AliExpress, eBay yms. tilaaminen ja kokemuksia

Eikai tuossa sitten, täytyy vaan tilata aina isompi könttä kerralla samaa tuotetta, ja nakkailla sitten roskiin/luontoon kun ei enää tarvii loppuja. Täytynee varmaan vaan lopettaa kotimaasta ostaminen kokonaan ja tilata tuolta aivan kaikki jatkossa, jotta ei itse joudu maksumieheksi.

Kuitenkin jos joka ikisen käyttötavaran tilaa kiinasta, niin se 3€ lisä per tavaraerä ei millään pääse yli sen lisän mitä tulee jos ostelee paikallisilta / eurooppalaisilta myyjiltä yhtään mitään.

Ikävä riskihän tuossa toki on itselle kun isompia satseja tilaa, jos ne vaikka katoaa matkalle tms. Mutta täytyy vaan luottaa että saa kinuttua jostain rahat takaisin. Harmillisesti jätettähän tämä tämmöinen uudistus lisää maailmaan, mutta se ei oikeastaan ole enää mun ongelmani, niin pitkään en hengissä pysy että kerkeäis näkymään omassa elämässä. Go EU! Go Suomi! :smoke:
 
Ei luultavasti ole tapaa tarkistaa muuta kuin viestittelemällä myyjälle.
Aliexpress sallii ohjeistuksessaan tilanteet joissa myyjä ei käytä IOSS- järjestelmää

Aliexpress sivusto
Help Center -> Tax & invoice -> Tax Policies -> Why do I have to pay VAT for order ship to countries of European Union?
olen luullakseni melko paljon tilannut tavaraa aliexpressistä mutta vielä kertaakaan ei ole vattien kanssa tullut säätöä, ilmeisesti sitten vähän tuurissaan.
Isompiin yli 150 eur ostoksiin ali laskee nykyään VAT-hyvityksen, eli ensin näyttää alvillisen hinnan ja kun etenee maksuvaiheeseen niin hinnasta tippuu alv pois.
 
Itsekin haluaisin mielelläni nähdä miten käy IOSS-verotuloille tämän uudistuksen myötä.
Tuleepahan työtä Postille, kun noissa Saksan paketeissa on aina toimitus ovelle.
Eipä taas yhtään yllätä. Aiemmin olen lähinnä ärsyyntynyt siitä, että näissä EU-kauppojen lähetyksissä tuhlataan ihmisten työaikaa tuomalla ovelle ja häiritään minua kun voisin myös hakea paketit tätä varten järjestetystä infrasta sanotaan vaikka 10 kilometrin päästä. Nyt järjestelmä saa sitä mitä halusi, ja seuraavaksi taas aletaan märehtiä uutta keinoa haitata suomalaisten elämää.

Olisin ihan tyytyväinen muuten, mutta kun minähän tämän paskan maksan.

olen luullakseni melko paljon tilannut tavaraa aliexpressistä mutta vielä kertaakaan ei ole vattien kanssa tullut säätöä, ilmeisesti sitten vähän tuurissaan.
Olen ehkä tehnyt taustatyöni vähän huolimattomasti, mutta tähän saakka olen ollut siinä käsityksessä, että Aliexpress kategorisesti hoitaa alvit tähänastisen rajan alle jäävissä lähetyksissä. Ongelmia ei ole koskaan ollut, paitsi tietysti kauppiaiden "hinnoitteluvirheiden" ämpyilyssä joita ei koskaan sitten hupsista toimitettu koska jaksavat nysvätä parempaa bisnestä. Olen ymmärtänyt, että joillekin sattuneet kyselyt johtuvat vain siitä, kun pakettien laput on aiemman toimijan futiksella jo raavittu ja koodi tuntematon.
 
Joku voisi tehdä tilastoa uudistuksesta moniko kauppojen t*kmanni, p**ilo, k*rkkäinen 0,99 - 2,99€ tuote nousee parissa kuukaudessa 5,99€ vapaan markkinatalouden ohjaamana.

Täytyy tilata vielä muutamat 3D-printteri ja elektroniikkasälät ennen voimaantuloa.
 
Täytyy tilata vielä muutamat 3D-printteri ja elektroniikkasälät ennen voimaantuloa.

Tässä on 5 viikkoa aikaa. Jos vaikka perivät sen maksun, kun tulee Suomen puolelle - alkaa olemaan jo kiire..

--

Aliexpress on tulossa joku 618-tapahtuma 18.6. aikoihin, jonka pitäisi olla suurin ale ennen Back-to-Schoolia elokuun lopulla.
 
  • Tykkää
Reactions: tim
2027: posti antaa tulosvaroituksen vähentyneen ulkomaan pakettimäärän takia 🤥
Tosi paljon on noussut Postin ja muiden firmojen pakettiautomaatteja sinne ja tänne ja joka kulman taakse viime vuosina kiihtyvään tahtiin, ja huonoja aikoja voi kyllä tuolle pakettibisnekselle luvata jatkossa...

Siis vaikka kävisi niinkin, että ihmisten ostokset eivät juuri vähenisikään, niin lähetysten määrä vähenee ja pakettien koko kasvaa.

Eli vääjäämättä kuljetettavaa on vähemmän paketeissa mitattuna.

Itsekin tässä juuri tilasin Kiinasta pari juttua, joista toisen hinta oli alle 2 euroa ja toisen vähän päälle 2 euroa, ja siis erikseen tilasin koska se kannatti tässä tapauksessa. En kyllä jatkossa tilaa yhdessä enkä erikseen, vaan sitten pitää tehdä isompia tilauksia kerralla.
 
Viimeksi muokattu:
Itse taidan jatkossa suosiolla tilata aina yli 150€ tilauksia aliexpressistä niin ei tarvi miettiä tuleeko tullin hinnaksi jokin 3+3+3+3+3+3+3+3+3+3+3 yhdistelmä joka voisi jopa ylittää sen 151€ lisäksi tulevan tullimaksun. Se puolestaan valitettavasti tarkoittaa että nekin komponentit mitä aiemmin tilasin saksasta, mouserilta tai digikeyltä joutuu tilaamaan alista jotta tuo 151€ täyttyy helpommin. Useimmiten täytin varastojani 20-40€ ali tilauksilla. Ei ole aikaa odottaa siihen asti että voisi 151€ tilauksen tehdä uudelleen. Melkonen härdelli taas selvittää mitkä aliexpress kaupat on luotettavia korvaamaan nuo mouserin komponentit. Kaikkia en kylläkään oleta löytyvän alista joten jotain on pakko tilata "legittinä".

Tällä hetkellä on kuvottava määrä tavaraa tilattuna alista että saa elektroniikan tarpeet täytettyä vuosiksi ennen tuota heinäkuuta. Myöskin muuta tavaraa ostan sieltä paljon. Miksi maksaa enemmän kun voi maksaa vähemmän, ja laatu on sitä samaa kiinakamaa osti sen tokmannista tai suoraan kiinasta.
 
Muutamia tilauksia elektroniikkakomponentteja (+300€) Puolan suunnalta ja varmaan taidan sieltä tilailla jatkossa kun n. 4 päivässä on paketti kotona ja hinnat ollut enemmän kuin kilpailukykyiset. Miinuksena toki se postikulu joka ollut reilun kympin.
 
Viimeksi muokattu:
Mistäs sitä enää saa elektroniikkakomponentteja Euroopasta kun Elfa sulautui RS:ään? Sen verran kun kokeilin rsdelivers.com tuntui niin huonolta että ei kestä käyttää. Farnell tuntuu toimittavan pääasiassa Iso-Britanniasta (vain yrityksille), onko se nyt paras paikka tai onko muita?
 
Mistäs sitä enää saa elektroniikkakomponentteja Euroopasta kun Elfa sulautui RS:ään? Sen verran kun kokeilin rsdelivers.com tuntui niin huonolta että ei kestä käyttää. Farnell tuntuu toimittavan pääasiassa Iso-Britanniasta (vain yrityksille), onko se nyt paras paikka tai onko muita?
Ovatko Digikey ja Mouser poissa optioista? Itsellä on kokemusta vain jälkimmäisestä, mutta vaikka paketti lähteekin Teksasista niin paketti tulee kotiovelle muutamassa arkipäivässä. Kauppias hoitaa alvit ja tullit tilausta tehdessä ja ainakin ennen toimitus oli ilmainen yli 50 euron tilauksille(tämä raja on voinut nousta).
 
Mitenhän tuota tulkitaan, että mitkä on samankaltaisia tuotteita? Jos tilaan vaikka led-nauhaa ja muuntajan niin meneekö molemmista tuo 3 euroa? Mitenhän tuo käytännössä näkyisi vaikka aliexpressin ostoskorissa?
 
Mitenhän tuota tulkitaan, että mitkä on samankaltaisia tuotteita? Jos tilaan vaikka led-nauhaa ja muuntajan niin meneekö molemmista tuo 3 euroa? Mitenhän tuo käytännössä näkyisi vaikka aliexpressin ostoskorissa?
Sama tullinimike. Esimerkin tapauksessa menee molemmista erikseen, jos molemmat ovat omina tilausriveinään ja eri tuotteita. Jos kyseessä olisi valmis tuotepaketti, joka sisältää myös muuntajan, sen sisältöä ei pilkottaisi osiin.
 
Sama tullinimike. Esimerkin tapauksessa menee molemmista erikseen, jos molemmat ovat omina tilausriveinään ja eri tuotteita. Jos kyseessä olisi valmis tuotepaketti, joka sisältää myös muuntajan, sen sisältöä ei pilkottaisi osiin.
Eli teoriassa kiinanpoika voisi myydä jotain "survival kit" tyylistä pakkausta, missä olisi vaikka kolme rullaa teippiä, ladattava taskulamppu, tyhjä C-kasetti, 30kpl CR2032 paristoja, USB-C kaapeli, SATA-USB sovitin sekä polkupyörän sisäkumi, ja nämä voisi mennä yhdellä tullinimikkeellä koska tuotepaketti?
 
Eli teoriassa kiinanpoika voisi myydä jotain "survival kit" tyylistä pakkausta, missä olisi vaikka kolme rullaa teippiä, ladattava taskulamppu, tyhjä C-kasetti, 30kpl CR2032 paristoja, USB-C kaapeli, SATA-USB sovitin sekä polkupyörän sisäkumi, ja nämä voisi mennä yhdellä tullinimikkeellä koska tuotepaketti?
Jos c-kasetin, sisäkumin ja ja tietokoneen osia sisältävälle survival kitille löytyy oma tullikoodi niin joo..
Ja tulli on näissä oikeassa ja sinä väärässä.
 
Ovatko Digikey ja Mouser poissa optioista? Itsellä on kokemusta vain jälkimmäisestä, mutta vaikka paketti lähteekin Teksasista niin paketti tulee kotiovelle muutamassa arkipäivässä. Kauppias hoitaa alvit ja tullit tilausta tehdessä ja ainakin ennen toimitus oli ilmainen yli 50 euron tilauksille(tämä raja on voinut nousta).
Arvaan että digikey lopettaa tämän tullimuutoksen jälkeen yksityishenkilöille toimitukset :confused2:
 
Mistäs sitä enää saa elektroniikkakomponentteja Euroopasta kun Elfa sulautui RS:ään? Sen verran kun kokeilin rsdelivers.com tuntui niin huonolta että ei kestä käyttää. Farnell tuntuu toimittavan pääasiassa Iso-Britanniasta (vain yrityksille), onko se nyt paras paikka tai onko muita?


Noiden jo edellä mainittujen lisäksi kannattaa kurkata farnell, reichelt.com ja tme.eu
 
Jos c-kasetin, sisäkumin ja ja tietokoneen osia sisältävälle survival kitille löytyy oma tullikoodi niin joo..
Ja tulli on näissä oikeassa ja sinä väärässä.
Veikkaisin että rehti-Ali kehittelee jotain tuonkaltaisia viritelmiä tuon maksun kiertämiseksi. Eli varmaan tulee esim elektroniikkakomponenttien ostajalle "lisätarjouksesta" suunnilleen ilmaiseksi joku piirilevyn palanen tai koekytkentälevy lisukkeeksi ja saadaan myytyä kasa eri komponentteja ja pikkuosia rakennussarja-nimikkeellä tms.
 
Ovatko Digikey ja Mouser poissa optioista? Itsellä on kokemusta vain jälkimmäisestä, mutta vaikka paketti lähteekin Teksasista niin paketti tulee kotiovelle muutamassa arkipäivässä. Kauppias hoitaa alvit ja tullit tilausta tehdessä ja ainakin ennen toimitus oli ilmainen yli 50 euron tilauksille(tämä raja on voinut nousta).
Toiveissa oli jokin lähempänä toimiva, mutta noista olen joutunut tilailemaan kun en ole helpolla lähempää löytänyt. Täytyy tarkastaa reichelt ja tme.eu.
 
(Temu-hanat on paskaa)

Minä oikeasti taloyhtiön puheenjohtajana voisin sortua väkivaltaan (hanaa kohtaan), jos meidän asukas tämmöisen hankkisi. Lisäksi nämä ei kuulu osakkaan vastuulle.
Ja jos ei ole rahaa ostaa ORAS, niin Ikeasta saa halpahanoja. Jos ei ole tuohon rahaa, on kyllä oma talous kuralla:
 
Veikkaisin että rehti-Ali kehittelee jotain tuonkaltaisia viritelmiä tuon maksun kiertämiseksi. Eli varmaan tulee esim elektroniikkakomponenttien ostajalle "lisätarjouksesta" suunnilleen ilmaiseksi joku piirilevyn palanen tai koekytkentälevy lisukkeeksi ja saadaan myytyä kasa eri komponentteja ja pikkuosia rakennussarja-nimikkeellä tms.

Ei edes tarvitse kovin monimutkaista. Niillähän on jo: EU Warehouse.
 
Ei edes tarvitse kovin monimutkaista. Niillähän on jo: EU Warehouse.
Teoriassa voivat tehdä niinkin, että joitain tuotteita myydään ennakkotilauksella, jotka sitten kierrätetään EU-varaston kautta sitä mukaa kun tilauksia kertyy tarpeeksi... Suosituimpia tuotteita taas olisi aina varastossa.
 
Ali näköjään siirsi niitten toiseksi isoin aletapahtuma passelisti kesäkuun alkuun. Vielä siis pari päivä aikaa laittamaan wishlistiä täyteen ja ei muuta ku tilamaan viimeisen kerran ennen shitshowta.
3978.png
 
"Kaveri kertoi", että eräs maailmalla yleinen tuote, jota ei saa myydä Suomessa pelkästään Suomesta johtuvasta syystä ohjattiin Viroon, tullattiin Virossa ja tuli sieltä sukkana Suomeen ilman ongelmia..
 
"Kaveri kertoi", että eräs maailmalla yleinen tuote, jota ei saa myydä Suomessa pelkästään Suomesta johtuvasta syystä ohjattiin Viroon, tullattiin Virossa ja tuli sieltä sukkana Suomeen ilman ongelmia..
Niinhän nuo monesti toimii. Noissa vaan joutuu monesti odottamaan tupla-ajan vs. suoraan kiinasta kotiin. Edellisessä Viron kautta uitetussa kesti noin 5vko, kun samaan aikaan tilatut "suorat" toimitukset tuli reilu viikossa.
Kyllä Kiina yleensäkin osaa tämän kissa&hiiri -leikin EU:n (tai yksittäisten maiden) kanssa.
 
onkohan tuo lisämaksu +3euroa siis kuinka automaattinen ? eli veloitetaanko se jo temun kassalla tms vai vasta sitten sen mukaan miten tulli on saanut tiedot sähköisesti paketin sisällöstä ? vai pitääkö vain pelätä sitä tullin satunnais otantaa ja sitten voi mätkähtää lisätullit ?

jännä kyllä että miten sitten veloitus menee jos tilaa esim 10kpl 1watin vastuksia eri arvoilla eli "teknisesti" ovat siis 10 kpl eri tavaroita :D

toisaalta jos temun eu varastolta tms tilaa tavaraa niin tulli joutuu nuolemaan näppejään jokatapauksessa :D
 
Viimeksi muokattu:
Arvaan että digikey lopettaa tämän tullimuutoksen jälkeen yksityishenkilöille toimitukset :confused2:
Ei kait myyjällä/kaupalla olla mitään väliä mitä kohde maan/alueen (EU) tulli(t) sääätää. Ellei sitten 90% tilauksista jatkossa palaudu takaisin, kun ostajalla ei ole halukuutta maksaa lisämaksuja. tai lopettaa kannattamattomuuttaan, kun kenenkään (EU maalaisen) ei kannata tilata enään mitään sieltä... Tosin tiedä sitten onko tuo nytkään kovin kannattavaa yksityishenkilöitä palvella...
 
Arvaan että digikey lopettaa tämän tullimuutoksen jälkeen yksityishenkilöille toimitukset :confused2:
Tätä pelkään itsekin, ja muita EU:ta rajaavia muutoksia joita muu maailma tekee tämän johdosta. Sen näkee sitten. Elektroniikan komponentit kuitenkin ovat lähtöisin kiinasta suurilta osin, joten luulisi että kiertoteitä tullaan keksimään. 3+3+3+3+3+3+3+3+3+3+3+3+3+3+3+3+3+3+3+3+3+3+3+3+3+3+3+3+3+3+3+3+3+3+3+3+3 maksu olisi aika kova. Kyllä, tarkoituksella lisäsin kaikki kolmoset riviin, tarkastelin aiemmin kuinka monen eri categorian tuotteita olen aiemmin tilannut aliepressistä ja onhan niitä lukuisia, 111€ yhteensä tulli extraa niistä jos samassa tilauksessa kaikki.

Jos kiinasta tilaaminen menee täysin kannattamattomaksi, niin se on sitten takaisin kivikaudelle jolloin irrottelin komponentteja ser jätteestä ja muista elimenluovuttajista.
 
Tullin sivulla
"Mitä tarkoittaa tullauksen tavaraerä?
Tullauksella tavarat ilmoitetaan tavaraerillä sen mukaan, ovatko tavarat samanlaisia vai erilaisia.

Samanlaiset tavarat voivat olla samalla tavaraerällä
Yhdellä tavaraerällä voi olla useampi tavara, joilla on sama tullinimike ja alkuperämaa (esim. kaksi samanlaista paitaa Kiinasta). Kun tullauksella on vain yksi tavaraerä, tullimaksu maksetaan yhden kerran eli tullimaksu on 3 euroa."

Eli kun ostat tuhat eri arvoista vastusta niin ne ovat samaa tavaraerää. Ei jokainen vastus ole oma tavaraerä. Tai tilaat alista kasan eri esp32, lora ymym moduleita niin ne menee saman tavaraeän alle.
 
Tullin sivulla
"Mitä tarkoittaa tullauksen tavaraerä?
Tullauksella tavarat ilmoitetaan tavaraerillä sen mukaan, ovatko tavarat samanlaisia vai erilaisia.

Samanlaiset tavarat voivat olla samalla tavaraerällä
Yhdellä tavaraerällä voi olla useampi tavara, joilla on sama tullinimike ja alkuperämaa (esim. kaksi samanlaista paitaa Kiinasta). Kun tullauksella on vain yksi tavaraerä, tullimaksu maksetaan yhden kerran eli tullimaksu on 3 euroa."

Eli kun ostat tuhat eri arvoista vastusta niin ne ovat samaa tavaraerää. Ei jokainen vastus ole oma tavaraerä. Tai tilaat alista kasan eri esp32, lora ymym moduleita niin ne menee saman tavaraeän alle.

Stten jos kiina kaupat muokkaavat tavaraerän kuitille yhdeksi tuotteeksi, niin päästään pienemmillä tullimaksuilla.
 
Nojoo mouserilla on niin hyvä seuranta että 40 rivin tilauksessa on ihan hemmetin monta eri taric koodia eli käytännössä tavaraerää. Vastuksiaki kun on useampia niin eri maissa valmistetuilla on oma taric-koodi. Joo ei paljo kannata tilailla :D
 
Ei kait myyjällä/kaupalla olla mitään väliä mitä kohde maan/alueen (EU) tulli(t) sääätää. Ellei sitten 90% tilauksista jatkossa palaudu takaisin, kun ostajalla ei ole halukuutta maksaa lisämaksuja. tai lopettaa kannattamattomuuttaan, kun kenenkään (EU maalaisen) ei kannata tilata enään mitään sieltä... Tosin tiedä sitten onko tuo nytkään kovin kannattavaa yksityishenkilöitä
Lähinnä ajattelin kun digi-key on toimittanut tullit ja tullauskulut maksettuna (DDP) ja nyt yksityishenkilöiden tilauksiin tulee tälläinen ihme säätö. Voivat tietysti tarjota jotain muuta toimitustapaa kuin DDP mutta se on ainakin itselle helvetin iso miinus. DHL/UPS tullausten kanssa värkkääminen on töisevää ja ainakin jodsain välissä veloittivat kunnon ”rangaistusmaksun” tullauspalvelusta.
 
Tätä pelkään itsekin, ja muita EU:ta rajaavia muutoksia joita muu maailma tekee tämän johdosta. Sen näkee sitten. Elektroniikan komponentit kuitenkin ovat lähtöisin kiinasta suurilta osin, joten luulisi että kiertoteitä tullaan keksimään. 3+3+3+3+3+3+3+3+3+3+3+3+3+3+3+3+3+3+3+3+3+3+3+3+3+3+3+3+3+3+3+3+3+3+3+3+3 maksu olisi aika kova. Kyllä, tarkoituksella lisäsin kaikki kolmoset riviin, tarkastelin aiemmin kuinka monen eri categorian tuotteita olen aiemmin tilannut aliepressistä ja onhan niitä lukuisia, 111€ yhteensä tulli extraa niistä jos samassa tilauksessa kaikki.

Jos kiinasta tilaaminen menee täysin kannattamattomaksi, niin se on sitten takaisin kivikaudelle jolloin irrottelin komponentteja ser jätteestä ja muista elimenluovuttajista.

Joskus jäi mieleen kun joku elektroniikkaharrastaja kertoi tilanneensa Kiinasta jonkun puuhapussillisen erilaista pientä komponenttia. Luokkaa siis satoja erilaisia komponentteja pienessä pussissa tullut.

Tulliin mennyt se noin sadan euron tilaus ja tullissa sitten käynyt sitten maksamassa sen tullit ja alvit. Asiakaspalvelutiskillä tullivirkailja oli alkanut kysellä mitä siinä on ja oli kertonut mitä on ja kysynyt millä nimekkäällä nämä tullataan kun aika paljon erilaista rojua. Virkailija oli sanonut, että on hänellä kyllä aikaa ja katsotaan ne kaikki eri nimikkeiset siitä erikseen ja oikeat koodit niille. Muutaman minuutin jälkeen niitä pähkäiltyään virkailija oli sanonut, että jospa pistetään nämä kaikki tällä koodilla vain. Siinä olisi ollut tuntikausiksi hommaa ne jokainen erikseen kirjata tullin systeemiin koneella. "Yllättäen" se oli sopinut erittäin hyvin sille puuhapussin tilaajalle.

Eiköhän nuo kiinalaiset hoida ensi kuussa jo ne pakettitilausten tullauksen EU-alueella keskitetysti jonkun välivarasto-logistiikkakeksuksen kautta ja jää Suomen valtio pääosin ilman niitä 3 euroa per nimike raippamaksuja.
 
Miten muuten tulee meneen noi Aliexpress ostokset, tullataanko ne sen mukaan mitä ne on tilattu vai sen mukaan milloin ne saapuu tullattavaksi? Onko nyt liian myöhäistä tilata enää jos haluaa välttää 3+3set?
 
Miten muuten tulee meneen noi Aliexpress ostokset, tullataanko ne sen mukaan mitä ne on tilattu vai sen mukaan milloin ne saapuu tullattavaksi? Onko nyt liian myöhäistä tilata enää jos haluaa välttää 3+3set?
Kiinnostaisi myös. Ilmeisesti kesäkuun alussa oli alunperin suunniteltu noita sakkomaksuja mutta ne kaiketi siirtyivät jonnekin pidemmälle. Mutta miten pitkälle ja miten toteutettavaksi, eli tuleeko tulli, alvit ja käsittelymaksut samana päivänä: Tai tuleeko edes?
 
Tämän ketjun perusteella tuo 3€ on liian alhainen lisämaksu per paketti. 10€ olisi parempi. Vieläkin liian suuri houkutus tilata kiinasta tuotteita.
 
Tämän ketjun perusteella tuo 3€ on liian alhainen lisämaksu per paketti. 10€ olisi parempi. Vieläkin liian suuri houkutus tilata kiinasta tuotteita.
Niinhän se on. Miksi kiinasta ei saisi tilata?

Olettaen että tilaat vaikka 3e tuotteen suoraan kiinasta. Vrt että tilaat saman 3 e tuotteen Virolaisesta verkkokaupasta maksaen siitä 6e+ 3,90e postikulut
 
Niin EU:ssä on jotain 450 miljoonaa ihmistä. Luulisi että sellaisella väestöpoolilla 95% asiakkaiden tarpeet saadaan tyydytettyä kaikella sillä mikä on etukäteen suuremmissa nipuissa lähetetty EU alueelle. Kilpailua se tietysti hieman vähentää. Se myös terveyttää kilpailua koska Kiinan ja muiden maiden mahdolliset subventiot eivät enää auta heidän bisneksessään.

Muutama lumihiutale voi jäädä rannalle uikuttamaan koska se erityisen ultra-spesiaali kama mitä he olisivat voineet tilata, sellaiselta on kadonnut markkina kokonaan ja täten he joutuvat olemaan ilman.
 
No enhän niin sanonut. Sanoin että liian iso houkutus.
Kun kaikki valmistetaan kiinassa sitä on paha ostella monia asioita mistään muualta.

Jos tilaat kiinakrääsää europutiikista, tuet kiinaa ihan yhtä paljon kuin jostain Alista tilaamalla, paitsi että makaat siitä ilosta 30-300% ylimmääräiselle välistävetäjälle.
 
Tämän ketjun perusteella tuo 3€ on liian alhainen lisämaksu per paketti. 10€ olisi parempi. Vieläkin liian suuri houkutus tilata kiinasta tuotteita.
Helppo se on sieltä huudella, mutta kokeileppa pohtia asiaa hieman pidemmälle. Jos asiaa X ei valmisteta EU alueella ollenkaan, eikä myöskään tavallisille kuluttajille myydä (esim. aika iso osa elektroniikan komponenteista, ilman Y-tunnusta ei saa tilattua), niin mitä pahaa niiden tilaamisessa Kiinasta on?
Samoin tuote Y, joka valmistetaan Kiinassa ja jota myydään sitten eurooppalaisessa kaupassa 10x hinnalla, mitä lisäarvoa todellisuudessa muodostuu siitä 10x hinnan maksamisesta?
Eikö se olisi ihan fiksua, että jos tuotteita X ja Y ei yksinkertaisesti tehdä Euroopassa, niin Eurooppalainen kuluttaja saa ne vapaasti ostaa mistä tahansa? Säästyneillä rahoilla voi sitten ostaa eurooppalaisia tuotteita ja palveluja, joista muodostuu todellista kansantaloudellista lisäarvoa vrt. 10x ylihinnan maksaminen samasta kiinaromusta.
 
Kun kaikki valmistetaan kiinassa sitä on paha ostella monia asioita mistään muualta.

Jos tilaat kiinakrääsää europutiikista, tuet kiinaa ihan yhtä paljon kuin jostain Alista tilaamalla, paitsi että makaat siitä ilosta 30-300% ylimmääräiselle välistävetäjälle.

Kumpi kasvattaa kriittistä tuotteen tarpeen ja laadun tarveharkintaa, suurempi ostohinta vain pienempi ostohinta?
Jos kriittiselle ajattelulle on kasvaa tarve ennen hankintaa, niin tuleeko silloin Kiinaa kokonaisuudessaan tuettua yhtäpaljon, kuin aikana jolloin tullausmaksuja ei ole.

Olen siihenkin suuntaan mieltä, että Euroopan tulisi kasvattaa omaa tuotantoaan.
 
Viimeksi muokattu:
Helppo se on sieltä huudella, mutta kokeileppa pohtia asiaa hieman pidemmälle. Jos asiaa X ei valmisteta EU alueella ollenkaan, eikä myöskään tavallisille kuluttajille myydä (esim. aika iso osa elektroniikan komponenteista, ilman Y-tunnusta ei saa tilattua), niin mitä pahaa niiden tilaamisessa Kiinasta on?
Samoin tuote Y, joka valmistetaan Kiinassa ja jota myydään sitten eurooppalaisessa kaupassa 10x hinnalla, mitä lisäarvoa todellisuudessa muodostuu siitä 10x hinnan maksamisesta?
Eikö se olisi ihan fiksua, että jos tuotteita X ja Y ei yksinkertaisesti tehdä Euroopassa, niin Eurooppalainen kuluttaja saa ne vapaasti ostaa mistä tahansa? Säästyneillä rahoilla voi sitten ostaa eurooppalaisia tuotteita ja palveluja, joista muodostuu todellista kansantaloudellista lisäarvoa vrt. 10x ylihinnan maksaminen samasta kiinaromusta.
Se Kiinan halpa hinta ei saa kuluttajaa olemaan niin kriittinen hankinnan tarpeellisuudesta ja laadusta, kuin monen asian takia olisi syytä olla kriittinen.
 
Kun kaikki valmistetaan kiinassa sitä on paha ostella monia asioita mistään muualta.

Jos tilaat kiinakrääsää europutiikista, tuet kiinaa ihan yhtä paljon kuin jostain Alista tilaamalla, paitsi että makaat siitä ilosta 30-300% ylimmääräiselle välistävetäjälle.
Design maksaa myös, vaikka sekin käytännössä hoituu kiinassa. Terveisin Brücke.
 
Samoin tuote Y, joka valmistetaan Kiinassa ja jota myydään sitten eurooppalaisessa kaupassa 10x hinnalla, mitä lisäarvoa todellisuudessa muodostuu siitä 10x hinnan maksamisesta?
Oisko se että entistä isompi osa tuotannosta ei siirry kiinaan? Mut ei kuulu tähän ketjun aiheeseen et miettikää jatkot itse.
 
Se Kiinan halpa hinta ei saa kuluttajaa olemaan niin kriittinen hankinnan tarpeellisuudesta ja laadusta, kuin monen asian takia olisi syytä olla kriittinen.
Se Kiinan halpa hinta on paras asia, mitä eurooppalaisen kuluttajan ostovoimalle on tapahtunut 20 vuoteen. Suoran kuluttajakaupan rajoittaminen on laukaus omaan jalkaan, varsinkin kun vaihtoehtoa ei ole.
Oisko se että entistä isompi osa tuotannosta ei siirry kiinaan? Mut ei kuulu tähän ketjun aiheeseen et miettikää jatkot itse.
Kellään suoraa kuluttajakauppaa vastustavalla ei ole mitään aikeita tuoda tuotantoa Eurooppaan, vaan tarkoituksena on myydä sinulle sama kiinaromu ylihintaan. Vai meinaatko, että Motonettien, Prismojen, Kärkkäisten jne. hyllyt alkaa pullistella euroopassa valmistettua tavaraa, kun kuluttajakauppaa Kiinaan kampitetaan? Ihan samat kiinaromut sielläkin on vastaisuudessa ja edelleen odotus, että maksat sen 10x hinnan vrt. AliExpress. Ja noita ei kiinnosta vittujakaan, jos joltain jää niche-harrastukseen välineet saamatta sen takia.
 
Huomautus - nollapostaus, keskity rakentavaan keskusteluun
Se Kiinan halpa hinta on paras asia, mitä eurooppalaisen kuluttajan ostovoimalle on tapahtunut 20 vuoteen. Suoran kuluttajakaupan rajoittaminen on laukaus omaan jalkaan, varsinkin kun vaihtoehtoa ei ole.
Joko hait eduskuntaan? Sait heti äänen.
 
Tullaushimoissaan EU:n kannattaisi ottaa huomioon sellainenkin asia, että Kiinakin saattaa alkaa pelata tätä peliä sitten myös. Sitä kutsutaan kauppasodaksi. Ja siinä ei yleensä kukaan voita vaan kaikki häviää.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
309 151
Viestejä
5 244 549
Jäsenet
83 429
Uusin jäsen
heksutin

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom