Älyvalot (Smart Lights), Philips Hue, Ikea Trådfri yms.

Liittynyt
08.10.2017
Viestejä
794
Muutama vuosia ollut käytössä sekä Hue että Osram+ polttimoita eikä mitään ongelmia ole ollut parittamisen jälkeen.
 
Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
3 187
Ok, sitten HUE:n kanssa mainitut on ne vaihtoehdot.
3rd partyillä onnistuu sitten langattomasti, mutta säätöä on tiedossa, että saa systeemit pystyyn.
Vanha juttu, mutta itsellä tuli joskus vastaan tähän tapaan Hue bridgen muistin loppuminen. Ensin yks viimeisimmistä lisätyistä valoista alkoi sekoilla tilojensa kanssa. Kun lisäsin vielä pari kytkintä tms lisälaitetta sain ekat muistin loppumisen huutelut äpsistä.

Mikä sen muistin sitten kulutti oikeasti? Ajatetut tapahtumat ja rutiinit/'automaatiot". Niiden määrä on yllättävän vähäinen mitä per silta voi olla.
 

IcePen

Typo Generaatroti ;-)
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 979
Muutama vuosia ollut käytössä sekä Hue että Osram+ polttimoita eikä mitään ongelmia ole ollut parittamisen jälkeen.
Kyllä mullakin vuosia sitten paritetut Osramit toimiin mutta uudet paritukset Osramin kanssa ei toimi.
 
Liittynyt
08.10.2017
Viestejä
794
Kyllä mullakin vuosia sitten paritetut Osramit toimiin mutta uudet paritukset Osramin kanssa ei toimi.
Itse asiassa, nuo mun polttimot on Ledvance (entiseltä nimeltään Osram?) Smart+ Koskaan en ole niitä päivittänyt. Eikö siis enään uudet Ledvancet toimi huen kanssa?
 

IcePen

Typo Generaatroti ;-)
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 979
Itse asiassa, nuo mun polttimot on Ledvance (entiseltä nimeltään Osram?) Smart+ Koskaan en ole niitä päivittänyt. Eikö siis enään uudet Ledvancet toimi huen kanssa?
En Tiedä Ledvance:deistä mutta mun vanhaa varastoa olevat mutta uudet ja käyttämättömät Osram:it ei tahdo pariutua.

(ostin aikoinaan erän Osram lappuja alennusmyynnistä niistä jäi osa käyttämättömänä varastoon)
 

Lawidoh

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
366
Itse asiassa, nuo mun polttimot on Ledvance (entiseltä nimeltään Osram?) Smart+ Koskaan en ole niitä päivittänyt. Eikö siis enään uudet Ledvancet toimi huen kanssa?
Noi mun lamput siis on juuri tilattuja a60 e27 ledvancea ja rupesi toimimaan alkunikottelun jälkeen.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
152
Mulla on Ledvancen nauha, mutta Hue ei löydä sitä ollenkaan. Käytin siitä muuntajaa tuossa 30cm päässä, mutta ei silti mitään löydy.
 
Liittynyt
16.02.2020
Viestejä
381
Mulla on Ledvancen nauha, mutta Hue ei löydä sitä ollenkaan. Käytin siitä muuntajaa tuossa 30cm päässä, mutta ei silti mitään löydy.
Onko varmasti zigbee-versio? Ledvance taitaa nykyään tehdä smart+ laitteitaan myös wifinä, jotka eivät tietenkään toimi yhteen Huen sillan kanssa.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
152
No siinähän se vika onkin. Tuon pitäisi kuitenkin ymmärrykseni mukaan toimia Alexan kautta puheohjattuna, mutta eipä alexan sovelluskaan tuota löydä.
e: pitääpä alkaa tutustumaan tuohon ledvancen sovellukseen.
 

Lawidoh

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
366
No siinähän se vika onkin. Tuon pitäisi kuitenkin ymmärrykseni mukaan toimia Alexan kautta puheohjattuna, mutta eipä alexan sovelluskaan tuota löydä.
e: pitääpä alkaa tutustumaan tuohon ledvancen sovellukseen.
Sieltä ledvancen sovelluksesta löytyy alexan ja googlen ääniohjaus valikon "me" alueelta
 
Liittynyt
18.03.2018
Viestejä
28
Osaisiko joku auttaa kun puhelimen vaihdon yhteydessä Huen coming home ja leaving home lakkasivat toimimasta.

Nykyinen / ongelmia aiheuttava luuri Samsung galaxy s21.
Ennenkin ollaan Android luurilla menty ilman ongelmia, mutta tämä on ensimmäinen Samsung ja luurin mukana tulleen Sampan oman tauhkan määrä kyllä yllätti.
Oma veikkaus on, että ongelman aiheuttaa Sampan Smart things sovellus, mutta ratkaisua en ole löytynyt.

Puhelimesta on annettu Huelle oikeudet käyttää sijaintitietoja, sekä Huen taustasammutus on estetty.
 
Liittynyt
12.12.2020
Viestejä
19
Huomasin, että Tokmannissa on heidän omia Energy+ Home Connect lamppuja ja pistorasia. Onko kokemuksia? Eniten kiinnostaa tuo ohjaaminen kodin ulkopuolelta, toimiiko käytännössä kun muilla merkeillähän tuo on vaatinut hubia?

"Energy+ Home Connect -älypistorasian avulla voit ajastaa kotisi laitteet kytkeytymään päälle ja pois satunnaisesti tai tiettynä kellonaikana. Energy+ Home Connect tuotteita voidaan etäohjata myös kodin ulkopuolelta. Tuotteet toimivat iOS- ja Android -älypuhelimissa.

Energy+ Home Connect-sarja käyttää älytuotteissa yleistä ja laajalle levinnyttä TUYA Smart-järjestelmää. TUYA Smart-sovellukseen voidaan lisätä myös monien muiden valmistajien samaa järjestelmää käyttäviä älytuotteita kuten valaisimia, valonlähteitä, kodinkoneita, ilmastointilaitteita, valvontakameroita, hälytysjärjestelmiä, jne. "
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 817
Huomasin, että Tokmannissa on heidän omia Energy+ Home Connect lamppuja ja pistorasia. Onko kokemuksia? Eniten kiinnostaa tuo ohjaaminen kodin ulkopuolelta, toimiiko käytännössä kun muilla merkeillähän tuo on vaatinut hubia?

"Energy+ Home Connect -älypistorasian avulla voit ajastaa kotisi laitteet kytkeytymään päälle ja pois satunnaisesti tai tiettynä kellonaikana. Energy+ Home Connect tuotteita voidaan etäohjata myös kodin ulkopuolelta. Tuotteet toimivat iOS- ja Android -älypuhelimissa.

Energy+ Home Connect-sarja käyttää älytuotteissa yleistä ja laajalle levinnyttä TUYA Smart-järjestelmää. TUYA Smart-sovellukseen voidaan lisätä myös monien muiden valmistajien samaa järjestelmää käyttäviä älytuotteita kuten valaisimia, valonlähteitä, kodinkoneita, ilmastointilaitteita, valvontakameroita, hälytysjärjestelmiä, jne. "
Toimii ilman hubia mutta luonnollisesti vaatii tilin luonnin. Tuya muuten on ihan toimiva valmistaja ja moni kaupan omamerkki on Tuya kuten Deltaco ja Biltema.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 343
Uudenlainen liiketunnistin?
1641844890391.png

Eikös tuo ennen ollut pyöristetty neliö :hmm:

Nuo filamenttiälylamput olisi sinänsä hyviä, että kerrankin kunnolla valotehoa eikä mitään parinsadan lumenin tuikkuja. Kuitenkin kun kaikki ovat himmennettäviä niin pieni extrateho tarvittaessa ei koskaan ole haitaksi.
 
Liittynyt
22.02.2017
Viestejä
487
Uudenlainen on tuo liiketunnistin. Lisäksi näyttää olevan jotain valopalloja ja tunnelmavaloja uutuutena, näitä en muista nähneeni.
 
Liittynyt
20.10.2018
Viestejä
40
Osaisiko joku auttaa kun puhelimen vaihdon yhteydessä Huen coming home ja leaving home lakkasivat toimimasta.
Voisiko ongelmana olla, että puhelin vaihtelee MAC-osoitettaan, joten tunnistuu aina eri puhelimeksi?

MAC:n randomoinnin saa pois päältä menemällä puhelimessa kyseisen Wifi-verkon asetuksiin. Minulla Galaxy 21:ssä asetuksen nimi on "MAC-osoitteen tyyppi".
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
3 173
Uudenlainen on tuo liiketunnistin. Lisäksi näyttää olevan jotain valopalloja ja tunnelmavaloja uutuutena, näitä en muista nähneeni.
Näkyy jonkun saksalaisen sivun mukaan toimivan 2xAAA paristoilla tuo uusi liiketunnistin. Pakko varmaan yksi hakea testiin vaikkei sinäänsä tarvi.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
38
Olisi tarve asennella n. 30 metriä (neljässä osassa) lednauhaa oh+keittiötä kiertämään katon rajaan eräänlaisen lipan päälle antamaan epäsuoraa valoa (nykyisellään paikoillaan on loisteputkivalaisimet). Mikähän tähän olisi hyvä älykäs nauha, kun Hue kamppeita ei raski ostaa? Tarvetta olisi himmeä/kirkas ja lämmin/kylmä säädöille, ei tarvi RGB värejä. Riittääkö että nauha on zigbee ohjattava, vai pitääkö huomioida jotain muutakin, että olisi mahdollisimman laajasti yhteensopiva? Ei ole siis vielä mitään muuta automaatiota, mutta olisi tarkoitus aloittaa tästä.
 
Liittynyt
22.02.2017
Viestejä
487
Olisi tarve asennella n. 30 metriä (neljässä osassa) lednauhaa oh+keittiötä kiertämään katon rajaan eräänlaisen lipan päälle antamaan epäsuoraa valoa (nykyisellään paikoillaan on loisteputkivalaisimet). Mikähän tähän olisi hyvä älykäs nauha, kun Hue kamppeita ei raski ostaa? Tarvetta olisi himmeä/kirkas ja lämmin/kylmä säädöille, ei tarvi RGB värejä. Riittääkö että nauha on zigbee ohjattava, vai pitääkö huomioida jotain muutakin, että olisi mahdollisimman laajasti yhteensopiva? Ei ole siis vielä mitään muuta automaatiota, mutta olisi tarkoitus aloittaa tästä.
Minä oon käyttäny Lidlin nauhoja, oon ollu ihan tyytyväinen ja hinta on ollut ihan kohtuullinen. Ovat halpoja, riittävän kirkkaita ja tuntuvat reagoivan nopeasti. Muistavat edellisen tilan vaikka katkoo virrat fyysisestä kytkimestä. Tämä on toisissa tapauksissa miinus, eli ei voi Huen tapaa fyysistä kytkintä rämppäämällä palauttaa perusasetuksille.

Toki vieläkin halvemmalla saanee jotain gledoptoja tms. Myös Ikealla on jotain tarjolla, tosin hintoja en suoraan muista. Kannattaa muistaa, että noi Hue/Lidl/yms. vaativat sen pistorasian per veto, 2 nauhaa voi muistaakseni ketjuttaa yhden muuntajan perään. Ikealla tais olla mahdollisuus ketjuttaa enemmänkin. Sähkömies voi varmaan asennella sitten pistorasioita tai muuntajia paremmin, jos niitä ei ole.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.02.2020
Viestejä
381
Minä oon käyttäny Lidlin nauhoja, oon ollu ihan tyytyväinen ja hinta on ollut ihan kohtuullinen. Ovat halpoja, riittävän kirkkaita ja tuntuvat reagoivan nopeasti. Muistavat edellisen tilan vaikka katkoo virrat fyysisestä kytkimestä. Tämä on toisissa tapauksissa miinus, eli ei voi Huen tapaa fyysistä kytkintä rämppäämällä palauttaa perusasetuksille.

Toki vieläkin halvemmalla saanee jotain gledoptoja tms. Myös Ikealla on jotain tarjolla, tosin hintoja en suoraan muista. Kannattaa muistaa, että noi Hue/Lidl/yms. vaativat sen pistorasian per veto, 2 nauhaa voi muistaakseni ketjuttaa yhden muuntajan perään. Ikealla tais olla mahdollisuus ketjuttaa enemmänkin. Sähkömies voi varmaan asennella sitten pistorasioita tai muuntajia paremmin, jos niitä ei ole.
30 metriä on sen verran pitkä veto, etten lähtisi sitä Lidlin 12V 2 metrin nauhoilla vetämään.

Muutama mainittu Gledopto pro kontrolleri kunnollisella 24V virtalähteellä ja siihen hyvää cob-cct -nauhaa kaveriksi, jos väreillä ei väliä.
 
Liittynyt
26.12.2017
Viestejä
72
Myykö Lidl enää zigbee smart plugeja?

En ole paikallisessa lintissä nähnyt vähän aikaan mitään mutta kuin zigbee silta sekä zigbee jatkojohtohaaroitin. Ei edes valoja.
 
Liittynyt
22.02.2017
Viestejä
487
Myykö Lidl enää zigbee smart plugeja?

En ole paikallisessa lintissä nähnyt vähän aikaan mitään mutta kuin zigbee silta sekä zigbee jatkojohtohaaroitin. Ei edes valoja.
Tänään tulee taas uus erä myyntiin monenlaista kampetta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 118
Minkälainen vähimmäiskirkkaus noissa Lidlin ledeissä on? Onko eroa RGB versus ei-RGB?
Tarve olisi saada tyyliin yhtä himmeäksi kuin Hue:t, kun joissain muissa merkeissä ei tunnu saavan niitä tarpeeksi himmeäksi.
 
Liittynyt
22.02.2017
Viestejä
487
Minkälainen vähimmäiskirkkaus noissa Lidlin ledeissä on? Onko eroa RGB versus ei-RGB?
Tarve olisi saada tyyliin yhtä himmeäksi kuin Hue:t, kun joissain muissa merkeissä ei tunnu saavan niitä tarpeeksi himmeäksi.
Valkoinen on liian kirkas himmeimmilläänkin, mutta värit taas liian himmeitä kirkkaimmillaan. Mutta väreillä kikkailemalla saa todella himmeäksi.
 
Liittynyt
26.02.2017
Viestejä
346
Älylamppukärpänen puri, ja kahlasin tämän koko ketjun läpi vinkkejä keräillen, siinä olikin hommaa :)
Itsellä on ollut jo useamman vuoden Home Assistant, löytyy myös ConBee II -tikku ja muutama älyvalo jotka pääosin kyllä muuton vuoksi ovat jääneet kaapin perukoille (E27/14-kantaa täällä ei juuri ole, vaan kaikkea muuta kuten GU5.4, GU10 ja loisteputkia, vaikka onkin 2009 rakennettu talo).

Vanhassa talossa oli esim. vessassa ja vaatehuoneessa Ikean liiketunnistimet jotka sitten sytyttelivät ja sammuttelivat lamppuja, tämä oli kätevää. Olohuoneessa oli kruunussa useampi E14-lamppu ja Ikean kaukosäädin mutta tuota ei tullut vaan kovin usein käytettyä. Kytkimet oli kätevästi teipattu niin ettei niitä päässyt vahingossa kliksuttelemaan pois päältä :)

No nyt sitten tänne uuteen taloon hommasin sähkärin asentelemaan Shellyjä hankalimpiin paikkoihin (tilasin kolmenlaisia yhteensä 6 kpl aluksi, ajatellen että tutkitaan mikä Shelly kävisi mihinkin rasiaan ja tilaan sitten lisää). Nyt on kätevää kun olemassa olevat valokytkimet toimivat yhä, ja voin myös Home Assistantista katsoa onko jonnekin unohtunut valo sammuttaa tarvittaessa sieltä. MUTTA hoksasin sitten kun tarkoitus oli autotallin Shellyt aktivoida Ikean liiketunnistimella, että eihän tuo zigbee-signaali yllä sinne saakka. Minullahan ei ole mitään reitittimenä toimivaa zigbee-laitetta tällä hetkellä, vaan kaikki sensorit ovat yhteydessä Conbeehen suoraan (no nyt jouluaikaan on ollut joulutähdissä Zigbee-älyvalot mutta nekin kohta poistuvat), ja siitä se ajatus sitten lähti...

Eli enpä laitakaan lisää Shellyjä, vaan zigbee-lamppuja. Ja pääosin siten että liike/vuorokaudenaika/valoisuus vaikuttaa siihen, sytytetäänkö lamppu automaattisesti vai ei. Hue lienee siis paras mutta on myös kallein... Liiketunnistimista olen kyllä huomannut että Ikean halvat tunnistimet toimivat kyllä melko luotettavasti tuon Conbeen kanssa kunhan vaan signaali riittää, mutta Huen tunnistimesta on se etu että siinä on valosensori eli ainakin pari sellaista pitää hommata jo siksi että voin sitten tehdä automaatioita sillä perusteella, miten hämärää huoneessa on (sytytetäänkö lamppu liikkeestä vai ei). Muutama kysymys kuitenkin:

* Kannattaako/pitääkö minun hommata sekä Ikean että Philipsin hubi ihan vaan siksi että saan lamppujen firmwaret päivitettyä vai onnistuuko Conbeella kaikki päivitykset? Entä jos ostan jotain muita merkkejä, mitenkäs niihin firmwareja päivitetään (vai tuleeko sellaisia edes...)?
* Jos noiden hubin avulla päivitetään firmware, niin voiko lamppu olla paritettuna sekä hubiin että Conbeehen yhtäaikaa, vai onko tuo päivitys hirveän säädön takana?
* Philipsin Ambilight-systeemi (TV-kuvan mukaan telkkarin ympärillä vaihtuvat valot) kiinnostaa, sitä varten pitää ilmeisesti ainakin se Hue Hubi olla, ja vissiin HDMI Sync Box myös?
 

Zigh

Tittelitön
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 630
* Kannattaako/pitääkö minun hommata sekä Ikean että Philipsin hubi ihan vaan siksi että saan lamppujen firmwaret päivitettyä vai onnistuuko Conbeella kaikki päivitykset? Entä jos ostan jotain muita merkkejä, mitenkäs niihin firmwareja päivitetään (vai tuleeko sellaisia edes...)?
Ikean lamput saa päivitettyä deConzilla, tosin vaatii vähän kliksuttelua: Update ZigBee firmware using deCONZ on Hass.io
Philipsiä ei kaiketi saa päivitettyä.
* Jos noiden hubin avulla päivitetään firmware, niin voiko lamppu olla paritettuna sekä hubiin että Conbeehen yhtäaikaa, vai onko tuo päivitys hirveän säädön takana?
Ei voi lamppu olla samaan aikaan useammassa verkossa. Pitäisi siis paritella edes takaisin.

Ylipäänsä en näe, että lamppujen firmisten päivittäminen on kovin oleellinen asia. Joitain Ikean lamppuja olen deConzin kautta päivitellyt ihan kokeilumielessä, mutta 95% menee yhä stock firmiksellä (suurin osa Ikeaa, muutama Hue ja muutama Lidl).
 
Liittynyt
26.02.2017
Viestejä
346
Ylipäänsä en näe, että lamppujen firmisten päivittäminen on kovin oleellinen asia. Joitain Ikean lamppuja olen deConzin kautta päivitellyt ihan kokeilumielessä, mutta 95% menee yhä stock firmiksellä (suurin osa Ikeaa, muutama Hue ja muutama Lidl).
Tässä on lähinnä se että oletuksena ainakin jotkut lamput eivät tajua muistaa sitä tilaansa missä olivat ennenkuin sähkökatko tuli, esim. yöllä sähköjen palauduttua lamppu syttyy kirkkaana - ei kiva. Firmwarepäivitykset taitavat tuon korjata. Tiedän että omat pari vuotta vanhat Ikean lamput ainakin syttyvät aina kirkkaana sähkökatkon jälkeen joten pitänee kokeilla miten tuo Deconzilla päivitys onnistuu.

Joka tapauksessa lienee siis fiksuinta etenkin Hue-lamppujen kanssa kytkeä ne aina aluksi siihen Hue-siltaan ja päivittää firmware uusimpaan, ja sitten parittaa lamppu Conbeehen ja toivoa ettei mitään sellaista firmispäivitystä enää tule että pitäisi takaisin Hue-sillan kanssa päivittää :)
 
Liittynyt
22.02.2017
Viestejä
487
Huessa on nykyään BT melkein jokaisessa lampussa, sitä kautta saa päivitettyä. Kiinteissä valaisimissa ei käsittääkseni aina ole BT:tä, esim. itsellä on yksi Adore jota ei saa päivitettyä. Mutta E27 ja muut kannalliset saa päivitettyä BT:n yli, varmistaa vaan, että paketissa on BT-logo myös. BT:n kautta saa asetettua myös sähkökatkokäytöksen.
 
Liittynyt
26.02.2017
Viestejä
346
Huessa on nykyään BT melkein jokaisessa lampussa, sitä kautta saa päivitettyä. Kiinteissä valaisimissa ei käsittääkseni aina ole BT:tä, esim. itsellä on yksi Adore jota ei saa päivitettyä. Mutta E27 ja muut kannalliset saa päivitettyä BT:n yli, varmistaa vaan, että paketissa on BT-logo myös. BT:n kautta saa asetettua myös sähkökatkokäytöksen.
Okei, eli vaikka lamppu olisi Conbeen kanssa paritettu, saan esim. kännykällä kuitenkin ajettua tuon Bluetoothin yli päivityksen lamppuun? Jos näin niin tämäpä olikin hyvä tieto. Tosin tarvitsen sen sillan kuitenkin Ambilightia varten, mutta sellainen nyt tulee aloituspakkausten mukana joka tapauksessa. Mutta helpottaa jos ei tarvitse parittaa lamppuja siihen vain päivitysten vuoksi :)

Tietysti itsellä menee kyllä muutama valaisinkin uusiksi, juurikin siksi että täällä on noita loisteputkilamppuja, niin mietin että kannattaako ostaa joku valmis zigbee-plafondi esimerkiksi tai perusvalaisin johon sitten erillinen zigbee-lamppu? Jälkimmäinen on ehkä joustavampi mutta voi tulla kalliimmaksi kuin tuollainen valmis systeemi.

Makuuhuoneissa täällä on jostain syystä suosittu myös kaikissa plafondeja joissa on alla kolmen lampun "kruunu". Menee siis periaatteessa kolme älylamppua jokaiseen makkariin... :facepalm: Yksi lamppukin riittäisi, tosin ainahan voi vaan yhden lampun asentaa siihen kruunuun :)
 

Zigh

Tittelitön
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 630
Tiedän että omat pari vuotta vanhat Ikean lamput ainakin syttyvät aina kirkkaana sähkökatkon jälkeen joten pitänee kokeilla miten tuo Deconzilla päivitys onnistuu.
Ikeat toimii näin uusillakin firmiksillä, ei ole muuttunut mihinkään.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Ikeat toimii näin uusillakin firmiksillä, ei ole muuttunut mihinkään.
Eihän? Kyllä ne muistavat sen kirkkausasetuksen mikä niille on säädetty ennen sähkökatkoa ja "power on settings" voi säätää miten käyttäytyvät sähkökatkossa. Siellä on valinta "remember ON/OFF state".
 

Zigh

Tittelitön
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 630
Eihän? Kyllä ne muistavat sen kirkkausasetuksen mikä niille on säädetty ennen sähkökatkoa ja "power on settings" voi säätää miten käyttäytyvät sähkökatkossa. Siellä on valinta "remember ON/OFF state".
Ok, tämä olikin minulle uutta tietoa, kiitos. En ole Ikean omaa sovellusta pariin vuoteen käyttänyt kun lamppujen ohjaus on HA:ssa.

Näköjään tuon attribuutin muuttaminen onnistuu myös deConzilla: Tradfri Light: Remember last state · Issue #1981 · dresden-elektronik/deconz-rest-plugin

Edit: Nopeasti testattuna myös toimii. Tosin itse en tykkää että lamppu ei syty jos virran katkoo kytkimestä, vaikeuttaa mm. ongelmien selvittelyä kun ei tiedä onko lamppu kunnossa vai ei.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.02.2017
Viestejä
487
Okei, eli vaikka lamppu olisi Conbeen kanssa paritettu, saan esim. kännykällä kuitenkin ajettua tuon Bluetoothin yli päivityksen lamppuun? Jos näin niin tämäpä olikin hyvä tieto. Tosin tarvitsen sen sillan kuitenkin Ambilightia varten, mutta sellainen nyt tulee aloituspakkausten mukana joka tapauksessa. Mutta helpottaa jos ei tarvitse parittaa lamppuja siihen vain päivitysten vuoksi :)
Juuri näin, itsellä on ConbeeII ja olen päivittänyt BT:n yli Hue-lamppujen firmwaret ja asettanut power-on-behaviourin. Toki tuon käytöksen voi asetaa deConzin kauttakin, mutta BT:llä tuntui helpommalta.
 
Liittynyt
26.02.2017
Viestejä
346
Ikean lampuista yritin Deconzilla säätää tuota "PowerOn OnOff" -asetusta asentoon Previous, ja se ilmoittaa asetuksen myös tallentuvan mutta sitkeästi näyttää se On siinä vaan pysyvän. Ehkä pitää firmware päivittää ennenkuin toimii tuo...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 395
Tosin itse en tykkää että lamppu ei syty jos virran katkoo kytkimestä, vaikeuttaa mm. ongelmien selvittelyä kun ei tiedä onko lamppu kunnossa vai ei.
Sama vika, itselläni ainoastaan makkarin valoissa on laitettu että pysyy sähkökatkon jälkeen pois päältä, muualla saa syttyä. Lähinnä kun noita räpsyjä yleensä on ollut illalla/yöllä niin vituttaisi herätä tuon takia. IKEAlaisissa kun taitaa olla vain ON tai OFF -mahdollisuus eikä Edellinen tila
 
Liittynyt
22.02.2017
Viestejä
487
Mulla taitaa kaikissa Hueissa olla "edellinen tila" käytössä. Nehän saa sitten pari kertaa nopeasti ränkkäämällä kuitenkin ohittamaan tuon käytöksen ja syttyvät sitten täysille kuitenkin. Lidlin valoissa ärsyttää just se, että ränkkäämällä katkaisijasta sitä ei saa mitenkään päälle, jos se on kytketty pois ohjelmallisesti. Ainakaan ilman Lidlin hubia ja softaa käytöstä ei voine muuttaa.

Ikean lampuista olen lähes kokonaan luopunut sisäkäytössä ja hiljalleen muutenkin, kun ne vähän väliä menivät johonkin perätilaan eivätkä reagoineet sovelluksiin. Rämpyttämällä virtaa tulivat sitten taas tolkkuihinsa.

Toisaalta Hueissa saisi olla vähän vaikeampi tuo virrankatkonta->default, kun nyt olen asettanut kirkkaus 70%, valon sävy X ja se toimii ihan hyvin yleensä. Jos kuitenkin pistäytyy huoneessa ja käyttää valoja päällä seinäkytkimestä viitisen sekuntia, seuraavan kerran kun huoneeseen menee, oli se sitten vaikka 2h päästä, Hue menee tuohon "default" tilaan eli räppää 100% tehoa vakiosävyllä. Kerran käyttää taas virtoja pois niin se palaa siihen mikä on softasta asetettu vakioksi.

Toki tuosta pääsisi korvaamalla tuon seinäkytkimen älymallilla tai lyömällä shellyn sinne. Ei vaan ole tullut tehtyä laiskuuttaan ja parista käytännön syystä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
26.02.2017
Viestejä
346
IKEAlaisissa kun taitaa olla vain ON tai OFF -mahdollisuus eikä Edellinen tila
Kyllä tuo Previous ainakin itsellä Deconzissa näkyy Ikea-lampussa, vai näyttääkö tuo aina kaikki vaihtoehdot, tukee lamppu sitä sitten tai ei? Tämä tosiaan ei vaan pysy päällä.

1642148918106.png
 

konna

Team AMD
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
92
Ärsyttävä juttu Trådfri 30w lediohjaimen kanssa: keittiön tason valot räpsähtävät vienosti n. 10sek välein. Pitänee kokeilla resetoida tuo ohjain. Ollut 9kk käytössä täysin toimivana. Lieneekö joku päivitys tullut ja sotkenut... Tosin toisella puolella keittiötä on tismalleen samanlainen ohjain joka ei räpsytä, valot ovat eri.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
583
Ärsyttävä juttu Trådfri 30w lediohjaimen kanssa: keittiön tason valot räpsähtävät vienosti n. 10sek välein. Pitänee kokeilla resetoida tuo ohjain. Ollut 9kk käytössä täysin toimivana. Lieneekö joku päivitys tullut ja sotkenut... Tosin toisella puolella keittiötä on tismalleen samanlainen ohjain joka ei räpsytä, valot ovat eri.
Meillä räpsyy satunnaisesti, muutaman kerran viikossa. Olen ajatellu että jotenkin ohjain kyykkä kun siinä on just max. w valoja perässä. Aion kokeilla toista ohjainta vanhan rinnalle jakamaan kuormaa.
 

puh

Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
94
Onko kukaan onnistunut saamaan Lidlin liikeilmaisinta liitettyä conbee2 kautta home assistantiin? Kokeilin hakea Phosconilla mutta ei löydä millään.
Edit: Onnistui se sittenkin kun tarpeeksi monta kertaa yritti.
 
Viimeksi muokattu:

hoffmann

ich komme
NOSTO
Liittynyt
04.01.2017
Viestejä
962
Tätä on varmaan jo käsitelty tässäkin ketjussa (kaksi eri "versiota" samasta HUE lampusta), mutta onko näillä lampuilla mitään merkittävää eroa jommankumman hyväksi? Vastaavat löytyi myös mm. Gigantista.
Ilmeisesti tuo alempi on uudempi ja hiukan pienempitehoinen (5W vs. 4,3W)? Onko sillä mainittavaa merkitystä (esim. ei käy niin kuumana -> kestää ehkä kauemmin)?
 
Liittynyt
10.05.2019
Viestejä
85
Tätä on varmaan jo käsitelty tässäkin ketjussa (kaksi eri "versiota" samasta HUE lampusta), mutta onko näillä lampuilla mitään merkittävää eroa jommankumman hyväksi? Vastaavat löytyi myös mm. Gigantista.
Ilmeisesti tuo alempi on uudempi ja hiukan pienempitehoinen (5W vs. 4,3W)? Onko sillä mainittavaa merkitystä (esim. ei käy niin kuumana -> kestää ehkä kauemmin)?
Taitavat olla ihan identtiset lamput ja alimmainen on vain uudistettu pakkaus "tarkennetuilla spekseillä". Ohessa kuva minkälainen lamppu löytyy tosta ylemmästä "vanhemmasta" paketista

20211120_100903.jpg
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 118
Onko joku jatkanut Hue lightstrip plus V2:sta uudemmalla V4 jatkopalalla?
Ilmeisesti muuten ok, mutta liitin on eri kokoinen, mutta sen saanee helposti patentoitua.

Tuota V2:sta ei taida mistään enää löytyä ja vajaa metrin pätkälle olisi käyttöä.

Toinen vaihtoehto on tietysti napata tarvittava määrä toisesta 2 metrisestä.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
216
Minulla on ylimääräisenä käyttämätön vanhempi Lightstrip Plus 1m jatkopala. Laita YV:tä jos haluat siitä tarjota jotain.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 627
Viestejä
4 186 593
Jäsenet
70 773
Uusin jäsen
Greippi

Hinta.fi

Ylös Bottom