AMD lisensoi RDNA-arkkitehtuurin Samsungille

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kaotik
  • Aloitettu Aloitettu

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
22 495
AMD ja Samsung ovat ilmoittaneet lisensointisopimuksesta, jonka mukaan AMD lisensoi RDNA-arkkitehtuurin Samsungin käyttöön. Samsung tulee kehittämään arkkitehtuuriin perustuvia Radeon-grafiikkaohjaimia osaksi Exynos-järjestelmäpiirejään.
Samsung tulee maksamaan AMD:lle paitsi lisensointimaksuja arkkitehtuurista, myös rojaltimaksuja piireistä jotka sitä käyttävät.

Samsungin halusta lisensoida AMD:n grafiikka-arkkitehtuuri on liikkunut huhuja ensimmäisen kerran jo 2016.

Lähde: https://www.amd.com/en/press-releas...ce-strategic-partnership-ultra-low-power-high, AMD and Samsung Announce Strategic Partnership in Ultra Low Power, High Performance Graphics Technologies
 
Jännä nähdä miten tuo arkkitehtuuri skaalaa noihin vähävirtaisiin SoCceihin ja miten se vertautuu Adrenoihin jotka muistaakseni olivat vanhaa ATI perua kuten AMD grafiikkaosastokin.
 
Jännä nähdä miten tuo arkkitehtuuri skaalaa noihin vähävirtaisiin SoCceihin ja miten se vertautuu Adrenoihin jotka muistaakseni olivat vanhaa ATI perua kuten AMD grafiikkaosastokin.
Adrenot tosiaan on AMD:lta/ATI:lta lähtöisin nekin, mutta taitaa nyky-Adrenoilla olla kovin vähän tekemistä enää AMD:n arkkitehtuurien kanssa (eikä se Z430 mistä tuli Adreno 200 ollut GCN-pohjainen, vaan sukua lähinnä Xenosille ja TeraScalelle)
 
Elikkäs Pelikonsoleita ja pelikortteja pyörittävä arkkitehtuuri pyörimässä luureissa? :think: Tai ainakin tämä väittää, että sama arkkitehtuuria kuin navi on AMD’s RDNA graphics architecture will power future Samsung phones
Kyllä, eikä siinä ole mitään uutta (kts Tegrat, alkuperäiset Adrenot jne)
Tuo RDNA on tämän hetkisten tietojen valossa vahvasti edelleen GCN-pohjainen mutta ilmeisesti aikomus on eriyttää pelikäyttöön optimoitu versio arkkitehtuurista (RDNA) ja laskentakäyttöön optimoitu versio (GCN)

edit:
Tuli tästä muuten mieleen, että vaikka tämä julkistettiin vasta nyt, niin voi hyvin olla ettei ne huhut vuodelta 2016 olleet tuulesta temmattuja silloinkaan ja homma on toiminut kulisseissa tähän asti, Naviin oli merkitty "Scalability" jo siinä ikivanhassa Polaris/Vega/Navi-roadmapissa
 
Viimeksi muokattu:
Viimeksi muokattu:
Onko tuossa mitään mahdollisuutta että nuo liittyisi kuitenki kannettaviin tietokoneisiin?
Kun ARM on kuiten jo tehny prosessoria jonka tarkoutus on pyörittää läppäriä niin kai myös Samsung lisensoi sen.

https://www.eetimes.com/document.asp?doc_id=1177698#

ARM's 'First-Ever' Public CPU Roadmap Reveals Plans For Laptop Processors
En usko että Samsungilla olisi hirvittävää hinkua lähteä takaisin läppärimarkkinoille Armin siivellä, siitähän ei hirveän montaa vuotta ole kun Samsung lopetti kaikkien kannettaviensa tuotannon
edit:
Eikä noita ole läppäreihin suunniteltu, vaan ihan kännyköihin vaikka vääntöä löytyykin, myös tuo mainittu Deimos on jo julkaistu Arm julkaisi uuden Cortex-A77-prosessoriytimen - io-tech.fi

edit2: ja vielä varmuuden välttämiseksi, tällä haavaa ainoa "läppärikäyttöön" suunniteltu Arm-piir taitaa olla Qualcommin Snapdragon 8cx
 
Kun Apple luopui Imagination PowerVR-grafiikkaohjainten käyttämisestä ja Imagination ilmoitti etsivänsä ostajaa liiketoiminnalleen vuonna 2017, niin silloin spekuloitiin Samsungin olevan yksi ostaja ehdokkaista. Samsung käytti PowerVR-grafiikkaohjaimia ainakin vielä vuonna 2013 Exynos 5410 piirissä, joten siinä mielessä ostamista olisi voinut pitää ihan loogisena. Samaan aikaan uutisoitiin myös, että Samsung neuvotteli sekä AMD että Nvidian kanssa lisensointimahdollisuuksista. Vaikea sanoa, kuinka vakavia vaihtoehtoja kukin näistä kolmesta oli mutta nähtävästi Samsung päätyi lopulta AMD:n kanssa sopimukseen. Tämän tuloksena voitanee odottaa Samsungin huhuttua GPU-S grafiikkaohjainta, jota on kehitetty vuodesta 2012 alkaeb. Sitten Samsungilla olisi mobiililaitteille in-house CPU ja GPU. Kaiken lisäksi Samsung voi myös valmistaa piirit itse.
 
Kun Apple luopui Imagination PowerVR-grafiikkaohjainten käyttämisestä ja Imagination ilmoitti etsivänsä ostajaa liiketoiminnalleen vuonna 2017, niin silloin spekuloitiin Samsungin olevan yksi ostaja ehdokkaista. Samsung käytti PowerVR-grafiikkaohjaimia ainakin vielä vuonna 2013 Exynos 5410 piirissä, joten siinä mielessä ostamista olisi voinut pitää ihan loogisena. Samaan aikaan uutisoitiin myös, että Samsung neuvotteli sekä AMD että Nvidian kanssa lisensointimahdollisuuksista. Vaikea sanoa, kuinka vakavia vaihtoehtoja kukin näistä kolmesta oli mutta nähtävästi Samsung päätyi lopulta AMD:n kanssa sopimukseen. Tämän tuloksena voitanee odottaa Samsungin huhuttua GPU-S grafiikkaohjainta, jota on kehitetty vuodesta 2012 alkaeb. Sitten Samsungilla olisi mobiililaitteille in-house CPU ja GPU. Kaiken lisäksi Samsung voi myös valmistaa piirit itse.
Ottaen huomioon että kyse on arkkitehtuurin lisensoinnista, on erittäin epätodennäköistä että Samsungin in-house touhuilla olisi yhtään mitään tekemistä sen kanssa mitä RDNA-arkkitehtuurilla tullaan tekemään. Se on toki mahdollista että siellä on kulisseissa työskennelty tämän parissa jo pidempäänkin, mutta ei noin kauaa.
 
Tämä on kyllä mielenkiintoinen valinta Samsungilta. GCN arkkitehtuuri vaikuttaisi olevan monissa tapauksissa muistikaistarajoitteinen, mikä on about pahin mahdollinen pullonkaula mobiiliarkkitehtuurille. Korkean kaistaleveyden muistit käyttävät paljon sähköä ja ovat iso no-no kännyköissä ja tableteissa.

Applen merkittävän hyvät tulokset SOC-puolen suorituskyvyssä ja etenkin energiatehokkuudessa pohjautuvat isolta osin erittäin hyvään muistiohjaimeen, cache-hierarkiaan ja muistikaistaa tehokkaasti säästäviin ratkaisuihin. AMD:n GCN vaikuttaa olevan täysin päinvastainen arkkitehtuuri.
 
Ottaen huomioon että kyse on arkkitehtuurin lisensoinnista, on erittäin epätodennäköistä että Samsungin in-house touhuilla olisi yhtään mitään tekemistä sen kanssa mitä RDNA-arkkitehtuurilla tullaan tekemään. Se on toki mahdollista että siellä on kulisseissa työskennelty tämän parissa jo pidempäänkin, mutta ei noin kauaa.
Tarkoitin siis, että Samsung on suunnitellut omaa S-GPU grafiikkaohjainta vuodesta 2012 lähtien mutta tuskin AMD:n ja RDNA:n kanssa niin pitkään kuten totesit. Matkan varrella on varmasti palloteltu eri vaihtoehtojen kanssa ja jossain vaiheessa päädytty RDNA:han. Se on sitten oma lukunsa, että kuinka paljon aikaisempaa kehitysprojektia voidaan yhdistää tämän lisensointisopimuksen kanssa vai onko tämän myötä pitänyt aloittaa ns. puhtaalta pöydältä.
 
hmmm, sanon että halvalla sami saa piirit, ja voitot marginaaliset amd:lle,niin paljon parempaa rautaa on tarjolla...eli raha ratkaisi.

eli kuin tietäen amdn teknologian virransyönnin niin akku tyhjenee nopeammin..

mutta halvemmalla saa. niin vot.

tämä on oma arvioni joka pohjautuu omiin tietolähteisiini...sekä amdn julkaistuun teknologiaan, jopa 7nm prosessilla tehtynä, suorituskykyä vähän verratuna virran kulutukseen.

voi olla vimppa sami täällä, jää nähtäväksi.
 
Viimeksi muokattu:
En usko että Samsungilla olisi hirvittävää hinkua lähteä takaisin läppärimarkkinoille Armin siivellä, siitähän ei hirveän montaa vuotta ole kun Samsung lopetti kaikkien kannettaviensa tuotannon
Eihän lopettanut. Eurooppaan vaan ei enää tuoda. Jenkeissä kyllä tulee uusia Samsungin läppäreitä edelleen.
 
Eihän lopettanut. Eurooppaan vaan ei enää tuoda. Jenkeissä kyllä tulee uusia Samsungin läppäreitä edelleen.
Ai ne jatkoi muualla kuitenkin? Muistin ihan toisin, mutta näemmä olet oikeassa. Computing - Windows laptops | Samsung US
Tämä ei silti muuta sitä etten usko Samsungin lähtevän kokeilemaan läppärimarkkinoita Armin siivellä. Lisäksi ainakin tässä vaiheessa Windowsin Arm-versio tukee käsittääkseni vain Qualcommin siruja.
 
Ainakin itsellä oli käsitys että puhuttiin Windows-läppäreistä
Ei minulle tullut mieleenkään samsungin tekevän windows-läppäreitä lisensoidulla gpu arkkitehtuurilla.

Chromebookkeja sen sijaan olisi helppo tehdä arm+gcn soc:eilla, eikä gcn:n sähkösyöppöys vs. mobiiliarkkitehtuurit ole läheskään samalla tavalla ongelmallinen.
 
Ei minulle tullut mieleenkään samsungin tekevän windows-läppäreitä lisensoidulla gpu arkkitehtuurilla.

Chromebookkeja sen sijaan olisi helppo tehdä arm+gcn soc:eilla, eikä gcn:n sähkösyöppöys vs. mobiiliarkkitehtuurit ole läheskään samalla tavalla ongelmallinen.
Ei GCN itsessään mikään virtasyöppö arkkitehtuuri sinänsä ole, pelinäyttikset on jouduttu vain pari viimeistä sukupolvea kellottamaan kilpailun takia selvästi yli optimikellojen minkä vuoksi ne hörppii mitä hörppivät vakiona.
 
Näin chromebookkeja tuntemattomana, mihin niissä tarvitaan tehokasta näytönohjainta? Eikö noille ole lähinnä android softaa saatavilla?
 
Näin chromebookkeja tuntemattomana, mihin niissä tarvitaan tehokasta näytönohjainta? Eikö noille ole lähinnä android softaa saatavilla?

Androidissa on käsittääkseni aika paljon kirjastoja ties mille mediajutuille. Ja monien näistä toteutuksesta on usein huomattava osa näyttiskiihdytetty.
 
Ei GCN itsessään mikään virtasyöppö arkkitehtuuri sinänsä ole, pelinäyttikset on jouduttu vain pari viimeistä sukupolvea kellottamaan kilpailun takia selvästi yli optimikellojen minkä vuoksi ne hörppii mitä hörppivät vakiona.
Kun verrokkikohteina ovat 0.5 - 2W tehoalueen mali ja powervr arkkitehtuurit, niin kyllä se taitaa vähän hävitä. Suunnittelulähtökohdat ainakin valmiille implementaatioille ovat olleet aivan erilaiset.
Näin chromebookkeja tuntemattomana, mihin niissä tarvitaan tehokasta näytönohjainta? Eikö noille ole lähinnä android softaa saatavilla?
Esim. Videoiden pyöritykseen löytyy amd:ltä kivasti av-blokkeja, UI:n renderöinti, 60fps smooth-scrollaus, android pelit, jne. Kuvankäsittely ja videonkäsittely-appsit kaipaavat gpu:ta efektien ajoon jne.
 
Kun verrokkikohteina ovat 0.5 - 2W tehoalueen mali ja powervr arkkitehtuurit, niin kyllä se taitaa vähän hävitä. Suunnittelulähtökohdat ainakin valmiille implementaatioille ovat olleet aivan erilaiset.
Se voi olla, tai sitten se ei häviä, se nähdään kun sieltä tulee jotain ulos ja voidaan testata. Valmis implementaatiohan riippuu ihan siitä mitä ollaan tekemässä että millainen siitä tulee.

edit: ja mitä PowerVR:ään tulee, sitä ei näyttäisi nykypäivänä käyttävän kuin MediaTek ja Spreadtrum (ja Apple vaikka se ei enää sitä Imaginationin/PowerVR:n nimeä siinä mainostakaan, IP minkä pohjalta Apple ne GPU:nsa suunnittelee on edelleen Imaginationin, ei kuitenkaan kilpaile suoraan samoista markkinoista Samsungin SoCien kanssa)
 
Viimeksi muokattu:
Anandtechillä on pidempi kirjoitus aiheesta niille joita homma kiinnostaa:

AMD and Samsung's GPU Licensing Deal: A New Era of Collaboration?

He ovat sitä mieltä, että kyse ei ole pelkästä IP-lisensoinnista, vaan ainakin osittain mahdollisesti yhteisestä tuotekehityspanoksesta tuonne ultramataliin sähkönkulutuslukemiin skaalaamisen suhteen.

Samalla tulee toteamus, että todennäköisimmin chromebookeissa näitä ei nähdä, koska niihin AMD voi myydä jo nyt APU:ja, eikä se kaipaa kilpailua itselleen.
 
Anandtechillä on pidempi kirjoitus aiheesta niille joita homma kiinnostaa:

AMD and Samsung's GPU Licensing Deal: A New Era of Collaboration?

He ovat sitä mieltä, että kyse ei ole pelkästä IP-lisensoinnista, vaan ainakin osittain mahdollisesti yhteisestä tuotekehityspanoksesta tuonne ultramataliin sähkönkulutuslukemiin skaalaamisen suhteen.

Samalla tulee toteamus, että todennäköisimmin chromebookeissa näitä ei nähdä, koska niihin AMD voi myydä jo nyt APU:ja, eikä se kaipaa kilpailua itselleen.
Justiinsa luin tuon kans, hyvä setti ja antaa aika eri kuvan tilanteesta mitä firmojen presseistä yms voisi päätellä. No, varmuus saataneen sitten joskus kun sieltä tulee Samsungin SoC ulos missä on se uusi grafiikkaohjain
 
Anandtechin artikkelissa olikin hyvin avattu Samsungin aiemman GPU kehitystyön suhdetta tähän lisensointidiiliin
This also means that whatever Samsung started working on, it’s going to take some time to bring it to market. Even if this is a crash program – and to be clear, we don’t get that impression here – it will still take Samsung some time to integrate AMD’s GPU IP and tune it for SoC performance and power levels. That would seem to be a minimum of two years, if not longer, so we’re not expecting to see Radeon-powered Samsung SoCs any sooner than 2022...

...But, even if our assumption is right here, the one question even the crystal ball can’t answer is what kind of role Samsung’s existing IP will play in this new partnership. Even though Samsung’s SGPU project wasn’t productised, Samsung has still developed a pool of talent and IP that they can apply to future projects. It seems likely that significant resources in Samsung’s GPU design-centers both in Austin and San Jose would be needed (if not already) to be shifted to work on the new AMD project. Something that’s equally ambiguous – but could have a big impact on how the deal works – is whether Samsung can use any of their existing IP with the new project, or for that matter who ends up owning any co-developed IP by the partnership.
Eli aiempaa tietotaitoa varmasti hyödynnetään mutta varsinainen tuotekehitys alkaa käytönnössä alusta varsinkin kun käytettävä arkkitehtuuri ei ole Navi vaan AMD:n seuraava "Next Gen".
 
Väitettyjä lukuja koreasta ekasta "RDNA Exynoksesta"
Off-screen standard

Manhattan 3.1 score 181.8 frames
Aztec Normal 138.25 Frame
Aztec High 58 Frame
 
Väitettyjä lukuja koreasta ekasta "RDNA Exynoksesta"

Tuossa täytyy olla käännöskukkanen, sillä frameina tulokset olisivat todella heikkoja. Tulokset taitavat olla FPS:nä?GFXBench - Unified cross-platform 3D graphics benchmark database
 
Kun verrokkikohteina ovat 0.5 - 2W tehoalueen mali ja powervr arkkitehtuurit, niin kyllä se taitaa vähän hävitä. Suunnittelulähtökohdat ainakin valmiille implementaatioille ovat olleet aivan erilaiset.

Esim. Videoiden pyöritykseen löytyy amd:ltä kivasti av-blokkeja, UI:n renderöinti, 60fps smooth-scrollaus, android pelit, jne. Kuvankäsittely ja videonkäsittely-appsit kaipaavat gpu:ta efektien ajoon jne.

Taitaa noi PowerVR:t ja muut vanhan PC-raudan jälkeläiset olla lähinnä sitä perinteistä polygonin piirtoa varten kun taas modernissa työpöytä-GPU:ssa se sähkö on kulunut jo pitkän aikaa siihen shader laskentaan ja polygonien piirtely ja teksturointi on ihan sivuroolissa. Eli vertaillaan omenoita ja appelsiineja. Ilmeisesti mobiilissakin alkaa olla niin paljon tehoa / W, että numeronmurskauksen painoarvo nousee suhteessa pelkän grafiikan piirtämiseen ja sinnekin halutaan painopiste enemmän shader laskentaan.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 658
Viestejä
4 495 226
Jäsenet
74 267
Uusin jäsen
Midwinter

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom