AMD Freesync välkkyminen "Brightness Flicker"

Liittynyt
30.07.2017
Viestejä
256
Huomasin että tästä ei ainakaan haulla löytynyt ketjua joten pistetään pystyyn. Kerätään ohjeita, näyttöjä joiden kanssa aiheutuu ja mietitään syitä.

Kyseessä on siis AMD näytönohjaimia ja niiden freesync tekniikkaa hyödyntävien näyttöjen ongelma, jota kutsutaan Freesync Flickeriksi. Ongelma poistuu heti kun freesync on otettu pois ja palaa takaisin laitettaessa.

Yleisin välkkyminen on niinsanottua kirkkaus välkkymistä "Brightness Flicker".

Esimerkki:


Yritetyt korjaukset:
Kaapelin vaihto laadukkaampaan, ei apua.
FPS Lukittu Freesync alueen sisälle muutaman framen puskurilla (73fps Max), ei apua.
Kaikki eri GPUn portit käyty läpi, ei apua.
Firmware näyttöön päivitetty jos voi, ei apua.
Ajureiden uudelleen asennus ja DDU, ei apua.
Näytönohjaimen virransyöttö 2 eri kaapelilla (pitäisi laskea myös Coilwhineä), ei apua kumpaankaan.

Väliaikaisesti toimiva korjaus:
CRUn (Custom resolution utility) käyttäminen muuttamaan Freesync alue kapeammaksi näyttäisi vähentävän välkkymistä. Mutta tässä on tietysti huonona puolena se että aluetta saattaa joutua kaventamaan jopa 10+hz. Esimerkiksi minun XG35VQ:lla 48-100hz+LFC joutuu kaventamaan 60-100hz ei LFCtä jotta välkkymistä esiintyy vain hyvin harvoin. Tämä ei minun mielestäni näin hintavilla laitteilla ole "Korjaus" koska LFC kuitenkin mainitaan tuetuksi.

Humiot:
Olen itse huomannut avoimen kotelon kanssa seuraavaa. Välähdys ja GPUn kuormitus/coilwhinen ääni/GPUn ledit kaikki näyttävät käyvän maximissa juuri silloin kun välähdys tapahtuu. Olen pohtinut voisiko mahdollisesti kortin oma virransyöttö olla jotenkin syypää... Toisaalta tuo LG:n näytön Freesync ei asiasta vaivaannu. Mutta se ei kuormitakkaan näyttöä niinkuin UW:t. En ole vegalla testannut toista HD tason Freesync näyttöä joten en voi varmistaa.
Toisaalta jos peli välkkyy jo menussa niin ei se paljoa kuormita...

Ajatuksia:
Voisiko syy olla sitten itse Disaplay porteissa näissä näytöissä? Eri valmistajilla varmaan halvempia ja kalliimpia ratkaisuja. Porttiinhan siis kuuluu itsessään jo Adaptive sync? Jospa toiset luistavat siitä standardista ja sotkee siten, niinkuin monesti mainostetaankin näyttöjä Freesync vaikka onkin vain adaptive ja siksi ei toimi kunnolla.
Toisaalta voi olla myös kortin ongelma itsellä välkkymisen taajuus menee yksiin kortin kuormituksen ja coil whinen kanssa. Joku oli saanut poistettua välkkymisen esimerkiksi muuttamalla kaikki power statet samaksi. Ja tämä ei ole ainoa joka sanoo että power state cyclellä olisi asiaan vaikutusta. Voisi myös selittää miksi ajurit voivat ongelmaan vaikuttaa.

Itsellä ollut testissä seuraavat näytöt (Punainen=Välkkyy, Vihreä=Ei Välky):

Samsung CF591 27" Kaareava 75Hz (Ajettu r9 390 ei Vega)
Samsung CF791 Quantum Dot 34" UW 100Hz

LG 29UM68-P 29" UW 75Hz
Acer XR382CQK 38" UW 75Hz (kaksi kpl sama vika)
Asus XG35VQ 100Hz Vilkkuu menuissa mutta vain satunnaisesti itse pelissä.


Näytöt ajettu Vega RX64:llä
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.11.2017
Viestejä
429
Vega 56 ja

Samsung CF591> en ole huomannut mitään erityistä välkyntää (hämärä muistikuva että joskus kyllä huomannut, mutta yleensä ei)

Acer XF270HUA 144Hz> ei välkyntää ja suorastaan komean sulavaa Freesyncilla (tuore hankinta)

Eikös just jossain Sampan näytöissä ollut tyyppivikana tuo välkyntä?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
30.07.2017
Viestejä
256
Vega 56 ja

Samsung CF591> en ole huomannut mitään erityistä välkyntää (hämärä muistikuva että joskus kyllä huomannut, mutta yleensä ei)

Acer XF270HUA 144Hz> ei välkyntää ja suorastaan komean sulavaa Freesyncilla (tuore hankinta)

Eikös just jossain Sampan näytöissä ollut tyyppivikana tuo välkyntä?
Kyllä Sampan paneeleissa tyyppivikana, mutta ei juurikaan näy ilmeisesti Vega korteilla paljaalla silmällä. Nopeuskameralla sen vielä näkee, tämä siis testattu.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 299
Viestejä
4 197 302
Jäsenet
70 888
Uusin jäsen
Putjuh

Hinta.fi

Ylös Bottom