Kolmannen asteen opettaja yritti vaatia oppilasta:
-Hankkimaan älypuhelimen.
-Liittymään WhatsApp-, Instagram- ja Telegram-sovelluksiin.
-Tekemään profiilin LinkedIniin ja tykkäämään koulun ja työpaikan aiheisista asioista.
Sovelluksiin liittymisen lisäksi oppilaan olisi otettava itsestään profiilikuva ja kerrottava muutaman kerran kuukaudessa sovelluksessa muiden oppilaiden tavoin opiskelupaikan hienoudesta.
Näiden vaatimusten lisäksi opettaja kehoittaa viettämään tunnin viikossa koulun ulkopuolella aikaa muiden oppilaiden kanssa paritöiden lisäksi. Oppilaan olisi siis pitänyt viettää aikaa parinsa kanssa vapaa-ajalla ja raportoida tekemisistään vähintään kerran viikossa saadakseen kurssisuorituksen. Koululla on oma viestintäalustansa, jota moderoidaan ja joka on turvallinen nuorille. Miksi opettaja yrittää harhaanjohtaa nuorisoa pois koulun alustalta?
Opettaja puolustaa kantaansa väittämällä, että ilman älypuhelinta ei pääse työelämään ja että ilman sosiaalista mediaa jää kehityksestä jälkeen. Saman opettajan kanssa oppilailla on ollut ongelmia aikaisemmin, koska useat oppilaat eivät suostu hankkimaan älypuhelinta tai liittymään some-trendeihin. Kouluun tultiin oppimaan, mitä tekemistä somella ja vapaa-ajalla on tavallisen vaativamman fysiikan kertauksen lisäksi. Oppilaille on yritetty kehoittaa joko vaihtamaan alaa tai suostumaan ehtoihin. Muut oppilaat, jotka ovat suostuneet ehtoihin, pitävät ehtojen vastaisia oppilaita väärässä. Jotkut uskovat, että jos ehdot eivät kelpaa, voi mennä muualle opiskelemaan. Tähänkö maailma on tullut? Ensin vaaditaan kovat pisteet sisäänpääsykokeissa, ja sitten tällaisten ehtojen vuoksi viattomat oppilaat suljetaan opetuksesta?
Pohdin uudelleen opiskelua, jotta voisin olla sukulaisen tukena, koska koronan jälkeinen villitys vaikuttaa olevan vielä vaarallisempi kuin itse korona ja vaatimukset näyttävät olevan entistäkin absurdisempia.
Mitä sinä tekisit oppilaan asemassa, jolla ei ole älypuhelinta, eikä somea?
-Hankkimaan älypuhelimen.
-Liittymään WhatsApp-, Instagram- ja Telegram-sovelluksiin.
-Tekemään profiilin LinkedIniin ja tykkäämään koulun ja työpaikan aiheisista asioista.
Sovelluksiin liittymisen lisäksi oppilaan olisi otettava itsestään profiilikuva ja kerrottava muutaman kerran kuukaudessa sovelluksessa muiden oppilaiden tavoin opiskelupaikan hienoudesta.
Näiden vaatimusten lisäksi opettaja kehoittaa viettämään tunnin viikossa koulun ulkopuolella aikaa muiden oppilaiden kanssa paritöiden lisäksi. Oppilaan olisi siis pitänyt viettää aikaa parinsa kanssa vapaa-ajalla ja raportoida tekemisistään vähintään kerran viikossa saadakseen kurssisuorituksen. Koululla on oma viestintäalustansa, jota moderoidaan ja joka on turvallinen nuorille. Miksi opettaja yrittää harhaanjohtaa nuorisoa pois koulun alustalta?
Opettaja puolustaa kantaansa väittämällä, että ilman älypuhelinta ei pääse työelämään ja että ilman sosiaalista mediaa jää kehityksestä jälkeen. Saman opettajan kanssa oppilailla on ollut ongelmia aikaisemmin, koska useat oppilaat eivät suostu hankkimaan älypuhelinta tai liittymään some-trendeihin. Kouluun tultiin oppimaan, mitä tekemistä somella ja vapaa-ajalla on tavallisen vaativamman fysiikan kertauksen lisäksi. Oppilaille on yritetty kehoittaa joko vaihtamaan alaa tai suostumaan ehtoihin. Muut oppilaat, jotka ovat suostuneet ehtoihin, pitävät ehtojen vastaisia oppilaita väärässä. Jotkut uskovat, että jos ehdot eivät kelpaa, voi mennä muualle opiskelemaan. Tähänkö maailma on tullut? Ensin vaaditaan kovat pisteet sisäänpääsykokeissa, ja sitten tällaisten ehtojen vuoksi viattomat oppilaat suljetaan opetuksesta?
Pohdin uudelleen opiskelua, jotta voisin olla sukulaisen tukena, koska koronan jälkeinen villitys vaikuttaa olevan vielä vaarallisempi kuin itse korona ja vaatimukset näyttävät olevan entistäkin absurdisempia.
Mitä sinä tekisit oppilaan asemassa, jolla ei ole älypuhelinta, eikä somea?