AMD julkaisi uusia toisen sukupolven Ryzen-prosessoreita

Viestiketju alueella 'Uutisia lyhyesti' , aloittaja Kaotik, 11.09.2018.

  1. Kaotik

    Kaotik Banhammer Ylläpidon jäsen

    Viestejä:
    5 891
    Rekisteröitynyt:
    14.10.2016
    AMD on julkaissut markkinoille ensimmäiset neliytimiset toisen sukupolven Ryzen-mallit.
    Ryzen 5 2500X on neliytiminen SMT-tuella kahdeksaa säiettä suorittava prosessori, jonka perus- ja Boost-kellotaajuudet ovat 3,6 ja 4,0 GHz.
    Ryzen 3 2300X on niin ikään neliytiminen mutta se ei tue SMT-teknologiaa. Prosessorin perus- ja Boost-kellotaajuudet ovat 3,5 ja 4,0 GHz.
    Kummankin mallin TDP-arvo on 65 wattia.

    Lisäksi myyntiin on tullut vähävirtaiset Ryzen 3 2200GE-, 5 2400GE-, 5 2600E- ja 7 2700E -mallit. Löydät alta löytyvästä taulukosta kaikkien mallien oleellisimmat tiedot.
    upload_2018-9-11_20-1-15.png
     
    ambba, Sampza84, Heezy ja 3 muuta tykkäävät tästä.
  2. hsalonen

    hsalonen

    Viestejä:
    5 196
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
  3. Threadripper

    Threadripper

    Viestejä:
    2 671
    Rekisteröitynyt:
    12.12.2016
    Pitäisi sen olla L2 ja L3 cachet yhteensä. 2200GE ja 2400GE prosessorien cachet taulukossa pitäisi kai olla 8MB eikä 6MB.
     
  4. mRkukov

    mRkukov Hrrrr...

    Viestejä:
    3 211
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Aika korkea perustaajuus. Hyvä vain.
     
  5. 459

    459 Team SER

    Viestejä:
    399
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Anandin taulukossa näköjään virhe. Ravenissa on 2 megaa L2 ja 4 megaa L3.
     
    Threadripper ja hsalonen tykkäävät tästä.
  6. hkultala

    hkultala

    Viestejä:
    3 076
    Rekisteröitynyt:
    22.10.2016
    Niissä on vain 4 megaa L2sta, ei 8. Tuo 6 megaa on L2+L3.

    Eli samassa taulukossa on sekaisin pelkkää L3-kakun määrää sekä L2+L3-kakun määärä samassa sarakkeessa
     
    hsalonen ja Threadripper tykkäävät tästä.
  7. Threadripper

    Threadripper

    Viestejä:
    2 671
    Rekisteröitynyt:
    12.12.2016
    Jep, Anandtech veti L3 cachen määrän väärin. Noissa GE prosessoreissa on vain 4 megaa. Anandtechillä taidettiin olettaa 6 megaa...
     
  8. antero

    antero

    Viestejä:
    1 302
    Rekisteröitynyt:
    29.10.2016
    Nämä tuntuu aika turhalta julkaisulta. Jos nämä olisi tulleet vuosi sitten olisi jotain järkeä ollu.
    GE:t tuntuisi parhaalta yleisprossulta jos olisi sisäistä muistia enemmän.
    Tuntuu etttä nämä julkaistu että on edes jotain vastattavaa Intelin julkaisuille.

    Sitten kun ytimiä on 12, julkaistaan varmaan 50 eri versiota tuotteesta.
    En siis tuotteita moiti vaan että kyllä tämä on eräs tapa jolla firma saadaan tappiolliseksi taas kerran.
     
  9. svk

    svk Tukijäsen

    Viestejä:
    1 168
    Rekisteröitynyt:
    14.12.2016
    Näinhän se olisi, mutta se luultavasti tekisi lastuista hieman isompia, kuin noista joista grafiikkapuoli puuttuu kokonaan ja se olisi harmillista tuotteelle, jonka tarkoitus olisi olla halvemman pään tuote.

    Raven ridge 209.78 mm² vs. summit ridge 213 mm² Lähde wikichip
     
  10. hkultala

    hkultala

    Viestejä:
    3 076
    Rekisteröitynyt:
    22.10.2016
    Mihin sitä suurempaa välimuistia oikein tarvisit?

    Melkein kaikki benchmarkit mitä on tullut vastaan sanoo, että sen välimuistin vaikutus suorituskykyyn on ollut muutaman prosentin luokkaa. (vertailu saman ydimäärän zeppelin vs raven ridge, tai raven ridge vs pinnacle ridge)

    Ainoana poikkeuksena cryptonightin(esim. monero) louhinta joka tarvii 2 megaa omaa muistia/säie.
     
    Viimeksi muokattu: 12.09.2018
  11. hik

    hik

    Viestejä:
    164
    Rekisteröitynyt:
    06.04.2017
    Olisi kiva tietää millä lailla cache näkyy peleissä mikrotökkimisten määrässä. Muotoilisin kysymyksen niin, että näkyykö se 100. persentiilissä, 99. persentiilissä tai jossain muussa persentiilissä. Keskiarvoissahan ei paljon näy. Näkyykö se silloin, kun Ryzenissä on 2100 MHz muistit, tai silloin, kun on 3200 Cl 14 muistit.
     
    Viimeksi muokattu: 12.09.2018
  12. S@ber

    S@ber

    Viestejä:
    502
    Rekisteröitynyt:
    21.10.2016
    Tarkoitat, että olisi pitänyt julkaista iGPU rouskut jo ensimmäisten Ryzenien kanssa? Tai vuosi sitten vegan julkaisun aikoihin?

    Voinet kertoa miten useamman prosessori mallin myynti on huonompaa bisnestä kuin vaikka kolmen mallin. Ei ole kyse Nokiasta nyt :comp:
     
  13. hkultala

    hkultala

    Viestejä:
    3 076
    Rekisteröitynyt:
    22.10.2016
    L3-huti saa aikaan tyypillisesti jonkun parinsadan kellojakson stallin (kokonaisviive on hiukan suurempi, mutta toisaalta OoOE piilottaa tästä osan ja toisaalta kokonaisviiveessä )

    Tässä on kyse kuitenkin niin pienistä lukemista, että yksittäiset L3-hudit on täysin havaitsemattomia mihinkään tökkimiseen.

    Lähinnä kysymykseksi nousee, että mitä, jos on joku tietorakenne, joka kelataan läpi, ja se juuri mahtuu isompaan välimuistiin, mutta ei mahdu pienempään, ja sitä käydään läpi sillä tavalla ikävästi, että sen loppupään käsittely heittää alkupään välimuistista ulos, ja sitten taas käsitellään uudestan alkupäätä, joka heittää loppupään ulos jne.

    Voisi vähän laskeskella jotain:

    Eli jos on vaikka 8 megan tietorakenne. 8 megaa tarkoittaa 128k välimuistilinjaa. Jos prefetcherit ei pure, eikä OoOE-logiikka etene niin paljoa, että voidaan aloittaa myös seuraavan välimuistin lataus sen kautta tämän kanssa rinnakkain, tästä otetaan suuruusluokkaa 200c * 128k ~ 26 miljoonan kellojakson verran osumaa.

    3.6 gigahertsiä 60 FPS:llä tarkoittaa 60 miljoonaa kellojaksoa/frame.

    Eli tämän 8 megan tietorakenteen kerran käyminen läpi tekisi worst-casena n. 43% lisää laskenta-aikaa siihen frameen joka sitä käyttää. Usein hidastus olisi kuitenkin pienempi, koska useaa välimuistilinjaa haettaisiin rinnakkain joko prefetcherin toimesta tai sen takia että OoOE on edennyt jo seuraavaan missaavaan accessiin asti. Mutta toisaalta sitä tietorakennetta myös yleensä käytettäisiin useampaan kertaan framessa. Ja se, kuinka paljon hidastuu, riippuu sitten hyvin paljon siitä, kuinka monta kertaa tätä tietorakennetta käytetään.

    Tyypillisesti jotain tietorakennetta varmaan käytetään pari-kolme kertaa, mutta prefetcheri ja edellä menevä tulevia välimuistihuteja laukoja OoOE varmaan myös tarkoittaa että muistihakuja tulee rinnakkain ehkä hiukan suuremmalla kertoimella.

    Eli tästä voi tosiaan tulla useamman kymmenen prosentin hidastus.

    Mutta: näiden accessien määrän ei pitäisi oleellisesti vaihdella eri framejen välillä, koska pelin käyttämien tietorakenteiden koon ei pitäisi juuri muuttua peräkkäisten framejen välillä. Pikemminkin tämän pitäisi sitten näkyä esimerkiksi tavalla, että jossain tietyssä kentässä saadaan tällainen hidastus.

    Tai no, onhan mahdollista, että siellä on esim. joku tietty rutiini, joka aktivoituu vaikka vain, kun on ammuksia ilmassa, tai kun ammus osuu, ja se rutiini sisältää tällaisen tietorakenteen, ja sitten hidastus tulisi näillä frameilla
     
    Viimeksi muokattu: 12.09.2018
    Peni ja hik tykkäävät tästä.
  14. hik

    hik

    Viestejä:
    164
    Rekisteröitynyt:
    06.04.2017
    Mulla loppui kauan sitten mikrotökkimiset kun vaihdoin Celeron 266:n 300A:han. :) Tosin siitä 266:sta puuttui L2 cache joten ehkä ei siitä sen enempää.

    Parempi verrokki i7 5775c oli kait jollain lailla parempi peliprossu kuin muut aikalaiset. i7-5775c ja i5-5675C Unohdettuja helmiä
     
  15. hik

    hik

    Viestejä:
    164
    Rekisteröitynyt:
    06.04.2017
    En yhtään epäile mutta utelias, mistä 200 kellojaksoa on peräisin? Muistiohjaimen ja DDR4-muistin yhteenlaskettu latenssi + aika joka kuluu muutaman megan siirtämiseen DDR4-muistista L3-cacheen?

    Hienoa, että avasit juttua tapausesimerkin kautta, niin voi vähän hahmottaa mistä siinä on kysymys.
     
  16. E.T

    E.T

    Viestejä:
    1 142
    Rekisteröitynyt:
    27.02.2017
    No sittenhän Intelilläkin on varmaan kokonainen sarja turhia prossuversioita...

    Tällaiset alemman kulutuksen mallithan on juuri sellaisia, joita myydä jäähdytyksestäkin tinkiviin halpis pakettikoneisiin.
    Tai muuten vaan pieneen koteloon tehtyihin tietokoneisiin, joihin ei isompaa jäähdytystä mahdu.
    Ja sehän se vasta olisi ollut AMD:n talouden vakauttamiselle ongelmallista, jos olisi yrittänyt julkaista kaikki mahdolliset kerralla.
    Aivan samoin kuin pelinäytönohjainten kehittämisestä tinkiminen oli pienempi paha, kuin kunnollisten prossujen kehityksen viivästyminen resurssien hajauttamisen takia.
     
  17. hkultala

    hkultala

    Viestejä:
    3 076
    Rekisteröitynyt:
    22.10.2016
    [offtopic]

    No siinä 266ssa ne 16 kiB L1-välimuistit(joita ei ole alunperin suunniteltu toimimaan ilman L2sta) missailee aivan jatkuvasti joten sen ei pitäisi olla mitään "mikrotökkimistä" vaan jatkuvaa melko tasaista hidastelua ja myös keskimääräisen FPSn pitäisi laskea huomattavasti (ellei näyttis ole paha pullonkaula ja rajoita sitä).

    [/offtopic]
     
    Viimeksi muokattu: 12.09.2018
  18. hik

    hik

    Viestejä:
    164
    Rekisteröitynyt:
    06.04.2017
    Hyvä tietää näin hivenen jälkikäteen mutta kuitenkin. onneksi vaihdoin 300A-prosuun :)
     
  19. hkultala

    hkultala

    Viestejä:
    3 076
    Rekisteröitynyt:
    22.10.2016
    Muistiohjaimen ja muistin yhteenlaskettu viive + 64 tavun välimuistilinjan siirtämiseen kuluva aika(melko merkityksetön viiveen rinnalla; yksi muistikanava siirtää 8 tavua rinnakkain joten vaatii vain 8 siirtoa väylällä, eli 3 GHz muisteilla 2.7 ns eli n. 2.4 kellojaksoa).


    itse luvun vedin hatusta, mutta seuraavilla perusteiluilla:

    Löysin jostain jonkun kokonaismuistiviiveen (sisältää sisäisten välimuistien hakuajat) jollekin ryzenille 76ns, joka tekisi 3.6 GHz:lla 273 kellojaksoa. L3-kokonaisviive on jossain 40 kellojakson suuruusluokassa, joten L3-hudin/muistin osuudeksi jäisi n. 233 kellojaksoa. OoOE ehkä piilottaa hiukan, tästä, tosin todennäköisesti suurin osa OoOE:n kyvystä piilottaa muistiviivettä on jo imetty niihin L1- ja L2-kakkujen huteihin, joten OoOE piilottaa tyypillisesti ehkä vain n. 10 kellojaksoa sitä viivettä. Lisäksi tuo löytämiäni 76ns oli todennäköisesti nopeampikelloiselle piirille, jossa L3-viiveen osuus nanosekuntteina oli pienempi, jolloin 3.6 GHzlla kokonaisviive olisi hiukan suurempi.

    Eli todennäköisesti oikea luku olisi usein hiukan enemmän kuin 200, jossain 220-230 luokassa.
     
  20. hik

    hik

    Viestejä:
    164
    Rekisteröitynyt:
    06.04.2017
    Eli kokonaismuistiviive luokkaa 273 kellojaksoa on suurimmalta osin (luokkaa 220-230 kellojaksoa) DDR4-muistin viiveestä koostuvaa?

    2. sukupolven Ryzenillä Aida64-ohjelman mittaama latenssi vaihtelee kait suunnilleen jossain 60 ns - 100 ns välillä sen mukaan onko B-die 3200 vai 2100 MHz Hynix. Eli DDR4-muistin viiveen vähentäminen vähentää olennaisesti L3-cachen hudin aiheuttamaa haittaa?

    edit. korjasin painovirheen ns versus kellojakso.
     
    Viimeksi muokattu: 12.09.2018
  21. Marti77

    Marti77

    Viestejä:
    472
    Rekisteröitynyt:
    16.12.2016
  22. svk

    svk Tukijäsen

    Viestejä:
    1 168
    Rekisteröitynyt:
    14.12.2016
    Kolmas ccx, vai 6-ytimiset ccx:ät ja kaksi ydintä pois, jos oikeasti tulee? :think:
     
  23. Nerkoon

    Nerkoon Se ainoa oikea Platinum-jäsen Team AMD

    Viestejä:
    2 909
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    En usko tuohon. Zen 2 on ihan nurkan takana ja sieltä on tulossa kaikenlaista parannusta ja luultavimmin lisää coreja, joten se vastaus tullee sitten Ryzen 3000 sarjan muodossa. Uuteen EPYC sarjaanhan pitäisi olla tulossa 64-coreinen prosessori, joka vaatisi neljällä piirillä 16-coren piirejä. Tuota voisi kyllä leikellä, mutta silti tuo 10 kuulostaa jotenkin mahdottomalta kombinaatiolta. Olettaisi, että AMD jatkaa samaa politiikkaa kuin nykyisten Ryzenien / Threadrippereiden / EPYCien kanssa eli tekee vain yhtä piiriä, josta muokataan aina sopiva kuhunkin tarkoitukseen ja markkinatilanteeseen.
     
    hkultala tykkää tästä.
  24. Taneli-

    Taneli- ☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣ Make ATK Great Again

    Viestejä:
    1 638
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Tuleekos Inteliltäkin vihdoin 8 tai 10+ydin prosessoria kuluttajahintoihin vai miksi ihmeessä AMD julkaisisi 10-ydin prosessoria?

    En vain koe että tässä noin vuodessa-parissa olisi tullut tarvetta 2 lisäytimelle enkä näe että 2020 => 12-ydin, 2222 => 14, 2224 => 16-ydin ja 32 säe olisivat pakollisia kuluttajille työ, toimisto ja pelikäytössä. Varsinkin kun ilman isompia parannuksia ne tehot tulevat väkisinkin tippumaan paitsi siitä Intelin 5GHz/ydin myös AMD:n 4GHz/ydin taajuuksista.

    Sitä en kiistä etteikö raskaaseen (työ)käyttöön ja serveri ympäristöön useampien ytimien kehittäminen olisi järkevää ja tulevaisuutta, mutta silloin puhutaan ihan eri hintaluokista eikä alle 500€ prosessoreista. (Tosin arvaan että se tehokkain Intelin 9xxx versio tulee ainakin uutena maksamaan päälle 500€ varsinkin jos siinä on 8-ydintä ja jos se pystyy jostain ihmeen syystä 5GHz kellotuksiin ilmalla 24/7 kaikilla ytimillä kuten 7700K/8700K mallit)
     
  25. Threadripper

    Threadripper

    Viestejä:
    2 671
    Rekisteröitynyt:
    12.12.2016
    Käytännössä ainoa joka tuo voisi olla: 16-ytiminen (8+8) jossa disabloitu ytimiä ja saatu 5+5. Hyvin epäuskottavaa.

    Kaiken päälle tulos olisi aika heikko 10-ytimiselle Ryzenille.
     
  26. Marti77

    Marti77

    Viestejä:
    472
    Rekisteröitynyt:
    16.12.2016
    Kyllä epäilen suuresti että tulisi mutta 2800X voi toki ilmestyä hieman korotetulla taajuuksilla oleva versio.
     
  27. Threadripper

    Threadripper

    Viestejä:
    2 671
    Rekisteröitynyt:
    12.12.2016
    2700X johon lisää kelloja? Se on täysin mahdollinen. AMD kylläkin vähensi 8-ytimisen määrän kolmesta (1700, 1700X, 1800X) kahteen (2700 ja 2700X). Tuo 2800X tekisi sen mistä pyrittiin eroon :think: