Älykellot

Liittynyt
27.01.2022
Viestejä
110
Kiinnostava ajatus kyllä. Mutta en oikein tiedä, onko järkeä ostaa kolme vuotta vanhaa mallia ja uusi malli onkin jo melkoisen kallis (ja myös kooltaan tuo taitaa olla aika iso). Huaweita vastaan ei ole sinänsä mitään, edelleen käytössä Huawein luuri, joka joskin menossa varmaan piakkoin vaihtoon.
Joo, uusi on aika kallis, siksi ehdotinkin tuota GT 3 Pro:ta. Julkistettu kai toukokuussa 2022, eli kaksi vuotta sitten. En usko et sinällään haittaa. En nyt muista miten päivityksiä oli luvattu. Mutta loisto kello kyllä, jos ei ihan täysveriseen älykelloon ole tarvetta. Tuossa on hyvinkin paljon ominaisuuksia ja saa myös jonkun verran kolmansien osapuolien appeja. Ja tosiaan Huawei Health sovellus on kyl hyvä ja monipuolinen .
 
Liittynyt
02.07.2021
Viestejä
85
Mutta loisto kello kyllä, jos ei ihan täysveriseen älykelloon ole tarvetta.
Mitkä on ne keskeisimmät erot "täysveriseen älykelloon"? En siis tarkalleen tiedä, mitä tuolla termillä tarkoitetaan. Sen tiedän, että maksamaan tällä ei pysty. Garmin Pay toimii Visan/Mastercardin kanssa (mutten tiedä, koskeeko se vain creditiä vai myös debitiä - tosin hällä väliä, kun ei toimi OP:n korteissa toistaiseksi eikä hyödytä siten minua yhtään).

Olisihan tuo GT3 nyt tarjouksessa ja yleisesti ottaen vaikuttaa asialliselta peliltä, mutta koko kyllä hirvittää näin naisena. Se on sentään melkein sentin isompi halkaisijaltaan kuin se 38mm Withings, jota olin katsellut.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 389
Mitkä on ne keskeisimmät erot "täysveriseen älykelloon"? En siis tarkalleen tiedä, mitä tuolla termillä tarkoitetaan. Sen tiedän, että maksamaan tällä ei pysty. Garmin Pay toimii Visan/Mastercardin kanssa (mutten tiedä, koskeeko se vain creditiä vai myös debitiä - tosin hällä väliä, kun ei toimi OP:n korteissa toistaiseksi eikä hyödytä siten minua yhtään).

Olisihan tuo GT3 nyt tarjouksessa ja yleisesti ottaen vaikuttaa asialliselta peliltä, mutta koko kyllä hirvittää näin naisena. Se on sentään melkein sentin isompi halkaisijaltaan kuin se 38mm Withings, jota olin katsellut.
Jokainen tulkitsee tuota "täysiverisyyttä" omalla tavallaan. Itselle se tarkoittaa että kellolla on aito softaekosysteemi johon 3. osapuoli tuottaa sovelluksia. Näitä on lähinnä WearOS ja watchOS. Noidenkin ero on kuin yö ja päivä softan määrän ja laadun suhteen. WearOS:lle on todellisesti rajallisemmin laadukkaita sovelluksia ja Googlella olisi aika paljon tekemistä sen parantamisen kanssa. Mikä ton merkittävyys on kenellekin on täysin kiinni käyttäjästä ja mihin kelloaan haluaa käyttää. Käyttääkö sovelluksia kuten vaikka natiivi Whatsapp, Spotify, Lisäksi noissa tulee yleensä valmistajien laaja softaekosysteemi kuten Googlella Maps, Keep, Home, Fit jne. Noille myös voi löytyä omiin harrastuksiin liittyviä softia kuten itsellä esim. pistelaskuri padelkentille, joka on varmaan eniten käytetty 3. osapuolen softa. Custom kellotauluja löytyy satoja erilaisia jos niiden kanssa kiinnostaa säätää. Mut jos noita ei käytä tai suljetumman laitevalmistajan valmisohjelmista tarjoaa riittävän minimin softapuolelle niin eipä niistä paljoo iloa ole. Ja kyllähän se monesti käytetyimpiä toiminnallisuuksia on puhelimen ilmoitusten lukemiset ja terveysanalytiikat.

Joitain softaesimerkkejä voi katsoa vaikka näistä best apps-listauksista:
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
27.01.2022
Viestejä
110
Mitkä on ne keskeisimmät erot "täysveriseen älykelloon"? En siis tarkalleen tiedä, mitä tuolla termillä tarkoitetaan. Sen tiedän, että maksamaan tällä ei pysty. Garmin Pay toimii Visan/Mastercardin kanssa (mutten tiedä, koskeeko se vain creditiä vai myös debitiä - tosin hällä väliä, kun ei toimi OP:n korteissa toistaiseksi eikä hyödytä siten minua yhtään).

Olisihan tuo GT3 nyt tarjouksessa ja yleisesti ottaen vaikuttaa asialliselta peliltä, mutta koko kyllä hirvittää näin naisena. Se on sentään melkein sentin isompi halkaisijaltaan kuin se 38mm Withings, jota olin katsellut.
Juu, voihan se naisen ranteeseen olla iso. Itselle oli juuri sopiva. Kellossa on Huawei Wallet, mutta ei toimi Suomessa. Itsellä ollut joskus myös noita Withingsin kelloja, hyviä ja tyylikkäitä sinänsä ja hyvä appi, mutta jos kaipaa yhtää viestien lukemista tms. kellon näytöllä katseltavia asioista, niin niiden näyttöala on todella pieni.

Täysverisellä älykellolla tarkoitan lähinnä Googlen Wear OS tai Applen WatchOS käyttöjärjestelmillä toimivia kelloja, joissa monipuolisesti käytössä kolmansien osapuolien sovellukset (Googlen ja Applen sovelluskaupat), lähimaksu jne. Näissä yleensä akun kesto reilusti pienempi, mutta monipuolisemmat palvelut.
 
Liittynyt
02.07.2021
Viestejä
85
Ehkä se täytyy vaan käydä katsomassa noita kelloja jossain liikkeessä ja kokeilla niitä eri kokoja. Ei mulla mikään linnunluinen ranne ole.

Ja ehkä tämän kellon nyt ei tarvitse olla täydellinen eikä sillä tarvitse voida tehdä ihan kaikkea. Jos kuitenkin olisi vähän parempi kuin se muinaisen simppeli Fitbitin aktiivisuusranneke mikä mulla oli (jonka koin kyllä hyödylliseksi).

En viitsisi kuitenkaan yli 300€ laittaa tähän kelloon, kun ei tiedä miten kauan noissakin akut kestää yms. Jotkut valitelleet ainakin Withingseistä, että takuuajan sopivasti päätyttyä on akku mennyt sököksi...
 
Liittynyt
27.01.2022
Viestejä
110
Ehkä se täytyy vaan käydä katsomassa noita kelloja jossain liikkeessä ja kokeilla niitä eri kokoja. Ei mulla mikään linnunluinen ranne ole.

Ja ehkä tämän kellon nyt ei tarvitse olla täydellinen eikä sillä tarvitse voida tehdä ihan kaikkea. Jos kuitenkin olisi vähän parempi kuin se muinaisen simppeli Fitbitin aktiivisuusranneke mikä mulla oli (jonka koin kyllä hyödylliseksi).

En viitsisi kuitenkaan yli 300€ laittaa tähän kelloon, kun ei tiedä miten kauan noissakin akut kestää yms. Jotkut valitelleet ainakin Withingseistä, että takuuajan sopivasti päätyttyä on akku mennyt sököksi...
Vilasin, niin olihan sitä GT4 mallia 200-300€ välissä. Siinä on myös 41mm kellotaululla olevaa versiota, jos se 46mm tuntuu isolta.
 
