Aloittelijalle 1440p pelikonetta ~1500€

Liittynyt
23.07.2023
Viestejä
118
Moro! Olisi tarkoitus siirtyä konsolipuolelta PC-puolelle pelaamaan, joten apua tarvittaisiin. PC puolella oon aikalailla täysin tietämätön, että mitä tarvitaan, mitä suositellaan jnejne.

Jotkin vaatimukset olen hahmotellut päässäni, joten jos näillä saan jotain pakettiehdotusta niin kiitos!

- 1440p
- Ei RGBtä ollenkaan, ei natsaa yhtään.
- Pelit tulee olemaan lähinnä FPS, ajopeliä / simua tarkoitus aloitella myös myöhemmin.
- Värimaailma olisi musta/valkoinen, täytyy sopia sisustaan t. puoliso
- Budjettia olen rajannut siihen 1500€ tuntumaan. Kokonaisbudjetiksi kone, näppis, hiiri ja näyttö oon suunnannut max 2000€, joten koneen hinta saa nousta jos oheislaitteissa saa nipistettyä hintoja.

Kaikki ideat otan vastaan viisaammilta! Tarkoitus olisi saada kone käyttöön 2-3 viikon sisällä, joten pitkiä tilausaikoja ei odotella.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
10
Lainaan tätä ketjua, kun samankaltaista ostoskoria olen keräillyt.
Komponenttikehityksen kelkasta pudonneena kysyisin, onko nykyäänkin vielä suositeltavaa pitää järjestelmä fyysisesti eri levyllä?
Tosin katselin että näissä ketjun emovaihtoehdoissa on vain yksi PCI Express-paikka. Mitä ostoskorin koppaan ja prossuun yhteensopivia emovaihtoehtoja suosittelisitte jossa ainakin 2 paikkaa SSD-levyille?
 
Viimeksi muokattu:

Timo 2

Premium-jäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
12 830
Tosin katselin että näissä ketjun emovaihtoehdoissa on vain yksi PCI Express-paikka. Mitä ostoskorin koppaan ja prossuun yhteensopivia emovaihtoehtoja suosittelisitte jossa ainakin 2 paikkaa SSD-levyille?
Tuossa asrocin b650 emossa on 2 m.2 paikkaa. 1 pcie 5.0 x4 paikkka ja 1 pcie 4.0 x4 paikka.

 
Liittynyt
23.07.2023
Viestejä
118
Pientä fiksausta tein, miltä vaikuttaa? Eli kopan, ssd ja näytönohjaimen vaihdoin. Varmaan tällä ensikertalainen alkuun pääsee ja vähän pidemmällekin.

Jos vielä jotain vinkkivitosia iskee mielenpäälle, niin saa huikata! Ostoskori on nyt 1492€, jos jotain päivitettävää vielä tulee niin 1600€ asti muokataan tarvittaessa. Varmaan viimeistään viikonloppuna lähtee tilaus vetämään.

 

Timo 2

Premium-jäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
12 830
Pientä fiksausta tein, miltä vaikuttaa? Eli kopan, ssd ja näytönohjaimen vaihdoin. Varmaan tällä ensikertalainen alkuun pääsee ja vähän pidemmällekin.

Jos vielä jotain vinkkivitosia iskee mielenpäälle, niin saa huikata! Ostoskori on nyt 1492€, jos jotain päivitettävää vielä tulee niin 1600€ asti muokataan tarvittaessa. Varmaan viimeistään viikonloppuna lähtee tilaus vetämään.

Jätä kotelotuuletin pois ja osta lancool 216 koppa.

Musta

Musta valoilla

Valkoinen valoilla
 
Liittynyt
24.06.2020
Viestejä
1 218
Aika pienellä mennään, kun parannusehdotukset ovat itselläkin tasoa, että "tästä saa halvemmalla tuulettimia" ja jää hieman ylikin :-D


Tsekkasin kanssa lyhyesti tuon emon ASRock B650M-HDV/M.2 Review: Is the Cheapest Good Enough? ja se näytti ainakin tuossa arviossa ihan tarpeeksi hyvältä myös tulevia mahdollisia upgradeja varten jos meinaat myöhemmin tulevissa prosusukupolvissa laittaa siihen kovempia CPU:ta.

Kaikki näyttää tosi hyvältä. Kotelo on valittu edulliseksi ja siitä en osaa sanoa mitään, kun ei ole kokemusta. Itse olen päätynyt erilaisiin mesh-koteloihin, mutta hyvinhän tuossakin näytti olevan katossa yms. tuuletustilaa vaikka edusta näyttääkin varsin suljetulta. Ah, täältä löytyi arvostelu. Ihan OK:lta tuokin vaikuttaa - varsinkin tuohon hintaan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
13.03.2017
Viestejä
812
Varmaan vaan makuasia, mutta sulla on mATX -emo, miksi otat ATX -kopan? Voit saada pinemmän ja siistimmän setupin vaihtamalla kotelon pienempään :)
 
Liittynyt
24.06.2020
Viestejä
1 218
Varmaan vaan makuasia, mutta sulla on mATX -emo, miksi otat ATX -kopan? Voit saada pinemmän ja siistimmän setupin vaihtamalla kotelon pienempään :)
ATX-koppa on monikäyttöisempi ja ehkä parempi syy on, että hyviä ja edullisia mATX-koppia on tosi vähän. Kopat menee pääsääntöisesti ITX vs ATX ja mATX on pitkälti unohdettu form factor koppien puolella. Yritin aikanaan hakea hyvää mATX-koppaa omalle koneelle, mutta kun mitään hyvää ei löytynyt niin sitten päädyin HAF XB:hen ja sillä on menty siitä lähtien. Olen itse ollut siihen ihan tyytyväinen, kun isommassa kopassa on paremmin tilaa kaikelle.
 
Liittynyt
13.03.2017
Viestejä
812
ATX-koppa on monikäyttöisempi ja ehkä parempi syy on, että hyviä ja edullisia mATX-koppia on tosi vähän. Kopat menee pääsääntöisesti ITX vs ATX ja mATX on pitkälti unohdettu form factor koppien puolella. Yritin aikanaan hakea hyvää mATX-koppaa omalle koneelle, mutta kun mitään hyvää ei löytynyt niin sitten päädyin HAF XB:hen ja sillä on menty siitä lähtien. Olen itse ollut siihen ihan tyytyväinen, kun isommassa kopassa on paremmin tilaa kaikelle.
Kuten sanoin, "makuasia" :)



Nämä ovat kyllä "hyviä" mATX -koppia ja vielä edullisia.
 
Liittynyt
24.06.2020
Viestejä
1 218
Noi näyttää joo ihan kivoilta. Kattelin, että ne myöskin antavat ihan jees toleranssin GPU:lle (n. 330+mm) ja CPU-coolerille (168+mm), jotka ovat monesti olleet noiden koppien kompastuskiviä. Osa uusista GPU:sta on niin jäätävän kokoisia, että harmittaa jos haluaa sellaisen myöhemmin upgradeta ja se ei enää menekään koppaan. Esim. 4080 Strix on sieltä suuremmasta päästä ja sen mitat ovat
Tuotteen leveys357,6 mm
Tuotteen syvyys149,3 mm

Tuohon kun vielä heittää virtaliittimen päälle niin sieltä tulee yllättäen sentti pari lisää korkeuttakin. Mutta sama tulee vastaan tuossa Kolink Strongholdissakin, kun siinä on CPU-cooleri maksimikorkeus 160mm, joka sitten on myös GPU:n maksimikorkeus jos sen asentaa suoraan PCIE slottiin ilman riseria. Melkoisia ansoja nuo koppien mitat tulevaa päivitettävyyttä ajatellen. Sama se on tuossa mun vanhassa HAF XB:ssäkin. GPU:n maksimipituus on 334 mm vaikka muuten on tilaa, kuin pienessä kylässä (dremelillä saa lisää tilaa tarvittaessa :-D )
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
248 236
Viestejä
4 331 761
Jäsenet
72 152
Uusin jäsen
Monsku

Hinta.fi

Ylös Bottom