- Liittynyt
- 14.10.2016
- Viestejä
- 22 435
Kaotik kirjoitti uutisen/artikkelin:
AMD esitteli tänään uudet RDNA2-arkkitehtuuriin perustuvat Radeon RX 6000 -sarjan näytönohjaimensa. Näytönohjainten mukana esiteltiin myös joukko uusia teknologioita ja ominaisuuksia, joista osa nivoutuu yhteen marraskuussa myyntiin saapuvien Ryzen 5000 -sarjan prosessoreiden kanssa.
Uudet Radeon RX 6000 -sarjan näytönohjaimet tukevat uutta Smart Access Memory -ominaisuutta, kun käytössä on Ryzen 5000 -sarjan prosessori ja 500-sarjan piirisarjaan perustuva emolevy. Oletuksena prosessorille näkyy 256 megatavun siivu näytönohjaimen muistista, johon voidaan siirtää tarpeellisia tietoja prosessorin toimesta suoraan.
Smart Access Memoryn avulla prosessorille näkyy 256 megatavun sijasta koko RX 6000 -sarjan näytönohjainten 16 gigatavun GDDR6-muisti. Tämän kerrotaan parantavan suorituskykyä jo olemassa olevissa peleissä 5 – 11 prosenttia ilman, että kehittäjät ovat tehneet asian eteen mitään. Mikäli kehittäjät tulevat hyödyntämään teknologiaa voivat hyödyt olla tulevaisuudessa vielä merkittävästi suurempia.
[embed]
Kaikki optimoinnit eivät liity grafiikkapiirin tekniikkaan. AMD:n tuoreessa videossa on mukana myös pientä piikittelyä NVIDIAn suuntaan liittyen näytönohjainten fyysisiin toteutuksiin. Videolla AMD kertoo optimoineensa ja suunnitelleensa koko alustaa kokonaisuutena ja nykyiset kotelot huomioiden. Se kehuu uusien Radeon-näytönohjainten olevan paitsi viileämpiä, myös selvästi pienempiä kuin kilpailijan uutuudet, mikä parantaa niiden yhteensopivuutta eri koteloiden kanssa.
RX 6000 -sarjan näytönohjaimet ovat 10,5-tuumaisia eli vajaan 270 millimetrisiä ja 2 / 2,5-korttipaikan korkuisia, mitä on pidetty liki standardimittoina high-end näytönohjaimille. AMD kehaisi lisäksi näytönohjainten virtaliittimien olevan sijoitettu näytönohjaimen takapään yläreunaan helpon kaapelinhallinan vuoksi, kun kilpailijalla on käytössä epästandardi liitin kaapelinhallinnan kannalta vaikeammassa paikassa verrattain rumalla adapterikaapelilla.
AMD:n mukaan kolmen aksiaalituulettimen konfiguraatio pitää näytönohjaimet pelikäytössä hiljaisina ja äänentuoton nousevan vain noin 37 desibelin tasolle. Tuulettimet tukevat nykypäivän standardien mukaan myös ns. Zero RPM -tilaa, eli se pysäyttää tuulettimet, kun grafiikkapiirin lämpötila on kyllin matala. Yhtiö kertoo lisäksi tehneensä yhteistyötä muun muassa EKWB:n kanssa nestejäähdytysratkaisujen parissa uusille näytönohjaimilleen.
Linkki alkuperäiseen juttuun
[/embed]