Akkuporakoneen akun vaihto Ni-Cd -> Li-ion

Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
691
Haluaisin vaihtaa Bosch PSR18 -akkuporakoneen akun Ni-Cd kennot Li-ion kennoihin. Jotain videoita aiheesta löytyikin, mutta ajattelin vielä asiasta ymmärtämättömänä kysyä vinkkejä.

Nykyinen akku on 18V. Saakos noita Litiumikennoja järkevästi kytkettyä tuon 18V akun rakentamiseksi? tarvitaanko joku BMS kaveriksi? onko vinkkejä mistä ja mitkä osat tilaukseen?
 
Kiitoksia vastauksista. Eipä ehkä kannata sitten kuitenkaan.. Kone ei ole mikään ihmeellinen ja tuosta tulee jo melkein koneen verran hintaa. Luulin aluksi, että kennot + bms olisi riittänyt. Pelkille osille näyttäsi tulevan hintaa jo 50e +postit + muu tilpehööri.
 
Saman maksaisi varmaankin joku tarvikepaska-akku, joten siten hintaa voi puolustaa.
 
Osaavatko nuo suojat myös balansoida? Ebaysta löytyy myös suojia, joissa selvästi maininta balansoinnista.

Ollut itsellä vähän samanlaisia suunnitelmia vanhojen koneiden kohdalla. Jos tarve on 18 voltille, niin voisi myös käyttää jotain uuden koneen akkusysteemiä latureineen ja 3D-tulostaa akulle sovitin vanhaan poraan.
 
Tuo olisi jo edukkaampi. Tosiaan vanhat akut toimivat vielä. Lähinnä ärsyttää niiden purkautuminen. Sen harvan kerran kun konetta tarvitsee niin akut aina tyhjät..

Selittäkääs vielä tietämättömälle miksi laturikin pitää vaihtaa?
 
Itse asiassa näyttää, että balansoiva 3S-kortti (toki ne kuusijalkaiset jotain piirejä on), heittää jänöt vituix. Elektropaskan rikkakihvelissä oli 3S 3P -nipun miinuksen pääty 3,45 voltissa kun muut yli 4V. Kennoina LG HE2 muistaakseni, mutta kuitenkin kennot, jotka eivät tuolla tavalla mene noin vituralleen.

Eikä sitten balansoinut, saatika ylijänökatkaissut.

Laturi on vaihdettava, koska muutetaan täysin erilaiseen akkukemiaan, joka vaatii täysin erilaisen käsittelyn.
 
Li-ion vaatii tosiaan oman laturinsa. Tai voihan niitä nikkelimetallisotkujen laturillakin ladata ja latautuukin ne, mutta tästä on ennemmin tai myöhemmin (todennäköisesti ennemmin) seurauksena tulipalo.
 
Eikös oikeat li-ion vempeleet hoida balansoinnin akun piirikortilla ja laturi vain syöttää sille jännitettä?
 
Eikös oikeat li-ion vempeleet hoida balansoinnin akun piirikortilla ja laturi vain syöttää sille jännitettä?
Niissä laturi ja akku "juttelevat" keskenään, ja laturi säätää mm. latausvirtaa erinäköisten parametrien mukaan (mm. akun lämpötilä ja varaustaso). Li-ioneissa on aika monta muutakin seikkaa kuin balansointi jotka pitää ottaa huomioon ja lämpö on myrkkyä kennoille.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 507
Viestejä
4 475 213
Jäsenet
73 945
Uusin jäsen
JsKK

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom