Amk vai töihin?

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
7 813
it-alan hommissakin on hyvä olla se kandi ainakin pohjalla. Jos ikinä meinaa hommata työviisumia eu-alueen ulkopuolelle niin edes jonkinlainen tutkinto auttaa etiäpäin. Monia muitakin paikkoja on missä muodollinen pätevyys auttaa(julkinen puoli).
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 566
Veikkaisin yhdeksälle kymmenestä EU-alueen ulkopuolisten työviisumien olevan merkityksettömiä, mutta näkyi tuossa justiinsa olevan mm. Stora Enson fullstack-devaajan hakuilmoitus, jossa ilmoitettiin vaatimuksiksi IT-alan korkeakoulututkinto. Ja eihän siitä mihinkään pääse, että koulutus antaa turvaa.

Mut siis mihin tuossa itsekin aikaisemmin viittasin, niin kotimaisessa työmarkkinassa kokenut kehittäjä työllistyy aivan varmasti niin, että koulupaperit kädessä ei tarvii mennä haastiksiin ja muutenkin kehittäjän duunia hakiessa kokemus, teknologiastäkki, suoritetut sertifikaatit jne. vaikuttaa minusta moninkertaisesti enemmän kuin suoritettu koulutusaste.
 
Viimeksi muokattu:

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
7 813
Veikkaisin yhdeksälle kymmenestä EU-alueen ulkopuolisten työviisumien olevan merkityksettömiä, mutta näkyi tuossa justiinsa olevan mm. Stora Enson fullstack-devaajan hakuilmoitus, jossa ilmoitettiin vaatimuksiksi IT-alan korkeakoulututkinto. Ja eihän siitä mihinkään pääse, että koulutus antaa turvaa.

Mut siis mihin tuossa itsekin aikaisemmin viittasin, niin kotimaisessa työmarkkinassa kokenut kehittäjä työllistyy aivan varmasti niin, että koulupaperit kädessä ei tarvii mennä haastiksiin ja muutenkin kehittäjän duunia hakiessa kokemus, teknologiastäkki, suoritetut sertifikaatit jne. vaikuttaa minusta moninkertaisesti enemmän kuin suoritettu koulutusaste.
Mulle sillä oli meritystä, kun hain amerikkaan töihin. Prosessi aikoinaankin oli vaikea koulut keskenjättäneelle, kun piti saada H1B viisumi. Sama ruljanssi ja vaikeus toistui vihreäkorttiprosessissa. Tänä päivänä olisi mahdottomuus, kun trump kiristi sääntöjä. Melkein mahdoton nykypäivänä kompensoida amerikaan H1B viisumia hakiessa puuttuvaa tutkintoa työkokemuksella.

Julkisen puolen, armeijan yms. virat lienee se realistisempi juttu missä tutkinnosta on iloa.

Kandin paperitkin tekee elämän byrokratian hampaissa helpommaksi. Ne kannattaa ottaa ulos minun mielestä.
 
Liittynyt
29.01.2021
Viestejä
58
Nyt on sodan ja inflaation aiheuttaman epävarmuuden takia melkoinen jarrutus päällä sekä rekryissä, että myös firmojen kehitystyön alihankinnassa. Näin ollen, sikäli kun sinulla pesti on, niin koita pitää siitä kiinni, tosiaan osa-aikaisena (vaikka se 40% / 2 täyttä tai 3 lyhyempää päivää viikossa), mutta noin niinkuin muuten kannattanee jonkun aikaa keskittyä opiskeluihin, että sitten kun lähdetään uuteen nousuun, niin on lisää taitoja ja se paperikin mahdollisesti jo taskussa.

Tästä opiskelut vs "välityöt" oli hyvää keskustelua viimeisimmässä Nordnetin Rahapodissa myös. Siitä 21 minuutin jälkeen eteenpäin.

Lisäys: N. 15 vuotta alalla työskennelleenä, niin kyllä se tutkinto on ollut joko ehdottomana vaatimuksena, tai ainakin suuresti painotettuna pisteytyksessä monien projektien kilpailutuksessa. Siis julkisen sektorin puolella, yksityisen puolen hommathan sovitaan ihan sillä perusteella mikä ikinä nyt sattuu silloin huvittamaankaan. Ja kun tätä lamaa tässä pukkaa ja näin, niin julkisen sektorin hommat ovat niitä, mihin kannattaa kyllä kelpoisuus olla, sillä mitä syvemmässä kuopassa ollaan, sitä enemmän yksityiset hommat menee stoppiin, ja julkinen elvyttää omalla kehityksellään. Taikka sitten hybridihommat, että yksityinen firma tekee, mutta jotain julkista hanketta, jonka tukiehdoissa voi olla koulutusvaatimuksia henkilöstölle.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
1 416
Eipä ole paljon jarrutusta rekryissä näkynyt ainakaan näillä seuduin. Jatkuvasti on paikkoja auki joihin ei löydy tekijöitä ja lisää tulee. Ja palkat nousee koko ajan.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 566
Kandin paperitkin tekee elämän byrokratian hampaissa helpommaksi. Ne kannattaa ottaa ulos minun mielestä.
No joo, tässä puhutaan kaiketi AMK:in kontekstissa, josta otetaan joko paperit pihalle tai ei oteta.

Enkä minäkään ketään kouluja kesken kehoita jättämään. Minusta kultainen keskitie olisi päästä tekemään duunia jo opiskeluaikana, koska siitä hyötyy sekä opiskelu että duunit, ja tehdä loppukoulu duunien ohessa valmiiksi.

Auttaa ymmärtämään opiskeltuja juttuja ihan toisella tavalla, kun tietää mitä ne jutut käytännössä on ja vastaavasti duunissa ei tarvii välttämättä keksiä joka pyörää uusiksi, kun on kuullu koulussakin asioita, mutta pitää olla sit itsellä järkeä ja työnantajalla joustoa, että kuorma pysyy järkevänä ja koulut tulee tosiasiassa myös tehdyksi loppuun.

Työllistymisestä on minun turha jankata edellisiä enempää. Ei ole tullu vastaan tarjouspyyntöjä, joissa ois pisteytetty koulutusta ja linkkari huutaa melko säännöllisesti, jos haluais duunia vaihtaa. En oo toki samassa asemassa kuin reilu kakskymppinen vastavalmistunut, enkä väitä nähneeni kaikkia maailman tarjouspyyntöjä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 935
No joo, tässä puhutaan kaiketi AMK:in kontekstissa, josta otetaan joko paperit pihalle tai ei oteta.

Enkä minäkään ketään kouluja kesken kehoita jättämään. Minusta kultainen keskitie olisi päästä tekemään duunia jo opiskeluaikana, koska siitä hyötyy sekä opiskelu että duunit, ja tehdä loppukoulu duunien ohessa valmiiksi.

Auttaa ymmärtämään opiskeltuja juttuja ihan toisella tavalla, kun tietää mitä ne jutut käytännössä on ja vastaavasti duunissa ei tarvii välttämättä keksiä joka pyörää uusiksi, kun on kuullu koulussakin asioita, mutta pitää olla sit itsellä järkeä ja työnantajalla joustoa, että kuorma pysyy järkevänä ja koulut tulee tosiasiassa myös tehdyksi loppuun.

Työllistymisestä on minun turha jankata edellisiä enempää. Ei ole tullu vastaan tarjouspyyntöjä, joissa ois pisteytetty koulutusta ja linkkari huutaa melko säännöllisesti, jos haluais duunia vaihtaa. En oo toki samassa asemassa kuin reilu kakskymppinen vastavalmistunut, enkä väitä nähneeni kaikkia maailman tarjouspyyntöjä.
Kannattaa aina muistaa nää, että jos koulutus ei ole sitä mitä joku haluaa, se hh ei ota suhun edes yhteyttä taikka se se hakulappus helposti vaan karsitaan järjestelmän filttereillä.

Sopivalla alalla se ei sinänsä haittaa, ainakaan nyt. Tulevaisuudesta ei tiedä. Jos vaikka joskus haluaa johtohommia tehdä, niin sitten varsinkin sillä alkaa olemaan merkitystä, tarpeeksi ylhäällä pitää olla korkeampi tutkinto taikka alempi ja emba. Toki niitäkin mahdollisuuksia on joissa ei, mutta jos 35+v on duunia edessä, ei se pari vuotta sen paperin viimeistelyyn ole mikään iso uhraus.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 566
Kannattaa aina muistaa nää, että jos koulutus ei ole sitä mitä joku haluaa, se hh ei ota suhun edes yhteyttä taikka se se hakulappus helposti vaan karsitaan järjestelmän filttereillä.
Höpsis :) En oo varma, miten mun koulutus näkyy linkkarissa, mutta mulla siis on yksi toisen alan ylempi korkeakoulututkinto tehtynä (KTM, laskentatoimi) ja tietotekniikasta vaiheessa. Oon aika satavarma, että headhunterit ei ota muhun yhteyttä koulutuksen vuoksi vaan ihan toisten juttujen vuoksi (kokemus, tietyt integraatioteknologiat, kubernetes, julkinen pilvi, sertifioinnit).

Yksikään headhunter ei ole tarjonnu duunia tohon valmiiseen tutkintoon liittyen. Kerran tarjottiin jotain kirjanpitosoftan tuotepäällikön roolia, mutta keskustellessa kävi varmaan aika nopsaan selväksi, että pestiin löytyy osaavampiakin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 935
Höpsis :) En oo varma, miten mun koulutus näkyy linkkarissa, mutta mulla siis on yksi toisen alan ylempi korkeakoulututkinto tehtynä (KTM, laskentatoimi) ja tietotekniikasta vaiheessa. Oon aika satavarma, että headhunterit ei ota muhun yhteyttä koulutuksen vuoksi vaan ihan toisten juttujen vuoksi (kokemus, tietyt integraatioteknologiat, kubernetes, julkinen pilvi, sertifioinnit).

Yksikään headhunter ei ole tarjonnu duunia tohon valmiiseen tutkintoon liittyen. Kerran tarjottiin jotain kirjanpitosoftan tuotepäällikön roolia, mutta keskustellessa kävi varmaan aika nopsaan selväksi, että pestiin löytyy osaavampiakin.
No luetunymmärtäminen ei nyt ainakaan sulla ole kunnossa vaikka korkeakoulututkinto onkin.

Sulta kun ei puutu korkeakoulututkinto josta oli kyse koko hommassa. Kukaan ei myöskään väittänyt, että kehenkään otettaisiin yhteyttä koulutuksen vuoksi vaan sanottiin, että sä et näe sitä kun ei oteta yhteyttä puuttuvan kk tutkinnon takia.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 566
No luetunymmärtäminen ei nyt ainakaan sulla ole kunnossa vaikka korkeakoulututkinto onkin.

Sulta kun ei puutu korkeakoulututkinto josta oli kyse koko hommassa. Kukaan ei myöskään väittänyt, että kehenkään otettaisiin yhteyttä koulutuksen vuoksi vaan sanottiin, että sä et näe sitä kun ei oteta yhteyttä puuttuvan kk tutkinnon takia.
Haha, kannattaa varmaan keskittyä enemmmän tohon omaan argumentointiin kuin mun luetun ymmärtämiseen :D

TIlanne on kuitenkin kotimaisessa työmarkkinassa tällä hetkellä se, että koulutusta vaativia paikkoja vasten on moninkertaisesti paikkoja, joissa kelpaa "muuten hankittu vastaava osaaminen". Tulevaisuutta en lähde ennustamaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 935
Haha, kannattaa varmaan keskittyä enemmmän tohon omaan argumentointiin kuin mun luetun ymmärtämiseen :D

TIlanne on kuitenkin kotimaisessa työmarkkinassa tällä hetkellä se, että koulutusta vaativia paikkoja vasten on moninkertaisesti paikkoja, joissa kelpaa "muuten hankittu vastaava osaaminen". Tulevaisuutta en lähde ennustamaan.
Koita nyt oikeasti ymmärtää vähän paremmin mitä mä oon kirjoittanut tai ainaki jätät lainaamatta kun et ymmärrä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
243
Kannattaa käydä ehdottomasti mun mielestä se AMK tutkinto loppuun. Jos joskus ei enää jaksa koodata, niin voi pienellä lisäkoulutuksella mennä vaikka opettajaksi ammattikouluun. Niilläkin on ihan OK palkka, kun työajan pituuden ottaa huomioon. Lyhyt päivä monesti ja pitkät lomat kesällä.

Ylipäätään julkisen sektorin puolella voi koodaritaustalla päästä melko leppoisiin hommiin, mutta yleensä vaaditaan se muodollinen pätevyys.
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 485
Viestejä
4 163 923
Jäsenet
70 415
Uusin jäsen
Toivokipina

Hinta.fi

Ylös Bottom