Älykellot

Hommasin itselleni tuon Garmin Instinct 3 amoled näytöllä kaippa tuolla pärjää vaikkei mitään EKG mittauksia.

Mitä suosittelette ensimmäiseksi äly/urheilukelloksi max 250€? Tuo hinta on tulee annettuna työnantajalta, eli hyvin lähellä tota hintaa hinta-laatusuhde kohdilleen siis. Lähtökohta on se, että kiinnostaa kokeilla, mutta en edes tiedä mitä kaikkea keksisin sillä seurata. Tarkka sykemittaus, akun kesto, vedenpitävyys normiuimiseen, kohtuunäppärästi toimivat kartat tyyliin, missä oon nyt ja mihin suuntaan menossa näkyisi vilkaisulla, mahdollisesti verenpaine ja unen seuranta. Lähimaksaminen?

Kattelin jotain Polar Ignite 3 saisi just tolla hinnalla, polar vantage M3 ei ihan saa tällä hetkellä tarjouksista tuolla hinnalla, mutta voi tietty kohta jo saada. Puhelin on Samsung ja yksi vaihtoehto on tietty Sampan Galaxy watch 8, mutta näissä taitaa aina akun kesto olla huono ja jos ei tarvitse älykellojen ziljoonaa ominaisuutta, niin kannattaneeko tuo kuitenkaan...

Mitä suosittelette ensimmäiseksi äly/urheilukelloksi max 250€? Tuo hinta on tulee annettuna työnantajalta, eli hyvin lähellä tota hintaa hinta-laatusuhde kohdilleen siis. Lähtökohta on se, että kiinnostaa kokeilla, mutta en edes tiedä mitä kaikkea keksisin sillä seurata. Tarkka sykemittaus, akun kesto, vedenpitävyys normiuimiseen, kohtuunäppärästi toimivat kartat tyyliin, missä oon nyt ja mihin suuntaan menossa näkyisi vilkaisulla, mahdollisesti verenpaine ja unen seuranta. Lähimaksaminen?

Kattelin jotain Polar Ignite 3 saisi just tolla hinnalla, polar vantage M3 ei ihan saa tällä hetkellä tarjouksista tuolla hinnalla, mutta voi tietty kohta jo saada. Puhelin on Samsung ja yksi vaihtoehto on tietty Sampan Galaxy watch 8, mutta näissä taitaa aina akun kesto olla huono ja jos ei tarvitse älykellojen ziljoonaa ominaisuutta, niin kannattaneeko tuo kuitenkaan...
Ootko katsonut Huawein Watch Fit 5 Pro mallia? Et oisko se sulle sopiva?

On kaikki vedenpitävyydestä jne. Aina tonne lähimaksamiseen.

Ainakin Elisalta sitä saa 249€ hintaan vielä

Ootko katsonut Huawein Watch Fit 5 Pro mallia? Et oisko se sulle sopiva?

On kaikki vedenpitävyydestä jne. Aina tonne lähimaksamiseen.

Ainakin Elisalta sitä saa 249€ hintaan vielä
En pysty asentamaan sovelluksia puhelimeen kuin google play kaupasta, joten Huawei heath jää asentamatta ja tämä karsinee Huaweit pois vaihtoehdoista.

Eli selain-, sähköposti-, viesti- yms. appit ovat Googlen ?
siis mitä sä nyt selität?

Sovelluksien asennus muista lähteistä paitsi googlen playkaupasta on kiellettyä työnantajan toimesta.
Huaweilla ei ole sen sovelluksia playkaupasta ladattavissa vaan siihen pitää käyttää muita kauppapaikkoja tai apk tiedostoa, ja nämä on estetty toisen puhelimessa.

siis mitä sä nyt selität?

Sovelluksien asennus muista lähteistä paitsi googlen playkaupasta on kiellettyä työnantajan toimesta.
Huaweilla ei ole sen sovelluksia playkaupasta ladattavissa vaan siihen pitää käyttää muita kauppapaikkoja tai apk tiedostoa, ja nämä on estetty toisen puhelimessa.
Ok, asia on minulle harvinaisen kirkas. Minä vain sitä että ostettaessa Samsung on täynnä sen omia appeja jotka päivittyvät Galaxy Storen kautta. Mutta asioitahan voi muuttaa vaikkapa työantajan toimesta.

Hei! Haluaisin ostaa jonkinlaisen kellon ranteeseen (en ole koskaan aiemmin omistanut). Budjetti maksimissaan noin 350-400e, ei ole tarkka raja, mutta tuskin tarvitsen tuota kalliimpaa?

Tarkoituksena olisi mitata aktiivisuutta ja askeleita päivien aikana, sekä kalorien kulutusta punttitreenissä, kävelyssä, pyöräilyssä ja pallopeleissä. Unen seuranta myös kiva lisä, mutta se tuskin voi hirveän tarkka missään kellossa muutenkaan olla, toki parempi mitä tarkempi se olisi.

Maksu-ominaisuus plussaa, ei millään tavalla pakollinen. Ja haluaisin myös, että kello päivittyy eikä niin, että ostan kellon ja 1-2 vuoden päästä ei tule enää päivityksiä.

Millaisia suosituksia teillä olisi?

Ihan esimerkkeinä vaan itse katsoin Garminilta Venu 3 tai 4. Onko ylihintaisia siihen nähden millainen itse kello on?

Entä Polarilta Ignite 3? Vantage M3? Grit X2? Tai joku muu?

Tietenkin kerralla tuolla minun budjetillani haluaisin ostaa mahdollisimman hyvän hinta-laatusuhteeltaan.

Hei! Haluaisin ostaa jonkinlaisen kellon ranteeseen (en ole koskaan aiemmin omistanut). Budjetti maksimissaan noin 350-400e, ei ole tarkka raja, mutta tuskin tarvitsen tuota kalliimpaa?

Tarkoituksena olisi mitata aktiivisuutta ja askeleita päivien aikana, sekä kalorien kulutusta punttitreenissä, kävelyssä, pyöräilyssä ja pallopeleissä. Unen seuranta myös kiva lisä, mutta se tuskin voi hirveän tarkka missään kellossa muutenkaan olla, toki parempi mitä tarkempi se olisi.

Maksu-ominaisuus plussaa, ei millään tavalla pakollinen. Ja haluaisin myös, että kello päivittyy eikä niin, että ostan kellon ja 1-2 vuoden päästä ei tule enää päivityksiä.

Ihan esimerkkeinä vaan itse katsoin Garminilta Venu 3 tai 4. Onko ylihintaisia siihen nähden millainen itse kello on?

Tietenkin kerralla tuolla minun budjetillani haluaisin ostaa mahdollisimman hyvän hinta-laatusuhteeltaan.
Tuossa lähtee alle kahdella sadalla yksi tämän hetken parhaista älykelloista. Kannattaa käydä jossain katsomassa onko omaan käteen sopivampi 40 mm vai 44 mm malli, koska niiden rannekkeet on eri pituiset. Ainoa selkeä huono puoli on akkukesto, sillä kello pitää ladata 2-3 päivän välein, mutta sama vaivaa monia muitakin malleja. Nuo urheilutoiminnot löytyy myös ja unen seuranta.

DNA:lla on vielä muutama Pixel Watch 3 jäljellä 149e hintaan. Jos haluaa ihan täysiveristä älykelloa. Vaatii tietty parin päivän välin latauksen, toisin kuin nuo vaikka nuo Garminit.

Pari sanaa Garmineista, niistä tällä hetkellä eniten kokemusta. Luettelemasi tarpeet onnistuu täyttää helposti ja hyvin juurikin vaikka Venu 4:llä, tuosta Venu 4 testi. Venu 3 hyvä myös. Ovat molemmat myös tarpeeksi siroja ja näyttäviä kaikkeen käyttöön, vaikka puvun kanssa tai muuten illanviettoon.

Kyseessä on ensisijaisesti urheilukello ja terveyden seurantaan tarkoitettu kello, josta löytyy älyominaisuuksia.
Maksutoimintoa varten tarkista että oma pankkisi tukee Garmin Pay-ominaisuutta (sama tuki pitää löytyä vastaavasti Samsung Wallet puolelta kuin myös muistakin). Puhelin pitää olla mukana jos haluaa ilmoitukset kelloon tai tai puhua ranteeseen, spotify-listat saa ladattua niin, että ei tarvi musiikin takia olla luuri mukana treeneissä. Unta seuraavat oman (Fenix 7) ja vaimon (Venu 4) kokemusten mukaan hyvin ja suht monipuolisesti. Akku kestää 3pv aktiivisessakin käytössä ja usemmiten paljon pitempään (vaimolla 5-6pv vaikka juoksee ja treenaa muutakin), toisin kun nuo tarjous älykellot jossa markkinointi lupauskin on useimmiten vain 24h.

Android pohjaisista kelloista ehdottomasti OnePlus Watch 3 (46mm). Tässä toinen revikka. Aikalailla omassa luokassaan akunkestossa mitä android pohjaisiin älykelloihin tulee. Omassa käytössä akku kestää mulla 6-7 päivää. Toki akun kestoon vaikuttaa paljon treenien määrä ja paljonko näyttö on päällä yms.
Ainoa miinus mitä tulee mieleen on että kellossa ei langatonta latausta vaan lataus -palikka on magneettinen, mutta taas toisaalta lataus on nopea. Verkkokaupassa näköjään nyt tarjouksessa 289€, normaalisti hinta tälle on 350€. Proshopissa 249€, Keskisen kellossa 259€
DNA:lla mustana vain 199€ joka on todella hyvä hinta, mutta ei verkkokaupassa varastossa, joten ei pysty tilamaan ja myymälöissäkin vain parissa saatavilla viimeinen kappale (Kuusamo ja Lohja). 199€ hintaan sanoisin tuo on lyömätön mitä Android-kelloihin tulee.

Tuossa lähtee alle kahdella sadalla yksi tämän hetken parhaista älykelloista. Kannattaa käydä jossain katsomassa onko omaan käteen sopivampi 40 mm vai 44 mm malli, koska niiden rannekkeet on eri pituiset. Ainoa selkeä huono puoli on akkukesto, sillä kello pitää ladata 2-3 päivän välein, mutta sama vaivaa monia muitakin malleja. Nuo urheilutoiminnot löytyy myös ja unen seuranta.

Juu en tiä jaksanko noin lyhyttä akunkestoa. Ja samsung brändinä ei muutenkaan kuulosta hyvältä. :D

DNA:lla on vielä muutama Pixel Watch 3 jäljellä 149e hintaan. Jos haluaa ihan täysiveristä älykelloa. Vaatii tietty parin päivän välin latauksen, toisin kuin nuo vaikka nuo Garminit.
"Akkukesto jopa 24 tuntia näytön ollessa aina päällä". Juu, vaikka näyttö ei aina olekaan päällä, niin ei kiitos tollasta akunkestoa.

Pari sanaa Garmineista, niistä tällä hetkellä eniten kokemusta. Luettelemasi tarpeet onnistuu täyttää helposti ja hyvin juurikin vaikka Venu 4:llä, tuosta Venu 4 testi. Venu 3 hyvä myös. Ovat molemmat myös tarpeeksi siroja ja näyttäviä kaikkeen käyttöön, vaikka puvun kanssa tai muuten illanviettoon.

Kyseessä on ensisijaisesti urheilukello ja terveyden seurantaan tarkoitettu kello, josta löytyy älyominaisuuksia.
Maksutoimintoa varten tarkista että oma pankkisi tukee Garmin Pay-ominaisuutta (sama tuki pitää löytyä vastaavasti Samsung Wallet puolelta kuin myös muistakin). Puhelin pitää olla mukana jos haluaa ilmoitukset kelloon tai tai puhua ranteeseen, spotify-listat saa ladattua niin, että ei tarvi musiikin takia olla luuri mukana treeneissä. Unta seuraavat oman (Fenix 7) ja vaimon (Venu 4) kokemusten mukaan hyvin ja suht monipuolisesti. Akku kestää 3pv aktiivisessakin käytössä ja usemmiten paljon pitempään (vaimolla 5-6pv vaikka juoksee ja treenaa muutakin), toisin kun nuo tarjous älykellot jossa markkinointi lupauskin on useimmiten vain 24h.
Mihinkähän asti venu 3 ja venu 4 tulee saamaan päivityksiä? Ja onko hintansa arvoisia, vai maksanko turhaa liikaa?

Android pohjaisista kelloista ehdottomasti OnePlus Watch 3 (46mm). Tässä toinen revikka. Aikalailla omassa luokassaan akunkestossa mitä android pohjaisiin älykelloihin tulee. Omassa käytössä akku kestää mulla 6-7 päivää. Toki akun kestoon vaikuttaa paljon treenien määrä ja paljonko näyttö on päällä yms.
Ainoa miinus mitä tulee mieleen on että kellossa ei langatonta latausta vaan lataus -palikka on magneettinen, mutta taas toisaalta lataus on nopea. Verkkokaupassa näköjään nyt tarjouksessa 289€, normaalisti hinta tälle on 350€. Proshopissa 249€, Keskisen kellossa 259€
DNA:lla mustana vain 199€ joka on todella hyvä hinta, mutta ei verkkokaupassa varastossa, joten ei pysty tilamaan ja myymälöissäkin vain parissa saatavilla viimeinen kappale (Kuusamo ja Lohja). 199€ hintaan sanoisin tuo on lyömätön mitä Android-kelloihin tulee.
Oneplus brändinä joo kiva, kännykkä ja kuulokkeetkin on oneplussaa mulla ja on laadukkaita, kuten varmaan tuo kellokin, akunkestokin kellossa kova. Mutta oneplus lähtee kokonaan markkinoilta ja en tiiä mihin asti toikaan saa sit päivityksiä enää, ni en tiiä uskaltaako tota ostaa? Harmi että oneplus brändi loppuu/loppui kokonaan.

Juu en tiä jaksanko noin lyhyttä akunkestoa. Ja samsung brändinä ei muutenkaan kuulosta hyvältä. :D
Samsung ei nappaa? Ainakaan ei ole kiinalainen yksityisyysongelmineen, kuten suuri osa muista. Akkukeston suhteen kannattaa verrata muihin vastaaviin. Se on kiinni ihan siitä mitä kaikkea pidät päällä. Esim. näytön jatkuva polttaminen on täysin turhaa kun se menee automaattisesti päälle kun käännät kelloa itseäsi kohti. Toki joissain ns. urheilukelloissa on parempi akunkesto, mutta niistä sitten puuttuu joitain älykelloominaisuuksia. Veteen piirretty viiva toki.

Yli 3 kk:n käyttökokemuksella voin suositella :

Akun koko ja kesto on huima yli 3 viikkoa. Omassa käytössä jopa alle 50% mennyt 2 viikossa.
Tein myös suomen kielisiä kellotauluja Amazfitwatchfaces sivustolle:
Fresh - Amazfit Active series | Amazfit Watch faces

Näitä kellotauluja voi kukin suunnitella itse omia.

Mihinkähän asti venu 3 ja venu 4 tulee saamaan päivityksiä? Ja onko hintansa arvoisia, vai maksanko turhaa liikaa?
Tähän päivitys asiaan voi vastata vain suuntaa-antavasti, tarkastelemalla vanhempien mallien viimeisimpiä päivityksiä. Oma Fenix 7 julkaistiin 2022 Tammikuussa, vasta viime viikolla tuli firmware päivitys, ei tämä tosin millään tavalla keskeneräiseltä tunnu, eli ei päivityksiä ole varsinaisesti osannut kaivata. Venu 2 julkaistiin 2021 ja sen viimeisin päivitys on n. kahden vuoden takaa.

Urheilukellona nämä lienee huippuluokassa, joten jos painottaa niitä ominaisuuksia, on hinnalle ainakin katetta. Puolison eka Venu 3:sen näyttö sai sen verta kovan kolhun että hajosi, mutta halusi yhtä hyvän tilalle. Päätyi kokeilujen jälkeen taas garminiin, nyt Venu 4 ollut puolisen vuotta. Sanoisin että jos näistä löytyy ne kohdat mitä arvostat, on kello sen rahan arvoinen: Jos haluat seurata unta, palautumista, stressiä, treenidataa ja arjen hyvinvointia, nämä ovat garminissa Multi-GPS kanssa paremmalla tasolla. Saat myös mielestäni tyylikkään, pitkällä akunkestolla olevan kellon jota ei tarvitse ladata joka yö.

Heitetään yksi mielenkiintoinen vaihtoehto kehiin. Akkuhan tuossa varmasti kestää pitkään ja auringon paisteellakin näkee näytön hyvin MIP tekniikan ansiosta. Hintana 223€ -15% alennuksessa.

Heitetääs tuosta kans yksi vaihtoehto.

Tälle iso suositus. Nykyään saa Curve payn tuohon eli NFC maksutkin pitäisi onnistua pienellä kikkailulla. Akku omassa käytössä kestää vähän päälle 2 viikkoa.
Mikä tuossa on aivan huippua on sen kestävyys, kelloon ei ole tullut vielä naarmun naarmuakaan vaikka yleensä edelliset kellot omassa käytössä ovat olleet jo aivan naarmuuntuneita. Kello kestää hyvin sukeltelua sekä saunomista.

Kirjoittelin tuosta kellosta pidemmän arvostelut jokunen sivu takaisin.

Edit: ups, tuohan onkin 5 pro, itselläni 4 pro. Mutta eiköhän kaikki positiivinen päde tuohonkin.

Viimeksi muokattu:
Tälle iso suositus. Nykyään saa Curve payn tuohon eli NFC maksutkin pitäisi onnistua pienellä kikkailulla. Akku omassa käytössä kestää vähän päälle 2 viikkoa.
Mikä tuossa on aivan huippua on sen kestävyys, kelloon ei ole tullut vielä naarmun naarmuakaan vaikka yleensä edelliset kellot omassa käytössä ovat olleet jo aivan naarmuuntuneita. Kello kestää hyvin sukeltelua sekä saunomista.

Kirjoittelin tuosta kellosta pidemmän arvostelut jokunen sivu takaisin.

Edit: ups, tuohan onkin 5 pro, itselläni 4 pro. Mutta eiköhän kaikki positiivinen päde tuohonkin.
Eikä varmaan haittaa vaikka kiinalainen kello onkin kyseessä? Kun niistä monesti huonoa puhutaan yksityisyyden jne yhteydessä..

Eikä varmaan haittaa vaikka kiinalainen kello onkin kyseessä? Kun niistä monesti huonoa puhutaan yksityisyyden jne yhteydessä..
Huaweita rasittaa se että merkki on USA:n hylkimä. Niinpä kännykän Huawei Health -appi ei löydy Google Play-sovelluskaupasta vaan on asennettava APK:na - paitsi Samsungeissa joissa se löytyy Galaxy Storesta, ja on päivityksineen siten myös Samsungin turvatarkastukset läpikäynyt.

Itse laitoin huhtikuisen flimmerin jälkeen itselleni garmin fenix 8:n ja vaimolle garmin venu 4:n. Aiempia kokemuksia älykelloista ei ollut ja kelloakaan en ollut ranteessa pitänyt yli kahteenkymmeneen vuoteen. Mutta äkkiähän tuohon tottui.

Stressasin kovasti valintavaiheessa tuota akkujen kestoa mutta nyt parin kuukauden käytön jälkeen voin sanoa että aivan turhaan. En pidä kelloa kädessä saunassa tai suihkussa vaan lyön lataukseen siksi aikaa. Eli parin päivän akun kesto olisi itselle aivan riittävä.

Itsellä ainakin kello toiminut kovana motivaattorina liikkumiselle kun itse aina ollut statsien perään oli kyseessä mikä tahansa.

Kummassakin kellossa oli ekg sovelluksen kohdalla tehtävä sama kikkailu. Eli kello tulille ja asetukset kuntoon. Ei ekg sovellusta saatavilla. No uusin ohjelmisto sisään ja edelleen sama tilanne ei ekg sovellusta. Kellon nollaus ja asetusten palautus tehdasasetuksiin jonka jälkeen uudelleen asetukset kuntoon niin nytpä ekg sovellus löytyi.

Pari viikkoa ollut nyt käytössä Pixel Watch 4 wifi (45 mm) ja olen kyllä ollut erittäin tyytyväinen.

Näin Pixel - puhelimen omistajana ja muutenkin aika syvällä Googlen ekosysteemissä olevana kaikki vaan toimii todella hienosti yhteen. Vaikka olenkin aiemmin älykelloja ylenkatsonut niin pakkohan se on myöntää, että kyllä tämä vaan pirun näppärä laitos on. Ulkolämpötila + UV-indeksi nopeasti ranteesta vilkaistuna on erittäin jees lapsia ulos pukiessa ja monet muutkin älytoiminnot aidosti hyödyllisiä ja paljon näppärämpiä käyttää kuin puhelimesta räplättynä. Esim. nykyään kun Gemini handlaa suomen kielen jo paremmin, tulee koko ajan heitettyä puhekomennoilla settiä Keepin kauppalistaan ym.

Sykkeen mittaus vaikuttaa oikein toimivalta ja unenseurantakin vaikuttaa varsin realistiselta. Ehkä tärkeimpänä juttuna, näiden molempien seuranta on innostanut liikkumaan enemmän ja nukkumaan paremmin. Parina iltana on tullut käytyä vielä heittämässä spotaani iltakävely, jos ei muuten ole tullut harrastettua liikuntaa ja päivän 10k askelta kasassa. Voi toki olla alkuinnostustakin. :D

Akku kestää näyttö aina päällä helposti pari vuorokautta. Alkuun ajattelin, että noin lyhyt akunkesto on ihan perseestä, mutta eipä tuo ole kyllä missään vaiheessa ollut minkäänlainen ongelma, kiitos todella nopean latauksen. En nyt ole tarkasti kellottanut, mutta perstuntumalla n. 5 minsan lataus riittää helposti melkein vuorokaudeksi ja täyteen latauskaan ei taida paljoa varttia pidempään kestää. On vaan ollut täysin non-issue, nakkaa kellon vaikka suihkuun mennessä tuohon näppärään lataustelakkaan.

Erittäin pätevä laitos kaikkineen. Olisikohan 360€ tullut hintaa Saksan amazonista.

Huaweita rasittaa se että merkki on USA:n hylkimä. Niinpä kännykän Huawei Health -appi ei löydy Google Play-sovelluskaupasta vaan on asennettava APK:na - paitsi Samsungeissa joissa se löytyy Galaxy Storesta, ja on päivityksineen siten myös Samsungin turvatarkastukset läpikäynyt.
Niin. Onko sillä siis mitään merkitystä lataanko sovelluksen huawein sivuilta vai play kaupasta?

Kirjoitit edellä: "Ja samsung brändinä ei muutenkaan kuulosta hyvältä. :D"

Avaisitko vähän sitä logiikkaasi, joka johtaa Android-maailman yhden johtavan, etelä-korealaisen brändin hylkäämiseen ihan brändin vuoksi ja samalla harkitsemaan Huawein ostamista? Huawei on kiinalainen ja lisäksi monella tapaa pannassa useimmissa länsimaissa, todennäköisesti syystä. Aika akrobatiaa täytyy olla preferensseissäsi.

Niin. Onko sillä siis mitään merkitystä lataanko sovelluksen huawein sivuilta vai play kaupasta?
Yleensä Android -tietoturvaohjeissa kehotetaan pitäytymään Google Play kaupan tuotteissa - tai puhelimen omassa sovelluskaupassa. Näissä olevat appit ovat tietoturvatarkastettuja. Huaweita kohtaan on esitetty epäilyjä tietoturvarikkomuksista, kuten uutiset kertovat, siksihän mm. Google bännää kaiken Huaweihin liittyvän.

Yleensä on esitetty huoli kiinalaisista elektroniikkatuotteista: jos Kiina vaikkapa hyökkää Taiwaniin ja syntyy laaja maailmanlaajuinen konflikti, mitä silloin tapahtuu kiinalaisten nettiin tavalla tai toisella liitettyjen elektroniikkatuotteiden toimivuudelle, tietoturvalle ja päivityksille ? Huolta voi pitää oikeutettuna tai liioiteltuna, mutta useimmat harrastanevat tiettyä varovaisuutta - kaiken varalta.

Minulla on Samsungin puhelin (ollut niitä tällä vuosituhannella jo useita, S-sarjaa) ja nyt Huawein älykello, ja olen tyytyväinen molempiin. Erityisen tyytyväinen olen siihen että Huawei Health on Galaxy Storessa, eli "tulee läpi" kännykkään Samsungin tietoturvatarkastamana. APK-latausta en periaatteessa halua harrastaa. Jokainen saa toki puolestani suhtautua tietoturva-asioihin ihan miten itsestä hyvältä tuntuu.

Sanottakoon vielä että olen tyytyväinen Samsungin älypuhelimiin, mutta kaikkiin Samsung-konsernin tuotteisiin en ole ollut tyytyväinen. Kaikki laajan konsernin yksiköt eivät tuota yhtä hyvää laatua. Siinä suhteessa Samsung ei toki eroa muista suurista konserneista, eli jos vaikka ostaa huonolaatuisen tulostimen, se ei tarkoita että samanmerkkinen kännykkä olisi huonolaatuinen.

Viimeksi muokattu:
Kirjoitit edellä: "Ja samsung brändinä ei muutenkaan kuulosta hyvältä. :D"

Avaisitko vähän sitä logiikkaasi, joka johtaa Android-maailman yhden johtavan, etelä-korealaisen brändin hylkäämiseen ihan brändin vuoksi ja samalla harkitsemaan Huawein ostamista? Huawei on kiinalainen ja lisäksi monella tapaa pannassa useimmissa länsimaissa, todennäköisesti syystä. Aika akrobatiaa täytyy olla preferensseissäsi.
En tiedä näistä, joskus vaan joidenkin puheiden perusteella jäänyt sellainen mielikuvia. Faktaa minulla ei ole. Sen takia haluankin täällä kertoa mitä mieltä olen ja kysellä muiden mielipiteitä.

Yleensä Android -tietoturvaohjeissa kehotetaan pitäytymään Google Play kaupan tuotteissa - tai puhelimen omassa sovelluskaupassa. Näissä olevat appit ovat tietoturvatarkastettuja. Huaweita kohtaan on esitetty epäilyjä tietoturvarikkomuksista, kuten uutiset kertovat, siksihän mm. Google bännää kaiken Huaweihin liittyvän.

Yleensä on esitetty huoli kiinalaisista elektroniikkatuotteista: jos Kiina vaikkapa hyökkää Taiwaniin ja syntyy laaja maailmanlaajuinen konflikti, mitä silloin tapahtuu kiinalaisten nettiin tavalla tai toisella liitettyjen elektroniikkatuotteiden toimivuudelle, tietoturvalle ja päivityksille ? Huolta voi pitää oikeutettuna tai liioiteltuna, mutta useimmat harrastanevat tiettyä varovaisuutta - kaiken varalta.

Minulla on Samsungin puhelin (ollut niitä tällä vuosituhannella jo useita, S-sarjaa) ja nyt Huawein älykello, ja olen tyytyväinen molempiin. Erityisen tyytyväinen olen siihen että Huawei Health on Galaxy Storessa, eli "tulee läpi" kännykkään Samsungin tietoturvatarkastamana. APK-latausta en periaatteessa halua harrastaa. Jokainen saa toki puolestani suhtautua tietoturva-asioihin ihan miten itsestä hyvältä tuntuu.

Sanottakoon vielä että olen tyytyväinen Samsungin älypuhelimiin, mutta kaikkiin Samsung-konsernin tuotteisiin en ole ollut tyytyväinen. Kaikki laajan konsernin yksiköt eivät tuota yhtä hyvää laatua. Siinä suhteessa Samsung ei toki eroa muista suurista konserneista, eli jos vaikka ostaa huonolaatuisen tulostimen, se ei tarkoita että samanmerkkinen kännykkä olisi huonolaatuinen.
Okei. Eli huaweitä ei kannattaisi ostaa tietoturvasyistä? Samsung puhelinta minulla ei ole, eli galaxy storea ei ole.. omistan oneplussan kännykän. Mikähän tuo seuraava vaihtoehto sitten olisi.

Okei. Eli huaweitä ei kannattaisi ostaa tietoturvasyistä? Samsung puhelinta minulla ei ole, eli galaxy storea ei ole.. omistan oneplussan kännykän. Mikähän tuo seuraava vaihtoehto sitten olisi.
No paskat tuota Huaweita mitään syytä ole karttaa. Huawei Health ladataan Huawein viralliselta nettisivulta, eikä miltään epämääräiseltä "ryssärom" -sivustolta. Koko Huawein ajojahti perustuu täyteen paskanjauhantaan jostakin vakoilusta. Mitään todisteita asiasta ei ole koskaan ollutkaan, pl. keksityt. Alkoivat tekemään liian hyviä puhelimia ja innovoimaan hieman liikaa, niin Trumpilla turahti paska housuun ja piti tuollainen tekosyy keksiä.

No paskat tuota Huaweita mitään syytä ole karttaa. Huawei Health ladataan Huawein viralliselta nettisivulta, eikä miltään epämääräiseltä "ryssärom" -sivustolta. Koko Huawein ajojahti perustuu täyteen paskanjauhantaan jostakin vakoilusta. Mitään todisteita asiasta ei ole koskaan ollutkaan, pl. keksityt. Alkoivat tekemään liian hyviä puhelimia ja innovoimaan hieman liikaa, niin Trumpilla turahti paska housuun ja piti tuollainen tekosyy keksiä.
Ja eipä se loppupeleissä tainnut edes puhelimia koskea vaan tukiasemia ja siitä sitten laajennettiin koko huaweita koskevaksi. Tai no tais ne huawein puhelimetjin lähetellä jotain paketteja suoraan kiinaan mutta näinhän ne kiinalaiset taitaa kaikki tehdä, eroaako sitten kuin siitä että jenkkilän päähän ne samat tiedot menee

Kai se pointti oli, että Google skannallailee App storessa olevat sovellukset ja jos se ei tule sitä kautta niin sitten Google ei skannaa sitä sovellusta. Samsung oletattavasti tekee omat skannauksensa omaan storeensa. Jos lataa Huawein sivulta niin sitten sitä ei ilmeisesti skannata. Puhelimissa Appit ovat muutenkin omissa hiekkalaatikoissaan eristettyinä niin riskit ovat pienemmät, mutta AV pääsee heikommin liikenteeseen kiinni ellei kierrätä sitä VPN kautta.

Loppupeleissä asiakkaana joudutaan lähinnä luottamaan kunkin tahon lupauksiin ja että osaavat tehdä asioita oikein.

Tämän hinta näköjään tippui 149 euroon Elisalla tänään.

Näinhän se näyttäis olevan. Voin vain suositella näitä ja itse tykkään erityisesti tuosta vihreästä mallista, tuo kangas ranneke on erittäin mukava ja vesikin kuivuu siitä suht nopeasti.

Fit 5 pro on huomattavasti kalliimpi eikä tuo mitään uutta näihin.

1781524323519.png

Viimeksi muokattu:
Suunto Race S:n ja Polar Vantage M3:n välillä tässä tutkiskeltu, kumpaakohan suositellaan. Suunto on vissiinkin nykyisellään petrannut menoaan ja polar taitaa olla hiipumaan päin??? Vaimo haluaa suosia "suomalaista" josta syystä vivoactive 6 pois laskuista vaikka taitais näistä se paras vaihtoehto muuten olla

Suunto Race S:n ja Polar Vantage M3:n välillä tässä tutkiskeltu, kumpaakohan suositellaan. Suunto on vissiinkin nykyisellään petrannut menoaan ja polar taitaa olla hiipumaan päin??? Vaimo haluaa suosia "suomalaista" josta syystä vivoactive 6 pois laskuista vaikka taitais näistä se paras vaihtoehto muuten olla
Itselläni on Vantage M2, mutta aion siirtyä pois Polarista, koska käyttöliittymät eivät ole ihan nykypäivää. Luultavasti Suunto on seuraava valinta, koska ovat tosiaan petranneet ja saaneet kehuja käytettävyydestä ja ominaisuuksista. Uusimmissa malleissa ilmeisesti myös sykkeen mittaus ranteesta on varsin hyvä.

Minkäslaista äly/urheilukelloa jengi suosittelee täällä jos puhutaan noin max 200€~ budjetista?

ChatGPT ehdotti tätä "parhaaksi" hybridiksi äly -ja urheiluominaisuuksiin nähden budjettiin. Hintakaan ei paha: HUAWEI WATCH FIT 4 älykello, hopea/musta - Power.fi

E: Gigantin outletista saa Huawei Watch Fit 4 Pro hintaan 139€ niin taidanpa tuon laittaa suoriltaan.

Viimeksi muokattu:
Tottahan se luotettava on kun ladataan Huawein omalta sivulta... logiikka taitaa mättää aika pahasti. Toki on niin, että kelloja ei ole taidettu bännätä missään, mutta tässä oli kyse brändistä. Huaweilla ei ole ollut luotettavaa brändiä enää vuosiin. Kyse ei ole vain Trumpin sekoiluista, vaan myös EU on Huawein suhteen hyvin kriittinen, jos kauniisti sanotaan.

Tottahan se luotettava on kun ladataan Huawein omalta sivulta... logiikka taitaa mättää aika pahasti. Toki on niin, että kelloja ei ole taidettu bännätä missään, mutta tässä oli kyse brändistä. Huaweilla ei ole ollut luotettavaa brändiä enää vuosiin. Kyse ei ole vain Trumpin sekoiluista, vaan myös EU on Huawein suhteen hyvin kriittinen, jos kauniisti sanotaan.
Siis mitä nyt nopeasti googlasin vain niin huawei ei ole saanut yhtään tuomiota mistään asiasta. Apple ja Samsung sen sijaan on :D

Sultakin ois kiva kuulla tarkennusta. Miksi Apple ja Samsung esimerkiksi on saanut tuomioita erinäisistä syistä, mutta Huawei ei mistään?

Siis mitä nyt nopeasti googlasin vain niin huawei ei ole saanut yhtään tuomiota mistään asiasta. Apple ja Samsung sen sijaan on :D
@Rollerix: Niin mikä on siis ongelma Huawein kanssa ja minkä suhteen EU on kriittinen? Ja onko syytöksille esitetty jossain jotain todisteita?

Huawei on jopa pakotteiden alainen toimija. Taustalla on ihan valtio ja teollisuus vakoilu poliittiset syyt, yhtään väheksymättä kauppapoliittisia syitä.

Jos ei liiku, ei ole töissä, ei ole läheisiä, ei ole dataa jonka suhteen asialla olisi mitään väliä, niin käytännön riskiksi jää pakotteet. Joissa ensisijaisesti mahdollisesti käyttöön tarvittavat puhelin sovellukset. Jos historialla väliä, niin pakotteet ei tappanut yhtiön myytyjä laitteita, niiden tuki vain hankaloittu. Mennyt ei ole tae tulevasta.

Mittasuhteissa muistaa että Suomessa käytössä ja myyty palon konsernin verkkolaitteita, modeemit, reittimet edelleen suosittuja. (mm. Brovi brändi), ja muistaa että luotetutkaan brändit, palvelut ei takaa suojaa vihamielisilt toimijoilta,

Jos taasen haluaa pohdiskella pakotteiden, riskien poliittista ulottuvuutta, niin jatkot politiikka osioon (perinteisesti muualla politiikka keskustelut tapataan nopeasti)

Statistiikka

Viestiketjuista
310 675
Jäsenet
83 871
Uusin jäsen
Saucebossi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom