Amatöörin pelikone

Liittynyt
24.02.2020
Viestejä
1
Harkinnassa olisi uusi kone pelikäyttöön. En tarvitse kaikista tehokkainta myllyä, pääosin tulee pelailtua cs, Dota ja r6 kaltaisia pelejä. Budjettina n. 1000€ ja pohdin tässä että onko pakettikonetta mitään järkeä harkita verrattuna kasattuun?
Tästä linkki yhteen koneeseen vertailun vuoksi, mielipiteet paketista? Onko tuossa mitään järkeä? Jos itse saisi kasattua paremman suunnilleen samaan hintaan niin minkälainen buildi olisi hyvä?

 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 885
Tuossa pakettikoneessa on osalistan mukaan ihan kivat osat, mutta sen ostamalla olet naimisissa sen kanssa ikuisesti. Se toiminee takuuajan ja sitä ei paljoa päivitellä.

Eipä ainakaan 3700X+2060S -yhdistelmää saa helposti itsekoottuun konepakettiin tuolla hinnalla, mutta niitä voi kuitenkin päivitellä itse myöhemmin.
 

E.T

Liittynyt
27.02.2017
Viestejä
6 254
No poweri sentään taitaa olla vahingossa saatu kotelossa alas, muttei ole standardi ATX eli huonosti päivitettävä:

Ja tuuletushan tuossa on heikko, niin muita kuin referenssi blower-jäähyisiä näytönohjaimia ei tuohon laitettaisi.

Muistikin on laiskaa 2666MHz:a heikentäen prossun menohaluja, jos sitä ei tuuletus (tuskin on retail 3700X:n Wraith Prism) tai todennäköisesti surkea emolevyn prossuvirransyöttö tee.
Eli täyttä komponenttien nimien mukaista suorituskykyä ei löydy.
Nämä kun tehdään juuri sillä että laitetaan yksi-kaksi mainososaa ja sen jälkeen karsitaan kaikesta muusta.

Vanhemmat ja kevyemmät pelit tuolla kyllä pyörivät, mutta niin ne pyörisivät kuusiytimisellä Ryzenillakin josta olisi päivitystietä parempiin kunnollisella emolevyllä.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
6 111
1582565711381.png



1tb ssd 104€
480GB ssd 61€

Näytönohjaimen voi valkata ihan omien tarpeiden mukaan.
PowerColor Radeon RX 5600 XT Red Dragon -näytönohjain, 6GB GDDR6 - 309,00€ tähän joutuu päivittämään biossin jos haluaa täyden suorituskyvyn ulos
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 800
Mainitun HP'n speksit (CPU+GPU) sinänsä ok, tosin hitaat muistit jarruttavat noinkin rivakan CPU'n menoa. Mutta tuolla pelanneisi suht' pahemmin nykimättä ainakin 2v eteenpäin?

Edellä sanottiin jo osuvasti;
"olet naimisissa sen kanssa ikuisesti. Se toiminee takuuajan ja sitä ei paljoa päivitellä."
- joka pätee liki kaikkiin merkkipakettikoneisiin. Merkkipaketin hankkimalla saattaa toki päästä hiukan halvemmalla kuin jos ostaisi saman erillisosilla kasattuna. Ongelmat alkavat vasta kun konetta pitäisi aikanaan jotenkin päivittää. Yhtäkkiä huomaatkin jottei emolla olekaan ainuttakaan ylimääräistä liitintä millekään tai virtalähteessä onkin kaapeleita vain tasan sen verran kuin mukana tulleille osille tarvittiin. Tai emolevyn virransyöttöä ei olekaan suunniteltu edes sille 20W enemmän tarvitsevalle CPU'lle vaikka emolevyn piirisarja moista teoriassa tukisikin. Eli valmistaja on esim. säästänyt muutamia euroja jättämällä pois liittimiä vaikka emolevyllä olisi valmiit paikatkin moisille - moinen on ihan normaalia merkkikoneissa.
Eli sen minkä nyt mahdollisesti säästät hankkimalla merkkipakettikoneen, häviät aikanaan helposti siinä jottet pysty enää päivittämään sitä millään standardi-osilla. On nähty tuttujenkin raadoissa 2000-luvulla jo liian moneen kertaan :mad: Silti ne samat ihmiset niitä hankkivat koska "se oli niin hyvä tarjous" :facepalm:
 
Liittynyt
11.02.2020
Viestejä
47
Tuli muuten mieleen tuosta kun aina puhutaan että sen takia ei kannata ostaa pakettikonetta että sen päivitettävyys on heikko, niin itse en ole tainnut kertaakaan päivittää mitään vanhoihin koneisiin. Jos tonnilla ostaa koneen niin se menee todennköisesti aika hyvin sen 4 vuotta. Jos 4 vuoden jälkeen alkaa päivittämään samaa konetta ja haluaa vaikka uusinta tekniikkaa olevan prosessorin, niin silloin pitää todennäköisesti ostaa kuitenkin uusi emolevy että sopii prosessorin kantaan ja uudet nopeammat muistit että saa prossusta jotain irti. 4 vuotta vanhaan koneeseen jos päivittää pelkän näytönohjaimen niin prosessori on pullonkaulana jolloin täysiä hyötyjä ei saa irti.

Eli tarkoitetaanko tuon vanhan koneen päivittämisellä sitä, että samaan runkoon vain vaihdellaan koko helahoitoa aina sitten kerralla, tai ehkä prossu+muistit+emo yhtenä kokonaisuutena ja näytönohjain yhtenä kokonaisuutena. Ja sitten nopeampaa tallennustilaa pitää tietenkin hankkia aina myös uudestaan kun niidenkin nopeudet ovat menneet niin paljon eteenpäin. Eli käytännössä kannattaisi siis ostaa kerralla hyvä kotelo jota jaksaa katsella vuosikymmeniä, ja joku hyvä kestävä iso poweri? :) Niitä kun ei sinänsä tarvitse vaihtaa suorituskykyä ajatellen.

Itse liputan sen takia komponenttien erikseen ostoa ja itse kasaamista että saat valita juuri ne komponentit jotka haluat, ja onhan se paketin itse kasaan laittaminen jotenkin mukavaa.

Tämä siis vain oma mielipide noista konepaketeista ja ehkä jokin näkökulma tuommoisen hankintaa miettivälle.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 885
Tuli muuten mieleen tuosta kun aina puhutaan että sen takia ei kannata ostaa pakettikonetta että sen päivitettävyys on heikko, niin itse en ole tainnut kertaakaan päivittää mitään vanhoihin koneisiin. Jos tonnilla ostaa koneen niin se menee todennköisesti aika hyvin sen 4 vuotta. Jos 4 vuoden jälkeen alkaa päivittämään samaa konetta ja haluaa vaikka uusinta tekniikkaa olevan prosessorin, niin silloin pitää todennäköisesti ostaa kuitenkin uusi emolevy että sopii prosessorin kantaan ja uudet nopeammat muistit että saa prossusta jotain irti. 4 vuotta vanhaan koneeseen jos päivittää pelkän näytönohjaimen niin prosessori on pullonkaulana jolloin täysiä hyötyjä ei saa irti.

Eli tarkoitetaanko tuon vanhan koneen päivittämisellä sitä, että samaan runkoon vain vaihdellaan koko helahoitoa aina sitten kerralla, tai ehkä prossu+muistit+emo yhtenä kokonaisuutena ja näytönohjain yhtenä kokonaisuutena. Ja sitten nopeampaa tallennustilaa pitää tietenkin hankkia aina myös uudestaan kun niidenkin nopeudet ovat menneet niin paljon eteenpäin. Eli käytännössä kannattaisi siis ostaa kerralla hyvä kotelo jota jaksaa katsella vuosikymmeniä, ja joku hyvä kestävä iso poweri? :) Niitä kun ei sinänsä tarvitse vaihtaa suorituskykyä ajatellen.

Itse liputan sen takia komponenttien erikseen ostoa ja itse kasaamista että saat valita juuri ne komponentit jotka haluat, ja onhan se paketin itse kasaan laittaminen jotenkin mukavaa.

Tämä siis vain oma mielipide noista konepaketeista ja ehkä jokin näkökulma tuommoisen hankintaa miettivälle.
Nyt neljä vuotta vanhassa tonnin koneessa olisi GTX 970 ja i5-6600K. Aivan varmasti nämä komponentit olisi vaihtuneet parempiin nopeammin kuin neljän vuoden sisään.
 
Liittynyt
11.02.2020
Viestejä
47
Nyt neljä vuotta vanhassa tonnin koneessa olisi GTX 970 ja i5-6600K. Aivan varmasti nämä komponentit olisi vaihtuneet parempiin nopeammin kuin neljän vuoden sisään.
Niin onhan tuo tietysti todella tapauskohtaista ja jokaisella on erilaiset tarpeet. Juuri päivitin itse tuohon Ryzen 5 3600 jne settiin. Edellinen 4v vanha setuppi oli i54460 + GTX 970 joka alkoi tuntumaan jo hieman yskivältä. Mutta pelailu itselläni suht satunnaista eikä mitkään raskaimmat mahdolliset pelit (hots ja csgo). Nyt piti kuitenkin tehon tuomana asentaa pubg ja juuri selvittelen että mitähän muita uudempia hyviä pelejä on tarjolla.

Mutta en itsekään ottanut tuosta 4v vanhasta koneesta kuin yhden SSD:n, muut osat menevät hyväntekeväisyyteen. Tai en nähnyt mitään järkeä lähteä tuohon ostamaan parempaa LGA1150 kantaan menevää prosessoria. Fiksumpaa päivittää koko setti, eli aivan sama tuon päivittämisen suhteen että oliko edellinen kone itse kasaama vai olisiko se ollut joku valmis paketti jota ei olisi pystynyt edes oikein päivittämään. Ymmärrän toki, että jotkut päivittävät tiuhempaan kuin kerran neljässä vuodessa uutta näytönohjainta ja samaan kantaan menevää prosessoria, mutta perus pelaajalle (niin kuin AP:n ymmärsin olevan, peleinä csgo ja dota) sanoisin että tuon 4 vuotta menee tonnin koneella jonka jälkeen onkin fiksuinta jo päivittää koko kokonaisuus.
 
Liittynyt
11.01.2019
Viestejä
12
Onko kenelläkään mitään tietoa, että onko tuossa hp:n koneessa dvi liitäntä näytönohjaimessa?
 

E.T

Liittynyt
27.02.2017
Viestejä
6 254
Onko kenelläkään mitään tietoa, että onko tuossa hp:n koneessa dvi liitäntä näytönohjaimessa?
Siellähän se lukee teknisissä tiedoissa.
Olettaen että ne pitävät paikkansa eivätkä ole geneeristä copypastaa.

No emolevyn tietoja HooPon sivuilla on sen verran että "up to 65W TDP", eli todennäköisesti kestää pahemmin lämpenemättä/rasittumatta vain 45W prossuja.
 
Liittynyt
11.01.2019
Viestejä
12
Siellähän se lukee teknisissä tiedoissa.
Olettaen että ne pitävät paikkansa eivätkä ole geneeristä copypastaa.

No emolevyn tietoja HooPon sivuilla on sen verran että "up to 65W TDP", eli todennäköisesti kestää pahemmin lämpenemättä/rasittumatta vain 45W prossuja.
Lukee liitännät mutta mistä sen tietää onko se emolevyssä vai näytönohjaimessa? Ainakaan gigantissa eivät osanneet vastata tähän kysymykseen.
 

MedHot

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 268
Tuli muuten mieleen tuosta kun aina puhutaan että sen takia ei kannata ostaa pakettikonetta että sen päivitettävyys on heikko, niin itse en ole tainnut kertaakaan päivittää mitään vanhoihin koneisiin. Jos tonnilla ostaa koneen niin se menee todennköisesti aika hyvin sen 4 vuotta. Jos 4 vuoden jälkeen alkaa päivittämään samaa konetta ja haluaa vaikka uusinta tekniikkaa olevan prosessorin, niin silloin pitää todennäköisesti ostaa kuitenkin uusi emolevy että sopii prosessorin kantaan ja uudet nopeammat muistit että saa prossusta jotain irti. 4 vuotta vanhaan koneeseen jos päivittää pelkän näytönohjaimen niin prosessori on pullonkaulana jolloin täysiä hyötyjä ei saa irti.

Eli tarkoitetaanko tuon vanhan koneen päivittämisellä sitä, että samaan runkoon vain vaihdellaan koko helahoitoa aina sitten kerralla, tai ehkä prossu+muistit+emo yhtenä kokonaisuutena ja näytönohjain yhtenä kokonaisuutena. Ja sitten nopeampaa tallennustilaa pitää tietenkin hankkia aina myös uudestaan kun niidenkin nopeudet ovat menneet niin paljon eteenpäin. Eli käytännössä kannattaisi siis ostaa kerralla hyvä kotelo jota jaksaa katsella vuosikymmeniä, ja joku hyvä kestävä iso poweri? :) Niitä kun ei sinänsä tarvitse vaihtaa suorituskykyä ajatellen.

Itse liputan sen takia komponenttien erikseen ostoa ja itse kasaamista että saat valita juuri ne komponentit jotka haluat, ja onhan se paketin itse kasaan laittaminen jotenkin mukavaa.

Tämä siis vain oma mielipide noista konepaketeista ja ehkä jokin näkökulma tuommoisen hankintaa miettivälle.
No tähän voin vastata ihan omasta puolesta kun tuossa jalan vieressä ruksuttaa edelleen ehkä 12?v tjs. vanha Antecin 182b. Tai no tätä nykyä se ei ruksuta kun mikään osa ei pidä ääntä mutta kuitenkin.

Virtalähde vaihdettu kerran, vanha meni johonkin multimediakoneeseen. Emolevy muistaaksein kolme kertaa ja prossu samalla sekä muistit (+lisätty pari kertaa ja kerran vähennetty). Näytönohjain ehkä neljä tai viisi kertaa, en kyllä ole varma. Kotelon tuulettimet olen vaihtanut kerran Noctuasta Noctuaan. Välillä sisällä on käväissyt äänikortti, verkkokortti, dvd-asema, hdd-kelkka (kun oli vanhoja reilusti, nyt ne on varastossa), puhallinsäädin ja varmaan jotain mitä en muista. Nyt ei siis mitään noista.

Ja tuossa tuo tuo eleetön pronssin värinen mötikkä vielä mököttää hiljaa. Joskus vähän puhinaa kuuluu kun 1080Gtx ottaa kunnolla kierroksia.
 
Liittynyt
27.12.2017
Viestejä
11
Itsekkin harkinnut tuota aloituspostauksen konetta. Onkohan tuon paketin 500W virtalähde ok? Alla toinen vaihtoehto jos kasaisin itse. Parempi ryzeni jää tästä pois koska budjetti näillä setupeilla katossa. Käytän konetta vakio kokoonpanolla enkä kellottele, tuskin päivittelenkään ennenkuin romut oikeasti vaihdon tarpeessa (eli mennään vähintään 5V eteenpäin ja vaihdetaan sitten kaikki uutta). Kumpaa suosittelisitte, perustelut?
paketti.png
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 885
Itsekkin harkinnut tuota aloituspostauksen konetta. Onkohan tuon paketin 500W virtalähde ok? Alla toinen vaihtoehto jos kasaisin itse. Parempi ryzeni jää tästä pois koska budjetti näillä setupeilla katossa. Käytän konetta vakio kokoonpanolla enkä kellottele, tuskin päivittelenkään ennenkuin romut oikeasti vaihdon tarpeessa (eli mennään vähintään 5V eteenpäin ja vaihdetaan sitten kaikki uutta). Kumpaa suosittelisitte, perustelut?
Mielestäni teit heti kättelyssä oikean valinnan, kun karsit prosessorista ja pistit rahat näytönohjaimeen. Tämä näkyy positiivisesti pelitehoissa :)

Melkein aiheellista tuo virtalähteestä valittaminen, mutta tähän on hankala sanoa mitään, kun en omista 5700 XT:tä. Itsekin ostaisin kyllä ehkä varmuuden vuoksi 650W+ virtalähteen, mutta en vaihtaisi Goldista Bronzeen, koska se olisi virhe.. Tässä on otettu vähän tuntemattomampi Gold, mutta on se ainakin speksien mukaan kunnossa. Katsotaan, tuleeko joku sähkömies tänne haukkumaan sen. Pelkästään tuotteen sivu lukemalla ei ollut mitään vikaa annoissa.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 457
Viestejä
4 162 616
Jäsenet
70 411
Uusin jäsen
domppaaaa

Hinta.fi

Ylös Bottom