AI ei lyönytkään läpi?

Aika usein ihmiset kuvittelevat, että tekoäly on joku maaginen black box joka pultataan kiinni järjestelmään hoitaamaan kaiken automaattisesti. Toki jos otetaan vuosikausien ajalta käyttödataa ja koulutetaan AI sillä, voidaan saada joku epävakaa purkkaviritelmä joka approksimoi perinteistä automaatiota.
perinteinen automaatio toimii varmasti paremmin kuin AI

mutta se että joku ohjailisi niitä poikkeustilanteita mitä perinteiseen automaatioon tulee, niin se joku on ollut ihminen tähän mennessä ja ehkä ihmisen voi korvata AI:lla jossain vaiheessa
mutta itse automaation laitteita ei kannattaisi muuttaa sellaiseksi ne toimii AI:n päällä vaan AI tekee niinkuin ihminen tekee, jos näkee että jotain pitää tehdä
ja automaatio toimii kuten jo vuosikymmeniä on toiminut eikä mitään komponenttia käydä vaihtamassa niihin
 
perinteinen automaatio toimii varmasti paremmin kuin AI

mutta se että joku ohjailisi niitä poikkeustilanteita mitä perinteiseen automaatioon tulee, niin se joku on ollut ihminen tähän mennessä ja ehkä ihmisen voi korvata AI:lla jossain vaiheessa
mutta itse automaation laitteita ei kannattaisi muuttaa sellaiseksi ne toimii AI:n päällä vaan AI tekee niinkuin ihminen tekee, jos näkee että jotain pitää tehdä
ja automaatio toimii kuten jo vuosikymmeniä on toiminut eikä mitään komponenttia käydä vaihtamassa niihin
Ongelma on juuri siinä että se AI ei osaa tehdä mitään itsenäisesti vaan se vaatii suuren määrän koulutusdataa juuri niistä poikkeustilanteista. Sitten kun tulee sellainen poikkeustilanne jota ei ollut koulutusdatassa, kukaan ei tiedä miten AI tulee toimimaan. Tämän vuoksi AI ei pysty korvaamaan ihmistä ennennäkemättömissä tilanteissa. Parhaimmillaan se pystyy hälyttämään ihmisen paikalle kun poikkeustilanne tapahtuu.
 
Ongelma on juuri siinä että se AI ei osaa tehdä mitään itsenäisesti vaan se vaatii suuren määrän koulutusdataa juuri niistä poikkeustilanteista

Juu tiedossa on. Pitää kouluttaa.
Automaatio laitteita taas ei kouluteta vaan ohjelmoidaan ja ne tekee yhtä asiaa iankaikkisesti, ja oikein.
 
Ongelma on juuri siinä että se AI ei osaa tehdä mitään itsenäisesti vaan se vaatii suuren määrän koulutusdataa juuri niistä poikkeustilanteista. Sitten kun tulee sellainen poikkeustilanne jota ei ollut koulutusdatassa, kukaan ei tiedä miten AI tulee toimimaan. Tämän vuoksi AI ei pysty korvaamaan ihmistä ennennäkemättömissä tilanteissa. Parhaimmillaan se pystyy hälyttämään ihmisen paikalle kun poikkeustilanne tapahtuu.
Lähtisin liikkeelle rakentamalla skaalattavan lämmitysverkkopiirin, joka olisi "standardi" tälle älylle.

Tässä omassa haavekuvassa rakentaisin nimenomaan mahdollisimman yksinkertaisesti toimivan verkon, joka voi toimia myös moduulina suuremmalle kokonaisuudelle tai itsekseen.

Ja juuri sen takia, että äly oppisi eri kohteista erilaisia tilanteita (joita tietenkin ihminen auttaa ensiksi ratkomaan). Jos verkko on sama tai hyvin samankaltainen, niin kenties äly osaa hoitaa muualla tavatun ongelman toisaalla, kun se siellä tulee ensimmäistä kertaa vastaan.
 
AI:n käyttö kiinteistöhuollossa/automaatiossa kuulostaa aika huonolta kohteelta. Usein varsinkin vanhempien kiinteistöjen energiansäästö koostuu suht yksinkertaisista mutta työtä tai rahaa vaativista töistä. Se että saadaan jotain virtaus tai lämmitysautomaatiota tehostettua tekoälyllä, kuulostaa aika nappikaupalta.

Uudemmissa kiinteistöissä taas on automatiikkaa joka toimii ihan ok, eikä modernin kiinteistön ongelma yleisesti ole liiallinen energiankulutus, käyttäjien epämukavuus tai huono sisäilma johtuen mukautuvan automatiikan puutteesta. Ei kai jossain kauppakeskuksessa ole tarvetta mukauttaa lämpötiloja tekoälyn avulla? Kaikki yleiset tilat parempi pitää tietyissä lämpötiloissa joiden mukaan myös koko kiinteistö on suunniteltu.

Vaikka tämä onkin nyt aika mutuilua, niin en oikein näe että tekoäly toisi kiinteistöpuolella kovin mittavia säästöjä verrattuna moderniin ja pitkälle vietyyn automaatioon joka onnistuu melko halvoilla, suoraan tukkurin hyllyltä löytyvillä osilla.
 
Aika usein ihmiset kuvittelevat, että tekoäly on joku maaginen black box joka pultataan kiinni järjestelmään hoitaamaan kaiken automaattisesti. Toki jos otetaan vuosikausien ajalta käyttödataa ja koulutetaan AI sillä, voidaan saada joku epävakaa purkkaviritelmä joka approksimoi perinteistä automaatiota.
Niinpä, Elden Ring- pc pelin avointa valtavaa maailmaa kun loivat, käyttivät AI:n apua puiden, kasvien ynm asettelemiseen luontoon, ohjaaja tuosta prosessista kertoili. Hän sanoi että AI on iso apu, mutta samalla tavalla, se aiemmin enemmän käsitöinä nuo tehnyt joutui katsomaan kaikki läpi, ja suorittamaan hienosäätöjä käsin. Koska ihmismielessä jokaiselle yksityiskohdalle on aina joku konteksti, mitä kone ei ajattele. Tai ohjaaja ja graafikko tarkistaessaan keksiikin jonkun uuden yllättävän jutun lisätä tai poistaa yksityiskohtia, parantaakseen, mikä oli ensin automatisoitua. Ainakin tuossa tilanteessa AI oli hyvä renki, ja isäntä silti haluaa nähdä lopputuloksen ihmissilmin, taiteessa kun on aina kyse lopputuloksen "tunnereaktiosta".

Ihan mielenkiintoista aikaa kuitenkin elämme, mitä tekoälyyn tulee.
 
Hän sanoi että AI on iso apu, mutta samalla tavalla, se aiemmin enemmän käsitöinä nuo tehnyt joutui katsomaan kaikki läpi, ja suorittamaan hienosäätöjä käsin.

Toki nopeemmin sitä AI:n tuotosta kattelee ja hienosäätää joissakin kohtia, kuin että kaiken laittaisi käsin.
Käsin tehty on silti käsin tehty ja pelimaailmat oli hienompia 90-luvun puoli välissä kuin mitä ne on nykyään, ikävimpänä esimerkkinä aivan viime aikaiset avaruuspelit jotka tuntuu olevan lähinnää pelkkää autiota avaruutta ja autioita planeettoja. Eli peleissä oikeastaan vain grafiikassa nähdään että ollaan tultu pois 90-luvulta.
 
Minecraftin maailma generaattori on muuten aikast hieno mut en tiiä liittyykö se mitenkään tekoälyyn kuitenkaan
 
Toki nopeemmin sitä AI:n tuotosta kattelee ja hienosäätää joissakin kohtia, kuin että kaiken laittaisi käsin.
Käsin tehty on silti käsin tehty ja pelimaailmat oli hienompia 90-luvun puoli välissä kuin mitä ne on nykyään, ikävimpänä esimerkkinä aivan viime aikaiset avaruuspelit jotka tuntuu olevan lähinnää pelkkää autiota avaruutta ja autioita planeettoja. Eli peleissä oikeastaan vain grafiikassa nähdään että ollaan tultu pois 90-luvulta.
Juu, ohjaaja sanoikin jotain siihen suuntaan että prosessi nopeutuu kun AI tekee "bulkki-prosessin" isolla sudilla, heillä oli maisemointi -AI hommaa varten. Taiteilija pääsee nopeammin hieromaan yksityiskohtia ja etsimään muutettavia nyansseja ynm.
 
Moottorilla toimiva säätöventtiili ja molemmin puolin paineanturi, siitähä tuo osaa virtaaman säätää kohdilleen.

Yhden venttiilin kääntö vaikuttaa painesuhteisiin muualla, niin teeppä tätä yhdellä liikuteltavalla mittarilla.

Säästääkö tuo energiaa ja kuinka paljon, mutta mitä suurempi verkosto, sitä hankalampi sitä on hallita ja lennosta lähteä tutustumaan.

Mielestäni tuohon suuntaan kehitystä on vietävä, jos me halutaan ylipäätään kehittyä. Asioiden opettamista koneelle jolloin ihmisten tarvitsee osata käyttää hyväksi sen luomia mahdollisuuksia.
eikös nää oo kaikki ihan logiikka ohjelmointeja? jos kun, tee sitä tai tätä... et sä sitä mittaria voi siltä ail:lta kään pölliä kertomatta missä se ny si on...
 
Minecraftin maailma generaattori on muuten aikast hieno mut en tiiä liittyykö se mitenkään tekoälyyn kuitenkaan
En tunne peliä mutta voihan se olla Ai tuokin, AI on kuitenkin ollut aika kauan esimerkiksi peleissä jo, toki oli 20 vuotta sitten yksinkertaisempaa. Eikös yksinkertaisempienkin npc-hahmojen käyttäytyminen ole tekoälyä, vaikka se olisi vain pelaajaan reagointia. Joku on sen koodin kirjoittanut että tee näin, kun tämä pelissä tapahtuu. Hahmoille koodataan omaa päättely (reagointi) kykyä , että näyttäisi vähemmän konemaiselta ja enemmän itsenäisesti toimivalta.

Ei varmaan mene kauaa kunnes sivuhahmot kehittelee omia tarinoitaan peleissä, ja jokaisella pelaajalla on erilainen kokemus tilanteesta.
Tekoäly kehittyy niin hurmaa vauhtia, etten laittelisi edes tuohon "varmaan vasta muutaman vuoden päästä" :)
 
En tunne peliä mutta voihan se olla Ai tuokin,

En tiedä mut Minecraft on kokonaan kirjoitettu Javalla, sehän ei tunnetusti oo nopein kieli ja jos sen päällä ois joku neuroverkkosysteemi vs. että se systeemi olis C++:n päällä nii luulen että Java ottaa aika rankasti turpiin nopeudessa :)
Minecraftissa tökkii esim grafiikkarutiinit kun ne oli Javaa.
 
En tiedä mut Minecraft on kokonaan kirjoitettu Javalla, sehän ei tunnetusti oo nopein kieli ja jos sen päällä ois joku neuroverkkosysteemi vs. että se systeemi olis C++:n päällä nii luulen että Java ottaa aika rankasti turpiin nopeudessa :)
Minecraftissa tökkii esim grafiikkarutiinit kun ne oli Javaa.
eikös se taida asembly olla edelleen tehokkain, kaikki muut kielet käyttänee edelleen enemmän tai vähemmän kääntäjiä. ja näin ollut jo spectumin ajoista ja ennen...
 
eikös se taida asembly olla edelleen tehokkain, kaikki muut kielet käyttänee edelleen enemmän tai vähemmän kääntäjiä. ja näin ollut jo spectumin ajoista ja ennen...
jep mutta Java toimii vielä erityisen virtuaalikoneen päällä (Java Virtual Machine) niin siinä tulee ylimääräinen performance hit vielä muihin kieliin verrattuna
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 695
Viestejä
4 544 175
Jäsenet
74 831
Uusin jäsen
Panasonic

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom