AMD:n Lisa Su kommentoi näytönohjainten säteenseurantatukea

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 543
AMD:n toimitusjohtaja Lisa Su on kommentoinut Credit Suissen teknologiakonferenssissa näytönohjainten säteenseurantaa ja yhtiön tukea sille.
Suoraa vastausta esimerkiksi Navin mahdollisesta säteenseurantatuesta ei saatu, mutta Su kertoi yhtiön tekevän yhteistyötä kehittäjien kanssa sekä rauta- että ohjelmistopohjaisen säteenseurannan saralla. Hän kommentoi lisäksi, että säteenseuranta on tärkeä edistysaskel erityisesti kun se saadaan keskiluokan näytönohjaimiin, mutta tärkeidenkin teknologioiden vaativan aikaa yleistyäkseen.

Alla lainauksena koko kysymys vastauksineen.
John Pitzer

One question I get asked, it's our opinion that we're probably too early on the content side for ray tracing to be really important in the near term, but with NVIDIA’s new architecture around Turing, how do you think about your ability to compete with ray tracing? I think you guys do it vis-à-vis software emulation. Is that an effective solution? Is there plans to try to bring out a more silicon based solution, or how do you think about the share dynamics as ray tracing becomes a bigger part of the content side of the gaming?


Lisa Su

Yes. And if I take a step back and just talk about the overall GPU market I think we believe we will be very competitive overall and that includes the high-end of the GPU market. Obviously, there are some new products out there from our competition. We will have our set of new products as well and we'll be right there in the mix. As it relates to ray tracing in particular, I think it's an important technology. But as with all important technologies it takes time to really have the ecosystem adopt. And we are working very closely with the ecosystem on both hardware and software solutions and expect that ray tracing will be an important element especially as it gets more into the mainstream frankly of the market
Lähde: https://seekingalpha.com/article/42...d-annual-credit-suisse-technology?part=single
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 055
Kyllä Nvidian vanhemmat näytönohjaimetkin tukevat sitä jollain tasolla softalla. Mistä muualta Nvidia olisi repinyt sen "up 10x performance"?

Täytyy vaan katsoa, yleistyykö tämä, ja millä aikataululla.. Voipi olla, että RTX 2080 Ti:n tehoinen säteenseurantakortti on 2021 hintaluokassa 300€, jolloin ei kannattanut olla early adopter ja ostaa teknologiaa sen ollessa lapsenkengissään..
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 543
Kyllä Nvidian vanhemmat näytönohjaimetkin tukevat sitä jollain tasolla softalla. Mistä muualta Nvidia olisi repinyt sen "up 10x performance"?

Täytyy vaan katsoa, yleistyykö tämä, ja millä aikataululla.. Voipi olla, että RTX 2080 Ti:n tehoinen säteenseurantakortti on 2021 hintaluokassa 300€, jolloin ei kannattanut olla early adopter ja ostaa teknologiaa sen ollessa lapsenkengissään..
Softapohjainen säteenseuranta on ollut mahdollista näytönohjaimilla pienen ikuisuuden, en ole varma mistä lähtien mutta hatusta muistelisin että viimeistään DX10-näyttiksillä oli säteenseurantatoteutuksia. NVIDIAn OptiX on ollut olemassa ainakin vuodesta 2009 lähtien.
Tässä "uudessa tulemisessa" kyse on niiden säteenseurantahommien kiihdyttäminen dedikoidulla raudalla
 

Vermon

Ph.D. in Wisdom Sciences
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
484
Ainakin gf 8800 gtx:llä tuli jo ajeltua jotain tosiaikaisia säteenseurantahommeleita.
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
854
Toivotaan että nuo väitteet kilpailukykyisestä high-endistä pitävät paikkansa eikä siinä mene samanlaista ikuisuutta kuin bulldozerin kanssa. AMD:llä ei kauheasti ole varaa dedikoida piirin pinta-alaa säteenseurantaan niinkauan kun se ei ole kilpailukykyinen tehoissa muuten, ja kyllähän tuosta vastauksesta jää sellainen vaikutelma ettei ihan heti ole heiltä tulossa mitään RT:hen liittyvää.
 

Vermon

Ph.D. in Wisdom Sciences
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
484
Toivotaan että nuo väitteet kilpailukykyisestä high-endistä pitävät paikkansa eikä siinä mene samanlaista ikuisuutta kuin bulldozerin kanssa. AMD:llä ei kauheasti ole varaa dedikoida piirin pinta-alaa säteenseurantaan niinkauan kun se ei ole kilpailukykyinen tehoissa muuten, ja kyllähän tuosta vastauksesta jää sellainen vaikutelma ettei ihan heti ole heiltä tulossa mitään RT:hen liittyvää.
Eipä ole AMD tainnut tehdä suurikokoisia monoliittipiirejä muutenkaan pitkään aikaan, joten kyllähän ne sieltä varmasti saisivat vaikka "heti" halutessaan kilpailukykyisen piirin pihalle, jos vaan näkisivät sen taloudellisesti kannattavaksi.

edit: lisätty puuttuva sana
 
Viimeksi muokattu:

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 543
Eipä ole AMD tainnut tehdä monoliittipiirejä muutenkaan pitkään aikaan, joten kyllähän ne sieltä varmasti saisivat vaikka "heti" halutessaan kilpailukykyisen piirin pihalle, jos vaan näkisivät sen taloudellisesti kannattavaksi.
GCN:ien suorituskyky/mm^2 on heikompi kuin Pascaleilla
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 109
Eipä ole AMD tainnut tehdä monoliittipiirejä muutenkaan pitkään aikaan, joten kyllähän ne sieltä varmasti saisivat vaikka "heti" halutessaan kilpailukykyisen piirin pihalle, jos vaan näkisivät sen taloudellisesti kannattavaksi.
Mitähän ihmettä nyt oikein tarkoitat "monoliittipiirillä" ?

Viimeinen ei-monoliittinen näyttispiiri mikä tulee mieleen on Voodoo 2, eikä se ole AMDn tekemä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 011
Softapohjainen säteenseuranta on ollut mahdollista näytönohjaimilla pienen ikuisuuden, en ole varma mistä lähtien mutta hatusta muistelisin että viimeistään DX10-näyttiksillä oli säteenseurantatoteutuksia. NVIDIAn OptiX on ollut olemassa ainakin vuodesta 2009 lähtien.
Tässä "uudessa tulemisessa" kyse on niiden säteenseurantahommien kiihdyttäminen dedikoidulla raudalla
Karkeasti ottaen siitä lähtien kun shadereilla pystyi oikeasti ajamaan vapaasti kirjoitettua koodia, jolla on koko gpu:n muistiavaruus käytössä jne.

Ts. Jostain unified shadereiden tulemisesta asti tjsp. Se säteiden osumapolygonien/pisteiden ja kulmien laskenta vaan vaatii erittäin paljon kellojaksoja yhdellä shadercorella, joten shadereita tarvitaan todella paljon ja korkeilla kelloilla, jotta voidaan laskea edes jotain reaaliaikaisesti mitenkään järkevillä rays/pixel määrillä.

Uusi tuleminen nvidian implementaatiossa tosiaan vaan kiihdyttää tuota yhtä kohtaa dedikoidulla raudalla, kuten sanoit, joka vapauttaa niitä shadereita tekemään jotain muuta sillä aikaa.
 

Vermon

Ph.D. in Wisdom Sciences
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
484
Mitähän ihmettä nyt oikein tarkoitat "monoliittipiirillä" ?

Viimeinen ei-monoliittinen näyttispiiri mikä tulee mieleen on Voodoo 2, eikä se ole AMDn tekemä.
Ohops, sieltä jäi puuttumaan sana "suurikokoisia".
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 109
Ohops, sieltä jäi puuttumaan sana "suurikokoisia".
Itse kyllä luokittelisin Vega 10n 484mm² suurikokoiseksi.

Se on suurempi kuin esimerkiksi Titan Xp, ja se on käytännössä samankokoinen kuin esimerkiksi 18-ytiminen Xeon Gold 6154-prosessori jota myydään $3543 suositushinnalla.
 

Vermon

Ph.D. in Wisdom Sciences
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
484
Itse kyllä luokittelisin Vega 10n 484mm² suurikokoiseksi.

Se on suurempi kuin esimerkiksi Titan Xp, ja se on käytännössä samankokoinen kuin esimerkiksi 18-ytiminen Xeon Gold 6154-prosessori jota myydään $3543 suositushinnalla.
Noniin, Vega unohtui itseltä kokonaan. Seison korjattuna!
Täytyy mennä päivittämään omat tiedot ajantasalle, ennen kuin tulen enempää mutuilemaan kahvipörinöissäni.
 

Marti77

Team H2O
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
4 422
Pääasia että AMD saisi edes jotain tehokkampaa piiriä ulos vaikka säteenseuranta tuki olisi poissa kun tällä hetkellä markkinat kärsivät ja se näkyy suoran hinnoissa.
Myös parin vuoden päästä intel tulee mukaan ja jos amd tilanne ei parane niin se tietää vaikeita aikoja.
 

aop

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 373
Mitähän ihmettä nyt oikein tarkoitat "monoliittipiirillä" ?

Viimeinen ei-monoliittinen näyttispiiri mikä tulee mieleen on Voodoo 2, eikä se ole AMDn tekemä.
Eikö G80 jotain IO hommia ollut erillisellä piirillä?
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 543
Eikö G80 jotain IO hommia ollut erillisellä piirillä?
RAMDAC ja näyttöohjaimet olivat, varmuutta ei ole mutta huhuissa puhuttiin saantojen parantamisesta muistaakseni (eli G80:ssakin olisi ollut ne mutta poistettu käytöstä saantojen parantamiseksi)
Veikkaisin että tässä viitattiin kuitenkin monoliittipiireillä nimenomaan vain suurikokoisiin piireihin
 
Liittynyt
30.03.2018
Viestejä
201
Eipä ole AMD tainnut tehdä suurikokoisia monoliittipiirejä muutenkaan pitkään aikaan, joten kyllähän ne sieltä varmasti saisivat vaikka "heti" halutessaan kilpailukykyisen piirin pihalle, jos vaan näkisivät sen taloudellisesti kannattavaksi.

edit: lisätty puuttuva sana
Mistä päättelet että amd saisi vaikka "heti" kilpailukykyisen rt palikan esim. vegan kaveriksi?
 

Vermon

Ph.D. in Wisdom Sciences
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
484
Mistä päättelet että amd saisi vaikka "heti" kilpailukykyisen rt palikan esim. vegan kaveriksi?
Muistelin (väärin), että AMD ei ole tehnyt yhtään suurikokoista monoliitti-GPU:ta vuosiin, joten tähän (väärään muistikuvaan) perustuen olisi varaa lyödä vaan lisää raakaa laskentatehoa samalle piille tarvittaessa, jos se olisi taloudellisesti järkevää AMD:n mielestä. RT-raudan taas itsessään ei pitäisi viedä kovinkaan kummoisesti tilaa yleiskäyttöisiin varjostinyksiköihin verrattuna, mutta ajattelin muutenkin lähinnä perinteistä rasterointisuorituskykyä tässä.

tl;dr Tuon aikaisemman kommentin voi siis unohtaa.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 109
Mistä päättelet että amd saisi vaikka "heti" kilpailukykyisen rt palikan esim. vegan kaveriksi?
Eipä siinä törmäystarkastusraudassa(mikä nvidialta löytyy) ole mitään kovin monimutkaista tai algoritmisesti vaikeaa, ainakaan jos rajapinta lyö lukkoon BVH-puun yksityiskohdat, jolloin sitä ei pääse optimoimaan (en ole varma, lyökö, en ole tutustunut DXR-rajapintaan). Jo ekasta versiosta saa ihan "kilapilukykyisen" jos siitä vaan tekee tarpeeksi järeän.

Se vaan vaatii suuren määrän laskentatehoa(vie paljon pinta-alaa, valmistuskustannuksia) ja muistikaistaa(tämä ei ole ongelma AMDlle)

Sen sijaan siihen liittyvät kohinanvaimennusalgoritmit ja puunrakennus on monimutkaisemmat jutut, joissa on enemmän optimoitavaa.

nVidialla on tensoriytimensä osittain juuri neuroverkkopohjaista kohinanvaimennusta varten, mutta perinteisellä shader-koodilla voidaan kuitenkin päästä tätä parempaan tulokseen, joten mitään tarvetta neuroverkkokiihdyttimille ei tämän takia ole.

Ja puunrakentamisen nVidiakin tekee tällä hetkellä täysin softalla. En ole varma, että CPUlla vaiko näyttiksen shader-prosessoreilla.


Mutta kaiken kehittämiseen menee kuitenkin se vähintään pari vuotta. Navissa ei törmäystarkastusyksiköitä tule olemaan, ellei AMD ole niitä viimeistään joskus 2016 ole niitä jo alkanut kehittää.
 

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 717
Ja puunrakentamisen nVidiakin tekee tällä hetkellä täysin softalla. En ole varma, että CPUlla vaiko näyttiksen shader-prosessoreilla.
"RTX on" tehovaatimuksissa/suosituksissa nousi todella paljon myös cpu vaatimus. Voisiko siitä päätellä jotain?
 

Stringer

╭∩╮(︶︿︶)╭∩╮
Premium+ ☆☆☆
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
543
Softapohjainen säteenseuranta on ollut mahdollista näytönohjaimilla pienen ikuisuuden, en ole varma mistä lähtien mutta hatusta muistelisin että viimeistään DX10-näyttiksillä oli säteenseurantatoteutuksia. NVIDIAn OptiX on ollut olemassa ainakin vuodesta 2009 lähtien.
Tässä "uudessa tulemisessa" kyse on niiden säteenseurantahommien kiihdyttäminen dedikoidulla raudalla
Siis onhan säteitä seurailtu softalla jo pieni ikuisuus. En tiedä ihan tarkkaan milloin se on keksitty, mutta kyllä moista renderöintiä harrastin jo dos:lla.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 543
Siis onhan säteitä seurailtu softalla jo pieni ikuisuus. En tiedä ihan tarkkaan milloin se on keksitty, mutta kyllä moista renderöintiä harrastin jo dos:lla.
Toki, mutta ei näytönohjaimella laskettuna, se tuli vasta verrattain vapaasti ohjelmoitavien shadereiden myötä
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 076
En yllättyisi jos AMD:lta tulisi joku mcm ratkaisu RT:hen jos tuo on viiveiden suhteen mitenkään realistinen ratkaisu.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 543
En yllättyisi jos AMD:lta tulisi joku mcm ratkaisu RT:hen jos tuo on viiveiden suhteen mitenkään realistinen ratkaisu.
Jos siinä olisi tarvittavat määrät rekistereitä ja muisteja se voisi olla jopa nopeampaa kun ei veisi rekisteritilaa shadereilta kuten NVIDIAlla tällä hetkellä. Mutta todennäköisesti se olisi myös pirun kallis ratkaisu
 

IcePen

Typo Generaatroti ;-)
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 979
Toivotaan että nuo väitteet kilpailukykyisestä high-endistä pitävät paikkansa eikä siinä mene samanlaista ikuisuutta kuin bulldozerin kanssa. AMD:llä ei kauheasti ole varaa dedikoida piirin pinta-alaa säteenseurantaan niinkauan kun se ei ole kilpailukykyinen tehoissa muuten, ja kyllähän tuosta vastauksesta jää sellainen vaikutelma ettei ihan heti ole heiltä tulossa mitään RT:hen liittyvää.
Sotkit Sun sanomisia se ei sanonut High End Raytrecing rauta vaan pelkkästää High End rauta (huomaa siinä yhteydesä ei viitattu säteenseurantaan).

Eli kyllä AMD:ltä on tulossa High End näytönohjairautaa mutta siinä ei ole rauta säteenseurantaa.
 

IcePen

Typo Generaatroti ;-)
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 979
Siis onhan säteitä seurailtu softalla jo pieni ikuisuus. En tiedä ihan tarkkaan milloin se on keksitty, mutta kyllä moista renderöintiä harrastin jo dos:lla.
Yksi Amigan esittelydemoista oli säteenseuranta demo (siinä oli muistaakseni sen punavalkoinen Amga pallo, kartio ja teksti Amiga) ts ainakin 1980 luvulta lähtien.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 011
MCM pilkottu gpu on epätriviaali ongelma ratkaistavaksi ja tarvitsee joko silicon interposerin tai EMIB-ratkaisun tarjotakseen tarpeeksi korkean kaistanleveyden ja matalan latenssin väylän sirujen välille. Eri sirut kun tarvitsevat kaikki nopean pääsyn siruille yhteiseen muistiin. Se nostaa hinnan väkisinkin aika korkealle.

Toki jossain 500+€ hintaluokissa se saattaisi olla yksi vaihtoehto, mutta kehityskustannukset ovat aika korkeat, varsinkin kun 7nm prosessi on tulossa pian mahdollistaen perinteisellä ”monoliittipiirillä” ison kasan lisätransistoreita.

En olisi niinkään varma, että MCM on gpu-käytössä fiksu asia heterogeenisillä siruilla. Kahden tai kolmen mid-size monoliitti-gpu:n kanssa ehkä ennemmin.
 

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 717
MCM pilkottu gpu on epätriviaali ongelma ratkaistavaksi ja tarvitsee joko silicon interposerin tai EMIB-ratkaisun tarjotakseen tarpeeksi korkean kaistanleveyden ja matalan latenssin väylän sirujen välille. Eri sirut kun tarvitsevat kaikki nopean pääsyn siruille yhteiseen muistiin. Se nostaa hinnan väkisinkin aika korkealle.

Toki jossain 500+€ hintaluokissa se saattaisi olla yksi vaihtoehto, mutta kehityskustannukset ovat aika korkeat, varsinkin kun 7nm prosessi on tulossa pian mahdollistaen perinteisellä ”monoliittipiirillä” ison kasan lisätransistoreita.
Toisaalta mcm yhdellä GPU "chipletillä" ja erillisellä IO piirillä voisi olla järkevä. Silloin se chiplet olisi pienempi ja helpommin valmistettavissa. Sitten voisi olla myös erillinen RT chiplet. Mutua mutua, mutta eipä olisi tuota useamman GPU chipletin väyläongelmaa. Toki joskus voisi tulla myös kortti kahdella GPU chipletillä ns. crossfire konffissa.
 

IcePen

Typo Generaatroti ;-)
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 979
Toisaalta mcm yhdellä GPU "chipletillä" ja erillisellä IO piirillä voisi olla järkevä. Silloin se chiplet olisi pienempi ja helpommin valmistettavissa. Sitten voisi olla myös erillinen RT chiplet. Mutua mutua, mutta eipä olisi tuota useamman GPU chipletin väyläongelmaa. Toki joskus voisi tulla myös kortti kahdella GPU chipletillä ns. crossfire konffissa.
Ei ole mitään järkeä tehdä IO pullonkaula yhdenainoan GPU chipletin ja sen muistien väliin ja se IO piiri olisi niin pieni että se ei hyödyttäisi kokonsakaan puolesta yhtään mitään.

Ts kyseessä olisi GPU:n palastelu vain palastelun vuoksi ilman mitään hyötyä.

Chiplet + IO systeemistä on hyötyä vain jos niitä chiplettejä on huomattavasti enempi kuin 1.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 076
Ei ole mitään järkeä tehdä IO pullonkaula yhdenainoan GPU chipletin ja sen muistien väliin ja se IO piiri olisi niin pieni että se ei hyödyttäisi kokonsakaan puolesta yhtään mitään.

Ts kyseessä olisi GPU:n palastelu vain palastelun vuoksi ilman mitään hyötyä.

Chiplet + IO systeemistä on hyötyä vain jos niitä chiplettejä on huomattavasti enempi kuin 1.
Tuossa nyt on melkoista spekulaatiota sen suhteen miksi chiplet ratkaisu olisi kaikin puolin järkevä. Ei siis suoraan raytracingiin liittyvä vaan ihan AMD strategiaan ylipäätään.
 

IcePen

Typo Generaatroti ;-)
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 979
Tuossa nyt on melkoista spekulaatiota sen suhteen miksi chiplet ratkaisu olisi kaikin puolin järkevä. Ei siis suoraan raytracingiin liittyvä vaan ihan AMD strategiaan ylipäätään.
Vaikka kuinka nakot video linkejä se ei muuta totuutta siitä että yhden ainaon Chipletin sisältävässä systeemissä (oli se sitten GPU tain CPU) ei ole mitään järkeä.

En ole katsonut tuota koko videota läpi mutta pikkasen epäilen että siinä ei esitetä systeemiä jossa olisi yksi ainoa Chiplet ja IO piiri, meinaan kun tuolla kanavalla ei normaalisiti ihan totaalisisa älytömyyksiä esitetä.


Se täytyy tosin sanoa että AdoredTV näyttää palanneen vähän paremmin maanpinnalle siitä miten se välissä menin täysin uffaffaa satuiluksi, ts on mulla taas tilattuna kanavana kun välissä ei ollut noiden sekoilujen takia.
 
Viimeksi muokattu:

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 543
Sotkit Sun sanomisia se ei sanonut High End Raytrecing rauta vaan pelkkästää High End rauta (huomaa siinä yhteydesä ei viitattu säteenseurantaan).

Eli kyllä AMD:ltä on tulossa High End näytönohjairautaa mutta siinä ei ole rauta säteenseurantaa.
Ei, vaan high end rautaa tulee ja siinä saattaa olla tai olla olematta rt-rautaa
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 543
Tuossa nyt on melkoista spekulaatiota sen suhteen miksi chiplet ratkaisu olisi kaikin puolin järkevä. Ei siis suoraan raytracingiin liittyvä vaan ihan AMD strategiaan ylipäätään.
Katsomatta videota niin suunnitelmat GPU-chipleteistä vaativat tällä haavaa monimutkaisen ja kalliin aktiivisen interposerin että homma toimisi edes teoriassa
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 109
Tuossa nyt on melkoista spekulaatiota sen suhteen miksi chiplet ratkaisu olisi kaikin puolin järkevä. Ei siis suoraan raytracingiin liittyvä vaan ihan AMD strategiaan ylipäätään.
Tunnin video , huoh.

Voisiko saada niinkuin muutamalla lauseella ne n. kolme oleellista pointtia sieltä?

(voisin sitten kertoa, mikä niissä pointeissa on vikana, mutta en todellakaan ala tuhlaamaan tuntia tuollaisen katsomiseen. Se n. vartti mitä joskus olen noiden videoihin haaskannut aikaani ei todellakaan ole vakuuttanut).

Käytännössä ainoa järkevä "chiplet-jako" nykytekniikalla on sellainen, että siellä on dram-prosessilla tehtyjä "muisti-chiplettejä"(HBM) sekä yksi "logiikka-chipletti". Rakenne joka oli jo Vegassa ja Furyssä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 011
Ei, vaan high end rautaa tulee ja siinä saattaa olla tai olla olematta rt-rautaa
Tässä vaiheessa tiedetään käytännössä varmuudella, että RT-spesifistä rautaa ei tule seuraavan genin AMD:stä löytymään. Johan se on useampaan kertaan kerrottu AMD:n suunnalta.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 543
Tässä vaiheessa tiedetään käytännössä varmuudella, että RT-spesifistä rautaa ei tule seuraavan genin AMD:stä löytymään. Johan se on useampaan kertaan kerrottu AMD:n suunnalta.
Eihän sitä ole todettu kertaakaan AMDn puolelta vaikka jotkut konekäännöksiin sokeasti luottaneet niin uutisoivat tovi sitten.
Natiivin japanilaisen ja asian sanastoakin tunteva käänsi saman haastattelun pätkän joka löytyy meidänkin uutisesta. Se mitä sielläkin sanottiin ja nyt Su käytännössä toisti oli että RT peleissä ei tule yleistymään ennen kuin RT-rautaa on lowendistä highendiin, ei että AMD toisi vasta kun saavat joka luokkaan (kuten konekääntäjään sokeasti luottaneet uutisoivat)

Se japanilaisten tekemä haastattelu ja mitä Su nyt sanoi on kaikki mitä AMD on käytännössä asiasta puhunut ja nytkin sanoivat työskentelevänsä kehittäjien kanssa sekä rauta että softapuolen kanssa (mikä ei toki myöskään tarkoita että rautaa Navissa olisi)
 

IcePen

Typo Generaatroti ;-)
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 979
Tunnin video , huoh.

..
Jooh niin on ... mut ei toi Abored nyt kumminkaan eksy jaaritelemaan vaika joistakin kylmäjuotoksista videossa jossa oli tarkoitus puhua GPU ytimistä niin kuin se Redgamingtech jaarittelija aina tekee todella ärsyttävää kun sillä olisi ihan milenkiintoistakin sanottavaa mutta hermot menee kun se alkaa aina jaaritella niitänäitä jotka ei mitenkään liity varsinaiseen aiheeseen.

Kyllä Aboredkin jaarittelee mutta sen jaarittelu sentään pysyy suurnpiirtein aiheessa.

PS En itse ole yrittänyt vielä katsoa/kuunnella tuota tunnin videota, se kun alkoi pitkillä jaaritteluvaroituksilla ...
 
Viimeksi muokattu:

IcePen

Typo Generaatroti ;-)
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 979
Eihän sitä ole todettu kertaakaan AMDn puolelta vaikka jotkut konekäännöksiin sokeasti luottaneet niin uutisoivat tovi sitten.
Natiivin japanilaisen ja asian sanastoakin tunteva käänsi saman haastattelun pätkän joka löytyy meidänkin uutisesta. Se mitä sielläkin sanottiin ja nyt Su käytännössä toisti oli että RT peleissä ei tule yleistymään ennen kuin RT-rautaa on lowendistä highendiin, ei että AMD toisi vasta kun saavat joka luokkaan (kuten konekääntäjään sokeasti luottaneet uutisoivat)

Se japanilaisten tekemä haastattelu ja mitä Su nyt sanoi on kaikki mitä AMD on käytännössä asiasta puhunut ja nytkin sanoivat työskentelevänsä kehittäjien kanssa sekä rauta että softapuolen kanssa (mikä ei toki myöskään tarkoita että rautaa Navissa olisi)
Aika epätoivoista tuo sun toive että jo seuraava AMD High end piiri olisi pelisäteenseuranta raudan sisältävä kun jos niin olisi niin kyllä Su olisi siitä paremman vihjeen antanut kun kaikki mitä AMD on sanonut High End säteeseurannasta on liitynyt vain ja ainostaan hyötykäyttö puoleen joka on melko eri asia.

Ainoa mitä se kunnollinen käänös Japanista varmuudella sanoi oli se että se ei täysinpoissulkenut sitä mahdolisuutta että AMD rautaa käytettäisiin jossakin (hyöty) säteenseuranta tarkoituksessa, mutta se että kyseeesä olisi nimenomaan pelisäteenseuranta on oman toiveajattelusi lisäys.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 543
Aika epätoivoista tuo sun toive että jo seuraava AMD High end piiri olisi pelisäteenseuranta raudan sisältävä kun jos niin olisi niin kyllä Su olisi siitä paremman vihjeen antanut kun kaikki mitä AMD on sanonut High End säteeseurannasta on liitynyt vain ja ainostaan hyötykäyttö puoleen joka on melko eri asia.

Ainoa mitä se kunnollinen käänös Japanista varmuudella sanoi oli se että se ei täysinpoissulkenut sitä mahdolisuutta että AMD rautaa käytettäisiin jossakin (hyöty) säteenseuranta tarkoituksessa, mutta se että kyseeesä olisi nimenomaan pelisäteenseuranta on oman toiveajattelusi lisäys.
Mikä toive? Oion vain väitteitä jotka eivät pidä paikkaansa, asiat mitä AMD on puhunut Navista ei sano että siinä olisi rautaa tai että siinä ei olisi rautaa. En ole missään kohtaa sanonunt että uskoisin, toivoisin tai mitään muuta että siinä olisi RT-rautaa.
 

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 717
No tämä. Mää kattomassa jotain tunnin videota joka on perustelemattomana vain foorumipostaus.
Jatkossa noista saattaa löytyä myös kirjoitetut versiot.. mutta ei vielä.

Pitkä video jossa spekuloidaan että ps5 navi käyttäisi erillistä IO piiriä kuten epyc2. Sama IO piiri sekä cpu, että gpu chipleteille. Sama zen chiplet toimisi kaikkialla epycistä konsoleihin, jolloin sen binnaaminen olisi todella kätevää. Navin "nextgen memory" olisi siis tuo erillinen IO piiri, joka tukisi ddr4 + gddr6 + hbm2. Valmistaja voisi itse valita mitä käyttää milloinkin. IO piirin saannot lähes 100%, koska aina joku noista kolmesta toimisi.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 109
Pitkä video jossa spekuloidaan että ps5 navi käyttäisi erillistä IO piiriä kuten epyc2. Sama IO piiri sekä cpu, että gpu chipleteille. Sama zen chiplet toimisi kaikkialla epycistä konsoleihin, jolloin sen binnaaminen olisi todella kätevää. Navin "nextgen memory" olisi siis tuo erillinen IO piiri, joka tukisi ddr4 + gddr6 + hbm2. Valmistaja voisi itse valita mitä käyttää milloinkin. IO piirin saannot lähes 100%, koska aina joku noista kolmesta toimisi.
Kiitos tästä.

Jos tuo on se idea, niin siinä ei yksinkertaisesti ole mitään järkeä. Odotin jotain edes vähän järkevämpää.

Ensinnäkin, siellä olisi siis hirveä määrä PHYitä joista suurin osa on yleensä täysin käyttämättömiä. Joku 4096-bittinen HBM2-rajapinta ei ole halpa.

Toisekseen, tuo lisää niitä viiveitä jotka on ongelma sille työpöytä-CPUlle, eikä tuo tekisi MITÄÄN niitä helpottaakseen.

Kolmannekseen, GPUiden kaistantarve on aivan eri luokkaa kuin työpöytä-CPUiden kaistantarve. Samassa io-kaistassa molemmille vaan ei ole yhtään mitään järkevä. SIitä piirin kapasiteettista olisi leijonasosa käyttämättä CPU-käytössä, ja kuinkaan sitä ei olisi voitu optimoida sen CPUn tarvitseman pienen latenssin takia.


Tässä typerässä spekulaatiossa ollaan menty siis täysin perse edellä puuhun. Niitä IO-piirejä pitäisi nimenomaan olla monta vaihtoehtoista erilaisiin tarkoituksiin että touhussa olisi yhtään mitään järkevä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 076
Joo kyllähän tuo kuulosti vähän turhan hyvältä ollakseen totta. Olisiko tuollaisten erilaisten io piirien erikseen valottaminen tarpeen mukaan mikään vaihto-ehto? Yieldit tuollaisille pienille kikkareille olisi ainakin aika kovia.

Tuota GPU interposer ongelmaa tuo ei kuitenkaan ratkaise.
 

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 717
Niitä IO-piirejä pitäisi nimenomaan olla monta vaihtoehtoista erilaisiin tarkoituksiin että touhussa olisi yhtään mitään järkevä.
Ei tuossa otettu kantaa siihen, onko noita IO piirejä erilaisia. Varmasti olisi. Lähinnä sama IO piiri kävisi sekä konsoleihin, että läppäreihin ja miksei johonkin SoC vehkeisiin. Tiivistin että sama cpu chiplet olisi käytössä kaikkialla.

Tämän siitä taas saa kun yrittää tiivistää asioita, joista on tunnin video perusteluineen.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 109
Ei tuossa otettu kantaa siihen, onko noita IO piirejä erilaisia. Varmasti olisi. Lähinnä sama IO piiri kävisi sekä konsoleihin, että läppäreihin ja miksei johonkin SoC vehkeisiin.
Konsoleissa on nykyään SoC. Läppäreissä on nykyään Soc.

Ja ei todellakaan kävisi sama piiri järkevästi, mikäli toisissa käytetään HBM2sta ja toisissa jotain muuta muistityyppiä.
 
Liittynyt
30.03.2018
Viestejä
201
AMD:n toimitusjohtaja Lisa Su on kommentoinut Credit Suissen teknologiakonferenssissa näytönohjainten säteenseurantaa ja yhtiön tukea sille.
Suoraa vastausta esimerkiksi Navin mahdollisesta säteenseurantatuesta ei saatu, mutta Su kertoi yhtiön tekevän yhteistyötä kehittäjien kanssa sekä rauta- että ohjelmistopohjaisen säteenseurannan saralla. Hän kommentoi lisäksi, että säteenseuranta on tärkeä edistysaskel erityisesti kun se saadaan keskiluokan näytönohjaimiin, mutta tärkeidenkin teknologioiden vaativan aikaa yleistyäkseen.
Eihän sitä ole todettu kertaakaan AMDn puolelta vaikka jotkut konekäännöksiin sokeasti luottaneet niin uutisoivat tovi sitten.
Natiivin japanilaisen ja asian sanastoakin tunteva käänsi saman haastattelun pätkän joka löytyy meidänkin uutisesta. Se mitä sielläkin sanottiin ja nyt Su käytännössä toisti oli että RT peleissä ei tule yleistymään ennen kuin RT-rautaa on lowendistä highendiin, ei että AMD toisi vasta kun saavat joka luokkaan (kuten konekääntäjään sokeasti luottaneet uutisoivat)

Se japanilaisten tekemä haastattelu ja mitä Su nyt sanoi on kaikki mitä AMD on käytännössä asiasta puhunut ja nytkin sanoivat työskentelevänsä kehittäjien kanssa sekä rauta että softapuolen kanssa (mikä ei toki myöskään tarkoita että rautaa Navissa olisi)
Kilpilijan puskista tulleen ja suhteellisen hyvin onnistuneen turing näytönohjaimien julkaisun jälkeen amd:n LisSu ja Wang ovat kiirehtineet kertomaan että "ei tule yleistymään ennen kuin RT-rautaa on lowendistä highendiin...", "DXR ei voi yleistyä, ennen kuin se on saatavilla kaikissa tuotesegmenteissä" ja "sen aika ei ole ainakaan vielä". Selitykset tarkoittanee sitä että heiltä voisi olla tulossa (ehkä ensi vuosikymmenellä) säteenseurantaan välttävästi kykeneviä lowend näytönohjaimia ja konsolipiirejä (ts. ps5 tai xbox two tms). Ensi vuonna tulossa olevassa Navi:ssa rt:lle dedikoituja yksiköitä tuskin nähdään. Jos niitä olisi niin minä en keksi, toimittajan erikoisista tulkinnoista huolimatta, mitään järkevää syytä Wangin ja Lisan kiertelylle ja selityksille.

Toisaalla nvidia on julkaisemassa jo neljännen RTX näytönohjaimen (RTX Titan) highend sarjaan. Malliston hitain RTX ohjain on reilusti nopeampi kuin amd:n nykyinen huippumalli, joten jos puhutaan highend sarjasta (muuten kuin hinnan puolesta) niin gcn arkkitehtuurin tarvitaan (rt:n lisäksi) reilusti lisää perinteistä rasterointitehoa.
 

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 717
Ja ei todellakaan kävisi järkevästi, mikäli toisissa käytetään HBM2sta ja toisissa jotain muuta muistityyppiä.
En ota kantaa järkevyyteen, mutta tuollaista spekulaatiota tuossa videolla oli. En tiedä kauanko menisi, tai olisiko mahdollista, keksiä arkkitehtuuri jossa tuollainen olisi mahdollista. Videolla on esitelty miten historia toistanut itseään tietyissä asioissa ja kuinka amd olisi mahdollisesti voinut tuollaisen keksiä 5v sitten. Tuo spekulaatio oli juuri "en tiedä uskonko, mutta tämä kävisi järkeen" mallista päättelyä.

En jaksa puolustella videota, mutta mielestäni siinä oli monta hyvää pointtia.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 109
En ota kantaa järkevyyteen, mutta tuollaista spekulaatiota tuossa videolla oli. En tiedä kauanko menisi, tai olisiko mahdollista, keksiä arkkitehtuuri jossa tuollainen olisi mahdollista. Videolla on esitelty miten historia toistanut itseään tietyissä asioissa ja kuinka amd olisi mahdollisesti voinut tuollaisen keksiä 5v sitten. Tuo spekulaatio oli juuri "en tiedä uskonko, mutta tämä kävisi järkeen" mallista päättelyä.
AMDn insinöörit on aika paljon tietäväisempiä ja fiksumpia kuin nuo AdoredTVn tyypi, joilla on intoa paljon enemmän kuin tietoa ja ymmärrystä.

Kun spekulaatio on typerää ja ehdottaa typeriä asioita, voidaan olla käytännössä varmoja, että ne eivät toteudu.

Tällainen spekulaatio on siis arvotonta.

mrkukov sanoi:
En jaksa puolustella videota, mutta mielestäni siinä oli monta hyvää pointtia.
Vielä siitä videosta ei ole kukaan referoinut minulle yhtään hyvää pointtia. Siitä on referoitu vain huonoja pointteja.
 
Viimeksi muokattu:

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 543
Kilpilijan puskista tulleen ja suhteellisen hyvin onnistuneen turing näytönohjaimien julkaisun jälkeen amd:n LisSu ja Wang ovat kiirehtineet kertomaan että "ei tule yleistymään ennen kuin RT-rautaa on lowendistä highendiin...", "DXR ei voi yleistyä, ennen kuin se on saatavilla kaikissa tuotesegmenteissä" ja "sen aika ei ole ainakaan vielä". Selitykset tarkoittanee sitä että heiltä voisi olla tulossa (ehkä ensi vuosikymmenellä) säteenseurantaan välttävästi kykeneviä lowend näytönohjaimia ja konsolipiirejä (ts. ps5 tai xbox two tms). Ensi vuonna tulossa olevassa Navi:ssa rt:lle dedikoituja yksiköitä tuskin nähdään. Jos niitä olisi niin minä en keksi, toimittajan erikoisista tulkinnoista huolimatta, mitään järkevää syytä Wangin ja Lisan kiertelylle ja selityksille.

Toisaalla nvidia on julkaisemassa jo neljännen RTX näytönohjaimen (RTX Titan) highend sarjaan. Malliston hitain RTX ohjain on reilusti nopeampi kuin amd:n nykyinen huippumalli, joten jos puhutaan highend sarjasta (muuten kuin hinnan puolesta) niin gcn arkkitehtuurin tarvitaan (rt:n lisäksi) reilusti lisää perinteistä rasterointitehoa.
Miten niin puskista tulleen? Luuletko ettei siellä ole AMD ja Intel ja joukko muita alan firmoja olleet ihan samoissa pöydissä keskustelemassa Microsoftin kanssa kuin NVIDIAkin, että DXR-rajapinta on tulossa ja sitä voi kiihdyttää raudalla?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 076
AMDn insinöörit on aika paljon tietäväisempiä ja fiksumpia kuin nuo AdoredTVn tyypi, joilla on intoa paljon enemmän kuin tietoa ja ymmärrystä.

Kun spekulaatio on typerää ja ehdottaa typeriä asioita, voidaan olla käytännössä varmoja, että ne eivät toteudu.

Tällainen spekulaatio on siis arvotonta.



Vielä siitä videosta ei ole kukaan referoinut minulle yhtään hyvää pointtia. Siitä on referoitu vain huonoja pointteja.
En oikein ymmärrä miten saantojen maksimoiminen kiekoista ei olisi hyvä asia. Sitä en tiedä onko tuolla minkäänlaista teknistä todellisuuspohjaa mutta jos myyt piirejä niin tuo taitaa olla se tärkein asia koko firmalle.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 687
Viestejä
4 188 942
Jäsenet
70 780
Uusin jäsen
Tauno.T

Hinta.fi

Ylös Bottom