AMD esitteli Smart Access Memory -teknologian ja muita Radeon RX 6000 -sarjan optimointeja (RDNA2)

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
22 435
amd-rdna2-zen3-smart-access-memory-20201028.jpg


Kaotik kirjoitti uutisen/artikkelin:
AMD esitteli tänään uudet RDNA2-arkkitehtuuriin perustuvat Radeon RX 6000 -sarjan näytönohjaimensa. Näytönohjainten mukana esiteltiin myös joukko uusia teknologioita ja ominaisuuksia, joista osa nivoutuu yhteen marraskuussa myyntiin saapuvien Ryzen 5000 -sarjan prosessoreiden kanssa.

Uudet Radeon RX 6000 -sarjan näytönohjaimet tukevat uutta Smart Access Memory -ominaisuutta, kun käytössä on Ryzen 5000 -sarjan prosessori ja 500-sarjan piirisarjaan perustuva emolevy. Oletuksena prosessorille näkyy 256 megatavun siivu näytönohjaimen muistista, johon voidaan siirtää tarpeellisia tietoja prosessorin toimesta suoraan.



Smart Access Memoryn avulla prosessorille näkyy 256 megatavun sijasta koko RX 6000 -sarjan näytönohjainten 16 gigatavun GDDR6-muisti. Tämän kerrotaan parantavan suorituskykyä jo olemassa olevissa peleissä 5 – 11 prosenttia ilman, että kehittäjät ovat tehneet asian eteen mitään. Mikäli kehittäjät tulevat hyödyntämään teknologiaa voivat hyödyt olla tulevaisuudessa vielä merkittävästi suurempia.

[embed]

Kaikki optimoinnit eivät liity grafiikkapiirin tekniikkaan. AMD:n tuoreessa videossa on mukana myös pientä piikittelyä NVIDIAn suuntaan liittyen näytönohjainten fyysisiin toteutuksiin. Videolla AMD kertoo optimoineensa ja suunnitelleensa koko alustaa kokonaisuutena ja nykyiset kotelot huomioiden. Se kehuu uusien Radeon-näytönohjainten olevan paitsi viileämpiä, myös selvästi pienempiä kuin kilpailijan uutuudet, mikä parantaa niiden yhteensopivuutta eri koteloiden kanssa.



RX 6000 -sarjan näytönohjaimet ovat 10,5-tuumaisia eli vajaan 270 millimetrisiä ja 2 / 2,5-korttipaikan korkuisia, mitä on pidetty liki standardimittoina high-end näytönohjaimille. AMD kehaisi lisäksi näytönohjainten virtaliittimien olevan sijoitettu näytönohjaimen takapään yläreunaan helpon kaapelinhallinan vuoksi, kun kilpailijalla on käytössä epästandardi liitin kaapelinhallinnan kannalta vaikeammassa paikassa verrattain rumalla adapterikaapelilla.

AMD:n mukaan kolmen aksiaalituulettimen konfiguraatio pitää näytönohjaimet pelikäytössä hiljaisina ja äänentuoton nousevan vain noin 37 desibelin tasolle. Tuulettimet tukevat nykypäivän standardien mukaan myös ns. Zero RPM -tilaa, eli se pysäyttää tuulettimet, kun grafiikkapiirin lämpötila on kyllin matala. Yhtiö kertoo lisäksi tehneensä yhteistyötä muun muassa EKWB:n kanssa nestejäähdytysratkaisujen parissa uusille näytönohjaimilleen.

Linkki alkuperäiseen juttuun
[/embed]
 
Kyllähän toi SAM on tällasille harrastajasäätäjille melko houkutteleva teknologia ja varmasti tulee lisäämään AMD-kombojen myyntiä. Itselläkin melkoinen kutku päivitellä mutta PAKKO se on odotella halvempia Ryzen 5600 ja Radeon 6600/6700
 
Tuo 5600, 6600 combo lienee budjettipelaajan valinta oikein soiva kokonaisuus!
Mutta odotellaan kevääseen, jotta nähdään mihinkään noista on?
 
Onko tuolle smart access memorylle minkälaista käyttöä pelien ulkopuolella?
 
Olisko AMD tehny Ryzenit GPUissa? Nvidian korttejahan ei taida saada pahemmin. Mutta toisaalta eipä AMDn korttejakaan saa siinä vaiheessa jos Kiina tekee jotain Taiwanille.
 
En pidä tästä ominaisuudesta, jos tätä ei ole toteuttu siinä määrin avoimen rajapinnan kautta, että nVidia pystyy sallimaan tämän korteilleen tai vähintään suunnittelemaan tulevat korttinsa hyödyntämään tätä. Aivan kuten en myöskään pidä yhtään esim G-syncistä tai DLSS:stä. Suljetut järjestelmät ovat syöpä, joka välillä saadaan leikattua pois, kunnes muodostaa uuden etäpesäkkeen jonnekin

Olisko AMD tehny Ryzenit GPUissa? Nvidian korttejahan ei taida saada pahemmin. Mutta toisaalta eipä AMDn korttejakaan saa siinä vaiheessa jos Kiina tekee jotain Taiwanille.

Jos Kiinan ja Taiwanin konflikti eskaloituu takaisin aseelliseksi, niin pelinäytönohjainten saatavuus ei ole ihan ykkösmurhe...
 
En pidä tästä ominaisuudesta, jos tätä ei ole toteuttu siinä määrin avoimen rajapinnan kautta, että nVidia pystyy sallimaan tämän korteilleen tai vähintään suunnittelemaan tulevat korttinsa hyödyntämään tätä. Aivan kuten en myöskään pidä yhtään esim G-syncistä tai DLSS:stä. Suljetut järjestelmät ovat syöpä, joka välillä saadaan leikattua pois, kunnes muodostaa uuden etäpesäkkeen jonnekin
Vastaavasti soisi toimivan tulevaisuudessa Intelilläkin.
 
Fiksu veto hyödyntää synergiaa siitä että valmistavat sekä GPUn että CPUn, varmasti lisää ainakin hieman myyntiä. Saa nähdä tuleeko Inteliltä jotain samansuuntaista kun saavat näyttiksensä vihdoin ulos.
 
En pidä tästä ominaisuudesta, jos tätä ei ole toteuttu siinä määrin avoimen rajapinnan kautta, että nVidia pystyy sallimaan tämän korteilleen tai vähintään suunnittelemaan tulevat korttinsa hyödyntämään tätä. Aivan kuten en myöskään pidä yhtään esim G-syncistä tai DLSS:stä. Suljetut järjestelmät ovat syöpä, joka välillä saadaan leikattua pois, kunnes muodostaa uuden etäpesäkkeen jonnekin



Jos Kiinan ja Taiwanin konflikti eskaloituu takaisin aseelliseksi, niin pelinäytönohjainten saatavuus ei ole ihan ykkösmurhe...

En minäkään mutta toisaalta on Nvidiallakin ollut tapana tehdä omia suljettuja teknologioita, kuten g-sync -piirit. Nykyään tosin siinäkin standardissa ollaan tultu osittain järkeen. Voi olla että tätä ei ole myöskään mahdollista toteuttaa Nvidian korteilla, koska Nvidia ei välttämättä suostu tukemaan moista teknologiaa. Ainakin yleensä Nvidialta ovat ilmoittaneet etteivät halua adaptoida kilpailijoidensa teknologiaa, tai tukea sitä millään tavalla.

Esimerkkinä mm. Mantle ja Adaptive sync, joista ensimmäinen taitanee olla nykyään Vulkan rajapinta (ja jota Nvidia tukee) ja jälkimmäinen on saanut Nvidian certifioiman tuen ainakin osaan näytöistä. Ovat siis kuitenkin lopulta tulleet Nvidialla aina järkiinsä.

Tässäkin saattaa olla alkuun kyse siitä, että näyttävät (ja testailevat) mihin tuo SAM -kykenee ja sitä myöten sitten ojentavat Nvidialle kättä ja kokeilevat tuleeko käsiin hampaiden jäljet vaiko sopimus.
 
Viimeksi muokattu:
En pidä tästä ominaisuudesta, jos tätä ei ole toteuttu siinä määrin avoimen rajapinnan kautta, että nVidia pystyy sallimaan tämän korteilleen tai vähintään suunnittelemaan tulevat korttinsa hyödyntämään tätä.

Tuskin tulee Nvidian korteista löytymään. Melkoisen hölmöltähän AMD näyttäisi, jos alkaisi kilpailijan korttien suorituskykyä nostamaan. Ja tämä ilmeisesti vaatii vielä piirisarja/CPU-tuen, eli myöskään Intelin CPU+piirisarjoilla ei ilmeisesti tule tapahtumaan.

Aivan kuten en myöskään pidä yhtään esim G-syncistä tai DLSS:stä. Suljetut järjestelmät ovat syöpä, joka välillä saadaan leikattua pois, kunnes muodostaa uuden etäpesäkkeen jonnekin

Näistä olen ihan samaa mieltä. Tilanne voisi kuluttajien kannalta olla paljon parempi. Toistaiseksi Nvidialla ei ole ollut mitään kiinnostusta lähteä mihinkään yhteistyöhön AMD:n kanssa G-syncissä jne, joten tuskin AMD:kaan tulee vastaamaan kädenojennuksella tämän SAM:in kanssa.
 
Ihan veikkaus että tämä on peruja AMD:n custom ratkaisuista uusia konsoleita varten, joten ihan hyvähän se on jos samoja etuja saadaan myös PC:lle.
 
En pidä tästä ominaisuudesta, jos tätä ei ole toteuttu siinä määrin avoimen rajapinnan kautta, että nVidia pystyy sallimaan tämän korteilleen tai vähintään suunnittelemaan tulevat korttinsa hyödyntämään tätä. Aivan kuten en myöskään pidä yhtään esim G-syncistä tai DLSS:stä. Suljetut järjestelmät ovat syöpä, joka välillä saadaan leikattua pois, kunnes muodostaa uuden etäpesäkkeen jonnekin

Joo en itsekään tykkää suljetuista kikottimista. Ehkä jos toi osoittautuu sellaiseksi kikottimeksi että siitä on oikeasti merkittävää etua niin voihan sellainen skenaario toteutua että nuoleskellaan munia puolin ja toisin eli AMD antaa Nvidialle pääsyn tuohon SAM:n ja Nvidia vastaavasti antaa johonkin pääsyn AMD:lle.
 
En itse usko, etteikö kyseistä ominaisuutta saisi toimimaan myös vanhemmille Ryzen -prosessoreille ja piirisarjoille, tai vaikkapa Intelinkin prosessoreille ja nVidian näytönohjaimille.
Kysessähän on vain PCIe -väylän kautta tapahtuva CPU:n ja GPU:n välinen muistiaccess, joka on jo aikaisemminkin kai ollut käytössä mutta ilmeisesti rajoitetummassa muodossa.
Kyseessä on mahdollisesti vain joku BIOS/piirisarja -asetus, jonka asiaa paremmin tuntevat virittelijät saavat mahdollisesti päälle myös muihin CPU-ympäristöihin.
 
Paha sanoa. Saattaa vaatia jotain ominaisuuksia itse prossassa. Kuten sanoit tuo on ollut rajoitetumpana olemassa, joten voi olla että rautaan on lisätty jotain, joka tekee tuosta oikeasti toimivan.
Saatiinhan raytrasing ”toimimaan” Pascal sarjan Nvidia korteilla, mutta niin hidas ettei kukaan sitä käytä. Eli vaikka tuota ei millään softarajoitteella tehdäkkään, nii. 1-3% parannus hupenivat nollaan, jos prosessorissa ei ole Zen3:n lisäämään tukea.
Lisäksi tuo 500 piirin Pci4.0 piirisarja lienee taas syy miksi sitä ei saa aikaan 400 sarjan emoilla. Tai siis saisi, mutta nopeusetu olisi about 0, joten siitä ei ole hyötyä.

Kunhan julkaisevattarkempia tietoja arkkitehtuurista, niin tiedetään enemmän. Ehkä seuraavan sukupolven intelissä on sama direct access memory ominaisuus ;)
 
Hyvä kuulla tuosta EKWB-yhteistyöstä vesiblokkien kanssa. 6900XT + blokki on varmasti tulossa omaan koneeseen. Samalla tuosta smart accessista olisi hyvä kuulla erilaisilla resoluutioilla ja VR:llä. Jos VR-käytössä tuo boostaisi FPS:ää, niin houkutus 3900X -> 5000-Ryzen kasvaa huomattavasti.
 
Lisäksi tuo 500 piirin Pci4.0 piirisarja lienee taas syy miksi sitä ei saa aikaan 400 sarjan emoilla. Tai siis saisi, mutta nopeusetu olisi about 0, joten siitä ei ole hyötyä.

Mahtaisikohan mokoman olla tulossa TRX40-lankuille ja 3000-sarjan TRippereille ja Ryzeneille myöhemmin, jos suurin tekninen vaatimus on vain piirisarja

Edit:
Hyvä kuulla tuosta EKWB-yhteistyöstä vesiblokkien kanssa. 6900XT + blokki on varmasti tulossa omaan koneeseen.

Sama kombo itselle suunnitteilla! Tosin 3960X:n kaveriksi. Vastikään tuli hankittua LGn CX-sarjan 48" päänäytöksi juuri näitä näyttiksiä silmällä pitäen ja kyllähän sieltä tuli juuri siihen sopiva kortti. Enpä muista milloin viimeksi olisi odotettu joulua näin; Kalenterin kahdeksannen luukun takaa taitaa löytyä se paras yllätys.
 
Viimeksi muokattu:
Vähän haiskahtaa tämä juttu. Jos CPU:lle näkyvän muistin määrä olisi noin merkittävä pullonkaula, niin miksi ihmeessä asialle ei ole tehty jotain jo aiemmin?
 
Joo en itsekään tykkää suljetuista kikottimista. Ehkä jos toi osoittautuu sellaiseksi kikottimeksi että siitä on oikeasti merkittävää etua niin voihan sellainen skenaario toteutua että nuoleskellaan munia puolin ja toisin eli AMD antaa Nvidialle pääsyn tuohon SAM:n ja Nvidia vastaavasti antaa johonkin pääsyn AMD:lle.
En olisi hämmästynyt vaikka tuo olisi nVidian seuraavassa sukupolvessa. AMD ei yleensä ole lukinnut tekniikoitaan. Ja koska Intel ja AMD ristiinlisensoivat vaikka mitä, niin tuki Intel alustalla tulevaisuudessa ei ole mahdoton sekään
 
Vähän haiskahtaa tämä juttu. Jos CPU:lle näkyvän muistin määrä olisi noin merkittävä pullonkaula, niin miksi ihmeessä asialle ei ole tehty jotain jo aiemmin?
Saman syyn takia kuin Intelkin yritti pysyä 32-bit maailmassa: kukaan ei ole vaatinut parempaa. Intelhän lisäsi 64-bit tuen vasta kun AMD oli näyttänyt, että sille on kysyntää
 
Saman syyn takia kuin Intelkin yritti pysyä 32-bit maailmassa: kukaan ei ole vaatinut parempaa. Intelhän lisäsi 64-bit tuen vasta kun AMD oli näyttänyt, että sille on kysyntää
Odotellaan niitä oikeita testejä, en ihan osta vielä tämän väitteen pohjalta. Ei sinä 32 bittisessäkään mitään vikaa ollut (kunhan oltiin sen rajojen sisällä) ja suorituskyky ei parantunut käytännössä yhtään.
 
Vähän haiskahtaa tämä juttu. Jos CPU:lle näkyvän muistin määrä olisi noin merkittävä pullonkaula, niin miksi ihmeessä asialle ei ole tehty jotain jo aiemmin?

Ei se nyt kovin merkittävä ole jos nyt tämän päivän AAA peleissä vaikutus on about 5% ja parhaimmillaankin 10% luokkaa. Oletettavasti aiempien vuosien peleissä merkitys on vielä vähäisempi. Ehkä merkittävämpi sitten jos pelit oikeasti tukeutuu tähän mahdollisuuteen jatkossa mikä vaikuttaa yhtä mahdolliselta kuin se että kaikki yön yli tukee RT:tä tai DLSS:ää. Eli tulee joskus sitten vaihtelevasti.
 
Ei se nyt kovin merkittävä ole jos nyt tämän päivän AAA peleissä vaikutus on about 5% ja parhaimmillaankin 10% luokkaa. Oletettavasti aiempien vuosien peleissä merkitys on vielä vähäisempi. Ehkä merkittävämpi sitten jos pelit oikeasti tukeutuu tähän mahdollisuuteen jatkossa mikä vaikuttaa yhtä mahdolliselta kuin se että kaikki yön yli tukee RT:tä tai DLSS:ää. Eli tulee joskus sitten vaihtelevasti.
Niin kuten sanoin, odotellaan ne viralliset testit vielä. Kyllähän 10% lisää nopeutta on merkittävä asia, joten pidän ihmeellisenä jos pitää paikkaansa koska silloin kyseessä on ollut selvä ja tiedossa oleva (ehkä) syy siihen miksi pelit eivät pyöri nopeammin. Jokainen pelinkehittäjä ottaisi varmasti mielellään vastaan 10% ilmaisen lisänopeuden, siinä säästyisi paljolta hiomiselta aka. rahaa jäisi enempi taskuun. Toki jatkossa voi hyvinkin olla löydettävissä asioita missä tuota käytetään hyväksi ja sieltä sitten raavitaan nopeutta tai muuta hyötyä, mutta se, että nykyisellään yhdellä napinpainalluksella lisää, epäilen.

Voisihan tähän toki sanoa, että sama juttuhan se oli tuossa aiemmassa esimerkissä 32-bit vs 64-bit kun niitä laajempia kirjastoja opittiin hyödyntämään niin se hyötykin on kasvanut. Tullessaan vaan siitä, että käännettiin käytännössä vanhaa tavaraa 64-bit muotoon koska niin koska, niin se hyöty jäi näkemättä. Eli aikaa tulee menemän ja silloin on varmasti kilpailijoilla se sama hyöty sitten käytössään.
 
Niin kuten sanoin, odotellaan ne viralliset testit vielä. Kyllähän 10% lisää nopeutta on merkittävä asia, joten pidän ihmeellisenä jos pitää paikkaansa koska silloin kyseessä on ollut selvä ja tiedossa oleva (ehkä) syy siihen miksi pelit eivät pyöri nopeammin. Jokainen pelinkehittäjä ottaisi varmasti mielellään vastaan 10% ilmaisen lisänopeuden, siinä säästyisi paljolta hiomiselta aka. rahaa jäisi enempi taskuun.

Niin siis pointti on se että 10% oli poikkeus ainakin AMD:n materiaaleissa, ja jotta tämän saa mitattua ulos tarvitaan tietty CPU ja tietty GPU kiinnitettynä tiettyyn emolevyyn. Tälläsen himmelin rakentaminen 5% vuoksi (joka voi olla ollut vaikkapa 1% vielä pari vuotta sitten) on aika matalalla prioriteetilla silloin kun ensin pitäisi olla edes etäisesti kilpailukykyinen. Eikä NVIDIA/Intel akselillakaan varmaan ole ollut intoa tälläistä kytkyä alkaa rakentamaan, puhumattakaan siitä että kaikki kolme puhaltaisi yhteen hiileen.

En tosin näkisi mahdottomana että nyt jatkossa sitten tämä tapahtuisi esim. DirectX:n puitteissa, DirectStorage on kuitenkin vähän niinkuin samalla asialla joskin eri näkökulmasta.

Edit: ylläoleva siis sillä oletuksella että tuossa on oikeasti joku tekninen syy miksi vaaditaan punaista rautaa koko stäkkiin, eikä esim puhdas "koska gen 4 on nopeampi väylä niin siitä on nyt hyötyä toisin kuin gen 3:n kanssa".
 
Viimeksi muokattu:
Niin siis pointti on se että 10% oli poikkeus ainakin AMD:n materiaaleissa, ja jotta tämän saa mitattua ulos tarvitaan tietty CPU ja tietty GPU kiinnitettynä tiettyyn emolevyyn. Tälläsen himmelin rakentaminen 5% vuoksi (joka voi olla ollut vaikkapa 1% vielä pari vuotta sitten) on aika matalalla prioriteetilla silloin kun ensin pitäisi olla edes etäisesti kilpailukykyinen.
Paitsi jos olet ostamassa uutta konetta. Silloin AMD näyttis ja cpu ovat molemmat hyvinkin houkuttelevia ja jos sillä saa vielä 5% nopeushyödyn "ilmaiseksi" niin miksi ihmeessä ei. Kovastihan arvuuteltiin että tekeekö AMD jonkun Ryzen5k+Navi bundlen ja myy niitä yhdessä halvemmalla ja paremmalla saatavuudella, mutta tämä smart access on oikeastaan vielä parempi "bundle". Nyt ei tarvita mitään virityksiä retail-myyjien kanssa, vaan kuluttaja ohjataan bundleen ominaisuuksilla. Hyvinkin ovela kikka.

Ja kyllä. Kuluttaja on kiinnostunut tuosta kun about jokaisen kortin jokaiseen verkkokaupan kuvaukseen tulee nyt maininta että nopeuttava ominaisuus X toimii sillä ja tällä AMD prossulla. "Saat ilmaisen boostin, up to 11%, kun ostat tämän ja tuon".
 
Paitsi jos olet ostamassa uutta konetta.

Puhuin puhtaasti valmistajien innosta toteuttaa tämä himmeli, en kuluttajista. Kuluttajat sanonevat 10900K:ta "lytätyksi paskeeksi" heti kun uusien Ryzenien revikat tulee ulos vaikka eroa olisi 2%, se on toki selvää.
 
Vähän haiskahtaa tämä juttu. Jos CPU:lle näkyvän muistin määrä olisi noin merkittävä pullonkaula, niin miksi ihmeessä asialle ei ole tehty jotain jo aiemmin?

Intelillä ei ainakaan vielä ole mitään pelinäytönohjainta jolle tehdä moista optimointia. Mikäänhän ei estä inteliä tekemästä asialle jotain, kunhan saavat omat näytönohjaimensa markkinoille.
 
Intelillä ei ainakaan vielä ole mitään pelinäytönohjainta jolle tehdä moista optimointia. Mikäänhän ei estä inteliä tekemästä asialle jotain, kunhan saavat omat näytönohjaimensa markkinoille.
Nyt en ihan ymmärrä. Tässä on kyseessä GPU:n koko muistiavaruuden näkyminen CPU:lle ja jollain tavalla sen hyödyttäminen jossain tilanteissa. Jos se ei ole, täälläkin syystä parjattua suljetun rajapinnan touhua, niin luonnollisesti se tulee myös Intel ja NVIDIA pohjaisille alustoille käyttöön jonkin ajan sisällä, jos siitä siis on hyötyä. Ja jos ei samalla rajapinnalla, niin ne keksii kyllä jonkun omansa. Mikä taas ei ole kuluttajille etu.
 
Nyt en ihan ymmärrä. Tässä on kyseessä GPU:n koko muistiavaruuden näkyminen CPU:lle ja jollain tavalla sen hyödyttäminen jossain tilanteissa. Jos se ei ole, täälläkin syystä parjattua suljetun rajapinnan touhua, niin luonnollisesti se tulee myös Intel ja NVIDIA pohjaisille alustoille käyttöön jonkin ajan sisällä, jos siitä siis on hyötyä. Ja jos ei samalla rajapinnalla, niin ne keksii kyllä jonkun omansa. Mikä taas ei ole kuluttajille etu.

Jos patentti on AMD:n nimissä niin pitää keksiä pyörä uudestaan jotain toista kautta. Ei kannata vetää vielä kovin pitkiä johtopäätöksiä, kun AMD:ltä ei ole kommentoitu mitenkään että tarjoavatko teknologian hyödyntämistä Nvidialle, saatikka haluavatko vihreässä leirissä edes alistua moiseen touhuun... Shakki Matti tilanne AMD:n puolesta ainakin minun kirjoissani, jos kieltäytyvät.
 
Jos patentti on AMD:n nimissä niin pitää keksiä pyörä uudestaan jotain toista kautta. Ei kannata vetää vielä kovin pitkiä johtopäätöksiä, kun AMD:ltä ei ole kommentoitu mitenkään että tarjoavatko teknologian hyödyntämistä Nvidialle, saatikka haluavatko vihreässä leirissä edes alistua moiseen touhuun... Shakki Matti tilanne AMD:n puolesta ainakin minun kirjoissani, jos kieltäytyvät.
Mikä ihmeen patentti?!
 
Pyörän voi keksiä uudestaan tai voi myös maksella lisenssimaksuja teknologiasta. Kaikki teknologia menee tätä rataa. Se on sitten jokaisen oma ongelma, jos lisensoitavan teknologian toteutus omaan hilavitkuttimeen on vaikeaa tai hyödytöntä.

En voi käsittää, miten joku voi keksiä mussuttamista siitä, että yritys vie teknologiaa eteenpäin. Jos Nvidia/Intel haluaa samaa niin ei muuta kuin paalua tiskiin vaan. Eiköhän se sieltä irtoa, kun luvussa on tarpeeksi nollia perässä.

Joka yritys toimii omilla vahvuuksillaan. AMD:llä se on selkeästi siinä, että sillä on maailmanluokan osaamista sekä CPU- että GPU-teknologioissa.
 
Nyt en ihan ymmärrä. Tässä on kyseessä GPU:n koko muistiavaruuden näkyminen CPU:lle ja jollain tavalla sen hyödyttäminen jossain tilanteissa. Jos se ei ole, täälläkin syystä parjattua suljetun rajapinnan touhua, niin luonnollisesti se tulee myös Intel ja NVIDIA pohjaisille alustoille käyttöön jonkin ajan sisällä, jos siitä siis on hyötyä. Ja jos ei samalla rajapinnalla, niin ne keksii kyllä jonkun omansa. Mikä taas ei ole kuluttajille etu.
Suljettuja ne intelin prosessoriarkkitehtuuri ja nvidian ajuritkin on. Tässä nyt tehdään joku pieni jippo pcie standardin ohi, koska se on mahdollista kun alusta on täysin omassa hallinnassa. Tietämättä tarkemmin mistä on kyse, niin voi ihan hyvin olla että uusilla prosessoreilla ja näyttiksillä vaihdetaan protokolla nyt infinity fabriciin jos koko kokoonpano tunnistuu sitä tukevaksi. Mitään ongelmallista tässä ei ole niin kauan kun kaikki laitteet on taaksepäinyhteensopivia pcie standardin mukaisesti.

Edit: Mikään ei estä Nvidiaa toimittamasta AMD:lle ja Intelille jotain omaa protokollaideaa, niitä lienee hyvä satsi mellanoxin oston jälkeen taskussa, mutta tuskinpa alkavat ainakaan ilmaiseksi mitään toteuttamaan rautatasolla. Intel on speksannut omaan käyttöönsä jo Compute eXpress Link (CXL) protokollan jonka se ottaa käyttöön omien tuotteidensa kanssa PCIE5 väylän yli lähitulevaisuudessa. Siihenkään Nvidialla ei ole saumoja tulla mukaan.

jos tulevaisuudessa AMD päättää lukita alustansa käyttämään vain omia näytönohjaimiaan (intelin tehdessä samoin), niin tilanne on tietysti toinen. Ei se Nvidia turhaan ARMia halua hankkia. On kuitenkin aika epätodennäköistä että mitään totalitaarista kontrollia pistetään pystyyn, sllä on vaikea kuvitella että yleisestä laitteistojen laajennettavuudesta haluttaisiin tinkiä, käytännössä siis tulee vain pieniä tai isoja synergiaetuja jos sekä prosessori että liitetyt laitteet tukevat jotain yhteisiä suljettuja ominaisuuksia.

Nvidian kannattaisi vaatia PCIE5 speksiin haluamansa asiat jos haluaa peliin mukaan. Kyseinen reitti on vaan kaikkea muuta kuin agiili.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: VmH
#Ponk
Juuri noin!
Ei tuo etu isolta vaikuta, mutta jos Intel ja Nvidia hyppäävät samaan kelkkaan pelintekijät tietävät että tälläisen asia toimii kaikissa vuoden x jälkeen julkaistuissa kokoonpanoissa. Silloin siitä luultavasti olisi hyötyä!
Tuossa ylempänä viitattiin 64 bittisyyteen ja jep ei sekään isosti hyödyttänyt ennenkuin iso osa raudasta oli 64 bittistä ja sitä voitiin oikeasti hyödyntää ohjelmissa! Aika pitkään ohjelmat oli 32 bittisiä vaikka käyttis olikin jo 64 bittinen.

Ei tuosta uudesta ominaisuudesta haittaa ole, ja jos se yleistyy niin parempi kaikille koska ohjelmoijat pystyvät hyödyntämään sitä tietäen, että se toimii myös kuluttajien laitteissa. Mutta kyllähän siihen kymmeniä vuosia menee ennekuin parhaassakin tapauksessa tämä löytyisi joka muorin ja vaarin nettikoneesta!
 
Ei tuosta uudesta ominaisuudesta haittaa ole, ja jos se yleistyy niin parempi kaikille koska ohjelmoijat pystyvät hyödyntämään sitä tietäen, että se toimii myös kuluttajien laitteissa. Mutta kyllähän siihen kymmeniä vuosia menee ennekuin parhaassakin tapauksessa tämä löytyisi joka muorin ja vaarin nettikoneesta!
Eikä tämä kaiketi vaadi mitään muutoksia sitä käyttäviltä softilta, vaan etu saadaan jo ajureiden myötä. Tämän lisäksi ajurit saattavat paljastaa jotain uusia ominaisuuksia jotka eivät aiemmin ole olleet mahdollisia tuosta 256Mt ikkunasta johtuen. Jälkimmäisten kohdalla vaaditaan tietysti myös softatuki.
jos Intel ja Nvidia hyppäävät samaan kelkkaan pelintekijät tietävät että tälläisen asia toimii kaikissa vuoden x jälkeen julkaistuissa kokoonpanoissa.
Jos intel ja Nvidia nyt hyppäävät samaan kelkkaan, niin tuotteita jollain uudella rautatason muutoksella saadaan ulos 2-3 vuoden kuluttua.
 
Trademark ei ole patentti. Ääh en mä edes ala.

"AMD has trademarked the term "AMD Infinity Cache", as can be seen on the Justia Trademarks website. This trademark adds an air of legitimacy to RedGamingTech's prior reporting on the technology. That said, the patent mentions both CPUs and GPUs, a factor which could make Infinity Cache a generic AMD term that could be used to discuss multiple technologies. "

Jotenkin ainakin itse päättelin tuosta että se on patentoitua teknologiaa, mutta tiedä häntä.
 
"AMD has trademarked the term "AMD Infinity Cache", as can be seen on the Justia Trademarks website. This trademark adds an air of legitimacy to RedGamingTech's prior reporting on the technology. That said, the patent mentions both CPUs and GPUs, a factor which could make Infinity Cache a generic AMD term that could be used to discuss multiple technologies. "

Jotenkin ainakin itse päättelin tuosta että se on patentoitua teknologiaa, mutta tiedä häntä.
Edelleen se on nimen suoja. Ei mikään patentti teknologiasta. Trademark, tavaramerkki jo pelkkä nimi sanoo asian. Pitäisi olla ihan perusasioita elämässä ymmärtää tuollainen termi.

Tämä sitten on patentti.
 
Edelleen se on nimen suoja. Ei mikään patentti teknologiasta. Trademark, tavaramerkki jo pelkkä nimi sanoo asian. Pitäisi olla ihan perusasioita elämässä ymmärtää tuollainen termi.

Tämä sitten on patentti.

Jep, nimeä ei luonnollisesti voi patentoida, teknologian voi.

Nimi suojataa tavaramerkillä, sen olemassaolo ei poista mahdollisuutta patentoituun teknologiaan. Joskin noissa jutuissa "infinity cachesta" on kyllä iloisesti sekoitettu tavaramerkin rekisteröinti patenttiin.

Ja koska patentti näyttää esim tältä:



Pitää ymmärtää jotain siitä teknologiasta muutenkin ymmärtääkseen mitä tapahtuu.
 
  • Tykkää
Reactions: VmH
Edelleen se on nimen suoja. Ei mikään patentti teknologiasta. Trademark, tavaramerkki jo pelkkä nimi sanoo asian. Pitäisi olla ihan perusasioita elämässä ymmärtää tuollainen termi.

Tämä sitten on patentti.

Niin tuon takia luulin että se teknologia oli patentoitu. Ei se kerro mitään elämän perusasioista, vaan siitä että luulin että se oli patentoitu teknologia.
 
SAM on tulossa myös 400 -sarjan emolevyille.

AMD announced Radeon Smart Access Memory (SAM) alongside the RX 6800 series as a feature to increase video memory available to the CPU. SAM is AMD's implementation of the resizable BAR feature found in the PCI Express specification. AMD Smart Access Memory is only available when using an AMD Ryzen 5000 series process and AMD Radeon RX 6800 series graphics card on a compatible motherboard. The feature was initially advertised as a 500 series motherboard exclusive feature but AMD has recently released the new AGESA v2 1.1.0.0 update which should enable support for SAM on B450 and X470 motherboards with a BIOS update.
 
SAM on tulossa myös 400 -sarjan emolevyille.

AMD announced Radeon Smart Access Memory (SAM) alongside the RX 6800 series as a feature to increase video memory available to the CPU. SAM is AMD's implementation of the resizable BAR feature found in the PCI Express specification. AMD Smart Access Memory is only available when using an AMD Ryzen 5000 series process and AMD Radeon RX 6800 series graphics card on a compatible motherboard. The feature was initially advertised as a 500 series motherboard exclusive feature but AMD has recently released the new AGESA v2 1.1.0.0 update which should enable support for SAM on B450 and X470 motherboards with a BIOS update.
Jossain kuulemma kertoneet työskentelevänsä myös Intelin kanssa että saadaan joka alustalle
 
Niiden suorituskyky SAM toiminnassa on jonkun rakenteen/rautabugin takia 1/250 siitä mitä Zen 3 prossuilla, eli ei ole tulossa
Mistäs tämä tieto on lähtöisin? Eikö sen pitänyt jo toimia Linuxissa ja tulla pian Intelin prossuille sekä nVidiallekin, joten aika hassua, jos AMD:n 3000 sarjan prossut yhdessä AMD:n näyttiksien kanssa ei toimisi.
 
Mistäs tämä tieto on lähtöisin? Eikö sen pitänyt jo toimia Linuxissa ja tulla pian Intelin prossuille sekä nVidiallekin, joten aika hassua, jos AMD:n 3000 sarjan prossut yhdessä AMD:n näyttiksien kanssa ei toimisi.
Kai se teknisesti toimisi sillä 3000 sarjalla, mutta olisi niin hidas, että hommassa ei ole mitään järkeä
 
Niiden suorituskyky SAM toiminnassa on jonkun rakenteen/rautabugin takia 1/250 siitä mitä Zen 3 prossuilla, eli ei ole tulossa
Mistäs tämä tieto on lähtöisin? Eikö sen pitänyt jo toimia Linuxissa ja tulla pian Intelin prossuille sekä nVidiallekin, joten aika hassua, jos AMD:n 3000 sarjan prossut yhdessä AMD:n näyttiksien kanssa ei toimisi.
Kai se teknisesti toimisi sillä 3000 sarjalla, mutta olisi niin hidas, että hommassa ei ole mitään järkeä
Se mihin ratkakapu viittaa ei ole bugi. Standard swizzle -käskyt oli hitaita (1/250 Zen3:sta) aiemmilla Zeneillä.
Se, että tekstuurien ladonta GPU:lle paremmin sopivaan muotoon valmiiksi yhdellä tapaa on hidasta, on kuitenkin ihan eri asia kuin ettei SAMista olisi hyötyä tai järkeä vanhemmillakin Zeneillä. Se on vain yksi asia mistä SAM:sta voi olla hyötyä.
 
Hieno esimerkki miksi firmojen kannattaisi vaan kertoa suoraan suunnitelmista plattojen suhteen eikä tällein tipotellen jolloin kaiken maailman "vaatii PCIe 4.0" tai "tämän käskyn nopeus jota käytettäisiin joskus parin vuoden päästä peleissä on syy ettei tule koskaan alustalle X" mystiset tornihuhut muuttuu faktoiksi.

Tosin pyörisi ne huhut varmaan silti vaikka dataa olisi silmien edessä, minkäs teet kun halu uskoa on kova.
 
Jossain kuulemma kertoneet työskentelevänsä myös Intelin kanssa että saadaan joka alustalle

ja nvidian kanssa myös jotta se saadaan toimimaan nvidian korteilla.

Joten nyt voidaan unohtaa ne höpinät että AMD lukitsisi homman omille tuotteilleen.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 526
Viestejä
4 475 661
Jäsenet
73 945
Uusin jäsen
JsKK

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom