AOC:n Agon-uutuusnäytöt lupaavat vaivaisen puolen millisekunnin vasteajan

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kaotik
  • Aloitettu Aloitettu

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
22 377
aoc-agon-ag271fz2-20190704.jpg



AOC on julkistanut kaksi uutta Agon-brändättyä pelinäyttöä. Uudet näytöt tulevat saataville 24,5- ja 27-tuumaisina malleina ja ne on tähdätty etenkin eSports-pelaajille.

24,5-tuumainen AOC Agon AG251FZ2 ja 27-tuumainen AG271FZ2 ovat kokoa lukuunottamatta varustettu identtisin ominaisuuksin. Valitettavasti yhtiö ei ole paljastanut näyttöjen kaikkia ominaisuuksia, vaikka ne ovat jo ennakkotilattavissa.

Tässä vaiheessa tiedetään, että kummankin luvataan tarjoavan 0,5 millisekunnin vasteajan (MPRT, Moving Picture Response Time), 240 hertsin virkistystaajuuden, 1920x1080-resoluution ja FreeSync-tuen. Näytöissä on käytössä TN-paneelit, joille luvataan 170°/160° vaaka- ja pystykatselukulmat ja 400 nitin kirkkaus. Kontrastiarvoja tai näytön väriavaruutta ei ole paljastettu.

Lehdistötiedotteen mukaan näytöt on varustettu valon sinisiä aallonpituuksia vähentävällä Lowblue Light Mode -ominaisuudella sekä Shadow Control -teknologialla. Shadow Control -teknologian kerrotaan mahdollistavan tummien sävyjen kontrastin säätämisen vaikuttamatta kirkkaampiin osiin. Näytöt on varustettu HDMI 2.0-, HDMI 1.4 MHL-, DisplayPort-, DVI- ja VGA-liittimillä, 4-porttisella USB 3.0 -hubilla sekä äänen sisään- ja ulostuloilla.

Näytöt ovat tällä hetkellä ennakkotilattavissa Amazonista Suomesta käsin 303,79 ja 349,82 euron hintaan. 24,5-tuumaisen mallin toimitusajaksi luvataan 1 – 2 ja 27-tuumaisen mallin 1 – 3 kuukautta.

Lähteet: AnandTech, Amazon (1), (2)

Linkki alkuperäiseen uutiseen (io-tech.fi)
 
Tämä MPRT ilmoitetaan aina matalemmaksi kuin GtG
Eikä se edes kuvasta näytön todellista nopeutta.
Hienoa että näiden nopeudeksi saa ilmoitella mitä lystää markkinoinnin nimissä.
Vaikka kyseessä onkin TN niin silti noihin lukemiin ei pääse ja tämäkin arvo varmaan saatu heidän testeissään 240hz ja Overdrive täysillä mahdottoman Overshootin saattelemana.

Esim samsung ilmoittaa myös 1ms MPRT
Samsung 31,5" C32HG70, 144Hz kaareva QLED -pelinäyttö, tummansininen/harmaa *Tarjous, norm. 599€!* - 499,00€

Mutta todellisuus on ihan jotain muuta, en myöskään lähtisi luottamaan AOC lupauksiin vaikkakin TN näyttö luonnollisesti kykenee jopa alle 5ms keskiarvoihin.
response_3.png
 
Kai joka tapauksessa näytöt nopenevat, vai onko joku universaali syy miksi olisi mahdotonta(kvantit, suht.teoria tms)? Sillä mitä sitten oikeasti on, ei kai niin väliä.
 
Kai joka tapauksessa näytöt nopenevat, vai onko joku universaali syy miksi olisi mahdotonta(kvantit, suht.teoria tms)? Sillä mitä sitten oikeasti on, ei kai niin väliä.
Eroja on paneeleissa sekä yleisesti overdrive toteutuksissa mutta testit ajettu maximi overdrive päällä joten ne overshoot lukemat jää ilmoittamatta jotka väliin ovat aika poskettomia.
ilmoitetut arvot myös ajettu maximi HZ käyttäen. eli 240hz +OD Max

Ei kannata henkeään pidätelle olettaa että se 60-80fps peleissä riittäisi lähellekkään moiseen 0.5ms nopeuteen, tällä ei ehkä merkitystä ole koska näyttö on silti varmasti riittävän nopea oikeilla OD asetuksilla vaikka ei luvattuihin yltäisikkään.
 
Tarkoitin että jos valmistajan x näyttö on nopeampi kuin valmistajan y, tai jopa kuin muiden yleensä, niin onhan se silloin aktuaalisesti nopeampi vaikka kuinka arvo-lukemassa huijattaisiin. Tästä syystä kysyin onko joku este tehdä nopeampia näyttöjä/olemmeko jo tilanteessa jossa se ei ole mahdollista. Itsellä kun ei ole hajuakaan.
 
Tarkoitin että jos valmistajan x näyttö on nopeampi kuin valmistajan y, tai jopa kuin muiden yleensä, niin onhan se silloin aktuaalisesti nopeampi vaikka kuinka arvo-lukemassa huijattaisiin. Tästä syystä kysyin onko joku este tehdä nopeampia näyttöjä/olemmeko jo tilanteessa jossa se ei ole mahdollista. Itsellä kun ei ole hajuakaan.
Tai sitten toinen valmistaja on käyttänyt eri mittausmenetelmiä väittäessään oman näytön olevan kilpailijaa nopeampi.

Nopeampia näyttöjä on mahdollista tehdä aina tuonne kuvaputkien nopeuksiin saakka. Ero 1ms ja 0,5ms välillä kuulostaa isolta, onhan toisessa puolta pienempi vasteaika, mutta kun viiveet ovat absoluuttisia, ero noiden näyttöjen välillä on yhtä suuri kuin 16ms ja 15,5ms näyttöjen välillä, käytännössä mahdotonta huomata eroa. Tuolla muutamien millisekuntien luokassa ei ole enää pahemmin tarvetta vasteajan pienentämiseen muussa kuin markkinointimielessä.
 
Eroja on paneeleissa sekä yleisesti overdrive toteutuksissa mutta testit ajettu maximi overdrive päällä joten ne overshoot lukemat jää ilmoittamatta jotka väliin ovat aika poskettomia.
ilmoitetut arvot myös ajettu maximi HZ käyttäen. eli 240hz +OD Max

Ei kannata henkeään pidätelle olettaa että se 60-80fps peleissä riittäisi lähellekkään moiseen 0.5ms nopeuteen, tällä ei ehkä merkitystä ole koska näyttö on silti varmasti riittävän nopea oikeilla OD asetuksilla vaikka ei luvattuihin yltäisikkään.
Olihan tässä jokunen vuosi sitten 200Hz näyttö, joka toimi paremmin sadalla, markkinointia on aina harrastettu.
 
Onneksi itse ei tarvi stressata sillä onko näyttö nyt aivan nopeimmasta päästä. Itse arvostan enemmän resoluutiota ja kuvanlaatua. TN-paneeliin ja 1080p näyttöihin en palaisi enää kun parempiin tottunut. Yli 120Hz näytöt kelpaa erinomaisesti.
 
Olettamus erittäin huonosta TN näytön kuvasta saattaa usein perustua kokemukseen huonosta TN paneelista tai vanhasta sellaisesta, tai paneelista jota ei ole kunnolla edes säädetty.
Hyvät TN paneelit on oikeasti varsin hyviä jo nykyään väreiltään/mustan toistoltaan mutta joukosta löytyy toki vielä niitä huonojakin.
Eli perus olettamus että TN on paskaa ei ainapäde.
Pöydällä on TN paneeleja useampia ja Highend VA/IPS näyttöä niin sanoisin että yllättävän hyvin osa 250-400TN näytöistä pärjää jopa 1000-2000e VA/IPS näytöille.
Vieläkin osa pelaamaan tulevista kysyy "Onks tää IPS" ei, se on vaan TN.

Olihan tässä jokunen vuosi sitten 200Hz näyttö, joka toimi paremmin sadalla, markkinointia on aina harrastettu.
Esim useassa VA näytössä responsetime niin hidas ettei se yllä esim 144hz tai 200hz vaatimiin nopeuksiin jolloin tuloksena on huonompi kuva kuin esim 100hz käyttäen, jolloin näytön responsetime siis jo pysyy mukana.
Tätä ongelmaa ei yleensä kuitenkaan ole TN näytöillä.
 
Viimeksi muokattu:
1920×1080 resoluutio on omien empiiristen kokemusten perusteella liian pieni 27":n näytölle. Pikselit erottuvat liian selvästi. 1440p toimii jo 27":ssa.

Uusimmista FreeSync-näytöistä odottaisi jo versiota kolme, koska nVidian G-Sync compatible leiman myötä versiot 1 ja 2 ovat kokeneet hieman, hmm, laatuluokitusaleneman. Compatible leima tuntuu takaavan sen, että näytön kovo jaksaa tykittää dataa kunnolla: vilkkumatta, pätkimättä, nykimättä.
 
1920×1080 resoluutio on omien empiiristen kokemusten perusteella liian pieni 27":n näytölle. Pikselit erottuvat liian selvästi. 1440p toimii jo 27":ssa.

Uusimmista FreeSync-näytöistä odottaisi jo versiota kolme, koska nVidian G-Sync compatible leiman myötä versiot 1 ja 2 ovat kokeneet hieman, hmm, laatuluokitusaleneman. Compatible leima tuntuu takaavan sen, että näytön kovo jaksaa tykittää dataa kunnolla: vilkkumatta, pätkimättä, nykimättä.
Mites ihmeessä G-Sync Compatible vähentää FreeSync 2:n arvoa? Sehän vain määrittää että näytön pitää täyttää tietyt HDR-tasot (jossain DisplayHDR 400 ja 600 välimaastossa), muutamia muita juttuja ja LFC-tuki tarttee löytyä.
 
Tuo 27" 240Hz FHD ois kyllä cs-näyttönä jo aika.. uhhuh! <3

...Mut, useampia muita pelejä pelaavana 32" 144Hz 1440P riittää toistaiseksi, eiköhän joskus tulevaisuudessa tähän 1440P resoillekkin saada yli 200Hz meneviä.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
257 000
Viestejä
4 465 826
Jäsenet
73 879
Uusin jäsen
Torvelo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom