Anti-cheat -menetelmät peleissä

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 725
Eri peleissä on käytetty vuosikymmenten ajan erilaisia anti-cheat -menetelmiä/sovelluksia (PunkBuster, VAC jne). Niissä kaikissa on teknologisten ongelmien vuoksi ollut haasteena se, että ne voidaan tyypillisesti ohittaa ja tuloksena on loputon kissa ja hiiri -leikki.

Vähitellen saattaa kuitenkin olla teköälyn myötä tulossa muutos tilanteeseen. Yksi mahdollinen sovellus voisi olla pelaajien mikroliikkeitä ja toimintamalleja analysoiva ja niitä yksilölliseksi tallentava palvelu, joka bannaa varman tunnistuksen jälkee kyseisen pelaajan lopullisesti kaikista samaa tunnistuspalvelua käyttävistä peleistä. Ei siis laitetta tai jotain tiettyä pelitiliä, vaan fyysisesti juuri sen pelaajan, joka on tunnistettu ja leimattu huijariksi.

Tämä saattaa toimiessaan olla verkkopelaamista mullistava palvelu (videossa esitetään, että joidenkin arvioiden mukaan jopa 30% pelaajista huijaa), mutta mieleen tulee myös muutamia tietosuojaan ja mahdollisesti jopa asiakkaan oikeusturvaan liittyviä kysymysmerkkejä.

Tarkempaa kuvausta aiheesta ja yhdestä tähän jo kehitetystä palvelusta mm. täällä:




Videossa esiintyvä yritys (Anybrain):

 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
328
Varmasti ihan mielenkiintoisesti on muuttumassa kenttä kunhan tekoälyratkaisut sotketaan mukaan ja jos/kun ne lyövät itsensä läpi. Tosin ehkä näin ensi alkuun ongelmaa voitaisiin suitsia vaatimalla vahva tunnistauminen pelitiliä luotaessa ja bannin kohdistaminen tätä kautta henkilöön eikä pelitiliin.
 
Liittynyt
26.07.2017
Viestejä
123
Varmasti ihan mielenkiintoisesti on muuttumassa kenttä kunhan tekoälyratkaisut sotketaan mukaan ja jos/kun ne lyövät itsensä läpi. Tosin ehkä näin ensi alkuun ongelmaa voitaisiin suitsia vaatimalla vahva tunnistauminen pelitiliä luotaessa ja bannin kohdistaminen tätä kautta henkilöön eikä pelitiliin.
Kiinassa ja Japanissa tehdään juuri näin. Sen takia sieltä portatuissa peleissä on yleensä aivan surkea anti-cheat, koska jos saat bannin tulee se suoraan henkilön HeTuun pelin käyttäjätilin sijasta, niin kukaan siellä ei halua edes yrittää käyttää huijauksia. Se on sitten eri asia menisikö tuollainen ikinä läpi Euroopassa GDPR aikakaudella
 
Liittynyt
18.08.2021
Viestejä
2 329
Eiköhän noiden AI-anticheattien kanssa kävisi niin, että huijarit ottaisivat käyttöön huijaus-AI:n joka on luotu hämäämään niitä :D
 
Liittynyt
10.05.2022
Viestejä
131
Varmasti ihan mielenkiintoisesti on muuttumassa kenttä kunhan tekoälyratkaisut sotketaan mukaan ja jos/kun ne lyövät itsensä läpi. Tosin ehkä näin ensi alkuun ongelmaa voitaisiin suitsia vaatimalla vahva tunnistauminen pelitiliä luotaessa ja bannin kohdistaminen tätä kautta henkilöön eikä pelitiliin.
Kas kun ei saman tien linnaa tai jalkapuuhun. Ihmisiltä tuntuu jatkuvasti unohtuvan, että he eivät ole täydellisiä ja erehtymättömiä, siinä kuin heidän koodinsakkaan. Kaikki tekevät virheitä ja se on olennainen osa ihmisen oppimista, jos siis ne virheensä myöntää ja ottaa niistä opiksi. Itselle on aikanaan tullut bannia DoD:ssa ihan vaan sillä perusteella, kun joku huono häviäjä ei ole osannut sulattaa sitä, että joskus joku voi vähän tsägättääkkin ja saa hyvä killit. Ikinä en ole moninpeleissä käyttänyt mitään cheatteja.

On melkoinen oikeusmurha, jos joku saa hetuun/pelityyliin perustuvat ikibännin paskan koodin tai epäkypsän vinkumisen perusteella. Tuollaisten asioiden korjaaminen jälkikäteen, kun taitaa todellisuudessa olla sula mahdottomuus. Nykypäivänä riittää jo somesta esimerkkejä miten paljon noita isoja firmoja kiinnostaa omia virheitään oikaista ja miten mahdotonta niihin on saada edes keskusteluyhteys aikaiseksi.

Muutenkin mielestäni pitäisi pohtia, että onko joku elinikäinen banni kohtuullinen rangaistus jostain moninpelissä huijaamisesta. Aika rankat on tuomiot, jos Jonne Joutava, 13v, päättää kerran kavereidensa painostamana kokeilla jotain aimbottia ja saa siten elinikäisen bannin vaikka kaikkiin steam moninpeleihin. Sillä sitähän tuossa videossa hehkutettiin yhtenä ominaisuutena. Kyse on kuitenkin vaan videopeleistä, eikä esim. ihmishengistä.

Videossa esitetään, että joidenkin arvioiden mukaan jopa 30% pelaajista huijaa.
Kuulolstaa kyllä ihan yhtä naurettavaa paskapuheelta, kuin Irakin joukkotuhoaseet aikanaan. Etenkin, kun kyseessä on firman markkinointi materiaali, jolla yrittävät myydä omaa tuotettaan. Surullista, että jotkut toki tuonkin uskoo. Mitään konkreettista ei tuon väittämän tuoksi edes esitetty. Noita graafeja mitä videossa vilahti, tekee kuka vaan alle viiden minuutin. Toki niitä vilauttelemalla saadaan uskovaisille raflaavampi video.

Tavallaan ymmärrän tarpeen tällaiselle teknologialle, esim. e-sports puolella jossa liikkuu jo isot rahat, mutta Teemu Tavispelaajille en. Jos jossain pelissä huijaaminen on helppoa ja yleistä, se syö aika nopeasti käyttäjäkunnan ja jos pelinkehittäjä ei siihen reagoi, niin silloin kuolee se pelikin ja hyvä niin. Muutenkin nään tässä kyllä paljon enemmän riskejä, kuin niitä hyötyjä.

Kuten BongisKhan tuossa yllä totesi, niin eiköhän aika nopeasti tuollekkin keksittäisi kiertämiskeinonsa. Ei nyt ajatustasolla tunnu kovin monimutkaiselta viritykseltä syöttää inputteihin vähän randomia dataa, jolla anonymisoi omaa pelityyliään, niin ettei tuo AI sitä enää tunnista. Toki nuo markkinointi Petterit unohtavat moisen mainita aina. Koodikin on 100% erehtymätön, ihan kuin poliisi, oikeuslaitos ja koko virkamieskunta yhteensä.

Tuo video oli muutenkin yksipuolisuudessaa tyypillistä youtubea. Kaikki syvempi pohdiskelu ja vasta-argumentit loisti poissaolollaan, kuten noissa "laatukanavissa" niin usein nykyään tapana on.
 
Liittynyt
30.12.2020
Viestejä
179
Kuten BongisKhan tuossa yllä totesi, niin eiköhän aika nopeasti tuollekkin keksittäisi kiertämiskeinonsa. Ei nyt ajatustasolla tunnu kovin monimutkaiselta viritykseltä syöttää inputteihin vähän randomia dataa, jolla anonymisoi omaa pelityyliään, niin ettei tuo AI sitä enää tunnista
Tämä, sen minkä ihminen voi tehdä, voi myös koodi simuloida / randomisoida jolloin AI:n hakemat "patternit" katoaa.

Muutenkin tänä päivänä huijaukset on viety ihan rauta-tasolle asti ja hommissa pyörii jo kohtuu isot maissit.

Minusta edelleen paras AC on toinen ihminen joka voi peliä seurata samasta näkökulmasta mitä pelaaja.
 
Viimeksi muokattu:

Black Sheep

Tukijäsen
Liittynyt
11.01.2018
Viestejä
394
Minusta edelleen paras AC on toinen ihminen joka voi peliä seurata samasta näkökulmasta mitä pelaaja.
Ongelma tässä on se että erittäin harvalla pelaajalla on halukkuutta käyttää sitä omaa peliaikaansa siihen että selvittää, tutkii, seuraa ja analysoi jonkun toisen pelaajan pelaamista jotta varmuudella saataisiin riittävän kattava todistusaineisto jonkun pelaajan mahdollisesta huijaamisesta.

Ja monissa FPS peleissähän on mahdollisuus esim katsoa uusinta omasta kuolemasta vastustavan pelaajan silmistä ja tätä kautta raportoida pelaaja. Mutta kun tätä ominaisuutta kun käytetään myös täysin väärin vain purkamaan oma turhautuminen raportoimalla täysin legit pelaaja kun omat taidot ei vaan tälläkään kertaa riittäny. Tästä syystä sitten peliyhtiöt ovat joutuneet nostamaan raportointimäärän kynnys niin korkealle jotta oikeasti hyvät pelaajat ei kärsi tästä joka taas auttaa myös huijareita jäämästä kiinni.

Jotkin aimbot ja rekyylihuijaukset on helpompi havaita uusinnoista mutta sitten kun puhutaan radar tai vihollisien näkemisestä objektien lävitse niin onkin jo haastavampaa saada pelaaja kiinni jos pelaaja osaa/haluaa edes vähän peitellä huijauksien käyttöä. Noiden kiinni saamiseksi tarvitaan jo paljon enemmän materiaalia ja vaivaa että niistä saisi veden pitävät todisteet vain kanssa pelaajien avustuksella josta tullaa juuri siihen että paljonko ihmiset ovat halukkaita siihen käyttämään aikaa.

Olen kyllä optimistinen tämän AI hyödyntämisestä varsinkin FPS pelien kohdalla.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 874
Viestejä
4 207 061
Jäsenet
70 995
Uusin jäsen
kinkku777

Hinta.fi

Ylös Bottom