AMD julkaisi FidelityFX Super Resolution 3 -teknologian

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
22 440
amd-fsr-3-now-available-20231002.jpg


Kaotik kirjoitti uutisen/artikkelin:
AMD:n FSR 3 -teknologia on ehtinyt myöhästellä aikataulustaan, mutta viimeisin lupaus eli kolmas vuosineljännes piti ja teknologia saatiin vihdoin kuluttajien käsiin viime perjantaina. Samaan syssyyn yhtiö julkaisi myös Radeon RX 7000 -sarjalle ennakkoversion tulevista ajureista, joissa on tuki AMD Fluid Motion Frames -teknologialle.

AMD:n FidelityFX Super Resolution 3 -teknologia vastaa ominaisuuskirjoltaan hyvin pitkälti DLSS 3 -teknologiaa, eli siinä on mukana skaalauskomponentti (Super Resolution), väliruutujen luonnille (AMD Fluid Motion Frames, NVIDIAlla Frame Generation) ja viivettä pienentävä Anti-Lag+ (NVIDIAlla Reflex). Teknologia tukee myös ns. Native Anti-Aliasing -tilaa, jossa peli renderöidään natiiviresoluutiolla, jolloin Super Resolutionista jätetään itse skaalauskomponentti pois, mutta reunojenpehmennys ja terävöitykset toteutetaan. NAA-tila on käytettävissä myös AFMF:n kanssa.

[gallery link="file" ids="91009,91010,91011"]

FSR 3 on virallinen minimi on Radeon RX 5000- tai GeForce RTX 20 -sarjan näytönohjain ja suositus RX 6000 -sarjan tai RTX 30 -sarjan näytönohjain. Mikään ei estä teknisesti sen ajamista muillakin näytönohjaimilla, mutta kokemus ei välttämättä ole silloin sitä, mitä pitäisi. Ilman FSR 3:n pelkän skaalauskomponentin virallinen minimi on Radeon RX 590 tai GeForce GTX 10 -sarja, mutta kuten edellä mikään ei estä käyttöä hitaammillakaan näytönohjaimilla.

[gallery link="file" columns="2" size="medium" ids="91013,91012"]

FSR 3 -teknologia tuli ensimmäisenä, kuten jo ennakkoon oli tiedossa, Forspoken- ja Immortals of Aveum -peleihin. Tulevien FSR 3 -pelien lista kasvoi EVE Onlinella ja Pax Deillä ja teknologiaa tukevien studioiden lista CCP Gamesilla (EVE Online), Mainframe Industriesillä (Pax Dei) ja Turtle Rock Studiosilla (mm Back 4 Blood, Evolve, Left 4 Dead).

Lähde: AMD

Linkki alkuperäiseen juttuun
 
Jos haluaa testata niin Forspokenin demo sai tämän päivityksen myös. Toimii kuten olettaisi PAITSI että VRR eli freesync/gsync kanssa homma menee täysin reisille ja ilmeisesti haluaa myös vsyncin. Pelissä on framelimitti oletuksena max 120 mutta kun framegenin laittaa päälle niin se nousee 240:een eli siltä osin ei pitäisi olla rajoitteena jos ei jotain erikoismonitoria omista.

Eli vrr pois ja vsync päälle niin sitten saadaan tarkoitettu efekti, muuten voi olla mystistä käytöstä ja repeilyä yms.

EDIT: niin ja tosiaan FSR on pakko laittaa päälle, mutta sille on "native aa" optio joka siis pitäisi toimia natiiviresoluutiolla ilman skaalausta.
 
Pitänee odotella josko tulis johonkin itseä kiinnostavan peliin niin vois testata. Ei varmaan mitään järisyttävää kokemusta kannata odotella...
 
Tosi hyödyllisiä ominaisuuksia kun nää tulee vain kaikkiin ribale peleihin joita kukaan ei pelaa :lol:. Eikö ensimmäisenä kannattaisi työstää toimivuutta steam pelatuimpien pelien kanssa ja ajaa niissä graafinen ulkonäkö uudelle tasolle... siellä on monta peliä top 100 listassa joissa kaikissa vähintään 10k pelaajaa aina aktiivisena joista moni hyötyisi jos toimisi noilla budjetti korteilla paremmin.
 
Tosi hyödyllisiä ominaisuuksia kun nää tulee vain kaikkiin ribale peleihin joita kukaan ei pelaa :lol:. Eikö ensimmäisenä kannattaisi työstää toimivuutta steam pelatuimpien pelien kanssa ja ajaa niissä graafinen ulkonäkö uudelle tasolle... siellä on monta peliä top 100 listassa joissa kaikissa vähintään 10k pelaajaa aina aktiivisena joista moni hyötyisi jos toimisi noilla budjetti korteilla paremmin.
Se on ihan niiden pelien kehittäjistä kiinni, sen kun lisäävät tuen. Jos eivät rahkeet syystä tai toisesta riitä voivat taatusti kysyä apua AMD:lta.
(toki pitää muistaa myös se että nämä teknologiat vaativat myös pelin puolelta tiettyjä asioita, eli joka peliin ei ole lisättävissä ilman koko renderöintiprosessin remonttia)
 
Se on ihan niiden pelien kehittäjistä kiinni, sen kun lisäävät tuen. Jos eivät rahkeet syystä tai toisesta riitä voivat taatusti kysyä apua AMD:lta.
(toki pitää muistaa myös se että nämä teknologiat vaativat myös pelin puolelta tiettyjä asioita, eli joka peliin ei ole lisättävissä ilman koko renderöintiprosessin remonttia)
On se ilmeisesti tulossa muihinkin ja tekevät yhteistyötä isojen studioiden esim ubisoftin ym ja unreal enginen kanssa. Mielestäni vain kyseenalainen valinta tukea sellaisia pelejä ensiksi jotka ei ketään kiinnosta.
 
On se ilmeisesti tulossa muihinkin ja tekevät yhteistyötä isojen studioiden esim ubisoftin ym ja unreal enginen kanssa. Mielestäni vain kyseenalainen valinta tukea sellaisia pelejä ensiksi jotka ei ketään kiinnosta.
Pointti oli että se on pian jaossa ihan MIT-lisenssillä avoimena lähdekoodina, noilla kuka lupaa tukea ketäkin ei ole sinänsä siis mitään muuta merkitystä kuin markkinointi.
 
Hieno juttu että tulee vanhemmissakin näyttiksissä toimivaa tekniikkaa, jolla melkein alkuperäisen tasoinen kuva pystytään tekemään murto-osalla resursseista. Hiljalleen ruostuva rauta pysyy käyttökelpoisena pidempään.

Väliruutujen tekeminen vähentää hivenen myös cpu-pullonkaulaa jos ytimet ei lopu totaalisesti kesken. Tyyliin joku Ryzen 1700x voi toimia pidempään. Latenssin kanssa voi tulla vähän takapakkia, mutta jos nyt peli pyörähtäisi kuitenkin.

Mahtaako tämä jollain aikataululla lähteä toimimaan kännyköissä, tableteissa ja muissa mobiililaitteissa?

Vanhenevissa konsoleissa olisi myös loistava juttu.
 
Hieno juttu että tulee vanhemmissakin näyttiksissä toimivaa tekniikkaa, jolla melkein alkuperäisen tasoinen kuva pystytään tekemään murto-osalla resursseista. Hiljalleen ruostuva rauta pysyy käyttökelpoisena pidempään.

Väliruutujen tekeminen vähentää hivenen myös cpu-pullonkaulaa jos ytimet ei lopu totaalisesti kesken. Tyyliin joku Ryzen 1700x voi toimia pidempään. Latenssin kanssa voi tulla vähän takapakkia, mutta jos nyt peli pyörähtäisi kuitenkin.

Mahtaako tämä jollain aikataululla lähteä toimimaan kännyköissä, tableteissa ja muissa mobiililaitteissa?

Vanhenevissa konsoleissa olisi myös loistava juttu.
Nämä toimivat millään tasolla tyydyttävästi kun suorituskyky on valmiiksi 60FPS+ (ja mieluummin vielä reilusti enemmän), ei sillä hirvittävästi tekohengitellä vaan parannetaan vielä sinänsä riittävien suorituskykyä.
 
Nämä toimivat millään tasolla tyydyttävästi kun suorituskyky on valmiiksi 60FPS+ (ja mieluummin vielä reilusti enemmän), ei sillä hirvittävästi tekohengitellä vaan parannetaan vielä sinänsä riittävien suorituskykyä.

Eli matalampi fps, huonompi kuva, isompi latenssi. Huonosta setistä ei ehkä saa hyvää tällä, mutta hyvästä taas voi saada erinomaisen.

... Periaatteessa olen siis samaa mieltä, mutta toivon silti että yksi sun toinen vanheneva setti saisi väliruuduista pientä apua. Riippuu varmaan pelistä.
 
Testailin matalan ruudunpäivityksen kanssa ja jostain reilusta 30fpstä lähdettäessä räikeimmät artifaktit on ruudulla sen verta pitkään että ei jää huomaamatta vahingossakaan.

Input latenssi kasvaa ainakin yhden ruudun verran mutta ei se itseä ainakaan tuossa Forksporkissa päässyt liikaa häiritsemään kun en ole kovin herkkä sille. Jos pitäisi tarkasti tähtäillä niin sitten olisi eri asia mutta vähän puuroinen kääntyily on siedettävää 3pp pelissä jossa on muutenkin inertiaa ja autoaimia.

Ruudut ei myöskään ole ilmaisia, eli hyöty kutistuu sitä mukaan mitä alemmaksi mennään koska osa GPU:n tehosta menee väliruutujen laskemiseen. Ajuritason "versio" asiasta on nähtäväsri tähän verrattuna kevyempi mutta ei ilmeisesti edes yritä tehdä mitään nokkelaa ja menee automaattisesti pois päältä jos kuva muuttuu liikaa. Ja tietty toistaiseksi saatavilla vain 7000 sarjalle.

Daniel Owen testaili että NVIDIAn kymppisarjan 1060 ja 1070 toimii kyllä tämän kanssa:

 
Tulipahan testattua Forspoken demoa ja FSR 3:ta ja täytyy sanoa että teki pelistä pelattavan ilman että olisi häirinnyt ulkonäöllisesti enempää kuin average ~60 fps ja 99. persentiiliä 30 fps.
Resoluutio ja asetukset olivat, 4K resoluutio kaikki namit ja herkut ilman sitä nvidian varjo/peili höpötystä päällä.
En huomannut että inputlagi olisi kasvanut merkittävästi jos ollenkaan.

Eli nativiina - average fps ~60 ja 99. persentiiliä fps ~30
FSR 3 Guality - average fps ~120 ja 99. persentiiliä fps ~60
Näytönohjaimena toimi rx 6900xt
 
Viimeksi muokattu:
Tulipahan testattua Forspoken demoa ja FSR 3:ta ja täytyy sanoa että teki pelistä pelattavan ilman että olisi häirinnyt ulkonäöllisesti enempää kuin average ~60 fps ja 99.% 30 fps.
Resoluutio ja asetukset olivat, 4K resoluutio kaikki namit ja herkut ilman sitä nvidian varjo/peili höpötystä päällä.
En huomannut että inputlagi olisi kasvanut merkittävästi jos ollenkaan.

Eli nativiina - average ~60 ja 99% fps ~30
FSR 3 Guality - average ~120 ja 99% fps ~60
Näytönohjaimena toimi rx 6900xt
Sulla nyt joku mättää noissa luvuissa, tarkoitatko nyt tolla "99% fps":llä kenties 99. persentiiliä eli huonointa prosenttia ruuduista?
 
Asensin demon Steamista mutta en löytänyt sitä benchmarkkia. Ihan alkuvalikossa (ylimmässä valikossa) sen benchmarkin vissiin pitäisi olla mutta ei ollu.
 
Tulispa Starfieldiin niin pääsisi kokeilemaan tuota välifreimijuttua että onko se huijausta.gif
 
Ensimmäiste arvosteluiden perusteella on liian lukittu tuo FSR 3 että olisi hyödyllinen.
 
Hardware unboxed ja löytyy muita myös mutta varman tulee päivityksiä softaan.
 
Nyt on julkaistu RX 6000 -sarjalle ajurit, jotka tukevat fluid motion frames -ominaisuutta.

1696616715362.png
 
Testasin tätä FSR-ruudunluontia Immortals of Aveum -pelissä EA:n gamepassilla. Peli on ensinnäkin jo lähtöjään hyvin raskas, piti laittaa suuri osa asetuksista high'lle ja vieläpä FSR Quality päälle, että sai edes 60 FPS kun resoluutiona 1440p. Ruudunluonnilla se nousi tuplaksi, mutta tuntui silti siltä kuin olisi ollut sen 60 FPS. Kokeilin avuksi Antilag (ei siis plus) mutten siltikään vakuuttunut. FSR itsessään menee qualityllä, tässä vieläpä se näytti paremmalta kuin ilman FSR:ää. FSR AA oli parhaan näköinen mutta Quality ei siitä ihan kauheasti jäänyt. Oudosti vähän samaa oli myös Jedi: Survivorissa, jossa myös FSR Quality oli hiukan TAA:ta paremman näköistä, resona 4K. En tiedä johtuuko se Unreal-pelimoottorista (tässä 5, Jedissä 4) vai mistä, mutta näin oli kuitenkin. Dead Space Remakessa TAA sentään oli paremman näköinen kuin FSR Quality, siinäkin 1440p.

Immortals FSR AA.png

Immortals FSR Quality.png

Immortals FSR Off.png
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 630
Viestejä
4 479 202
Jäsenet
73 961
Uusin jäsen
askor

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom