Anopille pöytäkone netissä surffailuun

Liittynyt
01.08.2018
Viestejä
26
Hei!

Sain anopilta tehtäväksi hommata hänelle uuden pöytäkoneen lähinnä netin selailuun ja youtuben katsomiseen. Budjetti on siinä 700 euron korvilla.
Selasin valmispaketteja ja tällainen tuli vastaan:

Lenovo IdeaCentre 5

Onko muita järkevämpiä valmispaketteja tuossa hintaluokassa? Vai kannattaako nämä perus surffailukoneetkin kasata itse?
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
6 111
Hei!

Sain anopilta tehtäväksi hommata hänelle uuden pöytäkoneen lähinnä netin selailuun ja youtuben katsomiseen. Budjetti on siinä 700 euron korvilla.
Selasin valmispaketteja ja tällainen tuli vastaan:

Lenovo IdeaCentre 5

Onko muita järkevämpiä valmispaketteja tuossa hintaluokassa? Vai kannattaako nämä perus surffailukoneetkin kasata itse?
Tuo lienee ihan ok.

Itse laittaisin Asus pn50 4500U ja tarvittavan määrän muistia sekä tallennustilaa. Mac mini m1 myös alkaen 760€ joka lähentelee melkein suositeltavissa olevaa hintaa, jos tallennustilalle ei ole hirveästi tarvista ja 256GB riittää.
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
335
Mitens esim tuolta myyntipalstalta noita HP:n "tulitikkuaskeja" 350-450e hintahaarukassa käytännössä uusi kone ilman erillistä näytönohjainta. Kattoo vain, että koneen malli on sellanen jossa prossussa on integroitu näyttis.

16gb muisti, 500gb m.2 ssd jne. Eikä oo mikään hehtaariloota tuo kotelokaan.

Konepaketit-palstalla esim tuotekoodilla HP Pavilion TG01-1034NO
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 086
Mac mini m1 myös alkaen 760€ joka lähentelee melkein suositeltavissa olevaa hintaa, jos tallennustilalle ei ole hirveästi tarvista ja 256GB riittää.
Itsekin olen suositellut Maccejä, jos pitää ostaa valmiskone ja ei ole rahasta puutetta. Tässä korona-aikana pitää kyllä selvittää, mitä ohjelmia käyttävät, kun Teams ja Skype on kai vähän reistailleet (puhun nyt yli 60-vuotiaista käyttäjistä, jotka eivät täysin osaa selittää niitä saamiaan virheilmoituksia). Parasta Maceissa on se hiekkalaatikkoajattelu, jonka seurauksena vanhukset tai niillä käyvät sukulaiset eivät saa konetta sekaisin.
 
Liittynyt
17.10.2020
Viestejä
284
Ei varmaan järkeä kasata itse paitsi jos ei ota harrastuksena, paketti/toimistokoneita kuitenkin saa aika halvalla ja helposti. Silti Macille ääni jos budjetti kestää. Voi perustella perinteisesti jonkinlaisella jälleenmyyntiarvolla jos relevanttia.
Omassa lähipiirissä tietokoneisiin eli windowsiin työuransa loppupuolella tutustunut ja täysin kypsynyt eläkeläinen on käyttänyt tyytyväisenä macia ilman ongelmia. Eli hoitaa päivitykset ja printterin ja kännykän uusimiset yms. tyytyväisenä itse. Mikä 30-luvulla syntyneelle on ihan ok saavutus, plus ns. ylläpidolle helpotus. Vaikka ero käyttisten välillä saattaa tässä tapauksessa olla lopulta lähinnä psykologinen.
 
Liittynyt
24.06.2020
Viestejä
1 204
Hei!

Sain anopilta tehtäväksi hommata hänelle uuden pöytäkoneen lähinnä netin selailuun ja youtuben katsomiseen. Budjetti on siinä 700 euron korvilla.
Selasin valmispaketteja ja tällainen tuli vastaan:

Lenovo IdeaCentre 5

Onko muita järkevämpiä valmispaketteja tuossa hintaluokassa? Vai kannattaako nämä perus surffailukoneetkin kasata itse?
Moikka. Kattelin tuota samaa hintaluokkaa ja ainakin omaan silmään nämä näyttävät aika paljon paremmilta:

ja

Speksit on muuten suunnilleen samat, mutta virtalähteet ovat hieman tehokkaammat, hinta sama ja kaupan päälle tulee vielä näytönohjaimet, joista saisi tällä hetkellä erikseen pulittaa yli 200 euroa. Vaikka anoppi ei pelailisikaan eikä myöskään jälkikasvu, niin kyllä näytönohjain tuo muuhunkin koneen käyttöön ripeyttä ja halutessaan sen voi sitten vaikka myydä (tuossa AMD-koneessa on myös igpu, tuossa Intel-koneessa ei ole, koska prosu on F-malli) käyttää rahat esim. keskusmuistin lisäämiseen (nuo kaikki koneet hyötyisivät 16GB RAM:sta) ja mahdolliseen lisälevytilaan (tai sitten ihan vain kuitata säästöt käteen). Toinen vaihtoehto olisi ottaa suoraan tuo HP M01-F1875no pöytätietokone - Pöytätietokoneet ja ostaa siihen muistikampa ilman säätöä graffukortin kanssa.

Sitten vaihtoehtona ovat nuo macit, joita tuossa yllä suositeltiin, mutta menevät hintarajan yli ja lisäksi itse olen suositellut vanhemmille selaimen kanssa toimiville ihmisille Chromebookkeja tai Chromeboxeja. Nämä lähtevät jostain 300 euron paikkeilta ja hyviä pelejä saa n. 400 Eurolla. Ovat käytössä todella ripeitä, mutta silloin pitää tosiaankin tietää, että ohjelmiksi riittää nettiselain, Google Office-setti + mahdollisesti Play-kaupan softat, jotka toimivat osalla näistä tuotteista.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 112
Viestejä
4 195 925
Jäsenet
70 850
Uusin jäsen
kalmari69

Hinta.fi

Ylös Bottom