Apple vs. Android väittely-/vertailu-/vääntöketju

Juha Kokkonen

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 269
Tällaista toivottiin ja on myös ainakin näin ylläpidon näkökulmasta ihan tarpeellinen, joten tästä eteenpäin ohjataan se kaikki yleinen Apple vs Android -vääntö tähän ketjuun, jotta muut ketjut pysyvät edes jossain määrin puhtaina aiheeseen suoraan liittymättömästä leirien välisestä väittelystä ja nokittelusta.

Luonnollisesti foorumin säännöt pätevät myös tässä ketjussa mm. flametuksen, provosoinnin ja henkilökohtaisuuksien suhteen.
 

user9999

Platinum-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 019
Sieltä löytyy nyt erillinen Apple vs. Android -vääntöketju, keskitytään tässä ketjussa tästä eteenpäin itse aiheeseen, eli iPhone 11 -malleihin, ja jatketaan sitä yleistä vertailua ja vääntämistä omassa ketjussaan:

https://bbs.io-tech.fi/threads/apple-vs-android-vaeittely-vertailu-vaeaentoeketju.199406/unread
Tuon voisi laittaa vielä nostoksi kuten "Virallinen: AMD vs Intel keskustelu- ja väittelyketju". Pysyy aina tuolla ylhäällä.
 
Liittynyt
16.03.2017
Viestejä
304
Itse siirryin androidista ios:iin vajaa vuosi sitten. Edellinen luuri oli oneplus 5t ja nykyinen on xs max. Pääsyy siirtymiseen taisi olla tyytyväisyys apple tv:seen ja halu päästä käyttämään sitä pelkällä puhelimella, joka on aina kädessä tai taskussa ja kaukosäädintä ei näin tarvitse kaivella mistään sohvan raoista/pöydiltä tjs. Aluksi pelkäsin sitä että puhelimen aloitusnäytön ja muun muokattavuus ei ole enää yhtä hyvä ja myös face id:n toimivuus vs sormenjälki arvelutti. Myös applen tuotteiden kova hinta oli aika vaikea perustella itselleen varsinkin tuon luurin osalta, kun en luurilla tee yhtään mitään raskasta vaan periaatteessa halvin android riittäisi omaan käyttöön.

Olen todella tyytyväinen että siirryin. Kaikki vaan toimii. Se ehkä näiden applen vehkeissä on se paras puoli. Ei tarvitse säätää mitään. Face id hakkaa sormenjäljen sata-nolla ja aloitusnäytön muokkausta en ole kaivannut ensimmäisen viikon jälkeen. Apple tv:n kanssa iluuri on mielestäni ehdoton. On se vaan mukavaa ja helppoa kun saa kaikki vehkeet (atv, tv ja vahvistin) puhelimesta/kellosta/äänellä päälle ja ei tarvitse kaukosäätimeeseen koskaan koskea. Hommasin siis myös apple watch 4:sen kun fitbit versa tippui järveen. Työläppäriksi valitsin macbook air -14 ja kotiin sain ostettua edullisesti 27 tuumaisen imacin 2008 vuodelta (joka on vieläkin ihan hyvä kone peruskäyttöön kun ssd:n lisäsi). Eipä ole tullut winkkarikonetta sen jälkeen käynnistettyä kun pelaaminenkaan ei enää kiinnosta. Tiedostan kyllä miten mulkku firma apple on, miten se rahastaa ja miten se kusettaa asiakkaitaan, mutta tosiasia on että se tekee parhaat laitteet. Apple tv:tä ja apple watchia parempia laitteita ei vaan ole olemassa. Ja imo ei iluuriakaan parempaa puhelinta. Mieluummin maksan vähän enemmän jos sillä saan näin hyvän käyttökokemuksen. Olen varmaan nyt applelammas.

edit. Tuli vielä mieleen että työpuhelimeksikin vaihtui honor 8x:n tilalle iphone 6s. Huomattavasti vanhempi iphone on mielestäni parempi ja ennen kaikkea laadukkaamman tuntuinen/oloinen.

Täällä ketjussa voitaisiin mielestäni keskustella myös muista applen vehkeistä vs muut valmistajat kuin pelkästä ios vs android? Keksisikö joku vielä paremman otsikon joka kuvaisi myös muita vehkeitä kuin puhelimia?
 
Viimeksi muokattu:

FlyingAntero

ɑ n d r o i d
Premium-jäsen
S Y N T H W A V E
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 069
Täällä ketjussa voitaisiin mielestäni keskustella myös muista applen vehkeistä vs muut valmistajat kuin pelkästä ios vs android? Keksisikö joku vielä paremman otsikon joka kuvaisi myös muita vehkeitä kuin puhelimia?
Tämä ketju on mobiililaite osiossa, joten lienee luonnollista keskittyä vain älypuhelimiin, tabletteihin ja kelloihin?

Otsikon voisi ehkä muuttaa muotoon iOS vs Android, kun Apple viittaa kuitenkin valmistajaan ja Android käyttöjärjestelmään.
 

user9999

Platinum-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 019
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
07.10.2017
Viestejä
1 100
Itse siirryin androidista ios:iin vajaa vuosi sitten. Edellinen luuri oli oneplus 5t ja nykyinen on xs max. Pääsyy siirtymiseen taisi olla tyytyväisyys apple tv:seen ja halu päästä käyttämään sitä pelkällä puhelimella, joka on aina kädessä tai taskussa ja kaukosäädintä ei näin tarvitse kaivella mistään sohvan raoista/pöydiltä tjs. Aluksi pelkäsin sitä että puhelimen aloitusnäytön ja muun muokattavuus ei ole enää yhtä hyvä ja myös face id:n toimivuus vs sormenjälki arvelutti. Myös applen tuotteiden kova hinta oli aika vaikea perustella itselleen varsinkin tuon luurin osalta, kun en luurilla tee yhtään mitään raskasta vaan periaatteessa halvin android riittäisi omaan käyttöön.

Olen todella tyytyväinen että siirryin. Kaikki vaan toimii. Se ehkä näiden applen vehkeissä on se paras puoli. Ei tarvitse säätää mitään. Face id hakkaa sormenjäljen sata-nolla ja aloitusnäytön muokkausta en ole kaivannut ensimmäisen viikon jälkeen. Apple tv:n kanssa iluuri on mielestäni ehdoton. On se vaan mukavaa ja helppoa kun saa kaikki vehkeet (atv, tv ja vahvistin) puhelimesta/kellosta/äänellä päälle ja ei tarvitse kaukosäätimeeseen koskaan koskea. Hommasin siis myös apple watch 4:sen kun fitbit versa tippui järveen. Työläppäriksi valitsin macbook air -14 ja kotiin sain ostettua edullisesti 27 tuumaisen imacin 2008 vuodelta (joka on vieläkin ihan hyvä kone peruskäyttöön kun ssd:n lisäsi). Eipä ole tullut winkkarikonetta sen jälkeen käynnistettyä kun pelaaminenkaan ei enää kiinnosta. Tiedostan kyllä miten mulkku firma apple on, miten se rahastaa ja miten se kusettaa asiakkaitaan, mutta tosiasia on että se tekee parhaat laitteet. Apple tv:tä ja apple watchia parempia laitteita ei vaan ole olemassa. Ja imo ei iluuriakaan parempaa puhelinta. Mieluummin maksan vähän enemmän jos sillä saan näin hyvän käyttökokemuksen. Olen varmaan nyt applelammas.

edit. Tuli vielä mieleen että työpuhelimeksikin vaihtui honor 8x:n tilalle iphone 6s. Huomattavasti vanhempi iphone on mielestäni parempi ja ennen kaikkea laadukkaamman tuntuinen/oloinen.

Täällä ketjussa voitaisiin mielestäni keskustella myös muista applen vehkeistä vs muut valmistajat kuin pelkästä ios vs android? Keksisikö joku vielä paremman otsikon joka kuvaisi myös muita vehkeitä kuin puhelimia?
Miksi haluta joku Apple tv(tai jonkun muun valmistajan vastaava) pömpeli tasolle, jos telkun kaukosäätimestä voi vaan vaikka valita netflix(tai joku muu) , jos sitä haluaa katsoa?
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
178
Miksi haluta joku Apple tv(tai jonkun muun valmistajan vastaava) pömpeli tasolle, jos telkun kaukosäätimestä voi vaan vaikka valita netflix(tai joku muu) , jos sitä haluaa katsoa?
Airplay, tv:ssä ei smart ominaisuuksia, tv:n smart ominaisuudet toimii huonosti... jne. Syitä voi olla useita. :sidea:
 

Juha Uotila

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 935
Miksi haluta joku Apple tv(tai jonkun muun valmistajan vastaava) pömpeli tasolle, jos telkun kaukosäätimestä voi vaan vaikka valita netflix(tai joku muu) , jos sitä haluaa katsoa?
Yksi syy voi olla (käyttäjän mielestä) paremmin toimiva käyttöliittymä
 

Juha Kokkonen

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 269
Tämä ketju on mobiililaite osiossa, joten lienee luonnollista keskittyä vain älypuhelimiin, tabletteihin ja kelloihin?

Otsikon voisi ehkä muuttaa muotoon iOS vs Android, kun Apple viittaa kuitenkin valmistajaan ja Android käyttöjärjestelmään.
Ensisijaisesti ketju on mobiililaitteille, koska mobiiliosastolla ollaan. En nyt sitten kuitenkaan tiedä onko kovin vakavaa, vaikka samassa ketjussa väännettäisiin tarvittaessa muistakin Apple-laitteista. Aika paljon vähemmän kuitenkin vertailua tai vääntöä esim. Apple- ja Windows-läppäreiden välillä näkyy.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 105
Miksi haluta joku Apple tv(tai jonkun muun valmistajan vastaava) pömpeli tasolle, jos telkun kaukosäätimestä voi vaan vaikka valita netflix(tai joku muu) , jos sitä haluaa katsoa?
Kaikki ei päivitä telkkaria vuoden, kahden tai edes viiden vuoden välein, jolloin erillinen laite ajaa ajantasaisten älyominaisuuksien virkaa. Helppo on myös uskoa, että tuon ohjailu on ihan eri luokkaa kuin esim. Chromecastilla.

Nää on näitä ominaisuuksia jotka varmaan selviäis jos laittais taaloja tiskiin, pallon jalkaan ja hyppäis Applen ekosysteemiin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 881
Tämä ketju on mobiililaite osiossa, joten lienee luonnollista keskittyä vain älypuhelimiin, tabletteihin ja kelloihin?

Otsikon voisi ehkä muuttaa muotoon iOS vs Android, kun Apple viittaa kuitenkin valmistajaan ja Android käyttöjärjestelmään.
..mutta kun Applen puhelimien suurimmat ongelmat on hinta, hinta, epästandardit osat ja takuukorjausten hinta. Siinä ei ole iOS:illa mitään tekemistä.

Kokeilematta uskon, että tonnin iPhone voittaa tonnin vapaavalintaisen Android-puhelimen, eikä siitä tuskin hirveästi väitellä. iPhone myös pitää arvonsa paremmin ja niissä on käteviä uusia ominaisuuksia yleensä ennen Androidia. Jos olisi laittaa se tonni puhelimeen, niin olisi iPhone. Nyt ei ole, niin ostin parasta hinta/laatu-suhdetta -> eli Androidin.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
6 111
Onko kaikenlainen kritisointi kielletty jatkossa myös android-puhelimien ketjuissa vai päteekö vain omena-laitteisiin? Onko esim. huonosta hintalaatusuhteesta tai Huawein gapps-puutteesta mainitseminen turhaa flametusta?
 
Liittynyt
25.01.2019
Viestejä
3 681
Miksi haluta joku Apple tv(tai jonkun muun valmistajan vastaava) pömpeli tasolle, jos telkun kaukosäätimestä voi vaan vaikka valita netflix(tai joku muu) , jos sitä haluaa katsoa?
Nopeus, hyvä UI, luotettavan tasainen käyttö, ei sekoiluja, ei tarvitse erikseen maksaa turhasta ’älystä’ esim telkun osalta vaan riittää hyvä kuvatoisto, voi ohjata puhelimella, pädillä ja kellolla sekä striimata kamaa näistä ilman viiveitä langattomasti telkulle. Softatarjonta on myös parempaa ja laadukkaampaa.
 
Liittynyt
20.10.2018
Viestejä
2 509
Nopeus, hyvä UI, luotettavan tasainen käyttö, ei sekoiluja, ei tarvitse erikseen maksaa turhasta ’älystä’ esim telkun osalta vaan riittää hyvä kuvatoisto, voi ohjata puhelimella, pädillä ja kellolla sekä striimata kamaa näistä ilman viiveitä langattomasti telkulle. Softatarjonta on myös parempaa ja laadukkaampaa.
AppleTV on kyllä ollut käyttöliittymänsä kanssa paras pitkään, mutta LG:n WebOS on kyllä hyvä kilpailija varsinkin jos on Magic remote käytössä. Airplay ja sujuva yhteistyö iPhone-näppäimistön kanssa on edelleen ne killerit, joiden takia käytän AppleTV:tä. Oma LG on nyt vuodelta 2017, eikä saanut harmillisesti Airplay tukea. Seuraavaan telkkariin se luonnollisesti sitten tulee, mutta olen päivittänyt telkkarini noin 4-5 vuoden välein uuteen. Nyt odotellaan, että >70" OLED:it tulevat kukkaroystävällisiin hintoihin.
 

FlyingAntero

ɑ n d r o i d
Premium-jäsen
S Y N T H W A V E
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 069
..mutta kun Applen puhelimien suurimmat ongelmat on hinta, hinta, epästandardit osat ja takuukorjausten hinta. Siinä ei ole iOS:illa mitään tekemistä.
Voisihan sen sitten muotoilla iOS- vs. Android-laitteet?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
438
Miksi haluta joku Apple tv(tai jonkun muun valmistajan vastaava) pömpeli tasolle, jos telkun kaukosäätimestä voi vaan vaikka valita netflix(tai joku muu) , jos sitä haluaa katsoa?
Applen osalta ainakin airplay on jo pelkästään ostamisen arvoinen. Itse peilaan Macbookkia jatkuvasti telkkariin ja pidän sitä toisena näyttönä. Itse Apple TV:tä en oikeestaan muuhun käytä. Se kaukosäätimen kosketusalusta on tosi huono ja ottaisin ihan fyysiset näppäimet mieluummin kun tuommoisen.
 
Liittynyt
20.10.2018
Viestejä
2 509
..mutta kun Applen puhelimien suurimmat ongelmat on hinta, hinta, epästandardit osat ja takuukorjausten hinta.
Mulla on kaksi Applen laitetta mennyt rikki vuoden 2006 jälkeen. Molemmat takuun aikana ja ihan takuun alaisia vikoja, ja yllätysyllätys takuukorjaukset olivat ilmaisia. Ei mielestäni suuri ongelma, vaan pitäisin enemmän ongelmana jos joutuisi maksamaan takuukorjauksesta. Toki olen kerran vaihdattanut iPhonen akun virallisessa huollossa takuuajan umpeuduttua parin vuoden käytön jälkeen, jolloin työlle ja tarvikkeille tuli hintaa 49€. Ei tämäkään nyt mielestäni paha ollut.

Applen hinnoista voi sinänsä olla montaa mieltä. Toki se on yksi kalleimmista, mutta jos miettii elinkaarta "jälleenmyyntiarvoineen", niin hinta on jopa edullinen. iPhonet menevät käytettynäkin älyttömän hyvin kaupaksi ja hyvään hintaan. Tonnin iPhonesta voit saada puolet takaisin parin vuoden jälkeenkin. Myin mun vanhan 7 vuotta käytössä olleen iMacin juuri 600€:lla. Uutena maksanut vajaa pari tonnia.

Näissä keskusteluissa kun yleensä otetaan se RAM-muistin määrä ja akkujen kapasiteetti puheeksi ja vaikka Apple silti pärjää vähemmällä kilpailuissa, niin ei sovi unohtaa että Apple on yleensä myös brändännyt itseään ympäristöstä ja ilmastosta huolehtivana yrityksenä. Nykyään erityisesti ilmastokeskustelu jyllää voimakkaana, niin mielestäni tuo on suuri plussa Applen laariin. Mitä väliä sillä, että on vain kolmas osa RAM-muistia kilpailijan lippulaivoihin tai reilusti pienempi akkukapasiteetti, jos joka tapauksessa Apple on vuodesta toiseen yksi parhaita älypuhelinvertailuissa. Reilusti vähemmän puolijohdemateriaaleja, reilusti vähemmän litiumia ja kobolttia, reilusti vähemmän energian tarvetta. Ei kuulosta tietenkään yksittäisessä luurissa pahalta, mutta kun niitä luureja myydään globaalisti kymmeniä tai satoja miljoonia.
 
Liittynyt
16.05.2019
Viestejä
53
Mahtava ketju! Pidetään keskustelu hyvän tasoisena. Mut eikö ole yhtään Androidin puolestapuhujia? Olis kiva kuulla mitä hyvää Androidissa on. Ja tarkoitan ominaisuuksia, ei hinta-laatu suhdetta tai ylipäätään low-end laitteita (joiden olemassaolo on varmasti hyvä asia).
 

Sampsa

Sysop
Ylläpidon jäsen
S Y N T H W A V E
Team Tesla
NOSTO
Liittynyt
13.10.2016
Viestejä
12 529
Ensisijaisesti ketju on mobiililaitteille, koska mobiiliosastolla ollaan. En nyt sitten kuitenkaan tiedä onko kovin vakavaa, vaikka samassa ketjussa väännettäisiin tarvittaessa muistakin Apple-laitteista. Aika paljon vähemmän kuitenkin vertailua tai vääntöä esim. Apple- ja Windows-läppäreiden välillä näkyy.
No eikä kuulu. Osion nimi on Älypuhelimet, tabletit, älykellot ja muu mobiili.

Apple TV keskustelu pitäisi olla täällä

Viihde-elektroniikka, kamerat ja kodinkoneet
Juuri ylläpidon toimesta ohjeistettiin, että voidaan keskustellua aiheesta yleisemminkin.
 
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 255
Onko Iphonen puhelimissa jo "dual app" tila tai moniajo, miksi sitä sitten kutsutaankaan?
 
Liittynyt
18.01.2017
Viestejä
254
Mahtava ketju! Pidetään keskustelu hyvän tasoisena. Mut eikö ole yhtään Androidin puolestapuhujia? Olis kiva kuulla mitä hyvää Androidissa on. Ja tarkoitan ominaisuuksia, ei hinta-laatu suhdetta tai ylipäätään low-end laitteita (joiden olemassaolo on varmasti hyvä asia).
Eipä tule kustomoitavuuden lisäksi mitään mieleen. Sitäkään ei normaalit ihmiset osaa kaivata.

Mä olen käyttänyt Android-puhelimia reilun 9 vuotta ja ajattelin jatkossakin tehdä niin mutta en voi kieltää etteikö iOS-vehkeet toimisi aika hyvin ns. kädettömien kanssa (siis niiden, joiden pitää esim. ostaa uusi puhelin kun edellisen tallennustila täyttyy yms.). Mulla on taloudessa 2 iOS-laitteita käyttävää ja mun niskaan kaatuu kun "painoin tosta ja sähköposti hävisi" jne.

Ja sitten on ne kädelliset, jotka jailbreikkaa puhelimensa. Niillä on hyvä puhelin käytössä sekä enemmän säätömahdollisuuksia vaikkapa sovellusten sideloadaamiseen kuin ilman jb:ia olevilla laitteilla.

Myöhäinen muokkaus selventämään viestiä: En yleistänyt iOS:ia käyttäviä tekniikkaa tuntemattomiksi. Tein kyllä sen yleistyksen, että musta he tuntuvat vähemmän kaipaavan laitteen säätömahdollisuuksia. Sitten viskasin anekdootin esimerkiksi.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
438
Eipä tule kustomoitavuuden lisäksi mitään mieleen. Sitäkään ei normaalit ihmiset osaa kaivata.

Mä olen käyttänyt Android-puhelimia reilun 9 vuotta ja ajattelin jatkossakin tehdä niin mutta en voi kieltää etteikö iOS-vehkeet toimisi aika hyvin ns. kädettömien kanssa (siis niiden, joiden pitää esim. ostaa uusi puhelin kun edellisen tallennustila täyttyy yms.). Mulla on taloudessa 2 iOS-laitteita käyttävää ja mun niskaan kaatuu kun "painoin tosta ja sähköposti hävisi" jne.

Ja sitten on ne kädelliset, jotka jailbreikkaa puhelimensa. Niillä on hyvä puhelin käytössä sekä enemmän säätömahdollisuuksia vaikkapa sovellusten sideloadaamiseen kuin ilman jb:ia olevilla laitteilla.
Erittäin surkeaa yleistämistä. Se että että sun taloudessa on noin, niin ei tarkoita että muualla olisi. Ihan samanlailla ne Android käyttäjät on kädettömiä sankareilta ja iPhonen käyttäjät osaa tekniikkaa ihan samoin kun muutkin, mutta heitä ei kiinnosta se säätäminen, vaan he haluavat sen toimivan laitteen suoraan paketista ja eivät halua jatkossakaan säätää sitä puhelinta. Siihen on ihan muut tavarat sitä varten.
 
Liittynyt
20.10.2018
Viestejä
2 509
Eipä tule kustomoitavuuden lisäksi mitään mieleen. Sitäkään ei normaalit ihmiset osaa kaivata.

Mä olen käyttänyt Android-puhelimia reilun 9 vuotta ja ajattelin jatkossakin tehdä niin mutta en voi kieltää etteikö iOS-vehkeet toimisi aika hyvin ns. kädettömien kanssa (siis niiden, joiden pitää esim. ostaa uusi puhelin kun edellisen tallennustila täyttyy yms.). Mulla on taloudessa 2 iOS-laitteita käyttävää ja mun niskaan kaatuu kun "painoin tosta ja sähköposti hävisi" jne.

Ja sitten on ne kädelliset, jotka jailbreikkaa puhelimensa. Niillä on hyvä puhelin käytössä sekä enemmän säätömahdollisuuksia vaikkapa sovellusten sideloadaamiseen kuin ilman jb:ia olevilla laitteilla.
En pidä itseäni kädettömänä, mutta mun mielestä puhelimen roottaus/jailbreikkaus on vaan jotenkin käsittämätöntä. Luin esimerkiksi "asunnon ostaminen ja asuntolaina" topiccia ja siellä joku kauhisteli, kun tietyn pankin pankkipalvelut olivat ilmaisia vain jos käytti heidän mobiilisovellusta. Ainakin OP:n mobiilisovellus on yksi parhaita sovelluksia ikinä luurissa. Tämä kauhistelija ei käyttänyt mobiilipankkisovellusta, koska oli rootannut luurinsa. Siis mikä järki? Älypuhelin on se laite, jonka kanssa haluan vähiten säätää. Se on arjen työkalu. En halua huoltaa ja säätää työkaluja. Applen laitteissa on se säätömahdollisuus jätetty ihan minimiin, minkä ymmärrän täysin. Ne muutamat Android-kokemukset Samsungin ja OnePlussan laitteista lisäävät vain haluani käyttää iOS-laitteita. Oli sitten kumpi tahansa edellä mainituista laitteista, niin tietynlaisen sekavuuden huomaa melko nopeasti. Oli kyse asetuksista tai sovelluksista. On niin paljon enemmän kaikkea, hyvässä ja pahassa. Valitettavasti enemmän pahassa. Mielummin otan sen yksinkertaisen ja toimivan työkalun arjen apuriksi, kuin otan yhden arkisen ongelman lisää.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
444
Juu mullakin on tuolla autotallissa linuxpurnukka mitä voi tunkata ssh:n yli jos kiinnostaa räpeltää. (Yleensä ei)

Itteeni lähinnä naurattaa itkeminen applen latausliittimestä ja siitä että omppukansa tarvii miljoonat adapterit. Ite en oo tarvinu yhtäkään adapteria. Vanhaan nokia aikaan niitä vasta tarvikin kun latausliittimet muuttui aika paljon tiuhempaan. Ja sillon oli muutenkin joka merkillä omanlaiset liittimet puhelimissaan. Ja onhan noita lightningpiuhoja siunaantunut taloon sen verran, että toivottavasti siinä pysytään jatkossakin. :D

Ompuissa mennään nyt toisessa liittimessä mikä taitaa olla markkinoiden keskiarvoa vähemmän. ;)
 
Liittynyt
20.10.2018
Viestejä
2 509
Juu mullakin on tuolla autotallissa linuxpurnukka mitä voi tunkata ssh:n yli jos kiinnostaa räpeltää. (Yleensä ei)

Itteeni lähinnä naurattaa itkeminen applen latausliittimestä ja siitä että omppukansa tarvii miljoonat adapterit. Ite en oo tarvinu yhtäkään adapteria. Vanhaan nokia aikaan niitä vasta tarvikin kun latausliittimet muuttui aika paljon tiuhempaan. Ja sillon oli muutenkin joka merkillä omanlaiset liittimet puhelimissaan. Ja onhan noita lightningpiuhoja siunaantunut taloon sen verran, että toivottavasti siinä pysytään jatkossakin. :D

Ompuissa mennään nyt toisessa liittimessä mikä taitaa olla markkinoiden keskiarvoa vähemmän. ;)
Eipä nyt sinänsä haittaisi vaikka USB-C tulisi käyttöön. Suurinpiirtein yhtä hyvä liitin kuin lightning, joka julkaistiin 2012. Lightning jäi harmillisesti vain Applen omaksi liittimeksi, vaikka siitä olisi ollut paljon enemmänkin. Oli kaukana edellä USB:tä pitkään ja edelleen lightning-kaapeli on paljon miellyttävämpi käyttää kuin USB, vaikka sekin jo menee liittimeen kumpaakin tietä..
 
Liittynyt
03.02.2017
Viestejä
439
Ei kai sitä adapteria tarvi, jos ei mitään ulkoisia laitteita käytä. Ei se tee muiden käyttäjien (jotka muitakin laitteita siis käyttävät/tarvitsevat) tarpeista yhtään vähäisempää.
 
Liittynyt
16.03.2017
Viestejä
304
Miksi haluta joku Apple tv(tai jonkun muun valmistajan vastaava) pömpeli tasolle, jos telkun kaukosäätimestä voi vaan vaikka valita netflix(tai joku muu) , jos sitä haluaa katsoa?
Tähän täällä tulikin jo hyviä vastauksia. Mulla on samsung 2015 ”äly” tv ja siinä ainakin valikot ovat todella surkeat ja lagittavat. Siksi apple tv:n siis hommasin. Ja se on mielestäni täydellinen omaan käyttööni. Toimii kuin ajatus. Ja yksi tärkeimmistä syistä minkä jo mainitsin; ei tarvitse koskea siihen kaukosäätimeen! Puhelimella ohjaus on vaan niin paljon kätevämpää. Kaukosäädin mielestäni ei ole enää tätä päivää. Eipä taida androidilla löytyä vastaavaa systeemiä, joka oikeasti toimii ja jolla voi tehdä ihan kaiken koskematta kaukosäätimeen?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 348
Applen puhelimet ovat varmasti hyviä mutta hinta/laatusuhde ei. Nykyään halvatkin puhelimet ovat hyviä.


Miksi haluta joku Apple tv(tai jonkun muun valmistajan vastaava) pömpeli tasolle, jos telkun kaukosäätimestä voi vaan vaikka valita netflix(tai joku muu) , jos sitä haluaa katsoa?
Apöltv elokuvat näkyvät vähän heikosti esim. netflixissä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 546
En pidä itseäni kädettömänä, mutta mun mielestä puhelimen roottaus/jailbreikkaus on vaan jotenkin käsittämätöntä. Luin esimerkiksi "asunnon ostaminen ja asuntolaina" topiccia ja siellä joku kauhisteli, kun tietyn pankin pankkipalvelut olivat ilmaisia vain jos käytti heidän mobiilisovellusta. Ainakin OP:n mobiilisovellus on yksi parhaita sovelluksia ikinä luurissa. Tämä kauhistelija ei käyttänyt mobiilipankkisovellusta, koska oli rootannut luurinsa. Siis mikä järki? Älypuhelin on se laite, jonka kanssa haluan vähiten säätää. Se on arjen työkalu. En halua huoltaa ja säätää työkaluja. Applen laitteissa on se säätömahdollisuus jätetty ihan minimiin, minkä ymmärrän täysin. Ne muutamat Android-kokemukset Samsungin ja OnePlussan laitteista lisäävät vain haluani käyttää iOS-laitteita. Oli sitten kumpi tahansa edellä mainituista laitteista, niin tietynlaisen sekavuuden huomaa melko nopeasti. Oli kyse asetuksista tai sovelluksista. On niin paljon enemmän kaikkea, hyvässä ja pahassa. Valitettavasti enemmän pahassa. Mielummin otan sen yksinkertaisen ja toimivan työkalun arjen apuriksi, kuin otan yhden arkisen ongelman lisää.
Ei mun ainakaan ole tarvinnut säätää koskaan androidia....iphonen tosin olen saanut joka kerta tilttiin kun sellasen olen erehtynyt käteen ottamaan. Ainut omppu vehje joka tässä taloudessa on ipod classic joka sekin vaatii yleensä hard bootin jos haluaa musiikkia siitä kuunnella.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 348
Tähän täällä tulikin jo hyviä vastauksia. Mulla on samsung 2015 ”äly” tv ja siinä ainakin valikot ovat todella surkeat ja lagittavat. Siksi apple tv:n siis hommasin. Ja se on mielestäni täydellinen omaan käyttööni. Toimii kuin ajatus. Ja yksi tärkeimmistä syistä minkä jo mainitsin; ei tarvitse koskea siihen kaukosäätimeen! Puhelimella ohjaus on vaan niin paljon kätevämpää. Kaukosäädin mielestäni ei ole enää tätä päivää. Eipä taida androidilla löytyä vastaavaa systeemiä, joka oikeasti toimii ja jolla voi tehdä ihan kaiken koskematta kaukosäätimeen?
Puhelimella ohjaus on hirveää ellei se onnistu pelkillä äänikomennoilla. Kaukosäädintä ei tarvitse katsoa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
438
Ei mun ainakaan ole tarvinnut säätää koskaan androidia....iphonen tosin olen saanut joka kerta tilttiin kun sellasen olen erehtynyt käteen ottamaan. Ainut omppu vehje joka tässä taloudessa on ipod classic joka sekin vaatii yleensä hard bootin jos haluaa musiikkia siitä kuunnella.
Mitä luulet kuinka moni uskoo tämän sun viestin. Vastaus: Ei kukaan, joten eiköhän tämä ollut turha yritys.

Jos näin on oikeesti, niin kannattaa ens kerralla käyttää niitä ehjiä tuotteita eikä rikkinäisiä, koska nehän ei toimi millään merkillä koska ne on rikki.
 
Liittynyt
07.10.2017
Viestejä
1 100
Tähän täällä tulikin jo hyviä vastauksia. Mulla on samsung 2015 ”äly” tv ja siinä ainakin valikot ovat todella surkeat ja lagittavat. Siksi apple tv:n siis hommasin. Ja se on mielestäni täydellinen omaan käyttööni. Toimii kuin ajatus. Ja yksi tärkeimmistä syistä minkä jo mainitsin; ei tarvitse koskea siihen kaukosäätimeen! Puhelimella ohjaus on vaan niin paljon kätevämpää. Kaukosäädin mielestäni ei ole enää tätä päivää. Eipä taida androidilla löytyä vastaavaa systeemiä, joka oikeasti toimii ja jolla voi tehdä ihan kaiken koskematta kaukosäätimeen?
TV:n ohjaus puhelimella on kyllä jotain niin epäkäytännöllista :D En ees ymmärrä miten joku voi sanoo noin. Puhelimella ohjaus ei ole enää tätä päivää. Sitä on voinu tehä jo vuosia ilman apple tv:tä.
Itsellä LG töllö magic remotella ja iha täydellinen vehje. Ei lagaa.
 
Liittynyt
09.03.2017
Viestejä
77
Mahtava ketju! Pidetään keskustelu hyvän tasoisena. Mut eikö ole yhtään Androidin puolestapuhujia? Olis kiva kuulla mitä hyvää Androidissa on. Ja tarkoitan ominaisuuksia, ei hinta-laatu suhdetta tai ylipäätään low-end laitteita (joiden olemassaolo on varmasti hyvä asia).
Androidista saa ainakin valokuvat helpommin ulos koska se näkyy massamuistina piuhan päässä.
 
Liittynyt
18.01.2017
Viestejä
254
Erittäin surkeaa yleistämistä. Se että että sun taloudessa on noin, niin ei tarkoita että muualla olisi. Ihan samanlailla ne Android käyttäjät on kädettömiä sankareilta ja iPhonen käyttäjät osaa tekniikkaa ihan samoin kun muutkin, mutta heitä ei kiinnosta se säätäminen, vaan he haluavat sen toimivan laitteen suoraan paketista ja eivät halua jatkossakaan säätää sitä puhelinta. Siihen on ihan muut tavarat sitä varten.
Mun mielestä Android-laitteet ei toimi hyvin kädettömien kanssa mutta kuten yllä kirjoitin, iOS-laitteet taas toimii. Oletko tästä yleistyksestä eri mieltä?

En pidä itseäni kädettömänä, mutta mun mielestä puhelimen roottaus/jailbreikkaus on vaan jotenkin käsittämätöntä. Luin esimerkiksi "asunnon ostaminen ja asuntolaina" topiccia ja siellä joku kauhisteli, kun tietyn pankin pankkipalvelut olivat ilmaisia vain jos käytti heidän mobiilisovellusta. Ainakin OP:n mobiilisovellus on yksi parhaita sovelluksia ikinä luurissa. Tämä kauhistelija ei käyttänyt mobiilipankkisovellusta, koska oli rootannut luurinsa. Siis mikä järki? Älypuhelin on se laite, jonka kanssa haluan vähiten säätää. Se on arjen työkalu. En halua huoltaa ja säätää työkaluja. Applen laitteissa on se säätömahdollisuus jätetty ihan minimiin, minkä ymmärrän täysin. Ne muutamat Android-kokemukset Samsungin ja OnePlussan laitteista lisäävät vain haluani käyttää iOS-laitteita. Oli sitten kumpi tahansa edellä mainituista laitteista, niin tietynlaisen sekavuuden huomaa melko nopeasti. Oli kyse asetuksista tai sovelluksista. On niin paljon enemmän kaikkea, hyvässä ja pahassa. Valitettavasti enemmän pahassa. Mielummin otan sen yksinkertaisen ja toimivan työkalun arjen apuriksi, kuin otan yhden arkisen ongelman lisää.

Lisäsin täsmennyksiä viestini loppuun. Jailbreakista mainitessani pointtini oli, että sillä tavalla iOS-laitteesta saa myös hyvin säädettävän. Päättäköön jokainen sitten tahollaan, onko se itselle sen arvoista.
 
Liittynyt
16.03.2017
Viestejä
304
TV:n ohjaus puhelimella on kyllä jotain niin epäkäytännöllista :D En ees ymmärrä miten joku voi sanoo noin. Puhelimella ohjaus ei ole enää tätä päivää. Sitä on voinu tehä jo vuosia ilman apple tv:tä.
Itsellä LG töllö magic remotella ja iha täydellinen vehje. Ei lagaa.
En ole itse koskaan törmännyt kunnolla toimivaan appiin jolla on voinut hoitaa kaiken laitteiden käynnistyksestä sammutukseen. Ehkä olen missanut jotain..
 

JL79

omistaja
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
348
Androidista saa ainakin valokuvat helpommin ulos koska se näkyy massamuistina piuhan päässä.

Mulla näkyy kyllä iPhonella otetut kuvat ihan ilman piuhoja tietokoneella välittömästi kuvan oton jälkeen.
Applen ekosysteemi on täysin ylivoimainen.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 105
Mulla näkyy kyllä iPhonella otetut kuvat ihan ilman piuhoja tietokoneella välittömästi kuvan oton jälkeen.
Applen ekosysteemi on täysin ylivoimainen.
Pilvipalvelut ajaa 99,9% samasta asiasta täysin alustariippumattomasti
 
Liittynyt
20.10.2018
Viestejä
2 509
Androidista saa ainakin valokuvat helpommin ulos koska se näkyy massamuistina piuhan päässä.
Mutta kuka käyttää vielä vuonna 2019 piuhaa tiedonsiirtoon? Itsellä jo useampia vuosia ollut iCloud-käytössä ja kuvat ovat synkanneet samantien tietokoneelle ja nimenomaan tallentuvat sinne koneelle ihan fyysisesti luurin ja pilven lisäksi.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 348
Mutta kuka käyttää vielä vuonna 2019 piuhaa tiedonsiirtoon? Itsellä jo useampia vuosia ollut iCloud-käytössä ja kuvat ovat synkanneet samantien tietokoneelle ja nimenomaan tallentuvat sinne koneelle ihan fyysisesti luurin ja pilven lisäksi.
Minä käytän piuhaa. Koneelle joutuu kuitenkin fyysisesti menemään, niin sama käyttää piuhaa.
 
Liittynyt
09.03.2017
Viestejä
77
Muuta mitä tulee androidin eduksi niin android puhelimia on saatavilla kahdella perinteisellä SIM -kortti paikalla ja muistikortti tuella.

Edit: Applella ei taida olla puhelinta jossa olisi super hidastus video tai 3D kuvaus joita jostain puhelimista löytyy android puolelta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
25.03.2017
Viestejä
11
Pakko tulla puolustamaan Androidia. Joskus aikoinaan oli iphone 4 käytössä ja tykkäsin siitä puhelimesta kyllä. Siinä alkoi ärsyttämään soittoäänien lisääminen puhelimeen. Niistä ajoista on kyllä ios tullut eteenpäin ja taitaa onnistua nykyään helpommin. Samsungiin siirryin ja en ole katunut, varsinkin nyt one UI:n tultua asiat on paremmin kuin koskaan. Samsungin luurit mennyt järjestyksessä S4, S6, S8+ ja nyt Note 10+. ios käyttäjien kehuma "se vain toimii" on mielestäni hölmö. Toimii android luuritkin hemmetin hyvin kunhan pysyy kaukana Huawein räpellyksistä.

Note 10+ hommasin ihan sen takia kun paljon tulee muistiinpanoja tehtyä ja Samsung notes ohjelma on paras mitä olen käyttänyt siihen hommaan. Vielä kun notesiin saisi ominaisuuden että muistiinpanot saisi galaxy watchiin näkyviin kuvien kanssa niinkuin reminders ohjelma näyttää. Note luureissa sisällä oleva kynä on aivan ehdoton kun joskus tarttee suunnitella piirtämällä, kynä ja vihko suunnitelmia on hieman hankalempi jakaa muille. Noten yhdistämistä tietokoneeseen en ole vielä kokeillut joten siitä en uskalla kehua mitään vaikka videoiden perusteella hieno ominaisuus onkin.
Tupla SIM on myös itselle tärkeä kun ei tarvi kahta luuria (työ ja oma) kantaa mukana.
Ja android puolen sovelluksissa on yksi mitä käytän jota ei ole ios puolella nyt eikä koskaan tule olemaankaan (itse tekemä sovellus joka ei ole mahdollista ios puolella toteuttaa).

Chromecast löytyy töllön takaa ja sitä välillä tulee käytettyä kuvien näyttämiseen ja harvemmin chrome selaimen tabia tulee heitettyä töllöön sillä. Näiden toiminnassa ei ole ollut mitään ongelmia joten väittäisin että "se vain toimii".

ipad pro on töissä käytössä ja kulkee työautossa telineessä mukana. Sen huono puoli on näppäimistö. Ei ole löytynyt näppäimistöä/asetusta millä saisi numerorivin koko ajan näkymään ylhäällä muuten kuin "lääppimällä" näppäimiä. Lähinnä työajanseurantaan ja kilometrien kirjaamiseen se on, sekä sähköpostit. Varmuuskopionti myös ipadissä hiertää kun ei suostu ilman wifiä sitä tekemään, eikä kelpaa puhelimesta jaettu wifi (tämä ärsyttää oikeastaan todella paljon koska autosta padi irtoaa hyvin harvoin ja varmuuskopiointi jää tekemättä liian pitkäksi aikaa).
Pages ohjelmaa yritin käyttää raporttien kirjoittamiseen mutta kuvien lisääminen "oikeaan" kohtaan ja tekstin sovittaminen siihen meni mahdottomaksi räpeltämiseksi.
Tätä en ole vielä edes notella koittanut joten en väitä että olisi android puolella parempaa softaa tällaiseen.
Ios omasta mielestä liian kankea enkä ymmärrä miten se on niin kovassa suosiossa.
 
Liittynyt
09.03.2017
Viestejä
77
Tarkoitan juuri tuota 960fps videota, ongelma lienee tuon käyttö koska se on niin lyhyt pätkä jonka sillä voi ottsa. Sonylla ja Samsungilla on ainakin tällainen mutta en tiedä käyttääkö ihmiset tätä ominaisuutta miten aktiivisesti.

3D kuvaus on Sonylla eli saa kuvattua 3D mallinnuksen kohteesta. Tätäkään en tiedä miten hyödyllinen ominaisuus tämä on.

Mutta jos tässä ketjussa oli tarkoitus kehua ominaisuuksia mitä toisessa ei ole niin nämä on mielestäni niitä.
 
Liittynyt
09.03.2017
Viestejä
77
Apple on niin paljon edellä videon tallennuksessa ettei tuollainen yksi ominaisuus muuta mitään. Android-puolella videon tallennuksessa ei onnistu edes vakaa 60 fps vaan kuvia hukkuu vähän väliä, Samsungilla ei ole parhaalla laadulla edes vakautusta ja useammalla kameralla yhtä aikaa kuvaamisesta ei ole kuultukaan. Ja vain yksi kamera edes tukee parhaalla laadulla tallennusta :facepalm:
Tätä en tienytkään että Apple on tällä video puolella edeltäkävijä tässä. Kuvien tiedoston pakkauksen taitaa voittaa Apple HEIF-kuvaformaatillaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 658
Ihan samanlaista sontaa ne (lippulaivaluokan) Androidit ja iPhonet on suoraan laatikosta. Androidin kohdalla asioille on jotain tehtävissä koska "loputon" muokattavuus, iPhonen kohdalla ei koska Jobs päätti kaikkien puolesta jo 10 vuotta sitten miten asioiden kuuluu toimia (paskasti).

Jos joku tykkää iPhonea käyttää niin mikäs siinä. Omasta mielestäni se on käytettävyydeltään piirun Symbianista eteenpäin, eli edelleen aika hirveää ripulia. Tablettipuolella taas Applen tekemät oletukset omalla kohdalla "vaan toimii", ja iPad viekin tablettipuolella 5-0 Androideja. En vaan pysty ymmärtämään miten se niiden puhelimien kohdalla on Applella niin vaikeaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
438
Ihan samanlaista sontaa ne (lippulaivaluokan) Androidit ja iPhonet on suoraan laatikosta. Androidin kohdalla asioille on jotain tehtävissä koska "loputon" muokattavuus, iPhonen kohdalla ei koska Jobs päätti kaikkien puolesta jo 10 vuotta sitten miten asioiden kuuluu toimia (paskasti).

Jos joku tykkää iPhonea käyttää niin mikäs siinä. Omasta mielestäni se on käytettävyydeltään piirun Symbianista eteenpäin, eli edelleen aika hirveää ripulia. Tablettipuolella taas Applen tekemät oletukset omalla kohdalla "vaan toimii", ja iPad viekin tablettipuolella 5-0 Androideja. En vaan pysty ymmärtämään miten se niiden puhelimien kohdalla on Applella niin vaikeaa.
Mikä niistä tekee huonon suoraan laatikosta? Mitä niissä pitää säätää mitä nyt ei vaikka IPhonesta löydy. Luettele joitakin asioita.
 
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 255
Tarkoitatko, että kaksi sovellusta rinnakkain vai miten? Tuommoinen on ainakin ipadissa jossain versiossa.
Juu just sitä. On se Ipadissa ja toimii hyvin, mutta onko puhelimessa?
Yritän välillä aina opetella noita gestureita, mut ei vielä taitu. Toiveissa oppia, jotta pääsisi kokeilemaan joskus Iphonea + ja Apple Watchia isommissa määrin..
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 384
Viestejä
4 159 285
Jäsenet
70 410
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom