Itselläkin tullut nyt mieleen että vaimon ja yhden lähisukulaisen kannattaisi suorittaa ajokortti jotta en joudu heille toimimaan aina kuskina (vaimo vuorotyössä 20km päässä ja alkaa jo syödä miestä kun joutuu joskus kaksi kertaa päivässä ajaa edestakaisin viemässä ja tuomassa häntä).
Eli kun opetuspoljin on asennettu, oppilaiden EAS suoritettu netissä ja itselle hankittu opetuslupa (molemmille erikseen), ei muuta kuin ajelemaan kokemuksen hankkimiseksi? Ja päättää sitten joskus milloin otetaan autokoulun pakollisia ajoja, teoriaopintoja jne. kunnes sitten ajokokeeseen?
Onko sillä merkitystä jos opetuspoljin on sitten asennettuna pidemmänkin aikaa, 1-2 vuotta jopa? Ei muuta haittaa kun jos joku tulee siihen istumaan, pyytää varomaan ettei painele sitä jalallaan jos minä ajan?
Itse kävin aikoinaan maksullisen ajokoulun vuonna miekka ja kivi, teoriakokeet ja ajokokeet menivät ekalla läpi... mutta kun sitten lähdin itsekseni ajelemaan (kaveri kyydissä), kyllä vielä huomasi että vielä oli huteralla pohjalla kun ei ollut kuin minimit ajotunteja takana, manuaaliauto pysähtyi risteykseen kun aloin sählätä kytkimen kanssa jne., kaveri sanoi suoraan että häntä hävetti olla kyydissäni.

Varmuus tuli vasta hiljalleen kilometrien kertyessä.
Tuota vasten kuulostaa erinomaiselta jos voi kerryttää yhdessä niitä ajotunteja niin paljon kuin haluaa kauppareissuilla jne., kokemus ja varmuus tulee vain paljon ajelemalla, ja ihan ne perusjututkin ettei joudu niin paljoa käyttämään aivokapasiteettia auton kaistalla pitämiseen vaan se alkaa hoitua alitajuisesti vain ajokilometrien myötä jne.
Jotta teoriaa tulisi samalla haltuun, onko järkeä esim. pyytää oppilasta nimeämään kaikkia vastaantulevia liikennemerkkejä ja miten hänen tulee huomioida ne, vai viekö tuo turhaan keskittymiskykyä itse ajamiseen? Tuleeko mieleen muita asioita miten tehostaa opetusajoja? Tietty pitää opetella taskuparkkeerauksia yms. monen monituista kertaa myös...