AMD BC-250 (PS5 HW)

Viikko meni lomaillessa ja nyt pääsi tänään jatkamaan projektia. Old Lamerin videoita ja ohjeita tuli plärättyä, sai jotain selkoa tuohon Governoriin ja ylipäätään Linux käyttöä ajatellen :D

Safetit asetukset 0,96V @2000mhz ja kaikki 40 CU:ta käytössä. Throthlaus rajan asetin 85 asteeseen, nyt Furmark pyörinyt 15min ja lämpötila asettunut 83 asteeseen, 0,89V @ 1850mhz. Pitää kokeilla jännitteiden kanssa pelata, millä tämä vielä pysyy vakaana.

NexGen3D Kotelo tuli tulostettua ennen reissuun lähtöä, yhdellä 120mm P12 tuulettimella varustettuna.

20260530_184647.jpg


20260530_184706.jpg
 
Viimeksi muokattu:
En huomannut että tästä olisi ollut juttua, mutta tuolle CU avaamisille on tullut uutta työkalua, BC-250 CU Live Manager:
BC-250 CU Live Manager
Old Lamer - AMD BC-250 40CU Part III: enabling GPU Compute Units on the fly with bc250-cu-live-manager utility
Vaikuttaa olevan aika helppokäyttöinen, ja mitä käsitin niin kestäneen paremmin päivitykset.

ui.png

The built-in installer supports these package managers:
SystemPackage tool
Arch / CachyOSpacman / paru
Fedoradnf
Bazzite and immutable Fedora systemsrpm-ostree
 
En huomannut että tästä olisi ollut juttua, mutta tuolle CU avaamisille on tullut uutta työkalua, BC-250 CU Live Manager:
BC-250 CU Live Manager
Old Lamer - AMD BC-250 40CU Part III: enabling GPU Compute Units on the fly with bc250-cu-live-manager utility
Vaikuttaa olevan aika helppokäyttöinen, ja mitä käsitin niin kestäneen paremmin päivitykset.

ui.png

The built-in installer supports these package managers:
SystemPackage tool
Arch / CachyOSpacman / paru
Fedoradnf
Bazzite and immutable Fedora systemsrpm-ostree
Tällä avasin omat coreni ja oli tosiaan helppo prosessi. Tosin huomasin yhdessä pelissä grafiikkabugeja (vilkkuvia neliöitä), joten selvitin bugiset coret ja disabloin ne, eli nyt 38/40 käytössä ongelmitta.
 
Pitäisi itsekin seuraavaksi perehtyä tuohon täysien cu:den korkkaamiseen.

Tähän asti pelaillut fullhd:na erinäisiä pelejä ja omaan makuun/silmään laite toimii oikein passelisti. Furmarkilla tosin en saa ihan mielekkäitä lukuja aikaiseksi. Cyan-skillfish governorin olen konffannut suositusten mukaisesti niin että korkeimmat kellot 2200mhz/1000mv. Furmarkin kun täräyttää niin lämmöt on sekunnissa 85c, kellot käy 2200mhz kunnes putoavat throttlaamisen vuoksi. N. vartin ajon jälkeen lämmöt tasaantuu 83-85c ja kellot 1650mhz.

Mistäköhän lähtisi säätämään?
 
Pitäisi itsekin seuraavaksi perehtyä tuohon täysien cu:den korkkaamiseen.

Tähän asti pelaillut fullhd:na erinäisiä pelejä ja omaan makuun/silmään laite toimii oikein passelisti. Furmarkilla tosin en saa ihan mielekkäitä lukuja aikaiseksi. Cyan-skillfish governorin olen konffannut suositusten mukaisesti niin että korkeimmat kellot 2200mhz/1000mv. Furmarkin kun täräyttää niin lämmöt on sekunnissa 85c, kellot käy 2200mhz kunnes putoavat throttlaamisen vuoksi. N. vartin ajon jälkeen lämmöt tasaantuu 83-85c ja kellot 1650mhz.

Mistäköhän lähtisi säätämään?
Heitä governoriin aluksi max-kelloiksi 1500 ja sen jälkeen corejen unlock. Sitten vaan testiä furmarkilla ja jos lämmöt pysyvät kurissa ilman throttlausta, niin voit nostaa kelloja. Alivoltituksella voit saada lämpöjä alas.

Tuunatulla vakiojäähyllä voi päästä niukin naukin 2000mhz@40CU, mutta useimmille tuo on liian paljon. Ja täysillä coreilla täytyy ottaa huomioon jo riittävä virransyöttö ja mahdollinen johtojen tahi liittimien kuumeneminen.

40CU @ 1500mhz antanee jo ihan hyvin lisäpotkua verrattuna nykyisiin 24CU asetuksiisi.
 
Aliexpressissä on Summer sale käynnissä ja kyseisen kapistuksen saisi 124€. Vinkkinä vaan jos joku on ostamista miettinyt.

IMG_2012.png

En saanut tuota 4,40€-kuponkia, mutta muut sain. Ja -10€ sai, kun maksoi Klarnalla.

1780289797370.png


Ja menin tuonne kännykällä, appista coins-kohdasta , etsimällä BC-250 ja ottaen sen ~160€ version. Sitten keräsin kupongit ja laitoin maksutavaksi Klarnan. En tiedä, oliko tämä paras tapa, kun ei saanut sitä 4,40€ alekuponkia, mutta muut edut sain.

Nyt kannatti odottaa. :D

PS. Olet kovin hyvä löytämään näitä tarjouksia, onko sinulla joku kikka? Itse olen tosiaan maksanut jopa 190€, kun iski pelko, että myy loppuun.
 
Viimeksi muokattu:
Cu:t unlockattu. Ihan ei ollut ehyt piiri ja täysien 40 coren ajaminen vakaana ei onnistunut. Sweetspot löytyi 32 coresta ja sillä sai vakioajossa 1500mhz furmarkilla fps:t nousuun 70->95. Peleissä ero sitten melkoinen, eli kyllä tuo furmark on penkittämiseen aivan liian raskas jos vain pelata aikoo. Tai ainakin tällaiselle vasta-alkajalle ohjaa aivan liikaa yliajatteluun ja väärään suuntaan. Jatkossa jos vielä säädettyä tulee niin penkitys kantsii tehdä siinä pelissä mitä pelailee.
 
Cu:t unlockattu. Ihan ei ollut ehyt piiri ja täysien 40 coren ajaminen vakaana ei onnistunut. Sweetspot löytyi 32 coresta ja sillä sai vakioajossa 1500mhz furmarkilla fps:t nousuun 70->95. Peleissä ero sitten melkoinen, eli kyllä tuo furmark on penkittämiseen aivan liian raskas jos vain pelata aikoo. Tai ainakin tällaiselle vasta-alkajalle ohjaa aivan liikaa yliajatteluun ja väärään suuntaan. Jatkossa jos vielä säädettyä tulee niin penkitys kantsii tehdä siinä pelissä mitä pelailee.
Furmark kieltämättä raskaampi kuin oikeat pelit, mutta itse tykkään ajatella, että laitteen pitää kestää moinen koeponnistus, niin lämmöt pysyvät ainakin kurissa normaalissa käytössä.

Jännä että sinulla toimii ”vain” 32 CUta. Mitä nyt lueskellut, niin lähes kaikilla toimii 36-40 kappaletta. Tuliko siis lämmöt vastaan vai muuten vain kaatuili? Oliko ihan vakiojännitteillä?
 
Toki voi olla omaa osaamattomuutta, mutta kaikilla 40 ytimellä kellot eivät pysyneet vakaana vaan lähtivät samointein laskuun. En odottanut mahdolliseen kaatumiseen vaan lopetin penkityksen kun kello oli pudonneet 1380mhz tienoille. Lämmöt myös asetusten maksimissa 85c.

Sain pysymään vakaana muistaakseni 36 ytimellä, mutta suorituskyky ei mielestäni parantunut ollenkaan. Lopulta kun päädyin tuohon 32 ytimeen niin vartin ajolla lämmöt n. 83c ja kellot 1850mhz ja 890mv.

Mulla se ytimien jako ei ollut se ihan optimaalisin vaihtoehto ymmärtääkseni. Eli se missä ensimmäiset 3 sarjaa edustaisi niitä 24 ydintä.
 
Toki voi olla omaa osaamattomuutta, mutta kaikilla 40 ytimellä kellot eivät pysyneet vakaana vaan lähtivät samointein laskuun. En odottanut mahdolliseen kaatumiseen vaan lopetin penkityksen kun kello oli pudonneet 1380mhz tienoille. Lämmöt myös asetusten maksimissa 85c.

Sain pysymään vakaana muistaakseni 36 ytimellä, mutta suorituskyky ei mielestäni parantunut ollenkaan. Lopulta kun päädyin tuohon 32 ytimeen niin vartin ajolla lämmöt n. 83c ja kellot 1850mhz ja 890mv.

Mulla se ytimien jako ei ollut se ihan optimaalisin vaihtoehto ymmärtääkseni. Eli se missä ensimmäiset 3 sarjaa edustaisi niitä 24 ydintä.
Kuulostaa lähinnä siltä, että sulla on jäähdytyksessä parantamisen varaa. Itsellä 38CU @ 2000mhz ja CPU 3850mhz. Furmarkissa lämmöt pysyy alle 80C eikä throttlaa lainkaan. Peleissä toki paljon matalammat lämmöt. Seinästä ottaa sähköä reilu 300w Furmark (vk) ajossa. Saisin kellotettua enemmänkin, mutta virransyöttö yhden liittimen kautta on jo nyt rajoilla.
 
Vähän kiireitä pitänyt ,niin ei ollut aikaa tälle. Mutta @miu kuvassa oli tuulettimet imemässä ilmaa.

1780594440840.png


Ehkä auttaisi, että laittaisit ne puhaltamaan toisinpäin. Lisäksi tuo pelti auki, jos ei ole jo.
(valitan, en ole kellottanut tai avannut coreja vielä, vaan huutelen täältä takapenkistä)
..ja siis tuossa virtalähteessä pitäisi helposti riittää potku, mutta nuo kaapelit voivat olla vähän ohuita ylikellotus+kaikki CU:t auki. Ei sen kyllä pitäisi aiheuttaa epävakautta, vaan kaapeleiden kuumenemista.

--

Älkää ottako näitä kommentteja minään arvosteluna, olette tässä minua edellä kaikki. Yritän vaan tarjota ideoita, jolla homman saisi pelittämään paremmin.
 
Hyviä vinkkejä kumpainenkin; @sahtimonni & @hsalonen. Ja ei huolta, aloittelijaa saa neuvoa. Vittuilua jos tulee niin silloin voi olla vaikeuksia löytää motivaatiota jatkaa keskustelua, mutta tässä langassa on ainakin alusta saakka ollut rakentava meininki.

Tuosta jäähdytyksestä. Rivasto on tosiaan avattu päältä, tahnat vaihdettu ja tyynytkin vaihdettu. Tuulettimet on tietoisesti jätetty noin päin kun jostakin luin että on parempi ”imeä viileää ilmaa sisään ulkopuolelta piirille, kuin puhaltaa kuumaa ilmaa piiristä ulos”. Ymmärsin että päältä imetty viileä ilma puskee lankun päistä ulos ollen näin parempia tapa jäähdyttää vehje.

Olen myös kokeillut tuulettimia toisinpäin, ja mielestäni jäähdytysteho on silloin heikompi. Vielä tietysti vaikea vetää mitään ihmeempiä johtopäätöksiä kun kaikki vehkeet on ns. leviänä kuin jokisen eväät. Täytyy ratkoa lopullisesti sitten kun saa kotelon laitteiston ympärille.

Kiva myös nähdä muiden virityksiä ihan kuvina ja myös seikkaperäisiä selostuksia että miten asiat on ratkottu ja miten rauta pelaa.

Sen verran hauskaa ja mielekästä tämän ensimmäisen version kanssa räpeltäminen on ollut että toinen on laitettu tilaukseen. Nyt ajatuksena pitää päälirivasto ehjänä ja kokeilla läpipuhaltavaa tuuletusratkaisua.
 
Hyviä vinkkejä kumpainenkin; @sahtimonni & @hsalonen. Ja ei huolta, aloittelijaa saa neuvoa. Vittuilua jos tulee niin silloin voi olla vaikeuksia löytää motivaatiota jatkaa keskustelua, mutta tässä langassa on ainakin alusta saakka ollut rakentava meininki.

Tuosta jäähdytyksestä. Rivasto on tosiaan avattu päältä, tahnat vaihdettu ja tyynytkin vaihdettu. Tuulettimet on tietoisesti jätetty noin päin kun jostakin luin että on parempi ”imeä viileää ilmaa sisään ulkopuolelta piirille, kuin puhaltaa kuumaa ilmaa piiristä ulos”. Ymmärsin että päältä imetty viileä ilma puskee lankun päistä ulos ollen näin parempia tapa jäähdyttää vehje.

Olen myös kokeillut tuulettimia toisinpäin, ja mielestäni jäähdytysteho on silloin heikompi. Vielä tietysti vaikea vetää mitään ihmeempiä johtopäätöksiä kun kaikki vehkeet on ns. leviänä kuin jokisen eväät. Täytyy ratkoa lopullisesti sitten kun saa kotelon laitteiston ympärille.

Kiva myös nähdä muiden virityksiä ihan kuvina ja myös seikkaperäisiä selostuksia että miten asiat on ratkottu ja miten rauta pelaa.

Sen verran hauskaa ja mielekästä tämän ensimmäisen version kanssa räpeltäminen on ollut että toinen on laitettu tilaukseen. Nyt ajatuksena pitää päälirivasto ehjänä ja kokeilla läpipuhaltavaa tuuletusratkaisua.
Mun on kyllä vaikea uskoa, että toimisi paremmin noin tuulettimet "väärinpäin". Itsellä kortissa vain yksi tuuletin (+kotelossa toinen puhaltamassa viileää ilmaa edestä). Ja niillä eväillä saa vakaat 2000mhz kellot kovassakin kuormituksessa.

Eli jotain sulla kyllä selvästi pielessä, kun throttlaa noin ankarasti. Tahnoja et varmaan ole vaihtanut? Oletko alivoltittanut lainkaan?
 
Sen verran hauskaa ja mielekästä tämän ensimmäisen version kanssa räpeltäminen on ollut että toinen on laitettu tilaukseen. Nyt ajatuksena pitää päälirivasto ehjänä ja kokeilla läpipuhaltavaa tuuletusratkaisua.

Itsellä on sama ajatus tuon tilaamani kanssa. Ja ajattelin ostaa siihen jotain tuollaisia:

Tämä on suunnitelmatasolla vielä. Suunnitelmat voi muuttua.
 
Itsellä on sama ajatus tuon tilaamani kanssa. Ja ajattelin ostaa siihen jotain tuollaisia:

Tämä on suunnitelmatasolla vielä. Suunnitelmat voi muuttua.
Kuuluuko kuulosuojaimet pakettiin? Varmaan suht hyvää pörinää pitää varsinkin jälkimmäinen :D
 
Kuuluuko kuulosuojaimet pakettiin? Varmaan suht hyvää pörinää pitää varsinkin jälkimmäinen :D
Se ei ole tässä ongelma, jos on imuri, sitten on imuri (ääneltään). Ja ajattelin tilata kaksi, että varmasti saan ilman kiertämään edestä ulos takaa.
En ole vielä tilannut, mutta nyt kiinni oleva Arctic P12 Pro menee 3000RPM+ ja ei ole enää hiljainen. Mutta jäähdytysteho riittää :)
 
Se ei ole tässä ongelma, jos on imuri, sitten on imuri (ääneltään). Ja ajattelin tilata kaksi, että varmasti saan ilman kiertämään edestä ulos takaa.
En ole vielä tilannut, mutta nyt kiinni oleva Arctic P12 Pro menee 3000RPM+ ja ei ole enää hiljainen. Mutta jäähdytysteho riittää :)
mulla on jotain muistaakseni 24W serverituulettimia varastossa. Niillä tuo setuppi lähtisi kirjaimellisesti lentoon!
 
Olen päässyt nyt omaa korttia testailemaan. Avasin jäähdytissiilin ja lisäsin takapuolelle lämpöteipillä 4kpl siilejä. Virtiksenä mulla on Etasis EFAP-S400.

Kellottelut vielä vaiheessa, nyt gpu 1850MHz ja cu:t sain unlockattua 38/40. Viimeisen jos avasin niin kaatuili satunnaisesti työpöydällä mustaan ruutuun ja heti jos käynnisti furmarkin benchmarkin. Lämmöt pysyy yhdellä arcticin 120mm tuularilla 74:ssä asteessa.

Pitänee vanerista jonkin näköinen kotelo tuolle väsätä kun ei 3d-tulostinta vielä ole. Lisäksi piti tilata vielä toinen kortti kun halvalla sai.
 
Onkos täällä sakilla kokemuksia palvelinvirtalähteistä? 750w ja 800w Dell ja HP merkkisiä platinum hyötysuhteen virtalähteitä saa kohtuurahalla. Vaan mahtaako niissä tuulari pitää minkälaista möykkää tuollaisella kevyellä 200-300w kuormituksella? Periaatteessa tuollaisen 94% hyötysuhteen laitteen ei pitäisi hirveästi lämmetä tuolla rasituksella, mutta toisaalta palvelinvehkeissä ei liene panostettu hiljaisuuteen pätkän vertaa.
 
Morjens, en omista ainakaan vielä bc-250, mutta seurannut mielenkiinnolla vierestä tätä ketjua. Palvelinpsuista sen sijaan jonkun verran kokemusta ja suurin osa tuulettimista 40mm melko äänekkäitä ja aina päällä. Jos psu avaaminen ei hirvitä niin vastuksen voi lisätä hiljaisempaan käyttöön suoraan puhurin kaapeliin. Palvelinpsuissa kannattaa liitännät myös tarkistaa. Monesti on uudemmissa vaan pikaliittimet, eikä atx :coffee::geek:
 
Noille serveri virtlähteille löytyy breakout boardeja joilla saa kätevästi vaikka useammankin bc-250 pyörimään samalla powerilla.

Tässä yks esimerkki.
 
Juu se on tiedossa että juotoshommiksi menisi palvelinvirtalähteiden kanssa, mutta eniten kiinnostaisi miten noissa Dell&HP vehkeissä tuulettimet toimivat. En jaksa moista virtalähdettä kuunnella, jos pitää jatkuvasti ärsyttävää pörinää.
 
Mites, toimisiko tämä palikka suoraan jonkun freenas/truenas opensource NAS-julkaisun kanssa, vai menisikö virittelyksi? Tuntuu että tehoa on hintaan nähden enemmän kuin kohtalaisesti, niin olettaisi että kelpaisi myös tuollaiseen käyttön.

E: liitinten määrähän tässähän tulee kompastuskiveksi ? :/
 
Juu se on tiedossa että juotoshommiksi menisi palvelinvirtalähteiden kanssa, mutta eniten kiinnostaisi miten noissa Dell&HP vehkeissä tuulettimet toimivat. En jaksa moista virtalähdettä kuunnella, jos pitää jatkuvasti ärsyttävää pörinää.
Vaihda noctuan ropelli tilalle?
 
Siinä vaiheessa melkein sama ostaa kokonaan toinen virtalähde, eikä minkäänmerkkinen pikkuflekti taida olla ihan äänetön, ainakaan jos ilmaa pitää liikuttaa kohtalaisia määriä.

..tai askarrella itse virtalähde..

Tuohon se Noctua. Tämä kyllä tulee maksamaan enemmän kuin minun koteloitu MeanWell, mutta menee pieneen tilaan ja onpahan harrasteltu. Tuolle joutunee vielä kotelonkin tekemään.

edit: otin pois vähän virtalähteiden kanssa säätämisestä, kun siinä palvelinvirtalähteessä nähtävästi on jo valmiina liittimet. Tuon avoimen Meanwellin kanssa vaan joutuu säätämään.
 
Viimeksi muokattu:
..tai askarrella itse virtalähde..

Tuohon se Noctua. Tämä kyllä tulee maksamaan enemmän kuin minun koteloitu MeanWell, mutta menee pieneen tilaan ja onpahan harrasteltu. Tuolle joutunee vielä kotelonkin tekemään.

edit: otin pois vähän virtalähteiden kanssa säätämisestä, kun siinä palvelinvirtalähteessä nähtävästi on jo valmiina liittimet. Tuon avoimen Meanwellin kanssa vaan joutuu säätämään.
Mietin tuota mean welliäkin aluksi. Askartelu ei sinänsä olisi mikään ongelma ja suht helppo tehdä, mutta pyrin välttelemään noita DIY-verkkosähkökytkentöjä ja virtalähdekin saisi olla mielellään metallikoteloitu ihan paloturvasyistä. Toki pieniä riskejähän nuo, mutta nukun silti yöni paremmin, kun omat kötöstykset on minimoitu.

Kannattaa muuten kaikkien pitää mielessä, että etenkin 40CU avaamisen jälkeen 8-pin PCIe piuha ja liitin ovat aika kovalla kuormituksella. Ei ole mitenkään mahdotonta, että ylikuumenevat kovasti ja tiivis muovista tulostettu kotelo saattaa pahimmillaan syttyä.
 
Mietin tuota mean welliäkin aluksi. Askartelu ei sinänsä olisi mikään ongelma ja suht helppo tehdä, mutta pyrin välttelemään noita DIY-verkkosähkökytkentöjä ja virtalähdekin saisi olla mielellään metallikoteloitu ihan paloturvasyistä. Toki pieniä riskejähän nuo, mutta nukun silti yöni paremmin, kun omat kötöstykset on minimoitu.

Kannattaa muuten kaikkien pitää mielessä, että etenkin 40CU avaamisen jälkeen 8-pin PCIe piuha ja liitin ovat aika kovalla kuormituksella. Ei ole mitenkään mahdotonta, että ylikuumenevat kovasti ja tiivis muovista tulostettu kotelo saattaa pahimmillaan syttyä.
Itse tuli tuo Mean Well LOP-300-12 hommattua (digikeystä, ~36€) + VHR-6M liitinkoteloita ja niihin SVH-41T-P1.1 liittimet. Eilen tuli crimppailtua aliexpressistä tilatun PCIE 8-pin to 6-pin johdon 6-pin päät tuohon VHR-6M koteloon. Testata en vielä kerinnyt, mutta hitusen hirvittää itseä. Pitää vielä tupla tarkistaa että kaapelit meni oikein ja sitten varmaan avoimella ajaa ja tunnustella miten kaapelit kuumenee, ennen kuin iskee kotelon kasaan.

Kotelona on kasaamista odottavam, kaverilla 3d-tulostettu pitman, sama kuin mitä @Lamanka aikaisemmin esitteli.
 
Itse tilasin kaksi MeanWellin koteloitua, ja myin toisen miulle. Minulla on samanlainen setuppi, kuin hänellä. Nyt kyllä vähän kadun myyntiä, kun ostin taas toisen BC-250:n (kun halvalla sain ja ne CU:tkin voi avata). No, onneksi postikulut Amazonissa on nykyään ilmaiset 59€ tilauksille. Voisin SFX/FlexATX-virtalähdettäkin harkita, jos löytyy sopiva. Tai tilata Digikeystä, jos keksin muuta roinaa tilattavaksi samalla, että saan ilmaiset postikulut. Riskillä voi ostaa myös Aliexpressin kesäaleista, mutta varsinkin niiden valmiit virtalähteet lähinnä pelottaa minua.

..tai sitten tilaan vaan samanlaisen, kun tuo näyttää mahtuvan VARIERAan. Ja 3D-printteri on vielä korjaamatta ja karkaan lomanviettoon kohta, enkä satavarmasti tee näitä juhannuksena, sori.

Itse tuli tuo Mean Well LOP-300-12 hommattua (digikeystä, ~36€) + VHR-6M liitinkoteloita ja niihin SVH-41T-P1.1 liittimet. Eilen tuli crimppailtua aliexpressistä tilatun PCIE 8-pin to 6-pin johdon 6-pin päät tuohon VHR-6M koteloon. Testata en vielä kerinnyt, mutta hitusen hirvittää itseä. Pitää vielä tupla tarkistaa että kaapelit meni oikein ja sitten varmaan avoimella ajaa ja tunnustella miten kaapelit kuumenee, ennen kuin iskee kotelon kasaan.

Kotelona on kasaamista odottavam, kaverilla 3d-tulostettu pitman, sama kuin mitä @Lamanka aikaisemmin esitteli.

Tässä on myös kytkentäkaaviossa, että tarvitsee sen tuulettimen isoilla kuormilla. Kai siihen on joku semmoinen hankittuna?
 
Tässä on myös kytkentäkaaviossa, että tarvitsee sen tuulettimen isoilla kuormilla. Kai siihen on joku semmoinen hankittuna?
Tottakai. WeskMods Pitman-kotelon bill-of-materialsin listaama "Gdstime 120mm 12cm Blower Fan 12V 120X120X32mm Ball Computer Radial Turbo Fan Cooling Fan" on, eli samainen mikä näkyi myös Lamankan kuvissa.
 
Mullakin on se toinen tilattu tarkoitus väkertää tuohon weskmodsin pitman koteloon. Täytyy tosiaan tarkkaan mittailla avoimena että miten se käyttäytyy ennenkuin lähtee kasaamaan koppaa ympärille. Jos joku ehtii jossain vaiheessa saamaan omansa valmiiksi, oudie tai lamanka, niin laittakaahan käyttökokemuksia. Kiinnostaa että miten tuo käyttäytyy noin ahtaassa kotelossa.

Mä nukun yöni rauhassa niin että tämä kapistus otetaan aina käytön jälkeen irti virroista. Jos se kesken käytön kyrvähtää niin siinä on sit onneks apu suhteellisen lähellä.
 
Testata en vielä kerinnyt, mutta hitusen hirvittää itseä. Pitää vielä tupla tarkistaa että kaapelit meni oikein ja sitten varmaan avoimella ajaa ja tunnustella miten kaapelit kuumenee, ennen kuin iskee kotelon kasaan.
Itsellä ensimmäisessä yksilössä Deepcoolin halpa PSU. Johdot vaikuttavat varsin ohuilta silmämääräisesti, mutta pitäisi olla 18AWG. Korkein mitattu kulutus seinästä oli muistaakseni 325W Furmark-ajon aikana, eli Powerin hyötysuhde huomioiden itse lankulle menee varmaan noin 300W sen 12V 8-pin liittimen läpi. Tuossa kuormituksessa sormella kopeloiden piuhat ja liitin tuntuivat korkeintaan "haaleilta". Ei ainakaan kuumalta. Lämpökamera kyllä näytti joistain kohdin jopa yli 50C lämpöä. Olikohan peräti 60C. Ei minusta tunnu sormilla läheskään niin kuumalta, että tiedä sitten näyttääkö kamera väärin jostain syystä. En kyllä mielellään ilman lisävirtapiuhoja tuollaista 300W kuormitusta kortille tarjoilisi, mutta oikeissa AAA peleissä maksimikuormitus on jossain 225W paikkeilla, mikä lienee jo "ihan OK" tuolle 8-pin PCIe-johdolle.

Joka tapauksessa on ihan suositeltavaa tarkastella näitä piuhan ja liittimen lämpötiloja ja harkita ylimääräisiä molex microfit -liittimiä jos meinaa kovasti korttia kuormittaa.

Mä nukun yöni rauhassa niin että tämä kapistus otetaan aina käytön jälkeen irti virroista. Jos se kesken käytön kyrvähtää niin siinä on sit onneks apu suhteellisen lähellä.
Samasta syystä tein itse tarkoituksella koneeseen varsin näkyvät valot, että muistan katkaista virta-avaimesta virrat aina käytön jälkeen :) Ja koska mun koppa on tehty puusta, tein sinne sisälle alumiinilevystä lämpökilvet, että jos virtapiuha kyrvähtää, niin se ei ensimmäisenä sytytä koteloa palamaan. Se alumiinikilpi toimii myös osana pohjan jäähdytysratkaisua.

Overkill, joku sanoisi, mutta toisaalta mielestäni moni suhtautuu vähän kepein mielin näihin turvallisuusseikkoihin, kun kyseessä kuitenkin aika isoa virtaa imevä kapistus.
 
Itsellä ensimmäisessä yksilössä Deepcoolin halpa PSU. Johdot vaikuttavat varsin ohuilta silmämääräisesti, mutta pitäisi olla 18AWG. Korkein mitattu kulutus seinästä oli muistaakseni 325W Furmark-ajon aikana, eli Powerin hyötysuhde huomioiden itse lankulle menee varmaan noin 300W sen 12V 8-pin liittimen läpi. Tuossa kuormituksessa sormella kopeloiden piuhat ja liitin tuntuivat korkeintaan "haaleilta". Ei ainakaan kuumalta. Lämpökamera kyllä näytti joistain kohdin jopa yli 50C lämpöä. Olikohan peräti 60C. Ei minusta tunnu sormilla läheskään niin kuumalta, että tiedä sitten näyttääkö kamera väärin jostain syystä. En kyllä mielellään ilman lisävirtapiuhoja tuollaista 300W kuormitusta kortille tarjoilisi, mutta oikeissa AAA peleissä maksimikuormitus on jossain 225W paikkeilla, mikä lienee jo "ihan OK" tuolle 8-pin PCIe-johdolle.

Joka tapauksessa on ihan suositeltavaa tarkastella näitä piuhan ja liittimen lämpötiloja ja harkita ylimääräisiä molex microfit -liittimiä jos meinaa kovasti korttia kuormittaa.

Lisävirrasta puheen ollen... Onko sahtimonnilla toi muilla mitään käryä noista ylimääräisistä molex microfit-liittäntöjen käytännöstä?

Katsoin Old Lamerin videon noista lisävirtaliittimistä ja niiden tekemisestä:
- No more melting PCIe cables: Molex Microfit 3.0 connectors to AMD BC-250, the best way to overclock
Löysin myös ihan hyvän dokumentin githubista noihin lisävirtaliittimiin liittyen:
- mothenjoyer69/bc250-documentation/connectors

Pääkysymykset mitä itselle heräsi, millaisen virtalähteen nuo J2000 ja J2001 virtaliittimet vaativat ja minkälaiset lähdöt virtalähteen puolelta on?
 
Pääkysymykset mitä itselle heräsi, millaisen virtalähteen nuo J2000 ja J2001 virtaliittimet vaativat ja minkälaiset lähdöt virtalähteen puolelta on?
Siis eihän tähän ole tietääkseni mitään valmista ratkaisua, vaan itse pitää viritellä se kaapeli, joka menee noihin microfit-liittimiin. Ja virtalähteenä se sama virtalähde, josta 8-pin PCIe 12V sähkökin tulee. Ilmeisesti lankulla nuo kaikki eri virtapinnit on joka tapauksessa kytketty samaan paikkaan. Tuolla ratkaisulla pyritään lähinnä korjaamaan sen PCIe liittimen kautta menevää virtaa pienemmäksi, kun osa virrasta menee microfittien läpi.

Itse uskoisin, että hyvälaatuisella piuhalla ja liittimellä varustettu 8-pin PCIe on riittävä, jos pitää järjen kädessä eikä lähde yrittämään kellotusennätyksiä. Kaikki CUt avattuna joku yli 1800mhz GPU kellottaminen vaikuttaa todelliseen pelitehoon hyvin vähän. Useimmiten 1500mhz:kin on täysin riittävä taso. CPU on joka tapauksessa useimmissa tilanteissa pullonkaulana. Mielummin pitää kellot maltillisina ja alivoltittaa, niin saa viileän ja hiljaisen vehkeen, jonka suorituskyky on miltei sama, kun turboviritetyssä versiossa. Eli: "ei mopolla mahdottomia". Hyvänä esimerkkinä, en juuri huomannut eroa Cyberpunkissa 24CU ja 38CU välillä, kun peli ottaa raskaimmilla alueilla pullonkaulaa CPUsta. Itse asiassa governor pudottelee usein GPU kelloja jonnekin 1600mhz tasolle, kun näyttiksellä ei ole tarpeeksi tekemistä. Eikä tätä laitetta nyt ole muutenkaan suunniteltu uusimpien AAA-pelien pelaamiseen 4k resolla, vaikka hintaansa nähden todella kyvykäs onkin.
 
Pääkysymykset mitä itselle heräsi, millaisen virtalähteen nuo J2000 ja J2001 virtaliittimet vaativat ja minkälaiset lähdöt virtalähteen puolelta on?

Old Lamer on tehnyt tästä videon myös:
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://www.youtube.com/watch?v=aaDUkPn9ASE
(videolla tehdään omat virtakaapelit BC-250:lle)

--

En ole itse tehnyt, Aliexpressin kaapelilla mennään.
edit: Aliexpressin PCIe-jatkojohto, johon on itse kolvattu liittimet toiseen päähän.
 
Viimeksi muokattu:
Itse suunnittelin napsia molexmicro-liittimet pois kortista ja juottaa naaras pcie 8pin johtoplugit tilalle (aliexpress "PCIe 8Pin Female to 12Pin Male"). Kortissa molexien jaloista jättäisi tyngät joihin hyvä juottaa johdot ja kutistesukkaa suojaksi. Pitäisi varmaan tulla ihan ok näköinen ratkaisu, eikä olisi riskiä että virtaliitin menisi joskus väärinpäin.

Tosin projekti on taas jäissä kun virtaläde poksahti :darra: Takuusta tullut kunnostettu corsair antoi savut ulos, vaikka laite ei ollut käynnissäkään (tai edes valmiustilassa), pelkästään virtalähteen kytkin oli on-asennossa. Toivottavasti BC ei tuosta ottanut itseensä kun kuitenkin oli virtajohto siihen kiinni.
 
Old Lamer on tehnyt tästä videon myös:
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://www.youtube.com/watch?v=aaDUkPn9ASE
(videolla tehdään omat virtakaapelit BC-250:lle)

--

En ole itse tehnyt, Aliexpressin kaapelilla mennään.
edit: Aliexpressin PCIe-jatkojohto, johon on itse kolvattu liittimet toiseen päähän.

Onko sulla muuten linkkiä tuohon käyttämääsi jatkokaapeliin, jos on asiallisen oloinen piuha?
Itse suunnittelin napsia molexmicro-liittimet pois kortista ja juottaa naaras pcie 8pin johtoplugit tilalle (aliexpress "PCIe 8Pin Female to 12Pin Male"). Kortissa molexien jaloista jättäisi tyngät joihin hyvä juottaa johdot ja kutistesukkaa suojaksi. Pitäisi varmaan tulla ihan ok näköinen ratkaisu, eikä olisi riskiä että virtaliitin menisi joskus väärinpäin.
Jotkut vissiin kolvanneet noihin XT60-liittimen, niin eipä jää ainakaan enää virtaliittimestä kiinni...
 
Itse tuli tuo Mean Well LOP-300-12 hommattua (digikeystä, ~36€) + VHR-6M liitinkoteloita ja niihin SVH-41T-P1.1 liittimet. Eilen tuli crimppailtua aliexpressistä tilatun PCIE 8-pin to 6-pin johdon 6-pin päät tuohon VHR-6M koteloon. Testata en vielä kerinnyt, mutta hitusen hirvittää itseä. Pitää vielä tupla tarkistaa että kaapelit meni oikein ja sitten varmaan avoimella ajaa ja tunnustella miten kaapelit kuumenee, ennen kuin iskee kotelon kasaan.

Kotelona on kasaamista odottavam, kaverilla 3d-tulostettu pitman, sama kuin mitä @Lamanka aikaisemmin esitteli.
Omaa viestiä lainaten...

Melkoinen aivopieru itsellä käynyt. Pitman kotelossa ei ole tilaa liittää mitään virtaliittimiä. Johdot kolvataan (virtaliittimen/lankun) takapuolelta kiinni (kuten itse pitman kotelon 3d-mallin sivuilla on ohjeistettu), crimpataan toiset päät SVH-41T-P1.1 liittimillä ja sitten VHR-6M liitinkoteloon (tai valmiista VHR-6M johtohässäkästä), joka tulee virtaalähteeseen (LOP-300-12) kiinni. :x3: No onpahan mitä askarrella paskarrella.

Jossain vaiheessa mietin flexatx-virtalähteelllistä koteloa, mutta tuntui että hinnat virtalähteelle sitten karkasi itse BC 250 lankun hintoihin. Yksi erittäin pätevän oloinen kotelomalli minkä löysin edit:, jota ei ollut elektricm.github.io/amd-bc250-docs-sivustolla listattu (näyttää olevan lisättäny) on John Till:n (/Pocket Adventures) - Pocket Adventures.com. Tässä vielä Macho Nacho Productionin video tuosta kyseisestä kotelomallista:
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
Viimeksi muokattu:
Hehe, kannattaa olla tosiaan tarkkana noiden virtaliittimien kanssa. Omassa virtiksessähän oli vaan 8pin cpu-kaapeli ja iskin siihen 8pin pcie-adapterin. Vähän oli virtiksen cpu-liitin sulahtanut. Pitänee juottaa virtikseen vähän paksummat johdot ja laittaa suoraan pcie-liitin tai sitten nuo micro-fit-liittimet. Jälkimmäinen vaihtoehto varmaan parempi.

edit: järkevinhän tietysti käyttää kaikkia kolmea liitintä.
 
Viimeksi muokattu:
Hehe, kannattaa olla tosiaan tarkkana noiden virtaliittimien kanssa. Omassa virtiksessähän oli vaan 8pin cpu-kaapeli ja iskin siihen 8pin pcie-adapterin. Vähän oli virtiksen cpu-liitin sulahtanut. Pitänee juottaa virtikseen vähän paksummat johdot ja laittaa suoraan pcie-liitin tai sitten nuo micro-fit-liittimet. Jälkimmäinen vaihtoehto varmaan parempi.

edit: järkevinhän tietysti käyttää kaikkia kolmea liitintä.
Olikos sulla kovatkin kellot päällä? Liittimen laatu/kontakti näissä varmaan se pullonkaula on jos piuhat eivät ole aivan onnetonta narua.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
309 151
Viestejä
5 244 535
Jäsenet
83 429
Uusin jäsen
heksutin

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom