Älyvalot (Smart Lights), Philips Hue, Ikea Trådfri yms.

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 597
Ja onhan tuo RGB ihan mukava lisä jos satunnaisesti haluaa laittaa sen "Tacky whorehouse" lookin kämppään ilman että maksaa halvimmillaan sen ~29€ per lamppu.
Sen verran on kyllä täsmennettävä että Ledvancella ei saa sellaista "huoranpunaista" edes aikaan. Muuten olis voinutkin tehdä vaikka makkarista sellaisen ilotalon että oksat pois! :D
 
Liittynyt
26.11.2019
Viestejä
5
Onko mitään kustannustehokasta ja suositeltavaa ratkaisua jos haluaisi vetää pidemmän matkan valonauhalla ja ohjata sitä Hue-sovelluksen kautta? Löytyy jo muutamia lamppuja ja 2m nauha Hueta, joihin olen tyytyväinen, mutta nyt haluaisin vetää tuollaisen n. 9-10m matkan ja tulee aika hintavaksi noilla Huen omilla 1m jatkopaloilla (niissä ilmeisesti 10m maksimipituus). Toiveissa suht helppo ratkaisu, ja että ei joutuisi itse kolvailemaan.

Kiitos avusta! Tästä varmaan olut aiemminkin keskustelua, mutta en onnistunut löytämään.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
417
Ledvanceissa tosiaan huomaa väriä säädettäessä, että joissain kohdissa on "aukkoja". Esim. Huen värikartalla väriä säädettäessä esim. purppurasta punaiseen, se hyppääkin suoraan sen bordellinpunaisen yli jo melko oranssihkoksi. Samaa ongelmaa joissain muissakin väreissä. Kyllä näillä on kuitenkin ihan hyvät tunnelmavalot saanut viriteltyä.. Värit itsessään saa aika kirkkaaksi palamaan, silmämääräisesti ehkä kirkkaammalle kuin hueissa.

Lisäksi nämä Ledvancet ovat vähän lagisemmat kuin Huet ja tuntuu, ettei mene aina ihan kerrasta haluttu valotila päälle. Makkarissa lukuvaloina ajaa asiansa ihan hyvin. Huomionarvoista myös, että vaaleita sävyjä ei saa yhtä himmeälle kuin Hue-valoja. Pidän 7 € / kpl -hintana ihan hyvänä ostoksena, mutta normihintaisena valitsisin kyllä aina Huen näiden ohitse.
 
Liittynyt
26.02.2019
Viestejä
70
Onko mitään kustannustehokasta ja suositeltavaa ratkaisua jos haluaisi vetää pidemmän matkan valonauhalla ja ohjata sitä Hue-sovelluksen kautta? Löytyy jo muutamia lamppuja ja 2m nauha Hueta, joihin olen tyytyväinen, mutta nyt haluaisin vetää tuollaisen n. 9-10m matkan ja tulee aika hintavaksi noilla Huen omilla 1m jatkopaloilla (niissä ilmeisesti 10m maksimipituus). Toiveissa suht helppo ratkaisu, ja että ei joutuisi itse kolvailemaan.

Kiitos avusta! Tästä varmaan olut aiemminkin keskustelua, mutta en onnistunut löytämään.
Aliexpress, 10 metrin setti, yhden lampun hinnalla. Omalla vastuulla sitten. En ole tilannut noita itse. Olen vasta alustavasti tutkiskellut aihetta. Myyjän mukaan pitäisi toimia. Voihan sitä ostaa tuon pelkän kontrollerinkin, tulee vielä alle ALV rajan, ja hommaa siihen luotettavan virtalähteen ja LED nauhan itse. Uskoisin että tuo itse nauha on ihan standarti kamaa ja ainoastaan tarvitsee tuon ohjainyksikön. Olen myös ymmärtänyt, että noiden ZigBee 3.0 vekottimien pitäisi (huom!) toimia Phillips Hue:n kanssa.

Olenko ymmärtänyt oikein, että jos on Hue yhteen sopiva telkkari, niin nuo lamput toimii sen kanssa suoraa, vai tarviiko vielä bridgen siihen väliin?
 
Liittynyt
22.02.2017
Viestejä
487
Tuli vielä mieleen että eikö toi Shelly 1l oo tarkoitettu siihen että sillä voi ohjata ihan tyhmää kattolamppua joko wifin kautta tai sitten sillä seinänapilla jonka taakse toi asennetaan? Mulla sen sijaan toi kyseinen valo on jo itsessään wifi-ohjattava, niin pärjäisin vain palikalla joka muuntaa katkaisimen wifi-valaisimen kaukosäätimeksi.

Shelly i3 vaikuttaisi itseasiassa sopivammalta, koska se kytketään vain virtaan ja maksimissaan kolmeen kytkimeen. Kytkisin siis wifi-valaisimen jatkuvaan virtaan ja ohjaisin sitä tuolla kytkimellä tai sovellusten kautta.
Eikös näissä ollut sellainen detached-mode myös, jossa tuo ei katko fyysisesti virtaa enää vaan toimii pelkästään älykatkaisimena? Ainakin näin olin käsittävinäni käyttöohjeesta. Pitäis kyllä kans pieni säkillinen tilata näitä ja laitella pitkin poikin kämppää.
 

Persu S.A. Naali

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
22.12.2018
Viestejä
295
Mistäs EU-alueelta noita kannattaa tilata?

Zigbee -valoja ei noilla Shellyillä kai saa ohjattua, löytyykö vastaavaa niille? Siis zigbee-lähetin katkaisimen taakse joka muuttaisi katkaisimen "älykatkaisimeksi".
 
Liittynyt
28.06.2019
Viestejä
45
Aliexpress, 10 metrin setti, yhden lampun hinnalla. Omalla vastuulla sitten. En ole tilannut noita itse. Olen vasta alustavasti tutkiskellut aihetta. Myyjän mukaan pitäisi toimia. Voihan sitä ostaa tuon pelkän kontrollerinkin, tulee vielä alle ALV rajan, ja hommaa siihen luotettavan virtalähteen ja LED nauhan itse. Uskoisin että tuo itse nauha on ihan standarti kamaa ja ainoastaan tarvitsee tuon ohjainyksikön. Olen myös ymmärtänyt, että noiden ZigBee 3.0 vekottimien pitäisi (huom!) toimia Phillips Hue:n kanssa.

Olenko ymmärtänyt oikein, että jos on Hue yhteen sopiva telkkari, niin nuo lamput toimii sen kanssa suoraa, vai tarviiko vielä bridgen siihen väliin?
Huen ledinauhalla maksimikirkkaus on ainoastaan 1600 lm, vaikka pituus välillä 2 - 10 m. Se on aika vähän, riippuen toki valaistustarpeesta.
Tuo 10 m setti on todella edullinen, mutta ajurin maksimivirraksi kerrotaan 5 A. Nauhan ollessa 10 m tekee tuo (jos on kanavaa kohden max 5 A) vain 0.5 A. Letku on 12 V, joten metriä kohden tekee vaivaiset 6 W. Tuo siis maksimissaan. Veikkaan, että aika heikkotehoinen lopputulos. Valon värintoistosta puhumattakaan.
Vielä on löytymättä kohtuuhintaista tehokasta ledinauhaa...
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
4 659
Onko mitään kustannustehokasta ja suositeltavaa ratkaisua jos haluaisi vetää pidemmän matkan valonauhalla ja ohjata sitä Hue-sovelluksen kautta? Löytyy jo muutamia lamppuja ja 2m nauha Hueta, joihin olen tyytyväinen, mutta nyt haluaisin vetää tuollaisen n. 9-10m matkan ja tulee aika hintavaksi noilla Huen omilla 1m jatkopaloilla (niissä ilmeisesti 10m maksimipituus). Toiveissa suht helppo ratkaisu, ja että ei joutuisi itse kolvailemaan.

Kiitos avusta! Tästä varmaan olut aiemminkin keskustelua, mutta en onnistunut löytämään.
GLEDOPTO ZigBee 3.0 LED Controller Pro RGBCCT Strip Controller Smart APP Voice Control work with Amazon Echo Plus SmartThings RF|RGB Controlers| - AliExpress
24V/5A kontrolleri (+nauhaa) ja siihen päälle suomesta jokin 24V virtalähde. Kontrolleriin saa kiinni kiinteän asennuksen virtikset (eli paljas johto) ja plugilla olevat läppärien virtikset.
Kontrollerissa toimisi vieläkin korkeamman voltin nauhat, mutta en tiedä mistä niitä saisi laadukkaita järkihintaan.
Gledopton 24V nauhoissa on johdotukset molemmissa päissä, eli voi liittää jollain kytkentälevyllä kiinni toisiinsa. Tai pistät kontrollerin keskelle 10 metrin vetoa jolloin saat molemmat 5m nauhat rinnankytkentään (eli molemmat nauhat kiinni samoihin reikiin kontrollerissa).

EDIT: väärä quote
EDIT2: Huomioi että nykyään kaikkiin yli 22€ kiinapaketteihin tulee 24% verot + postin pieni käsittelymaksu päälle tullissa. Kaikki jää siis "tullin haaviin" toisin kuin viime vuonna.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
26.11.2019
Viestejä
5
GLEDOPTO ZigBee 3.0 LED Controller Pro RGBCCT Strip Controller Smart APP Voice Control work with Amazon Echo Plus SmartThings RF|RGB Controlers| - AliExpress
24V/5A kontrolleri (+nauhaa) ja siihen päälle suomesta jokin 24V virtalähde. Kontrolleriin saa kiinni kiinteän asennuksen virtikset (eli paljas johto) ja plugilla olevat läppärien virtikset.
Kontrollerissa toimisi vieläkin korkeamman voltin nauhat, mutta en tiedä mistä niitä saisi laadukkaita järkihintaan.
Gledopton 24V nauhoissa on johdotukset molemmissa päissä, eli voi liittää jollain kytkentälevyllä kiinni toisiinsa. Tai pistät kontrollerin keskelle 10 metrin vetoa jolloin saat molemmat 5m nauhat rinnankytkentään (eli molemmat nauhat kiinni samoihin reikiin kontrollerissa).
Kiitokset tästä! Tosiaan tuo Gledopton kontrolleri + RGBCCT nauhat vaikuttaa järkevimmältä ratkaisulta . Myös Saksan Amazonin kautta näyttäisi aika hyvin saavan, pitää harkita jos sitä maksaisi tästä hieman enemmän jos toimitusaika on lyhyempi ja Kiinasta todennäköisesti tulee verot kuitenkin.

Tarkalleen tuo asennuspaikka on katon rajassa olevan verholistan taakse. Yhdellä seinällä pituus 9m, jonka jälkeen 90-asteen kulma ja 3,5m seinä sen jälkeen. Ensin ajattelin, että vetäisin vain tuon 9m pätkän, mutta jos haluan vetää myös tuon 3,5m pätkän, niin onko järkevintä toteuttaa nämä omilla kontrollereilla ja virtalähteillä?

Entä mitä suosittelisitte ratkaisuksi, jos haluaa eteisen ja kylpyhuoneen plafondit myös Huen piiriin? Hue liiketunnistimen yhdistäminen näihin kiinnostaa. Vaihtoehdot taitavat olla vaihta tilalle suoraan jokin Hue kattovalaisin (esim. Hue Being / Aurelle) tai sitten jokin zigbee-lisäosa valokatkaisimen yhteyteen?
 
Liittynyt
16.10.2018
Viestejä
460
Entä mitä suosittelisitte ratkaisuksi, jos haluaa eteisen ja kylpyhuoneen plafondit myös Huen piiriin? Hue liiketunnistimen yhdistäminen näihin kiinnostaa. Vaihtoehdot taitavat olla vaihta tilalle suoraan jokin Hue kattovalaisin (esim. Hue Being / Aurelle) tai sitten jokin zigbee-lisäosa valokatkaisimen yhteyteen?
Plafondi vaihdettavilla polttimoilla? Olen tismalleen samaa tekemässä (eteisen ja kylpyhuoneen plafondit Huen piiriin). Ikean liiketunnistimen sain "tyhmästi" liitettyä Huen lamppuihin. Mitään säätöjä ei voi tehdä, mutta toistaiseksi toimii OK. Ei tarvitse ostaa Philipsin ylihintaisia.
 
Liittynyt
12.01.2019
Viestejä
127
Tarkalleen tuo asennuspaikka on katon rajassa olevan verholistan taakse. Yhdellä seinällä pituus 9m, jonka jälkeen 90-asteen kulma ja 3,5m seinä sen jälkeen. Ensin ajattelin, että vetäisin vain tuon 9m pätkän, mutta jos haluan vetää myös tuon 3,5m pätkän, niin onko järkevintä toteuttaa nämä omilla kontrollereilla ja virtalähteillä?

Entä mitä suosittelisitte ratkaisuksi, jos haluaa eteisen ja kylpyhuoneen plafondit myös Huen piiriin? Hue liiketunnistimen yhdistäminen näihin kiinnostaa. Vaihtoehdot taitavat olla vaihta tilalle suoraan jokin Hue kattovalaisin (esim. Hue Being / Aurelle) tai sitten jokin zigbee-lisäosa valokatkaisimen yhteyteen?
Jos mahdollista niin melkein laittaisin erillisillä virtalähteillä ja controllereilla, ei tartte epäillä sitä että riittääkö tehot jännitelähteessä. Ne saa sitte Huessa groupattua toimimaan yhtäaikaa.

Millaiset lamput noissa plafondeissa on? Helpoin on korvata niiden valot suoraan HUE:n valoilla jos mahdollista ja lisätä dimmer-kytkimet normaaleiden kytkinten viereen. Kytkinten vaihdossa pitää varmistaa että ne pariutuu HUE:n kanssa, mutta toisaalta noita ei pysty ilman sähkäriä vaihtamaan --> Lisäkuluja. Ilmeisesti HUE:n omat valaisimet on hyviä, mutta niissä taas hinnat on aika suolaisia.
 
Liittynyt
13.12.2020
Viestejä
415
Ilmeisesti HUE:n omat valaisimet on hyviä, mutta niissä taas hinnat on aika suolaisia.
Lumenit on kyllä ainakin parissa minulla olevassa lampussa niin kiinalaisia, että oikein ihmetyttää miten Philips kehtaa. Ilmoitetut 2400 on alle 1000 käytännössä.

Valaisimien rakenne on myös laadukkaan kiinalainen eli heppoinen. Lisäksi kiinnitykset ei ole suunniteltu meikäläisiin systeemeihin.

Valo on hyvää.
 
Liittynyt
16.02.2020
Viestejä
381
Ikean liiketunnistimen sain "tyhmästi" liitettyä Huen lamppuihin. Mitään säätöjä ei voi tehdä, mutta toistaiseksi toimii OK. Ei tarvitse ostaa Philipsin ylihintaisia.
Ikean tunnistimista saa helposti enemmän irti, kun niitä lukee jollakin yleispätevällä USB-tikulla ja sopivalla ohjelmistolla. Kirjoittelin omia kokemuksiani tämän suhteen ylös, toivottavasti tästä voisi olla apua/heräisi ideoita jollekin?

 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.01.2021
Viestejä
5
Entä mitä suosittelisitte ratkaisuksi, jos haluaa eteisen ja kylpyhuoneen plafondit myös Huen piiriin?
Itse olen kokeillut muutamaa ”älykytkintä / katkaisinta”, jonka voi asentaa ”tyhmän” valaisimen ja perinteisen katkaisimen väliin. Helpoimmalla pääsee kun asentaa vehkeen kattoon sokeripalan tilalle.

Talo on melkein muuten täytetty Hue valoilla, mutta muutama ”tyhmä" valaisin vielä löytyy, 2x eteisen plafondit + keittiön kattovalaisin. Näiden viisastamisessa ja liittämisessä Hue ekosysteemiin on parhaiten toiminut Samotech SM308.

Ensimmäisen liittämisessä Hue Bridgen kanssa oli vähän haasteita, mutta seuraavat meni helpommin, kun suosiolla käytti ”touchlink” paritusta.

Lisää tarinaa laitteesta löytyy blogistani : Samotech SM308 älykatkaisin
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.02.2020
Viestejä
381
Itse olen kokeillut muutamaa ”älykytkintä / katkaisinta”, jonka voi asentaa ”tyhmän” valaisimen ja perinteisen katkaisimen väliin. Helpoimmalla pääsee kun asentaa vehkeen kattoon sokeripalan tilalle.

Talo on melkein muuten täytetty Hue valoilla, mutta muutama ”tyhmä" valaisin vielä löytyy, 2x eteisen plafondit + keittiön kattovalaisin. Näiden viisastamisessa ja liittämisessä Hue ekosysteemiin on parhaiten toiminut Samotech SM308.

Ensimmäisen liittämisessä Hue Bridgen kanssa oli vähän haasteita, mutta seuraavat meni helpommin, kun suosiolla käytti ”touchlink” paritusta.

Lisää tarinaa laitteesta löytyy blogistani : Samotech SM308 älykatkaisin
Toinen edullisempi (n. 10 taalaa) ja hieman pienemmän kokoinen ratkaisu voisi olla Sonoff minin zigbee-versio. Itsellä kokemusta vain Wi-Fi-versioista, mutta pitäisi toimia Huen sillalla Ok.
 
Liittynyt
13.12.2020
Viestejä
415
Ledvance ei näköjään muista viimeistä asetusta, jos sammutetaan katkaisimesta?
 
Liittynyt
16.02.2020
Viestejä
381
Riippuen järjestelmästä jossa lamput ovat kiinni, niin saattaa onnistua.

Kyllä. Zigbee2mqtt:n kanssa pitäisi onnistua. Samoin ao. linkitettyä ohjetta eteenpäin lukemalla saa infoa, miten (ehkä) pystyy kalibroidaan värit samankaltaiseksi kuin referenssilamppu (vaikkapa se Hue). Oma ledvance-setti odottaa vielä postissa, kun en ole ehtinyt hakemaan. Eikä oikein käyttötarkoitustakaan vielä, mutta tilasin viisi kun halvalla sai.
 
Liittynyt
21.10.2017
Viestejä
84
En lukenut kaikkia sivuja läpi, joten pahoittelut, jos tällaista on jo kysytty ja vastattu. Toki tilanne on voinut sittemmin muuttua, jos edellisestä kerrasta on jo aikaa, joten...

Mikä olisi hyvä valinta suoraan Smartthings hubiin kytkettäviksi lampuiksi? Tarttis myö GU10 mallia. Värejä en kaipaa, mutta valkoisen sävyä pitäisi saada säädettyä. Himmennys löytynee kaikista, tai on ainakin kaikissa, mitä olen harkinnut vaihtoehdoiksi. Ainakin joskus oli mielestäni niin, että Zigbee lamppu ei välttämättä pariudu ihan minkä tahansa Zigbee hubin kanssa, mutta onko tilanne edelleen se, vai pitäisikö minkä tahansa Zigbeen pariutua tuohon?

Jos ostan tuon kaveriksi Hue lamppuja, niin mitä ominaisuuksia jää ilman Hue siltaa uupumaan, mistä käytännössä maksan kuitenkin lampun hinnassa?
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
367
Huelta pukkaa uutuutta, tällaista moduulia valokatkaisimien taakse. Osaatteko sanoa miksi ei tue myös tavallisia lamppuja, kun tuohan kytketään lampulle meneviin johtoihin?
 

Zigh

Tittelitön
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 652
Osaatteko sanoa miksi ei tue myös tavallisia lamppuja, kun tuohan kytketään lampulle meneviin johtoihin?
Ehkä siinä ei ole relettä, joka katkaisisi lampulle menevää virtaa. Tosin jos näin on, niin on kyllä vähän erikoinen ratkaisu.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 015
Huelta pukkaa uutuutta, tällaista moduulia valokatkaisimien taakse. Osaatteko sanoa miksi ei tue myös tavallisia lamppuja, kun tuohan kytketään lampulle meneviin johtoihin?
Ei vaan kytkin siirretään ohjaamaan tota hue modulia ja lampuille menee sähköt jatkuvasti.

Kuvassa wagolla on ohitettu lampun kytkin ja hue moduli on kytkimessä kiinni.
 

ravallo

Make ATK Great Again
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 360
Ei vaan kytkin siirretään ohjaamaan tota hue modulia ja lampuille menee sähköt jatkuvasti.
Onkohan tuolla saatu kierrettyä jotain säädöksiä? Tuossahan tavallaan ohitetaan koko kytkin, ja koko tuo Hue -painike on kokonaan irti sähköverkosta vaikka se samaan rasiaan kiinnitetäänkin.
 

Persu S.A. Naali

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
22.12.2018
Viestejä
295
Shelly i3 vastaava siis zigbeelle. Onkohan noita muillakin, hintahan on tuolla aivan älytön?
 
Liittynyt
26.11.2019
Viestejä
5
Kiitos kaikille, jotka vastailivat tuohon aiempaan viestiini koskien lednauhavetoa katonrajaan verholistan taakse (+plafondeja). Älypippurille erityismaininta, saanut blogista hyviä ideoita uuden asunnon älyvalaistukseen!

Nyt kun olen asiaa hieman enemmän tutkinut, niin mietin vielä, että koska tuo yhteismatka on 12,4m, niin olisiko tämä mahdollista toteuttaa yhdellä kontrollerilla ja virtalähteellä, jos nuo ledit laittaisi 2x 6,2m rinnakkaiskytkennällä kontrolleriin kiinni? Liitteenä havainnollistava kuva.

Ajatuksena tässä, että tarvitsisi vain yhden kontrollerin ja virtalähteen. Huonompana puolena taas virtalähteen ja kontrollerin sijoittuminen tuon seinän keskelle, mutta koska sijoittuu kuitenkin verholistan taakse, niin ehkä saisi vedettyä virtakaapelit jatkojohdolla kulmaan ja alas pistorasiaan kaapelikourun sisällä.

Entä mistä suosittelette ostamaan lednauhoille virtalähteitä? 24v nauhoja käyttäisin ja täytyy vielä laskea, että riittäisikö 24v 5a virtalähde.

Edit: taitaisi itseasiassa vaatia jopa 10a virtalähteen ja tuon Gledopton uusimman Pro-kontrollerin suositeltu maksimi on 5a, joten taitaisi olla kuitenkin fiksuinta toteuttaa kahdella kontrollerilla ja virtalähteellä.
 

Liitteet

Viimeksi muokattu:

Zigh

Tittelitön
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 652
Ei vaan kytkin siirretään ohjaamaan tota hue modulia ja lampuille menee sähköt jatkuvasti.

Kuvassa wagolla on ohitettu lampun kytkin ja hue moduli on kytkimessä kiinni.
Niin, näkihän sen tosiaan jo tuosta kuvasta, että lampulle menee vaihe jatkuvasti.
Onkohan tuolla saatu kierrettyä jotain säädöksiä? Tuossahan tavallaan ohitetaan koko kytkin, ja koko tuo Hue -painike on kokonaan irti sähköverkosta vaikka se samaan rasiaan kiinnitetäänkin.
Jaa'a. Onhan tuo tosiaan vähän outo ratkaisu, että kytkin ei enää katkokaan valaisimelle menevää sähköä. Normaali maallikon oletus kuitenkin yleensä on, että kun perinteisen seinäkytkimen napsauttaa pois päältä ja lamppu sammuu, niin sinne ei enää sähköä tule.
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
4 659
Mikähän pointti tuossa Hue kytkimessä on? Samotech SM200 hoitaa täysin saman asian ilman että pitäisi alkaa sähkömiestä kutsumaan paikalle, puhumattakaan muista samantyyppisistä ratkaisuista.
Ja tuossa Hue kytkimessä ei toimi perinteiset lamput sitten lainkaan...

Ainoaksi hyödyksi ainakin itse näen sen että pattereita ei tarvitse vaihtaa. Ja kytkimen ulkonäköä voi pistää oman makuiseksi.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
08.12.2016
Viestejä
958
Mikähän pointti tuossa Hue kytkimessä on? Samotech SM200 hoitaa täysin saman asian ilman että pitäisi alkaa sähkömiestä kutsumaan paikalle, puhumattakaan muista samantyyppisistä ratkaisuista.
Ja tuossa Hue kytkimessä ei toimi perinteiset lamput sitten lainkaan...

Ainoaksi hyödyksi ainakin itse näen sen että pattereita ei tarvitse vaihtaa. Ja kytkimen ulkonäköä voi pistää oman makuiseksi.
Pattereilla tuo Philipsin kikkare nimenomaan toimii. Juuri tuollainen oli itsellä oikeastaan joskus hakusessa mutta tuon Philipsin hinta on ihan älytön :facepalm:

Näppärä tuollainen olisi siis silloin, jos haluaa älylamppua ohjailla perinteisellä katkaisijalla, mutta katkaisijalle ei tule nollaa, vaan pelkkä vaihe. Itse ratkaisin ongelman nyt tilaamalla Shellyn 1L releitä säkillisen. Ne ei myöskään vaadi nollaa ja toimivat tarvittaessa detached modessa, jolloin liitetty kytkin ei ohjaakkaan relettä, vaan toimii älykytkimenä. Noista ei tosin ole iloa niille, jotka ohjailevat valojaan pelkällä Huen sillalla. Itse integroin nuo HA:n kautta.

Niin ja Shellyt tosiaan maksavat n. 15e kpl postitettuna.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
4 659
Pattereilla tuo Philipsin kikkare nimenomaan toimii. Juuri tuollainen oli itsellä oikeastaan joskus hakusessa mutta tuon Philipsin hinta on ihan älytön :facepalm:
Hetkinen, siis kaaviossa oleva johtojen pistokkeet on vain shorttaus? Vastaavat pistokkeet oli Ledvancen plafondissa joten oletin että se olisi ollut kiinni kytkimessä antamassa virtaa.
Nyt en kyllä ymmärrä että mikä järki tuossa kytkimessä on millään tasolla. Friends of hue kytkimiä löytyy jo markkinoilta jotka ajaa saman asian, puhumattakaan adaptereista millä saa vanhat dimmerit kytkimen kanteen.
 
Liittynyt
08.12.2016
Viestejä
958
Hetkinen, siis kaaviossa oleva johtojen pistokkeet on vain shorttaus? Vastaavat pistokkeet oli Ledvancen plafondissa joten oletin että se olisi ollut kiinni kytkimessä antamassa virtaa.
Nyt en kyllä ymmärrä että mikä järki tuossa kytkimessä on millään tasolla. Friends of hue kytkimiä löytyy jo markkinoilta jotka ajaa saman asian, puhumattakaan adaptereista millä saa vanhat dimmerit kytkimen kanteen.
Juu noilla kuvassa näkyvillä wagoilla ohitetaan vanha kytkin. En minäkään oikein ymmärrä tuon tuotteen pointtia, tuolla hinnalla. Jos se olisi 1/3 hinnalla myynnissä, niin ymmärtäisin hyvinkin, sillä ne Friends of Hue tuotteet maksavat myös järjestään yli 50€.
 
Liittynyt
12.01.2019
Viestejä
127
Ei oo Smartthingsistä kokemusta, mutta käsittääkseni siihen yhdistyviä lamppuja on paljon enemmän mutta voi vaatia handlereiden säätöä että ne saa näkyviin. Huessa taas on rajallisempi mitä valoja hyväksyy mutta ei tartte sitten säätääkään.
Entä mistä suosittelette ostamaan lednauhoille virtalähteitä? 24v nauhoja käyttäisin ja täytyy vielä laskea, että riittäisikö 24v 5a virtalähde.
Itse hommasin Airamin-virtalähteet Verkkokaupasta: Airam Linear LED-ohjain, 60 W, 24 V 27,90

Nää oli mielestäni hyvän hintasia, saa eri tehoilla ja menee suoraan Gledopton controllereihin kiinni.
 
Liittynyt
16.02.2020
Viestejä
381
Itse hommasin Airamin-virtalähteet Verkkokaupasta: Airam Linear LED-ohjain, 60 W, 24 V 27,90

Nää oli mielestäni hyvän hintasia, saa eri tehoilla ja menee suoraan Gledopton controllereihin kiinni.
Eikö tuo 60W virtalähde ole turhan tehoton gledopton yksikanavaisen ohjaimen takana olevalle nauhalle, jos sen nyt on pidemmän kuin 3 m pätkää tarkoitus ruokkia? Muistelen jostain lukeneeni että suositus olisi 21W/metri eli tässä tapauksessa viiden metrin nauhalle pitäisi olla vähintään se 105W -> 4,4A? 120W (5A) olisi varmaan optimaalinen, vaikka tuossa taitaa max-suositus ollakin 6A.

Edit: tarkistin vielä kun noita löytyy asentamatta laatikosta kolme kontrolleria ja viiden metrin settejä. Pakkauksessa lukee tosiaan 21W/M.

Superlediltä löytyisi kohtuuhintaisia. Esim. tämä: LED-muuntaja 120W, 24V, IP20, pikaliittimellä, valkoinen
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.01.2019
Viestejä
127
Eikö tuo 60W virtalähde ole turhan tehoton gledopton yksikanavaisen ohjaimen takana olevalle nauhalle, jos sen nyt on pidemmän kuin 3 m pätkää tarkoitus ruokkia? Muistelen jostain lukeneeni että suositus olisi 21W/metri eli tässä tapauksessa viiden metrin nauhalle pitäisi olla vähintään se 105W -> 4,4A? 120W (5A) olisi varmaan optimaalinen, vaikka tuossa taitaa max-suositus ollakin 6A.
Juu onhan 60W tehoton jos on yli 3m vedot. Linkkasin tuon nyt lähinnä sen takia että tuli ekana vastaan verkkokaupan haulla, tuon saa myös 80W tehoilla. Mutta tuo linkkaamasi on kyllä hyvän hintainen!
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
108
Välillä kun tätä ketjua lukee niin tulee mieleen, että onko sen muutaman euron säästäminen todella niin väärtiä, että hankkii paskan ja epäluotettavan lampun vs että ostaisi sen toimivaksi todetun... Tulee omalle työlle kyllä hintaa.
 
Liittynyt
16.02.2020
Viestejä
381
Välillä kun tätä ketjua lukee niin tulee mieleen, että onko sen muutaman euron säästäminen todella niin väärtiä, että hankkii paskan ja epäluotettavan lampun vs että ostaisi sen toimivaksi todetun... Tulee omalle työlle kyllä hintaa.
Jep. Eihän se ole hölmö joka pyytää vaan se joka maksaa. En usko, että tässäkään harrastuksessa välttämättä joka euron perään lasketaan, mutta hyvä että on vaihtoehtoja joita testata.

Laatu yleensä maksaa ja sen varmasti jokainen ymmärtää, mutta kyllä välillä esim. Huen poskettomat hinnat pistävät miettimään,että onko tuote tosiaan 2-4 kertaa parempi kuin kilpailijoilla, joiden hinta voi olla 25% Huen hinnasta.

Minulla esim. yhteensä 38 GU10-kantaista lamppua, joista tällä hetkellä noin puolet Gledoptoa. Jos ostaisin nuo kaikki Huen versioina maksaisi tämän hetken kolmen setteinä Amazonista löytämälläni edullisimmalla hinnalla yhteensä noin 1500e, ja Gledopton 4 paketeissa noin 650e. Huen etuna olisi lämpimän pään 2000K vs 2200K, mutta ovat väreissä himmeämmät ja itse en edes pidä näistä lämpimän sävyistä. En näe riittävästi syytä miksi hankkisin noin 2,5-kertaa kalliimpia lamppuja.

Toki hueta löytyy talosta runsaastikin ja olen ollut laatuun tyytyväinen, mutta normaalihinnoilla en juuri niitä ole viitsinyt hankkia.

Edullisestikin voi löytyä hyvää, ja siksi on hyödyllistä että kokeillaan, testaillaan ja jaetaan kokemuksia. Kuraan ei kannata paljon sijoittaa, mutta itselläni ainakin harrastukseen kuuluu myös kokeilu ja testaus.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.02.2020
Viestejä
381
Ikean Trådfri E27 color and white spectrum -polttimo näyttäisi olevan tilassa ”poistuu valikoimasta”. En muista enää mistä luin tiedon, mutta helmikuussa ilmeisesti tulossa GU10 värillinen valo Trådfri-tuotelinjaaan. Onko jollain tietoja, ovatko uudistamassa värimallejaan isomminkin, vai vetävät vain tuon heikkotehoisen e27 pois markkinoilta kokonaan?

Edit: näyttäisi tuo gu10 olevan jo ainakin Saksassa myynnissä: TRÅDFRI LED-Leuchtmittel GU10 345 lm, kabellos dimmbar Farb- und Weißspektrum - IKEA Deutschland

Näyttäisi olevan myös jo Zigbee2mqtt:n tuntema ja tukema. Uudesta E27 RGBW:stä ei ainakaan vielä näy mitään infoa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.02.2020
Viestejä
381
Tulipa haettua omat Proshopin alennuksesta tilatut E27-kantaiset Ledvancen Smart+ RGBW polttimot. Sen vähän, mitä ehdin testailla niin olen kyllä sitä mieltä, että tähän hintaan olivat hyvä ostos, ja olisi voinut tilata enemmänkin.

Värisävyt verrattuna Hueen rohkenen olla varauksella hieman eri mieltä, kuin mitä täällä on aiemmin kirjoiteltu, mutta mahdollisesti muilla on uudempia Huen polttimoita kuin minun generation 3.

Ehkä ehdin joskus testata tarkemminkin, mutta heitin pikaisesti testisettiini edellä mainittujen lisäksi vielä Ikean ja Lidlin värilliset E27-polttimot. Silmämääräisen tarkastelun ja Hue Motion sensorin valoisuudenvoimakkuuden pohjalta kirkkaammassa päässä sekä väreissä että valkoisessa Ledvance on selkeästi kirkkain ja Hue tulee kakkosena. Ikea häviää kirkkaudessa valkoisessa (Huen silta ei osaa ilmeisesti valkoista kanavaa käyttää vaan valkoinen tulee RGB:n kautta), väreissä Lidl on kirkkaudessa surkea.

Lidlin värit ovat himmeydestä huolimatta lähempänä Ledvancen ja Huen värimaailmaa kuin Ikea. Varsinkin sinisen ja vihreän sävyissä Ledvance miellytti minua enemmän kuin Hue. Punaisen päässä Hue menee mielestäni liikaa oranssiin päin. Pitänee jossain vaiheessa testata vielä siten, että ohjaa suoraan rgb-arvoilla HA:sta.

Himmeämmässä päässä on mielestäni Ledvancen suurin ongelma, sillä se jää niin valkoisessa kuin väreissäkin ainakin Huen kautta ohjattuna aivan liian kirkkaaksi. Tässä Hue on parhaimmillaan näistä neljästä. Myös Lidl menee väreissä himmeäksi, mutta tämä johtunee siitä, että se on kirkkaimmillaankin todella himmeä. Valkoisessa valossa Lidl on kohtuullinen.

Yhteenvetona sanoisin että Ledvance oli tällä hinnalla mainio valinta, jos haluaa riittävästi kirkkautta sekä valkoisen että värillisten lamppujen osalta. Jos taas on tarve päästä myös himmeään tunnelmavalaistukseen niin Hue on kokonaisuutena paras, vaikka ei ihan yhtä kirkas kuin Ledvance.

Ikean ja Lidlin valot eivät häikäise laadullaan ja en oikein näe perustelluksi niitä enempää hankkia, vaikka normaalihinnalla ovatkin edullisimmat. Ikealta on ilmeisesti tulossa uusi 806 lumenin E27 RGBWW/CW, joten tilanne voi muuttua. Toivottavasti sen valkoisen sävyjä pystyy myös ohjaamaan muilla kuin Ikean omalla sillalla.

Kuvan valot vasemmalta oikealle: Ledvance, Lidl, Ikea ja Hue.
 

Liitteet

Viimeksi muokattu:
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
403
Onko olemassa (erittäin pientä) varjostinta älylampuille, jolla saisi aikaiseksi saman kuin peilikuvullisella tavallisella lampulla? Vaihtoehtoisesti peilikuvullinen RGB-älylamppu olisi pop, mutta en ole löytänyt sellaisia mistään.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 090
Tuote: sekalainen valikoima Philips Hue tuotteita
Hinta: vaihtelee
Kauppa: Proshop
Linkki:
Nyt tuli taas halvahko päivitys. Aiemmin olen laittanut vain yhteen huoneeseen tuollaisen Dimming Switchin, mutta nyt niitä tuli tilattua 4 lisää, niin ei pääse vaimokaan enää sanomaan käytön hankaluudesta. Philips Hue Dimming Switch 2-Pack | Varastossa | Edullinen
Normaalihinta 45,66 €
Ale 26,90 €
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 128
EDIT2: Huomioi että nykyään kaikkiin yli 22€ kiinapaketteihin tulee 24% verot + postin pieni käsittelymaksu päälle tullissa. Kaikki jää siis "tullin haaviin" toisin kuin viime vuonna.
Jos tuo 2,90e postille on sitten pieni. Useassa tapuksessa se on paljon enemmän kuin alkuperäinen postimaksu, ja käytännössä se peritään pelkästään siitä että postin ja tullin tietokoneet keskustelee keskenään. Missään tapauksessa tuo ei ole kustannuksia vastaava summa, vaan postin bisnestä.

Onkohan tuolla saatu kierrettyä jotain säädöksiä? Tuossahan tavallaan ohitetaan koko kytkin, ja koko tuo Hue -painike on kokonaan irti sähköverkosta vaikka se samaan rasiaan kiinnitetäänkin.
Tuolla saadaan aikaan se että joku ei vahingossa sammuta valoa oikeasta kytkimestä, jolloin sitä ei saa enää langattomasti päälle.
 

ravallo

Make ATK Great Again
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 360
Tuolla saadaan aikaan se että joku ei vahingossa sammuta valoa oikeasta kytkimestä, jolloin sitä ei saa enää langattomasti päälle.
Niin, kyllähän tuo kytkimen ohitus yksinkertaistaa palettia, huessa ei oikein ole mitään kätevää tapaa kertoa muille tuon perässä olevia valoja ohjaaville härpättimille että btw, lähetäppäs kytkimelle käsky varmistaa että on rele kiinni ennenkuin alat lähettelemään niille käskyjä...
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
379
Tuolla saadaan aikaan se että joku ei vahingossa sammuta valoa oikeasta kytkimestä, jolloin sitä ei saa enää langattomasti päälle.
Eikö tuossa ole teoreettisena riskinä, että joku joka ei tiedä ko. ratkaisua katsoo että kytkin on "off" asennossa, ja menee käpistelemään kattorasian johtoja (esim. tarkoituksena vaihtaa valaisin toisenlaiseen) josta seurauksena isku näpeille (jos kyseessä vanhanmallinen kattorasia ilman pistotulppaa)?
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 128
Eikö tuossa ole teoreettisena riskinä, että joku joka ei tiedä ko. ratkaisua katsoo että kytkin on "off" asennossa, ja menee käpistelemään kattorasian johtoja (esim. tarkoituksena vaihtaa valaisin toisenlaiseen) josta seurauksena isku näpeille (jos kyseessä vanhanmallinen kattorasia ilman pistotulppaa)?
On tietysti, mutta se riski siellä on aina olemassa, ei se valokytkimen asento määrää sitä tuleeko sinne sähköä vai ei. Yleensä tietysti valon sammuminen sitä merkitsee, mutta ei missään velvoiteta että kattovalaisinrasian sähkön pitää katketa kytkimestä, sen sijaan sitä kattovalaisinta ei saa asentaa jos sähköjä ei ole kytketty pois.
 

ravallo

Make ATK Great Again
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 360
On tietysti, mutta se riski siellä on aina olemassa, ei se valokytkimen asento määrää sitä tuleeko sinne sähköä vai ei. Yleensä tietysti valon sammuminen sitä merkitsee, mutta ei missään velvoiteta että kattovalaisinrasian sähkön pitää katketa kytkimestä, sen sijaan sitä kattovalaisinta ei saa asentaa jos sähköjä ei ole kytketty pois.
Joo, mielellään vielä pääkytkimestä jos ei ole mitään vekotinta millä tarkastaa tuleeko piuhanpäihin jännää. Ihan perus uudehkoissa kerrostalokämpissäkin on ollut aika mielenkiintoisia virityksiä noissa kattorasioiden kytkennöissä (kerran asentelin olkkariin kattolamppua, katsoin että rasialle tulee parikin settiä piuhoja, päättelin sitten näppärästi että siinä on varmaan sellaisen kaksiosaisen kattokruunun piuhat ja lätkin ne samaan sokeripalaan kiinni että valo syttyis riippumatta kumpaa nappia painaa - no, ei tullut valoa kun käänsin kytkintä... mutta telkkari sammui :rofl:).

Eikä sitä kovin helposti voisi päätellä vaikka tuolla olisi se ohjattava relekin, koska silti sitä lamppua voisi sytytellä ja sammutella vaikka rele onkin koko ajan kiinni.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 128
valo syttyis riippumatta kumpaa nappia painaa - no, ei tullut valoa kun käänsin kytkintä... mutta telkkari sammui :rofl:).
Niitä jalkavalon kytkimiä oli jossainkohtaa tapana asennella. Eli ihan tarkoituksella laitettiin yksi pistorasia kytkimen taakse, ja pistorasiaan oli tarkoitus laittaa jalkavalaisin perään. Tietysti tuollaisen kytkennän voi tehdä myös jälkikäteen jos sille tuntee jotain tarvetta.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 201
Viestejä
4 194 534
Jäsenet
70 871
Uusin jäsen
Hedelma

Hinta.fi

Ylös Bottom