[VALMIS]Alustava kartoitus: headless serverin osat

Liittynyt
18.01.2017
Viestejä
254
Kotipalvelimeni on nutullaan ja luulen että olisi aika päivittää koko roska. Kone on vuonna 2006 ostettu, jo valmiiksi kaupasta kannettaessa vanhentunutta romurautaa joten siitä ei oteta mitään uuteen setuppiin.

Koneen käyttötarkoitus: NAS ja Plex palvelin. Käyttöjärjestelmänä Ubuntu. Mahdollisesti käyttöön tulee myös Pi-Hole, mutta se voisi olla kiva heittää virtuaalikoneeseen tehtyyn palvelimeen jos valittu kivi on virtualoisointiin passeli. Plex asettaa kovimmat vaatimukset yhden ytimen suorituskyvyn suhteen ja sen pitäisi ehkä olla i3 tai vastaava AMD. Jos olen ymmärtänyt asian oikein, mikä ei sekään ole taattua. Joku integroitu näytönohjain pitää olla, koska erillisohjainta ei hankita ja komentorivi pitää saada ulkoiselle näytölle asennusvaiheessa näkymään.

Digitaalista materiaalia on tällä hetkellä noin 500 GB ja sitä tulee lisää luultavasti max. 50 GB vuodessa, joten teran - kahden kiekko riittää pitkälle. Ei raidia tähän setuppiin.

Kotelon ja emolevyn koolla ei ole väliä. Pannu tulee kellariin, jossa sen ulkonäkö ei kiusaa estetiikalle herkkiä silmiä.

Keskusmuistiksi riittää 2 GB helposti. Nykyinen palvelin toimi pienellä swappauksella 512 MB muistilla ja päivityksen jälkeen 2 GB muistilla ei ole lähelläkään swapata.

Näytönohjain: integroitu.

Kasaus: itse jos se maksaa yli 50€ liikkeestä hankittuna.

Ulkomaasta ostaminen ei ole ongelma, kunhan se ei vaadi bulvaanin tms. konstin käyttöä. Toimituskulut vaan pitää huomioida mutta se on varmasti teille itsestäänselvyys.

En laita tähän budjettia, koska olen hakemassa paitsi esimerkkibuildia, myös
kustannustietoa. Lisäksi tämä on alustava selvitys, en varmaan vielä tässä kuussa tee hankintoja. Älkää siis koko viikonloppua käyttäkö viimeisten eurojen höyläämiseen.

Kiitos kaikille jotka ovat kykeneviä ja halukkaita auttamaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
991
Onko tarkoitus siis Plexillä transkoodata? Sehän ei juuri tehoa vaadi jos katsotaan aina lähdemateriaalia alkuperäisellä laadulla. Toki jos jotain tekstityksiä haluaa polttaa mukaan niin sitten taas tehoa vaaditaan, mutta taitaa tuokin olla harvinaista nykyisillä plexin clienteilla.
 
Liittynyt
18.01.2017
Viestejä
254
Joo se olisi tarkoitus. Nykyinen Athlon nykii jo 720p kotivideoilla, tulevalla olisi kiva ainakin full HD hanskata. Muistelisin nähneeni Plexin jossain faq:ssa tai jossain vastaavassa, että i3 tasoista prossua suosittelisivat.
 
Liittynyt
18.01.2017
Viestejä
254
Prossuksi otin AMD Ryzen 3 2200G, muistia 4 GB. Kotelo, virtalähde ja emolevy on vielä haussa, nappaan jotain mitä sattuu tarjouksissa tulemaan vastaan.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 292
Viestejä
4 156 570
Jäsenet
70 405
Uusin jäsen
ObD

Hinta.fi

Ylös Bottom