Against the Storm

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jumi
  • Aloitettu Aloitettu
Liittynyt
27.03.2017
Viestejä
2 917
against-the-storm-pic.jpg



No niin, nyt löytyi se vuosia etsimäni Civilizationin tappaja! Tekijät kertovat pelin genreksi rogue-lite city builder. Suoraan vertaamalla tämä on ihan eripeli kuin Civ, mutta "pelillisesti" (en keksi parempaa sanaa) se on erittäin lähellä ja herättää samoja tunteita kun Civ4 ja Civ 5, sillä luvassa on paljon merkityksellisiä valintoja ja "vielä yksi vuoro". Täytyy vielä korostaa, että tämä peli on erittäin hyvin suunniteltu.

Tarkoituksena on rakentaa 4-6 kylää maailman kartalle ja ehtiä määränpäähän, yhen kylän rakentaminen vie sopivat 2-3 tuntia. Sitte looppi alkaa alusta. Samalla noustaan tasoja, saadaan uusia juttuja käyttöön ja uusia tvistejä kylien rakentamiseen.

Pelin opettelu vie useamman tunnin ja tutoriaali on ihan hyvä. Suurin opettelun aihe on kymmenet eri resurssit ja rakennukset joista ei aluksi erota ovatko ne sopivia alkupeliin vai loppupeliin. Aloittelijoilla vinkiksi, että alussa kannattaa keskittyä puun hakkuuseen ja lautojen tekemiseen (yritä saada sellainen rakennus).

AI NIIN! PC Game Pass versio saattaa hukata tallennukset tai sitten voi tulla cloud-sync bugi eikä peli enää käynnisty. Mulle kävi kumpiki viikon sisällä ja lopulta ostin pelin GoG:sta parilla kympillä, onneksi GoG versio löysi AppData hakemistossa olleet save gamet niin ei menny 10 tuntia hukkaan.
 
Tää oli alkuun kyllä hyvä, mutta alkoi toistaan itseään siinä 20-30h paikkeilla niin pahasti etten ole enää peliä pitkään aikaan startannut. Kylät oli semmoisia, että ei kannattanut paljoa optimoida/säätää kun riittää että pääsee vaan sen läpi ja deleteen ne menee kumminkin. Motivaatio puuttuu. En tiedä miten pitkään olet pelannut.

Omalla kohdalla esim. Civ6 vetoaa paljon enemmän, koska yksi peli on niin paljon pidempi jatkumo ja siinä joutuu enemmän eri aspekteja miettimään sekä lyhyessä että pitkässä juoksussa ja voiton (tai tappion) edellytykset on niin monipuoliset.

Hyvä aihio sinänsä ja tykkään tuosta roguelite ajatuksesta taustalla sekä siitä että asiat opetellaan ikään kuin nollista koska tuntui tuoreelta. Lisäksi nuo rakennukset yms. mitä saa ilmeisesti tulee ihan RNG:llä eli voi käydä niinkin että odottelet jotain tulevaksi mitä et ikinä saa.
 
Tää oli alkuun kyllä hyvä, mutta alkoi toistaan itseään siinä 20-30h paikkeilla niin pahasti etten ole enää peliä pitkään aikaan startannut. Kylät oli semmoisia, että ei kannattanut paljoa optimoida/säätää kun riittää että pääsee vaan sen läpi ja deleteen ne menee kumminkin. Motivaatio puuttuu. En tiedä miten pitkään olet pelannut.

Omalla kohdalla esim. Civ6 vetoaa paljon enemmän, koska yksi peli on niin paljon pidempi jatkumo ja siinä joutuu enemmän eri aspekteja miettimään sekä lyhyessä että pitkässä juoksussa ja voiton (tai tappion) edellytykset on niin monipuoliset.

Hyvä aihio sinänsä ja tykkään tuosta roguelite ajatuksesta taustalla sekä siitä että asiat opetellaan ikään kuin nollista koska tuntui tuoreelta. Lisäksi nuo rakennukset yms. mitä saa ilmeisesti tulee ihan RNG:llä eli voi käydä niinkin että odottelet jotain tulevaksi mitä et ikinä saa.
Mulla on tullu kaksi kertaa juuri sama kyllästyminen kun kylät pyöri itsestään alkuvaikeuksien jälkeen, sitten nostin vaikeustasoa ja mielenkiinto heräsi uudestaan. Nyt pelaan 3/5 vaikeustasolla ja jossain 60h kohdalla on tullut ihan uusia juttuja vastaan ja mielenkiinto on vain vahvistunut. Harvinaisesti vaikeustaso oikeasti muuttaa peliä, eikä vain lisää esim. rakennusmateriaali vaatimuksia. Lisäksi nyt joutuu hienosäätämään & optimoimaan, ja pitää ymmärtää miten mikäkin asia toimii. Alemmilla vaikeustasoilla iso osa rakennuksista oli turhia ja ihmettelin mitä järkeä niitä on ollut edes lisätä peliin.

Pidemmän jatkumon puuteen huomasin myös, mutta se ei ole häirinnyt vielä kun olen löytänyt innostuksen aina uudelleen. Voi olla silti että tämä alkaa tökkimään jossain 200h kohdalla. Pelaaminen on lopulta vain yhden kylän rakentamista kolmessa tunnissa, verrattuna Civin 10-20h kierroksiin.
 
Onko Frostpunk tuttu? Tunnistin vähän samaa henkeä kuvailemasi perusteella tästä ja mitä itse kokenut Frostpunkista.
Joo ihan vähän olen kokeillut syksyllä kun pelasin tutoriaalia alle tunnin, mutta jostain syystä en koskaan käynnistänyt toista kertaa. Ei ollut mitään erityistä siitä miksi jäi kesken.

Tuli itseasiassa se peli mieleen kun tässä pelissä on käsite/teknologia Rainpunk. Mietin että onkohan se samanlainen silmänisku mitä korttipeli Monster Train:ssa, jossa hirviöiden pitää suojella ylhäällä olevaa Pyreä alhaalta hyökkääviltä ihmisiltä. Vitsinä tuossa on että "alkuperäisessä" korttipeli Slay the Spire:ssä pitää hyökätä sankareilla alhaalta ylhäällä olevaa Spireä vastaan.
 
Ei ollut mitään erityistä siitä miksi jäi kesken.

Ainut mikä itseäni korpesi tuossa Frostpunkissa oli valinnat ja niiden merkitys. Pelistä löytyy siis eräänlainen kunniamittari johon päätösten moraalisuus vaikuttaa. Tässä ärsyttää kun kaikki päätökset on aika laajamittaisia käsityksellisesti ja useimmiten jos luulet tekeväsi hyvän päätöksen niin siitä sitten joku kylän mummo pahastuu.
Tätyy pistää Against the storm testiin, nää kaupunki rakentelu simut on jees. Plussaa kun on GoGissa:tup:
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 785
Viestejä
4 496 523
Jäsenet
74 292
Uusin jäsen
GeGGoZ

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom