Akku takakonttiin, akun uudelleensijoitus - ohjeet ja keskustelu

Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 876
Tämä lienee yksi yleisistä harrasteautoilijan muutoksista, kun moottoritilassa akun ympäristöön tarvitaan lisätilaa. Itse olen tällaisen muutoksen kanssa paininut, sillä turboauton isomman keulakuulerin takia ahtoputket saisi imusarjalle kätevästi, kunhan akkua hieman siirtäisi, käytännössä siis takakonttiin. Idea on itselleni selvillä, vedetään paksu virtajohto akulta moottoritilaan ja maadoitetaan akku takakonttiin.

Mietinnässä on lähinä seuraavat asiat:

-Tarvitaanko akulta moottoritilaan tulevalle kaapelille joku sulake varmuuden vuoksi?
-Miten tuo moottoritilan pää toteutetaan, vedetäänkö virtajohto suoraan startille, vai kytketäänkö akun plussanavalta alunperin lähteneeseen johtoon ja sulake siihen väliin?
-Tarvitaanko akulta maajohto moottoritilaan vai riittääkö runkoon maadoittaminen?

Kysymyksiini kaipaisin vastauksia ja editoin nyt ainakin topikin alkuvaiheessa tulevia ohjeita aloituspostaukseen.
 
Juu, tarkoitus on hommata akkulaatikko, johon akku tulee ja sitten jotkut lenkit takakontin pohjaan, jonka läpi tuo suojaboksi vedetään liinoilla kiinni.
 
Kyllä mä laittaisin sulakkeen mahdollisimman lähelle akkua. Jos johto menee poikki esim kolarissa niin vähän auttaa.

Moottorin päässä vetäisin suoraan sinne minne alkuperäinenkin johto meni. Ainakin ite yritän välttää noita johto johtoon liitoksia.

Kyllähän hyvä maa säästää mystisiltä sähköongelmilta. Tosin jos autossa ainoat sähkötoimiset asiat on startti ja x määrä hehkulamppuja niin ei varmaan kovin tarkkaa. Jos taas enemmän hitekkiä kymmenillä antureilla niin kannattaa kattoa että maadotuspaikat on hyvät.
 
Mulla tulee akun navalle suoraan muutama piuha moottorilta, joten siksi käytännön asioiden helpottamiseksi moottoritilassa tyytyisin johto johtoon liitokseen..
 
Piuhat kannattaa katsoa paria pykälää isompia, kuin alkuperäinen. Paksumpaa, koska pituutta tulee reippaasti lisää. Maadoitukselle kannattaa hitsata kunnon latikka koriin.

EDIT: ainiin.. Liitokset kunnon prässillä, muuten tulee murheita.

EDIT2: 2000 luvun taitteesta bemareissa on ollut akku takana. Sellaisesta saisi varmaan hyvän sulakeboksin päävirroille.
 
Ongelma noissa sulakkeissa on se, että starttimoottori vie todella paljon virtaa, mutta silti oikosulun varalta pitäisi olla sulake. Periaatteessa pienemmällä sulakkeella sähköt muualle ja rele, joka aktivoituu starttausasennossa, jonka läpi paksulla kaapelilla suoraan startille - kombo toimisi, mutta joutuu rele koville tuon startin takia. Normaalistihan startille ei mitään sulaketta ole.
 
Tuli tuossa bemarin akun kanssa säädettyä ja se tosiaan oli takakontissa ja toisenkin auton, jossa normaalisti akku edessä.
Kuitenkin siinä menee paksut johdot startille, mutta tosi ohut erillinen maadoitusjohto lähtee runkoon.

Jos miettii nyt sitä starttia kuinka pirusti se ottaa virtaa ja jos olisi miinus johto vaan rungossa niin, että akku tyhjenisi startatessa hyvin pitkälti runkoon suurehkona häviöinä, kun ei varmaan johtavuudeltaan ole niin hyvä kuin paksu kuparikaapeli. Ohuemmassa kuparikaapelissa on häviöt suuremmat kuin paksummassa, mutta mitä muistelin tuossa bemarissa olleen sen kuparin paksuus niin joku sentti. Eihän starttia kuitenkaan jatkuvasti pyöritellä, jos häviöistä tulee ongelma.
 
Mulla on E46:ssa muistaakseni jotain 35-50mm2 päävirta.

Maajohto voi olla ohut, koska veto on vain 10cm. Tuossa muistaakseni jotain 10-20mm2 luokkaa.
Osaatko kertoa, että miten bemmissä on sitten sulakeasiat toteutettu? Päävirta menee ilmeisesti konehuoneeseen ilman sulaketta?
 
Osaatko kertoa, että miten bemmissä on sitten sulakeasiat toteutettu? Päävirta menee ilmeisesti konehuoneeseen ilman sulaketta?

Oliskohan ollu jotain 200-250 amppeerin maksisulakkeella.

Edit: google apuun, oli 250A
s-l300.jpg


Edit2: tuo on siis akun vieressä takakopassa.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä mä laittaisin sulakkeen mahdollisimman lähelle akkua. Jos johto menee poikki esim kolarissa niin vähän auttaa.

Moottorin päässä vetäisin suoraan sinne minne alkuperäinenkin johto meni. Ainakin ite yritän välttää noita johto johtoon liitoksia.

Kyllähän hyvä maa säästää mystisiltä sähköongelmilta. Tosin jos autossa ainoat sähkötoimiset asiat on startti ja x määrä hehkulamppuja niin ei varmaan kovin tarkkaa. Jos taas enemmän hitekkiä kymmenillä antureilla niin kannattaa kattoa että maadotuspaikat on hyvät.

Tämä on hyvä perus-sääntö. Itse kun tein rata-nissaniin akun johdotukset uudelleen(En tosin siirtänyt akkua takakonttiin) niin moottori on maadotettu 4-pisteeseen joista akulle menee yksi haara joka menee rungon kautta akulle joten akku on 2-pisteeseen maadoitettu.
Nopea paint köpöstys havainnollistamaan asiaa.
maadoitus.jpg
 
Tämä on hyvä perus-sääntö. Itse kun tein rata-nissaniin akun johdotukset uudelleen(En tosin siirtänyt akkua takakonttiin) niin moottori on maadotettu 4-pisteeseen joista akulle menee yksi haara joka menee rungon kautta akulle joten akku on 2-pisteeseen maadoitettu.
Nopea paint köpöstys havainnollistamaan asiaa.
maadoitus.jpg
Mullakin nissanin skylineen tämä tekeillä, ei tosin ratakäyttöön. Maadotusten kanssa ei oo ollu ongelmaa itsellä ja lähinä tuota paloturvallisuutta tuossa ratkaisussa pohdin itse.
 
Oma ex -70 luvun harrastepeli -80 luvun ruiskumoottorilla oli juurikin noin tehty kuten Zyrppa mainitsi. Konehuoneessa jämäkällä kaapelilla kaikki runkoon, ja akku takakontissa runkoon. Ei ongelmia.
 
Maadoitus kiinni koriin heti siitä akun vierestä. Ei mitään järkeä vetää erillistä kaapelia eteen asti. Saa olla melkoisen ohuesta pellistä pokattu auto tai helvetin paksu kaapeli, jos poikkipintaa tulee enemmän (ja jännitehäviötä vähemmän) kaapelin vetämisellä kuin korin kautta.
 
Ongelma noissa sulakkeissa on se, että starttimoottori vie todella paljon virtaa, mutta silti oikosulun varalta pitäisi olla sulake. Periaatteessa pienemmällä sulakkeella sähköt muualle ja rele, joka aktivoituu starttausasennossa, jonka läpi paksulla kaapelilla suoraan startille - kombo toimisi, mutta joutuu rele koville tuon startin takia. Normaalistihan startille ei mitään sulaketta ole.

Sulakkeen ohitusrele starttia varten on varmaan ihan toimiva ratkaisu jos jaksat sellaisen tehdä. Releen ja sen liitosten resistanssin pitää olla niin pieni, että merkittävä osa virrasta menee sen eikä sulakkeen kautta. Joku sähkötrukin päävirtarele voisi toimia. Releen rasitusta voi hiukan vähentää varmistamalla, että se sulkeutuu kokonaan ennen kuin starttimoottorin solenoidi vetää ja vastaavasti aukeaa vasta käynnistyksen päätyttyä. Rasitus ei muutenkaan ole niin paha kuin kytkettäessä vastaava virta suoraan releellä.

Erillisen johdonkin (releellä) voi startille tehdä, mutta kaapelia kuluu enemmän. Rele myös rasittuu enemmän, jos em. varmistusta ei tee.


Jos laitat sulakkeen, jonka läpi menee myös käynnistysvirta, niin selvitä/mittaa käynnistysvirta (tarvitset nopeasti reagoivan pihtimittarin) ja mitoita sulake (nimellisvirta, nopeusluokka) sen mukaan. Ison sulakkeen kanssa on tietysti se ongelma, että sellainen vaatii todella jäykän oikosulun kärähtääkseen. Joku ruosteista runkoa hipova metallikarva ei välttämättä riitäkään.

Jos teet maadoituksen takatilassa, niin muista, että maalipinta eristää ja muovi- ym. osat eivät johda ollenkaan. Käytä riittävän jämeriä liittimiä ja kunnon puristusta. Voi maadoitettavasta navasta tietysti johdon konetilaankin vetää, mutta kaapelia kuluu tuplasti. Kaapelin on joka tapauksessa syytä olla aika paksua.

Akun tuulettumista voi olla ihan järkevää miettiä myös... Vetykaasun kehittyminen huonosti tuulettuvaan takaluukkuun ei välttämättä ole toivottavaa.
 
Viimeksi muokattu:
Bemarissa on siellä takakontissa hieman akun yläpuolella sellainen tuuletusräppänä tai luulisin sen olevan. Muistuttaa sellaisia kosteudenpoistoräppänöitä joita on jemmassa puskurin syövereissä.
 
Onko uusissakaan autoissa varsinaisia sulakkeita startille? Jokin heikon kohta on ehkä suunnitelmallisesti tehty, mutta nekin lienee lähinnä siksi että jos virtapiiri jostainkohtaa hitsaa oikein huolella kiinni, niin jokin johto sulaa poikki ennen kuin akku tulee silmille.

Linja-autoissa joihin on joukkojen kuljetusvälineenä vähän enemmän panostettu turvallisuuteen, on sellaisia pääsulakkeen ohittavia releitä. Eli siellä on jokin esim 150A pääsulake moottorille, jonka rinnalla on 5000A rele, joka naksahtaa kiinni kun startataan. Käytännössä tuo 150A virta ei ylity koskaan normaalisti, koska sen läpi kulkee maksimissaan sen minkä laturi jaksaa työntää, muualle autoon menevissä sähköissä on sitten omat etusulakkeensa.

Tuon ohitusreleenhän ei tarvitse olla rele, vaan myös solenoidi toimii, jos sitä käytetään vain startin ajan.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
261 846
Viestejä
4 548 996
Jäsenet
74 856
Uusin jäsen
Acceli

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom