Älyvalot (Smart Lights), Philips Hue, Ikea Trådfri yms.

Liittynyt
08.10.2017
Viestejä
795
Onko muuta paikkaa mistä ostaa Samotechin valokatkaisin adaptereita kuin heidän omasta nettikaupasta tai Saksan Amazonista? Amazonissa on rajallinen valikoima eikä löydy sitä mitä kaipaan, heidän nettikauppa sijaitsee Englannissa joka taas tarkoittaa tulleja ja veroja jos sieltä tilaa.
 
Liittynyt
18.11.2016
Viestejä
1 609
Jouduin googlaamaan ja youtubettamaan 5 tuntia eilen, mutta löysin vastauksen:

Sen valon voi siis ajoittaa käynnistymään hitaasti käyttämällä Amazonin Alexaa --> routines --> ramp up brightness.

Olin kyllä odottanut että se olisi toiminut enemmän kuin oikea auringonnousu, että se kirkkaus päivittyisi vaikka joka sekunti 0.01% kirkkaammaksi, mutta se päivittyikin vain kerran minuutissa, joten se kirkkauden nouseminen ei ole kovin sujuvaa/smoothia, jos sen laittaa nousemaan 0. prosentista 100. prosenttiin 30 minuutissa, koska se nousee 3% kerralla. Toki tuota voi säätää hitaammaksi, että se nousee vähemmän prosentteja minuutissa.

Aika hyvä "herätyskello" kuitenki. Onko joku muu kokeillu tätä? Miten se kirkkaus päivittyy toisissa lampuissa kuten Philips hue ja Wiz? Tekeekö se samanlailla, että se kirkkaus päivittyy vain kerran minuutissa? Wiz appissa käsittääkseni on valmiina tuollainen herätysvalo, joten siihen ei tarvi erikseen Alexaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 407
Mulla on Homeassistantin ohjaamana yksi Ikean lamppu syttymässä hitaasti ja siinä kirkkaus säätyy olisikohan jotain 15s välein. Homeassistantilla toki saisi vaikka sekunnin välein päivitettyä lampun kirkkautta mutta itselläni tuo nopeus on ollut aika sopiva. Ikean sovelluksessa taisi kanssa olla joku sarastusvalotoiminto, en muista kun en moista enää käytä Homeassistantiin siirtymisen jälkeen.
 
Liittynyt
18.11.2016
Viestejä
1 609
Mulla on Homeassistantin ohjaamana yksi Ikean lamppu syttymässä hitaasti ja siinä kirkkaus säätyy olisikohan jotain 15s välein. Homeassistantilla toki saisi vaikka sekunnin välein päivitettyä lampun kirkkautta mutta itselläni tuo nopeus on ollut aika sopiva. Ikean sovelluksessa taisi kanssa olla joku sarastusvalotoiminto, en muista kun en moista enää käytä Homeassistantiin siirtymisen jälkeen.
Ikean home smart sovellus vaatii jonku gatewayn ja Home assitant on liian monimutkainen joten en tiedä miten sitä lamppua ohjataan sillä, joten jatkan käyttämään Alexaa. Synti vaan että Alexan avulla on pakko nostaa kirkkautta 60 minuutin ajan, koska muuten se kirkkaustason nouseminen ei ole tarpeeksi sujuvaa.
 
Liittynyt
18.11.2016
Viestejä
1 609
Keksin yhen tavan jolla voin saada valot sujuvasti päälle nopeammin kuin tunnissa. Mun pitää vaan laittaa manuaalisesti kaikki actionit alexaan: brightness 1%, sitte wait 15 sekuntia, 2% jne. Olen päässyt jo 10 prosenttiin, joten mulla on vaan 180 actioniä jäljellä mitä pitää tehdä. Voi olla että olen valmis ehkä viikon päästä, jos en siihen mennessä ole tullut hulluksi ja ostanu parempaa lamppua, jossa on parempi softa.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 090
Hitto tätä päivitettyä hue Appia. Miten tässä enää pääsee nopeasti väriympyrästä säätämään värilämmön/värin?
 
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 280
Jos haluan vain valon himmennyksen ikealta, pitääkö ostaa tuo trådfri tukiasema ja netti ? Vai voiko vaan ostaa mitt led valolistan ja sen trådfri kaukosäätimen? Vaatiko valo ohjaukseen netin.
Olen ikeassa juuri nyt, tietääkö joku? Jos tarvitsee netin ja ton reitittimen niin ei onnistu.
 
Liittynyt
16.02.2020
Viestejä
381
Jos haluan vain valon himmennyksen ikealta, pitääkö ostaa tuo trådfri tukiasema ja netti ? Vai voiko vaan ostaa mitt led valolistan ja sen trådfri kaukosäätimen? Vaatiko valo ohjaukseen netin.
Olen ikeassa juuri nyt, tietääkö joku? Jos tarvitsee netin ja ton reitittimen niin ei onnistu.
Tarvitset valolistan lisäksi trådfri-ajurin (TRÅDFRI Ajuri langattomaan kaukosä, harmaa, 30 w - IKEA) tai se pienempi, jotta voit ohjata zigbeellä. Veikkaan että tuon saa paritettua suoraan niihin trådfri-kaukosäätimiin ilman siltaa, mutta jos kerran olet paikan päällä niin varmista henkilökunnalta.

Jos haluat automatisoida, ohjata kännykällä tai ääniassistanteilla niin sitten tarvitset jonkin siltaratkaisun. Pelkkä valojen himmennys onnistunee suoraan ajurin ja remoten parituksella tosiaan.
 
Liittynyt
03.06.2017
Viestejä
64
Nyt riittää tappelu. Käpy menee tuohon Philipsin HUE Bridgeen. Zyxelin perässä kytkin ja saanut bridgen ilmeisesti nettiin (valot lakkas vilkkumasta..) mutta ei tabletti löydä koko mööpeliä. Ilmeisesti jonkun portti tappelun takana?
 
Liittynyt
26.02.2019
Viestejä
2 447
Nyt riittää tappelu. Käpy menee tuohon Philipsin HUE Bridgeen. Zyxelin perässä kytkin ja saanut bridgen ilmeisesti nettiin (valot lakkas vilkkumasta..) mutta ei tabletti löydä koko mööpeliä. Ilmeisesti jonkun portti tappelun takana?
Onko hallittava kytkin vai tyhmä ja varmasti samassa verkossa tabletin kanssa? Toimiessaan tuo toimenpide on aikas helppo.
 
Liittynyt
03.06.2017
Viestejä
64
D-Linkin "tyhmä" kytkin vissiin, ainakaan en ole ikinä joutunut säätää sen kanssa mitään. Kytkin ja tabi samassa verkossa, Bridge tais olla 192.168.0.165 ja tabi 192.168.0.210 osoitteella niin tyhmänä verkkoihmisenä näin väittäisin. Muut onkin sit vähän hepreaa. :)

edit: Joo ei hallittavissa oleva kytkin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
26.02.2019
Viestejä
2 447
D-Linkin "tyhmä" kytkin vissiin, ainakaan en ole ikinä joutunut säätää sen kanssa mitään. Kytkin ja tabi samassa verkossa, Bridge tais olla 192.168.0.165 ja tabi 192.168.0.210 osoitteella niin tyhmänä verkkoihmisenä näin väittäisin. Muut onkin sit vähän hepreaa. :)

edit: Joo ei hallittavissa oleva kytkin.
Oletko käsin laittanut noita osoitteita HUE:an appiin, kun yrität tabletilla yhdistää, jos automaattinen etsintä ei onnistu? Tuplavarmistus vielä, että Bridge varmasti on tuo mainitsemasi osoite. Tuosta on hetki aikaa, kun itse asensin tuon, niin ihan ei muista näin ulkomuistista suoraa toimenpidettä.
 
Liittynyt
03.06.2017
Viestejä
64
Yritin myös manuaalisesti syöttää appiin tuon ip:n mutta ei löytänyt. Revin kaikki piuhat irti kun luovutin. Yksi vaihtoehto ois työntää modeemin perään mutta taas tarvis virtahaaroittimen tai 15m verkkopiuhaa että saisin pidettyä bridgen kytkimen vieressä. Googlailin tuota aihetta ja meni ihan pää solmuun. Siksi käännäyin tänne "viisaampien" puoleen. Jos saisi eväitä yrittää uudelleen.
 

IcePen

Typo Generaatroti ;-)
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 983
D-Linkin "tyhmä" kytkin vissiin, ainakaan en ole ikinä joutunut säätää sen kanssa mitään. Kytkin ja tabi samassa verkossa, Bridge tais olla 192.168.0.165 ja tabi 192.168.0.210 osoitteella niin tyhmänä verkkoihmisenä näin väittäisin. Muut onkin sit vähän hepreaa. :)

edit: Joo ei hallittavissa oleva kytkin.
Puhuit sekä Zyxel:stä että D-Link:stä että Hue:sta.

Onko olettamukseni oikein että Zyxel:ssä on Wlan ja D-Link:ssä ei ole Wlania.

Luettele seinäpistorasiasta alkaen noiden (Zyxel D-Link Hue) tämänhetkinen kytkentäjärjestys.

Nuo IP numerot kun eivät välttämättä kerro sitä onko laitteet samassa aliverkossa vai ei.

Oletin että Zyxel on modeemisi onko tämä olettamus väärä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
26.02.2019
Viestejä
2 447
Yritin myös manuaalisesti syöttää appiin tuon ip:n mutta ei löytänyt. Revin kaikki piuhat irti kun luovutin. Yksi vaihtoehto ois työntää modeemin perään mutta taas tarvis virtahaaroittimen tai 15m verkkopiuhaa että saisin pidettyä bridgen kytkimen vieressä. Googlailin tuota aihetta ja meni ihan pää solmuun. Siksi käännäyin tänne "viisaampien" puoleen. Jos saisi eväitä yrittää uudelleen.
Ihan ensimmäinen tehtävä on varmistaa sen IP osoite. Millä olet sen todennut? Pääsetkö reitittimeen kiinni katsomaan sen osoitteen?

En tiedä mikä tabletti tai puhelin sinulla on, mutta tässä yksi esimerkki ohjelma androidille millä pääset katsomaan oman verkon laitteet, jos on epävarma.

 

IcePen

Typo Generaatroti ;-)
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 983
... että saisin pidettyä bridgen kytkimen vieressä. ...
MIksi?

Hue sillan paikalle on vain yksi vaatimus nimittäin se että se saa yhteyden lähimpään Hue laiteeseen (kytkin, lamppu, tms), lähimpään siksi kun kyseessä on Mesh verkko eli yhteys pomppi Hue laitteesta toiseen joten Hue sillan ei tarvi olla keskeisellä paikalla.

Kun se Hue silta on kerran asennettu ei siitä tarvi koskaan räpeltää joten se voi olla vaikka sängyn alla/komerossa/tms.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
229
Onko täällä kenelläkään ollut ongelmia että Hue Aplikaation päivityksen jälkeen, sovellukses ei löydä Bridgeä?
 

IcePen

Typo Generaatroti ;-)
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 983
En ole päivittänyt. Sovellus oli päivittynyt puhelimessa, jonka jälkeen en ole saanut yhteyttä. Kuinkas bridgen voi päivittää ilman yhteyttä sovelluksella?
Itse päivitin bridgen ensin.

Tuo ilman yhteyttä päivittäminen siihen en osaa vastata (bridgen pystyy kyllä nollaamaan ilman yhteyttä mutta sen päivittäminen taitaa olla mahdotonta).
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
229
Itse päivitin bridgen ensin.

Tuo ilman yhteyttä päivittäminen siihen en osaa vastata (bridgen pystyy kyllä nollaamaan ilman yhteyttä mutta sen päivittäminen taitaa olla mahdotonta).
Tämä vaatikin Hue sovelluksen nollaamisen. Tämän jälkeen sai yhteyden.
 
Liittynyt
08.10.2017
Viestejä
795
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 932
On kyllä erikoinen tämä virtakatkon tunnistus Huessa. Täällä oli pitkästä aikaa sähkökatko ja 60 hue-lampusta n. 15 jäi palamaan vaikka kaikissa asetuksissa revertti edeltävään tilaan.
En itse asiassa ymmärrä miten toi edes pitäisi toimia.

Sähköjen palattua:
- osa hue-lampuista ei syttynyt lainkaan päälle koko prosessin aikana
- osa hue-lampuista syttyi brightille ja lopulta sammui sillan noustua ylös
- osa hue-lampuista syttyi brightille, mutta eivät ikinä sammuneet

Täytyy ottaa hue-tukeen yhteyttä, sillä on vaikea ymmärtää miten tämä kuvio yleensäkään toimii. Mikäli lamput odottavat hue-sillalta lamppukohtaista tilatietoa, niin jokaisen lampun kuvittelisi syttyvän aina päälle sähköjen palattua. Näin ei kuitenkaan käynyt, eli jotenkin suurin osa lampuista muistaa itsenäisesti oman tilansa.
Osa lampuista ei muista tilaansa, ja odottelee, että silta buuttaa. Silta sijaitsee muutaman hopin päässä verkossa, joten pelkkä oman mesh-verkon nostaminen pystyyn ei riitä lähettämään tietoja yksittäisille lampuille, vaan sillan pitää päästä lähiverkkoon jonka jälkeen alkaa vasta tapahtumaan jos alkaa.
Ja "jos alkaa" siitä syystä, että osa lampuista tosiaan jäi kirkkaalle palamaan ja hue sovelluksessa lamput piti manuaalisesti yksitellen sammuttaa.

Tässä tapauksessa aikuiset oli tyytyväisinä pimeässä makuuhuoneessa, mutta lasten makkareissa täysi valaistus. Ihme tekniikkaa.
 

jad

Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 216
On kyllä erikoinen tämä virtakatkon tunnistus Huessa. Täällä oli pitkästä aikaa sähkökatko ja 60 hue-lampusta n. 15 jäi palamaan vaikka kaikissa asetuksissa revertti edeltävään tilaan.
En itse asiassa ymmärrä miten toi edes pitäisi toimia.
Lieneekö frmware-eroja lampuissa. Vanhemmissa FW versioissahan tuo brightille käynnistys sähkökatkon jälkeen oli olevinaan turvaominaisuus. Kunnes Philips sitten jossain välissä lisäsi käyttäjävalinnan.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 932
Lieneekö frmware-eroja lampuissa. Vanhemmissa FW versioissahan tuo brightille käynnistys sähkökatkon jälkeen oli olevinaan turvaominaisuus. Kunnes Philips sitten jossain välissä lisäsi käyttäjävalinnan.
Se voi hyvin olla. Software näissä kaikissa kuitenkin sama, mutta osa lampuista toimii eri tavalla. Firmistä ei taida mistää nähdä, tai olisko lampun kyljessä sitten jos kävis katsomassa. Juttelin juuri tuen kanssa ja kertoivat minulle, että power behavior vaatii aina hue-sillan pystyssä olemisen, sillä power behavior tieto tallentuu pilveen.

Tämä on muutenkin todella erikoista siitä syystä, että ne +40 lamppua eivät syttyneet päälle kun virrat palasivat torppaan ja silta ei ole tuolloin vielä muutamaan minuuttiin pystyssä oman meshin eikä lähiverkon osalta. Pyysinkin tukea kertomaan minulle, että miten tuo on mahdollista, ja tekivät tiketin pro tierille.

Olen melko vakuuttunut, että hue-lampuissa on sisäinen muisti. Joku voinee vahvistaa teorian.
- kytken hue-valon päälle
- revin sillan pois seinästä
- odotan tovin
- vedän töpselin hue-lampulta pois seinästä
- odotan tovin
- laitan hue-lampun töpselin takaisin seinään
- hue valo syttyy päälle

Testaan vielä piruuttani saman kuvion siten, että hue-lamppu on pois päältä ja kuvio toimii samalla tavalla. Eli riippumatta siitä onko silta pystyssä vai ei, niin lampun edellinen tila on lampulla itsellään tiedossa ja se palautetaan kun sähköt palaavat.

Eli jokaisesta hue-lampusta pitäisi tallentua lamppuun itseensä tilatieto ja sen palautua kun sähköt palaavat. Näin siis osa lampuista ei toimi ja joukossa on kyllä ihan 2 vuotta sitten ostettuja, että viime vuoden loppupuolella ostettuja samanlaisia lamppuja.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
326
Eikäs hue appissa asetukset > ohjelmistopäivitys, niin sieltä näe mitä versio on missäkin lampussa sisällä.

Ja kyllähän tuo power on behavior tieto tallentuu lamppuun, näin ainakin väittivät silloin kun ominaisuus tuli. Yksi syy voi olla se, että jos onkin ollut useampi sähkökatkos ja sen takia joiltakin lampuilta kadonnut sähköt useamman kerran, joka sitten ohittaa tuon power on behavior asetukset.

Voit ite kokeilla sen et jos ihan virtakytkimestä napsuttelet valot pois ja päälle parin sekunnin välillä..
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 932
Näkee, mutta se on siis sw:tä, ei fw:tä.
No mut näin mä just tein, sitä mä tuolla testillä yritin osoittaa. Nyt kun kävin vielä yöllisessä sähkökatkossa olevia lamppuja testaamassa, niin nyt ainakin osa palautui oikeaan tilaan. Ainoa ero mikä näillä testeillä on, on katkon kesto joka oli yöllä 6min ja nyt muutamat kymmenet sekunnit. Tämän lisäksi erona vielä se, että sähköt oli yöllä pois ihan koko kiinteistöä ja sulaketauluja myöten, ja nyt vain töpselistä katkottuna. Tossa mä en lampun kannalta näe kyllä eroa, ellei meidän kodin sulaketaulut ja vaiheet voi jotenkin tähän hämärästi vaikuttaa.
 

KLF

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 811
Toimiiko tavallisesti kaikki valot yhdestä napista päälle/pois komento?

Pikagoogle kertoo tämmöstä:
The Hue Bridge – with an advertised 50 bulb limit – actually has a hard limit of 63 lights (and 62 accessories), however you may start having performance issues above 40-45 lights and above 12 accessories. Buying a second Hue Bridge is the only real solution, even though this has some issues in itself.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 932
Toimiiko tavallisesti kaikki valot yhdestä napista päälle/pois komento?

Pikagoogle kertoo tämmöstä:

Moi, toimii siis sovelluksesta ja resurssinkäyttö on sillassa kohdillaan. Mulla on tossa se 60 lamppua ja toisessa sillassa sitten loput ettei puhti lopu kesken. Outo juttu kerrassaan.
 

jad

Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 216
Olen melko vakuuttunut, että hue-lampuissa on sisäinen muisti. Joku voinee vahvistaa teorian.
Iselläni edes ole mitään bridgeä käytössä (rakentelen zzh! CC2652R tikulla automaatiota), ja lamppujen power-on käytös kyllä toimii ongelmitta.

Hue Bluetooth sovelluksella näkee ja voi päivittää lamppujen firmware versiot. Samoin kai bridgestä jostain näkee ja pääsee päivittämään.

Edit: Täälähän Philips listailee muutoslogia: Lamps | Philips Hue
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 932
Joo mä siis varmaan sekoitin tässä vähän asioita. Me puhutaan samasta asiasta, eli softasta siellä lampussa. Ne on kaikki päivitetty. Ymmärsin tuossa, että kyseltiin firmiksestä ja se on varmaan naulattua tavaraa tehtaalla, se tuotekehityksen myötä muuttuu ja kuluttaja ei sitä voi päivittää.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 932
@juhaa joo näin se tosiaan on.

Tänään oli sitten sähkökatkoja useampia kun ukkonen pyykäisi yli. Ensimmäisellä kerralla kun tontti meni pimeäksi 20min ajaksi, niin sähköjen palattua syttyi 16 kappaletta lamppuja päälle. Noh ne eivät sammuneet vaikka silta nousi pystyyn. Muut lamput pysyivät sammuneina.
Tunti tästä heitti uuden sähkökatkon joka kesti 30min. Kun sähköt palasivat, kaikki valot syttyivät päälle eikä yksikään sammunut.
Kolmannessa katkossa (15min) ja neljännessä katkossa (5min) stoori oli sama. Kaikki valot päälle eivätkä sammuneet itsekseen.

Mä tekisin johtopäätöksen, että eihän toi muisti toimi mitenkään päin. Tässähän vois kohta miettiä, että heittääkö hue sillat helvettiin ja parittaa lamput jonkun kotiautomaatiohubin kanssa suoraan. Siellähän on sit miljoona tapaa tehdä automaatiota tuon varalle.
 

KLF

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 811
Hmms. Mulla on yksi lamppu vaatehuoneessa joka on defaulttina aina pois päältä. Katkaisijasta jos sen haluaa päälle, niin täytyy 2/3x katkaisijasta sammuttaa ja takaisin päälle jotta se jää myös päälle. Niin sen kuuluukin toimia, aikaisemmin siihen riitti yksi sykli, kuten sähkökatko (jonka jälkeen kaikki valot päällä).

Mahtaiskohan sähkökatkot samalla tavalla nytkin resetoida niitä valoja. Useampi virtakatko vaikkakin pidemmällä välillä, lopputuloksena lamppu luulee että se on käsky pysyä päällä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 932
jotain kummallista löysin mielestäni. Hue essentials sovelluksella kävin katsomassa näitä lamppujen virta-asetuksia ja kaikissa näytti olevan return to previous state. Kävin yhden lampun muuttamassa bright-asetukselle ja napin alla on "käytä kaikkiin lamppuihin" painike. Klikkasin sitä ja kaikissa lampuissa olisi pitänyt olla sama bright-asetus, vaan eipä ollutkaan. Noin 20 lampussa oli edelleen return to previous state. Tein sitten niin, että vaihdoin kaikkiin yksitellen aluksi bright ja tämän jälkeen menin yhteen lamppuun, muutin return to previous state ja painoin "käytä kaikkiin lamppuihin". Tämä komento meni läpi. Eli aivan kuin nuo m. 20 lamppua olisivat olleet jossakin haamutilassa tuon asetuksen osalta. Täytyy odotella sähkökatkoa ja katsoa miten toi toimii.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 932
Ja jatkan stooriani. Juhannuksena jälleen oli sähkökatko ja ilokseni totesin kun reissuta kotiuduin että valot olivat ikean lamppuja lukuunottamatta sammuksissa. Eli jokin häikkä oli virta-asetuksissa. Saattaa olla että useamman eri sovelluksen käyttö on jossain kohtaa aiheuttanut hue sillalle ristiriitaista dataa ja siinä se.
 
Liittynyt
03.06.2017
Viestejä
64
Kun vihdoin tajusin availla oikeasta paikasta portteja tarpeeks ni alkoi pelittää. Nämä tuli avattua. Taikasana oli "Oikeasta paikasta". :)

Port 53 = DNS (name resolution)
Port 123 = NTP (Network Time)
Port 443 = HTTPS (encrypted HTTP)
Port 1900 = SSDP («plug’n’play»)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 392
Yritän etsiä sopivia adaptereita hue katkaisijoille (hue dimmer switch v1 ja/tai v2) jotka laittaisin tavallisten katkaisijoiden tilalle. Samotech tekeen näitä kaikenlaisia SAMOTECH – Making Your Home Smarter mutta en oikein löydä sopivaa näille nykyisille katkasijoille. Osaako joku neuvoa?
Tämä taidettiin tässä ketjussa aiemmin linkata: Samotech valokatkaisimen kannet

Et nyt avannut hirveästi kuinka monta haluat tilalle ja miten mutta eikös tuo ensimmäinen vastaa ihan perus kakspaikkaista katkaisijaa johon pitäisi mennä toi SM202+SM202-BL tai SM222 riippuen siitä haluaako yhden vai kaksi Hue Switchiä. Toi jälkimmäinen vaikuttaa vähän eksoottisemmalta mutta kooltaan muistuttaa noita peruskatkaisijoita eli ei varmaan auta kuin testata tota SM201?
 
Liittynyt
08.10.2017
Viestejä
795
Tämä taidettiin tässä ketjussa aiemmin linkata: Samotech valokatkaisimen kannet

Et nyt avannut hirveästi kuinka monta haluat tilalle ja miten mutta eikös tuo ensimmäinen vastaa ihan perus kakspaikkaista katkaisijaa johon pitäisi mennä toi SM202+SM202-BL tai SM222 riippuen siitä haluaako yhden vai kaksi Hue Switchiä. Toi jälkimmäinen vaikuttaa vähän eksoottisemmalta mutta kooltaan muistuttaa noita peruskatkaisijoita eli ei varmaan auta kuin testata tota SM201?
Tattista, tuosta linkistä olikin paljon apua.
 
Liittynyt
08.10.2017
Viestejä
795
Onko kenelläkään tietoa mistä noita Samotechin adaptereita kannattaisi tilata? Saksan Amazonissa ei ole niitä versioita jota kaipailen, eikä ne edes ilmeisesti toimita näita Suomeen. Samotechiltä jos tilaa, tulee päälle melkoiset rahdit (tavaran arvoon nähden) sekä alvit. Kolmea eri versiota SM215-HD adapterista kaipailen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 392
Onko kenelläkään tietoa mistä noita Samotechin adaptereita kannattaisi tilata? Saksan Amazonissa ei ole niitä versioita jota kaipailen, eikä ne edes ilmeisesti toimita näita Suomeen. Samotechiltä jos tilaa, tulee päälle melkoiset rahdit (tavaran arvoon nähden) sekä alvit. Kolmea eri versiota SM215-HD adapterista kaipailen.
Saksan Amazonista tilasin omani mutta tosiaan jostain syystä juuri tuota mallia ei suostuta Suomeen toimittamaan vaikka suurin piirtein kaikki muut toimitetaan. Itselle ei ole juuri muita paikkoja tullut vastaan kuin Samotechin oma store tai Amazon.
 
Liittynyt
16.02.2020
Viestejä
381
Kävin tänään ostamassa testiin kaksi edullista Bilteman E27 polttimoa.


Nuo ovat Tuya/Smartlife -ohjattavia, joten Home Assistantilla näyttää ohjautuvan hienosti (kokeilin vain v2 integraatiota). En kokeillut, mutta epäilen että Tuya-convert ei noihin enää mene. Vaikka Tasmotaa paljon käytänkin, niin lamppuihin en sitä ole asentanut.

Pikakommenttina puolen minuutin testistä, että asetuksissa ei ongelmia. Lamppu itsessään on erittäin halvan oloinen ja keveä. Kykenee speksien mukaa 806 lumen, rgb sekä valkoisen sävyt 2700-6500K. Silmämäärin sanoisin, että on väreissä kirkkaampi kuin Lidlin ja Ikean zigbee-lamput.

PerusRGB+CCT lampuksi edullisin (7,90e), jonka Suomesta olen löytänyt ja ohjattavissa suoraan Home Assistantillaja älykaiuttimilla. Taidan asentaa noita muutamiin ulkovaloihin, nykyisten E27 Hue White lamppujen tilalle.

Biltemalla näyttää olevan peruslamppuina saatavissa WW/CW ja RGB+CCT ainakin E27-, E14- ja GU10-kantaisina. Todennäköisesti halpa hinta näkyy laadussa, mutta tuskinpa kovin paljon Ikean tai Lidlin, kuitenkin lähes tuplahintaisille zigbee-lampuille, häviävät.

Onko muilla kokemuksia näistä?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 849
Kävin tänään ostamassa testiin kaksi edullista Bilteman E27 polttimoa.


Nuo ovat Tuya/Smartlife -ohjattavia, joten Home Assistantilla näyttää ohjautuvan hienosti (kokeilin vain v2 integraatiota). En kokeillut, mutta epäilen että Tuya-convert ei noihin enää mene. Vaikka Tasmotaa paljon käytänkin, niin lamppuihin en sitä ole asentanut.

Pikakommenttina puolen minuutin testistä, että asetuksissa ei ongelmia. Lamppu itsessään on erittäin halvan oloinen ja keveä. Kykenee speksien mukaa 806 lumen, rgb sekä valkoisen sävyt 2700-6500K. Silmämäärin sanoisin, että on väreissä kirkkaampi kuin Lidlin ja Ikean zigbee-lamput.

PerusRGB+CCT lampuksi edullisin (7,90e), jonka Suomesta olen löytänyt ja ohjattavissa suoraan Home Assistantillaja älykaiuttimilla. Taidan asentaa noita muutamiin ulkovaloihin, nykyisten E27 Hue White lamppujen tilalle.

Biltemalla näyttää olevan peruslamppuina saatavissa WW/CW ja RGB+CCT ainakin E27-, E14- ja GU10-kantaisina. Todennäköisesti halpa hinta näkyy laadussa, mutta tuskinpa kovin paljon Ikean tai Lidlin, kuitenkin lähes tuplahintaisille zigbee-lampuille, häviävät.

Onko muilla kokemuksia näistä?
Noihan oliskin näppäriä! Sopivan edullisia lykkää juuri vaikka ulkolampuiksi, kestää minkä kestää.
Onkohan noissa omaa verkkoa vai pitääkö jokaisen lampun olla yhteydessä wifiin? Toisin sanoen meneekö käskyt meshinä lampulta toiselle jos vaan yksi lamppu on wifissä kiinni?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 352
Noihan oliskin näppäriä! Sopivan edullisia lykkää juuri vaikka ulkolampuiksi, kestää minkä kestää.
Onkohan noissa omaa verkkoa vai pitääkö jokaisen lampun olla yhteydessä wifiin? Toisin sanoen meneekö käskyt meshinä lampulta toiselle jos vaan yksi lamppu on wifissä kiinni?
Eiköhän noiden pidä kaikkien olla wifin kantamalla.

Noista pisti silmiin nuo filament lamput, tuollaisten älyversioiden tarjonta on sen verran heikkoa että hyvä jos on jokin halpa vaihtoehto valaisimiin missä lamppu jää näkyviin. Muotovaihtoehtoja ei ole, mutta parempi kuin ei mitään kun Huen vastaava on 20€ kappale ja muut muodot taitaa mennä 40€ asti :woot:


Kalustapa Huen 40€ palloilla joku tuollainen valo :sori:
 
Liittynyt
08.10.2017
Viestejä
795
Mikähän mahtaa olla valoteholtaan suurin E27 kantainen zigbee ohjattava poltin? Nyt on käytössä "tyhmä" 11w led poltin joka teholtaan on ok. Valaisin on rivarin takapihalla ja sitä ei voi vaihtaa, ainoastaan polttimen.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 216
Viestejä
4 194 824
Jäsenet
70 874
Uusin jäsen
Lorenz997

Hinta.fi

Ylös Bottom