Ammatillinen opetus uudistuu - viimeiset ammattimiehet valmistuvat?

blurris

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
2 217
Avaanpa tämmöisen kedjulin tänne. Ei varmaan vielä kolahda tai herätä tuntemuksia kenessäkään, mutta olenkin tulevaisuuspainotteinen ihminen. Huomaatte sitten 2-4 vuoden päästä tämän ketjun arvon.

Lyhyesti alustusta:

Kyseessä on siis yksi Sipilän hallituksen kärkihankkeista. Vuoden 2018 alusta lähtien homman olisi tarkoitus astua täytäntöön. Siis 10,5 kuukautta aikaa enää vanhoja kunnon ammattiopistoja. Sen jälkeen alkaa Sipilän Juhan rikkirepimä hässäkkä.

Ennustan jo nyt kaaosta.

Ammattimiesten tietotaitotaso laskee. Teoreettinen osaaminen romahtaa. Työelämästä omaksutut virheelliset tiedot, taidot ja (väärin)käsitykset leviävät kuin tauti. Ne henkilöt, joiden omatkin tiedot ja taidot vaatisivat usein koulunpenkkiä tai sähköshokkituolia väärin käsitysten oikomiseksi, tulevat jatkossa toimimaan opiskelijoiden osaamisnäyttöjen vastaanottajina. LOL. Saa nauraa.

Hyvää uudistuksessa on se, että tutkintoja karsitaan, laaja-alaistetaan ja yhdenmukaisestaan.

Valitettavasti ammattimiehiksi pyrkii usein samanlaista paskaa kuin aina ennenkin. Ei niiden päähän mahdu tuo nykyisenlainen "suppea" tutkintokaan, joten naureskellen jään odottamaan mitenköhän se laajennettu mahtaa mahtua?

Lisäksi: Jatkossa on toki hyviäkin työnantajia. Jotka täsmäkouluttavat itselleen ammattimiehiä. Tutkinnot eivät laaja-alaistu vaan todella kapea-alaistuvat tietyissä tapauksissa. Möttösen Betonituoteteollisuus Oy täsmäkouluttaa itselleen orjatyövoimaa, jonka ammattitaito ja kaupallinen arvo kyseisen firman ulkopuolella lähestyy nollaa. Tämähän se on sitä hyvää kehitystä.... LOL jälleen ja lupa nauraa. Möttösen Betonituotteelle tuo on tietysti hyvä asia, koska voi olla varma, ettei työvoima lähde firmasta karkuun koska heillä ei ole kaupallista arvoa ulkopuolella. Sen sijaan duunarille itselleen tämä on todella huonoa kehitystä, koska työmarkkinakelpoisuus kutistuu pahimmillaan pariin firmaan (jotka kulissien takaisella sopimuksella sopivat, että naapurin kuormasta ei syödä eli rekrytoida).

Postaillaan tähän lisää kun faktoja tippuu lisää. Asia on vielä virkamiestyön alla.
 
Viimeksi muokattu:
Tosin tämähän oli jo aikaisempien hallitusten vireille pantu uudistus. Katainen + Stubb.
 
Tosin tämähän oli jo aikaisempien hallitusten vireille pantu uudistus. Katainen + Stubb.

Ok. Onko mielipidettä hankkeesta vai odotteletko ennenkuin sanot mitään?

Tästä voipi seurailla kaaoksen valmistelua. :)

Opetushallitus - Ammatillisen koulutuksen reformi

Olen sen verta pessimisti ja luotan suomalaiseen ammattimieheen, että kaaos tästä tulee. Työelämässä tapahtuvaa "oppimista" ihannoidaan aivan vitusti liikaa. Siellä on sellaisia säätäjiä ettei ole tosikaan - ja kun ne laitetaan toisille opettajaksi niin se on moro.
 
Saksassa tuo firmoissa tapahtuva oppisopimuskoulutus on toiminut ihan hyvin ja on yleinen tapa hankkia koulutusta. Jotkut yritykset tarjoavat ensimmäisen tutkinnon jatkoksi jatkokoulutuksia työn ohessa, joita tehdään yhteystyössä AMK:eiden kanssa ja sieltä tullaan ulos sitten oman alan kandina / amk-inssinä.

Tunnen useampiakin hyville insinööriurille päätyneitä ihmisiä Saksassa, jotka eivät ole käyneet lukioita, vaan juurikin oppisopimus satsin lävitse.

Se, että mikä teoreettinen osaamistaso siellä taustalla on, on vähintään yhtä kova kuin mihin Suomen amiksissa on pystytty.
 
Ok. Onko mielipidettä hankkeesta vai odotteletko ennenkuin sanot mitään?

Itse näen muutoksen (reformin) mahdollisuutena. Onhan ammatillisen koulutuksen rahoitusta syytäkin järkevöittää ja painottaa enemmän tuloksellisuuden puolelle. Samanlainen muutos tehtiin mm. ammatilliseen korkeakoulutukseen. Itse en henk.koht. tykkää reformissa siitä, että opintoja ollaan siirtämässä suurelta osin työelämään ja työpaikoille. Työpaikat ovat nykyäänkin helisemässä lisääntyneen työssäoppimisen takia. Työssäoppimisen lisääminen entisestään ei ainakaan helpota tilannetta. Tätäkään asiaa ei mielestäni ole pahemmin työelämältä kysytty, vaan ministeriö itse märissä unissaan vie kaiken oppimisen työpaikolle. Kiire aikatauluhan tällä reformilla ylipäätään on ja vuosi 2018 tulee aika nopeaan. Hallituskin kerkeää kaatumaan ennen lopullisia päätöksiä.
 
Saksassa tuo firmoissa tapahtuva oppisopimuskoulutus on toiminut ihan hyvin ja on yleinen tapa hankkia koulutusta. Jotkut yritykset tarjoavat ensimmäisen tutkinnon jatkoksi jatkokoulutuksia työn ohessa, joita tehdään yhteystyössä AMK:eiden kanssa ja sieltä tullaan ulos sitten oman alan kandina / amk-inssinä.

Tunnen useampiakin hyville insinööriurille päätyneitä ihmisiä Saksassa, jotka eivät ole käyneet lukioita, vaan juurikin oppisopimus satsin lävitse.

Se, että mikä teoreettinen osaamistaso siellä taustalla on, on vähintään yhtä kova kuin mihin Suomen amiksissa on pystytty.

Tiedän. Mutta Saksassa on niin moni säätö toisin tuossa asiassa. Mm. oppisopimusten kannustimet ja firmojen perinteet jne. Firmat myös ottaa vastuuta ammattimiehistään. Suomessa tuo ei ole tapana. Suomessa duunari nähdään vain poispotkittavana, korvattavana koneena.

Suomessa on totuttu monissa firmoissa siihen, että ammattimiehet saadaan jotakuinkin valmiina kouluista. Ei ne itte halua laittaa tuohon latiakaan rahaa.

Sitäpaitsi monella alalla yrittäjiä hirvittää ajatus, että "koulutan ensin vaivalla Erkin ammattimieheksi - ja sitten se perkele menee naapurin Kostille töihin, joka ei kouluta ketään".

Sipilän hallituksen ideana on yrittää vain säästää rahaa ja sitähän tuo Saksan malli ei taida tehdä?


Tunnen useampiakin hyville insinööriurille päätyneitä ihmisiä Saksassa, jotka eivät ole käyneet lukioita, vaan juurikin oppisopimus satsin lävitse.

Se, että mikä teoreettinen osaamistaso siellä taustalla on, on vähintään yhtä kova kuin mihin Suomen amiksissa on pystytty.

No tuohan se olisi Suomessakin se tavoite ja ideaali jos tuohon päästäis. Että korkeakouluinsinöörit olisivat amiksen käyneitä. Ei vaan toteudu tuo tavoite. Jengi ei normisti käy ammattilukioita vaan pelkän lukion. Sitten mennään korkeakouluun lukemaan insinööriksi - eikä osata käytännöstä mitään.

Kyllä Suomen amiksetkin saavat hienoja tuloksia aikaan kunhan vain oppilasmateriaali paranee kuten Saksassa se on varmaan tehnyt koska sieltä mennään korkeakouluihin. Onko saksalaisilla ratkaisu oppilasmateriaalin paskuuden poistoon? :) (olihan niillä, se Mengele ainakin....mistäs saatais meille :)

PS. Suomessa ei kannata jättää lukiota käymättä. Amiksen MaFyKe ja kieliopetus on aivan morotasoa lukioon verrattuna. Ehkä tilanne olisi toinen, jos meilläkin korkeakouluun tähtäävät ihmiset kansoittasivat amikset. Mutta näin ei asia ole ja vaatimustaso on todella alhainen esimerkiksi MaFyKe aineissa.
 
Viimeksi muokattu:
Samanlainen muutos tehtiin mm. ammatilliseen korkeakoulutukseen.

Tehtiinkö? Koska ja missä?

Et kai viittaa nyt ammattikorkeakouluihin? Älä ny jaksa, jos viittaat. Se mikään samanlainen muutos ollut - ja mitä hyvää tai uutta se muka tuotti?

Onhan ammatillisen koulutuksen rahoitusta syytäkin järkevöittää ja painottaa enemmän tuloksellisuuden puolelle

Hmm...kestääköhän tätä sanoa ääneen? Se, että koulutus (yritetään) siirtää firmoihin ei kyllä tehokkuutta kasvata. Sen sijaan sijaan että yksi ammattiope opettaa luokallista kerrallaan, niin työelämässä se murahtelemalla puhuva Arska onkin nyt sitten pedagoginen ihme, joka kouluttaa samat asiat nopeammin kuin ammattilaiset? Opetuksessa on 1-2 oppilasta kerrallaan ja sama toistuu siis 7 muussa firmassa. Mitenkä tuo on mukamas jotenkin tehokasta?

Sitäpaitsi ammattiopistoihin tunkeva oppilasaines on keskimäärin sellaista jätettä, ettei niiden omaksumiskyky riitä kovin nopeatempoiseen opetukseen. Tämä on se ongelma. Mites tehostat? :)

Sekin on ääneen sanomaton totuus, että ammattiopistot seuloo tuosta paskasta edes jotenkuten siedettävät tapaukset. Joista tulee firmoihin sitten ne ammattilaiset. Firmat saa sen valmiina - ja valittaa koulutuksesta. Oikeasti pitäisi valittaa ihmismateriaalin paskuudesta. Mutta kenellä siihen on joku ratkaisu? Tri Mengelekin lienee jo kuollut Brasiliassa....

Nytkö se paskan seulonta siirretään firmojen omaksi riesaksi kaiken muun lisätaakan lisäksi. Ootetaampa kun asia selviää firmoille itselleen mikä huuto tästä seuraa.

Tätäkään asiaa ei mielestäni ole pahemmin työelämältä kysytty, vaan ministeriö itse märissä unissaan vie kaiken oppimisen työpaikolle.

No juuri noin! Tuosta ollaan samaa mieltä. Eikä firmat tuota taakkaa halua! Siksi niiltä ei kysytä. Siksi tästä tuleekin täysi kaaos.

Sipilän hallitus haluaa säästää rahaa eli lopettaa ammatillisen koulutuksen. Firmat taas ei ole varautuneet asiaan ollenkaan eikä tuu varautumaan. Ei niillä ole aikaa tämmöistä paskaa seurata. Asia tulee niille Ullatuksena. Siitäkös huuto syntyy kun tosiasiat niille valkenevat...naurattaa jo nyt!
 
Viimeksi muokattu:
Saksan mallista hyvä kirjoitus. Onko Saksan oppisopimusjärjestelmällä annettavaa Suomelle?

Tuohonpa se taitaa kiteytyä: "Saksan oppisopimusmallia ei voi eikä mielestäni kannata yrittää lainata suoraan Suomeen. Vastassa ovat heti jo talouksiemme rakenteelliset erot."

Saksa taitaa myös hukata osaamispotentiaaliaan pitämällä köyhien perheiden lahjakkaat lapset amistasolla, korkeakoulujen ulkopuolella? Halutaanko meille - pieneen maahan - sama malli? Ennen olemme tietoisesti valinneet toisen strategian. Meillä on katsottu, ettei meillä ole varaa hukata ns. osaamispotentiaalia. Jokainen kyky - perheen tulotasoon katsomatta - on pitänyt saada korkeakouluihin. Ehkä jatkossa ei kannata toimia sitten niin, jolloinka amistenkin oppilasaines automaattisesti paranee.

Jalovaaran blogin kommentitkin kannattaa muistaa lukea. Juhani Niinistöllä on mielenkiintoinen heitto tuo "Saksa ei kuitenkaan ole "eräänlainen" luokkayhteiskunta, vaan aika todellisesti sellainen. Tuttavapiirissä on muutama opettaja, jotka tilastoihin merkitsevät ihan selväsanaisesti, kuinka paljon on "Arbeiterkindereitä" luokassa. Yleinen koulutusjärjestelmä on vanhakantainen ja jo varhain eriyttävä."

Edit. Saksan mallista tulee itselle mieleen ainakin korkeakoulujen tyly tyyli. Kolme epäonnistumista jonkin aiheen tentissä ja lennät yliopistosta pihalle. Arbeiterklassiin lopullisesti. Muistanko väärin,mutta myös sisäänpääsykokeissa on sama tyyli? "three times and you are out for good"
 
Viimeksi muokattu:
Tehtiinkö? Koska ja missä?

Et kai viittaa nyt ammattikorkeakouluihin? Älä ny jaksa, jos viittaat. Se mikään samanlainen muutos ollut - ja mitä hyvää tai uutta se muka tuotti?

Tarkoitin juuri ammattikorkeakouluja. Saatan olla kyllä väärässä, mutta käsittääkseni siellä oli samanlainen rahoitus kuin nykyään on ammattikouluilla. Laskentapäivät olivat syksyllä ja keväällä, ja niiden päivien opiskelijamäärien mukaan saatiin rahoitus.

Ongelma tässä mallissa on, että koulut roikuttavat opiskelijoita kirjoillaan, koska näistä saadaan rahaa. Kaikkia opiskelijoita ei ole tarkoituskaan saattaa valmiiksi ja koulut saavat rahaa tekemättä mitään. Tulevaisuudessa koulut eivät enää saisi rahaa roikuttamalla opiskelijoita kirjoillaan, vaan he nopeammin katsoisivat opiskelijat muiden palveluiden piiriin.

Hmm...kestääköhän tätä sanoa ääneen? Se, että koulutus (yritetään) siirtää firmoihin ei kyllä tehokkuutta kasvata. Sen sijaan sijaan että yksi ammattiope opettaa luokallista kerrallaan, niin työelämässä se murahtelemalla puhuva Arska onkin nyt sitten pedagoginen ihme, joka kouluttaa samat asiat nopeammin kuin ammattilaiset? Opetuksessa on 1-2 oppilasta kerrallaan ja sama toistuu siis 7 muussa firmassa. Mitenkä tuo on mukamas jotenkin tehokasta?

Ja eihän tuo tehokkuutta kasvatakkaan. En ole siis mitenkään sen kannalla, että työelämä kouluttaisi ammattilaiset. Lähinnä tarkoitin tehokkuudella sitä, että koulut eivät roikottaisi enää opiskelijoita kirjoillaan vaan yrittäisi saada opiskelijat valmistumaan. Sehän tuossa opetuksen siirtämisessä firmoille onkin, että kun se on kouluille halpaa, eli melkein ilmaista. Ministeriö voi leikata taas entisestään yksikköhintaa kouluilta, koska koulut vähentävät kontaktiopetusta.


Sitäpaitsi ammattiopistoihin tunkeva oppilasaines on keskimäärin sellaista jätettä, ettei niiden omaksumiskyky riitä kovin nopeatempoiseen opetukseen. Tämä on se ongelma. Mites tehostat? :)

Sekin on ääneen sanomaton totuus, että ammattiopistot seuloo tuosta paskasta edes jotenkuten siedettävät tapaukset. Joista tulee firmoihin sitten ne ammattilaiset. Firmat saa sen valmiina - ja valittaa koulutuksesta. Oikeasti pitäisi valittaa ihmismateriaalin paskuudesta. Mutta kenellä siihen on joku ratkaisu? Tri Mengelekin lienee jo kuollut Brasiliassa....

Nytkö se paskan seulonta siirretään firmojen omaksi riesaksi kaiken muun lisätaakan lisäksi. Ootetaampa kun asia selviää firmoille itselleen mikä huuto tästä seuraa.
Eihän tuo tehostaminen toimikaan kuin hyvien tyyppien kohdalta. Heikompaa ainesta voisi ainostaan auttaa sillä, että hyvien tyyppien ohjauksesta/opettamisesta säästetyt resurssit voisi käyttää heikompia tukemaan. Esim. saadaan hyviä tyyppejä valmistumaan aikaisemmin ja ryhmäkoko näin pienenee.


No juuri noin! Tuosta ollaan samaa mieltä. Eikä firmat tuota taakkaa halua! Siksi niiltä ei kysytä. Siksi tästä tuleekin täysi kaaos.

Sipilän hallitus haluaa säästää rahaa eli lopettaa ammatillisen koulutuksen. Firmat taas ei ole varautuneet asiaan ollenkaan eikä tuu varautumaan. Ei niillä ole aikaa tämmöistä paskaa seurata. Asia tulee niille Ullatuksena. Siitäkös huuto syntyy kun tosiasiat niille valkenevat...naurattaa jo nyt!
En ihan usko, että Sipilän hallitus haluaa lopettaa ammatillisesta koulutusta. Varmasti haaveilevat Saksan mallista, jossa työelämä saa halpaa työvoimaa koulutettavaksi ja valtio voi säästää reilusti lisää ammatillisesta koulutuksesta.
 
Sitäpaitsi ammattiopistoihin tunkeva oppilasaines on keskimäärin sellaista jätettä, ettei niiden omaksumiskyky riitä kovin nopeatempoiseen opetukseen. Tämä on se ongelma. Mites tehostat? :)

Sekin on ääneen sanomaton totuus, että ammattiopistot seuloo tuosta paskasta edes jotenkuten siedettävät tapaukset. Joista tulee firmoihin sitten ne ammattilaiset. Firmat saa sen valmiina - ja valittaa koulutuksesta....

Nytkö se paskan seulonta siirretään firmojen omaksi riesaksi kaiken muun lisätaakan lisäksi. Ootetaampa kun asia selviää firmoille itselleen mikä huuto tästä seuraa.
No, muutoksella kait pyrittäisiin lähtökohtaisesti siihen, että se osa pojista jotka nyt putoavat koulumuotoisesta opetuksesta ja yhteiskunnan kelkasta tyystin pienenisi. Että edes vähän nykyistä suurempi osa niistä ADHD-koulu on paskaa tyypeistä saisi edes jonkinlaiset duunit / harjoittelut / mitkälie siihen työuran alkuun, sen sijaan että tippuisivat juuri ja juuri läpäistyjen peruskoulujen ja parin eri kesken jääneen amiksen / amk:n jälkeen masennusdiagnoosilla varhaiseläkeläisiksi.

Jos tuon porukan kokoa onnistutaan vähentämään edes vähän, niin muutos voi kannattaa.

Suomessa kun ollaan, niin on on aika helppoa nähdä miten tämä yritysten lisätuska hoidetaan a) eriytetään nämä työssäoppijat työehtosoppareiden ulkopuolelle, jolloin kokonaiskulut firmoille saadaan alas ja b) maksetaan vielä jotain koulutustukia valmistuneisat / työllistyneistä.

Yrityksillä on lähtökohtaisesti kykyä vastata mihin tahansa vaatimuksiin. Paskat kuolevat pois ja paremmin johdetut / hommansa hanskaavat pärjäväät paremmin.

Yhteiskunta kyllä luokkaistuu vähän, mutta uskoisin sen silti olevan parempi, mikäli muutoksella nuo kokonaan kelkasta pudonneet saadaan edes johonkin avustaviin hommiin. Ainakin siksi aikaa kunnes automaatio vie senkin tarpeen.

Pienellä tuurilla tämmöiset muutokset voivat vähentää tarvetta rekrytä pienipalkkaisia ulkomaalaisia, jos suomalaisia saadaan vähän aktivoitua sieltä kela-goldilta veke muuttamalla koulutusjärjestelmää.
 
Tarkoitin juuri ammattikorkeakouluja. Saatan olla kyllä väärässä, mutta käsittääkseni siellä oli samanlainen rahoitus kuin nykyään on ammattikouluilla. Laskentapäivät olivat syksyllä ja keväällä, ja niiden päivien opiskelijamäärien mukaan saatiin rahoitus.

Nyt kait saadaan rahoitus sitten suoritettujen opintopisteiden mukaan ja oliko se sillee, että 55 op:tä piti löytyä per opintovuosi tai koulu ei saanut rahaa siitä oppilaasta siltä vuodelta jeniäkään. Mikä käytännössä tuhoaa esim. hyväksilukemisen idean jne. Täysin perseestä tuokin systeemi. Koulu kouluttaa täysin ilmaiseksi porukkaa tai sitten hyväksiluvut ovat todella nihkeitä (monen AMK valitsema linja)


Ongelma tässä mallissa on, että koulut roikuttavat opiskelijoita kirjoillaan, koska näistä saadaan rahaa. Kaikkia opiskelijoita ei ole tarkoituskaan saattaa valmiiksi ja koulut saavat rahaa tekemättä mitään. Tulevaisuudessa koulut eivät enää saisi rahaa roikuttamalla opiskelijoita kirjoillaan, vaan he nopeammin katsoisivat opiskelijat muiden palveluiden piiriin.

Missä noin toimitaan? Ongelma lienee enempikin nämä jatkuvat haut, joissa opiskelijoite eli kustannuksia ryöppyää sisään pitkin lukuvuotta mutta rahoitus saadaan vain sen mukaan mikä sattuu olemaan pääluku jonain mielivaltaisena hetkenä pari kertaa vuodessa. Koulutuksen viivästymistä en ole kuullut kenenkään harjoittavan ja se johtaisi kyllä helposti valituksiin opiskelijoilta.

No, muutoksella kait pyrittäisiin lähtökohtaisesti siihen, että se osa pojista jotka nyt putoavat koulumuotoisesta opetuksesta ja yhteiskunnan kelkasta tyystin pienenisi. Että edes vähän nykyistä suurempi osa niistä ADHD-koulu on paskaa tyypeistä saisi edes jonkinlaiset duunit / harjoittelut / mitkälie siihen työuran alkuun, sen sijaan että tippuisivat juuri ja juuri läpäistyjen peruskoulujen ja parin eri kesken jääneen amiksen / amk:n jälkeen masennusdiagnoosilla varhaiseläkeläisiksi.

Jos tuon porukan kokoa onnistutaan vähentämään edes vähän, niin muutos voi kannattaa.

Totta. Mutta eihän tuo toteudu Saksassakaan.

Sitäpaitsi firmat eivät suostu palkkaamaan edes teoriassa alle 18 vuotiaita. Tämä on ongelma jo nykyisessä ammattiopetuksessa. Ei-täyskasvuisia ei voida laittaa firmoihin. Virkakyöstit ovat missanneet tuonkin detaljin. Tästä tulee hieno crash!

Suomessa kun ollaan, niin on on aika helppoa nähdä miten tämä yritysten lisätuska hoidetaan a) eriytetään nämä työssäoppijat työehtosoppareiden ulkopuolelle, jolloin kokonaiskulut firmoille saadaan alas ja b) maksetaan vielä jotain koulutustukia valmistuneisat / työllistyneistä.

Osa noista peräkammareiden raneista on kyllä tulosnegatiivisia :)

Onko hallitus valmistautunut maksamaan raneitten aiheuttamista vahingoista vahingonkorvauksia firmoille? :)


Yrityksillä on lähtökohtaisesti kykyä vastata mihin tahansa vaatimuksiin. Paskat kuolevat pois ja paremmin johdetut / hommansa hanskaavat pärjäväät paremmin.

Ei taida sloganit nyt ikävä kyllä auttaa tässä ropleemissa :)


Yhteiskunta kyllä luokkaistuu vähän, mutta uskoisin sen silti olevan parempi, mikäli muutoksella nuo kokonaan kelkasta pudonneet saadaan edes johonkin avustaviin hommiin. Ainakin siksi aikaa kunnes automaatio vie senkin tarpeen.

Ei niitä kyllä taideta saada. Ne putoaa vielä pahemmin väliin kuin nyt. Nuorisoa alkaa syrjäytymään entistä enemmän tämän "uudistuksen" johdosta.

Tosiasiahan nimittäin on, että amikset ovat nykyään monen keskenkasvuisen päivähoitopaikka. Osasta onnistutaan kypsyttämään vielä jotenkuten tuottava ihminen tuonne työelämään. Kun nämä päivähoitopaikat dropataan pois, jää noille nuorille miehille enää vaihtoehdoiksi rikollisuus ja joutenolo. Vanha sananlasku "Piru kyllä keksii tekemistä joutilaille käsille" tulee ahkeraan käyttöön.



Eihän tuo tehostaminen toimikaan kuin hyvien tyyppien kohdalta. Heikompaa ainesta voisi ainostaan auttaa sillä, että hyvien tyyppien ohjauksesta/opettamisesta säästetyt resurssit voisi käyttää heikompia tukemaan. Esim. saadaan hyviä tyyppejä valmistumaan aikaisemmin ja ryhmäkoko näin pienenee.

Kuule, amisten taso on niin matala, että todellisuudessa niitä hyviä tyyppejä yritetään sitten kouluttaa enemmän kuin minimitaso (joka on todella matala). Voidaan toki päästää ne hyvät tyypit nopsaan ulos, niin että suorittavat sen erittäin matalan minimitason nopeasti. Mutta kenen etu tuollainen menettely on?? Eikö tässä juuri ihaltu Saksan mallia erään toisen toimesta. Siellä saadaan solidi opetus ammattiopistossakin. Minusta hyville tyypeille pitää tarjota ENEMMÄN opetusta ja vankeampaa TEORIAA eikä lykätä niitä paskatutkinto kourassa äkkiä ulos!


En ihan usko, että Sipilän hallitus haluaa lopettaa ammatillisesta koulutusta. Varmasti haaveilevat Saksan mallista, jossa työelämä saa halpaa työvoimaa koulutettavaksi ja valtio voi säästää reilusti lisää ammatillisesta koulutuksesta.

Valitettavasti sitä kuitenkin virkamiehet ovat kiivaasti suunnittelemassa. Eihän sitä ääneen sanota, mutta ammattillinen opetus supistuu rajusti. Silloin alkaa teurastus ami-ope-linjollakin. Eihän sitä muuten säästöä tule, jos ei anneta opeille kenkää... (oletko itse niissä hommissa? YT:tä pukkaa, kohta. Tosin olet hyvin muita edellä tämän keskustelun johdosta)

Ei ne pelkästään haaveile vaan tästä nikkaroidaan lakia. 1.1.2018 sirkus alkaa. Popparit valmiiksi.

Tuota tummentaamaani kohtaa en viestistäsi ymmärtänyt. "Halpaa työvoimaa"? Millä perusteella? Tessin mukaista liksaahan noille pitää maksaa. Alussa nuo oppisopijat eivät ole muuta kuin kustannus firmalle. Firmat valittaa jo nyt tuosta kustannuksesta.

Koulutus ei ole kyllä se millä firma tienaa rahaa (jos ei ole sitten koulutusalan yritys). Se on pelkkä kustannus ja aika iso onkin. Kuka niitä opiskelijoita laitetaan muuten opettamaan? Firman pätevin ammattijätkä ja "syömähammas" Teemu, joka on sitten pois laskutettavasta työstä kun niitä päivähoitoteinejään kaitsee? Vaiko takarivin työnjohtaja Rane, joka odottelee jo eläkettään ja on vähän tipahtanut kehityksen kelkasta? Mahtaa olla laatua sekin "opetus"...

Sitten kun ne päivähoidokit on saaneet koulutuksensa firmassa valmiiksi, kilpailija palkkaa ne ja korjaa hyödyn :) :) "Hehheh, kikkeliskokkelis, mitäs läksitte kouluttamaan...", nauraa naapurin toimitusjohtaja Taisto. :)
 
Viimeksi muokattu:
Kärkihanke: Ammatillisen koulutuksen reformi
Olisi mielenkiintoista tietää minkälaisia uudet opetussuunnitelmat ovat, Ja paranisiko esim datanomin tutkinto mitenkään. Varmaan kaikki tälläkin foorumilla tietävät minkälaista paskaa se on. Jotenkin en jaksa kauheasti uskoa paranemiseen. Käsitykseni mukaan ainakin koulujen rahoitusmallien pitäisi muuttua. Koulut eivät saa enää rahaa valmistuneista oppilaista. Käsitykseni mukaan uusi rahoitusmalli perustuisi oppilaiden työllistymiseen ja menestykseen. En jotenkin vaan jaksa uskoa että homma muuttuu paljonkaan datanomipuolella.
 
Ei tietenkään kouluista mitään ammattilaisia ulos tule. Siis kyllä se todellinen osaaminen vaatii aina enemmän harjoittelua.
 
Viimeksi muokattu:
Humanististen alojen diipadaaba-tutkinnot pois kuluttamasta yliopistojen resursseja, sitäpaitsi ainoastaan pehmeäpäiset feministit ja cuck-miehet ottavat sellaisia opintosuunnitelmaansa.
 
Humanististen alojen diipadaaba-tutkinnot pois kuluttamasta yliopistojen resursseja, sitäpaitsi ainoastaan pehmeäpäiset feministit ja cuck-miehet ottavat sellaisia opintosuunnitelmaansa.
Nyt taisi tulla väärään ketjuun. Tämä ketju käsittelee ammattiopetuksen uudistamista. Yliopistoopetuksen uudistamista käsitellään jossain toisessa ketjussa.
 
Nyt taisi tulla väärään ketjuun. Tämä ketju käsittelee ammattiopetuksen uudistamista. Yliopistoopetuksen uudistamista käsitellään jossain toisessa ketjussa.
Saattaapi olla mutta en minä väärässä ole.

Sitäpaitsi ammattiopetuksessa pitäisi karsia pois kuolevat ammatit sekä siirtää näillä kursseilla olevien opintosuoritukset korvaavaalle linjalle.
 
Sorry, ei ole animaatiota tarjolla mutta pitkä lista ammatteja jotka teknologia tekee pian tarpeettomiksi.

Tässä ovat Suomen 53 uhatuinta ammattia


Listallasi on kovin paljon ammatteja, joilla ei ole mitään tekemistä ammattiopistojen toiminnan kanssa ja minunkin osaltani muistutus sinulle, että ketju käsittelee asioita ammattiopistojen vinkkelistä. Yliopisto ja AMK-maailmaa varten on omat ketjunsa.

Lehtiartikkelissasi pikemminkin todetaan juuri päinvastoin. Siellä on lause: " Käytännön osaaminen on arvokkaampaa kuin joku tutkinto."

Ammattiopistot tuottavat (tai se ainakin on niiden tavoite) nimenomaan käytännön osaajia.
 
Listalla on kuolevia ammatteja, kuten pyysit, ja osa niistä ON ammattiopistoissa opetettavia ammatteja.

Täytyypä laittaa sinulle animaatio kun ei muuten mene perille mitä automaatio, robotisaatio, asiantuntijajärjestelmät ja yleisesti teknologian edistyminen tekee maailmallemme.

 
Aika rohkea väite. Kuten artikkelikin sanoo niin ei käytännön työ ole katoamassa kokonaan, sen merkitys ja määrä vähenee automaation mukana.

Esimerkiksi tarjoilijat, paikkoja missä käytetään tarjoilijoita ei heitä tulla korvaamaan ja tusinaruokaloissa ei tarjoilijoita varsinaisesti olekaan vaan he tekevät monta muutakin asiaa kuten valmistavat ruokia jne. Mikäli heidät korvattaisiin automaatiolla silti tarvitaan valvontaa paikan päällä ja mahdollisesti roskaruokaloissakin kävijät saattaa vähetä tai kadota jos ihmiskosketus katoaa. Lisäksi työ on niin halpaa että sen korvaaminen automaatiolla on liian kallista.

Edelleen joka paikassa missä käytetään robotteja tarvitaan tekijöitäkin. Ei ne mihinkään kuole vaan niiden määrällinen tarve pienenee.

Huvittana lisäkohtana listalla mainitaan kengänkiillottaja. Ei taida Suomessa ollut niitä useisiin kymmeniin vuosiin kun ne korvattiin jo kauan sitten automaateilla. Tämä taas kertoo sen että artikkelin kirjoittaja on kopioinut listan joltain "top NN dying jobs" sivulta.
 
Viimeksi muokattu:
Jengi ei normisti käy ammattilukioita vaan pelkän lukion. Sitten mennään korkeakouluun lukemaan insinööriksi - eikä osata käytännöstä mitään.

...

PS. Suomessa ei kannata jättää lukiota käymättä. Amiksen MaFyKe ja kieliopetus on aivan morotasoa lukioon verrattuna. Ehkä tilanne olisi toinen, jos meilläkin korkeakouluun tähtäävät ihmiset kansoittasivat amikset. Mutta näin ei asia ole ja vaatimustaso on todella alhainen esimerkiksi MaFyKe aineissa.

Niin mitä? Pitikö nyt mennä amikseen vai lukioon, että on hyvä?
 
Käytännössä advokoidaan sitä että de facto oppivelvollisuus jatkuu aina lukioon saakka jos haluaa edes jonkinlaisen mahdollisuuden saada ammattitutkinnon joka ei johda suoraan kortistoon.
 
Listalla on kuolevia ammatteja, kuten pyysit, ja osa niistä ON ammattiopistoissa opetettavia ammatteja.

Täytyypä laittaa sinulle animaatio kun ei muuten mene perille mitä automaatio, robotisaatio, asiantuntijajärjestelmät ja yleisesti teknologian edistyminen tekee maailmallemme.



Onko Räbä hukassa?
 
@PietroMennea täällä jo asiallisesti huomauttikin provoilusta, seuraavaksi tuleekin vanhojen bannien päälle pidempi loma jos jatkuu.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 691
Viestejä
4 496 063
Jäsenet
74 271
Uusin jäsen
Esa.

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom