Ajokortin downgreidaus

Liittynyt
24.07.2017
Viestejä
394
Kuinka moni täällä on jo tai tarpeentullessa harkitsee C kortin downgreidaamista B kortiksi ajokorttiuudistuksen johdosta?

Itsellä on armeijasta 2003 saatu eCE korotus b korttiin, tein vuoden verran ajohommia ja siihen jäi, toivottavasti pysyvästi. Nyt jos korttini katoaa tai varastetaan niin joudun 5v välein uusia kortin ja 45v lähtien myös lääkärintodistuksella. Eipä hirveästi hotsita, mutta katsoo nyt. 2005 jälkeen en ole ko. Korttia tarvinnut.

5v välein kortti, kuvat ja 50-100e(?) lääkärintodistus ei vaan huvita periaattestakaan.
 
Kyllä itse pitäisin. Ihan vain koska jos isompia autoja tulisi markille. Iso lava-auto, paskahuussi (matkailuauto) tai pakettiauto voi eksyä pihaan ja ajaahan ei saa näitä ilman kunnon korttia.

Pieni hinta, pieni vaiva, iso hyöty.

En jättäisi uusimatta.
 
Kyllä minäkin pitäisin. Itsellä pelkkä B ja miettinyt C -kortin hankkimista, kun satunnaisesti olisi ollut tarvetta. En tiedä ikääsi, mutta jätä sitten vaikka 60+ -vuotiaana pois.
 
Kyllä itse pitäisin. Ihan vain koska jos isompia autoja tulisi markille. Iso lava-auto, paskahuussi (matkailuauto) tai pakettiauto voi eksyä pihaan ja ajaahan ei saa näitä ilman kunnon korttia.

Pieni hinta, pieni vaiva, iso hyöty.

En jättäisi uusimatta.
Kyllä se on todella suuri vaiva juosta lääkärin luona saadakseen pitää ajokorttinsa. Suurrta osaa pakettiauto ja matkailuautoista saa ajaa ihan B kortilla. A-kortin saa sentään uusittua ihan vain lomakkeen täyttämällä, ainakin toistaiseksi.
 
Kyllä se on todella suuri vaiva juosta lääkärin luona saadakseen pitää ajokorttinsa. Suurrta osaa pakettiauto ja matkailuautoista saa ajaa ihan B kortilla. A-kortin saa sentään uusittua ihan vain lomakkeen täyttämällä, ainakin toistaiseksi.

Viestissäni oli isot autot, joihin vaaditaan c-luokka.

Iso vaiva käydä lääkärintarkistuksessa? Yleisterveys ja näkö katsotaan, aikaa menee sen parikymmentä minuuttia. 5 vuoden välein 50 vuotiaasta lähtien (45 jos omistaa 2. ryhmän kortin) lääkärintarkastus ei ole paha asia. Mutta, kaikilla on omat kriteerit mikä on vaikeaa ja aikaa vievää. :tup:
 
Kyllä se on todella suuri vaiva juosta lääkärin luona saadakseen pitää ajokorttinsa. Suurrta osaa pakettiauto ja matkailuautoista saa ajaa ihan B kortilla. A-kortin saa sentään uusittua ihan vain lomakkeen täyttämällä, ainakin toistaiseksi.

Lääkärintarkistus tulee vasta 45 ikävuoden jälkeen ja sitä ennen ihan lomakkeen täyttämällä se C:kin menee. Mielestäsi siis on fiksua maksaa pakettiautosta ajoneuvoveroja toista tonnia (vanhemmasta painon mukaan verotettavasta useampi tonni) tuolla 5v aikavälillä täysin turhaan vain sen takia, että ei jaksa kerran viiteen vuoteen uusia ajokorttia, jonka vaiva on oikeasti ihan olematon? Kulutkin ennen 45 ikävuotta muutamia kymppejä ja senkin jälkeen vain reilun satasen luokkaa?
 
Lääkärintarkistus tulee vasta 45 ikävuoden jälkeen ja sitä ennen ihan lomakkeen täyttämällä se C:kin menee. Mielestäsi siis on fiksua maksaa pakettiautosta ajoneuvoveroja toista tonnia (vanhemmasta painon mukaan verotettavasta useampi tonni) tuolla 5v aikavälillä täysin turhaan vain sen takia, että ei jaksa kerran viiteen vuoteen uusia ajokorttia, jonka vaiva on oikeasti ihan olematon? Kulutkin ennen 45 ikävuotta muutamia kymppejä ja senkin jälkeen vain reilun satasen luokkaa?
Kantsisko se kortti vaiks pitää, jos sitä kerran jatkuvasti tarvii? Olin ihan lukevinani, että aloittaja ei tarvitse. Itsekään en ole C-korttia kaipaavia ajoneuvoja ajellut vuosiin.
 
Kantsisko se kortti vaiks pitää, jos sitä kerran jatkuvasti tarvii? Olin ihan lukevinani, että aloittaja ei tarvitse. Itsekään en ole C-korttia kaipaavia ajoneuvoja ajellut vuosiin.

No kukin tavallaan. Jos on varma ettei enää koskaan elämässä tule sitä tarvetta vastaan niin toki silloin luopuminen kannattaa. Siinä on vaan se, että harvempi sellaista osaa ennustaa ja se parin vuoden tarve jo kuittaa koko elämän kortin uusimiset.
 
Itsellähän tuo nyt siis riippuu varmaan paljon eri skenaarioista... Jos tuo laki ei muutu ja kortti pysyy tallessa niin 2033 astihan tässä vielä olisi aikaa, olisin reilusti yli viisikymppinen tuolloin ja jos tuohon mennessä ei ole metriäkään C kortilla ajanut niin tiedä uskaltaako sitä enää lähteäkkään ajamaan ja luokkatiputus on melkein varma. Jos taas kortti hukkuu, on eri asia... ja jos työnantajan työpaikkalääkäri vuosikatsastuksessa kirjoittaa samalla vaivalla todistuksen, niin sekin madaltaa kynnystä. Ainahan on mahdollista että myös lakia muutetaan.

Itsellähän jo tuo passin 5v välein uusiminen kyrsii. Turha on turhaa, pelkkää rahastusta. Sormenjäljetkin vanhenevat 6 vuodessa...?

Mielestäni tuo koko uudistus on melko susi, siedettäväksi ja järkemmäksi tuon saisi siten, että jos C korttia käyttää ammatikseen (eli vaatimuksena se helkutin ammattilupa jne), tällöin ehkä olisi hyväkin seurata 5v välein terveyttä ja ammattikuskeilla se hoituisi näppärästi työterveyshuollossa. Henkilöautokortilla ehkä sellainen 15-20v valokuvauudistus on ihan paikallaan, tunnistettavuuden ja kortin fyysisesti tuoreena pitämisen vuoksi.

Lisäksi tässä on vielä seikka, eli aina mahdollinen työttömyys tulevaisuudessa. Jos näin käy, CE kortillisena sossu voisi patistaa jonnekkin kursseille ja ujuttaa noihin hommiin. Olen melko epämotivoitunut enää ajamaan isoa autoa työkseni, pl. ehkä muutama poikkeus. Toisaalta ahdistuksen hetkellä kaikki työkykyä parantavat asiat on paremmaksi.

Noh, tämän hajuisilla ilmavaivoilla tuskin edes elää noin vanhaksi.
 
Noi ajokorttisäädökset on viime aikoina muuttuneet joka toinen vuosi, joten luulisin jatkossa tuonkin asian helpottuvan.
 
Onko C1 kortillekin samat vaatimukset kuin C:lle? Tuolla C1 kortilla saisi ajaa juuri näitä matkailuautoja ja isoja pakuja yms.
 
Mites toi laki menee nykyään? Mulla oli alkuperäinen kortti 2055 voimassa mutta se varastettiin ja uusi on 2033.

Joku kuitenkin sanoi että huolimatta kortin voimassaolopäivästä kaikkien pitää uusia viimeistään tuolloin 2033 pitääkö paikkansa?
 
Mites toi laki menee nykyään? Mulla oli alkuperäinen kortti 2055 voimassa mutta se varastettiin ja uusi on 2033.

Joku kuitenkin sanoi että huolimatta kortin voimassaolopäivästä kaikkien pitää uusia viimeistään tuolloin 2033 pitääkö paikkansa?
19.1.2013 muuttui laki ja kaikki ajokortit ovat voimassa enintään 18.1.2033 asti, vaikka kortissa olisi myöhäisempi päivämäärä.
 
Kun lähdin intistä en jaksanut viedä kytille niitä rekkapapruja, ja sitten myöhemmin kortti muuttui rekkakortiksi ihan itekseen. No, sitten vaadittiin lekuria ja jotaki papruja ja kysyinkin että saako mitään korttia ilman lekuria, ja niin mulle annettiin tavallinen kuorkki kortti. Sitten taas kerran kyseltiin lekuria, ja niin kortti vaihtu henkilöauto kortiksi. Ja seuraava dawngrade voi tulla syksyllä 2019, kun voi vaihtaa kevytautoon ja ajella mopokortilla. Ja sen jälkeen ehkä kortiton sähkömopo.
 
En ole koko muutoksesta aiemmin kuullutkaan. Aikoinaan hommasin ABeC-kortin ja vaikka tuota kuorma-autokorttia todella harvoin tarvitseekin, niin en todellakaan aio luopua siitä. Erikoisen alhaiseksi ovat kuitenkin säätäneet ikärajan sen säilyttämiseksi tarvittavalle terveystarkastukselle.

Täällä on ihan hyvin kerrottu asiasta:
Ajokortin uudistaminen - Ajokortti-info
 
Eiköhän se terveystarkastus tule jollainaikavälillä kaikille ajokorttiluokille pakolliseksi.

Tosin, ei siitä terveystarkastuksesta tiettävästi ole ihmiselle merkittävää haittaa koskaan ollut.
 
Tosin, ei siitä terveystarkastuksesta tiettävästi ole ihmiselle merkittävää haittaa koskaan ollut.
Niin, ei muuta kuin että se tarkastus maksaa.

Yleisen turvallisuuden nimissä on tietenkin hyvä että epäkelvot kuskit saadaan pois liikenteestä, mutta käytännössä noilla terveystarkastuksilla taitaa olla kuitenkin aika vaatimaton vaikutus mihinkään.
 
Niin, ei muuta kuin että se tarkastus maksaa.

Yleisen turvallisuuden nimissä on tietenkin hyvä että epäkelvot kuskit saadaan pois liikenteestä, mutta käytännössä noilla terveystarkastuksilla taitaa olla kuitenkin aika vaatimaton vaikutus mihinkään.
Jos ei tosiaan duunin puolesta pääse terveystarkastukseen, niin menee sitten kunnalliselle, joka ei tosiaankaan ole kallista. Voi tietysti olla että sinne saa jonotella kuukausitolkulla, mutta mitäpä väliä sillä on, eihän tuo mikään akuutti juttu ole.
 
Jos ei tosiaan duunin puolesta pääse terveystarkastukseen, niin menee sitten kunnalliselle, joka ei tosiaankaan ole kallista. Voi tietysti olla että sinne saa jonotella kuukausitolkulla, mutta mitäpä väliä sillä on, eihän tuo mikään akuutti juttu ole.
60-80e taitavat yleisimmin kunnallisella tuosta veloittaa.
 
Jos ei tosiaan duunin puolesta pääse terveystarkastukseen, niin menee sitten kunnalliselle, joka ei tosiaankaan ole kallista. Voi tietysti olla että sinne saa jonotella kuukausitolkulla, mutta mitäpä väliä sillä on, eihän tuo mikään akuutti juttu ole.
Tuolla logiikalla voitaisiin alkaa vaatimaan pakollisia tarkastuksia oikeastaan vaikka mihin muuhunkin asiaan ja vaikka vuoden välein. Tuollainen vajaan satasen kulu per tarkastus on varmasti ok kaikille ja on jokaisen oma vika, jos ei ole rahaa ja/tai aikaa rampata lääkärissä kinuamassa milloin mitäkin todistuksia, joilla ei ole juurikaan muuta todellista tarkoitusta kuin kasvattaa myöntäjänsä lompakkoa. :D

Kyllä niille tarkastuksille pitää olla oikeasti järkevät perusteet ja myös järkevä aikaväli uusimiselle. 5v kuulostaa tarpeettoman tiukalta aikataulula, varsinkin kun uusimisruljanssi alkaa niinkin aikaisin kuin 45-vuotiaana. Haiskahtaa tarpeettoman byrokratian lisäksi rahastukselta.
 
Kyllä siinä aika järkevät perusteet on seurata edes välttävästi kuskien terveyden tilaa, kun liikutaan muiden joukossa ja havainnointivirheet voi viedä sivullisten henkiä. Erityisesti juuri raskaalla liikenteellä havainnoinnin pitää varsinkin kaupunkioloissa olla aika hyvällä tasolla, ettei siellä teilaa vahingossa sivullista jalankulkijaa tai pyöräilijää.

Eikä tuo ikä mikään täysin hatusta heitettu juttu ole, vaan taitaa tilastojen valossa olla tuo viiden kympin lähestyminen juuri se piste kun alkaa niitä näköön liittyviä sairauksia enemmän ilmenemään. Siihen kun yhdistää sen keskiverron suomalaismiehen, joka viimeiseen asti kieltää sen, että omassa näössä tai terveydessä voi olla yhtään mitään vikaa. ts. omatoimisesti sinne silmälääkärin puheille mennään vasta pakon edessä.
 
60-80e taitavat yleisimmin kunnallisella tuosta veloittaa.

Tuohon vielä päälle 35€ lupahakemuksen hintaa. Eli taas yksi veronluonteinen maksu keräämään rahaa virkamieskoneiston pyörittämiseen. Niin ja vaihteeksi autoilevilta.
 
Kyllä tuolla liikenteessä sellaista sakkia liikkuu, joilta pitäisi välittömästi ottaa kortti pois ja laittaa taksin kyytiin.

Hyvä vain että tarkastetaan valmiuksia ajokortille, kunhan se tarkastus oikeasti olisi toimiva keino saada ajo-oikeus pois sellaisilta, joilla ei ole edellytyksiä siihen.
 
Kyllä tuolla liikenteessä sellaista sakkia liikkuu, joilta pitäisi välittömästi ottaa kortti pois ja laittaa taksin kyytiin.

Hyvä vain että tarkastetaan valmiuksia ajokortille, kunhan se tarkastus oikeasti olisi toimiva keino saada ajo-oikeus pois sellaisilta, joilla ei ole edellytyksiä siihen.

Kuinka usein näet raskaankaluston kuskin ajelemassa niin, että kortti pois ? ... nythän tuo B korttivaatimushan keveni, 18 vuotiaana ei tarvita mitään lääkärintarkastusta käsittääkseni ja ensimmäinen on 70 vuoden iässä vasta... olen samaa mieltä kyllä että ammattikuljettajilta voisi 5v välein tarkistaakkin, mutta ei C kortti sinusta tee ammattikuljettajaa.
 
Kertaakaan en ole ammattikuskin perseilyä, mutta sitten on näitä vanhan liiton ihmisiä, jotka sai kaikki mahdolliset luokat ajokorttiin vain autokoulun käymällä, kuten kaverini äiti.

Iso yhdistelmäkortti löytyi ja henkilöautolla ajaa 60km/h kahdeksankympin alueella. Kortti pois.

Ihan hyvä että katsotaan valmiuksia, mutta se että se on rahastusta, en hyväksy.

Poliisilla pitäisi olla valmiudet asettaa kuka tahansa lääkärintarkastukseen ikään katsomatta, jos liikenteessä ajaa päin helvettiä.
 
Uusimisen hinta on ainakin netin kautta 20e.

Ok, olikin vähän epäselvästi tuolla ajovarman sivuilla, eli lienee tämä: aikaisemman ajo-oikeuden voimaansaattaminen, mikä sen hinnaston mukaan oli 25€, itse katsoin kohdasta: aiemman ajokortin uudistus eli ajo-oikeuden voimassaolon jatkaminen (esim. 70-v. tai yli) mikä oli taas jo 35€
 
Kuinka usein näet raskaankaluston kuskin ajelemassa niin, että kortti pois ?

Joka päivä. Siihen ei tosin mikään terveystarkastus auta, kun vika löytyy nupin sisältä. Ihan puhtaalla piittaamattomuudella aiheutetaan muille hengenvaaraa. Esimerkiksi työpaikan ohi vievässä alamäessä, joka päättyy "historiallisesti merkittävän" mökin peittämään suojatiehen, painelee melkein jokainen täysperävaunuyhdistelmä 60 km/h 40 km/h rajoitusalueella. Henkilöautojen jarruja olen tuossa joskus laittanut testiin, mutta raskaan kaluston eteen en ole uskaltautunut hyppimään.
 
Kuinka moni täällä on jo tai tarpeentullessa harkitsee C kortin downgreidaamista B kortiksi ajokorttiuudistuksen johdosta?

Itsellä on armeijasta 2003 saatu eCE korotus b korttiin, tein vuoden verran ajohommia ja siihen jäi, toivottavasti pysyvästi. Nyt jos korttini katoaa tai varastetaan niin joudun 5v välein uusia kortin ja 45v lähtien myös lääkärintodistuksella. Eipä hirveästi hotsita, mutta katsoo nyt. 2005 jälkeen en ole ko. Korttia tarvinnut.

5v välein kortti, kuvat ja 50-100e(?) lääkärintodistus ei vaan huvita periaattestakaan.

Minulla oli vielä helmikuussa ABeC-kortti, enkä ole tarvinut C:tä koskaan. Kävin 50v-tarkastuksessa ja päätin etten ala näissä turhissa lääkäreissä ja optikoilla juoksemaan ja maksamaan tyhjästä. Varasin poliisille ajan kortin muuttamiseksi ABe-kortiksi. Sain poliisilta väliaikaisen ajokortin ja kotiin päästyäni tein netin kautta virallisen ajokortin tilauksen, Ajovarma oli muistaakseni se paikka mistä tilasin. Kortti tuli aika nopeasti ja nyt C-ongelma on pois mielestä.
 
Kun tuolla ajelee tarpeeksi, niin kyllähän siellä näkee kaikenlaisia suorituksia niin oikeilta ammattikuljettajilta, kuin TE-toimiston värväämiltä "ammattikuljettajilta", sunnuntaisuhareista puhumattakaan.
Osa kyseenalaisista suorituksista johtuu silkasta välinpitämättömyydestä, osa puutteellisesta keskittymisestä, osa menttaalitason ongelmista ja osa ongelmista havainnoida ympäristöä.

Voisi olla ihan hyvä systeemi, että kaikki joutuisivat käymään lääkärissä 5-10 vuoden välein, jotta ajo-oikeus pysyisi voimassa.
Eri ajokorttiluokille voisi olla sitten erilaiset vaatimukset terveydentilan suhteen ja kortin saisi ottaa herkemmin pois tai ajokorttiluokkaa tiputtaa niiltä joilla on terveysongelmia.

Itse en aio luopua C-kortistani, koska sille on näissä omissa harrastuhommissa säännöllisesti käyttöä ja tutuista löytyy kuljetusyrittäjiä sekä muita yrittäjiä, joilta saa kuorma-autoja tarvittaessa lainaksi.
Lisäksi meinasin uittaa seuraavaksi pakuksi N2-luokaan rekisteröitävän laitteen, jolloin C-kortti on pakollinen.
Oikeastaan nykyinen ABC-kortti pitäisi käydä päivittämässä ABC1E-kortiksi, jotta saisi sitten vetää 3,5 tonnin kärryä N2-luokan veturilla.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 637
Viestejä
4 537 518
Jäsenet
74 856
Uusin jäsen
KeisariLoL

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom