Amk vai töihin?

Liittynyt
12.04.2022
Viestejä
5
Opiskelen tietotekniikkaa amk:ssa ekaa vuotta ja sain kesäksi töitä jr positiosta. Kesän jälkeen ois mahdollista jatkaa hommia kokopäiväisesti jos kesä menee hyvin ja nyt onkin mielessä että onko järkeä käydä koulua loppuun jos työllistyy ohjelmoijaksi nyt jo? Eikö työkokemus kuitenkin ole tärkeämpää kuin koulutus? Toki jos lopetan niin insinööriä musta ei ikinä tule mutta haittaako se tällä alalla (ohjelmointi yms)? Muitakin vaihtoehtoja miettinyt niinkuin esim aw academyn koulutus josta työllistyy 3kk opiskelun jälkeen yms vastaavat, ei jotenki huvita istua vielä 3 vuotta koulussa kun kuitenkin tavoite on vaan työllistyä.
 
Liittynyt
12.07.2017
Viestejä
280
Miksei molempia? Moni tekee (opiskelujen loppuvaiheessa) 100% työtä samalla kun suorittavat opintoja.
Jos tätä ei jaksa, niin tekee vaikka 40% työviikkoa. Itse veisin opinnot loppuun.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 885
Jos saat 5k€/kk palkkaa heti kättelyssä niin opinnot jäihin ja kovaa työtä vaan..

..mutta jos palkka alkaa 2:lla (tai 1:llä) ja teet perushommia, niin ei se kannata. Korkeintaan niin, että vietät välivuoden ja säästelet vähän rahaa (ja/tai suoritat muutaman kurssin samalla). Töitä tulet saamaan työkokemuksella tulevaisuudessakin, mutta palkka voi jäädä jälkeen, jos ei ole sitä koulutusta siellä taustalla.
 
Liittynyt
12.04.2022
Viestejä
5
Miksei molempia? Moni tekee (opiskelujen loppuvaiheessa) 100% työtä samalla kun suorittavat opintoja.
Jos tätä ei jaksa, niin tekee vaikka 40% työviikkoa. Itse veisin opinnot loppuun.
Lähinnä sen takia että eka vuos vasta takana ja tokana/kolmantena vuonna hommaa aika paljon koulussakin verrattuna loppuvaiheen opintoihin jolloin pystyy helpommin työskentelemään samalla.
 
Liittynyt
05.01.2019
Viestejä
264
Ihan oman intressin mukaan, katso kesän lopulla onko tarpeeksi mielekästä hommaa. Kyllä tuon koulun saa puristettua kolmeen vuoteen ja työstäkin saa opintopisteet harjoitteluun. Koulutuksesta on etua.
 
Liittynyt
12.04.2022
Viestejä
5
Eli koulu kuitenkin hyvä olla käytynä tulevaisuutta ajatellen? Jotenkin oon ollu siinä uskossa että tällä alalla työkokemus on se mittari enemmän kun koulutus. Tausta-ajatuksena tässä on se ettei tarvitse ”turhaan” käydä koulua jos töihin pääsee jo aiemmin samalla palkalla ja työtehtävällä.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 749
Kokemuksella ja osaamisella pääset töihin, et millään paperinpalalla. Tosin, ei siitä koulusta mitään haittaa ole.
 
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
305
Kokemuksella ja osaamisella pääset töihin, et millään paperinpalalla. Tosin, ei siitä koulusta mitään haittaa ole.
Täydentäisin tätä niin, että molempi parempi. Kun on paperit ja osaamista, niin "ei tarvitse selitellä". Olettaisin edelleenkin että moni preferoisi samantasoisista tekijöistä sitä jolla on koulut käytynä, varsinkin korkeampiin asemiin hakiessa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 407
Löytyykö pohjilta jo joku amk tutkinto? Jos ei niin ilman muuta kannattaa raapia kasaan vähintään töiden ohella. Jos taas on jo niin enpä tiedä... Sisältö kuitenkin vanhenee ja osaaminen todistetaan muilla meriiteillä kuin koulun papereilla...
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
1 767
Kannattaa muistaa että jatko-opiskelukin saattaa joskus vielä kiinnostaa. Esim. ylempi AMK. Itse hoitaisin tuon kyllä, varsinkin jos mitään korkeakoulututkintoa ei ole. Kyllä niitä töitä ehtii elämässä vielä tehdä.
Iltapuolelle vaan ja tekee hissukseen.
 
Liittynyt
12.04.2022
Viestejä
5
Jees, näillä vinkeillä todettakoon että hoidan koulun loppuun, aikasempia tutkintoja ei oo ja lukion oon käyny nii ei oo sieltäkää mitään ammattia. Jos kesän jälkee päädyn jatkamaan töissä nii varmaan tolle iltalinjalle jään hoitamaan koulua. Kiitos kaikille vastanneille!
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
824
Suomalaisilta keski-iän ylittäneiltä kysyttiin joskus, että mikä on suurin katumuksen aihe elämässä. Kärjessä oli kesken jäänyt koulutus. Koulu loppuun ensin, se on ihan sama kestääkö se työura 40 vai 45 vuotta. Työnteko opiskelujen ohella on suotavaa, jos onnistuu vaikka jonkun osa-aikaisen sopparin neuvottelemaan.

Väitän myös, ettei elämä koskaan tule olemaan niin huoletonta kuin parikymppisenä opiskelijana. Nauti siitä.
 
Liittynyt
31.12.2016
Viestejä
179
Jossain vaiheessa, jos hakee muualle töihin, niin ensimmäinen steppi työnantajalla saattaa olla, että katsoo koulutukset hakijoilta ja tämän kautta tapahtuu ensimmäinen karsinta hakijoissa.
En tiedä miten yleistä ohjelmointipuolella tälläinen on, mutta kunhan mutuilin ja koitin antaa perspektiiviä.
 

UX

Liittynyt
06.12.2016
Viestejä
250
Yksi mahdollisuus on pitää välivuosi ja opiskella sitten opintovapaalla. Työskentelyn jälkeen opiskelu on taas helppoa, mielenkiintoista ja hyvää vaihtelua. Tästä seuraa kuitenkin se, että mahdolliset kurssikaverit etääntyy. Kouluaika on parasta aikaa saada kaveriporukka koko iäksi. Näin keski-ikäisenä uusia kaveriporukoita ei oikein synny helposti, kun kaikilla on jo vakiintuneet piirinsä. Onneksi on omat ystävät, ilman niitä olis elämä kurjaa, vaikka työstä sais kuinka rahaa.
 
Liittynyt
19.11.2018
Viestejä
1 257
Mikään ei harmita kuolinvuoteella niin kuin käymätön koulu ja menetetyt mahdollisuudet.

On melko naaivia kiirehtiä 1-5 aikuisuutta eletyn vuoden aikana työelämään jossa saakin viettää seuraavat 40 - 50 vuotta. Kannattaa oikeasti miettiä syitä miksi haluaisi heittää hukkaan vähäisiä vuosia elämästään, ja miksi ylipäätään kokisi tarpeelliseksi luopua koulusta.

Toki jos työ olisi se mahdollisuus, jonka käyttämättä jättäminen kaduttaisi, mutta harva ohjelmoijapesti on mikään NHL tarjous opistokiekkoilijalle.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
112
Koulut loppuun ja teet vaikka osa-aikaisesti hommia samalla. Kannattaa nauttia niistä lepposista opiskeluvuosista ennen kuin loppuelämän pituinen työura alkaa. Töitä kerkeät kyllä tehdä niin paljon kuin jaksat myöhemmin, mutta vanhempana et pääse nauttimaan opiskeluvuosista, kun voi olla puolisoa, lapsia ja asuntovelkaa niskassa...
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
923
Opiskelen tietotekniikkaa amk:ssa ekaa vuotta ja sain kesäksi töitä jr positiosta. Kesän jälkeen ois mahdollista jatkaa hommia kokopäiväisesti jos kesä menee hyvin ja nyt onkin mielessä että onko järkeä käydä koulua loppuun jos työllistyy ohjelmoijaksi nyt jo? Eikö työkokemus kuitenkin ole tärkeämpää kuin koulutus? Toki jos lopetan niin insinööriä musta ei ikinä tule mutta haittaako se tällä alalla (ohjelmointi yms)? Muitakin vaihtoehtoja miettinyt niinkuin esim aw academyn koulutus josta työllistyy 3kk opiskelun jälkeen yms vastaavat, ei jotenki huvita istua vielä 3 vuotta koulussa kun kuitenkin tavoite on vaan työllistyä.
En ole it-alalla mutta näin jälkikäteen vituttaa ainakin itseäni kun en aikoinaan käynyt amkta (veikkaan että patee alaan kuin alaan). Ainakin näin pian nelikymppisen silmin olen ehdottomasti sitä mieltä että koulu ensin ettei vituta sitten "aikuisena".

T: katkeroitunut setämies :)
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
115
Opiskelen tietotekniikkaa amk:ssa ekaa vuotta ja sain kesäksi töitä jr positiosta. Kesän jälkeen ois mahdollista jatkaa hommia kokopäiväisesti jos kesä menee hyvin ja nyt onkin mielessä että onko järkeä käydä koulua loppuun jos työllistyy ohjelmoijaksi nyt jo? Eikö työkokemus kuitenkin ole tärkeämpää kuin koulutus? Toki jos lopetan niin insinööriä musta ei ikinä tule mutta haittaako se tällä alalla (ohjelmointi yms)? Muitakin vaihtoehtoja miettinyt niinkuin esim aw academyn koulutus josta työllistyy 3kk opiskelun jälkeen yms vastaavat, ei jotenki huvita istua vielä 3 vuotta koulussa kun kuitenkin tavoite on vaan työllistyä.
Älä edes harkitse tekeväsi sellaisia ratkaisuja, joissa opintosi ovat vaarassa viivastyä. Itse olen n-vuoden amk-insinööriopiskelija, työkokemusta omalta alalta jo 4 vuotta. Työpaikan vaihtaminen vaikeaa, kun jopa tutut työnantajat kyselee, että miten en ole ehtinyt saamaan papereita vielä.
 
Liittynyt
20.03.2017
Viestejä
184
Tänä päivänä edes ohjelmointihommat ei taida olla enää mikään poikkeus tutkintovaatimukseen. Rekrytoinnissa eka karsinta tehdään papereilla ja toisaalta suuri osa hommista Suomessa on konsultointia ja siinä se CV pitää olla kohdillaan muodollisesti.

Pienemmissä firmoissa hakemuksia luultavammin katsoo joku alasta ymmärtävä joten niistä voi onnnistua helpommin.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 566
En tiiä.. en oo ihan hirveästi selannu nyt työpaikkailmoituksia, mutta kyllä noissa minusta useimmiten on lukenut "....tai muuten hankitut vastaavat tiedot", jos tutkinnosta on ollu puhetta.

Valtio yms. julkkaripuolen työnantajat tai KV-firmat voi olla vähän tarkempia, mutta tää on tätä minun mutuani.
 

B12

Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
3 536
Valtio yms. julkkaripuolen työnantajat tai KV-firmat voi olla vähän tarkempia, mutta tää on tätä minun mutuani.
Julkisella puolella jos vaatimus muodollinen pätevyys, niin silloin ei poikkeuksia. Ei ole kelvollinen edes hakemaan. Jos syystä tai toisesta valittaisiin, kuka tahansa voi valittaa päätöksestä ja se on sitten siinä, jos muodoliset vaatimukset ei täyty.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 566
Julkisella puolella jos vaatimus muodollinen pätevyys, niin silloin ei poikkeuksia. Ei ole kelvollinen edes hakemaan. Jos syystä tai toisesta valittaisiin, kuka tahansa voi valittaa päätöksestä ja se on sitten siinä, jos muodoliset vaatimukset ei täyty.
Joo, siis olen kyllä tietoinen julkisten rekryjen erityispiirteistä :) Mutu edellä viittasi siihen, etten muista tarkemmin, onko esim. valtion devaajan virkoihin vaadittu AMK / ylempää korkeakoulututkintoa vai ei. Väittäisin, että viimeksi katsomissani ei..
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 935
Opiskelen tietotekniikkaa amk:ssa ekaa vuotta ja sain kesäksi töitä jr positiosta. Kesän jälkeen ois mahdollista jatkaa hommia kokopäiväisesti jos kesä menee hyvin ja nyt onkin mielessä että onko järkeä käydä koulua loppuun jos työllistyy ohjelmoijaksi nyt jo? Eikö työkokemus kuitenkin ole tärkeämpää kuin koulutus? Toki jos lopetan niin insinööriä musta ei ikinä tule mutta haittaako se tällä alalla (ohjelmointi yms)? Muitakin vaihtoehtoja miettinyt niinkuin esim aw academyn koulutus josta työllistyy 3kk opiskelun jälkeen yms vastaavat, ei jotenki huvita istua vielä 3 vuotta koulussa kun kuitenkin tavoite on vaan työllistyä.
Tietämättä paljon sulla pisteitä takana, tee se koulu vaan ja koita saada osa-aikainen soppari siihen firmaan. Jos vaikka haluat joskus ulkomaille niin se paperi kyllä auttaa siinäkin vaikka olisikin jo duunia takana. Siis se paperin olemassaolo - ei kukaan niitä arvosanoja katsele.

Sitäpaitsi siihen päälle saa sitten aikanaan tehtyä yamk, jolla kanssa voi olla ovia avaavia vaikutuksia ja se voi suunnata osaamistasi johonkin jonka tunnistat vasta kun olet duunia jo tehnyt jonkin aikaa. Toki jotkut haluavat tehdä pelkkää koodia koko elämänsä, mutta moni haluaa myös tehdä muutakin.

Töitä meinaan ehtii kyllä tekemään elämässään. t: eläkeikä vähintään 70v.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 070
Töissä ja koulussa opitaan vähän eri asioita, pelkästään työkokemuksella voi käydä niin, että oot omasta ja kavereidenkin mielestä tosi kova koodari, mutta oikeasti teet ymmärtämättömyyttäsi silkkaa paskaa. Ja jos olet ymmärtämätön, ei sinulla ole kompetenssia arvioida osaamistasi, teet paskaa tietämättäsi.

Käy koulu.

Julkisella puolella jos vaatimus muodollinen pätevyys, niin silloin ei poikkeuksia. Ei ole kelvollinen edes hakemaan. Jos syystä tai toisesta valittaisiin, kuka tahansa voi valittaa päätöksestä ja se on sitten siinä, jos muodoliset vaatimukset ei täyty.
Tämä ongelma voi tulla eteen myös yksityisellä työnantajalla, monet tekee töitä julkkaripuolelle ja ne tarjoukset voitetaan refeillä ja CV:llä. Ilman muodollista pätevyyttä oot äkkiä ongelma työnantajalle, kun et tuo mitään pisteitä kilpailutuksessa.

Samoin muodollisen pätevyyden vaatimukset voi tulla vastaan esim. ulkomaille töihin haettaessa. Oot 40 v. ja sun vaimo saa houkuttelevan työtarjouksen ulkomailta, ette voi lähteä, koska koulutuksen puuttuessa SINÄ et saa työlupaa. Siinä kohti voi hiukka ottaa pattiin, kun nuorena se juniorin homma tuntui niin paljon coolimmalta kuin opiskelu.
 
Viimeksi muokattu:

jsa

Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
611
Hoida koulu loppuun. Jos haluaa tehdä duunia samaan aikaan niin vaikka iltalinjalla, mutta koulutus kannattaa viedä maaliin.
Vaikka se duuni nyt tuntuu semmoiselta että olisit siellä seuraavat 30 vuotta, voi 5 vuoden sisällä tilanteet muuttua ja CV on parempi jos on koulutuspaperit jiirissä työkokemuksen lisäksi.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 566
Tämä ongelma voi tulla eteen myös yksityisellä työnantajalla, monet tekee töitä julkkaripuolelle ja ne tarjoukset voitetaan refeillä ja CV:llä. Ilman muodollista pätevyyttä oot äkkiä ongelma työnantajalle, kun et tuo mitään pisteitä kilpailutuksessa.
Mun kokemukseni on kyllä varmastikin rajallista tässä asiassa, mutta niissä tarjouspyynnöissä, jotka minä oon nähny, kiinnostavia asioita on olleet työskentely eri teknologioilla (htp), työskentely eri rooleissa (htp) plus suoritetut sertifioinnit. Eli käytännön teknologiaosaaminen ja kokemus noin niinku karkeasti.

Kuinka tavallista tuo on, että pisteytettävissä asioissa on devaajien suorittama oppiaste?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 749
Tämä ongelma voi tulla eteen myös yksityisellä työnantajalla, monet tekee töitä julkkaripuolelle ja ne tarjoukset voitetaan refeillä ja CV:llä. Ilman muodollista pätevyyttä oot äkkiä ongelma työnantajalle, kun et tuo mitään pisteitä kilpailutuksessa.
Eiköhän sinne kilpailutukseen laiteta ne parhaat CV:t, teki sitä projektia sitten kuka vaan.
Mut joo, eihän siitä koulusta toki haittaa ole.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 566
muoks. jaaha, lainasin sit itteäni ja sain aikaan turhan uuden viestin..

Täällä sais olla kanssa mahis tuhota oma viestinsä jossain pienessä aikaikkunassa, jos tulee näitä huteja.
 
Liittynyt
23.04.2017
Viestejä
92
Meitä on toki moneen junaan, mutta amk käytynä ja nyt työelämässä näin jälkikäteen harmittaa, että tuosta 4 vuodesta tuli painettua etenkin pari viimestä aika pitkälti duunia ja jäi opiskeluajasta nauttiminen aika olemattomaksi. Niinkun sanottu niin töitä ehtii kyllä tekemään.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 749
Meitä on toki moneen junaan, mutta amk käytynä ja nyt työelämässä näin jälkikäteen harmittaa, että tuosta 4 vuodesta tuli painettua etenkin pari viimestä aika pitkälti duunia ja jäi opiskeluajasta nauttiminen aika olemattomaksi. Niinkun sanottu niin töitä ehtii kyllä tekemään.
Moni koulun käynyt varmaan vaihtaisi tuon harmituksen siihen, että saisi ylipäätään töitä.
 
Liittynyt
23.04.2017
Viestejä
92
Moni koulun käynyt varmaan vaihtaisi tuon harmituksen siihen, että saisi ylipäätään töitä.
Kyllä hyvälle tekijälle töitä löytyy valmistumisen jälkeenkin. Enkä toki kehoittanut hylkäämään mahdollista työtarjousta, jokin kompromissi olisi varmasti fiksua löytää. Tämä oli toki myös vain mun näkemykseni, joka perustuu omiin kokemuksiini, muiden puolesta vähän hankala sanoa miltä mikäkin tuntuu :D
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 749
Kyllä hyvälle tekijälle töitä löytyy valmistumisen jälkeenkin. Enkä toki kehoittanut hylkäämään mahdollista työtarjousta, jokin kompromissi olisi varmasti fiksua löytää. Tämä oli toki myös vain mun näkemykseni, joka perustuu omiin kokemuksiini, muiden puolesta vähän hankala sanoa miltä mikäkin tuntuu :D
Meitä on moneen junaan, mutten silti harmittelisi sitä, että sain töitä koulutuksen aikana, jonka tarkoituksena oli kuitenkin päästä töihin. Jotkut käy saman koulutuksen kuin sinä, muttei siltikään pääse töihin, vaikka olisivat kuinka hyviä tekijöitä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 935
Meitä on moneen junaan, mutten silti harmittelisi sitä, että sain töitä koulutuksen aikana, jonka tarkoituksena oli kuitenkin päästä töihin. Jotkut käy saman koulutuksen kuin sinä, muttei siltikään pääse töihin, vaikka olisivat kuinka hyviä tekijöitä.
Usein vika löytyy peilistä, ei sillä pelkällä paperilla työllisty tosiaan vaan muidenkin ominaisuuksien on hyvä osua.

Saisi suomessakin kyllä it talot herätä tarjoamaan enemmän trainee ohjelmia.
 
Liittynyt
01.11.2016
Viestejä
109
Itse kyllä sanon, että työkokemus on kingi töiden kannalta. Töissä pääsee nopeammin oppimaan itse työntekoa. Toki riippuu myös paikasta ja täytyy itse olla ottamassa haasteita aktiivisesti vastaan, ettei jumita jossain kehittymättä ollenkaan.

Toki koulussakin on kivaa, mut jos koulun tarkoituksena on alan työt, niin tavoite sen osalta saavutettu. Itse sain kesken koulun töitä, opinnot keskeytyi, mutta sain lopulta nekin päätökseen, kun jatkoaikaa hain (2,5v töiden alkamisen jälkeen. Töiden ohella opiskelut ja muutama viikko vapaata opparin kirjottamiseen. Aika paljon sai lopulta hyväksiluettua opintoja töissä tehdyillä asioilla kirjoittamalla raportteja niistä, esim. kaikki projektiopinnot).

Opintojen loppuun viemisestä ei oo ollut töissä mitään hyötyä. Varmasti olisi kyllä jäänyt harmittamaan, jos olisin koulun kesken jättänyt, mutta tuskaista se loppuun vieminen oli kun hyötyäkään siitä ei varsinaisesti ollut.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 334
Itsekin sanoisin että työkokemus on kova sana mutta varsinkin alkuvaiheessa jonkinlaisesta koulun paperista on kyllä apua. Tai vahvin työkalu tietty on hyvät suhteet, niillä pääsee monesti vähän ohittamaan mutta nykypäivänä taitaa suhteiden voima olla pienenemässä ainakin osalla aloista. Sanoisin että johonkin duuniin vaikka harkkariksi ja samalla opiskelee loppuun, saa vähän työkokemusta ja koulun laput kouraan, win-win.

Itse en varsinaisesti ole koodari mutta koodailen kyllä muiden hommien ohessa kaikenlaista. Olen "sekaantunut" oman alan suunnalla vähän joka juttuun joten kilpailijatkin tuntuvat tuntevan jo minut joten nykyään ei paljon koulupapereita varmaan tarvitsisi mutta kyllä sitä monesti on tullut todettua että siellä koulun penkillä istuessa joku asia on tuntunut totaalisen turhalta mutta se vaan on yllättäen tullut käytännön töissä vastaan.

Itseasiassa yllättäen jopa kesäduunissa peruskoulun aikana aivan toisella alalla opitut asiat ovat olleet hyödyksi myöhemmin elämässä joten olen todennut että mikä tahansa kokemus on aina ollut hyödyksi tavalla tai toisella. (ei ensimmäisenä arvaisi että esim betonilaborantin kesäduunituurauksesta olisi hyötyä tietoverkkojen tai ohjelmoinnin kanssa mutta kyllä sieltä vaan tiettyjä asioita löytyy...)
 
Liittynyt
03.12.2016
Viestejä
1 575
Hoida koulu loppuun. Jos haluaa tehdä duunia samaan aikaan niin vaikka iltalinjalla, mutta koulutus kannattaa viedä maaliin.
Vaikka se duuni nyt tuntuu semmoiselta että olisit siellä seuraavat 30 vuotta, voi 5 vuoden sisällä tilanteet muuttua ja CV on parempi jos on koulutuspaperit jiirissä työkokemuksen lisäksi.
Tämä. Saatat haluta vaihtaa työpaikkaa vuoden, viiden vuoden tai kymmenen vuoden aikajänteellä. Myös YT neuvotteluita (tai vaan kyllästyminen) yms voi tulla. Seuraavaa paikkaa hakiessa ne inssin paperit on hyvä olla taskussa. Ei jää myöhemminkään harmittamaan ettei käynyt koulua. Opinnot loppuun, vaikka väkisin. Jos työpaikka on nyt tiedossa niin monimuotona. Iltasin ja vkl koulua, se on suhteessa kuitenkin nopeasti ohi.

edit. Itsellä tuttavia kun lopetannut korkeakoulut kun ovat käyneet ensin puolistoista vuotta tai enemmänkin. Jos olet kuitenkin jo puolessä välissä niin eikö se ole sama käydä loppuun? Puoli vuotta käyneenä vielä ymmärrän, että sitä voi sanoa "ei oikeen ollutkaan sitä mitä halusi", mutta kummalista nähdä kun jengi ei vedä loppuun asti kun ollaan jo reilu vuosi oltu. Niitäkin nähty kun lopputyö tekemättä ja roikutaan koulussa ylimääräisiä vuosia. Ei valmistuta, koska ei jaksa tehdä lopputyötä. Laiska saa olla, mutta tuo pitkittäminen ilman hyvää syytä menee kyllä hölmöyden puolelle.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: jsa
Liittynyt
08.04.2022
Viestejä
157
Itselläni on vähän samankaltainen tilanne. Olen nyt opiskellut 4 vuotta tietotekniikkaa yliopistossa. Pari viime vuotta olen käynyt opintojen ohella töissä (kesäisin täyttä päivää ja talvisin osa-aikaisesti), ja kandidaatin tutkinto on tutkielman loppuun kirjoittamista vaille valmis ja lisäksi hieman DI vaiheen opintoja on jo käytynä.

Olen kuitenkin oman kiinnostukseni kautta alkanut suuntautua enemmän devops/järjestelmäasiantuntija tyyppiseen hommaan. Tällä hetkellä minulle ei makseta mitenkään hyvin (alle mediaanipalkan). Nyt kuitenkin pari yritystä on lähestynyt minua ja molemmilla voisi olla tarjolla vakituinen paikka jossa palkka on noin 4000€/kk. Nämä eivät ole vielä varmistuneet, mutta tällä hetkellä vaikuttaa aika hyvältä.

Tässä nyt olenkin viime aikoina kovasti pohtinut, että mitä teen jos saan jomman kumman noista paikoista, tai vastaavasti samantasoisin tehtävän jostain muualta. Tavallaan olisi ihan kiva suorittaa tuo DI tutkinto loppuun, mutta sitten toisaalta noilla DI vaiheen opinnoilla ei ole enää oikeastaan juuri mitään tekemistä tällaisten tehtävien kanssa. Tämän takia motivaatio suorittaa tuo DI tutkinto loppuun alkaa kyllä käydä aika pieneksi, jos on mahdollisuus päästä hyväpalkkaisiin ja itseä kiinnostaviin töihin ilmankin.

Monesti aina kuulee sanottavan, että opinnot kannattaa suorittaa loppuun, mutta itselleni on kyllä jäänyt hieman epäselväksi että miksi? Ainakin itsellä näiden opintojen pääasiallinen tavoite on ollut työllistyä hyviin töihin, ja jos tuo tavoite toteutuu ilmankin noita DI papereita niin en kyllä ihan ymmärrä että mihin niitä tarvii? Ainakin kuulemani perusteella vasta valmistuneen DI:n palkka ei todennäköisesti ole yhtään tuota 4000€/kk suurempi. Tietysti on mahdollista, että sitten joskus tulevaisuudessa pääsee johonkin vähän parempiin hommiin noilla DI papereilla, mutta ei tämäkään ole välttämättä mikään itsestäänselvyys. Lisäksi olen pohtinyt sitäkin puolta, että elämä on kuitenkin tässä ja nyt, ja mistäpä minä tiedän että olenko enää edes hengissä vaikkapa joskus 20 vuoden päästä? Opiskelijaelämästä olen jo ehtinyt saada tarpeekseni, se ei kiinnosta enää juuri ollenkaan.

Yliopistolla on myös mahdollisuus laittaa opinto-oikeus passiiviseksi, ja sen uudelleenaktivointia voi sitten hakea myöhemmin, joten tuonne koulun penkille kyllä todennäköisesti pääsee takaisin jos alkaakin kaduttaa. Ja jos tuon kandidaatin tutkinnon nyt saa kohta valmiiksi, niin aina on olemassa myös maisterihaku.
 
Liittynyt
01.04.2018
Viestejä
156
Itselläni on vähän samankaltainen tilanne. Olen nyt opiskellut 4 vuotta tietotekniikkaa yliopistossa. Pari viime vuotta olen käynyt opintojen ohella töissä (kesäisin täyttä päivää ja talvisin osa-aikaisesti), ja kandidaatin tutkinto on tutkielman loppuun kirjoittamista vaille valmis ja lisäksi hieman DI vaiheen opintoja on jo käytynä.
Vain yksi neuvo: Käy koulu loppuun.
Sulla on muuten muutaman vuoden päästä tilanne, jossa sulla on koulutuksena pelkkä ylioppilas ja opinto-oikeus loppunut yliopistosta. Siinähän haet julkisille puolelle yms. minnekään, jossa vaaditaan korkeakoulututkintoa. Tai ylipäätänsäkin kahvipöytäkeskusteluissa/vastakkaisen sukupuolen kanssa asioidessa itsensa DI:ksi tituleeraaminen on mukavampaa, kuin pelkäksi ylioppilaaksi.

Jäljestä päin opintojen käynnistely huomattavasti vaikeampaa, kuin nyt.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 749
Vain yksi neuvo: Käy koulu loppuun.
Sulla on muuten muutaman vuoden päästä tilanne, jossa sulla on koulutuksena pelkkä ylioppilas ja opinto-oikeus loppunut yliopistosta. Siinähän haet julkisille puolelle yms. minnekään, jossa vaaditaan korkeakoulututkintoa. Tai ylipäätänsäkin kahvipöytäkeskusteluissa/vastakkaisen sukupuolen kanssa asioidessa itsensa DI:ksi tituleeraaminen on mukavampaa, kuin pelkäksi ylioppilaaksi.

Jäljestä päin opintojen käynnistely huomattavasti vaikeampaa, kuin nyt.
Onko kokemusta tilanteesta, jossa työpaikka on jäänyt saamatta koulutuksen vuoksi?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 941
Itselläni on vähän samankaltainen tilanne. Olen nyt opiskellut 4 vuotta tietotekniikkaa yliopistossa. Pari viime vuotta olen käynyt opintojen ohella töissä (kesäisin täyttä päivää ja talvisin osa-aikaisesti), ja kandidaatin tutkinto on tutkielman loppuun kirjoittamista vaille valmis ja lisäksi hieman DI vaiheen opintoja on jo käytynä.

Olen kuitenkin oman kiinnostukseni kautta alkanut suuntautua enemmän devops/järjestelmäasiantuntija tyyppiseen hommaan. Tällä hetkellä minulle ei makseta mitenkään hyvin (alle mediaanipalkan). Nyt kuitenkin pari yritystä on lähestynyt minua ja molemmilla voisi olla tarjolla vakituinen paikka jossa palkka on noin 4000€/kk. Nämä eivät ole vielä varmistuneet, mutta tällä hetkellä vaikuttaa aika hyvältä.

Tässä nyt olenkin viime aikoina kovasti pohtinut, että mitä teen jos saan jomman kumman noista paikoista, tai vastaavasti samantasoisin tehtävän jostain muualta. Tavallaan olisi ihan kiva suorittaa tuo DI tutkinto loppuun, mutta sitten toisaalta noilla DI vaiheen opinnoilla ei ole enää oikeastaan juuri mitään tekemistä tällaisten tehtävien kanssa. Tämän takia motivaatio suorittaa tuo DI tutkinto loppuun alkaa kyllä käydä aika pieneksi, jos on mahdollisuus päästä hyväpalkkaisiin ja itseä kiinnostaviin töihin ilmankin.

Monesti aina kuulee sanottavan, että opinnot kannattaa suorittaa loppuun, mutta itselleni on kyllä jäänyt hieman epäselväksi että miksi? Ainakin itsellä näiden opintojen pääasiallinen tavoite on ollut työllistyä hyviin töihin, ja jos tuo tavoite toteutuu ilmankin noita DI papereita niin en kyllä ihan ymmärrä että mihin niitä tarvii? Ainakin kuulemani perusteella vasta valmistuneen DI:n palkka ei todennäköisesti ole yhtään tuota 4000€/kk suurempi. Tietysti on mahdollista, että sitten joskus tulevaisuudessa pääsee johonkin vähän parempiin hommiin noilla DI papereilla, mutta ei tämäkään ole välttämättä mikään itsestäänselvyys. Lisäksi olen pohtinyt sitäkin puolta, että elämä on kuitenkin tässä ja nyt, ja mistäpä minä tiedän että olenko enää edes hengissä vaikkapa joskus 20 vuoden päästä? Opiskelijaelämästä olen jo ehtinyt saada tarpeekseni, se ei kiinnosta enää juuri ollenkaan.

Yliopistolla on myös mahdollisuus laittaa opinto-oikeus passiiviseksi, ja sen uudelleenaktivointia voi sitten hakea myöhemmin, joten tuonne koulun penkille kyllä todennäköisesti pääsee takaisin jos alkaakin kaduttaa. Ja jos tuon kandidaatin tutkinnon nyt saa kohta valmiiksi, niin aina on olemassa myös maisterihaku.
Tee se kandi ainakin valmiiksi. Sen jälkeen ei ole juuri mitään väliä.

Jätin itse kandiin vaikka TKK:lla maisteriohjelmassa alotin, enkä ole katunut opintojen keskeytystä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 935
Onko kokemusta tilanteesta, jossa työpaikka on jäänyt saamatta koulutuksen vuoksi?
Yleensä niissä tapauksissa et pääse haastikseen edes.

Ts. Jää arvailujen varaan miksi. Mutta kyllä sillä koulutuksella filtteröidään jos hakemuksia on paljon.

Jos olet työvoimapula-alalla hommaan ei niin helposti törmää.
 
Liittynyt
01.04.2018
Viestejä
156
Onko kokemusta tilanteesta, jossa työpaikka on jäänyt saamatta koulutuksen vuoksi?
Periaatteessa käänteisesti kokemusta. Olen ollut ”kouluttamattomana” työelämässä pitkän jakson ja sitten korkeasti koulutettuna. Jälkimmäisenä kaikki on vain järjettömästi helpompaa.

ja käyttäjän @asddsa tekstistä jää hieman sellainen fiilis, että näinköhän kandikaan tulee valmiiksi :bored:
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 749
Periaatteessa käänteisesti kokemusta. Olen ollut ”kouluttamattomana” työelämässä pitkän jakson ja sitten korkeasti koulutettuna. Jälkimmäisenä kaikki on vain järjettömästi helpompaa.

ja käyttäjän @asddsa tekstistä jää hieman sellainen fiilis, että näinköhän kandikaan tulee valmiiksi :bored:
Kyseessä it-ala?
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 566
^ niin eiks täällä nyt puhuttu kuitenkin IT-alan hommista? Minäkin katellu vähän kulmieni alta osaa kommenteista. Trendi kun vaikuttaa minusta olevan enemmänkin siihen suuntaan, että koulupaperit ne viimeisenä kiinnostaa, jos vaan osaa hommia / softaa tehdä.

Itellä toki "turvana" yksi (kaupallinen) korkeakoulututkinto, jos sellaista joku keksis johonkin kaivata, mutta ei oo kyllä paikkaa vaihdettaessa mitään koulupapereita kyselty. Olen kyllä asian haastiksissa kertonut, kun on pitäny lyhyesti taustansa kuvata.
 
Liittynyt
31.10.2018
Viestejä
369
Omasta kokemuksesta voin sanoa että kannattaa valmistua edes kandiksi. Jos työelämä vie mukanaan niin jossain suvantovaiheessa tai kun kettuuntuu töihin niin saa kivasti uutta virtaa yliopiston maisteri/di opinnoista. Ainakin itse tykkäsin rentoutua yliopiston kursseilla 10v työkokemuksen jälkeen, oli kerrankin aikaa omille projekteille opintojen ohessa. Koulutusrahastolta sai ihan ok tuen.

Valmistuneen on paljon helpompi vaihtaa työpaikkaa, ei tarvitse selitellä tai juuri todistella osaamistaan. Ei ne paperit tai yliopistokurssit tee kenestäkään huippuosaajaa, mutta miten osoitat että saat asioita aikaiseksi jos koulutkin on kesken. Ainakin minun työtehtävistä suuri osa on ollut salassapidettäviä joten referenssejä on vaikea saada kasaan. Toki suosittelijoita löytyy mutta työvuosiakin on kohta 20v.
Julkinen puoli ja muutamat suuremmat yritykset eivät käytännössä palkkaa jos ei ole papereita taskussa. Ne jotka palkkaa tinkivät työntekijälle maksettavasta palkasta 20-50% pois ja laskuttavat asiakkaaltaan toki täyttä hintaa.
Joka tapauksessa erityisen osaaville yksilöille löytyy kyllä aina töitä.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 749
Jotenkin tästä jää nyt sellainen käsitys, että henkilö, joka on käynyt koulut on helpommin palkattavissa, kuin henkillö, jolla on oikeaa kokemusta alalta?
Mun henkilökohtainen kokemus ei kyllä vastaa tätä olettamusta.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
Jotenkin tästä jää nyt sellainen käsitys, että henkilö, joka on käynyt koulut on helpommin palkattavissa, kuin henkillö, jolla on oikeaa kokemusta alalta?
Mun henkilökohtainen kokemus ei kyllä vastaa tätä olettamusta.
Riippuu paljon tehtävästä/työnkuvasta ja myös firmasta. Kyllä se ihan totta on, että niissä paikoissa mihin on paljon hakijoita, karsitaan usein merkittävä osa hakijoista pois ensimmäisessä vaiheessa jo pelkästään koulutuksen perusteella. Kokemus on tärkeää, mutta niin on koulutuskin. Kuten joku jo sanoi, koulutuksella ei välttämättä saa todellisesta osaamisesta kuin pintaraapaisun, mutta se osoittaa kyvykkyyttä toteuttaa asioita pitkäjänteisesti.

Tähän on poikkeuksiakin, mutta ei kannata vähätellä tutkintoa.

Lisäksi kun on edes joku tutkinto plakkarissa, on todennäköisesti myöhemmin helpompaa jatkaa kouluttautumista, tai jopa vaihtaa kokonaan alaa jne.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 473
Viestejä
4 163 431
Jäsenet
70 414
Uusin jäsen
O&G

Hinta.fi

Ylös Bottom