Kysyimme opiskelijoiden toiveita ja odotuksia työssäoppimisen suhteen.
Odotuksissa oli, että työ tulee olemaan haastavaa ja että siinä pääsee näkemään mahdollisimman laajasti alan tehtäviä. Opiskelijat toivoivat oppivansa harjoitteluun kuuluvia ja työelämää tukevia alan taitoja sekä saavansa esimerkkiä aikuisilta ja ammattilaisilta. Toiveissa oli myös tutustua työkulttuuriin ja eri työnkuviin. Joidenkin osalta haaveena oli myös palkallisten töiden saanti harjoittelupaikasta jossain myöhemmässä vaiheessa.
Harjoittelupaikka löytyi usein oman koulun järjestämänä tai riippuen alasta paikkoja haettiin myös omatoimisesti. Internetin avulla löytyi paikkoja, joihin kannatti ottaa yhteyttä. Ilmeni myös, että joillain aloilla harjoittelupaikan sai valita useammasta vaihtoehdosta.
Jakson jälkeen opiskelijat vastasivat saaneensa työtehtäviensä kautta erilaisia käytännön taitoja. Asiakaskuntaan tutustuminen oli koettu arvokkaaksi asiaksi. Lisäksi työn suunnittelussa, järjestelmällisyydessä ja yhteisötaidoissa oli tapahtunut kehitystä. Erilaiset ammattitaidon kehittämiseen liittyvät asiat olivat keskiössä. Joissakin tapauksissa opiskelijalle oli jakson jälkeen tarjottu töitä harjoittelupaikasta.
Pääosin harjoittelujakson pituuteen oltiin tyytyväisiä. Muutamassa tapauksessa oli toivottu hieman pitempikestoista harjoittelua.
Halusimme tietää millaisia vaikutuksia harjoittelulla on työelämään hakeutumisessa. Harjoittelun jälkeen opiskelijat tiesivät paremmin, onko ala juuri heille vai onko syytä harkita siirtymistä toiselle alalle. Oma osaaminen tuli selvemmin esille ja oli helpompi arvioida omia vahvuuksia ja heikkouksia. Onnistuneen harjoittelun jälkeen opintoihin tuli uutta motivaatiota. Harjoittelu myös helpotti erikoistumisvaihtoehtojen valintaa sekä joidenkin osalta selkiytti ajatuksia mahdollisista jatko-opinnoista.
Opiskelijoilta tuli paljon palautetta, kun kysyimme, miten he kehittäisivät työssäoppimisjaksoa. Jaksoa tukevien opintojen pitäisi olla hyvässä muistissa ja ajoitettu lähelle harjoittelua. Hiemankin poikkeavan alan työt tuntuivat epäolennaisilta. Opettajan olisi pitänyt antaa enemmän aikaa ohjaukseen sekä työpaikan ohjaajan olisi mielellään pitänyt olla opintoja vastaavalla alalla. Toivottiin, että työpaikan ohjaaja on koulutettu ohjaukseen ja että hän on ohjaamassa koko oppimisjakson ajan. Varsinkin jakson alkuun toivottiin vahvempaa ohjausta. Näyttötyötä olisi pitänyt pohjustaa selkeämmillä ohjeilla.
Mitä odotuksia oli harjoittelun suhteen? Entä toiveita?
Odotuksissa oli, että työ tulee olemaan haastavaa ja että siinä pääsee näkemään mahdollisimman laajasti alan tehtäviä. Opiskelijat toivoivat oppivansa harjoitteluun kuuluvia ja työelämää tukevia alan taitoja sekä saavansa esimerkkiä aikuisilta ja ammattilaisilta. Toiveissa oli myös tutustua työkulttuuriin ja eri työnkuviin. Joidenkin osalta haaveena oli myös palkallisten töiden saanti harjoittelupaikasta jossain myöhemmässä vaiheessa.
Mitä kautta paikka löytyi ja oliko varaa valita eri paikoista?
Harjoittelupaikka löytyi usein oman koulun järjestämänä tai riippuen alasta paikkoja haettiin myös omatoimisesti. Internetin avulla löytyi paikkoja, joihin kannatti ottaa yhteyttä. Ilmeni myös, että joillain aloilla harjoittelupaikan sai valita useammasta vaihtoehdosta.
Onnistuitko saamaan tulevaan ammattiin ja koulutukseen liittyviä taitoja?
Jakson jälkeen opiskelijat vastasivat saaneensa työtehtäviensä kautta erilaisia käytännön taitoja. Asiakaskuntaan tutustuminen oli koettu arvokkaaksi asiaksi. Lisäksi työn suunnittelussa, järjestelmällisyydessä ja yhteisötaidoissa oli tapahtunut kehitystä. Erilaiset ammattitaidon kehittämiseen liittyvät asiat olivat keskiössä. Joissakin tapauksissa opiskelijalle oli jakson jälkeen tarjottu töitä harjoittelupaikasta.
Oliko harjoittelu mielestäsi sopivan pituinen?
Pääosin harjoittelujakson pituuteen oltiin tyytyväisiä. Muutamassa tapauksessa oli toivottu hieman pitempikestoista harjoittelua.
Miten harjoittelu vaikuttaa työelämään hakeutumiseesi?
Harjoittelun jälkeen opiskelijat tiesivät paremmin, onko ala juuri heille vai onko syytä harkita siirtymistä toiselle alalle. Oma osaaminen tuli selvemmin esille ja oli helpompi arvioida omia vahvuuksia ja heikkouksia. Onnistuneen harjoittelun jälkeen opintoihin tuli uutta motivaatiota. Harjoittelu myös helpotti erikoistumisvaihtoehtojen valintaa sekä joidenkin osalta selkiytti ajatuksia mahdollisista jatko-opinnoista.
Miten kehittäisit työssäoppimisjaksoa?
Jaksoa tukevien opintojen pitäisi olla hyvässä muistissa ja ajoitettu lähelle harjoittelua. Hiemankin poikkeavan alan työt tuntuivat epäolennaisilta. Opettajan olisi pitänyt antaa enemmän aikaa ohjaukseen sekä työpaikan ohjaajan olisi mielellään pitänyt olla opintoja vastaavalla alalla. Toivottiin, että työpaikan ohjaaja on koulutettu ohjaukseen ja että hän on ohjaamassa koko oppimisjakson ajan. Varsinkin jakson alkuun toivottiin vahvempaa ohjausta. Näyttötyötä olisi pitänyt pohjustaa selkeämmillä ohjeilla.