Allergian siedätyshoito, kokemuksia?

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
146
Onko täällä ketään, joka olisi käynyt läpi tuon uudemman tyylisen siitepölyallergian siedätyshoidon? Ilmeisesti vain nappeja syömällä ajan kanssa homma on ohi, eikä enää tarvitse käydä hakemassa kerran kuussa (viikossa?) pistoksena jättiannosta allergeenejä kerralla. Muistelisin yhden kollegan käyneen tämän hoidon läpi, ja koivuallergia poistui. Mitäköhän tuollainen maksaa, ja onko sitä olemassa muuhun kuin siitepölyihin, kuten lemmikkieläimiin? Eläimet ovat siitä hankalia, että rodun sisällä voi olla suuriakin yksilöllisiä vaihteluita miten eläin allergisoi, sekä lajien välillä vaihtelu voi olla yhtä dramaattista.

Siedästyshoitohan vie pitkän aikaa, eikä esim. koivulle ole oikein mahdollista siedättäytyä luonnollisilla konsteilla itse. Tuntuu kuin iän myötä omat allergiat olisivat muuttuneet - muksuna ja nuorena tosi pahat oireet koivusta, mutta nyt huomannut jo muutaman viime vuoden oleen huomattavasti helpompia. Onko kukaan muu huomannut omalla kohdallaan mitään samanlaista, että oireet voisivat lievittyä ajan saatossa? En usko niiden poistuvan kuitenkaan koskaan täysin.
 

Sally_Spectra

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
07.06.2021
Viestejä
2 367
Itselläni siitepölyallergia poistui teini-iän jälkeen.

Muistelisin, että Amerikoissa tuli ihan tässä viime vuosina markkinoille FDA hyväksytty pähkinän siedätysoito, jossa hyvin tarkasti karakterisoitua pähkinäjauhoa, joka kylläkin maksoi jotain tonneja per kk.
 
Liittynyt
19.04.2020
Viestejä
74
En ole huomannut, että koivuallergiani olisi muuttunut lievemmäksi iän myötä. Siedätyshoito houkuttelisi, jos ei olisi niin tolkuttoman kallista. Tänä vuonna ei kuitenkaan ole juuri tarvinnut turvautua antihistamiineihin ja astmapiippuhenkosiin, kun olen popsinut C-vitamiinia useamman kymmenen grammaa päivässä. Antihistamiini tulisi kyllä halvemmaksi, mutta itselle siitä tulee väsynyt ja voimaton olo.
 
Liittynyt
18.12.2019
Viestejä
120
Pojalla (8v) aloitettiin koivun siedätyshoito viime syksynä ja pistoksina tehdään yksityisellä puolella. Noin kolme vuotta kestää. Sairaskuluvakuutus korvaa kustannukset. Ilman vakuutusta olisi noin 500 euroa 3-4 kuukauden satsi.

Tosi pahat allergiaoireet olivat vuosi sitten. Ehkä jonkin verran lievemmät tänä keväänä, kuitenkin käytetty allergialääkkeitä mm. silmätipat, Xyzal ja nenäsumute.

Lääkärin mukaan koira-allergiaa ei kannata lähteä siedättämään mikäli allergialääkkeillä pärjää koirien seurassa. Mikäli olisi niin kovat allergiat, että ei koiraa kestä vaikkapa bussissa, silloin kannattaisi siedätystä miettiä. Ymmärsin, että koiran siedätyshoidon onnistumisprosentti ei olisi kovin korkea.
 
Liittynyt
15.07.2019
Viestejä
160
Pistoksina muksuna otettu koivulle. Eipä noi allergiat vieläkään hirveästi vaivaa, mutta vähän. Toki oon perus astmaatikko ja allerginen about kaikelle muullekin.

Eläinallergioista sen verran, että koiralle oon ollut aina jonkin verran allerginen. Otin siitä huolimatta koiran 6 vuotta sitten. Ensimmäinen kuukausi meni allergiaoireiden kanssa ja tämän jälkeen loppui kuin seinään, eikä nykyään tule mitään oireita vieraistakaan koirista. Ei toi varmaan kaikilla toimi, varsinkin jos on täysin sietämätöntä olla koiran kanssa jatkuvasti kontaktissa, niin en menisi spontaanisti koiraa ottamaan jos joutuukin sitten luopumaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 204
Tuli tuossa muutama vuosi sitten käytyä siedätyshoito koivulle ja timoteille. Koivu oli liuoksena, timotei kielen alle laitettavina tabletteina (vai oliko se toisinpäin?). Kustannuksia per vuosi jäi itselle maksettavaksi kela-katon verran (~700 € ), joka meni vakuutukseen. Oireet hävisivät jo ensimmäisenä vuonna, nykyään koivu ja timotei eivät aiheuta mitään oireita. Ennen siedätyshoitoa jouduin syömään allergialääkkeitä käytännössä koko kesän ajan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 708
Joskus 19v hankin ensimmäisen koiran, ja siitä johtuen aloin liikkumaan ulkona paljon enemmän, yllättäen. Allergiat hävisi aika nopsaan, eikä sen jälkeen ole lääkkeitä tarvinut syödä. Siedätystä se kai on jatkuva altistuminenkin, tiedä sitten.
En ainakaan muista että olisi mitään testattu mille olin allerginen, koivu nyt varmasti. Muista ei tietoa.

Tänä keväänä tosin oli ehkä viikko kun nokka vähän vuosi ja aivastutti. Jotain juttelin tutun terveydenhoitajan kanssa, johon hän totesi että niinpä on sellaisetkin oirehtineet keillä ei normaalisti oireita ole.
 
Liittynyt
10.12.2016
Viestejä
383
Itse olen tuon kolmen vuoden kuurin suorittanut koivuallergian siedätykseen noin kymmenen vuotta sitten, kun piti aamuin illoin kielen alle laittaa siedätyshoito tabletti.

Sanoisin että vaivasta ja hinnasta huolimatta on hyvä sijoitus tulevaisuuteen ja elämänlaatuun. Kallishan se on kun vuosihintaa tuolla oli ainakin silloin yli sen lääkekulukaton (jotain alle 600e), toisaalta jos joutuu käyttämään muitakin reseptilääkkeitä kulukattohan tulee nopeammin vastaan ja loppuvuodestahan kaikki lääkkeet sitten jo ns. ilmaisia.

Ja kun joku yllä kysyi auttoiko? Niin sanoisin että ei nyt ihan 100%, mutta paljon kuitenkin. Silmät vielä välillä kutiaa pahimpina siitepölypäivinä jonkun verran mutta silmätippoja en ole enää käyttänyt, koska se niin satunnaista ja lievää, samoin ulkona ajoittain lievästi aivastuttaa tai nenä vuotaa mutta sekin täysin eri kuin ennen siedätystä. Myös allergialääkityksen olen voinut lopettaa.

Ja alkutilanne minulla ei ehkä ollut ihan pahin mahdollinen (ehkä joku keskiverto allergia), koska pystyin elämään allergialääkityksellä ja tipoilla ja tein kesäisin jopa ulkotyötä suht normaalisti. Se vaan aina että silmät kutisi enemmän tai vähemmän kesäisin ja nenä vuoti koko päivän.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
269
Ei kai niissä pistoksissakaan mitään vikaa? Oma 3 vuoden kuuri loppui joskus viitisen vuotta sitten. Työlääkärissä prick-testi (kaikki 10/10) ja lähetteellä TAYS:ssiin. Muutamia kertoja siellä piikillä ja sen jälkeen 6 viikon välein tms omassa terveyskeskuksessa hoitajalla, joka ei maksanut koskaan penniäkään (tai jotain niin mitätöntä, että en enää muista). Isoin kustannus oli ostaa se pakollinen adrenaliinipiikki (epipen) joka piti olla aina mukana..

Itsellä siis iski yleensä keväisin poskiontelot täysin jumiin/tukkoon, naamaa kuumotteli kuukauden ja ihan veto poissa. Kyllä huomattavasti helpottanut, toki antihistamiinia ja nenäkortisonia täytyy edelleen käyttää. Ja nenäkannua välillä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
1 357
Itse olen tuon kolmen vuoden kuurin suorittanut koivuallergian siedätykseen noin kymmenen vuotta sitten, kun piti aamuin illoin kielen alle laittaa siedätyshoito tabletti.
Tarkoititko kuitenkin heinää/pujoa?

Koska käsittääkseni toi koivun tablettisiedätys on tullut käyttöön vasta vuonna 2019
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 204
Tarkoititko kuitenkin heinää/pujoa?

Koska käsittääkseni toi koivun tablettisiedätys on tullut käyttöön vasta vuonna 2019
Kyllä tuo on ollut käytössä jo kauemmin. Minullakin on jo varmasti lähes kymmenen vuotta aikaa siedätyshoidosta ja silloin oli tabletti käytössä. En ole silti aivan varma oliko kyseessä liuos vai tabletti kun sain heinän siedätyksen samaan aikaan. Toinen oli tablettina ja toinen nieltävänä liuoksena.
 
Liittynyt
03.06.2021
Viestejä
32
Siedätyshoito saattaa toimia joillekin, mutta itselläni oireet vain pahenevat kun on altistumista. Teininä oli vain heinäallergia ja nyt alkanut keski-iässä menemään hengitystie tukkoon myös koivupölystä. Tämä kesä on muistini mukaan ollut pahin tähän asti mitä olen kokenut. Täällä meidän kylässä on ollut niin paljon pölyä ilmassa, että järven pinta on ollut keltaisenaan silloin kun ei tuule. Karttojen mukaan pölyjä ei enää ole, mutta täällä sitä vielä näkee. Edelleen aivastelen aamuisin reilusti. Kotona on kyllä tuuletusikkunoissa allergiasuodattimet keräämässä isommat hiukkaset sekä autossa on HEPA-suodatin.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 004
Viestejä
4 209 808
Jäsenet
71 003
Uusin jäsen
Pera L

Hinta.fi

Ylös Bottom