AMD:n Jack Huynh: FSR4 tulee hyödyntämään tekoälyä

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
22 206
amd-fidelity-fx-super-resolution-40-fsr4-20240916.jpg


Kaotik kirjoitti uutisen/artikkelin:
Tom’s Hardware pääsi haastattelemaan AMD:n Compute and Graphics -osaston johtaja Jack Huynhia oikein pitkän kaavan mukaan taannoisilla IFA 2024 -messuilla. Sivusto on julkaissut haastattelun hedelmiä tipoittain ja tällä kertaa aiheena oli FidelityFX Super Resolution.

Huynh kertoi Tom’s Hardwarelle tulevan FSR4- eli FidelityFX Super Resolution 4.0 -version tulevan olemaan täysin tekoälyyn perustuva ja olleen kehitystyön alla jo lähes vuoden. Huynh kertoo nykyisten FSR-versioiden olevan analytiikkaan perustuvia ennen kaikkea koska markkinoille oli päästävä nopeasti. FSR4:n pariin insinöörit siirrettiin jo 9-12 kuukautta sitten.

FSR4 tulee keskittymään Huynhin mukaan ennen kaikkea ruutujen generointiin ja interpolointiin, jotka sinänsä ovat jo mukana FSR3:ssa. AMD näkee ne kuitenkin ensisijaisen tärkeänä käsikonsoliluokan tietokoneiden akkukeston parantamiseksi ja mahdollisimman hyvin toimiva ruutujen generointi mahdollistaisi varsinaisen renderöintinopeuden lukitsemisen vaikkapa 30 tai 35 FPS:ään, mikä säästäisi merkittävästi tehobudjettia.

Vaikkei asiasta erikseen mainittu, myös itse ruutujen skaalaus lienee FSR4:n myötä tekoälyyn perustuvaa. Mahdollisista laitteistovaatimuksista ei ollut myöskään puhetta, mutta tekoälyn hyödyntämiseen siirtyminen ei itsessään estäisi laajaa GPU-tukea matriisimurskaimista riippumatta.

Tom's Hardware

Linkki alkuperäiseen juttuun
 
Toivottavasti pelittää niin hyvin ettei tarvi ihan heti näyttistä vaihtaa :geek:
 
Kuulostaa epäloogiselta lisätä laskentaa mutta pienentää tehonkulutusta. Neuroverkot ei ainakaan ole olleet erityisen energiapihejä.
 
Kuulostaa epäloogiselta lisätä laskentaa mutta pienentää tehonkulutusta. Neuroverkot ei ainakaan ole olleet erityisen energiapihejä.
Nvidia DLSS nimenomaan koulutetaan pelikohtaisesti. Tämä on nyt ihan vastaava virveli.
 
Nvidia DLSS nimenomaan koulutetaan pelikohtaisesti.
Piti paikkansa 4-5v sitten vielä DLSS 1:n kohdalla, mutta versiosta 2.0 lähtien ei ole koulutettu pelikohtaisesti.

Se on vain pitkälle kehitetty TAA ratkaisu, jonka mikä tahansa peliengine voi ottaa käyttöönsä.

Kuulostaa epäloogiselta lisätä laskentaa mutta pienentää tehonkulutusta. Neuroverkot ei ainakaan ole olleet erityisen energiapihejä.
Samanlaista on suorituskyky ja tehonkulutus Nvidia näyttiksellä käytettiin sitten DLSS:ää (neuroverkko) tai FSR:ää (ei-neuroverkko). Techpowerupilla testejä useista peleistä, tuosta vaikka Senua ja Wukong, GPU tehonkulutus näkyy kuvien vasemmassa ylälaidassa watteina ja lukemat aina lähes identtiset näiden välillä:



Varma en ole, mutta olettaisin, että FSR 4 ei eroa tästä.
 
Viimeksi muokattu:
Kuulostaa hyvältä. Toivottavasti AMD saa vielä rdna4:ssä säteenseurannan kohtuulliselle tasolle. Olisi kiva jos on järkeviä vaihtoehtoja nVidian ylihintaisille paskeille... :smoke:
 

Statistiikka

Viestiketjut
253 985
Viestejä
4 417 879
Jäsenet
73 257
Uusin jäsen
Vepe21

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom