AMD julkaisi 5800X3D:n uudelleen (virallisesti) ja paljasti 7700X3D-mallin

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jamboa
  • Aloitettu Aloitettu
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
7 895
AMD tuo uudelleen myyntiin tutun 5800X3D prosessorin "Ryzen 7 5800X3D 10th Anniversary Edition" nimellä. Anniversary editionin erikoisuus on, että prosessorin mukana tulee Carbice Ice Pad lämmönjohtotyyny. Tuotteen myynti alkaa 25.6 hintaan 350USD

Samalla julkistettiin 7700X3D prosessorimalli, jonka myynti alkaa 16.7 hintaan 330USD

 
Hyvä uutinen meillä SERIssä kiinni roikkuville, vaikka itse tuskin lähden tätä 5900x:ää vaihtamaan kun oma kuorma nykyään enemmän hyötypuolen juttuja.
 
Viimeksi muokattu:
Eihän tuo 5800X3D teknisesti ottaen mikään kirkkainta kärkeä oleva raketti enää nykyään ole mutta nykytilanteessa peliprosessori jolla voi päivittää AM4-koneen ilman emolevyn ja muistien vaihtamista ja jossa suorituskykyä on vielä oikein hyvin tekee varmasti kauppansa. Itse kiven hinta/suorituskykysuhde ei itsessään ole kovin kaksinen mutta kun miettii kokonaisuutta niin varmasti löytyy halukkaita ottajia.

7700X3D:n osalta varmaan sama laulu kuin aikoinaan 5700X3D:n kanssa. Käytettyjen 7800X3D:iden hinnat ja saatavuus määrittelevät tuotteen haluttavuuden, hinnan kun on oltava havaittavasti edullisempi.
 
Eihän tuo 5800X3D teknisesti ottaen mikään kirkkainta kärkeä oleva raketti enää nykyään ole mutta nykytilanteessa peliprosessori jolla voi päivittää AM4-koneen ilman emolevyn ja muistien vaihtamista ja jossa suorituskykyä on vielä oikein hyvin tekee varmasti kauppansa. Itse kiven hinta/suorituskykysuhde ei itsessään ole kovin kaksinen mutta kun miettii kokonaisuutta niin varmasti löytyy halukkaita ottajia.

7700X3D:n osalta varmaan sama laulu kuin aikoinaan 5700X3D:n kanssa. Käytettyjen 7800X3D:iden hinnat ja saatavuus määrittelevät tuotteen haluttavuuden, hinnan kun on oltava havaittavasti edullisempi.
Kappas, tuo 7700X3D onkin tosiaan yllättävän mopo
1780311988359.png

Kyllä ne aika ahtaaseen rakoon ajavat tuon prosessorin -ainakin tämänhetkisellä tarjoushinnalla. Saati jos aliexpressistä ostaa takuuttomana 7800x3d:n ~230€, niin saa todella kovan fps/€
1780313373386.png
 
Jaha, Suomi-hinnat taas vaihteeksi. Rehellisesti sanottuna odotin että ois relaunchina ollu max 250EUR.

Taidan jopa tehdä niin että ostan 270K+ ja katotaan loput sitten kun hinnat on järkevällä tasolla. Kait tää nykynen 5800X jaksaa vielä hetken.
 
Onko tää siis edelleen tehty samalla lailla kuin alkuperäinen, eli emo ->ytimet -> 3D cache ->IHS +jäähy jne? Ilmeisesti siis kyllä, mikä on aika harmi. Toi on siis ymmärtääkseni vasta esitelty. Esittely=tälläinen on tulossa ,ehkä mainittu päivämäärä tai vuosisata. Julkaistu=tälläinen on nyt myynnissä.

En kauheasti osaa innostua tuosta. En tiedä miten kukaan osaisi. Jo silloin aikoinaan kun Zen 4 tuli, tuota vastaavat R5 ja R7 mallit ilman 3D olivat monissa peleissä yhtä suorituskykyisiä. Jos tuo tulee markkinoille vaikka 350 euron hintaan, niin en näe mitään mieltä ainakaan suomen markkinoilla tuollaisesta. Yritin katsella Zen 4 julkaisumateriaalin, siinä ei verrattu tuohon vanhaan 3D malliin mitään. Oliko se sitten jossain esimateriaalissa jossa Zen 4:n merkittäviä IPC parannuksia hehkutettiin. Jotka siis oli aika merkittäviä.
 
Eihän tuo 5800X3D teknisesti ottaen mikään kirkkainta kärkeä oleva raketti enää nykyään ole mutta nykytilanteessa peliprosessori jolla voi päivittää AM4-koneen ilman emolevyn ja muistien vaihtamista ja jossa suorituskykyä on vielä oikein hyvin tekee varmasti kauppansa. Itse kiven hinta/suorituskykysuhde ei itsessään ole kovin kaksinen mutta kun miettii kokonaisuutta niin varmasti löytyy halukkaita ottajia.

7700X3D:n osalta varmaan sama laulu kuin aikoinaan 5700X3D:n kanssa. Käytettyjen 7800X3D:iden hinnat ja saatavuus määrittelevät tuotteen haluttavuuden, hinnan kun on oltava havaittavasti edullisempi.

Täysin samaa mieltä kanssasi.

Juu ihan hyvin pärjää vielä 5800X3D:llä, varsinkin jos reso 1440p saati suurempi ja / tai näytönohjain jotain muuta kuin RTX 4090 tai 5090.
(Siis varmasti hyvän kokemuksen saa noilla lippulaivanäyttiksilläkin, mutta jonkin verran tehoa saattaa jäädä jo pöytään).
 
7600x tasoinen tuo 5800x3d suurin piirtein on.
Tietyt pelit siitä hyötyy hieman mutta hinta turhan suolainen.
Sopii niille millä on jo emo ja muistit valmiina muuten ei kannata harkita mielummin pistää sitten am5 kantaan ne rahat vaikka muistit hieman enemmän maksaa mutta prossu taas halvempi 7600x 175€
 
"Hieman".... :D

64GB DDR5 muistikitti taitaa maksaa tänään yksinään about saman verran kun mitä aikoinaan maksoin emolevy + 5900x + DDR4 3600 64gb yhdistelmästä :D.

Mutta toki, jos uutta ostaa niin en itsekään AM4 katselisi, DDR4 hinnat on kuitenkin myös pompannut melkoisesti vuoden takaisesta tasosta vaikkei ihan yhtä pahsti kuin DDR5 kohdalla. Tarttis olla selkeästi enemmän hintatäkyä että uutta purkkia kasaisi vanhalle alustalle.

Tilanne kun on mitä on niin tulen ainakin itse todennäköisesti skippaamaan suosiolla koko nykyisen Zen-sukupolven, katsotaan sitten seuraavan kohdalla josko pahin AI-pöhinä olisi siihen mennessä rauhoittunut...
 
Täytyy tuo 5800x3d tilata jos kohtuuhintaa saa, onkin tuo 3800x tuossa ootellut päivitystä.
 
Aliexpressistä saa ~160€ 5500X3D, niin tämän hinta on vähän turhan korkea.
 
Itselläni Ryzen 7 5700X3D, ei varmaan mitään järkeä päivittää sitä Ryzen 7 5800X3D:hen? Käsittääkseni suorituskyky ero näiden välillä on vain jotain 10% luokkaa, jos sitäkään... Sitäpaitsi luulen, että trokarit nuo kaikki 5800X3D:t kuitenkin nappaa ja laittaa Toriin myyntiin 450-500€ törkyhinnoilla.
 
  • Tykkää
Reactions: hmb
"Hieman".... :D

64GB DDR5 muistikitti taitaa maksaa tänään yksinään about saman verran kun mitä aikoinaan maksoin emolevy + 5900x + DDR4 3600 64gb yhdistelmästä :D.

Mutta toki, jos uutta ostaa niin en itsekään AM4 katselisi, DDR4 hinnat on kuitenkin myös pompannut melkoisesti vuoden takaisesta tasosta vaikkei ihan yhtä pahsti kuin DDR5 kohdalla. Tarttis olla selkeästi enemmän hintatäkyä että uutta purkkia kasaisi vanhalle alustalle.

Tilanne kun on mitä on niin tulen ainakin itse todennäköisesti skippaamaan suosiolla koko nykyisen Zen-sukupolven, katsotaan sitten seuraavan kohdalla josko pahin AI-pöhinä olisi siihen mennessä rauhoittunut...
Ei tarvitse pelikoneseen 64gt muistikittiä ostaa pärjää hyvin 32gt 350€ sai gigantista ainakin pari päivää sitten kun katsoin ja oli varman myös hynix piireillä ei mitä micron tai samsung kuraa.
 
On kyllä aika tuuhea hinta 4 vuotta vanhasta prosessorista. Jos uutta konetta rakentamassa ja haluaa "säästää" niin mieluummin vaikka perus 9700X ja siihen kamppeet.
 
On kyllä aika tuuhea hinta 4 vuotta vanhasta prosessorista. Jos uutta konetta rakentamassa ja haluaa "säästää" niin mieluummin vaikka perus 9700X ja siihen kamppeet.
Tuuheasta hinnasta huolimatta menee varmasti kaupaksi, käytetyttyjen hinta pyörinyt 300€ molemmin puolin ja nopeasti tehneet kauppansa. Jos ”uuden” koneen kasaamassa käytetyistä osista niin eiköhän tuo siinäkin tapauksessa varteenotettava prossu ole, mulla 4k@120hz telkussa kiinni Ryzen 5600xt + RTX5080 ja tähän komboon en näe järkipäivityksenä mutta saattaa se raudanhimo silti iskeä…

Eräkoko tuskin niin iso, että pidemmässä juoksussa käytettyjen hintoihinkaan juuri vaikuttaa (toki takuullien vs takuuton vaikuttaa jatkossa hintaan), julkaisussa toki painaa hetkellisesti käytettyjen hintoja alas.
 
Tuuheasta hinnasta huolimatta menee varmasti kaupaksi, käytetyttyjen hinta pyörinyt 300€ molemmin puolin ja nopeasti tehneet kauppansa. Jos ”uuden” koneen kasaamassa käytetyistä osista niin eiköhän tuo siinäkin tapauksessa varteenotettava prossu ole, mulla 4k@120hz telkussa kiinni Ryzen 5600xt + RTX5080 ja tähän komboon en näe järkipäivityksenä mutta saattaa se raudanhimo silti iskeä…

Eräkoko tuskin niin iso, että pidemmässä juoksussa käytettyjen hintoihinkaan juuri vaikuttaa (toki takuullien vs takuuton vaikuttaa jatkossa hintaan), julkaisussa toki painaa hetkellisesti käytettyjen hintoja alas.
Varmasti kyllä myy. Lähemmäs 400€ vain tuntuu todella paljolta tuosta prossusta
 
Aliexpressistä saa ~160€ 5500X3D, niin tämän hinta on vähän turhan korkea.

Milloin olet katsonut?

Eilen kun katselin tuon tarjousketjun inspiroimana, hinta oli 190 bonuskoodin kanssa, 180 klarnalla. Tänään hinta on 2e enemmän. Jotenkin vaikea uskoa että alkuviikosta olisi noin paljon noussut.
 
Milloin olet katsonut?

Eilen kun katselin tuon tarjousketjun inspiroimana, hinta oli 190 bonuskoodin kanssa, 180 klarnalla. Tänään hinta on 2e enemmän. Jotenkin vaikea uskoa että alkuviikosta olisi noin paljon noussut.

Klarnalla sai tuosta vielä -10€/-30€, mutta se tarjous on nyt loppunut. Jos saa laitettua -20€ (VIOSS20) ja Klarnan -10€ , niin pelkästään niiden kanssa on 162€ ja tämä on ilman kolikoita. Esim. tuohon:

..tai tämä on 158€ noilla tarjouksilla:
Eivät enää ole molemmat voimassa, mutta oli kun kirjoitin kommenttia.
 
Itselläni Ryzen 7 5700X3D, ei varmaan mitään järkeä päivittää sitä Ryzen 7 5800X3D:hen? Käsittääkseni suorituskyky ero näiden välillä on vain jotain 10% luokkaa, jos sitäkään... Sitäpaitsi luulen, että trokarit nuo kaikki 5800X3D:t kuitenkin nappaa ja laittaa Toriin myyntiin 450-500€ törkyhinnoilla.
Ei ole järkeä. Ei ole 10% suorituskykyeroa, ehkä 5% hyvällä tuurilla. Tuohan on siis käytännössä vain huonommin binnattu kivi jota ajetaan defaultina hiukan matalammilla kelloilla.
 
Hyvä uutinen meillä SERIssä kiinni roikkuville, vaikka itse tuskin lähden tätä 5900x:ää vaihtamaan kun oma kuorma nykyään enemmän hyötypuolen juttuja.
Jos ei maksimifps:ää metsästä, niin taitaa 5900x riittää vielä ihan hyvin. Tai no, ainakin itselleni riittää. Ei ole tullut pitkään aikaan haaveiltua cpu-päivityksestä.
 
Tosiaan, odotin tätä max 250e maksavaksi mutta en helvetissä vaihda 5800X:stä tähän, alunperin kun tämän ostin 190 eurolla siinä kun X3D oli 300e. 4K:na tulee muutenkin pelattua niin suorituskykyerosa ei ole helvettiäkään prossujen välillä, uskomatonta että re-release hinta on 50-100e hinta kuin mitä tarjouksesta olis saanut kolmisen vuotta sitten.

Jos ei maksimifps:ää metsästä, niin taitaa 5900x riittää vielä ihan hyvin. Tai no, ainakin itselleni riittää. Ei ole tullut pitkään aikaan haaveiltua cpu-päivityksestä.
No sehän riippuu aivan resoluutiosta. 4K:lla prossun merkitys helvetisti pienempi ja ei oma 5800X:kaan nyt aivan susipaskalta näytä uusienkaan prossujen rinnalla kunhan resoluutio ei ole siellä puhelinluokassa.
 

Yllätys, ei olekaan sama/identtinen prossu alkuperäisen kanssa. 3D-cachen pinoamis/liitosprosessi on muuttunut. AMD:n mukaan gen1:stä gen2:een, eli tämän välimuisti on liitetty CCD:hen vastaavalla tavalla kuin 7800X3D:ssä. McAfeen mukaan prosessi on hyvin erilainen kuin alkuperäisissä 5800X3D:ssä.

On kyllä aika tuuhea hinta 4 vuotta vanhasta prosessorista. Jos uutta konetta rakentamassa ja haluaa "säästää" niin mieluummin vaikka perus 9700X ja siihen kamppeet.
Niinno. Mä maksoin 515€ sillon kun julkastiin ekan kerran :lol: Mutta eihän tätä ole ollenkaan tarkoitettu "koneen rakentamiseen", vaan nimenomaan siksi kun AM4/DDR4-alustoja on maailmalla aivan valtavat määrät ja iso osa niistä pyörii nykyäänkin vielä jollain tyyliin 2700X- tai 3600X/3800X prossuilla. Tämä uudelleenjulkaistu 5800X3D on tarkoitettu nimenomaan noiden olemassaolevien wanhojen kokoonpanojen päivittämiseen käyttökelpoisiksi pelikoneiksi. Vaikka prossu on suhteettoman kallis, päivitys tulee silti monta kertaa halvemmaksi kuin uuden entry level - AM5/DDR5-kokoonpanon rakentaminen nykyhetken hinnoilla.

Itselläni Ryzen 7 5700X3D, ei varmaan mitään järkeä päivittää sitä Ryzen 7 5800X3D:hen? Käsittääkseni suorituskyky ero näiden välillä on vain jotain 10% luokkaa, jos sitäkään... Sitäpaitsi luulen, että trokarit nuo kaikki 5800X3D:t kuitenkin nappaa ja laittaa Toriin myyntiin 450-500€ törkyhinnoilla.
Järkevyys riippuu varmaan myös siitä, mitä 5700X3D:stä saa myydessä ja mitä itse haluaa kokoonpanoltaan. 5700X3D on aika rankasti kastroitu prosessori, ja koko sen idea oli siinä että saatiin X3D-prossu mahdollisimman halvalla.
Noissa prossuissa on konkreettisena erona se, että ainakin alkuperäinen 5800X3D oli valmistettu hyviksi binnatuista piireistä ja ne toimivat hienosti. Lähes kaikki yksilöt kulkivat kellojen puolesta hyvin, alivoltittuivat hyvin (jos ei toiminut CO -30, kyseessä oli harvinaisen paska yksilö joita ei paljoa tuntunut edes olevan). Useimmissa IF kulki ainakin sen 1800MHz, tai enemmän. Omassani meni 1900MHz (eli dualrank B-diet kulki 3800MT/s) ja parhaissa 2000MHz.
Sen sijaan nuo 5700X3D:t vaikutti olevan aivan roskisbinniä, piirit jostain ylijäämälaarin pohjalta kaavittuja jotka ei kelloja kestäneet, IF ja muistit ei kulkeneet kaksisesti jne. Täällähän oli eräs käyttäjä, jolla ei muistaakseni edes 3200 muistit olleet vakaat moisen kanssa ja vastaavia kokemuksia olen lukenut muita sekä muualtakin noiden kanssa.

Mielenkiintoista kuulla aikanaan, minkälaisia tapauksia nämä uuden prosessin juhlamallit on kellottuvuudeltaan. Mahtaisikohan olla jo PBO:kin sallittu näiden kanssa :hmm:
 

Yllätys, ei olekaan sama/identtinen prossu alkuperäisen kanssa. 3D-cachen pinoamis/liitosprosessi on muuttunut. AMD:n mukaan gen1:stä gen2:een, eli tämän välimuisti on liitetty CCD:hen vastaavalla tavalla kuin 7800X3D:ssä. McAfeen mukaan prosessi on hyvin erilainen kuin alkuperäisissä 5800X3D:ssä.
Ja tää vaikuttaa suorituskykyyn ehkä... aivan. En usko että tuo muistipiirin asettelu tuo mitään eroa suorituskykyyn.

Eli teknisesti on joo eri prossu, mutta käytännössä ei.
 
Ja tää vaikuttaa suorituskykyyn ehkä... aivan. En usko että tuo muistipiirin asettelu tuo mitään eroa suorituskykyyn.

Eli teknisesti on joo eri prossu, mutta käytännössä ei.
Turha näitä on mutuilla uskon varassa. Nyt tiedetään vain se että prosessorissa on eroa alkuperäiseen. Se selvinnee sitten aikanaan että onko suorituskyvyssä, kellottuvuudessa yms. mitään eroa. Tuo voi aivan yhtä hyvin olla huonompi prossu, jos noihin ei enää binnatakaan niitä parhaita siruja.

Asioita joilla ei tavan tallaajille ole mitään eroa eikä merkitystä, mutta tekniikan harrastajille on.
 
Tulee tarpeeseen 5600x itsellä. Tori.fi laittaa hakuun 5800x3d niin kymmeniä ostoilmoituksia löytyy ja vanhoista pyydetään mansikoita
 

Yllätys, ei olekaan sama/identtinen prossu alkuperäisen kanssa. 3D-cachen pinoamis/liitosprosessi on muuttunut. AMD:n mukaan gen1:stä gen2:een, eli tämän välimuisti on liitetty CCD:hen vastaavalla tavalla kuin 7800X3D:ssä. McAfeen mukaan prosessi on hyvin erilainen kuin alkuperäisissä 5800X3D:ssä.


Niinno. Mä maksoin 515€ sillon kun julkastiin ekan kerran :lol: Mutta eihän tätä ole ollenkaan tarkoitettu "koneen rakentamiseen", vaan nimenomaan siksi kun AM4/DDR4-alustoja on maailmalla aivan valtavat määrät ja iso osa niistä pyörii nykyäänkin vielä jollain tyyliin 2700X- tai 3600X/3800X prossuilla. Tämä uudelleenjulkaistu 5800X3D on tarkoitettu nimenomaan noiden olemassaolevien wanhojen kokoonpanojen päivittämiseen käyttökelpoisiksi pelikoneiksi. Vaikka prossu on suhteettoman kallis, päivitys tulee silti monta kertaa halvemmaksi kuin uuden entry level - AM5/DDR5-kokoonpanon rakentaminen nykyhetken hinnoilla.


Järkevyys riippuu varmaan myös siitä, mitä 5700X3D:stä saa myydessä ja mitä itse haluaa kokoonpanoltaan. 5700X3D on aika rankasti kastroitu prosessori, ja koko sen idea oli siinä että saatiin X3D-prossu mahdollisimman halvalla.
Noissa prossuissa on konkreettisena erona se, että ainakin alkuperäinen 5800X3D oli valmistettu hyviksi binnatuista piireistä ja ne toimivat hienosti. Lähes kaikki yksilöt kulkivat kellojen puolesta hyvin, alivoltittuivat hyvin (jos ei toiminut CO -30, kyseessä oli harvinaisen paska yksilö joita ei paljoa tuntunut edes olevan). Useimmissa IF kulki ainakin sen 1800MHz, tai enemmän. Omassani meni 1900MHz (eli dualrank B-diet kulki 3800MT/s) ja parhaissa 2000MHz.
Sen sijaan nuo 5700X3D:t vaikutti olevan aivan roskisbinniä, piirit jostain ylijäämälaarin pohjalta kaavittuja jotka ei kelloja kestäneet, IF ja muistit ei kulkeneet kaksisesti jne. Täällähän oli eräs käyttäjä, jolla ei muistaakseni edes 3200 muistit olleet vakaat moisen kanssa ja vastaavia kokemuksia olen lukenut muita sekä muualtakin noiden kanssa.

Mielenkiintoista kuulla aikanaan, minkälaisia tapauksia nämä uuden prosessin juhlamallit on kellottuvuudeltaan. Mahtaisikohan olla jo PBO:kin sallittu näiden kanssa :hmm:
Niin siis itsehän tuon 5700X3D hommasin, koska 5800X3D:ta ei enää siinä vaiheessa ollut myynnissä alan liikkeissä ja käytettyjen markkinoillakin niitä löytyi vain bundleina.

Se muistien vakauskin 5700X3D/5800X3D kanssa riippuu varmaan aika paljon siitä, onko laatumuistit vai roskamuistit.

Liekö itselläni sitten poikkeuksellisen hyvä 5700X3D yksilö, koska se toimii vakaasti
-30 all core ja 2x16GB 3600Mhz CL16 Kingston Fury Renegadetkin(Hynix D-die) kiristyi vielä jonkin verran tehdas kellotusprofiilien päälle.

Aika säätäminenhän siinä tosin oli...

Ilmeisesti tämä 5800X3D
"AM4 10th aniversary" edition on teknisesti täsmälleen sama prosessori kuin se, joka 2022 julkaistiin.

Ainoa ero lienee se, että sen mukana tulee jonkinlainen "seuraavan sukupolven" Carbice Ice pad lämmönjohtotyyny.
 
Niin siis itsehän tuon 5700X3D hommasin, koska 5800X3D:ta ei enää siinä vaiheessa ollut myynnissä alan liikkeissä ja käytettyjen markkinoillakin niitä löytyi vain bundleina.

Se muistien vakauskin 5700X3D/5800X3D kanssa riippuu varmaan aika paljon siitä, onko laatumuistit vai roskamuistit.

Liekö itselläni sitten poikkeuksellisen hyvä 5700X3D yksilö, koska se toimii vakaasti
-30 all core ja 2x16GB 3600Mhz CL16 Kingston Fury Renegadetkin(Hynix D-die) kiristyi vielä jonkin verran tehdas kellotusprofiilien päälle.

Aika säätäminenhän siinä tosin oli...

Ilmeisesti tämä 5800X3D
"AM4 10th aniversary" edition on teknisesti täsmälleen sama prosessori kuin se, joka 2022 julkaistiin.

Ainoa ero lienee se, että sen mukana tulee jonkinlainen "seuraavan sukupolven" Carbice Ice pad lämmönjohtotyyny.
Nii no tiivistettynä suorituskyvyltään tismalleen samanlainen kuin alkuperäinen, sitä varmaan yrität sanoa?
 
Kyllähän tuo 5800X3D sen pari sekuntia kerkesi kiinnostaa kunnes hinnan näki ja viikkasin ostohousut takaisin kaappiin. R5 5600 tilalle tuo olisi ollut kiva päivitys.
 
Ittellä AMD Ryzen 9 3900X niin varmaan olis ihan ok päivitys. Muuten joutuisi kaikki emot yms vaihtamaan jotta saisi päivitettyä prossua
:hmm:

Emona on Asus PRIME X570-PRO
 
Prossu kyllä kiinnostaa, mutta ei tuolla hintaa. Syljettää ajatuskin vaihtaa emoa ja muisteja kun on 128GB kiinni lankussa ja 5600X->5800X3D olisi kuitenkin ihan merkittävä upgrade.
 
5700x3d oli sekin hurja hyppy 3900x-mallista pelikäytössä (oma päivitys). Jos on hyvät määrät RAMmia nykylankussa, ei kun paras optio vaan kiinni vaikka hieman hintaa onkin. Melkoisesti saa laittaa enemmän kiinni että näkyy selvästi eroa 5800x3d:n suorituskykyyn.
 
5700x3d oli sekin hurja hyppy 3900x-mallista pelikäytössä (oma päivitys). Jos on hyvät määrät RAMmia nykylankussa, ei kun paras optio vaan kiinni vaikka hieman hintaa onkin. Melkoisesti saa laittaa enemmän kiinni että näkyy selvästi eroa 5800x3d:n suorituskykyyn.
Niin oli mullakin 3600 -> 5800X aikanaan ja korttina vain 6700 XT

Tässä nyt vaan kusee että AMD pitää hintoja lähes alkuperäisen tasolla vieläkin.
 
Ei pidä. Se on satasen halvempi.
":D"

350e suomihinnalla AM4 kivestä ei naurata. Oli 300e kun meinasin moista ostaa muistaakseni 3v sitten ja päädyin silti 180e 580X:ään.


Ja ei ollut silloinkaan eikä nytkään hintaeron arvoinen

Toki varmaan niille jotka pelaa jollain pikkuresolla.
 
Viimeksi muokattu:
....


Tarkoitan tätä refresh hintaa vrt kolmen vuoden takaista. Vai olenko niin kännissä että ymmärrän nyt jotain väärin?

Juu, niitä meni siihen hintaan silloin, mutta se on jo ohi.
Lisäksi alle 200€ on saanut 5700X3D:tä:

--

Lähinnä vaan, tämä on kallis julkaisu, mutta ei niin kallis, kun väitetään. On tämä halvempi kuin 5800X3D:n oikea julkaisu.
 
Huomautus - keskity asialliseen keskusteluun
Juu, niitä men siihen hintaan silloin, mutta se on jo ohi.
Lisäksi alle 200€ on saanut 5700X3D:tä:

--

Lähinnä vaan, tämä on kallis julkaisu, mutta ei niin kallis, kun väitetään. On tämä halvempi kuin 5800X3D:n oikea julkaisu.
Oon aina pitänyt sua top5 mitä koko vitun iotechin foorumin järkevimpiin kommentoihiin tulee mutta ethän sä nyt vittu voi tota hintaa puolustella?
 
Tämä on enemmänkin sitä, että hinta on satasen halvempi kuin alkup. julkaisussa - vaikka sitä on saanut halvemmalla, vaikka siitä on tullut vastaava 5700X3D, jota on saanut alle 200€. Ei se hinta välttämättä ole ok, mutta ei vääristellä historiaa :)
 
Tämä on enemmänkin sitä, että hinta on satasen halvempi kuin alkup. julkaisussa - vaikka sitä on saanut halvemmalla, vaikka siitä on tullut vastaava 5700X3D, jota on saanut alle 200€. Ei se hinta välttämättä ole ok, mutta ei vääristellä historiaa :)
Joo, ja silti vuosia vanha kivi.

Järkhinta tolle olis ollut 250EUR MSRP ja sekin hiinä ja hiinä kärsiiikö.
 
Vai ostatko multa tän 5800X:n, uutena oli joskus saatanasti, ite maksoin 190e, niin osta nyt vaikka 300e:llä jos joku keksii tän uudellenjulkaisuksi?
 
AMD ny vaan nokittaa ebay-myyjiä kun 5800x3d:sta on nimittäin saanut pulittaa jopa tuplasti enemmän kuin tää uus julkkari käytettynä. Erittäin kysytty malli ollut jo pitkään kun yllättävän moni haluaa maksimoida AM4-settinsä.

5700x3d:sta maksoin 190€ toissavuonna. Siihen nähden totta toki on että ilmaa julkkarissa piisaa vaikka mennään reilusti alle ebay-hintojen.
 
  • Tykkää
Reactions: hmb
350 taalaa 5800X3D:sta tuntuu kiistatta aika rasvaiselta (ja mitä lie hinta kotimaisissa liikkeissä, jos tuohon lyödään päälle vielä tuontilisät plus verot), enkä itsekään sitä tuolla hinnalla ostaisi. (Eikä onneksi ole tarvettakaan.) Mutta voihan se jollekulle olla silti kannattava, koska tuollakin hinnalla jäädään kuitenkin reilusti alle sen mitä maksaisi täysi alustapäivitys, joka pitäisi tehdä AM5/Core Ultra -kivelle.

Toki ne alustapäivitykset pitää joskus tehdä, eli tilapäissäästöä ja vääjämättömän lykkäämistä tuon hankkiminen saattaisi silti olla. Jos tuosta uudelleenlämmittelystä maksaa meillä sen 300-400€, niin kannattaa melkein toivoa, että muistikriisi jatkuu mahdollisimman pitkään. Voisi meinaan hieman sylettää, jos vaikka jo vuoden päästä saisi rautaa tuorempaan kantaan selvästi nykyistä lompakkoystävällisemmillä hinnoilla.
 
Viimeksi muokattu:
Tsi sit kohta kivetkin maksaa tuplasti mitä nykyään maksaa. Kai ny jollain verukkeella niidenkin hinnat saadaan nostettua koska voidaan.
 
Tsi sit kohta kivetkin maksaa tuplasti mitä nykyään maksaa. Kai ny jollain verukkeella niidenkin hinnat saadaan nostettua koska voidaan.
Alkaa pikkuhiljaa tuntua että ei todellakaan ole parempi mennä minkään paskaksi nykyisissä laitteissa.
AMD ny vaan nokittaa ebay-myyjiä kun 5800x3d:sta on nimittäin saanut pulittaa jopa tuplasti enemmän kuin tää uus julkkari käytettynä. Erittäin kysytty malli ollut jo pitkään kun yllättävän moni haluaa maksimoida AM4-settinsä.

5700x3d:sta maksoin 190€ toissavuonna. Siihen nähden totta toki on että ilmaa julkkarissa piisaa vaikka mennään reilusti alle ebay-hintojen.
Parasta olis ollut nokittaa ihan järkihinnoilla. Juujuu DDR5 on kallista mutta uudemmat X3D:t helvetisti järkevämpiä, ja niillä pärjää jopa yhdellä kammalla budjettiratkaisuna. Tekis mieli itekin ostaa Inhellin 270K+ jemmaan parempien hintojen varalle jos hintataso on tätä.

Vai ostatko multa tän 5800X:n, uutena oli joskus saatanasti, ite maksoin 190e, niin osta nyt vaikka 300e:llä jos joku keksii tän uudellenjulkaisuksi?
@Juha Kokkonen sori jos mikään tähän heittoon liittyvä oli kaupankäyntiin vihjaavaa, lähinnä vitsillä heitin kun katsoo tän uudelleenjulkaisun hintaa joka on aivan absurdi mielestäni. Editoi tai poista toi viestini jos nyt pakko, mutta kieli poskella ton laitoin. Jotain poistitkin eikä siinä, meni varmaan jo ohi.
 
@Juha Kokkonen sori jos mikään tähän heittoon liittyvä oli kaupankäyntiin vihjaavaa, lähinnä vitsillä heitin kun katsoo tän uudelleenjulkaisun hintaa joka on aivan absurdi mielestäni. Editoi tai poista toi viestini jos nyt pakko, mutta kieli poskella ton laitoin. Jotain poistitkin eikä siinä, meni varmaan jo ohi.
Tulkitsin ensin viestin väärin ja poistin, sitten palautin heti perään.
 
En muista historiasta toista tällaista tapausta, että olisi palattu vielä vanhempaan tekniikkaan takaisin jos siitä on kerran jo luovuttu ja tarkoitan siis AM5 -> AM4.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
309 286
Viestejä
5 246 828
Jäsenet
83 467
Uusin jäsen
eetuzzi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom