AMK:ssa liian vähän ohjelmointia/tietokone-kursseja?

Viestiketju alueella 'Ohjelmointi, pelikehitys ja muu sovelluskehitys' , aloittaja K4R1, 08.11.2018.

1. K4R1

K4R1

Rekisteröitynyt:
    25.04.2018
    "Tavalliset" kurssit vievät liikaa tilaa lukuvuosisuunnitelmassa ja mahdollisuudet käydä oman linjan kursseja vähentyvät.

Tämä perustuu omiin kokemuksiin Kokkolan Centria-AMK:ssa jossa opiskelen Tieto- ja viestintätekniikkaa ja suuntaudun ohjelmointipuolelle (toinen opiskeluhaara olisi automaatio).

Sen ymmärrän että ekana vuotena otetaan kertausta perusjuttuihin joita EHKÄ tarvitsee, kuten erilaiset matikat/fysiikat/kemiat/talous/kieli-aineet, mutta siihen päälle tuota elektroniikka/automaatio puolta pakotettiin paljon enemmän mitä ohjelmointia. olen ollut 4 vuotta tässä koulussa (1 lisävuosi tulee valitettavasti), ja tänä aikana pakollisia/syventäviä IT-kursseja on ollut ainoastaan:

Ohjelmoinnin perusteet (Java), C-kieli, Relaatiotietokannat ja SQL, Olio-ohjelmointi (C#).

Muita IT-kursseja: Tiedonsiirron perusteet, IP-verkot, Linux Essentials (koulun ulkopuolelta).

Muut saman aiheen kurssit ovat vasta tulossa edessä viimeiselle 1,5 vuodelle

Kaikki muut ovat olleet jotain linjalta matikat/fysiikat/kemiat/kieli-aineet + 5 pakollista elektroniikka/automaatio-kurssia.

Ottaen huomioon että tutkinnon laajuus on 240 opintopistettä, niin koulusta voi jo valmistua pelkästään kaikilla pakollisilla (+ muutamalla valinnaisella). Itse mieluusti kävisin enemmän koulun tietotekniikka/ohjelmointi-puolen valinnaisia kursseja, mutta en halua ylittää määräaikaista valmistumistani, joten minulta jää tavallaan saamatta hyvää koulutusta työelämään koska nuo pakolliset (omakohtaisesti turhat esim. automaatio) kurssit vievät potentiaalisilta ohjelmointi-kursseilta tilaa pois.

Oma ideani koulun toiminta-tavan muuttamiseen olisi että heti alussa päätetään kummalle linjalle menee (halutessa voisi vaihtaa) ja tällä tavoin ohjelmoinnista kiinnostuneen ei tarvitse laskea kuinka suuri resistanssi ja lähtöjännite vaikuttaa jossain rinnan kytketyssä led-lamppu + kondensaattori piirissä.

En ole koskaan nähnyt että IT-alan työpaikka-ilmoituksessa pyydettäisiin mitään noista osaamisista. Ainoastaan ne tietyt ohjelmointi-kielet tai teknologiat pitää osata ja kielitaito Suomi/Englanti.

Mitä mieltä muut ovat? Onko kenelläkään tuntunut samalta omalla opiskelu-linjalla?

2. greenlight

greenlight

Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Eiköhän tämä päde mihin tahansa it-alan kouluun, että ohjelmointia on liian vähän. Sitä on kuitenkin helppoa oppia kotona itsekseen, kuten minäkin tein ja kuten varmasti suurin osa parhaista koodareista on tehnyt. It-ala myös kehittyy niin nopeasti, että mitään syvempää ohjelmointia on aika turha yrittää opettaa, koska koulun alussa opitut asiat voivat olla jo vanhentuneita valmistumisen aikaan.

Suosittelenkin sinua säästämään resurssit ja valitsemaan kurssien sijaan kotona koodaamisen. Jos sinulla on jo tietty ohjelmoinnin alue, mikä selvästi kiinnostaa ja mille haluat työllistyä, niin on täysin väärä päätös tyytyä siihen pariin viikkotuntiin, mitä koulussa saa opetusta.

3. K4R1

K4R1

Rekisteröitynyt:
    25.04.2018

Kyllä ja näin olen tehnytkin, mutta koulun kautta saisi vain hyvin itsensä vauhtiin. esim, nyt olen opettelemassa Pythonia (3), ja sille ei tuntunut löytyvän yhtään järkevää IDE-softaa, joten latasin Atom-tekstieditorin ja huomasin että sillä ei voi luoda projekteja samalla tavalla kuin Netbeansilla voi luoda Java/JavaScript/HTML/C/C++/PHP projekteja vaan että siinä pitää aloittaa täysin pohjalta, joka sinänsä on hyvä taito opetella, mutta se kuitenkin hidastaa ja osittain vaikeuttaa koko homman aloitusta.

Ja tuollaisella editorilla ei voi ajaa projekteja ellei lataa erillistä lisäosaa ja silloinkin vain teksti tulee näkyviin eikä interaktiivisia toimintoja voi tehdä kuin ainoastaan jos asentaa terminaali-lisäosan siihen editoriin.

ja yksi tärkeimmistä asioista on jäänyt koulun tarjonnassa vähäiseksi: Avoimen lähdekoodin maailma.

Linux Essentials käsitteli vain Linuxin käyttöä terminaalissa ja vain perus "Hello World" harjoitus Bash-scriptinä ja lisäksi VM virtuaaliboksin kautta Ubuntulla piti toteuttaa yksinkertainen LibreOffice tiedosto.

Git:istä tai GitHub:ista ei ole puhuttu yhtään mitään.

4. Svaiski

Svaiski

Rekisteröitynyt:
    20.10.2016
    Eclipse + PyDev tai jetbrainsin PyCharm.

5. K4R1

K4R1

Rekisteröitynyt:
    25.04.2018
    Eclipsestä olen kuullut positiivista palautetta. pitää vilkaista, eihän se oo mikään puolivillainen ilmaisversio ja sitten maksullinen Pro-versio?

6. greenlight

greenlight

Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Itsekin käytän Atomia enkä osaa edes arvailla, että mitä tarkoitat "python-projektilla" siinä mielessä, että se tarvitsisi jotain templaa. Itse koodailen ainakin 5-6 eri ympäristössä enkä ole koskaan tarvinnut mitään sellaista.

7. K4R1

K4R1

Rekisteröitynyt:
    25.04.2018
    No joo, en oo vielä kerennyt tutustua vielä niin syvästi tuohon itse kieleen, niin odotin vain että IDE:llä voi luoda sellasen templaten jossa on tarvittavat perustukset

Esim. Netbeans Java-templatessa on mukana:

package javaapplication2;

/**
    *
    * @author
    */
    public class JavaApplication2 {

/**
    * @param args the command line arguments
    */
    public static void main(String[] args) {
    // TODO code application logic here
    }

}

8. tatulpin

tatulpin

Rekisteröitynyt:
    20.10.2016
    Eclipsesta en tiedä, mutta esim PyCharmin (ja kai muut jetbrains-tuotteet) saa pro/edu versiona täältä koulun .edu-säpöllä

For Students: Free Professional Developer Tools by JetBrains

zZzz tykkää tästä.
  9. Tup3x

Tup3x Tukijäsen

Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Itse käytän oikeastaan pelkästään Visual Studio Codea. On todella hyvin laajennettavissa ja paranee vain koko ajan. Plugareita löytyy vaikka mihin.

Mitä tulee itse ohjelmoinnin oppimiseen, niin suosittelen ensiksi halutun kielen perusteiden sisäistämistä ihan notepadillä. Sitten kun homma on hanskassa, niin kaikki apuvälineet käyttöön. Kun pohja on vakaa, niin silloin sitä oppii.

Itse vedin avoimessa yliopistossa tietojenkäsittelytieteen pari ensimmäistä kurssia (ensimmäinen oli pelkkää historiaa käytännössä, toinen javaa). Siinä käytin pelkästään notepadia ja komentoriviltä käänsin ja ajoin juttuni. Hyvä niin, koska sillä tavalla sain asiat sisäistettyä. Tenttissä piti koodata paperille joku ilmapuntari systeemi. 5/5 tuli eli nappiin meni. Tuon jälkeen pohja oli kunnossa. (Tämä jotain 9 vuotta sitten.)

Minä idiootti menin silti sitten AMK:n. Lievästi sanoen pettynyt tasoon ja kaikkeen turhaan shaibaan. Sieltä ei todellakaan valmistu alan ammattilaisia. Pitää itse opiskella, jos haluaa jotain oppia.

10. Uhanalainen

Uhanalainen

Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Siis Pythonhan ei vaadi mitään IDE:ä, enkä edes sellaista suosittelisi jos olet vasta aloittelemassa sen kanssa sähläämistä. Jokin ilmainen tekstieditori mihin saa lisäkilkkeitä riittää aivan mainiosti (esim. Sublime Text tai Tup3xin mainitsema VS Code).

Itseltä kyllä JetBrainsin PyCharm löytyy, mutta eipä sitä tule käytettyä, Sublime on paljon ketterämpi ja nopeampi käynnistää, enkä koe, että osaisin niin hyvin hyödyntää PyCharmin lisäominaisuuksia että minun kannattaisi sitä käyttää ennemmin kuin Sublimea.

11. K4R1

K4R1

Rekisteröitynyt:
    25.04.2018
    Joo, en itsekään vielä niin täydellisesti käytä noita kaikkia ominaisuuksia, mutta haluan kuitenkin sen template-mallin jos niitä on. Tosin Python on erilaiseen tarkoitukseen kuin Java tai C niin siihen ei tosiaan välttämättä tarvi mitään tollasia "include stdio.h" tai vastaavia

12. K4R1

K4R1

Rekisteröitynyt:
    25.04.2018
    oon nyt siis asentanut tuon Eclipse + PyDev ja tälleen Netbeansiin tottuneena se on helpomman oloista kuin tuo Atom. Ainakin tällä hetkellä.
    Itselle tulevaisuutta ajatellen tärkeimmät ominaisuudet joita tarvitsen on automaattinen täyttö, virheellisten koodien merkkaaminen ja Git-lisäosa (monet firmat antaa plussaa jos käytät Git:iä & GitHubia).

13. Nigel

Nigel

Rekisteröitynyt:
    23.10.2016
    Mulla VS Code käytössä Pythonin kanssa. Käytin jonkin aikaa myös Sublimea, mutta tykkään VS Codesta enemmän. Tästä ainakin löytyy nuo kaipaamasi ominaisuudet eli automaattinen täyttö, virheellisten koodien merkkaaminen ja Git-lisäosa.

14. K4R1

K4R1

Rekisteröitynyt:
    25.04.2018
    juu kokeilin joskus VS Codea, mutta silloin se ei auennut kun ei tiennyt paketeista mitään ja mikä ero on full-IDE:llä ja Tekstieditorilla :D

Tosin noi ominaisuudet löytyy myös Atomista jota olen jo kokeillut jonkin verran.

Tällä hetkellä käytän Netbeansia Java/JavaScript/HTML/PHP/C/C++ ohjelmointiin ja Eclipsen perus-asennuksen päälle lisätty vain PyDev Pythonia varten.

15. godzilla43

godzilla43

Rekisteröitynyt:
    27.10.2018
    Itse lisäisin enemmän noita talous, projektinhallinta, neuvottelutaito.. -kursseja. Enemmän niistä on hyötyä työelämän kannalta kun jostain React-kurssista. Ohjelmointitaidot pitää sit oppia koulun ulkopuolella.

En nähnyt noissa peruskursseissa mitään pilvi-kurssia joka kuuluu jo nykyään yleissivistykseen eli joku kurssi Azuresta tai AWStä tuonne lisää.

16. K4R1

K4R1

Rekisteröitynyt:
    25.04.2018
    tällä hetkellä Centrian tarjonnassa: Yritystoiminta, Teollisuustalous ja Henkilöstöjohtaminen. Yritystoiminta ja Teollisuustalous käsittelee aika hyvin talous ja neuvottelu -jutut. Henkilöstöjohtamista ei olla vielä käyty, mutta luulisin sen sisältävän tuon projektinhallinnan tai vastaavan aiheen.

Joo, Azure/AWS olis aika hyvä lisäys IT-puoleen.
    Ja kyllähän se ohjelmointi on paljon omatoimista, mutta koulusta saisi hyvät lähtöasetelmat (riippuen toteutuksesta), jotta ei ala ns. kiipeämään puuhun väärinpäin.

17. null

null

Rekisteröitynyt:
    06.11.2016
    Koulusta pitää saada hyvät lähtökohdat opiskelulle, jota sitten jatketaan omalla ajalla.
    Kaikenmaailman höpöhöpö -kursseja riittää ja myös resursseja niihin, mutta itse pääaihe jää vähän vajaaksi.
    Varsinkin monimuoto puolella, jossa kaikista yritetään kursseista päätellen tehdä yrittäjiä, saisivat olla vapaasti valittavia.

18. akse

akse

Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Itsellä oli vähän samoja fiiliksiä. Jotenkin tuntui että 2 ekaa vuotta meni vaan matikan ja fysiikan parissa. No 2 viimeistä sitten lähes pelkkää ohjelmointia yms.

Ehkä kannattaisi osallistua tähän jos lisäohjelmointi kiinnostaa: Ohjelmoinnin MOOC 2019

Kerran tein noita silloin kun oli tuo ihan ensimmäinen tollanen järjestettiin. Mun mielestä ihan hauska ja motivoiva tapa tutustua koodailuun. Tehtävät vaikeutuu kokoajan ja varmaan haastettakin riittää loppua kohden.

Muistaakseni ensimmäisenä vuotena oli sellainen pieni pelikin tehtävänä (nethack tyylinen ascii luolaseikkailu) :)

19. 111

111

Rekisteröitynyt:
    08.08.2018
    Entäs jos ois semmonen tehtävä, missä pitäs vielä lisätä peliin ns. ai-autoplay-mode. esim angband peliin sai ns borg moden joka pelas aika hyvin peliä, joka on tosi vaikea ihmisellekin. en tiedä oliko se oppiva kuitenkaan.
    Lisäsin linkit, peli, borg. Molemmista saa lähdekoodinkin sivuilta suoraan.

Viimeksi muokattu: 14.11.2018 klo 11:47
  20. Hessu

Hessu Tukijäsen

Rekisteröitynyt:
    29.10.2016
    Alkuperäiseen viestiin todettakoon, että näissä kurssien tarjonnassa on todella isoja koulukohtaisia eroja. Opiskelen itse toista vuotta Savonialla Kuopiossa Tietotekniikan insinööriksi ja näillä näkymin suuntaudun ohjelmointipuolelle. Täytyy sanoa, että meillä ei ainakaan valittamista ole kurssitarjonnan puolelta lukuunottamatta muutamia toteutusteknisiä seikkoja. Pakollisia ohjelmointikursseja ovat:
    Ohjelmointi I - C#
    Ohjelmointi II, projekti - C#
    Ohjelmointi III, Olio -ohjelmointi - Java
    Tiedonhallinta ja SQL
    Ohjelmistotuotanto I, - Ryhmän valitsemat toteutustekniikat
    Web ohjelmoinnin perusteet (HTML, CSS, React, PHP, Node, Jquery, javascript, bootstrap ym. kilkettä)
    Web ohjelmoinnin harjoitustyö - käytetään em. tekniikoita haluamallaan tavalla

Tuohon päälle on paljon tukevia kursseja, kuten tietorakenteet ja algortimit, sekä ihminen ja vuorovaikutteinen teknologia. Ohjelmointipuolelle suuntautuvilla on sitten valinnaisina peliohjelmointia, anteropuolta, syventymistä backendiin, IOT jne. 50op verran. Kesäkursseilla on vielä erikseen PHP:ta, C++, C:tä mielinmäärin. Oikeastaan noiden käyntiä ei rajoiteta millään tavoin. Ainut on, että joutuu vaan painamaan melko paljon, jos meinaa kaikkea keretä tekemään. Laskeskelin, että hieman vajaan 300op tahdissa, jos vaan jaksaa loppuun asti painaa 4 vuotta samalla tahdilla. Kursseja toteutetaan täällä yliopiston kanssa yhteistyössä ja tuo toisaalta laajentaa kurssitarjontaa, mutta samalla paskoo tarpeellisten kurssien toteutuksen, koska yliopiston väellä täytyy olla joka kurssissa tentit sun muut paskat, mitkä lopulta mittaavat osaamista todella huonosti.

Edit: Kannattaa vaan kysellä ihan rohkeasti opolta ja lehtoreilta saisiko kursseihin täydennystä. Meillä ainakin reagoidaan yhdenkin oppilaan kyselyihin todella tehokkaasti ja mietitään mahdollisia ratkaisuja. Itsekin teen varmaan kesällä jonkun raspiprojektin Ciscon kurssipohjalta valinnaisiin opintoihin.