Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Flashiin keskittyminen näyttää olleen Googlelta hyvä veto. Nuo ovat todella nopeita:Google tullut takaisin mukaan peliin? (huomatkaa Steps, veikkaisin malli todella on hidas)
Minulla on vain AI plus tilaus, jossa vaihtoehtona on nähtävästi vain gemini 3.6. Kysyin siltä että onko minulle 3.8 saavilla, tässä vastaus, jonka perusteella gemini ei tiedä itse mikä versio siitä on saatavilla, mikä on ihan hauska:![]()
Google tullut takaisin mukaan peliin? (huomatkaa Steps, veikkaisin malli todella on hidas)
Geminiperusteella gemini ei tiedä itse mikä versio siitä on saatavilla, mikä on ihan hauska:
Muse Spark 1.3 is designed to better sustain longer-horizon work by collaborating with users and juggling multiple workflows in a single, long thread. When given an open-ended objective, it uses tools to generate its own context across messy and conflicting sources, proactively corrects gaps in its plan, and keeps track of what it has learned to produce a final deliverable. We trained the model across a diverse set of harnesses to generalize to various agentic environments
It never saw a file from the game. Textures are CC0 from Poly Haven and ambientCG, which it found and downloaded itself. The only Cities: Skylines input is a dozen public Steam screenshots the critics grade against
Erkkikään ei tietty tiedä, miten paljon dataa siihen malliin on pumpattu ja kuinka paljon siinä on ollut tietoa alkuperäiseen peliin liittyen muista lähteistä. Lähinnä siis tuo tekijän maininta, että "The only Cities: Skylines input is a dozen public Steam screenshots the critics grade against".Fable 5.1:lla promptaamalla rakennettu selaimessa toimiva cities skyline klooni: Fable Cities Onhan tuo ihan järjetöntä että ai rakentaa promptista tuollaisen. Koodit: Fable Cities Ketju tuon tekijältä redditissä: Reddit
Jonkinlaisella rajalla ollaan kun tuollainen pelin kopiointi ilman lähdekoodia onnistuu melko hyvin. Seuraava iso juttu varmaan ue6 kun se on pyritty tekemään useilta osin ai ja agentti ystävälliseksi. Eletään erikoista aikaa kun promptilla pääsee pitkälle.Erkkikään ei tietty tiedä, miten paljon dataa siihen malliin on pumpattu ja kuinka paljon siinä on ollut tietoa alkuperäiseen peliin liittyen muista lähteistä. Lähinnä siis tuo tekijän maininta, että "The only Cities: Skylines input is a dozen public Steam screenshots the critics grade against".
On nuo silti hienoja vetoja.
Sama tuota vaivaa työhommissakin, jotain quick and dirty protoa saa tehtyä äkkiä, kun ei ole niin justiinsa. Sitten kun pitää tehdä tarkkaan speksin mukaan, niin pakko palastella tai kirjoittaa sitä speksiä aika tarkkaan sopivaan muotoon. Itse mieluummin palastelen, niin ei tarvitse niin paljon tehdä uusiksi, jos menee pieleen, varsinkin kun sitä kuukausibudjettia on aika rajallinen määrä. Isompiin häröilyihin palaa äkkiä budjetti.Mitä tuossa vähän on omaa peliprojektia Codexilla yms. pyöritellyt, niin hieman kyllä ihmetyttää nää oneshotit. AI:lla on ihan hemmetisti vaikeuksia jo ihan fysiikan peruskäsitteiden soveltamisessa pelimaailmaan, esimerkiksi että painovoiman pitäisi noin niinkuin yleensä vetää kappaleita alas, ei ylöspäin. 3d -mallien generointi esm. Meshyllä on sellaista, että saat promptista tai kuvista sellaisen pikavilkaisulla 90% oikein olevan mallin, mutta et saa sitä viimeistä 10% fiksattua AI:lla mitenkään ja mallin topo on niin perseellään että sen fiksaaminen käsin on koko päivän operaatio.
Mun teoria tällä hetkellä siitä miksi noi onnistuu on:
Noista on indie -pelintekijät ihan paniikissa, suunnilleen jostain pelinkehityksen redditeistä tulee suoraan bannit jos vihjaakin vähän johonkin genAI -juttuun, mutta kyllä ainakin oman kokemuksen perusteella nuo ei ole (ja saa nähdä tuleeko koskaan olemaankaan) mitään silver bulletteja tähän(kään) hommaan.
- Löysä prompti. Jos AI saa tehdä asiat "niinkuin tykkää" niin se saattaa saada yllättävänkin "valmista" kamaa ulos. Mitä tiukemmin ohjaat ja mikromanageroit, sitä todennäköisemmin joudut sen kanssa tukkanuottasille. Jos sulla on selkeä visio mitä haluat saada aikaan ja AI sattuu olemaan asiasta eri mieltä, on ihan hemmetin hankala kääntää sen pää.
- Kopiointi. Yksi ihan hittitapa saada oikeaa lopputulosta AI:lta on tuottaa sille testitulos valmiista aikaansaannoksesta. Peleissä monesti se testituloksen tuottaminen ei ole mahdollista, jos ei ole 1:1 kopioimassa jotain olemassaolevaa peliä, mutta näissä oneshoteissa yleensä on kyse just siitä "tuota Cities Skylines" tai "Call of Duty".
Jos sen päästää irti ja antaa sen puuhastella omiaan tarpeeksi, niin kyllähän se jotain ensivilkaisulla näyttävää saa aikaiseksi, mutta sen fiksailu lopputuotteeksi on yllättävän iso ja hankala homma. Lisäksi jos koittaa tehdä jotain omaperäistä (mikä varsinkin indiepeleissä olisi nimenomaan vähän niinkuin se juttu) tai sitten vahvasti tiettyä visiota toteuttavaa (mikä varsinkin AAA-peleissä olisi vähän niinkuin se juttu) niin noi on vielä melko avuttomia.
![]()
Tässä vielä esimerkki siitä mitä Fable Cities tekaisi mun ekalla tienvetoyrityksellä.
Steamin tulevaisuus on siis se, että uusien pelien määrä räjähtää käsiin ja kaikki on jotain olemassaolevien pelien kopioita.
Steamin tulevaisuus on siis se, että uusien pelien määrä räjähtää käsiin ja kaikki on jotain olemassaolevien pelien kopioita.
AI:n suurin uhka ei mun mielestä muutenkaan ole se että se kaappaa vallan tai syrjäyttää ihmiset vaan se että se tukkii internetin paskalla. No, onneksi hinnat vielä vähän rajoittaa paskan generointitahtia. Steam -julkaisu lisäksi vaatii vähän erinäisten renkaiden läpi hyppelyä, mikä vähän rajoittaa sitä että jokainen naapurin keke tunkisi sinne omaa call of duty -klooniaan.
Yritätkö agentilla kopioida vai? Se jostain syystä tekee aivan surkeaa jälkeä. ChatGPT kanssa olen saanut kloonattua tyylejä täydellisesti.Noista 3d -malleista jo avauduinkin, mutta myös kuvien ja grafiikan tuottaminen on ihan hirveää. Noi kuvageneraattorit on todella pahasti jumissa niihin omiin maneereihinsa, ja jos niiltä koittaa saada ulos jotain muuta kuin sitä niiden geneeristä sloppia (mistä osa toki on ihan hienoa, jos haluaa vaikkapa ylidramaattisella valaistuksella korostettua sci-fi -kaupunkiympäristöä, niin kyllä siltä sitä saa) niin ei meinaa onnistua millään. Ihan sama miten koitta promtia vääntää tai antaa esimerkkikuvia siitä että haluaa "tämän" mutta "tällä tyylillä" - ei, sieltä tulee just sitä samaa tyyliä mitä noi meemiketjut on täynnä.
Codexilla itsellä ei ole juurikaan ollut ongelmia fysiikoiden kanssa (A & D tykkää jostain syystä laittaa aina väärinpäin uusiin projekteihin..), mutta sitten kun pitäisi alkaa ratkoa ongelmia kuvakaappauksista alkaakin tuskat. 2D kanssa onnistuu vielä kohtalaisesti, mutta 3D aivan toivotonta. Kiinnostaisi nyt kyllä tuota Fablea kokeilla siihen, kun näyttää paremmin toimivan.AI:lla on ihan hemmetisti vaikeuksia jo ihan fysiikan peruskäsitteiden soveltamisessa pelimaailmaan, esimerkiksi että painovoiman pitäisi noin niinkuin yleensä vetää kappaleita alas, ei ylöspäin.
Olen tietoinen tuosta. Tuo käyrä nousee kohta suoraan ylöspäin ja tuo käppyrä ennen 2020 tulee näyttämään suoralta viivalta, koska resoluutio ei riitä niin pieniin määriin.Olette muutaman vuoden jäljessä.
Olette muutaman vuoden jäljessä.
Yritätkö agentilla kopioida vai? Se jostain syystä tekee aivan surkeaa jälkeä. ChatGPT kanssa olen saanut kloonattua tyylejä täydellisesti.
Shittiä on ja paljon, kaikenlaisia aggregaattisivustoja (oli kyllä ennen AI:takin jo). Tubessa katsottava kanavasta että jaahans luotu 2kk sitten ja jo 40 videota joissa robottimainen ääni kertoo hmm jotain. Osa tietenkin ostaa/ varastaa vanhoja tilejä jolloin näyttää hieman legitimmältä. Selaimeen lisäosa joka merkkaa ai sloppia?AI:n suurin uhka ei mun mielestä muutenkaan ole se että se kaappaa vallan tai syrjäyttää ihmiset vaan se että se tukkii internetin paskalla. No, onneksi hinnat vielä vähän rajoittaa paskan generointitahtia. Steam -julkaisu lisäksi vaatii vähän erinäisten renkaiden läpi hyppelyä, mikä vähän rajoittaa sitä että jokainen naapurin keke tunkisi sinne omaa call of duty -klooniaan.
Kai pian tuleva astra parantaa codexin kyvykkyyttä merkittävästi myös käyttöliittymien kanssa. Saa nähdä miten openai sen hinnoittelee. Oletettavasti isompi malli, isompi hinta, ei korvaa sol:ia vaan tulee sen yläpuolelle.Olis tosiaan kiva testaa myös Fablella, se voi olla noissa pelihommissa jostain syystä pätevämpi kuin Codex, mutta siihen taitaa tarvita Max -tilauksen(?) ettei tarvi maksaa tokeneista erikseen.
VS Code ja Copilot täälläkin töissä, ei tosin ole ongelmia branchien ja committien kanssa, kun branchin nimille on selvä speksi esim. prefixin osalta. Enkä ole commit messuja antanut agentin itse tehdä, kun niiden pitää olla omaan käyttöön informatiivisia. Siinä on samalla checkpoint sille, että en pushaa mitään kuraa edes bränchiin. Agentilla kun lähtee välillä mopo käsistä, vaikka ei olisi jotain muutoksia pyytänyt vielä tekemäänkään.Tää ketju tuntuu olevan uusien kielimallien nopeuksien hämmästelyketju. Piti ihan lukea ketjun otsikko uudelleen.
Itse asiaan...
Mitä harnessia käytätte? Itse juminut VSCode:n agents modeen. Se toimi kivasti kuukausia, kunnes ne pakotto siihen ominaisuuksia, kuten branchien nimeämisen automaattisesti agents/ -alkuisiksi.
Tuo on varmasti hyödyllinen silloin kun AI agentit tekee itsenäistä työtä napsimalla tehtäviä listalta ja aina pullrequesteihin saakka. Mutta ei sovi firman sovittuihin käytäntöihin ja itse teen vielä aika paljon määrittelyä, katselmointia ja joskus kosken jopa koodiin.
Lisäksi (en tiedä onko clauden vai vscoden ominaisuus) yrittää tunkea committeihin omia co-authored-by-claude -tekstejä.
Vaikka tuo on totta, se ei ota huomioon kuinka paljon olen itse vaikuttanut tulokseen ja erityisesti sitä, että hommat tehdään minun identiteetillä ja vastuulla. Jos vastaan koodista, en halua sinne mitään ai:n omia allekirjoituksia. Jos firma sanoo että AI castaa tuotoksistaan, ilman muuta haluan että se allekirjoittaa tekeleensä.
Mikä kehitysalusta teillä on käytössä ja listatkaa niiden parhaat puolet ja jos keksitte huonoa, myös ne.
Aika moni asia on jo keskusteltu niin moneen kertaan että jäljelle jää uudet asiat eli haarniskan, mallien, mcp-serverien yms. päivitykset. Moni ei ehkä ihan tarkasti voi kertoa mitä ja miten tekee jos/kun kyse on palkkatöistä.Tää ketju tuntuu olevan uusien kielimallien nopeuksien hämmästelyketju. Piti ihan lukea ketjun otsikko uudelleen.
Käyttäähän sitä, täällä enempi keskustelua siihen keskittyen: Paikallisesti pyörivät LLM koodausavustimetKäyttääkö joku lokaali AI:ta? Itselläni 9070 korttina ja nuo gemma4:set 8GBvramia vaativat ovat aika tuhnuja kun kokeilee jotain yksinkertaisia pelejä luoda. Mutta esim Qwen 3.8 saa jo hyvää jälkeä tehty, mutta se imasee 95% VRAM:ista ja on suht hidas. Mutta saa kuitenkin jotain aikaiseksi. Ilmainen ChatGPT terra voisi olla ehkä samaa tasoa tuon Qwen 3.8 kanssa, mutta ChatGPT on moninkertaisesti nopeampi. Toki tää vain mutua/oman fiiliksen pohjalta.
LM studio käytössä jota sitten Opencoden kautta käytän.
On tää kyllä mielenkiintoista, pari päivää takas ei ollut vielä mitään kokemusta AI:sta ja nyt sitä testailee omalla koneella mikä lokaali AI voisi sopia omalle 9070 kortille hoitamaan kevyttä koodausta ja troubleshoottia yms. Varmaan nVidian 5090 32GB vrammilla + qwen3.8 voisi olla aika kova mutta 5k€ näyttiksestä ei kyllä houkuta.
Itse OpenSpec + Cursor ja mausteena Codex, Claude toisinaan. Mutta nyt suunnittelen luopuvani koska ei enää järki riitä lukemaan noita specsejä ja alkaa olemaan repossa vastakkaisia ruleja... Sopii vain ahkeralle joka jaksaa jokaisen muutoksen kanssa lukea kaikki tuotetut specsifilet läpi, laiskalle ei sovi yhtään. Siirtymässä kenties GitHub - mattpocock/skills: Skills for Real Engineers. Straight from my .agents directory. käyttöön. Ammattikoodari ollut kauan ja vieläkin kauemman, en osaa "vibekoodata" ja siksi hidastaMä teen harrasteprojektia Codexilla, sit jotain noihin assetteihin liittyviä juttuja Meshyllä, Fireflylla, googlella yms. mut tuossa ei oikein oo mitään hirveän mielenkiintoista, mulla ei oo mitään hienoja agenttiviritelmiä tms, koska tusaan yksin, toi Codex osaa ilman virittelyäkin testaa tuotoksensa jollekin tasolle ja joka tapauksessa joka jutun joutuu katsoon aina manuaalisesti ennenkuin voi mennä eteenpäin, niin inkrementit on melko pieniä.
Oikeastaan ainoa kikkailu mitä teen on se että pushaan gittiin vain jos homma meni oikeasti eteenpäin, ja siellä on sitten aina viimeinen toimiva versio tallessa jos mennäänkin väärään suuntaan. Ja se että isommissa muutoksissa pyydän suunnitelmaa ensin, sitten iteroin sitä ennen kun käsken sen toteuttaa mitään. Ja toivon että se noudattaa sitä suunnitelmaa eikä keksi omiaan siihen päälle...
Muuten tuo on ihan puhtaasti sellaista että kuvaan mitä mä haluan muuttaa / lisätä, venaan ja sit savun hälvettyä katson miten kävi, sitten jos meni ihan perseelleen niin koitan saada sen unohtaan koko jutun (mikä ei ole ihan simppeliä) ja aloittaan alusta tai jos vaan vähän perseelleen niin korjaamaan.
Agents.md on kirjoitettu vähän 50/60 Codexin itsensä ja mun toimesta, aluksi se sepusteli sinne aika paljon kamaa josta osa oli vähän harhaanjohtavaa, sit heitin siitä manuaalisesti ison osan roskiin ja kirjoitin jotain lisäyksiä, sit se iteroi siitä uuden version ja sillä on nyt jonkun aikaa pärjätty. Se ei ole kovin pitkä, ehkä vähän toista sivua.
Testejä se ylläpitää tällä hetkellä vähän toistasataa, en ole juuri puuttunut niiden sisältöön.
lähde?GPT 6 Astra benchmarkit.
![]()
Anonyymi redditori.lähde?
Olipa nätit partikkeliefektit. Pitkästä aikaa tuntui hype uudesta mallista, sitten muistin hinnan ja tuli lähinnä suru, kun tuota ei juuri pääse käyttämään hupiprojekteihin. Saapa nähdä miten kova on oikeasti.Anonyymi redditori.
Nyt pitäisi olla myös OpenAI:n sivuilla jos ne eivät olisi nurin.
Edit: nyt toimii
Mulla on ollut Amiga-projekteja varten skillsit mutta töissä en ole käyttänyt mitään.Käytättekö millaisia skilssejä/utilityjä agenttimaiseen koodaukseen? Vai onko vain kuningasprompti ja antaa jauhaa? Maailmalla monenlaista orkesterointisysteemiä näyttäisi olevan
- GPT-6 Astra scores 62.7% for $26K on ARC-AGI-3 Semi-Private with our Standard harness, and 99.9% for $19K with a Provider Adapter harness.
- GPT-6 Astra surpasses the human baseline in action efficiency on ARC-AGI-3. It used fewer actions than the median tested human on 96% of levels.
- A key behavior observed in GPT-6 Astra was its ability to turn unfamiliar environments into compact symbolic world models. It represented game mechanics as logical rules and developed its own domain-specific language shorthand to track state and plan actions.
DeepSWE:ssa jännä, että parhailla parametreilla malli saa huonomman tuloksen. Varmaan sama juttu mistä anthropic sanoi, että malli alkaa jossain kohtaa korjailemaan koodista vikoja mitä benchmarkin tekijä ei ole ottanut huomioon. Tarvitaan v1.2 versio benchmarkista missä paremmat tehtävänannot/tehtävät tms.GPT Astra DeepSWE 74%
![]()
DeepSWE
DeepSWE measures frontier coding agents on original, long-horizon software engineering tasks.deepswe.datacurve.ai
Ilmaisia resettejä tulee nyt joka päivä kunnes Astra on saatu myös tilauksiin.Näytti tulleen ilmainen nollaus codexiin käyettäväksi, täähän sattui sopivaan saumaan.
Taskit tulevat valmiiksi nopeammin ja vähemmillä tokeneilla, eli säästö tulee sitä kautta.Astra näemmä oikeasti ratkaisee arc-agi-3:en. Uskoisin, että arc-agi-3:en heijastelee loogista päättelyä mitä koodaushommissa tarvii,...
Outo hinnoittelu astrassa kun benchmarkit näyttää että halvempi per taski versus sol laatu ja ilmeisesti hinnoittelu kuitenkin kalliimpi kuin sol?
![]()
OpenAI's GPT-6 Astra on ARC-AGI-3 | ARC Prize
OpenAI's GPT-6 Astra reaches state-of-the-art results on ARC-AGI-3arcprize.org
Altman x:ssa postaili, että yrittävät saada viikonlopun aikana kaikille astran käyttöön, mutta ei voi luvata. Varmaan alkuviikosta voi pidätellä hengitystä odotellessa.
OpenAI:n blogissa oli, että haarniska tekee kontekstin pakkaamisen uudella tavalla. Haarniska tekee muistilappuja. Muistilappujen pohjalta vanhoja pakkaamattomia konteksteja voidaan käydä läpi tarvittaessa. Pitäisi vähentää unohtelua pakkaamisen jälkeen.
Mitä tuossa vähän on omaa peliprojektia Codexilla yms. pyöritellyt, niin hieman kyllä ihmetyttää nää oneshotit. AI:lla on ihan hemmetisti vaikeuksia jo ihan fysiikan peruskäsitteiden soveltamisessa pelimaailmaan, esimerkiksi että painovoiman pitäisi noin niinkuin yleensä vetää kappaleita alas, ei ylöspäin. 3d -mallien generointi esm. Meshyllä on sellaista, että saat promptista tai kuvista sellaisen pikavilkaisulla 90% oikein olevan mallin, mutta et saa sitä viimeistä 10% fiksattua AI:lla mitenkään ja mallin topo on niin perseellään että sen fiksaaminen käsin on koko päivän operaatio.
Mun teoria tällä hetkellä siitä miksi noi onnistuu on:
Noista on indie -pelintekijät ihan paniikissa, suunnilleen jostain pelinkehityksen redditeistä tulee suoraan bannit jos vihjaakin vähän johonkin genAI -juttuun, mutta kyllä ainakin oman kokemuksen perusteella nuo ei ole (ja saa nähdä tuleeko koskaan olemaankaan) mitään silver bulletteja tähän(kään) hommaan.
- Löysä prompti. Jos AI saa tehdä asiat "niinkuin tykkää" niin se saattaa saada yllättävänkin "valmista" kamaa ulos. Mitä tiukemmin ohjaat ja mikromanageroit, sitä todennäköisemmin joudut sen kanssa tukkanuottasille. Jos sulla on selkeä visio mitä haluat saada aikaan ja AI sattuu olemaan asiasta eri mieltä, on ihan hemmetin hankala kääntää sen pää.
- Kopiointi. Yksi ihan hittitapa saada oikeaa lopputulosta AI:lta on tuottaa sille testitulos valmiista aikaansaannoksesta. Peleissä monesti se testituloksen tuottaminen ei ole mahdollista, jos ei ole 1:1 kopioimassa jotain olemassaolevaa peliä, mutta näissä oneshoteissa yleensä on kyse just siitä "tuota Cities Skylines" tai "Call of Duty".
Jos sen päästää irti ja antaa sen puuhastella omiaan tarpeeksi, niin kyllähän se jotain ensivilkaisulla näyttävää saa aikaiseksi, mutta sen fiksailu lopputuotteeksi on yllättävän iso ja hankala homma. Lisäksi jos koittaa tehdä jotain omaperäistä (mikä varsinkin indiepeleissä olisi nimenomaan vähän niinkuin se juttu) tai sitten vahvasti tiettyä visiota toteuttavaa (mikä varsinkin AAA-peleissä olisi vähän niinkuin se juttu) niin noi on vielä melko avuttomia.
![]()
Tässä vielä esimerkki siitä mitä Fable Cities tekaisi mun ekalla tienvetoyrityksellä.
Mutta jotta ei menisi täydeksi haukkumiseksi
Itellä kyllä meni usko codexiin. Ei vaan onnistu. Claude nappailee kuntoon ja kertoo muitakin huomioita siinä sivussa. Godottia tulee itekin niillä värkyttyä. Saa nähä mitä saa astra aikaan kun pääsee projektin kimppuun jossain vaiheessa.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.