AMD:n seuraavan sukupolven Raven Ridge -APU-piiri ensimmäisessä testivuodossa

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 449



AMD:n on tiedetty jo pitkään valmistelevan Zen- ja Vega-arkkitehtuureihin perustuvaa Raven Ridge -APU-piiriä. Virallisten aikataulujen mukaan uuden sukupolven APU-piiri tullaan julkaisemaan vuoden jälkimmäisen puoliskon lopulla ja sen työpöytäversio tulee toimimaan samoilla AM4-emolevyillä kuin Ryzen-prosessorit ja 7. sukupolven APU-piirit. AMD:n toimitusjohtaja Lisa Su varmisti suunnitellun aikataulun Raven Ridgen mobiiliversion osalta yhtiön viimeisimmässä osavuosikatsauksessa.
So we are on track to launch the rest of the Ryzen portfolio in PCs. We'll launch Ryzen 3 earlier in the second half, and then we will launch Ryzen mobile towards the holiday cycle for the second half.

Nyt Raven Ridge -APU-piireistä on saatu ensimmäinen konkreettisempi vuoto, kun WCCFTech löysi SiSoft Sandran tietokantaan ilmestyneet AMD Mandolin Raven -kokoonpanolla ajetut tulokset. SiSoft Sandran mukaan testatttu Raven Ridge Engineering Sample sisältää yhden CCX-prosessoriklusterin eli neljä Zen-ydintä, jotka kykenevät suorittamaan SMT-teknologian avulla yhteensä kahdeksaa säiettä, sekä 11 Compute Unit -yksikön grafiikkaohjaimen.

Raven Ridgen ES-version nimeksi tunnistsuu 2M3001C3T4MF2_33/30_N. Koodi on sinänsä ristiriitainen, että sen ensimmäinen M-kirjain viittaisi mobiiliversioon mutta samalla koodissa myöhemmin olevan toisen M-kirjaimen tiedetään Summit Ridge -prosessoreiden ES-koodien perusteella viittaavan AM4-kantaan. Ristiriidat saattavat selittyä esimerkiksi AMD:n omalla testialustalla, jolla testataan mobiilikäytön toimivuus AM4-kannalla eikä juotettavilla BGA-paketoiduilla piireillä. Riippumatta ristiriidoista ja niiden mahdollisesta selityksestä, koodi paljastaa piirin olevan toista Engineering Sample -sukupolvea, prosessoriydinten toimivan 3,0 GHz:n perus- ja 3,3 GHz:n Boost-kellotaajuudella ja TDP-arvon olevan todennäköisesti alle 65 wattia. SiSoftin tunnistamien tietojen mukaan kullakin prosessoriytimellä on käytössään 512 kilotavun L2-välimuisti, jonka lisäksi koko CCX:llä on käytössään yhteinen 4 megatavun L3-välimuisti.

Grafiikkaohjaimen 11 Compute Unit -yksikköä tarkoittaa puolestaan yhteensä 704 stream-prosessoria. SiSoft Sandran mukaan grafiikkaohjain toimii 800 MHz:n kellotaajuudella ja L2-välimuistia olisi 16 kt, mutta välimuistitunnistuksen voidaan turvallisesti todeta olevan virheellinen jo tässä vaiheessa. Raven Ridgen grafiikkaohjain perustuu lähiaikoina julkaistavaan Vega-arkkitehtuuriin, vaikka erojakin tietenkin on. Esimerkiksi muistiohjaimen tukena ei tule olemaan HBM2-muistia, vaan muistiväylä on prosessoriydinten kanssa jaettu. SiSoft Sandran tunnistama DDR3-muisti lienee kuitenkin virheellinen, sillä AM4-kanta tukee vain DDR4-muisteja.

Engineering Sample -tason APU-piirillä ja keskeneräisillä ajureilla ajetuista tuloksista on tässä vaiheessa turhaa tehdä sen tarkempia johtopäätöksiä suorituskyvystä, mutta niiden olemassaolo lupaa hyvää AMD:n aikomalle aikataululle.

Huom! Foorumiviestistä saattaa puuttua kuvagalleria tai upotettu video.

Linkki alkuperäiseen uutiseen (io-tech.fi)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.02.2017
Viestejä
300
Tällaisen kun saisi johonkin Thinkpad X-sarjalaiseen (mielellään IBM ajan laatuiseen) niin vot...
Yes please, mutta taitaa Lenovo olla aika pahasti naimisissa Intellin kanssa. :( Ainakin juuri noissa T ja X sarjan koneissa. E sarjassa on tainnut olla jotain AMD:täkin joskus. Tosin veikkaan, että Zenistä tulee isompi wow-efekti kyllä läppäripuolella. Johan nämä pöytämallitkin alikellottuu nätisti ja melko lineaarisesti sellaisiin wattilukemiin, että voisi läppäriin laittaa. :lol:
 

prc

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
873
Tulisi vielä Vegan HBC ominaisuutta tukien jollakin HBM tai vaikka GDRR5 muistilla kakutettuna tuollainen piiri niin olisi oiva perusläppäriin.

Sinänsä tehospeksien puolesta tuossa GFX vääntöä pikku pelailuun on ihan kivasti, mutta muistikaista tulee ontumaan monessa tilanteessa missä itse GPU vielä piisaisi. HBC ja joku 0,5-1Gt rammi kakkuna näytönohjaimelle tekisi lie hyvää.

Silti ihan mielenkiintoisia piirejä läppäriin ja johonkin peruspannuun/HTPC käyttöön.
 
Liittynyt
01.02.2017
Viestejä
1 412
Eka mitä mulla tulee mieleen tuosta prossun koodista on, että ehkä tässä vaiheessa testejä tehdään am4 emolla, vaikka piirin suunniteltu käyttö ois mobiilissa. :think:
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
2 133
Yes please, mutta taitaa Lenovo olla aika pahasti naimisissa Intellin kanssa. :( Ainakin juuri noissa T ja X sarjan koneissa. E sarjassa on tainnut olla jotain AMD:täkin joskus. Tosin veikkaan, että Zenistä tulee isompi wow-efekti kyllä läppäripuolella. Johan nämä pöytämallitkin alikellottuu nätisti ja melko lineaarisesti sellaisiin wattilukemiin, että voisi läppäriin laittaa. :lol:
Jep, ei Lenovolla kyllä hirveästi AMD:tä ole tarjolla, Geizhalsin listoilla on 890 Lenovon konetta ja näistä 59:stä löytyy joku AMD:n prosessori.
Lähinnä Ideapad, B, G ja sitten Thinkpad E:tä.
Tosin on siellä pari Thinkpad X:ääkin, X121e mutta nämä nyt onkin vm. 2011 á la Brazos.
Notebooks mit Hersteller: Lenovo, CPU-Hersteller: AMD Preisvergleich | geizhals.eu EU

Eiköhän AMD:n osuus mobiilipuolella kasva aika rajusti nyt Raven Ridgen myötä.

Itse uutisesta vielä: 11 CU GPU tuli minulle lievänä yllätyksenä. Toki sen olen tiedostanut että uusi valmistusprosessi sallii esim isomman GPU:n. Mutta siis CU määränä tuo on hieman omituinen, yleensä AMD:n CU lukumäärä ollut parillinen. Onko virhe vai oikeasti 11 CU. Aiempiin APUihin perustuen olisin odottanut 10 tai 12 CU.
Pistää myös miettimään nähdäänkö vielä suurempaa GPU konfiguraatiota kuin tuo. Voisihan se 16 CU olla mahdollinen ainakin työpöytä puolen mallissa? 1x CCX ja kaveriksi 16 CU, lätkäistä 95W TDP lappu päälle.
 

prc

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
873
Itse uutisesta vielä: 11 CU GPU tuli minulle lievänä yllätyksenä. Toki sen olen tiedostanut että uusi valmistusprosessi sallii esim isomman GPU:n. Mutta siis CU määränä tuo on hieman omituinen, yleensä AMD:n CU lukumäärä ollut parillinen. Onko virhe vai oikeasti 11 CU.
Voikohan noita CU:ta kytkeä pois käytöstä yksittäin, eikä pareittain tai jotenkin isommissa blokeissa?! Sillon tuo piiri voisi vain olla 12 CU piiri josta 1CU epäonnistunut piirin valotuksessa.

Engsamplen kohdalla liene ei niin väliä minkä verran on mitäkin yksiköitä olemassa, kunhan kaikkia tarvittavia / luvattuja on jotta niitä voidaan testailla jne.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 449
Jep, ei Lenovolla kyllä hirveästi AMD:tä ole tarjolla, Geizhalsin listoilla on 890 Lenovon konetta ja näistä 59:stä löytyy joku AMD:n prosessori.
Lähinnä Ideapad, B, G ja sitten Thinkpad E:tä.
Tosin on siellä pari Thinkpad X:ääkin, X121e mutta nämä nyt onkin vm. 2011 á la Brazos.
Notebooks mit Hersteller: Lenovo, CPU-Hersteller: AMD Preisvergleich | geizhals.eu EU

Eiköhän AMD:n osuus mobiilipuolella kasva aika rajusti nyt Raven Ridgen myötä.

Itse uutisesta vielä: 11 CU GPU tuli minulle lievänä yllätyksenä. Toki sen olen tiedostanut että uusi valmistusprosessi sallii esim isomman GPU:n. Mutta siis CU määränä tuo on hieman omituinen, yleensä AMD:n CU lukumäärä ollut parillinen. Onko virhe vai oikeasti 11 CU. Aiempiin APUihin perustuen olisin odottanut 10 tai 12 CU.
Pistää myös miettimään nähdäänkö vielä suurempaa GPU konfiguraatiota kuin tuo. Voisihan se 16 CU olla mahdollinen ainakin työpöytä puolen mallissa? 1x CCX ja kaveriksi 16 CU, lätkäistä 95W TDP lappu päälle.
Todennäköisesti piirillä 12 CU joista yksi disabloitu. 16 CU:ta on aika epätodennäköinen, AMD ei tiettävästi ole tekemässä kahta erilaista Raven Ridgeä, vaan kaikki perustuvat samaan piiriin tuli se sitten työpöydälle tai mobiiliin.
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
73
Yes please, mutta taitaa Lenovo olla aika pahasti naimisissa Intellin kanssa. :( Ainakin juuri noissa T ja X sarjan koneissa. E sarjassa on tainnut olla jotain AMD:täkin joskus. Tosin veikkaan, että Zenistä tulee isompi wow-efekti kyllä läppäripuolella. Johan nämä pöytämallitkin alikellottuu nätisti ja melko lineaarisesti sellaisiin wattilukemiin, että voisi läppäriin laittaa. :lol:
Jep, ei Lenovolla kyllä hirveästi AMD:tä ole tarjolla, Geizhalsin listoilla on 890 Lenovon konetta ja näistä 59:stä löytyy joku AMD:n prosessori.
Lähinnä Ideapad, B, G ja sitten Thinkpad E:tä.
Tosin on siellä pari Thinkpad X:ääkin, X121e mutta nämä nyt onkin vm. 2011 á la Brazos.
Notebooks mit Hersteller: Lenovo, CPU-Hersteller: AMD Preisvergleich | geizhals.eu EU

Eiköhän AMD:n osuus mobiilipuolella kasva aika rajusti nyt Raven Ridgen myötä.

Itse uutisesta vielä: 11 CU GPU tuli minulle lievänä yllätyksenä. Toki sen olen tiedostanut että uusi valmistusprosessi sallii esim isomman GPU:n. Mutta siis CU määränä tuo on hieman omituinen, yleensä AMD:n CU lukumäärä ollut parillinen. Onko virhe vai oikeasti 11 CU. Aiempiin APUihin perustuen olisin odottanut 10 tai 12 CU.
Pistää myös miettimään nähdäänkö vielä suurempaa GPU konfiguraatiota kuin tuo. Voisihan se 16 CU olla mahdollinen ainakin työpöytä puolen mallissa? 1x CCX ja kaveriksi 16 CU, lätkäistä 95W TDP lappu päälle.
AMD käyttää itse tuota 11. Vaikka tiedot ovatkin useamman kuukauden takaa tuskin ovat muuttuneet. https://cdn.videocardz.com/1/2017/03/AMD-Zen2-Pinnacle-Ridge.jpg
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 030
11 näyttisydintä oikeastaan vaan lisää uskottavuutta siitä, että kyseessä aito vuoto eikä huijaus. feikkijuttujen tekijät eivät keksisi tuollaista lukua ;)
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
2 767
Heh! Mutta lupaava yhdistelmäpiiri. Zen on ottanut Inteliä kiinni cpu puolella ja vega kuronee Nvidian etumatkaa pienemmäksi. Eli käypä APU moneen käyttöön.

Itse toivoisi tälläistä johonkin edulliseen win10 hybridiin Intelin atomin sijasta. Vaan syönee liikaa virtaa? Onko mitään vuotoja AMD läppäriprossujen kultuksesta?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 800
Edelleen epäilen joskos markettimikroihin päätyy 4c/4t-kummoisempia, ja niidenkin kelloja joudutaan varmasti laskemaan reilusti? Suorituskyvynhän ratkaisee enemmän APUn GPU-osasto, toivotaan parasta...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 885
Edelleen epäilen joskos markettimikroihin päätyy 4c/4t-kummoisempia, ja niidenkin kelloja joudutaan varmasti laskemaan reilusti? Suorituskyvynhän ratkaisee enemmän APUn GPU-osasto, toivotaan parasta...
2 täyttä CCX:ää on saatu menemään 65W:een. Eiköhän yksi CCX ja iGPU saada mahtumaan samaan.. Ilman turhia alikellottamisia..

Lisäksi CCX on 4c/8t, joten eiköhän ainakin osa malleista ole tätä luokkaa.

Lisäksi, kun ytimiä voi tiputella noista pois yksittäin, niin emmeköhän koe 3-ytimien uuden tulemisen.

--

Hinnasta Raven Ridgen hyödyllisyys on kiinni. Nvidialta on tulossa alle satasen hintaluokkaan GT 1030 (ehkä GT 1040) ja AMD:ltä RX 550. Molemmat on tehokkaampia kuin Raven Ridgen iGPU. Jos Ryzen 3:sta saa 130€ ja siihen ostaa tuollaisen, niin ei Raven Ridge saisi maksaa yli 200€..
 

IcePen

Typo Generaatroti ;-)
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 966
Heh! Mutta lupaava yhdistelmäpiiri. Zen on ottanut Inteliä kiinni cpu puolella ja vega kuronee Nvidian etumatkaa pienemmäksi. Eli käypä APU moneen käyttöön.

Itse toivoisi tälläistä johonkin edulliseen win10 hybridiin Intelin atomin sijasta. Vaan syönee liikaa virtaa? Onko mitään vuotoja AMD läppäriprossujen kultuksesta?
Ryzen toimii jo tällähetkellä niin että se pärjää todella pienillä Volteilla silloin kun ei haeta kortkeita kelloja vaan halutaan säästää kulutuksessa joten noi Ryzen pohjaiset AMD kannettavat tulevat olemaan hyvin kilpailukykyisi Inteliä vastaan kun sen AMD koneen ei tarvi olla huomattavasti isommalla akulla tai huomattavasti tehottomampi niin kuin tällähetkellä on tilanne vaan se Ryzen pohjainen kannettava pystyy kokonsa ja tehonsa puolesta oleman täysin Intel kilpailijaa vastaava (kannettavissahan ei tarvita mitään 4+Gghz kelloja joten se että maksimi kellot on rajalliset ei ole ongelma).
 

IcePen

Typo Generaatroti ;-)
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 966
...
Lisäksi, kun ytimiä voi tiputella noista pois yksittäin, niin emmeköhän koe 3-ytimien uuden tulemisen.
...
Ainoa ero on vaan että nyt se on 3c/6t eli ohjelmat jotka olettaa että olisi vähintään 4 threadia käytettävissä toimii jouhevasti eikä töki niin kuin sillä aikaisemmalla 3 ytimiselllä saattoikäydä.

Jos Ryzen 3:sta saa 130€ ja siihen ostaa tuollaisen, niin ei Raven Ridge saisi maksaa yli 200€..
Minä pikkasen epäilen että ne Ryzen 3 mallit ei pisemmällätähtäimellä tule olemaan 8c/16 Ryzen pohjaisia vaan ne on noita Raven Ridge prossoreja joiden GPU ei vain ole käytössä (koska se on enemmän tai vähemmän rikki) ja ne hinnoitellaan myös sen mukaan.

Yleensäkin niitä Raven Ridgejä nähdään varmaankin lähinnä vain paketti pöytäkoneissa en usko että ne tulee olemaan ei merkki pöytäkoneissa ja itse kasatuissa pöytäkoneissa mitenkään yleisiä, nykyisessä AMD sukupolvessa vain ne FX prosssorit on ollut niin paskeita että niihin perustuvien koneiden kasaaminen ei ole olut kovin järkevää joten se on ollut sama kasata kone sillä iGPU prosesorilla ja sille käyvällä emolla.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 885
Ainoa ero on vaan että nyt se on 3c/6t eli ohjelmat jotka olettaa että olisi vähintään 4 threadia käytettävissä toimii jouhevasti eikä töki niin kuin sillä aikaisemmalla 3 ytimiselllä saattoikäydä.


Minä pikkasen epäilen että ne Ryzen 3 mallit ei pisemmällätähtäimellä tule olemaan 8c/16 Ryzen pohjaisia vaan ne on noita Raven Ridge prossoreja joiden GPU ei vain ole käytössä (koska se on enemmän tai vähemmän rikki) ja ne hinnoitellaan myös sen mukaan.

Yleensäkin niitä Raven Ridgejä nähdään varmaankin lähinnä vain paketti pöytäkoneissa en usko että ne tulee olemaan ei merkki pöytäkoneissa ja itse kasatuissa pöytäkoneissa mitenkään yleisiä, nykyisessä AMD sukupolvessa vain ne FX prosssorit on ollut niin paskeita että niihin perustuvien koneiden kasaaminen ei ole olut kovin järkevää joten se on ollut sama kasata kone sillä iGPU prosesorilla ja sille käyvällä emolla.
Olen täysin samaa mieltä kahdesta ekasta kappaleesta.

Raven Ridge heikommalla iGPU:lla menee ihan jokaiseen nettikoneeseen, jos hinta on oikea.

Tehokkaammalla iGPU:lla siitä saa mukavia HTPC:itä tai pieniä ITX-kokoonpanoja.

Kun Ryzeneissä ei ole minkäänlaista iGPU:ta, niin kaikkien peruskäyttäjien on pakko ostaa näitä.

Onkohan Ryzen 3 sitten uusi Athlon?
 

IcePen

Typo Generaatroti ;-)
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 966
...

Raven Ridge heikommalla iGPU:lla menee ihan jokaiseen nettikoneeseen, jos hinta on oikea.

Tehokkaammalla iGPU:lla siitä saa mukavia HTPC:itä tai pieniä ITX-kokoonpanoja.

Kun Ryzeneissä ei ole minkäänlaista iGPU:ta, niin kaikkien peruskäyttäjien on pakko ostaa näitä.

Onkohan Ryzen 3 sitten uusi Athlon?
Tuokaikki on täysin totta mutta ne tulee olemaan pääasissa valmiita merkkikoneita ei itsekasattuja tai pienen toimija erillisosista kasaamia ja myymiä.

Oletan esim. että Rave Ridgejä menee valmiina NUC tyylisinä koneina paljonkin HTPC yms käytöön, kun se pieni ja edullinen 300 piirisarja on täydellinen ratkaisu sellaiseen koneeseen enkä usko että sitä piirisarjaa tultaisiin näkemään juurikaan erillisemoissa joita myytäisiin itse koneensa kasaaville.

300 piiirisarjaan perustuva ITX emo olisi niin simppeli että se olisi hankala hinnoitella niiin että sen myynnistä saisi järkevän kokoisen summan rahaa katteeksi (prosentuaalinen kate voi olla suuri vaikka se euromääränä olisi luokkaa 10 centtiä tai alle).
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
2 767
Heh! Mutta lupaava yhdistelmäpiiri. Zen on ottanut Inteliä kiinni cpu puolella ja vega kuronee Nvidian etumatkaa pienemmäksi. Eli käypä APU moneen käyttöön.

Itse toivoisi tälläistä johonkin edulliseen win10 hybridiin Intelin atomin sijasta. Vaan syönee liikaa virtaa? Onko mitään vuotoja AMD läppäriprossujen kultuksesta?
Ryzen toimii jo tällähetkellä niin että se pärjää todella pienillä Volteilla silloin kun ei haeta kortkeita kelloja vaan halutaan säästää kulutuksessa joten noi Ryzen pohjaiset AMD kannettavat tulevat olemaan hyvin kilpailukykyisi Inteliä vastaan kun sen AMD koneen ei tarvi olla huomattavasti isommalla akulla tai huomattavasti tehottomampi niin kuin tällähetkellä on tilanne vaan se Ryzen pohjainen kannettava pystyy kokonsa ja tehonsa puolesta oleman täysin Intel kilpailijaa vastaava (kannettavissahan ei tarvita mitään 4+Gghz kelloja joten se että maksimi kellot on rajalliset ei ole ongelma).
Thanks noista tiedoista. Eli aidosti neliytiminen graffapiirillä kuulostaa ihan mahdolliselta mobiililaitteisiinkin.
 

sChoOlmAStEr

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
171
Ryzen toimii jo tällähetkellä niin että se pärjää todella pienillä Volteilla silloin kun ei haeta kortkeita kelloja vaan halutaan säästää kulutuksessa joten noi Ryzen pohjaiset AMD kannettavat tulevat olemaan hyvin kilpailukykyisi Inteliä vastaan kun sen AMD koneen ei tarvi olla huomattavasti isommalla akulla tai huomattavasti tehottomampi niin kuin tällähetkellä on tilanne vaan se Ryzen pohjainen kannettava pystyy kokonsa ja tehonsa puolesta oleman täysin Intel kilpailijaa vastaava (kannettavissahan ei tarvita mitään 4+Gghz kelloja joten se että maksimi kellot on rajalliset ei ole ongelma).
Oletan esim. että Rave Ridgejä menee valmiina NUC tyylisinä koneina paljonkin HTPC yms käytöön, kun se pieni ja edullinen 300 piirisarja on täydellinen ratkaisu sellaiseen koneeseen enkä usko että sitä piirisarjaa tultaisiin näkemään juurikaan erillisemoissa joita myytäisiin itse koneensa kasaaville.

300 piiirisarjaan perustuva ITX emo olisi niin simppeli että se olisi hankala hinnoitella niiin että sen myynnistä saisi järkevän kokoisen summan rahaa katteeksi (prosentuaalinen kate voi olla suuri vaikka se euromääränä olisi luokkaa 10 centtiä tai alle).


Ryzen kannettavia ei tiettävästi ole tarjolla. Kertooko kristallipallosi kuinka hyvin R3 4c ryzen kulkisi ja millaisille kellotaajuuksille 2018 tulossa oleva raven ridge apu venyy nuc koneiden ja tehokkaiden läppäreiden tyypillisellä 20 - 45w kulutuksilla?

Mutuilusta päätellen Sinä olet aivan pihalla nuc / itx koneiden teho- ja kokoluokista ja niiden jäähdytyksestä. Itx laudat (175x175mm) on pinta-alaltaan noin 3x isompia kuin nuc (n. 100x100mm) emolevyt. Isoja, muutaman litran itx pannujen kiukaita on helppo jäähdytellä, 30w sisätilalämmitimellä ½ litran semipassiivinen nuc lämpiää kivasti.
Nuc7 2017 malliston nopeimmasta NUC7¡7BNH laatikosta (115mm x 111mm x 51mm) löytyy i7 iris 650 gpu:lla, 28w i7-7567U cpu on tosin vain 2/4t kivi mutta kellotaajuus on korkeahko.

Löytyykö amd:ltä vastaavia tuotteita?
Vastaan itse: Ei löydy!
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 449
Ryzen kannettavia ei tiettävästi ole tarjolla. Kertooko kristallipallosi kuinka hyvin R3 4c ryzen kulkisi ja millaisille kellotaajuuksille 2018 tulossa oleva raven ridge apu venyy nuc koneiden ja tehokkaiden läppäreiden tyypillisellä 20 - 45w kulutuksilla?
Raven Ridge on tulossa 2017, ei 2018.
Ensimmäiset Raven Ridge ES:t mitkä tulivat julki toimivat 3,0 GHz perus- ja 3,3 GHz Boost-kellotaajuudella. 4 corea / 8 threadia ja 11 CU:n 800 MHz iGPU.
TDP:stä ei ole tietoa, mutta se oli alle 65W koska 65W ja 95W TDP-arvojen koodit ES-sampleissa tiedettiin jo valmiiksi, eikä se ollut kumpikaan niistä.
Nuc7 2017 malliston nopeimmasta NUC7¡7BNH laatikosta (115mm x 111mm x 51mm) löytyy i7 iris 650 gpu:lla, 28w i7-7567U cpu on tosin vain 2/4t kivi mutta kellotaajuus on korkeahko.

Löytyykö amd:ltä vastaavia tuotteita?
Vastaan itse: Ei löydy!
Ei, mutta Raven Ridgen myötä voi hyvinkin löytyä 4C/8T 11 CU samanlaiseen välikköön
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 885
Raven Ridge on tulossa 2017, ei 2018.
Ensimmäiset Raven Ridge ES:t mitkä tulivat julki toimivat 3,0 GHz perus- ja 3,3 GHz Boost-kellotaajuudella. 4 corea / 8 threadia ja 11 CU:n 800 MHz iGPU.
TDP:stä ei ole tietoa, mutta se oli alle 65W koska 65W ja 95W TDP-arvojen koodit ES-sampleissa tiedettiin jo valmiiksi, eikä se ollut kumpikaan niistä.

Ei, mutta Raven Ridgen myötä voi hyvinkin löytyä 4C/8T 11 CU samanlaiseen välikköön
Tämä on hyvä linkki:
Ryzen: Strictly technical

Siellä on tämmöinen:


Kyllä Ryzenistä saa helposti lohkaistua malleja, jotka eivät kulutakaan niin paljon virtaa. Siten niitä saa ängettyä pieniin kokoonpanoihin.

Tuossa kuvassa on kaksi CCX:ää. Jos toinen korvataan iGPU:lla, niin tuskin se nyt niin paljon muuttuu kulutus.
 
Liittynyt
01.02.2017
Viestejä
1 412
Lisänä varmasti valikoidaan mobiileihin ja nuc systeemeihin vähävirtaisinpia piirejä ja valmistusprosessikin oletettavasti on jo hieman paremmin optimoitu. Ihan mahdollisena pidän 4c/8t igpu:lla 30w hujakoille...
Ne virtasyöpöt huonommin onnistuneet paskeet voi aina tuupata halvalla pakettipöytäkonevalmistajille.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Lisänä varmasti valikoidaan mobiileihin ja nuc systeemeihin vähävirtaisinpia piirejä ja valmistusprosessikin oletettavasti on jo hieman paremmin optimoitu. Ihan mahdollisena pidän 4c/8t igpu:lla 30w hujakoille...
Ne virtasyöpöt huonommin onnistuneet paskeet voi aina tuupata halvalla pakettipöytäkonevalmistajille.
Ja tuosta voi vielä sammutella pari coreakin jos tehobudjetti vaatii. Ei niissä Intelin vähävirtaisimmissakaan ajella kuin kahdella ytimellä.
 
Liittynyt
12.05.2017
Viestejä
101
Ja tuosta voi vielä sammutella pari coreakin jos tehobudjetti vaatii. Ei niissä Intelin vähävirtaisimmissakaan ajella kuin kahdella ytimellä.
Ei, tosin neljä voisi nyt olla markkinointimielessä ihan hyvä veto. Itse odotan pöytäkoneeseen sopivaa APUa, johon riittäisi juurikin tuo 4c/8t. Siinä tosin saisi olla mielellään aika korkealla kellolla eli joku 3.8 GHz. Kannettavissa joku 3.0 GHz max olisi varmasti riittävä ja vähävirtainen.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 449
Ja tuosta voi vielä sammutella pari coreakin jos tehobudjetti vaatii. Ei niissä Intelin vähävirtaisimmissakaan ajella kuin kahdella ytimellä.
Sieltä on huhujen mukaan tulossa 2C/4T 3CU piirikin vähän myöhemmin, tosin siitä ei ole tietoa olisiko tuossakin oikeasti se 4C/8T koska CCX on sen kokoinen, vai onko siellä puolikas CCX fyysisestikin vain. Eri piiri fyysisesti kuitenkin käytännössä varmasti, koska ei 8(9) CU:n disabloimisessa olisi mitään järkeä
 

qu-ma

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
161
Vanha pohja ; http://products.amd.com/de-de/searc...for-Desktops/7th-Gen-AMD-PRO-A12-9800-APU/216

Jos uudessa löytyy Ryzenistä väännetty CCX ja iGPU , niin miten Vegasta , joka on iso piiri ja perustuu leveille HBM muistiväylille + interposeri-välikkeelle, veistetään lastunpala joka toimii DDR4 muisteilla ja AM4 emojen ahtailla väylillä
Taitaa jäädä Ryzenin ja Vegan naittaminen seuraavaan nanoteknologiaan , hyvä jos nyt saavat jostain Polaris RX500-sarjalaisesta näyttiksen ja biosit jotka tukevat dual näyttövaihtoehtoa

Ps kuka ostaa NUC härveleitä
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Sieltä on huhujen mukaan tulossa 2C/4T 3CU piirikin vähän myöhemmin, tosin siitä ei ole tietoa olisiko tuossakin oikeasti se 4C/8T koska CCX on sen kokoinen, vai onko siellä puolikas CCX fyysisestikin vain. Eri piiri fyysisesti kuitenkin käytännössä varmasti, koska ei 8(9) CU:n disabloimisessa olisi mitään järkeä
Voi siinä ollakin järkeä. Tämähän riippuu ihan siitä mikä on esim. kate ja volyymi yms. Pienille korkean katteen tuotteille ei kannata alkaa tuomaan erillistä piiriä, jos olemassaolevasta piiristä saadaan tuote aikaiseksi.
 
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 124
Jos uudessa löytyy Ryzenistä väännetty CCX ja iGPU , niin miten Vegasta , joka on iso piiri ja perustuu leveille HBM muistiväylille + interposeri-välikkeelle, veistetään lastunpala joka toimii DDR4 muisteilla ja AM4 emojen ahtailla väylillä
No nyt meni kyllä trollaamiseksi. Näytönohjainteknologiahan on äärimmäisen hyvin skaalautuvaa. Voidaan tehdä rimpuloita tai tehovehkeitä riippuen siitä, että kuinka monta yksikköä laitetaan rinnakkain. Muistiväyläkin valitaan tarpeen mukaan, kuten NVidia tekee ( = Tesloihin HBM2 ja Geforceihin GDDR-teknologiaa, vaikka itse laskentaytimet ovat öpaut samoja).
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 449
Vanha pohja ; 7th Gen AMD PRO A12-9800 APU

Jos uudessa löytyy Ryzenistä väännetty CCX ja iGPU , niin miten Vegasta , joka on iso piiri ja perustuu leveille HBM muistiväylille + interposeri-välikkeelle, veistetään lastunpala joka toimii DDR4 muisteilla ja AM4 emojen ahtailla väylillä
Taitaa jäädä Ryzenin ja Vegan naittaminen seuraavaan nanoteknologiaan , hyvä jos nyt saavat jostain Polaris RX500-sarjalaisesta näyttiksen ja biosit jotka tukevat dual näyttövaihtoehtoa

Ps kuka ostaa NUC härveleitä
Vegasta on tullut yleisnimitys GFX IP 9.0 -piireille, joita on muitakin kuin vain se yksi "jättipiiri". Ajurit ovat varmistaneet Vega 10:n (se jättipiiri mitä on esitelty), Vega 11:n (toistaiseksi tuntematon, huhuissa pienempi kuin 10 mutta tästä ei ole varmuutta vielä), Greenland (vanhojen vuotojen perusteella HPC APU:n (oikeasti MCM-paketti) GPU) ja Raven1X:n eli Raven Ridgen iGPUn
Raven Ridgessä on ihan sama GFX IP 9.0 -pohja kuin isossa Vegassakin, eli ihan samat NCU:t ja muut. Muistiohjain on tietenkin erilainen, koska se on jaettu muun APU-piirin kanssa ja tukee DDR4:ää, mutta se on vain yksi pieni osa koko paketista

No nyt meni kyllä trollaamiseksi. Näytönohjainteknologiahan on äärimmäisen hyvin skaalautuvaa. Voidaan tehdä rimpuloita tai tehovehkeitä riippuen siitä, että kuinka monta yksikköä laitetaan rinnakkain. Muistiväyläkin valitaan tarpeen mukaan, kuten NVidia tekee ( = Tesloihin HBM2 ja Geforceihin GDDR-teknologiaa, vaikka itse laskentaytimet ovat öpaut samoja).
Itseasiassa (G)P100ssa on aika tavalla eroa muihin Pascaleihin laskentayksikköpuolellakin, ja (G)V100 vain kasvattaa tuota eroa entisestään näillä näkymin. Mutta muuten olet toki oikeilla jäljillä.
Ja voisihan tuohon käyttää referenssiksi vaikka ihan AMD:n omiakin tuotoksia, Fiji ja Tonga ovat kumpikin samaa GCN3-sukupolvea mutta toisessa on GDDR5-muistiohjain ja toisessa HBM
 

qu-ma

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
161
No nyt meni kyllä trollaamiseksi. Näytönohjainteknologiahan on äärimmäisen hyvin skaalautuvaa. Voidaan tehdä rimpuloita tai tehovehkeitä riippuen siitä, että kuinka monta yksikköä laitetaan rinnakkain. Muistiväyläkin valitaan tarpeen mukaan, kuten NVidia tekee ( = Tesloihin HBM2 ja Geforceihin GDDR-teknologiaa, vaikka itse laskentaytimet ovat öpaut samoja).
Ei tässä vielä trollata vaan ihmtellään huhujen nieleskelyjä , kaikki kelpaa ilman pureskeluja , Rimpula nimeä ei aikaisemmin kukaan ole ehdottanut , mutta voisihan se sopia vm 2013 Kaveri n perilliseksi

Mutta Vegan kanssa tuolla iGPUlla tuskin tulee olemaan muuta yhteistä kuin FinFETin uudistettu 14nm kalvotekniikka

Eli Raven Bridge tullee olemaan jo kokeilluista ja osittain toimivista Ryzen ( CCX ) prossuista ja Polaris 10 näyttiksistä yhteenniitattu OEM laite Kun ja Jos huomioidaan että AM4 emot on valmistettu piireiltään APU yhteneväisiksi ja mobiilimyyjät haluavat myös omat katteensa , niin tuskin kukaan valmistaja haluaa enää tapella tyytymättömien ostajien kanssa keskeneräisten AGESA-jen takia
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 449
Ei tässä vielä trollata vaan ihmtellään huhujen nieleskelyjä , kaikki kelpaa ilman pureskeluja , Rimpula nimeä ei aikaisemmin kukaan ole ehdottanut , mutta voisihan se sopia vm 2013 Kaveri n perilliseksi

Mutta Vegan kanssa tuolla iGPUlla tuskin tulee olemaan muuta yhteistä kuin FinFETin uudistettu 14nm kalvotekniikka

Eli Raven Bridge tullee olemaan jo kokeilluista ja osittain toimivista Ryzen ( CCX ) prossuista ja Polaris 10 näyttiksistä yhteenniitattu OEM laite Kun ja Jos huomioidaan että AM4 emot on valmistettu piireiltään APU yhteneväisiksi ja mobiilimyyjät haluavat myös omat katteensa , niin tuskin kukaan valmistaja haluaa enää tapella tyytymättömien ostajien kanssa keskeneräisten AGESA-jen takia
APU-piirejä ei "niitata yhteen" jostain tietystä prossusta ja grafiikkapiiristä, vaan se suunnitellaan ihan yhtenä kokonaisuutena alusta loppuun. Sen grafiikkaohjain on aina ihan oma itsensä vaikka sattumalta jossain erillisessä piirissä voisikin olla sama määrä toiminnallisia yksiköitä. Raven Ridgen grafiikkaohjain on edelleen GFX IP 9.0 -grafiikkaohjain ihan kuten Vega 10:kin (ja Vega 11 ja Greenland). Polaris kuuluu GFX IP 8.x -piireihin kuten esim Tonga ja Fijikin.
Ja ei, tämä ei ole spekulaatiota, kuten jo ylempänä totesin vaikka sen viestin huomioitta jätitkin, mikä kyllä vahvistaa aika tehokkaasti vemkkin saamaa kuvaa trollailusta.
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
2 767
Ja vaikka apu piirin gpu onkin pienempi kuin oikeaa gpu, niin siinä on samat ominaisuudet ja arkkitehtuuri sitä muistinohjainta lukuunottamatta. Ja koska vega arkkitehtuuri parantaa muistinkäyttöä ja energiatehokkuutta, niin luultavasti oikein hyvä päivitys edelliseen apu perheeseen verrattuna. Eli kaikki tilebased renderings ja muu tauhka vegasta pitäisi olla mukana, mikä auttaa minipiireissä.
 

sChoOlmAStEr

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
171
Kyllä Ryzenistä saa helposti lohkaistua malleja, jotka eivät kulutakaan niin paljon virtaa. Siten niitä saa ängettyä pieniin kokoonpanoihin.

Tuossa kuvassa on kaksi CCX:ää. Jos toinen korvataan iGPU:lla, niin tuskin se nyt niin paljon muuttuu kulutus.
Ja tuosta voi vielä sammutella pari coreakin jos tehobudjetti vaatii. Ei niissä Intelin vähävirtaisimmissakaan ajella kuin kahdella ytimellä.
Raven Ridge on tulossa 2017, ei 2018.
Ensimmäiset Raven Ridge ES:t mitkä tulivat julki toimivat 3,0 GHz perus- ja 3,3 GHz Boost-kellotaajuudella. 4 corea / 8 threadia ja 11 CU:n 800 MHz iGPU.
TDP:stä ei ole tietoa, mutta se oli alle 65W koska 65W ja 95W TDP-arvojen koodit ES-sampleissa tiedettiin jo valmiiksi, eikä se ollut kumpikaan niistä.

28w i7-7567U cpu on tosin vain 2/4t kivi mutta kellotaajuus on korkeahko
Ei, mutta Raven Ridgen myötä voi hyvinkin löytyä 4C/8T 11 CU samanlaiseen välikköön
Teoriassa homma menee noin, jos kulutuksen pienentäminen onnistuu noin helposti niin miksi ihmeessä kumpikin valmistaja kehittelee vähävirtaisia mobiillisuorittimia?

Raven Ridge ES 3.3GHz tehontarvetta ei kerrottu mutta luultavasti se kuluttaa puolet enemmän kuin em. nuc laatikon 2/4t 28w i7-7567U cpu + iris. 4/8t rr on epäilemättä mielenkiintoinen tuote, toisaalta itx- ja nuc kokoluokan koneissa verrokkeiksi kannattaa ottaa u-sarjan sijaan 7th gen t-luokan 35w suorittimet, mm. 4/8t 7700T kivi on melko väkevä ja saatavilla heti ;)
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 030
Kun ajurit on keskeneräiset, ja kellot lopullisia alemmat niin tulokset voi parantua lopulliseen tuotteeseen, mutta ei ne todennäköisesti voi huonontua.

Vertailin noita GPGPU-testien tuloksia Sandran tietokannasta löytyviin GCN-tuloksiin samassa suorituskykyluokassa, ja sieltä löytyi keskimäärin tällaisia:

RX 460 (896 linjaa, 14 ydintä) 0.68 pix/c = 0.048 pix/c/ydin.
R7 370 (768 linjaa, 12 ydintä) 0.56 pix/c = 0.042 pix/c/ydin
HD 7700 tai R7 integroitu(Kaveri/Bristol Ridge tjsp) (512 linjaa, 8 ydintä) 0.39 pix/c = 0.049 pix/c/ydin

Ja tämä Raven Ridge-tulos:

11 Vega-/NCU-ydintä: 0.72 pix/c = 0.65 pix/c/ydin.

Eli tämän mukaan tällä workloadilla
1) Raven Ridgessä on vähintään n. 1.85x enemmän shader-vääntöä kuin samalla kellotaajuudella pyörivässä Kaverissa/Godavarissa/Carrizossa/Bristol Ridgessä.
2) Vega/NCU-arkkitehtuuria edustavat shader-prossut olisivat vähintään n. 1.35x nopeampia kuin aiempien GCN-näyttisten shader-prossut samalla kellotaajuudella.

Näkisin, että tähän suuntaan on turvallista tehdä jo JOTAIN johtopäätöksiä. Mutta sellainen huomio: Tämä on vain näyttisten shader-prossujen nopeus YHDELLÄ workloadilla. Pikselipuoli, teksturointi, näyttiksen etupää yms. voivat myös olla pullonkaulana jolloin grafiikka-workloadeilla nopeutus GCN->Vega/NCU voi olla selvästi pienempi, ja hiukan erilaisella koodilla nopeusero vain shader-prossuja käyttävällä koodillakin voi olla aivan toisenlainen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
01.02.2017
Viestejä
1 412
Teoriassa homma menee noin, jos kulutuksen pienentäminen onnistuu noin helposti niin miksi ihmeessä kumpikin valmistaja kehittelee vähävirtaisia mobiillisuorittimia?

Raven Ridge ES 3.3GHz tehontarvetta ei kerrottu mutta luultavasti se kuluttaa puolet enemmän kuin em. nuc laatikon 2/4t 28w i7-7567U cpu + iris. 4/8t rr on epäilemättä mielenkiintoinen tuote, toisaalta itx- ja nuc kokoluokan koneissa verrokkeiksi kannattaa ottaa u-sarjan sijaan 7th gen t-luokan 35w suorittimet, mm. 4/8t 7700T kivi on melko väkevä ja saatavilla heti ;)
Eivätkös ne erikseen kehiteltävät vähävirtaiset mobiilisuorittimet ole yleensä niitä, jotka on jotain max 15w vehkeitä, joissa suorituskyky on uhrattu pienen tehonkulutuksen alttarille?
 

IcePen

Typo Generaatroti ;-)
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 966
...
Nuc7 2017 malliston nopeimmasta NUC7¡7BNH laatikosta (115mm x 111mm x 51mm) löytyy i7 iris 650 gpu:lla, 28w i7-7567U cpu on tosin vain 2/4t kivi mutta kellotaajuus on korkeahko.

Löytyykö amd:ltä vastaavia tuotteita?
Vastaan itse: Ei löydy!
...
Ja mitenkäse se prosessorien Wattimäärän suhde todelliseen tehon olikaan kun verrataan tilannetta useampi ydin pienemmillä kelloilla tai kaksi ydintä kovilla kelloilla jep sillä monta ydintä pienillä kelloilla tavalla saadaan aikaan paljon enempi todellista tehoa (kun Intelit on sulle tärkeitä vilkaise vaikka Xeoneja).

Kun nuo Ryzen ytimet tuolla käytetyllä GF valmistusprosessilla on osittaneet juuri sen että kun kellotaajutta lasketaan sitä Volttimäärää voi tiputtaa paljon eli monella ytimellä saadaan aikaan prosessori jolla on hyvin laskentatehoa ja pieni Wattimäärä eli Ryzen pohjaisen Apu prosssorin Neljällä ytimellä ja Kahdeksalla threadillla voi tehdä niin vähä Wattiseksi että se sopii siihen Nuckiin jossa Intel pelleilee vain kahden ytimen ja korkean kellon kanssa (sanoin että Intel pelleilee koska Intel voisi ihan helposti tuoda Neliydin prosessorin Nuckiin mutta ei sitä tee ennen kuin AMD:n kilpailu pakottaa sen siihen).

Löytyykö amd:ltä vastaavia tuotteita?
Vastaan itse: Ei löydy!
Tämän ketjun aihe on Raven Ridge -APU joten luulisi sinunkin tajuavan että puhe ei ole siitä mitä AMD:lla on juuri nyt myynnissä.


Huom! minä en missäänvaiheessa väittänyt että se Nuciin laitettu Raven Ridge Apu toimisi kaikki ytimet käytössä 3+Ghz taajuudella kun ei sen tarvi kaikki ytimet käytössä alle 3Ghz riittää hyvin kunhan se yhdellä tai kahdella ytimellä pystyy boostaamaan sinne 3+Ghz lukemiin.

Kun vielä katsotaan tuo Vega/NCU jonaka AMD sanoo olevan kehitetty korkeille taajuuksilla ja kun se kumminkin tehdään sillä samalla GF:n valmistusprosessilla on todennäköistä että siiinäkin Voltteja voi laskea paljon silloin kun kelllotaajutta tarvitaan vähemmän eli sekään ei ole Nuc tyylistä käyttöä ajatellen Wattiongelma.

Minähän en väitä että semmoinen tuote tulisi mutta koska se 300 piirisarja on olemassa ja koska on ilmeistä että Raven Ridge Apu taipuu tarpeeksi pieneen volttimäärään vaikka se on 4c/8t niin tuollianen tuote on mahdollinen.


Minä en tietankään voi auttaa jotakuta jolla mene alkkarit solmuun jo pelkästään siitä ajatuksesta että AMD kykenisi tekemään hyvän tuotteen.
Eivätkös ne erikseen kehiteltävät vähävirtaiset mobiilisuorittimet ole yleensä niitä, jotka on jotain max 15w vehkeitä, joissa suorituskyky on uhrattu pienen tehonkulutuksen alttarille?
No kun se että AMD:n työpöytä Raven Ridgen Watit vois olla jo alle 35W saa herran hepuliin niin ei se uskalla edes teoriassa ajatella että mitenalas niiden Mobiiliversoiden Watit voisi painua.


...
Raven Ridge ES 3.3GHz tehontarvetta ei kerrottu mutta luultavasti se kuluttaa puolet enemmän kuin em. nuc laatikon 2/4t 28w i7-7567U cpu + iris. 4/8t rr on epäilemättä mielenkiintoinen tuote, toisaalta itx- ja nuc kokoluokan koneissa verrokkeiksi kannattaa ottaa u-sarjan sijaan 7th gen t-luokan 35w suorittimet, mm. 4/8t 7700T kivi on melko väkevä ja saatavilla heti ;)
Kuten sanoi vertaa työpöytä ES (ts ei edes työpöytäversion lopulliset Watit) Intelin Nuckissa käyttämään U Mobiili prosesoriin eikä uskalla edes vihjaista siihen mahdolisuuteen että Raven Ridgestäkin tulee se Mobiili versio.
 
Viimeksi muokattu:

IcePen

Typo Generaatroti ;-)
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 966
Kun ajurit on keskeneräiset, ja kellot lopullisia alemmat niin tulokset voi parantua lopulliseen tuotteeseen, mutta ei ne todennäköisesti voi huonontua.

Vertailin noita GPGPU-testien tuloksia Sandran tietokannasta löytyviin GCN-tuloksiin samassa suorituskykyluokassa, ja sieltä löytyi keskimäärin tällaisia:

RX 460 (896 linjaa, 14 ydintä) 0.68 pix/c = 0.048 pix/c/ydin.
R7 370 (768 linjaa, 12 ydintä) 0.56 pix/c = 0.042 pix/c/ydin
HD 7700 tai R7 integroitu(Kaveri/Bristol Ridge tjsp) (512 linjaa, 8 ydintä) 0.39 pix/c = 0.049 pix/c/ydin

Ja tämä Raven Ridge-tulos:

11 Vega-/NCU-ydintä: 0.72 pix/c = 0.65 pix/c/ydin.

Eli tämän mukaan tällä workloadilla
1) Raven Ridgessä on vähintään n. 1.85x enemmän shader-vääntöä kuin samalla kellotaajuudella pyörivässä Kaverissa/Godavarissa/Carrizossa/Bristol Ridgessä.
2) Vega/NCU-arkkitehtuuria edustavat shader-prossut olisivat vähintään n. 1.35x nopeampia kuin aiempien GCN-näyttisten shader-prossut samalla kellotaajuudella.

Näkisin, että tähän suuntaan on turvallista tehdä jo JOTAIN johtopäätöksiä. Mutta sellainen huomio: Tämä on vain näyttisten shader-prossujen nopeus YHDELLÄ workloadilla. Pikselipuoli, teksturointi, näyttiksen etupää yms. voivat myös olla pullonkaulana jolloin grafiikka-workloadeilla nopeutus GCN->Vega/NCU voi olla selvästi pienempi, ja hiukan erilaisella koodilla nopeusero vain shader-prossuja käyttävällä koodillakin voi olla aivan toisenlainen.
Mutta vaikka se toteutuma normaalikäytössä olisi vain 0,5 kertaa tehokaampi kun otetaan huomioon että AMD on sanonut että NCU on suunniteltu toimimaan korkeammilla kellotaajuuksilla kuin GCN niin tilanne vaikuttaa ihan hyvältä.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 449
Mutta vaikka se toteutuma normaalikäytössä olisi vain 0,5 kertaa tehokaampi kun otetaan huomioon että AMD on sanonut että NCU on suunniteltu toimimaan korkeammilla kellotaajuuksilla kuin GCN niin tilanne vaikuttaa ihan hyvältä.
Oli ensin ajatusvirhe itsellä, mutta veikkaan että siinä tarkoitettiin 1,3 kertaa niin nopea kuin vanhat, ei 1,3 kertaa tehokkaampi (eli 2,3 kertaa niin nopea kuin vanhat)
 
Viimeksi muokattu:

IcePen

Typo Generaatroti ;-)
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 966
Sieltä on huhujen mukaan tulossa 2C/4T 3CU piirikin vähän myöhemmin, ...
Tuon 2C/4T 3CU kuulostaa siltä että se saatta olla kehitetty johonkin tietyyn käyttötarkoitukseen jollekkin asiakkaalle/asiakkaille, ajattelen lähinnä jotian infotaimen tyylistä päätettä tai jonkin laitteen (auto?) käyttöliittymää, eli se voi olla hyvinkin alhaisillla kelloilla sen lisäksi että siinä on vain kaksi prossu ydintä ja vain 3 graffa ydintä.
 

IcePen

Typo Generaatroti ;-)
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 966
Oli ensin ajatusvirhe itsellä, mutta veikkaan että siinä tarkoitettiin 1,3 kertaa niin nopea kuin vanhat, ei 1,3 kertaa tehokkaampi (eli 2,3 kertaa niin nopea kuin vanhat)
No se tekee aika hurjan eron, niin ison että tuolta minun 0,5 argumentilta tipahtaa pohja pois.

Mutta koska perustin samomani hkultalan lähteeseen ei tilanne välttämättä ole niin paha.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Teoriassa homma menee noin, jos kulutuksen pienentäminen onnistuu noin helposti niin miksi ihmeessä kumpikin valmistaja kehittelee vähävirtaisia mobiillisuorittimia?

Raven Ridge ES 3.3GHz tehontarvetta ei kerrottu mutta luultavasti se kuluttaa puolet enemmän kuin em. nuc laatikon 2/4t 28w i7-7567U cpu + iris. 4/8t rr on epäilemättä mielenkiintoinen tuote, toisaalta itx- ja nuc kokoluokan koneissa verrokkeiksi kannattaa ottaa u-sarjan sijaan 7th gen t-luokan 35w suorittimet, mm. 4/8t 7700T kivi on melko väkevä ja saatavilla heti ;)
Nyt ei vissiin puhuttu Atomista ja Jaguarista. Joten mitähän selität (taas)?

Ihan sama ydin pyörii kummankin valmistajan "oikeissa" läppärisiruissa.

ps. Onko tällä paskan suoltamisella oikeasti jotain lisäarvoa tälle foorumille?
 

sChoOlmAStEr

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
171
Ja mitenkäse se prosessorien Wattimäärän suhde todelliseen tehon olikaan kun verrataan tilannetta useampi ydin pienemmillä kelloilla tai kaksi ydintä kovilla kelloilla jep sillä monta ydintä pienillä kelloilla tavalla saadaan aikaan paljon enempi todellista tehoa (kun Intelit on sulle tärkeitä vilkaise vaikka Xeoneja).

Kun nuo Ryzen ytimet tuolla käytetyllä GF valmistusprosessilla on osittaneet juuri sen että kun kellotaajutta lasketaan sitä Volttimäärää voi tiputtaa paljon eli monella ytimellä saadaan aikaan prosessori jolla on hyvin laskentatehoa ja pieni Wattimäärä eli Ryzen pohjaisen Apu prosssorin Neljällä ytimellä ja Kahdeksalla threadillla voi tehdä niin vähä Wattiseksi että se sopii siihen Nuckiin jossa Intel pelleilee vain kahden ytimen ja korkean kellon kanssa (sanoin että Intel pelleilee koska Intel voisi ihan helposti tuoda Neliydin prosessorin Nuckiin mutta ei sitä tee ennen kuin AMD:n kilpailu pakottaa sen siihen).

Tämän ketjun aihe on Raven Ridge -APU joten luulisi sinunkin tajuavan että puhe ei ole siitä mitä AMD:lla on juuri nyt myynnissä.

Huom! minä en missäänvaiheessa väittänyt että se Nuciin laitettu Raven Ridge Apu toimisi kaikki ytimet käytössä 3+Ghz taajuudella kun ei sen tarvi kaikki ytimet käytössä alle 3Ghz riittää hyvin kunhan se yhdellä tai kahdella ytimellä pystyy boostaamaan sinne 3+Ghz lukemiin.

Kun vielä katsotaan tuo Vega/NCU jonaka AMD sanoo olevan kehitetty korkeille taajuuksilla ja kun se kumminkin tehdään sillä samalla GF:n valmistusprosessilla on todennäköistä että siiinäkin Voltteja voi laskea paljon silloin kun kelllotaajutta tarvitaan vähemmän eli sekään ei ole Nuc tyylistä käyttöä ajatellen Wattiongelma.

Minähän en väitä että semmoinen tuote tulisi mutta koska se 300 piirisarja on olemassa ja koska on ilmeistä että Raven Ridge Apu taipuu tarpeeksi pieneen volttimäärään vaikka se on 4c/8t niin tuollianen tuote on mahdollinen.

Minä en tietankään voi auttaa jotakuta jolla mene alkkarit solmuun jo pelkästään siitä ajatuksesta että AMD kykenisi tekemään hyvän tuotteen.

No kun se että AMD:n työpöytä Raven Ridgen Watit vois olla jo alle 35W saa herran hepuliin niin ei se uskalla edes teoriassa ajatella että mitenalas niiden Mobiiliversoiden Watit voisi painua.

Kuten sanoi vertaa työpöytä ES (ts ei edes työpöytäversion lopulliset Watit) Intelin Nuckissa käyttämään U Mobiili prosesoriin eikä uskalla edes vihjaista siihen mahdolisuuteen että Raven Ridgestäkin tulee se Mobiili versio.
Huhhuh, yritin lukea rivien välistä mutta tällä kertaa vuodatuksesi oli todella vaikeaa luettavaa.

Raven ridge apu saattaa toki olla tehokas myös kuristettuna ~30w "NUC" versiona. Toisaalta ES rr 3.0@3.3GHz taajuudesta ja 65w tdp arviosta voinee päätellä että apu suorittimista ei ole ensimmäiseksi tulossa vähävirtaisia malleja. Tehontarpeen arvioinnissa voinee käyttää 65-95w 1400-1800x ryzen suorittimia ja emolevyjä, niiden minimi kulutus näyttäisi oleva techpowerup saitin mittauksissa yli 40w .


Raven Ridge mobiileista en ole kuullut. Täältä löytyy tehokkaita ja vähävirtaisia alle 65w suorittimia.

Jos palataan ketjun alkupään postauksiin niin käsittääkseni sinä rupesit tässä ketjussa rakentelemaan ja myymään amd:n vähävirtaisia läppäreitä ja puolen litran htpc koneita. Joko et tiennyt tai unohdit sen että nuc kokoluokan koneet kuluttaa joutokäynnillä vain muutamia watteja ja täydessä kuormassa mallista riippuen 30-40w, kevyessä htpc käytössä tehontarve on tyypillisesti 10-25w.

Ryzen toimii jo tällähetkellä niin että se pärjää todella pienillä Volteilla silloin kun ei haeta kortkeita kelloja vaan halutaan säästää kulutuksessa joten noi Ryzen pohjaiset AMD kannettavat tulevat olemaan hyvin kilpailukykyisi Inteliä vastaan kun sen AMD koneen ei tarvi olla huomattavasti isommalla akulla tai huomattavasti tehottomampi niin kuin tällähetkellä on tilanne vaan se Ryzen pohjainen kannettava pystyy kokonsa ja tehonsa puolesta oleman täysin Intel kilpailijaa vastaava (kannettavissahan ei tarvita mitään 4+Gghz kelloja joten se että maksimi kellot on rajalliset ei ole ongelma).
Tuokaikki on täysin totta mutta ne tulee olemaan pääasissa valmiita merkkikoneita ei itsekasattuja tai pienen toimija erillisosista kasaamia ja myymiä.

Oletan esim. että Rave Ridgejä menee valmiina NUC tyylisinä koneina paljonkin HTPC yms käytöön, kun se pieni ja edullinen 300 piirisarja on täydellinen ratkaisu sellaiseen koneeseen enkä usko että sitä piirisarjaa tultaisiin näkemään juurikaan erillisemoissa joita myytäisiin itse koneensa kasaaville.

300 piiirisarjaan perustuva ITX emo olisi niin simppeli että se olisi hankala hinnoitella niiin että sen myynnistä saisi järkevän kokoisen summan rahaa katteeksi (prosentuaalinen kate voi olla suuri vaikka se euromääränä olisi luokkaa 10 centtiä tai alle).
 

CalEpitan

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
24.11.2016
Viestejä
1 702
Se on hyvä homma, eli halvoissakin läppäreissä ja pakettikoneissa tullaan näkemään 60fps@1080p pelisuorituskykyä, kun konsolit ja pc puoli siirtymässä 4K aikaan.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 449
Huhhuh, yritin lukea rivien välistä mutta tällä kertaa vuodatuksesi oli todella vaikeaa luettavaa.

Raven ridge apu saattaa toki olla tehokas myös kuristettuna ~30w "NUC" versiona. Toisaalta ES rr 3.0@3.3GHz taajuudesta ja 65w tdp arviosta voinee päätellä että apu suorittimista ei ole ensimmäiseksi tulossa vähävirtaisia malleja.
Se arvio oli "alle 65W" koska 65W ja 95W TDP-arvojen koodit tiedetään, eikä se ole kumpikaan niistä. Aiempien APU-piirien perusteella todennäköisimmät vaihtoehdot tuolle mallille olisi 20, 35 ja 45W.

Tämäkin ES on koodin mukaan mobiiliin tarkoitettu huolimatta AM4-kannasta (todennäköisin selitys AM4-kannalle löytyy uutisesta)
 

IcePen

Typo Generaatroti ;-)
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 966
Huhhuh, yritin lukea rivien välistä mutta tällä kertaa vuodatuksesi oli todella vaikeaa luettavaa.

Raven ridge apu saattaa toki olla tehokas myös kuristettuna ~30w "NUC" versiona. Toisaalta ES rr 3.0@3.3GHz taajuudesta ja 65w tdp arviosta voinee päätellä että apu suorittimista ei ole ensimmäiseksi tulossa vähävirtaisia malleja. Tehontarpeen arvioinnissa voinee käyttää 65-95w 1400-1800x ryzen suorittimia ja emolevyjä, niiden minimi kulutus näyttäisi oleva techpowerup saitin mittauksissa yli 40w .


Raven Ridge mobiileista en ole kuullut. Täältä löytyy tehokkaita ja vähävirtaisia alle 65w suorittimia.

Jos palataan ketjun alkupään postauksiin niin käsittääkseni sinä rupesit tässä ketjussa rakentelemaan ja myymään amd:n vähävirtaisia läppäreitä ja puolen litran htpc koneita. Joko et tiennyt tai unohdit sen että nuc kokoluokan koneet kuluttaa joutokäynnillä vain muutamia watteja ja täydessä kuormassa mallista riippuen 30-40w, kevyessä htpc käytössä tehontarve on tyypillisesti 10-25w.
Olit spoilerin alle piilottanut sen faktan että Ryzen 1700 vei vain 43W eli kun tehdään suoraan vastaava vain 4 ydintä sisältävä malli se todennäköisesti vie korkeintaan 21.5W eli jos rajaksi laitaa sen mainitsemasi 35W mukaan mahtuu helposti GPU niin että kummatkin sekä CPU että GPU käy täysillä kelloilla ja kun kellot on pinemmän jäädään selvästi alle sen 35W lukeman eli Nuckin käyvä Ryzen+Ncu Apu on helppoo tehdä.

Jos palataan ketjun alkupään postauksiin niin käsittääkseni sinä rupesit tässä ketjussa rakentelemaan ja myymään amd:n vähävirtaisia läppäreitä ja puolen litran htpc koneita. Joko et tiennyt tai unohdit sen että nuc kokoluokan koneet kuluttaa joutokäynnillä vain muutamia watteja ja täydessä kuormassa mallista riippuen 30-40w, kevyessä htpc käytössä tehontarve on tyypillisesti 10-25w.
En unohtanut, ei ole minun ongelma se että näyttää olevan todennäköistä että Ryzen+Ncu pohjaisen Apun näyttää pystyvän helposti tekemään noihin Wattirajoihin.

Vain sinulle on ongelma se että Ryzen Apu taipuisin niin alhaisiin Wattilukemiin kellekkään muulle se ei ole ongelma.

Muuten kun sainoin
"Ryzen pohjaiset AMD kannettavat tulevat olemaan hyvin kilpailukykyisi Inteliä vastaan"
En sanonut että ne olisivat kaikissa suhteissa parempia kuin Intelin vaan että ne on riitävänhyviä suhteessa Intelin tarjontaan ja suhteessa AMD laitteiden hintatasoon verrattuna Intel laitteisiin, oletan että kaikki muut ymmärtsivät tämän merkityksen mutta sChoOlmAStEr:ille nyt on jo se ajatus että AMD kykenisi tekmään mitään kilpailukykyistä täysin kestämätön (siksi hän ei pysty itse näkemään tuota totuutta että puolikas Ryzen 1700 on vain 21,5W).

PS Jos ette tarkistaneet sitä sChoOlmAStEr:in Intel prosessori linkiä niin santakana olevat pelkät prosessorit (ts päälle tarvii kaiken muun) maksoi Intelin mukaan 303$ - 568$ joten pidän hyvänä sitä että Ryzen Aput tuovat vaihtoehdon tälle ryöstöhinnoittelulle.

Se on hyvä homma, eli halvoissakin läppäreissä ja pakettikoneissa tullaan näkemään 60fps@1080p pelisuorituskykyä, kun konsolit ja pc puoli siirtymässä 4K aikaan.
Juuri näin kun AMD tarjoaa siihen hintaluokkaan 4c/8t CPU:n riittävillä kelloila sen riittävän tehokkaan iGPU:n lisäksi kun Intel taas tinkiin edullisissa malleissa sekä CPU:n että iGPU:n kyvyistä että saisi myytyä kalliinmanpään iGPU prosesorejaan.

Muuten plussaa CalEpitan:ille siitä että kerrankin oli asiapostaus joka piti paikkansa eikä ollut mitään täyttä haihattelua ilman toteutumismahdolisuutta.
 
Viimeksi muokattu:

CalEpitan

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
24.11.2016
Viestejä
1 702
Onhan meillä nytkin 35 wattisia tehokkaita prosessoreita esim Core i7 7700T jossa on joku low-power asetuskin jolloin se on 25 wattinen. Sen kylkeen joku parin sadan näyttis niin pyörii uudetkin pelit ja vehkeet.
 

IcePen

Typo Generaatroti ;-)
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 966
Onhan meillä nytkin 35 wattisia tehokkaita prosessoreita esim Core i7 7700T jossa on joku low-power asetuskin jolloin se on 25 wattinen. Sen kylkeen joku parin sadan näyttis niin pyörii uudetkin pelit ja vehkeet.
Juu sitten se on 50W raahattava (mikäli prossu on lowpower tilassa ja näyttis vie vain 25W) eikä edes edullinen.

  • TDP 35 W
  • Configurable TDP-down Frequency 1.90 GHz
  • Configurable TDP-down 25 W
25W:atilla kyseinen prosessori on enää 1,9 Ghz eli kun Ryzen pohjaisissakin aletan tinkimään kelloja yhtä alas myös sen Watit alkaa olemaan täysin vastaavat tai alle (Ryzen 1700 puolikas veisi vain 21,5W ilman alikellotuksia) kuin tuolla Intel vaihtoehdolla.
 
Viimeksi muokattu:

sChoOlmAStEr

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
171
Olit spoilerin alle piilottanut sen faktan että Ryzen 1700 vei vain 43W eli kun tehdään suoraan vastaava vain 4 ydintä sisältävä malli se todennäköisesti vie korkeintaan 21.5W eli jos rajaksi laitaa sen mainitsemasi 35W mukaan mahtuu helposti GPU niin että kummatkin sekä CPU että GPU käy täysillä kelloilla ja kun kellot on pinemmän jäädään selvästi alle sen 35W lukeman eli Nuckin käyvä Ryzen+Ncu Apu on helppoo tehdä.

...jarjar...
1700 suorittimen, emolevyn ja muistien idle kulutus oli siis vain 43w, kerrokko vielä millä kaavalla saat puolitetun 1700:n tai raven ridge 4/8t apun, emolevyn ja muistit toimimaan 21.5watilla!

 

TheMeII

Übertaktungspotenzial
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
6 985
1700 suorittimen, emolevyn ja muistien idle kulutus oli siis vain 43w, kerrokko vielä millä kaavalla saat puolitetun 1700:n tai raven ridge 4/8t apun, emolevyn ja muistit toimimaan 21.5watilla!

Äsken raja oli 35 nyt 21.5W.
 

sChoOlmAStEr

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
171
Äsken raja oli 35 nyt 21.5W.
:facepalm:
Ryzen 1700 vei vain 43W eli kun tehdään suoraan vastaava vain 4 ydintä sisältävä malli se todennäköisesti vie korkeintaan 21.5W eli jos rajaksi laitaa sen mainitsemasi 35W mukaan mahtuu helposti GPU niin että kummatkin sekä CPU että GPU käy täysillä kelloilla ja kun kellot on pinemmän jäädään selvästi alle sen 35W lukeman eli Nuckin käyvä Ryzen+Ncu Apu on helppoo tehdä.
1700 setti kulutti tyhjäkäynnillä 43w. 4c Raven Rirgen apun näytönohjain, emolevy ja muistit ei tietääkseni toimi pyhällä hengellä.
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
237 474
Viestejä
4 163 464
Jäsenet
70 414
Uusin jäsen
O&G

Hinta.fi

Ylös Bottom