätty toinen NVMe levy ja lisää muistia. Puoliskolla taitaa samaan aikaan olla menossa jo kolmas MBP. Kaikissa ollut rautavikaa.
Sinänsä iMac on teknisesti vain ylikokoinen IPP joten hinta on ainakin siinä suhteessa linjassa. M piirillä oleva IPP on samoissa lukemissa.
 
Liittynyt
22.10.2018
Viestejä
9 627
Väittäisin että ihan yhtä "käsin" pitää asennella niitä Windowsissakin nykypäivänä, ts käyttäjän pitää yleensä tehdä jotain että se asentuu, oli se sitten väärän tiedoston avaaminen tai jotain mikä taas pitää kutinsa myös maceilla ja muilla
Tosin niitä ’käsin asenteluita’ tapahtuu windowsilla enemmän.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
633
Tosin niitä ’käsin asenteluita’ tapahtuu windowsilla enemmän.
Koska käyttäjiä on Windowsilla enemmän. Applen tomintamalli on myös alusta asti ollut päättää asioita asiakkaiden puolesta, Windowsin käyttäjällä on vapaammat kädet ja linux-maailma on sitten vielä täysin oma lukunsa.

Tämä keskustelu on kokonaisuutena täysin OT itse uutiseen nähden, ja lisäksi kyllä melko vahvasti värittynyttä ja henkilökohtaisiin mieltymyksiin pohjautuvaa. Oma n. 20v kokemukseni molemmista alustoista on, että softapuolella erot ovat kaventuneet ja Windows on monilta osin nykyisin jopa mielekkäämpi käyttää. Koin toisin vielä reilu 10 vuotta sitten. Mutta aivan puhtaasti makuasia.

Btw, SSH.ta varten annan powershelliin niinkin pitkän komennon kuin "ssh -p [porttinumero] [osoite]". Omassa käytössä kirjoitan täsmälleen samat merkit myös macOS:n puolella.
 

escalibur

"Random Tech Channel" @ YouTube
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 120
Applella ei ilmeisesti koeta näytön ergonomiaa riittävän tärkeäksi, kun näyttöjä ei vieläkään saa säädettyä korkeussuunnassa ilman improvisaatioita. Ehkä tämä on seuraavan sukupolven uudistus?:think:

Tosin niitä ’käsin asenteluita’ tapahtuu windowsilla enemmän.
Koska Windowsin oletusasetukset ovat yhä kömpelöitä ja sen myöntää myös itse Microsoft. Jatkossa tähän on tulossa muutosta, jolla pyritään eroon siitä että oletuksena käyttäjä on järjestlemänvalvoja jo oletuksena. Toinen kömpelyys on että osa Windowsin tietoturvasta vaatii kiristämistä jälkikäteen (mm. AppLocker (tein videon tästä)/Smart App Control/Windows Defender Application Control (WDAC) yms). Jatkossa tämäkin muuttuu "se mikä ei ole oletuksena päällä, sitä ei ole olemassa"-periaatteella.

Tässä on itse vastuussa oleva herra kertomassa mitä on tulossa lähiaikoina:




Toki Microsoftin puolustukseksi riesana tulevat olemaan ne "ysäri"-sovellukset jotka eivät toimi heti kun osa asoista ei ole saatavilla vanhaan tapaan.

// Offtopic
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 121
Mielestäni hieno uutuus. Tässä on pätevä kone niille, joilla on enemmän rahaa ja haluavat premiumia. Tietenkään tällä ei pelata mitään, mutta eiköhän koulutyöt ja pankkiasiat tule tämmöisellä hoidettua.

Tämä vaan häiritsee:

Heh 2109€:n koneessa on 8 gigatavua prosessorin, näyttiksen ja neuroverkkokiihdyttimen kesken jaettua muistia. Muistimäärän nosto 16 gigaan 230€ tai 24 gigaan 460€.
512 gigan SSD:n päivitys yhteen teraan 230€ tai kahteen teraan 690€. No, ei kai se tyhmä ole joka pyytää... :psmoke:
Tämä johtuu todennäköisesti siitä, että kaikki on juotettu piirilevylle. Mutta 8GB ei enää vuonna 2023 ole riittävästi. Ei mitenkään. Lisäksi tera tallennustilaa, niin ollaan keskitasolla.. Keskitasolla! Premium-tuotteessa ei pitäisi olla näin, ei todellakaan. 2TB / 24GB vakiona ja sitten lisäyksistä (4TB ja 40GB) se 500€+, eikä varmaan maksaisi heille enemmän. Ja tähän on jo olemassa osia, niinkuin PC-puolella ja niitä saa kaupasta (siis 4TB NVME SSD ja 32GB SODIMM muistikampa). Pitäisi noiden melkein hävetä, että tuo 8GB / 512GB on edes markkinoilla.

Ja minulla siis on 2TB ja 24GB läppäri tuossa, jossa tuli vähemmän mukana (tuota 8GB / 512GB luokkaa) ja sitten vaan alle 150€ päivitin sen 2TB ja 24GB. Niin Apple voisi nyt mennä itseensä ja miettiä, mitä premium tarkoittaa ja tarjota sitä asiakkailleen.
 
Liittynyt
08.02.2019
Viestejä
1 321
// Ehkä vähän offtopic, vaikka keskustelu lähti vielä ontopic tilanteesta

Väittäisin että ihan yhtä "käsin" pitää asennella niitä Windowsissakin nykypäivänä, ts käyttäjän pitää yleensä tehdä jotain että se asentuu, oli se sitten väärän tiedoston avaaminen tai jotain mikä taas pitää kutinsa myös maceilla ja muilla
Tuolla on jonkinlaista listausta macin viime vuosien malwareista All the Mac malware we know about
Tilannehan Windowssissa on siis tämän perusteella nykyään kohtuu hyvä. En vaan aidosti usko, että yhtään Windows konetta murretaan siksi, että koneessa on oikeasti laskentatehoa tai sitä kautta saadaan pääsy koko yrityksen verkkoon tms. Eli jos Windowssissa on menty käsin asentelu malliin, niin uskon, että homma tulee loppumaan hyvinkin nopeasti.

Vilkaisin vastaavaa listaa Windows puolelta, mutta löytyi vain listoja, missä listataan top 100 pahinta malwarea. Eli on näitä ainakin ilmeisesti olemassa enemmän, kuin Mac tai Linux maailmassa.

Koska käyttäjiä on Windowsilla enemmän.
No nyt kuulostaa jo hurjalta.

Uskon vakaasti, että elämme maailmassa, jota pyörittää Linux eri muodoissa ja sitten seuraavana tulee Apple.

Listataanpa tähän nyt vähän statseja:
- 100% TOP500 Supertietokoneissa pyörii Linux (TOP500 - Wikipedia), uskon että tämä luku on myös lähellä 100%, vaikka mennään pitkälle listan ulkopuolelle
- ~96% maailman top miljoonassa webbiserverissä pyörii Linux, uskon että tämäkin pystytään yleistämään mihin tahansa webbiservereiden kokoluokkaan
- 90% kaikesta cloudi infrasta pyörii Linuxilla
- ~100% kännykkä markkinasta pyörii Linuxilla ja Applen käyttiksillä
- Myös ihmisten käsissä olevat kellot pyörii jollain muulla (Linux, Apple ja muutama muu), kuin Windowssilla
- Kotona olevat älyTV:t ei myöskään taida pyöriä Windowssilla kenellekään
- Jokainen laite, mistä löytyy Arm prossu niin siinä varmasti pyöri Windows vaan Linux.
- Listaa voisi varmasti jatkaa tästä vielä vaikka kuinka paljon...
- Sitten jos tullaan Desktoppeihin, niin niissä Windows on suurin, mutta menettänyt markkinaosuutta paljon verrattuna vaikka 10 vuoden takaiseen. (Desktop Operating System Market Share Worldwide | Statcounter Global Stats)

Uskon, että tämän Malware roskan tekijät haluaisivat levittää roskaansa joka paikkaan, mutta ei vaan taida oikein levitä. Tai ainakin itse kun viimeksi katsoin kelloa tai maksoin sillä, niin ei kyllä tullut mieleenkään pelätä, että samassa laitteessa pyörii jotain muutakin, mistä en tiedä. No se ei olekaan toki Windows.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
633
No nyt kuulostaa jo hurjalta.
Pointtina lähinnä, että sillä työpöytä-Windowsilla on niitä peruskäyttäjiä klikkailemassa ja antamassa asennuslupia enemmän, kuin macOS:lla, eli niillä käyttöjärjestelmillä, jota tässä keskustelussa on vertailtu. On siis huomattavasti kannattavampi alusta kohdistaa yhtään mitään haitallista toimintaa. Em. statsisi menivät siis tämän keskustelun osalta huti, vaikka täysin totta onkin.
 

moukula

Team AMD
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 523
Tästä olen täysin samaa mieltä, että jos haluaa käyttää konetta, niin siihen MacOS ja Applen rauta on kyllä hyvä valinta. Toki jos joku haluaa päivät pitkä päivitellä virustorjuntaa, malware blokkereita yms. ja boottailla konetta, niin Windows on silloin aina varma valinta.
Itsellä daily driverina Win11 ja pääsääntöisesti homma toimii niin että laitan koneeseen virrat päälle ja sitten käynnistän ne softat mitä tarvii enkä säädä mitään. Toki sitten jos tulee mieleen että tekisipä mieleni vaihtaa joku asetus mieleisekseni niin se onnistuu, toisin kuin mäkillä.

Hienoja laitteitahan nuo mäkit tietenkin on ja jos olisi loputon budjetti niin ihan vaan esteettisistä syistä saattaisin haluta käyttööni applen rautaa.
 

user9999

Platinum-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 044
En ole koskaan innostunut näistä iMaceistä. Hyvät näytöt niissä on ei siinä mitään.
Itselle parempi ratkaisu ollut Mac Mini ja erillinen näyttö. Nyt käytössä Mac Mini M1 ja LG OLED C2 48". Mini on VESA kiinnityksellä LG:n takana kiinni niin pois silmistä ja kaapelit piilossa. Jos Mini sammutettu niin joutuu sen tuolta LG takaa napista käynnistämään eli tuo on ainoa huono puoli.
 
Liittynyt
08.02.2019
Viestejä
1 321
Pointtina lähinnä, että sillä työpöytä-Windowsilla on niitä peruskäyttäjiä klikkailemassa ja antamassa asennuslupia enemmän, kuin macOS:lla, eli niillä käyttöjärjestelmillä, jota tässä keskustelussa on vertailtu. On siis huomattavasti kannattavampi alusta kohdistaa yhtään mitään haitallista toimintaa. Em. statsisi menivät siis tämän keskustelun osalta huti, vaikka täysin totta onkin.
Toisaalta se kännykkä+kello markkina sisältää vielä miljardeja klikkaajia enemmän, jotka ei ymmärrä mistään mitään, joten näihin toki kannattaisi kohdistaa haitallista toimintaa, mutta silti se desktop Windows taitaa olla se helpoin.

Mutta juu ymmärrän pointtisi ja voidaan palata takaisin oikeaan aiheeseen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
08.02.2019
Viestejä
1 321
Itsellä daily driverina Win11 ja pääsääntöisesti homma toimii niin että laitan koneeseen virrat päälle ja sitten käynnistän ne softat mitä tarvii enkä säädä mitään. Toki sitten jos tulee mieleen että tekisipä mieleni vaihtaa joku asetus mieleisekseni niin se onnistuu, toisin kuin mäkillä.

Hienoja laitteitahan nuo mäkit tietenkin on ja jos olisi loputon budjetti niin ihan vaan esteettisistä syistä saattaisin haluta käyttööni applen rautaa.
Juu itse en edes varsinaisesti ole mikään kova Apple fani tai Apple saarnaaja (ehkä kommentistani saattoi tämän ymmärtää väärin). Oma pointti oli enemmänkin se, että itsellä saattaa oma Applen läppäri olla välillä päivittämättä ja boottaamatta sen 8kk tai pidempäänkin ja homma jatkuu. Enkä ehkä itsekään ostaisi ~4k€ läppäriä muutaman vuoden välein omalla rahalla.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 890
Esimerkkinä all-in-one pc, tehoa aikalailla saman verran, .... Ja hintaa alle puolet halvimmasta iMacista.
Tota.. Intel® Core™ i5-12450H ei nyt ole ihan sama asia kun Applen M1 tai varsinkaan M2 ja nyt on jo M3. Ja no, ehkä erikoistarpeisiin sitten erikoislaitteet. Siksi justiinsa ne joilla on erikoistarpeita mm. työsoftien toimivuuden suhteen ovat niitä Appleasiakkaita. Hitosti taiteen parissa työskenteleviä, sit niitä joille tosiaan se toimivuus on se juttu eikä säätäminen- sekä toki ne tavalliset ihmiset joita nyt ei kiinnosta asennella ajureita joka ikiseen hommaan useita kertoja vuodessa.

Jonkun '90l:n Volvon saanee kovasti virittämällä (ja jopa halvemmalla) kulkemaan varttimailin melkein kun Teslan, mutta.. no, kaikki ei halua alkaa räpeltään sen Volvon parissa vaan maksaa vähän extraa että se on sit siinä ja se että jos joku nyt on siinä varttimailissa nopeampi, niin sillä väliä ole.

Mutta heitän nyt tossa molemminpuoleisena anekdoottina että tuttu tekee "mediahommia" työkseen ja sillä on m2 macci millä tehdään kaikki valmiiksi, ja sitten siirretään Intel-koneeseen loppurenderoitavaksi. Intel koneessa on näytönohjain joka siinä hommassa pieksää Applea 6-0. Macilla tehdään se perustyö koska se ei sählää mitään ja siihen voi luottaa.

Mutta, 12v. Appleuran aikaan (on tossa pelikone edelleen, joka on tehokkaampi kun nykynen macci) en ole kait koskaan joutunut asenteleen ajureita yhtään mihinkään. Varsinkaan käyttöönoton yhtedessä. Se vaan toimii. Viimeksi koneenvaihdossa oli toki se älytön vaiva että piti kytkeä ne samaan verkkoon yhtä aikaa, syöttää AppleID ja valita joku kloonaus tms. Sit taas kaikki toimi kun ennenkin ja kaikki oli samassa paikassa, pari tuntia kyllä meni mut sen ajan pysty oleen kaljalla lähibaarissa.

Iphonen vaihdossa piti skannata wanhasta QR -koodi muistaakseni. Sitten ne kloonaantu. Jotenkin kait ton vaiheen vois tehdä helpommin mutten nyt muista mikä on se helpompi tapa.
 
Liittynyt
14.07.2021
Viestejä
219
Näppärän kokoisia ja näköisiä ovat edelleen. Potkua varmasti riittää myös moneen hommaan M3-prosessorin myötä. Itse kuitenkin kaipaisin vielä sitä isompaa mallia. Outoa myös ettei näppisten ja hiirten portit päivittynyt USB-C:lle.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
570
Tota.. Intel® Core™ i5-12450H ei nyt ole ihan sama asia kun Applen M1 tai varsinkaan M2 ja nyt on jo M3.
Notebookcheckiltä löytyy kattava setti eri vertailuja, ja niiden mukaan nuo on keskimäärin aikalailla samantehoisia.

Välillä i5 on nopeampi, esim Blender BMW -testissä i5 on kolmanneksen nopeampi kuin M2, välillä taas M2 on nopeampi, esim Geekbench 6.2 multicore testissä M2 on neljänneksen nopeampi kuin i5. Sekalaisessa yleiskäytössä harva varmasti huomaa noiden prossujen tehoeroa. Ja kun ei ole akkukäyttöiset laitteet kyseessä, ei i5:n isompi virrankulutus haittaa niin paljoa.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 006
Notebookcheckiltä löytyy kattava setti eri vertailuja, ja niiden mukaan nuo on keskimäärin aikalailla samantehoisia.

Välillä i5 on nopeampi, esim Blender BMW -testissä i5 on kolmanneksen nopeampi kuin M2, välillä taas M2 on nopeampi, esim Geekbench 6.2 multicore testissä M2 on neljänneksen nopeampi kuin i5. Sekalaisessa yleiskäytössä harva varmasti huomaa noiden prossujen tehoeroa. Ja kun ei ole akkukäyttöiset laitteet kyseessä, ei i5:n isompi virrankulutus haittaa niin paljoa.
M3:en gpu:saa säteenseurantatuki. Jos integroivat säteenseurantakiihdytyksen blenderiin niin nopeutuu laskenta reilusti.
 
Liittynyt
13.11.2017
Viestejä
2 050
Mutta, 12v. Appleuran aikaan (on tossa pelikone edelleen, joka on tehokkaampi kun nykynen macci) en ole kait koskaan joutunut asenteleen ajureita yhtään mihinkään.
Minäkään en ole asentanut Windowsille yhtään mitään ajureita, sillä W11 asentaa ne automaattisesti, kun tietokone on yhdistetty verkkoon.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 528
Viestejä
4 202 701
Jäsenet
70 916
Uusin jäsen
Ketzu

Hinta.fi

Ylös Bottom