Apple ja Hyundai Motor Group neuvotteluissa sähköauton valmistamisesta

Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
1 837
Meillä on aika erilaiset näkemykset Teslan ja Applen myyntivalteista, kun mun mielestä firmoilla on täysin päinvastaiset toimintamallit.
molemmat tarjoavat jotakin mitä ei ole ollut tarjolla aikaisemmin. Molemmille ajoneuvo on alusta myydä palveluita. Molemmat tekevät ajoneuvoja kotimarkkinoille eikä tavoittele globaaleja massamarkkinoita.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 210
molemmat tarjoavat jotakin mitä ei ole ollut tarjolla aikaisemmin. Molemmille ajoneuvo on alusta myydä palveluita. Molemmat tekevät ajoneuvoja kotimarkkinoille eikä tavoittele globaaleja massamarkkinoita.
Siis mikä on se Teslan kotimarkkina mihin tähtää?

Teslalla on tehdas Aasiassa, kaksi Amerikassa ja 1. tehtaan rakennus Euroopassa käynnissä ja 3. tehtaan rakennus Amerikassa käynnissä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 941
molemmat tarjoavat jotakin mitä ei ole ollut tarjolla aikaisemmin. Molemmille ajoneuvo on alusta myydä palveluita. Molemmat tekevät ajoneuvoja kotimarkkinoille eikä tavoittele globaaleja massamarkkinoita.
Tesla nimenomaan ei myy juuri mitään palveluita. Autopilottikin on Teslalla kertapanoksena myytävä juttu.
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
1 837
Siis mikä on se Teslan kotimarkkina mihin tähtää?
Kesti aika monta vuotta että Tesla sai myytyä muita kuin roadsteria ja että S mallia sai USAn ulkopuolella. Vertaan tilannetta ja tapaa jolla Tesla aloitti tilanteeseen jossa Apple aloittaa.
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
1 837
Tesla nimenomaan ei myy juuri mitään palveluita. Autopilottikin on Teslalla kertapanoksena myytävä juttu.
Jokainen Tesla on ohjelmistojen testilabra. Ei sitä palvelua välttämättä laitteen käyttäjälle myydä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 941
Kesti aika monta vuotta että Tesla sai myytyä muita kuin roadsteria ja että S mallia sai USAn ulkopuolella. Vertaan tilannetta ja tapaa jolla Tesla aloitti tilanteeseen jossa Apple aloittaa.
Roadsteria ja Model S:ää sai Euroopasta n. 1v tuotannon aloittamisen jälkeen.

-
Me emme tiedä vielä mitään varmaan Applen mahdollisesta autoavauksesta, mutta siinä missä Tesla lähti Roadsterilla liikkeelle n. 1000 autoa vuodessa tuotannolla, niin Applelle huhuttu 100 000 autoa vuodessa on aika paljon enemmän...
 

Obi-Lan

¯\_(ツ)_/¯
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 058
Teslan alkuaikoihin täyssähköautoja teki vain muutama pikkupaja eikä mitään vastaavaa ollut olemassa, joten siinä on varmaan jouduttu kehittämään aika paljon tyhjältä pöydältä. Nyt täyssähköautojen käyttökelpoisuus on jo todistettu suurelle yleisölle ja tekniikkaa löytyy, joten vähän eri tilanne tulla markkinoille.
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
1 837
Niin Tesla aloitti jälkiasentamalla sähköisen voimalinjan Lotuksen tekniikkaan ja oli pioneeri täyssähköisten urheiluautojen saralla. Applella on isompi vuori mutta ihan toisenlaiset resurssit joten liikkeelle lähdetään suoraan omalla mallilla mutta haasteet on samat. Teslalle oli uutuus arvo, suorituskyky ja Elon sekä latausasemat joilla erottua muista. Apple lähtee oletettavasti ohjelmisto ja verkottuvuus edellä.
Teslan tausta on myös softassa sekä amerikkalaiselle kuluttajalle, joka haluaa kotimaista sähköautoa, joka on jotakin muuta kuin sähköistetty perusauto, ei ole ollut vaihtoehtoa Teslalle paitsi nyt kun Apple tulee markkinoille. Tämän takia näen Teslan pääsääntöisenä kilpailijana Applen tuotteille.
 
Liittynyt
20.10.2018
Viestejä
2 504
Lisää huhuja: Apple nears 'Apple Car' deal with Kia, first model might be fully autonomous enterprise vehicle | AppleInsider

Niiden mukaan ensimmäinen auto ei tulisi kuluttajien saataville, vaan se suunnattaisiin yrityksille (ja mahdollisesti sitä kautta jollain palveluratkaisulla kuluttajille?). Auton kerrotaan olevan myös täysin autonominen.
Alkaa vaikuttaa koko ajan vahvemmin siltä, että Apple on luomassa omaa (kuukausisopimuksellista) kaupunkiautopalvelua.
 

FlyingAntero

ɑ n d r o i d
Premium-jäsen
S Y N T H W A V E
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 068
Hyundai ja Kia ovat lopettaneet neuvottelut Applen kanssa auton valmistamisesta. Bloombergin mukaan neuvottelut katkesivat jo useampi viikko sitten. Huhujen mukaan Apple on käynyt neuvotteluja ainakin kuuden eri autovalmistajan kanssa lähiaikoina.

Aiempi arvio Apple auton markkinoille saapumisesta on myös ollut turhan optimistinen ja analyytikko Ming-chi Kuon mukaan lanseeraus saattaa venyä vuoteen 2028 saakka.
 
Liittynyt
09.07.2017
Viestejä
1 403
Vaikea uskoa, että kukaan menestyvä autovalmistaja haluaa lähteä Applen sopimus-alihankkija-valmistajaksi.

Apple jyrää brändillä, hallitsee UI:n, asiakasrajapinnan, ottaa katteet, jyrää alihankkijan katteet ja ulkoistaa riskin.

Aika lose-lose -strategia autovalmistajalle, ellei kyse ole pääomarajoitteisesta alihankkijasta ,joka kaipaa lisää volyymiä ja Applen rahahanoja investointeihin.

Tervemenoa vaan Applelle perustamaan omat autotehtaat, rakentamaan autot itse. Saisivat nähdä kuinka helppoa ja korkeakatteista bisnestä se on, selkeästi alikilpailluilla markkinoilla :p
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 941
Vaikea uskoa, että kukaan menestyvä autovalmistaja haluaa lähteä Applen sopimus-alihankkija-valmistajaksi.

Apple jyrää brändillä, hallitsee UI:n, asiakasrajapinnan, ottaa katteet, jyrää alihankkijan katteet ja ulkoistaa riskin.

Aika lose-lose -strategia autovalmistajalle, ellei kyse ole pääomarajoitteisesta alihankkijasta ,joka kaipaa lisää volyymiä ja Applen rahahanoja investointeihin.

Tervemenoa vaan Applelle perustamaan omat autotehtaat, rakentamaan autot itse. Saisivat nähdä kuinka helppoa ja korkeakatteista bisnestä se on, selkeästi alikilpailluilla markkinoilla :p
Applella on miljardeja joilla rahoittaa tehtaiden rakennusta ja uusien alustojen kehitystä. Rahaa tarvitsevat kaikki...

Jos saa rakentaa 500k/y tehtaan ja Apple ostaa vain 250k alustaa vuodessa, niin siinä voi saada hyvällä diilillä itselleen alustoja kansanmalliin.
 
Liittynyt
09.07.2017
Viestejä
1 403
Rahaa tarvitsevat kaikki...
Raha on tällä hetkellä reaalihintaisesti ilmaista kaikille terveille yrityksille, myös autovalmistajille. Ongelma ei ole se, mistä saada rahaa, vaan miten kasvaa kannattavasti ja minimoiden riskejä.

Jos Applen kanssa haluttaisiin naimisiin, olisi Apple-auto ollut todellisuutta ja alihankkijuudet päätetty jo vuosia sitten. Maailman hukkuu tällä hetkellä investointirahaan. Se ei ole ongelma tai pullonkaula. Riskipitoinen iso tehdasinvestointi ja en kannattava takaisinmaksu sen sijaan on. Kysy vaikka Inteliltä.

Walmart/Apple/Nokia/Microsoft/Amazon-alihankinta on opettanut kaikille: isäntä määrää volyymit, katteet ja kasvun. Sinä vikiset.
 
Liittynyt
09.07.2017
Viestejä
1 403
Ja toinen autovalmistaja antoi passit Applelle, nyt Nissan:

Lainaus:

"Talks ended after disagreement over branding of iPhone maker’s secretive effort"


Sen siitä saa, kun koittaa kyykyttää valmistajia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 941
Raha on tällä hetkellä reaalihintaisesti ilmaista kaikille terveille yrityksille, myös autovalmistajille. Ongelma ei ole se, mistä saada rahaa, vaan miten kasvaa kannattavasti ja minimoiden riskejä.
Ei ole. Tässä viime syyskuulta:
"Nissan plans to issue $1.5 billion each for three- and five-year terms and $2.5 billion each for seven- and 10-year terms on September 17. The yield will be 3.04% for the three-year bond and 4.81% for the 10-year bond."

 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 345
Viestejä
4 157 942
Jäsenet
70 410
Uusin jäsen
Eycte

Hinta.fi

Ylös Bottom