Ammattikoulutus kriisissä?

KiriGai

Palvelinvelho
Make ATK Great Again
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
185
Enemmän nuo taitaa olla omasta motivaatiosta kiinni. Itsellä motivaatio oli 10+ tuohon koska terveyssyistä minulta vietiin ammattiajolupa(9v kerkesin ajaa kuorma-autoa).
Tämä on täysin totta, jos ei halua oppia mitään tai ei ole yhtään intoa alaan taikka harrastuneisuutta niin aika turhaan siellä amiksessa sitten roikkuu, totta tuokin että varsinkin pohjoisessa näkyy kun varoja leikataan ja ykkösille on pakko pitää itsenäisiä opiskeluita eli etäpäiviä johon opettaja antaa tehtävät. Etelässä opiskelu riippuu hyvinkin paljon motivaatiosta ja siitä että haluaako oikeasti olla sossun asiakas vai kouluttaa itsensä osamaan alan tehtävät ja haluta töihin, itsehän kuulun siihen kastiin joka haluaa töihin ja on motivaatiota opiskella. Vaikkakin etänä.
 

Focus0

System Specialist
Tukijäsen
Köyhä
Liittynyt
01.12.2016
Viestejä
1 789
Tämä on täysin totta, jos ei halua oppia mitään tai ei ole yhtään intoa alaan taikka harrastuneisuutta niin aika turhaan siellä amiksessa sitten roikkuu, totta tuokin että varsinkin pohjoisessa näkyy kun varoja leikataan ja ykkösille on pakko pitää itsenäisiä opiskeluita eli etäpäiviä johon opettaja antaa tehtävät. Etelässä opiskelu riippuu hyvinkin paljon motivaatiosta ja siitä että haluaako oikeasti olla sossun asiakas vai kouluttaa itsensä osamaan alan tehtävät ja haluta töihin, itsehän kuulun siihen kastiin joka haluaa töihin ja on motivaatiota opiskella. Vaikkakin etänä.
Itselläni oli jo harrastuksen pohjalta kokemusta sekä olin jo aiemmin muutaman vuoden tehnyt omalla toiminimellä pääasiallisen työn vierellä atk-tuen/asentajan hommia.
Tämä oli itselle helppo tie. Tänä päivänä sitä ollaan erään teleoperaattorin hommissa ropeltamassa verkkolaitteita ihan runkoverkkoa hallitsevista laitteista kuluttujien laitteisiin.

Minulla nuo opiskelut meni tosiaan niin että koululla oli pari lähipäivää kuussa joissa kävin muutoin tein tehtäviä ja harjoituksia omissa oloissani. Silloisen työkokeilupaikan verkkoympäristö ja laitteet salli mm. harjoitella toimialueen luomista ja hallitsemista, linux-ympäristössä harjoituksien tekeminen, ohjelmointi-harjoitukset. Minun ei tarvinnut kotona oikeastaan järjestellä mitään näitä vaan tein työkokeilun salliessa työpäivän ohessa näitä edellä mainittuja asioita.

Se on kyllä harmi jos eri ilmansuunnissa suomessa on erilaiset hommat koulutuksen suhteen. Toki ne resurssit mutta pitäisihän noihin maanjohdon panostaa mielestäni.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
1 555
Meillä ainakin AMK:ssa jotkut pelaa lolia tunnilla/katsoo jotain NHL/NFL/futis-pelejä tunnilla. Aika turhaa, ottaen huomioon, ettei ole läsnäolopakkoa.
 
Liittynyt
10.11.2016
Viestejä
23
Jaa täällä on taas ylempänä äänessä teleoperaattorin hommissa olija, kuka ei ole päivääkään työskennelly yhdellekään operaattorille. :)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
3 820
Amkin puolella voi kyl sanoa olevan samantyyppistä. Tuntuu, että ihan oman 3 vuoden opiskelun aikana hommat karannut ihan lapasesta.


Saattaa olla vaikka, että syksyn suunnitelma on:

Aikuisten hoitotyö(eli terveyskeskus vastaanottotyö), lasten hoitotyö, perheen hoitotyö ja naisten hoitotyö. Näistä teoriat syyskuun aikana ja sit käytännön harjotteluihin osastoille ja terveyskeskuksiin loppuvuodeksi.

Teoriat on syyskuussa niin, että läsnäolotunteja tulee koko kuussa joku about 20, joista n. 10 on kurssien infoja tai jotain "laki pykälä nönnönnöö määrittää teidän työtä tällä tavalla". Toiset kymmenen on käytännön harjottelua nukeilla yms. jossa opettajana toimii toiset ryhmäläiset, ja opettaja vaan kiertelee kattomassa tai arvostelee tenttejä omassa huoneessaan. Loput on verkossa olevia tallenteita tms. Kysyttävää? Lähetä sähköpostia opettajalle, vastaa ens kuussa tai ei ollenkaan.

Harjottelut on toki edelleen olemassa, mutta yks harjottelu(perheen hoitotyö) pätkästään pois kun ei ole rahaa eikä harkkapaikkoja ja se korvataan jonkinsortin esityösseminaarityöllä. Harjottelutunteja voidaan näillä seminaaritöillä muutenkin vähennellä jos kiinnostaa tai ei kiinnosta.

Ymmärrän pointin, että opettajilla on ihan helvetisti tuossakin koulussa töitä(10-12h päivää paahtavat kun koko ajan vähennetään työntekijöitä), mutta silti on ollut välillä todella ala-arvosta räpeltämistä. Varsinki tuo, että "opiskelijat hakee itse tiedon ja opettaa muita", eli käytännössä mun oppiminen on toisten opiskelijoiden motivaation varassa. Sehän on kiva sen lasten hoitotyöhön erikoistuvan kannalta kun joku psykiatriaan erikoistuva käyttää 2 minuuttia sen opetuksen valmisteluun.

Ja koko opetuksen ajan yli puolet teoriatunneista, joissa on pitänyt olla paikalla(aka. läsnäolopakko kurssin läpipääsemiseksi) on ollut jotain ihan pilipali-toimintaa missä kukaan ei opi yhtää mitään oleellista. Ei mua haittais yhtään jos meillä on kursseja, joissa pohditaan meidän työn eettisiä näkökulmia yms. mutta ku se tuntui välillä olevan koko lähiopetuksen sisältö ja teoriat oli sit verkko-opintojen varassa.

Eli jossain on resursseja järjestää opettaja kertomaan jotain ylimääräistä infoa moneksi tunniksi, mutta ei järjestämään oikeaa opetusta, jossa voisi kysyä ja oikeasti jotain oppia.

Opettajakohtaista toki monesti on, että onko kurssi sysipaska vai hyvä, mutta näistä opettajista sit näkee, että elämä hymyilee ja jaksavat panostaa, ja toisaalta harteilla ei oo liikaa hallinnollista byrokratiaa viemässä päivästä tunteja. Asiaa ei toki helpota, että opiskelijoilla iskee motivaatiokato 2-3. vuoden kohalla ja niillä harvoilla luennoilla istuu ehkä 30 ihmistä ja loput 50 on joko töissä, salilla tai instagramissa.
 
Liittynyt
02.06.2018
Viestejä
1 587
Rahat ei vaan riitä koulutukseen. Siitä se johtuu. Lähitunteja ei juurikaan ole. Jos et itse pysty itseäsi ohjaamaan nii so on noro. Mutta tätä halutaan ajetaan suomi alas kaikilla sektoreilla. Ite kävin pari vuotta sitten prosessinhoitajan ammattitutkinnon. Ja siitä on lähitunnit tippunut ihan hitokseen. Nyt on vaan työharjoittelu opintoa tarjolla.
 
Liittynyt
14.05.2017
Viestejä
971
Rahat ei vaan riitä koulutukseen. Siitä se johtuu. Lähitunteja ei juurikaan ole. Jos et itse pysty itseäsi ohjaamaan nii so on noro. Mutta tätä halutaan ajetaan suomi alas kaikilla sektoreilla. Ite kävin pari vuotta sitten prosessinhoitajan ammattitutkinnon. Ja siitä on lähitunnit tippunut ihan hitokseen. Nyt on vaan työharjoittelu opintoa tarjolla.
Työelämässä ajetaan ”ole itsesi pomo” ajattelua eli ihan linjassa mennään.

Näin IT ja koodaus puolella on oikeasti aivan mahtava tilanne. Verkosta saat pikku rahalla ja yleensä jopa ilmaiseksi huipputason koulutusta. Nämä pesee 1000-0 jotkut elämäänsä kyllästyneet 80-luvulla kannuksensa saaneet opettajat.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
457
Juu, sitä se. Ennen vanhaan (vuostuhannen vaihteessa) piti lähäriksi haluavan ensiksi käydä kaiken maailman haastattelut, valintakokeet ja psykologin testit, todistuksen keskiarvonkin piti olla yli 8. Nykyään mennään sisään ilman testejä, ilman tutkintoa olevat priotaan, ja mitä ny kattelin, niin oli menty 3 pisteellä hyvin suosittuun paikkaan sisään. Miettii jos on ensimmäinen hakutoive, niin siitä saa jo 2 pistettä. :beye:
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
73
Tuli tehtyä työssäoppimisesta tutkimusta täällä Lappeenrannan alueella. Haastateltiin sekä opiskelijoita, opettajia, että työpaikan edustajia. Homman pointti oli löytää kehityskohtia ja mahdollisesti ratkaisujakin erinäisiin ongelmiin. Olisi mielenkiintoista kuulla herääkö mitään ajatuksia.

Kysyimme opiskelijoiden toiveita ja odotuksia työssäoppimisen suhteen.
Odotuksissa oli, että työ tulee olemaan haastavaa ja että siinä pääsee näkemään mahdollisimman laajasti alan tehtäviä. Opiskelijat toivoivat oppivansa harjoitteluun kuuluvia ja työelämää tukevia alan taitoja sekä saavansa esimerkkiä aikuisilta ja ammattilaisilta. Toiveissa oli myös tutustua työkulttuuriin ja eri työnkuviin. Joidenkin osalta haaveena oli myös palkallisten töiden saanti harjoittelupaikasta jossain myöhemmässä vaiheessa.
Harjoittelupaikka löytyi usein oman koulun järjestämänä tai riippuen alasta paikkoja haettiin myös omatoimisesti. Internetin avulla löytyi paikkoja, joihin kannatti ottaa yhteyttä. Ilmeni myös, että joillain aloilla harjoittelupaikan sai valita useammasta vaihtoehdosta.
Jakson jälkeen opiskelijat vastasivat saaneensa työtehtäviensä kautta erilaisia käytännön taitoja. Asiakaskuntaan tutustuminen oli koettu arvokkaaksi asiaksi. Lisäksi työn suunnittelussa, järjestelmällisyydessä ja yhteisötaidoissa oli tapahtunut kehitystä. Erilaiset ammattitaidon kehittämiseen liittyvät asiat olivat keskiössä. Joissakin tapauksissa opiskelijalle oli jakson jälkeen tarjottu töitä harjoittelupaikasta.
Pääosin harjoittelujakson pituuteen oltiin tyytyväisiä. Muutamassa tapauksessa oli toivottu hieman pitempikestoista harjoittelua.
Halusimme tietää millaisia vaikutuksia harjoittelulla on työelämään hakeutumisessa. Harjoittelun jälkeen opiskelijat tiesivät paremmin, onko ala juuri heille vai onko syytä harkita siirtymistä toiselle alalle. Oma osaaminen tuli selvemmin esille ja oli helpompi arvioida omia vahvuuksia ja heikkouksia. Onnistuneen harjoittelun jälkeen opintoihin tuli uutta motivaatiota. Harjoittelu myös helpotti erikoistumisvaihtoehtojen valintaa sekä joidenkin osalta selkiytti ajatuksia mahdollisista jatko-opinnoista.
Opiskelijoilta tuli paljon palautetta, kun kysyimme, miten he kehittäisivät työssäoppimisjaksoa. Jaksoa tukevien opintojen pitäisi olla hyvässä muistissa ja ajoitettu lähelle harjoittelua. Hiemankin poikkeavan alan työt tuntuivat epäolennaisilta. Opettajan olisi pitänyt antaa enemmän aikaa ohjaukseen sekä työpaikan ohjaajan olisi mielellään pitänyt olla opintoja vastaavalla alalla. Toivottiin, että työpaikan ohjaaja on koulutettu ohjaukseen ja että hän on ohjaamassa koko oppimisjakson ajan. Varsinkin jakson alkuun toivottiin vahvempaa ohjausta. Näyttötyötä olisi pitänyt pohjustaa selkeämmillä ohjeilla.


Mitä odotuksia oli harjoittelun suhteen? Entä toiveita?

Odotuksissa oli, että työ tulee olemaan haastavaa ja että siinä pääsee näkemään mahdollisimman laajasti alan tehtäviä. Opiskelijat toivoivat oppivansa harjoitteluun kuuluvia ja työelämää tukevia alan taitoja sekä saavansa esimerkkiä aikuisilta ja ammattilaisilta. Toiveissa oli myös tutustua työkulttuuriin ja eri työnkuviin. Joidenkin osalta haaveena oli myös palkallisten töiden saanti harjoittelupaikasta jossain myöhemmässä vaiheessa.

Mitä kautta paikka löytyi ja oliko varaa valita eri paikoista?


Harjoittelupaikka löytyi usein oman koulun järjestämänä tai riippuen alasta paikkoja haettiin myös omatoimisesti. Internetin avulla löytyi paikkoja, joihin kannatti ottaa yhteyttä. Ilmeni myös, että joillain aloilla harjoittelupaikan sai valita useammasta vaihtoehdosta.

Onnistuitko saamaan tulevaan ammattiin ja koulutukseen liittyviä taitoja?

Jakson jälkeen opiskelijat vastasivat saaneensa työtehtäviensä kautta erilaisia käytännön taitoja. Asiakaskuntaan tutustuminen oli koettu arvokkaaksi asiaksi. Lisäksi työn suunnittelussa, järjestelmällisyydessä ja yhteisötaidoissa oli tapahtunut kehitystä. Erilaiset ammattitaidon kehittämiseen liittyvät asiat olivat keskiössä. Joissakin tapauksissa opiskelijalle oli jakson jälkeen tarjottu töitä harjoittelupaikasta.

Oliko harjoittelu mielestäsi sopivan pituinen?

Pääosin harjoittelujakson pituuteen oltiin tyytyväisiä. Muutamassa tapauksessa oli toivottu hieman pitempikestoista harjoittelua.

Miten harjoittelu vaikuttaa työelämään hakeutumiseesi?

Harjoittelun jälkeen opiskelijat tiesivät paremmin, onko ala juuri heille vai onko syytä harkita siirtymistä toiselle alalle. Oma osaaminen tuli selvemmin esille ja oli helpompi arvioida omia vahvuuksia ja heikkouksia. Onnistuneen harjoittelun jälkeen opintoihin tuli uutta motivaatiota. Harjoittelu myös helpotti erikoistumisvaihtoehtojen valintaa sekä joidenkin osalta selkiytti ajatuksia mahdollisista jatko-opinnoista.

Miten kehittäisit työssäoppimisjaksoa?

Jaksoa tukevien opintojen pitäisi olla hyvässä muistissa ja ajoitettu lähelle harjoittelua. Hiemankin poikkeavan alan työt tuntuivat epäolennaisilta. Opettajan olisi pitänyt antaa enemmän aikaa ohjaukseen sekä työpaikan ohjaajan olisi mielellään pitänyt olla opintoja vastaavalla alalla. Toivottiin, että työpaikan ohjaaja on koulutettu ohjaukseen ja että hän on ohjaamassa koko oppimisjakson ajan. Varsinkin jakson alkuun toivottiin vahvempaa ohjausta. Näyttötyötä olisi pitänyt pohjustaa selkeämmillä ohjeilla.
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
1 085
Tässähän sitten jo äänekkäästi vaadittiin soveltuvuuskokeita takaisin... ja etsitään syyllisiä sille kuka keksi nuo poistaa. Oikeastihan soveltuvuuskokeet poistettiin, koska niillä ei saatu yhtään sen parempia opiskelijoita, sen sijaan kokeissa loistivat tietyt persoonallisuuden tyypit yli toisten, vaikka tällä ei lähihoitajan työn kannalta ollut merkitystä. Eli ongelmana oli soveltuvuuskokeiden hyödyttömyyden lisäksi ongelmat opiskelijan oikeusturvassa.

Kun siis nämä soveltuvuuskokeet poistettiin niin samaan aikaan tuli nuorisotakuut ja sitten karsittiinkin ja käytännönopetuksesta säästöpaineiden vuoksi... Sopan syy on aika selvä ja joku aivan muu kuin soveltuvuuskokeet tai niiden puute.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
822
Tuollaisia psykologifirmojen persoonallisuuskoerahastuksia ei kukaan tosiaan toivottavasti halua takaisin.
Lähinnä jotain AMK:n tyyppisiä lasku/kieli/anatomia juttuja voitaisiin kevyesti testata. Joutuisi hiukan lukemaan ja motivaatiotakin pitäisi aavistus löytyä.
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
1 085
Tuollaisia psykologifirmojen persoonallisuuskoerahastuksia ei kukaan tosiaan toivottavasti halua takaisin.
Lähinnä jotain AMK:n tyyppisiä lasku/kieli/anatomia juttuja voitaisiin kevyesti testata. Joutuisi hiukan lukemaan ja motivaatiotakin pitäisi aavistus löytyä.
Tehy ainakin ilmoitti että nuo pitää saada heti takaisin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
822
Olisi mielenkiintoista tietää, miten Tehy perustelee noiden hömppätestien hyötyä lähihoitajan ammatissa. Varsinkin kun niiden tieteellinen arvo lähentelee nollaa tällaisessa massabisneksessä.
Tehy ilmeisesti kaipaa sisarhentovalkoisia takaisin työelämään. Eletään pyhällä hengellä ja kiitoksilla samalla kun kumarrellaan paremmille ihmisille. Näitä ihmistyyppejä etsimään sitten halutaan valjastaa taas kovalla rahalla nuo psykologien jämät, jotka minuutin "haastattelun" ja rautalangan taittelun perusteella valikoivat sopivia osaajia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 175
Ne eivät osaa perusasioita itsenäisesti, turhautuvat ja ovat tottuneet kotona istumiseen, niin sillä linjalla jatketaan.

Tähän oli toimiva parannuskeino: lähiopetus. Siinä oppilaat pakotettiin seuraamaan opetusta ja olemaan joka päivä paikalla. Silloin 14 vuotta sitten. Näin tyhminkin oppi. Eikä nämä ole edes välttämättä tyhmiä - vaan laiskoja.

Mutta säästöt haetaan minimitunneista ja etäopetuksesta, niin tämä on tulos. Kuka olisi voinut arvata?

edit: siis itse näen tämän niin, että teinille annetaan valinta: pelaatko kotona valitsemaasi peliä ja kurssit minimiarvosanoilla kuitenkin läpi, koska inkluusio - vai opetteletko oikeasti niitä asioita, vaikka se on tylsää ja vie hirveästi aikaa pelaamiselta? Valinta pitää tehdä herkässä iässä ja sillä on kauaskantoiset seuraukset.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
02.06.2018
Viestejä
1 587
Ennen opetettiin koulussa perusasiat ja sitten käytännössä lisää. Nyt ei opeteta edes perusjuttuja. Eihän siitä mitään tule. Ja ei ole mitenkään opiskelijan vika. Vaan säästöjen ja hallitusvastuussa olevien.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
617
Juu, hyvä esimerkki on kun meille palkattiin duuniin eräs uusi kaveri niin se ei tunnu osaavan edes sähköopin perusteita joten kaikki mahdollinen missä pitää vähänkin omaa päätä käyttää tuntuu ihan mahdottomalle. Meillä kun kuitenkaan ei paljoa ohmin lakia ja teholaskuja enempää vaadita.

Ongelmat siis ovat tyylin jos vahvistimesta voi ottaa 70V/480W niin montako 70V/3W kaiutinta siihen voi kytkeä? Jos tuota ei osaa 3v ammattikoulun jälkeen laskea niin ei kovin vahvasti mene... Samoin jos ei erota jänniteohjausta ja kuivaa kärkiohjausta niin... *Huoh*
 
Liittynyt
14.05.2017
Viestejä
971
Juu, hyvä esimerkki on kun meille palkattiin duuniin eräs uusi kaveri niin se ei tunnu osaavan edes sähköopin perusteita joten kaikki mahdollinen missä pitää vähänkin omaa päätä käyttää tuntuu ihan mahdottomalle. Meillä kun kuitenkaan ei paljoa ohmin lakia ja teholaskuja enempää vaadita.

Ongelmat siis ovat tyylin jos vahvistimesta voi ottaa 70V/480W niin montako 70V/3W kaiutinta siihen voi kytkeä? Jos tuota ei osaa 3v ammattikoulun jälkeen laskea niin ei kovin vahvasti mene... Samoin jos ei erota jänniteohjausta ja kuivaa kärkiohjausta niin... *Huoh*
Itse osoittaisin myös sormella kaveria joka on tuollaisen mennyt palkkaamaan.
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
240
Kävin firman piikkiin yhdessä lisäkoulutuksessa paikallisessa ammattikoulussa. Oli siis yhdistetty sähkö ja automaatiotila. Isoin ongelma minkä minä siellä huomasin oli että kaikki työt tehtiin isoissa ryhmissä. Tein yksin viikossa koko kuuden viikon kurssin tehtävät, ja katselin kun vieressä 18-vuotiaat pojat tekivät 4-6 hengen ryhmissä samoja juttuja. 4 surffasi kännyköillä, 1 luki kuvaa ja 1 asensi. Pojat eivät oikeastaan edes vaihtaneet paikkoja, joten tuostakin kuusikosta korkeintaan 2 osasi kurssin jälkeen tehdä yhtään mitään. Ja tuntui että joka ryhmässä oli täsmälleen sama tilanne. Opettaja auttoi pyydettäessä, mutta ei pitänyt mitään kuria/vaatinut mitään. Näytti olevan ihan OK että 60% kurssista ei varmaan saisi kurssin helpointa asennustyötä tehtyä senkään jälkeen kun suoritusmerkintä on papereihin isketty.

Sähköpuolelta kuulin kun yksi tokaluokkalainen kysyi ryhmäkavereiltaan (Yhden huoneen johdotus, pistorasiat ja kytkimet) että tuleeko pistorasiaan muita johtoja kuin yksi vaihejohdin. Tämä oli siis keväällä joten jannulla oli yli 1.5v opiskeluja takana. Miten vitussa tuo on päässyt yhdestäkään kurssista läpi?
 
Liittynyt
07.01.2017
Viestejä
546
Jos tämä nykymeininki on tällaista, niin kyseenalaistan koko virallisen opiskelun mielekkyyden. Varsinkin aloilla, joissa ei lakisyiden vuoksi tarvitse olla tutkintoa. Opiskele itsenäisesti netistä? Miksi en tekisi sitä ansiosidonnaisella tai työmarkkinatuella mielummin? Okei toki opettaja osaa ehkä valita oikeat lähdemateriaalit, mutta opettamisen muu epäsuora vaikuttaminen ja tuki jää pois. Suurin osa etäpäiviä? Miten muodostuu perinteiset ryyppyporukat, jotka kuitenkin ovat tärkeä ulottuvuus koko opiskelussa ja myöhemmin (työ)elämässä? Voisi jopa väittää, että syntyvyys laskee tämänkin vuoksi, kun perinteisiä illanistujaisia on vähemmän tai ei ollenkaan.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
117
Itse osoittaisin myös sormella kaveria joka on tuollaisen mennyt palkkaamaan.
Kyllä tosiaan vikaa on myös työnantajaosapuolessa aika paljon, eli pelkkää Sipilän hallituksen koulutusuudistusta ei kyllä voi syyttää. Itse sähköasentajaksi valmistuin ja ikinä en ole töihin mihinkään kelvannut, vaikka jotain sieltä koulusta on sentään jäänyt päähänkin - ja sitten saa jatkuvasti lukea ja kuulla näitä tarinoita, miten uskomattoman tampiota (vastavalmistunutta tai pitempään alalla ollutta) porukkaa on työmailla. Jostain syystä ne tampiot vain haalitaan sinne työmaalle ja osaavat eivät välttämättä pääse työelämään sisään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
617
Itse osoittaisin myös sormella kaveria joka on tuollaisen mennyt palkkaamaan.
Niin minäkin, mutta tässä taas on sellainen tapaus että eräs toinen henkilö joka on tullut meille samasta firmasta kuin tämä yksilö on kehunut että osaa kyllä tie vaikka ja mitä. Ja tuon takia on ehkä otettu vähän turhan helposti "kelvollinen" kaveri duuniin. Mutta mitä sitten todellisuudessa paljastuukaan...
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
117
Niin minäkin, mutta tässä taas on sellainen tapaus että eräs toinen henkilö joka on tullut meille samasta firmasta kuin tämä yksilö on kehunut että osaa kyllä tie vaikka ja mitä. Ja tuon takia on ehkä otettu vähän turhan helposti "kelvollinen" kaveri duuniin. Mutta mitä sitten todellisuudessa paljastuukaan...
Eli ihan perinteinen tapaus. Valehtelulla ja suhteilla päässyt sisään. Tuolla tavallahan suurin osa tästä ikäluokasta on työllistynyt.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
617
Kyllä tosiaan vikaa on myös työnantajaosapuolessa aika paljon, eli pelkkää Sipilän hallituksen koulutusuudistusta ei kyllä voi syyttää. Itse sähköasentajaksi valmistuin ja ikinä en ole töihin mihinkään kelvannut, vaikka jotain sieltä koulusta on sentään jäänyt päähänkin - ja sitten saa jatkuvasti lukea ja kuulla näitä tarinoita, miten uskomattoman tampiota (vastavalmistunutta tai pitempään alalla ollutta) porukkaa on työmailla. Jostain syystä ne tampiot vain haalitaan sinne työmaalle ja osaavat eivät välttämättä pääse työelämään sisään.
No mutta kun ne osaavat ihmiset maksavat enemmän. Kyllähän sellainen halpa kaverikin äkkiä oppii töitä tekemään... Tai sitten ei...

Näistä on kokemusta monelta työmaalta, pahimmillaan ovat tyyliin sähkönokkana tai vastaavana eikä ole pieneintäkään hajua mitä ja miten pitäisi hommat hoitaa eikä vahingossakaan ainakaan osata kysyä keneltäkään neuvoa kun toinen sormi menee suuhun ja toinen perseeseen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
617
Eli ihan perinteinen tapaus. Valehtelulla ja suhteilla päässyt sisään. Tuolla tavallahan suurin osa tästä ikäluokasta on työllistynyt.
Jep, vaikka itse olenkin nykyään toisella osastolla duunissa niin siltikin potkisin tuon yhden sankarin pois. Mun sopparissa kun lukee valitettavasti niin että opastan ja avustan toisen osaston porukkaa kun niillä menee sormi perseeseen, eikun suuhun. Valitettavasti mä olin ainoa joka oikeasti osaa ne kaikki laitteet kuin omat taskuni ja tukipuheluiden määrä on aika järkyttävä.

Olisi tuon osaston vaihdonkin voinut paremmin organisoida mutta...
 
Liittynyt
14.05.2017
Viestejä
971
Niin minäkin, mutta tässä taas on sellainen tapaus että eräs toinen henkilö joka on tullut meille samasta firmasta kuin tämä yksilö on kehunut että osaa kyllä tie vaikka ja mitä. Ja tuon takia on ehkä otettu vähän turhan helposti "kelvollinen" kaveri duuniin. Mutta mitä sitten todellisuudessa paljastuukaan...
Itsekin rekrytoidessa kuullut jos jonkinlaista kehua jopa johdosta saakka. Sitten haastattelussa huomannut ettei ole tarpeeksi pätevä -> ei jatkoon. Rekrytoijan moka edelleen.

Esimiehelle myös sormen osoitusta kun ei ole reagoinut koeajalla.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
132
Yksi kouluvuosi alkaa taas olemaan paketissa, joten onko ammattikoulutuksen saralla tapahtunut mitään uutta ja mullistavaa?
 
Liittynyt
26.08.2017
Viestejä
796
Voin kuvitella olevan vielä ankeampaa kuin 2 vuotta sitten kun itse valmistuin. Jo silloinhan oli rahat viety ja opettajien motivaatio/ammattitaito sen mukana.

Olin itse myös henkilökohtaisesti sitä mieltä, että en näe kyllä mitään syytä miksi useampien amisalojen koulutus pitäisi olla 3-vuotinen.
 
Liittynyt
17.04.2017
Viestejä
114
Ei se sen parempaa ollut yli vuosikymmen sitten. Hyvillä arvosanoilla valmistuttiin, mutta suurin osa valmistuneista ei osannut mitään, minä mukaanlukien. Varsinainen oppiminen tapahtui vasta töissä ja siitä oli kiittäminen kärsivällisiä esimiehiä, jotka osasivat arvostaa kunnon asennetta ja hyvää työmotivaatiota.
 
Liittynyt
24.02.2017
Viestejä
1 197
Se on myös opiskelijan motivaatiosta kiinni, että meneekö aina sieltä mistä aita on matalin vai yrittääkö ottaa koulusta ja opetuksesta kaiken irti.

On niitä, jotka haluavat oppia ja niitä, jotka haluavat vain päästä kursseja läpi.

Muutenkin koulu kuin koulu antaa pelkästään riittävät valmiudet ja lähtötiedot työelämään eikä tee kenestäkään valmista ammattilaista.
 
Liittynyt
21.02.2020
Viestejä
103
Toisaalta miten paljon omatoimisuutta voi lopulta vaatia joltain 16-17 teiniltä joka ei peruskoulussakaan jaksanut opiskella? Ainakin omilta opiskeluajoilta yläasteelta jäi itselle sellainen käsitys että amikseen menivät se koheltava pohjasakka ja sitten ne joiden oli pakko mennä jonnekin ja jotka halusivat amikseen. Amiksesta en kyllä tiedä yhtään mitään miten siellä hommat toimi tai toimii mutta jos vielä yliopistossakin näkee porukkaa jotka eivät ole henkisesti tai muuten vaan valmiit siihen omatoimiseen opiskeluun niin voi vaan kuvitella millaista se on amiksessa jos lopputuloksen taso riippuu täysin omasta toiminnasta.
 
Liittynyt
27.03.2017
Viestejä
1 216
Ensimmäinen viesti ketjuun minulta enkä vaivautunut lukemaan kaikkea, joten vastaan vain ketjun otsikkoon (jonka uskon olleen totta ainakin kymmeniä vuosia). Ammattikoulu on aivan eri planeetalta kuin normaalit koulut yläaste, lukio, teku, yliopisto.

Meidän kylässä oli 90-luvulla lukio ja ammattikoulu. Muistan että jo ala-asteelta silloin 90-luvun alussa katujuoksu-liikuntatunnit jotka menivät amiksen ohi, ja niiden perusteella ammattikoulu oli vain summittainen kasa kolkkoja tiilirakennuksia. Joskus jostain syystä käytiin luokan kanssa siellä sisätiloissa ja eihän siellä ollut edes oikeita puhtaita seiniä, vaan pelkkää vittu tiiltä. Autohallit ja opetustilat. Amiksen oppilaatkin näyttivät asennoituvan epäsiistiin tilaan ja käyttäytyvän sen mukaan, mutta matkassa oli varmaan myös normaalia teini-ikäangstia. Normaalista keskiluokkaisesta hyvin pärjäävästä perheestä tulleelle moinen oli kulttuurishokki.

1997 menin amikseen Rovaniemelle, koska meikän kylässä ei alkanut sitä koulutusta. Majoituin vieraalla paikkakunnalla 16-vuotiaana ilmaiseen asuntolaan ja se oli kuin nuorisovankila. Joistain ovista oli puukolla tai ruuvimeisselillä jyrsitty se lukon kohta täysin auki että sen sai painettua auki jollain terävällä. Seinät harmaata betonia, huoneessa 2x 2 pistoketta ja ikkunaverhot heilui aina tuulen mukaan kun eristystä ei ollut. Jos jollain oli TV niin antennina oli haarukka, kun pistoketta ei ollut. Tappeluita oli harvoin mutta ne olivat rajuja, joskus porukalla päälle.

Seuraavana vuonna 1998 asuntola remontointiin kokonaan ja saatiin vihtyisät vaaleat seinät ja ovetkin olivat sitä normaalia tukeva sorttia eristeineen jotka eivät pamahda kiinni mennessään. Samana vuonna meidät saman wanhan siiven ns. hyvät jätkät oltiin siirretty jo toiselle puolelle samoihin harmaisiin oloihin, mutta silloin oltiin tosiaan wanhan porukan kanssa joista kyllä Ivalon jannuille aivan hullut respektit. 0 tappelua, pari playstation 1:stä (ja Tekken 3:sta) ja pirusti lahjakasta sakkia varsinkin musiikin ja naisten yrittämisen saralla. Sinä vuonna tuli opittua paljon sosiaalisiahommia ja naisten iskemistä. Kouluhommat meni päin vittua, mutta muuten erittäin hyvää settiä koko vuosi. Väittäisin että siitä on ollut apua vaikka kuinka.

Olen 100-varma että paikan yleinen tunnelma vaikuttaa asenteeseen, eikä sitä olla edes yritetty muuttaa lähivuosina! Toivottavasti nykyisellä asuntolaporukalla ei ole huonoja kokemuksia... Josta tulee mieleen tämä uusi juttu eli pakolaiset. Meinasin hakea jopa töihin moiseen paikkaan, kun elämä sielä on tuttua. Asuntola on aika lähellä armeja elämää, mutta asuntoloissa sääntöjä ei ole niin isosti. Voin kertoa että 2015 vuoden pakolaishommat epäonnistuivat surkeasti. Tulevat epäonnistumaan myös tästä eteenpäin, koska niistä huolehtivat epäpätevät ihmiset jotka eivät vain tajua. Ne joita kiusataan, kiusataan loputtomasti.

Okei okei, olen tässä muita haukkuessani kännissä, mutta piru vie... Veikkaan ettei hallitus edes tajua että pakolaiset ovat nuoria miehiä jotka eivät taideterapiasta tai lastenlauluista välitä! Pikemminkin tilanne on päinvastainen, "vittu mitä paskaa". Ainaki mulla ois.

Pienenä sivuhuomautuksena pakko sanoa näistä epäonnistuneista pakolaisintegroinneitsa ja siinä miten sitä ei haluta nähdä! Näyttää siltä ettei ministerEillä ole koskaan hajuakaan miten hommat toimivat ja asenne on hyvää tarkoittava: Lisää lisää! Autetaan kaikkia! Minä vedän isot linjat, muut kaverit miettii sitten tarkemmin. (ei tule miettimään)

Epätoimiva ja haitallinen asenne, varsinkaan kun itse ministerit eivät vaivaannu kentälle näkemän OIKEITA ongelmia. Saatana että vieläkin vituttaa se pätkä uutisista 2015 vuodelta kun ala-asteen opettajamummeli laulattaa joitain wanhoja ala-astelauluja aikuisille 40v miehille jotka pyörittelevät kirjoja käsissään että miten päin tätä edes luetaan. Saatana mikä nöyryytys.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
26.08.2017
Viestejä
796
Se on myös opiskelijan motivaatiosta kiinni, että meneekö aina sieltä mistä aita on matalin vai yrittääkö ottaa koulusta ja opetuksesta kaiken irti.

On niitä, jotka haluavat oppia ja niitä, jotka haluavat vain päästä kursseja läpi.

Muutenkin koulu kuin koulu antaa pelkästään riittävät valmiudet ja lähtötiedot työelämään eikä tee kenestäkään valmista ammattilaista.
Kyllä meillä päästettiin kaikki läpi väkisin oli sitten mimmonen kolmosen kiltti oppilas vai 300 tuntia poissaoloja ja todistus pelkkää ykköstä.

Tämähän oli nimittäin OAJ:n virallinen kanta.
 
Liittynyt
14.03.2020
Viestejä
44
Se on myös opiskelijan motivaatiosta kiinni, että meneekö aina sieltä mistä aita on matalin vai yrittääkö ottaa koulusta ja opetuksesta kaiken irti.

On niitä, jotka haluavat oppia ja niitä, jotka haluavat vain päästä kursseja läpi.

Muutenkin koulu kuin koulu antaa pelkästään riittävät valmiudet ja lähtötiedot työelämään eikä tee kenestäkään valmista ammattilaista.
Tällaista se on kyllä yliopistossakin. Osa porukasta paukuttaa kaikki kurssit läpi arvosanoilla 1 tai 2 eikä edes yritä parempaa. En kyllä itse ymmärrä. Jos ei oikeasti kiinnosta yhtään niin voisi sitä harkita muita vaihtoehtoja. Tietenkin osa ihmisistä vain haluaa jonkin ihan hyvän työn välittämättä niinkään siitä mitä se pitää sisällään, mutta luulisi tästä maailmasta löytyvän jotain työtä mikä edes vähän kiinnostaa.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
132
Onkos opiskeluvaatimus 18 vuotiaaksi asti jo voimassa? Tuli vain mieleen, että mitä ne joita koulutus EI kiinosta oikein tekevät? Pakolla johonkin amiksen linjalle ja ulos kahden tai kolmen vuoden päästä todistuksella jolla ei tee mitään..?
 
Liittynyt
26.08.2017
Viestejä
796
Onkos opiskeluvaatimus 18 vuotiaaksi asti jo voimassa? Tuli vain mieleen, että mitä ne joita koulutus EI kiinosta oikein tekevät? Pakolla johonkin amiksen linjalle ja ulos kahden tai kolmen vuoden päästä todistuksella jolla ei tee mitään..?
Rottailevat niinkuin aina. Ei tässä maassa tehdä mitään väkisin ihmiselle jota ei kiinnosta kuin röökin poltto, juopuminen keskipäivällä ja ostareilla hengaillu ja möykkäily.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
89 321
Viestejä
1 825 732
Jäsenet
38 947
Uusin jäsen
joniasdf

Hinta.fi

Ylös Bottom