Apple ilmoittaa epävirallisesta näytön vaihdosta uusissa iPhone 11 -malleissa

Juha Kokkonen

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 383
Ei kyllä nykyään voi, vaatii aika usein noita aiemmin mainitsemiani kalliimpia diagnostiikka/softauskamppeita ja mahdollisesti jopa yhteyden tehtaaseen. Jotain kulutusosia toki voi vaihdella, mutta ihan mitä tahansa ei kuitenkaan.

Hyvä esimerkki on vaikka jokunen vuosi sitten omistamani auto, jossa radion vaihtaminen ei yksinkertaisesti onnistu kun se on väylässä ja väylässä suojaus joka ei salli sinne muuta kun ne laitteet mitä tuotannossa on koodattu — ihan sama vaikka lyöt vastaavan mankan purkuautosta kiinni, niin ei pelaa. Piti poistattaa kyseinen suojaus valtuutetussa huollossa ja vaati tosiaan myös tehdasyhteyden. Ja aika kauan selviteltiin että miten se edes tehdään...

Mutta yhtä kaikki, kilpailun rajoittamista ei sinänsä ole tapahtunut ainakaan tässä Applen tapauksessa :)
Eivät autotehtaatkaan käsittääkseni myy kaikkia alkuperäisosia kaikille sattumanvaraisille tahoille, vaan osa virallisista osista ja niiden sisältämistä ohjelmistoista on vain viralliselle huoltoverkostolle.

ECU:t, automaattivakkareista huolehtivat komponentit ja jotkut muut vastaavat.
No jaa, enpä toki mene sanomaan kaikista osista ja merkeistä, mutta kaikki tarvittavat osat mitä itse olen autoihini tarvinnut (korjaan autoni itse ja merkkejä on ollut monia) olen halutessani saanut varaosanumerolla merkkitiskiltä. Seassa on ollut koodaamista vaativia bokseja yms. Tämä olisi kuluttajan näkökannasta mukava onnistua myös puhelinvalmistajien kanssa.
Totta kai se rajoittaa kilpailua, jos osa toimijoista rajoitetaan kilpailun ulkopuolelle.
Ei rajoiteta. Saa nekin ryhtyä tekemään samoja huoltoja, ei muuta kun kurssit ja matskut ja laitteet kuntoon. Ei ole ketään estämässä.
Juuri mainitsit kuinka sitä rajoitetaan. Juu ei enempää tästä.
Ei lähdetä tällaiseen juupas-eipäs vänkäämiseen...
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
527
Ja TrueTone ei ilmeisesti toimi, tähän olis kiva kuulla onko se vaan v*ttuilua Applen puolelta vai tarviiko se oikeasti kalibroida.
Tuohon löytyy työkalu jolla saa sen toimimaan myös muissa "paneeleissa". Ei oo kallis vehe. Kaiken mukaan ainoastaan lyö sarjanumeron vanhasta uuteen eli ihan pelkkää keinottelua normi apple tyyliin. Jos he eivät tee sitä niin laitetaan tälläinen kompastuskivi muille. Myös uusimmat macbookit ja T2 siru. Turhake mutta bisneksen rajoittaminen heille. Halut tiedostoja SSD:ltä kun hajoaa? Hmm..

Tosiaan myös autoteollisuus tuotu ilmi jotka toki harrastaa täysin samaa. Ois mahdollista tuoda helpommin saatavaksi kaikki mutta bisnes on bisnes. Esimerkiksi joissain merkeissä jarrut täytyy saada huoltotilaan.
 
Viimeksi muokattu:

Juha Uotila

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 935
Tuo T2 siru nyt on ongelma vaan ihmisille jotka ei ymmärrä tehdä varmuuskopioita. Varmaan senkin olemassaolo jotakuta harmittaa mutta kyllä senkin tarkoitus selviää kun vähän viitsii lukea...
Vaikka sen tarkoitusperät on hyviä niin se aiheuttaa sitten kaikenlaista muuta harmia, kuten Linuxia ei saa asennettua ellei disabloi piirin turvallisuusasetuksia.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
527
Vai saako toimimaan? Varmasti ainakin ”toimii” mutta onko ne värit oikein kalibroitu. Sama juttu kun kaikissa näytöissä, ne pitää
kalibroida jos haluaa että värit näkyy oikein ja samalla tavalla.

Eli onko tolla pelkällä sarjanumeroparittamisella sitten värit perseellään enemmän tai vähemmän. Ei varmaan haittaa jotakuta mutta ihan ymmärrettävää että alkuperäisosia valmistajan valtuuttamassa huollossa käyttäessä se pitää tehdä ns. kunnolla.

Tuo T2 siru nyt on ongelma vaan ihmisille jotka ei ymmärrä tehdä varmuuskopioita. Varmaan senkin olemassaolo jotakuta harmittaa mutta kyllä senkin tarkoitus selviää kun vähän viitsii lukea...
Ja niin mitä se TrueTone tekee edes?


Säätää värejä jatkuvasti ympäristön mukaan. Ei mikään tehdas kalibrointi.


No se onkin että tehäänkö yhtään paremmin siellä valmistajan putiikissa ja että onko sen arvoista. En ole vaikuttunut itse kovin monessa valmistajan putiikeista jos saa henkilökohtaisesti sanoa mutta ei kaikki ulkoisetkaan vakuuta. Ne jotka tekee kunnolla saa nimensä näkyviin.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
527
Joo, ympäristön mukaan. Kai sä ymmärrät että ei se niitä säädä oikein jos se on kalibroimatta? Silloin se säätää niitä, mutta ei välttämättä niin kun on tarkoitus.
En kehtaa itse ainakaan sanoa ilman faktoja et siellä ois mystistä extra tehdas kalibrointia TrueTone:n (ei edes Apple mainitse asiasta missään) näytöissä normin lisäksi.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
239 540
Viestejä
4 190 181
Jäsenet
70 765
Uusin jäsen
Railsteri

Hinta.fi

Ylös Bottom