Liittynyt
02.07.2021
Viestejä
85
Totesin nyt sitten 46-millisen olevan aivan liian suuri, kun kävin noissa lähimmissä operaattoriputiikeissa tsekkaamassa kelloja. Harmi juttu. Venu 3S ja Withingsit (ja vielä mieluummin se pienempi niistä) ovat vielä kohtuullisen kokoisia.

En tiedä, pitäiskö odottaa tarjouksia ja luottaa siihen, että Garminiin saa kikkailtua sen EKG:n toimimaan, vai mennä suoraan tuolla Withingsillä. Google Pixel 2 olisi varmaan paras mahdollinen nikn kooltaan kuin ominaisuuksiltaankin (etenkin jos seuraava puhelin on mahdollisesti myös Pixel), mutta hinta silläkin on niin kova ettei houkuta. Ellei sitten tule jotain tarjouksia. Todennäköisesti ei tule.
 
Liittynyt
08.01.2023
Viestejä
1 965
Totesin nyt sitten 46-millisen olevan aivan liian suuri, kun kävin noissa lähimmissä operaattoriputiikeissa tsekkaamassa kelloja. Harmi juttu. Venu 3S ja Withingsit (ja vielä mieluummin se pienempi niistä) ovat vielä kohtuullisen kokoisia.

En tiedä, pitäiskö odottaa tarjouksia ja luottaa siihen, että Garminiin saa kikkailtua sen EKG:n toimimaan, vai mennä suoraan tuolla Withingsillä. Google Pixel 2 olisi varmaan paras mahdollinen nikn kooltaan kuin ominaisuuksiltaankin (etenkin jos seuraava puhelin on mahdollisesti myös Pixel), mutta hinta silläkin on niin kova ettei houkuta. Ellei sitten tule jotain tarjouksia. Todennäköisesti ei tule.
Jos pystyt syksylle odottamaan niin oletettavasti saa uuden Pixel Watch3 taas kaupanpäällisenä jos saattuu Pixel 9:n ostamaan (nämä nyt mahdollisesti tulossa virallisesti myös suomeen myyntiin). PW3:sta on tulossa myös hieman isommalla kellotaululla varustettu malli ainakin huhujen perusteella.

Olen ainkin itsel ollut todella tyytyväinen tähän PW2:een, vaikka akkukesto onkin vähän niin ja näin (omalla käytöllä pärjää sen noin reilun 1,5 päivää).
 
Liittynyt
14.11.2017
Viestejä
155
Älkää nyt hyvänen aika laskeko arvoa jollekkin EKG "ominaisuudelle". Ranteesta sitä ei mitattua saa ja vielä vähemmän valosensorilla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 708
Älkää nyt hyvänen aika laskeko arvoa jollekkin EKG "ominaisuudelle". Ranteesta sitä ei mitattua saa ja vielä vähemmän valosensorilla.
Ei kai juuri mikään kello sitä valosensorilla väitä tekevänsäkään? Yleensähän siinä pitää toisella kädellä koskea kellon tiettyä (metallista) osaa, eli selvästi kyseessä on sähköinen mittaus eikä optinen.

Toki niin kauan kun kelloja ei ole määritelty lääkinnällisiksi laitteiksi (mitä yksikään valmistaja tuskin lähtee tekemään Euroopassa, sillä byrokratia ja vastuut on aikamoisia), ei niiden tarkkuudesta kannata luulla liikoja.
 
Liittynyt
16.07.2018
Viestejä
77
Tuossa juttua Withings kellon happipitoisuuden mittauksesta.


Itellä on tuo Withings Scanwatch 42mm, ensimmäisestä kellosta meni rikki se nuppi 1,5 vuoden jälkeen, sain uuden kellon takuuseen, ilmeisesti tyyppivika.
Akku kestää todella hyvin, varsinkin verrattuna muihin älykelloihin.
Gps:n puute ja paino miinuksia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 708
Tuossa juttua Withings kellon EKG:sta,


Itellä on tuo Withings Scanwatch 42mm, ensimmäisestä kellosta meni rikki se nuppi 1,5 vuoden jälkeen, sain uuden kellon takuuseen, ilmeisesti tyyppivika.
Akku kestää todella hyvin, varsinkin verrattuna muihin älykelloihin.
Gps:n puute ja paino miinuksia.
EKG ja happisaturaatio on hyvin eri asioita. Ja happisaturaatiota taas mitataan hyvin yleisesti juuri optisesti, tosin kliinisessä käytössä yleensä sormenpäästä tai korvalehdestä.
 
Liittynyt
02.07.2021
Viestejä
85
Jos pystyt syksylle odottamaan niin oletettavasti saa uuden Pixel Watch3 taas kaupanpäällisenä jos saattuu Pixel 9:n ostamaan (nämä nyt mahdollisesti tulossa virallisesti myös suomeen myyntiin).
Onhan tässä tätä kelloa useampi vuosi jo harkittu. Se, olisiko vaikkapa uusi Pixel 9 mun puhelinvalinta, riippuu täysin esimerkiksi puhelimen kameran lopullisesta tasosta ja ominaisuuksista verrattuna kilpailijoihin. Todennäköisesti olisin kuitenkin kiinnostunut lähinnä Pro-mallista, enkä tiedä, kestääkö nykyisen puhelimen akku enää syksyyn asti (eikä kuusvuotiaaseen luuriin oikein kannata vaihtaa, jos edes saa osia). Tällä hetkellä markkinoilla olevista puhelimista Pixel 8 Pro näyttää todennäköisimmältä ostokselta. Sen tiesinkin, ettei noilla Pixel Watcheilla taida olla virallista myyntiä Suomessa, vaikka Verkkis niitä myy.

Älkää nyt hyvänen aika laskeko arvoa jollekkin EKG "ominaisuudelle". Ranteesta sitä ei mitattua saa ja vielä vähemmän valosensorilla.
Ymmärtääkseni Withings on kuitenkin tässä ominaisuudessa markkinoiden edelläkävijä, eikä se mittaus tosiaan missään kellossa perustu valosensoriin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 389
Onhan tässä tätä kelloa useampi vuosi jo harkittu. Se, olisiko vaikkapa uusi Pixel 9 mun puhelinvalinta, riippuu täysin esimerkiksi puhelimen kameran lopullisesta tasosta ja ominaisuuksista verrattuna kilpailijoihin. Todennäköisesti olisin kuitenkin kiinnostunut lähinnä Pro-mallista, enkä tiedä, kestääkö nykyisen puhelimen akku enää syksyyn asti (eikä kuusvuotiaaseen luuriin oikein kannata vaihtaa, jos edes saa osia). Tällä hetkellä markkinoilla olevista puhelimista Pixel 8 Pro näyttää todennäköisimmältä ostokselta. Sen tiesinkin, ettei noilla Pixel Watcheilla taida olla virallista myyntiä Suomessa, vaikka Verkkis niitä myy.


Ymmärtääkseni Withings on kuitenkin tässä ominaisuudessa markkinoiden edelläkävijä, eikä se mittaus tosiaan missään kellossa perustu valosensoriin.
Kannattaa sitten EKG:stä huomioida että sehän tunnistaa vaan tietynlaiset häiriötilanteet, joita perusterveellä ihmisellä ei juurikaan ole. Se pitää myös itse erikseen aina ajaa. Toki jos on taipumusta rytmihäiriöihin niin kellolla sen voi saada talteen lääkärille näytettäväksi mutta muuten sen hyötyarvo on kuitenkin aika rajallinen.
 
Liittynyt
02.07.2021
Viestejä
85
Kannattaa sitten EKG:stä huomioida että sehän tunnistaa vaan tietynlaiset häiriötilanteet, joita perusterveellä ihmisellä ei juurikaan ole. Se pitää myös itse erikseen aina ajaa. Toki jos on taipumusta rytmihäiriöihin niin kellolla sen voi saada talteen lääkärille näytettäväksi mutta muuten sen hyötyarvo on kuitenkin aika rajallinen.
Sepä tässä onkin eräänlaisena kannustimena, kun en ole perusterve.
 
Liittynyt
14.11.2017
Viestejä
155
Kannattaa sitten EKG:stä huomioida että sehän tunnistaa vaan tietynlaiset häiriötilanteet, joita perusterveellä ihmisellä ei juurikaan ole. Se pitää myös itse erikseen aina ajaa. Toki jos on taipumusta rytmihäiriöihin niin kellolla sen voi saada talteen lääkärille näytettäväksi mutta muuten sen hyötyarvo on kuitenkin aika rajallinen.
Virheellisen diagnostiikan riski aika korkea tuossa yksinään, Mutta tietty onhan se lisänä jos rintatuntemuksia tulee, niin rauhoittuu paikalleen mittauksen ajaksi.
 

Lare

Error 404
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
3 997
Samsung Galaxy Watch 5 Pro kävi toisen kerran huollossa. Muutama päivä meni ja ongelmat jatkuivat. Katkoo yhteyttä ja akku tyhjenee päivässä. Lisäksi puhelimen päässä Wearable-sovellus hyppii näytölle, syö puhelimen akun ja poistaa ilmoitukset käytöstä. Käyttökelvotonta kuraa.

Mitä tilalle? Akku saisi kestää useamman päivän, liikuntaa ja aktiivisuutta pitäisi seurata hyvin, lajeina pitää olla hiihto ja maastopyöräily ja ilmoitukset pitäisi näkyä kattavasti. Onko Huawei parantunut yhtään näiden ilmoituksien suhteen? Aikanaan ei osannut näyttää esimerkiksi emojeita ja monilta sovelluksilta puuttui kuvake.

Puhelimena on OnePlus 11 ja uusi OnePlussan kello olisi kiinnostava. Hiihdon puuttuminen lajeissa on kuitenkin iso ongelma.
 
Liittynyt
27.01.2022
Viestejä
110
Samsung Galaxy Watch 5 Pro kävi toisen kerran huollossa. Muutama päivä meni ja ongelmat jatkuivat. Katkoo yhteyttä ja akku tyhjenee päivässä. Lisäksi puhelimen päässä Wearable-sovellus hyppii näytölle, syö puhelimen akun ja poistaa ilmoitukset käytöstä. Käyttökelvotonta kuraa.

Mitä tilalle? Akku saisi kestää useamman päivän, liikuntaa ja aktiivisuutta pitäisi seurata hyvin, lajeina pitää olla hiihto ja maastopyöräily ja ilmoitukset pitäisi näkyä kattavasti. Onko Huawei parantunut yhtään näiden ilmoituksien suhteen? Aikanaan ei osannut näyttää esimerkiksi emojeita ja monilta sovelluksilta puuttui kuvake.

Puhelimena on OnePlus 11 ja uusi OnePlussan kello olisi kiinnostava. Hiihdon puuttuminen lajeissa on kuitenkin iso ongelma.
Noista miettimistäsi kellomerkeistä mulla on tällä hetkellä Huawei GT 3 Pro (kaapissa) ja OnePlus Watch 2 (käytössä). Molemmat hyviä kelloja. Oneplussassa enemmän ominaisuuksia johtuen Wear OS:stä, Huaweissä parempi/monipuolisempi puhelinappi ja ehkä paremmat terveys/liikuntaominaisuudet, ainakin joltain osin. OnePlussassa taas esim. suliksen osalta parempi, saa hyvää dataa lyönneistä mitä Huaweissä ei ole. Tota murtomaahiihtoa ei ole OnePlussassa, mutta sinne voi itse rakentaa treenejä/lajeja joihin voi sisällyttää haluamaansa dataa. Huawein murtsikkamittaus on hyvin rajattua datan osalta, joten OnePlussaan saa itse rakentamalla käytännössä samat tiedot. Itse ainakin alustavasti tein ja nimesin murtomaahiihdon, padelin ja ruohonleikkuun :D Tohon Huawein ilmoitusasiaan en nyt muista miten meni. Ihan hyvin toi GT3 Pro minusta ilmoituksia näyttää.
 
Liittynyt
09.12.2023
Viestejä
50
Noista miettimistäsi kellomerkeistä mulla on tällä hetkellä Huawei GT 3 Pro (kaapissa) ja OnePlus Watch 2 (käytössä). Molemmat hyviä kelloja. Oneplussassa enemmän ominaisuuksia johtuen Wear OS:stä, Huaweissä parempi/monipuolisempi puhelinappi ja ehkä paremmat terveys/liikuntaominaisuudet, ainakin joltain osin. OnePlussassa taas esim. suliksen osalta parempi, saa hyvää dataa lyönneistä mitä Huaweissä ei ole. Tota murtomaahiihtoa ei ole OnePlussassa, mutta sinne voi itse rakentaa treenejä/lajeja joihin voi sisällyttää haluamaansa dataa. Huawein murtsikkamittaus on hyvin rajattua datan osalta, joten OnePlussaan saa itse rakentamalla käytännössä samat tiedot. Itse ainakin alustavasti tein ja nimesin murtomaahiihdon, padelin ja ruohonleikkuun :D Tohon Huawein ilmoitusasiaan en nyt muista miten meni. Ihan hyvin toi GT3 Pro minusta ilmoituksia näyttää.
Huawei on tietyiltä ominaisuuksiltaan ihan kelpo kamaa. Hyvä akkukesto ja työn laatu. Health sovelluskin on parantunut ajan myötä ihan kelvolliseksi. Mutta Huaweista jäi nykyisen Watch 3 Pron kanssa kyllä aikamoinen paskanmaku suuhun. Kyse oli ohjelmiston päivityksestä. Se ei päivittynyt vaikka uusia versioita oli jo olemassa ja originaali oli järkyttävän buginen. Lähdin selvittämään asiaa ensin myyjältä (Elisa) jossa ei osattu sanoa mitään hyödyllistä. Kello lähetettiin huoltoon, jossa sanottiin nykyisen version olevan uusin. Tiesin heti, että valehtelevat, ja jouduin maksamaan 50€ kuluja.
Eräällä foorumilla sitten ilmeni, että kyseessä on isompi ongelma. Kellon firmiksessä oli bugi joka esti päivitykset tietystä fw versiosta eteenpäin.

Kun fw oli jo 3 versiota jäljessä laitoin kyselyä Huawein englanninkieliseen aspaan, jonka kanssa kävinkin täysin hyödyttömän keskustelun. Sieltä sönkötettiin uudestaan ja uudestaan samaa jargonia tarkista verkkoyhteys, käynnistä uudelleen odota pari päivää. Kerroin aina uudelleen, että kaikki on kokeiltu, ei auta. Lopulta annoin turhautuneena aika kiukkuista palautetta, eikä sieltä enää kuulunut mitään. Eikä tarvinnutkaan.

Lopulta homma selvisi juurikin bugisen firmiksen ansiosta. GPS ei toiminut (edelleenkään), joten keksin lähettää kellon uudelleen huoltoon sen toimimattomuuden takia. Ja ihme tapahtui. Yhtäkkiä huolto olikin löytänyt uuden firmwaren, jolla vika korjattiin takuuseen. Uudella firmiksellä päivitykset alkoivat toimimaan. Tämä oli mielestäni Huaweilta ja huollolta niin luokatonta touhua, että harkitsen kyllä tarkkaan ostanko kyseisen firman tuotteita enää koskaan.
 
Liittynyt
07.11.2023
Viestejä
22
Onkos kukaan siirtynyt älykellosta vähemmän älykkääseen ja katunut päätöstä?
Ollut nyt käytössä Galaxy watch 4 classic sen parisen(?) vuotta mutta alkanut tosissaan pänniä että saa ladata puolentoista päivän välein. Kattelin tuossa tarjontaa niin silmään iski tuo Garmin instinct 2x solar, ei ainakaan akunkesto aiheuttaisi päänvaivaa.
En nyt mikään älyominaisuuksien suurkuluttaja ole, perusterveyden seurantaa ja ilmoituksien lukeminen/hallinta on suurimmat käyttötarkoitukset. GW:ssä tulee melkein pelkästään käytettyä pyörivää bezelia, niin en usko että nappeihin siirtyminenkään aiheuttaisi sen enempää tuskaa.
 
Liittynyt
04.01.2018
Viestejä
610
Onkos kukaan siirtynyt älykellosta vähemmän älykkääseen ja katunut päätöstä?
Ollut nyt käytössä Galaxy watch 4 classic sen parisen(?) vuotta mutta alkanut tosissaan pänniä että saa ladata puolentoista päivän välein. Kattelin tuossa tarjontaa niin silmään iski tuo Garmin instinct 2x solar, ei ainakaan akunkesto aiheuttaisi päänvaivaa.
En nyt mikään älyominaisuuksien suurkuluttaja ole, perusterveyden seurantaa ja ilmoituksien lukeminen/hallinta on suurimmat käyttötarkoitukset. GW:ssä tulee melkein pelkästään käytettyä pyörivää bezelia, niin en usko että nappeihin siirtyminenkään aiheuttaisi sen enempää tuskaa.
Minä siiirryin garminista GW 2 sitten takaisin garminiin, fenix 6. Omalla käytöllä en ole katunut enkä jäänyt kaipaamaan mitään. Viestin näkee Garministakin ja kuka soittaa ja se riittää itselle.
Napeilla selaaminen valikoissa toimii ihan hyvin, joten en kaipaa kosketusnäyttöä.
On silläkin puolensa jossain asiassa.
Pitkä akun kesto on ihan mukava ominaisuus.
Vaikka GW voi vastata viesteihin ja soittaa niin kyllä lopulta aina sen tein puhelimella.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 110
Onkos kukaan siirtynyt älykellosta vähemmän älykkääseen ja katunut päätöstä?
Ollut nyt käytössä Galaxy watch 4 classic sen parisen(?) vuotta mutta alkanut tosissaan pänniä että saa ladata puolentoista päivän välein. Kattelin tuossa tarjontaa niin silmään iski tuo Garmin instinct 2x solar, ei ainakaan akunkesto aiheuttaisi päänvaivaa.
En nyt mikään älyominaisuuksien suurkuluttaja ole, perusterveyden seurantaa ja ilmoituksien lukeminen/hallinta on suurimmat käyttötarkoitukset. GW:ssä tulee melkein pelkästään käytettyä pyörivää bezelia, niin en usko että nappeihin siirtyminenkään aiheuttaisi sen enempää tuskaa.
Siirryin Galaxy Watch 4 LTE:stä Garmin Forerunner 745:een tammikuussa ja en voi enää tyytyväisempi olla. Huomasin että käytin hyvin vähän mitään älyominaisuuksia kellosta, ja siinä myös sim-paikka jäi lopulta tyhjän pantiksi.

Kosketusnäyttö oli lähinnä riesa, aina sai olla laittamassa näyttölukkoa päälle tai pois tai kärsiä hihan sisällä tms. tulevista haamukosketuksista. Garminin treeniominaisuudet on tuossa vanhassakin mallissa aivan loistavat, se tsemppaa tosi hyvin liikkumaan ja kaikki perus unenseurannat sun muut toimii.

Tässä ei ole HRV-mittausta mutta nyt kun mietin niin jos olisin uutta kelloa hankkimassa, ottaisin jonkun Instinct-sarjalaisen, pieni koko on tosi tärkeä etu mun kukkakeppiranteille joten varmaan Instinct 2 perusmalli tulisi napattua.

Oikeastaan ainoa älyominaisuus jota tarvitsen on ilmoitukset, ja siinä mielessä tuo mustavalkoinen MIP-näyttö ajaisi asiansa tosi hyvin. Ostin tämän 745:n käytettynä ja tämä nyt oli tällainen proof of concept itelle, voi olla että ensi vuonna on jo joku Instinct ranteessa. Nappikäyttöliittymästä en voi kuvitella luopuvani.
 
Liittynyt
07.11.2023
Viestejä
22
Näitten kommentien perusteella uskon että uskaltaa lähteä kokeilemaan, itselläkin riittää se että saa kellosta katsottua mitä ilmoitusta tulee tai kuka soittaa ettei tarvisi sitä puhelinta kaivaa taskusta. Mitä enemmän asiaa pohtii niin en keksi ainuttakaan ominaisuutta mitä jäisi GW:ssä kaipaamaan, tosin varmaan joku vielä yllättää mutta en usko etteikö sen kanssa voisi elää.

Tuo instinct tosiaan tarttui silmään ensimmäiseksi akunkeston vuoksi, mutta mitä enemmän siihen on tutustunu niin ominaisuuksiltaan juuri sitä mitä olisi hakemassa eikä mitään ns. turhuuksia. Tulee puhelimessa käytettyä taskulamppua miltei päivittäin niin se että se löytyy kellosta on kova sana.
Eihän tuo vekotin mikään siistein toimistolle ole mutta jätkäkin sen verran hurjan näköinen koronavuosien jälkeen että istuu varmaan kun nyrkki silmään.
Eikai tässä muuta kuin odotella että tulisi alennukseen johonkin.
 
Liittynyt
27.01.2022
Viestejä
110
Näitten kommentien perusteella uskon että uskaltaa lähteä kokeilemaan, itselläkin riittää se että saa kellosta katsottua mitä ilmoitusta tulee tai kuka soittaa ettei tarvisi sitä puhelinta kaivaa taskusta. Mitä enemmän asiaa pohtii niin en keksi ainuttakaan ominaisuutta mitä jäisi GW:ssä kaipaamaan, tosin varmaan joku vielä yllättää mutta en usko etteikö sen kanssa voisi elää.

Tuo instinct tosiaan tarttui silmään ensimmäiseksi akunkeston vuoksi, mutta mitä enemmän siihen on tutustunu niin ominaisuuksiltaan juuri sitä mitä olisi hakemassa eikä mitään ns. turhuuksia. Tulee puhelimessa käytettyä taskulamppua miltei päivittäin niin se että se löytyy kellosta on kova sana.
Eihän tuo vekotin mikään siistein toimistolle ole mutta jätkäkin sen verran hurjan näköinen koronavuosien jälkeen että istuu varmaan kun nyrkki silmään.
Eikai tässä muuta kuin odotella että tulisi alennukseen johonkin.
Lähimaksu ominaisuus kellossa (Google Pay) on ihan jees, kun nyt sitä päässyt OnePlus Watch 2:sen kautta käyttämään. Kännykässä toinen kortti asennettuna ja kellossa toinen kortti. Ei tartte kortteja pitää mukana käytännössä ollenkaan. Garminilla ei näköjään ole kaikkien pankkien kortteja tuettuna Garmin Pay -ominaisuudessa.
 
Liittynyt
02.02.2017
Viestejä
1 650
Onkos kukaan siirtynyt älykellosta vähemmän älykkääseen ja katunut päätöstä?
GW 6 itsellä käytössä. Tarkoitus oli ottaa mielestäni tyylikkäämpi Withings Nova käyttöön, mutta ei se todella minimaalinen tiedon määrä näytöllä ollut millään mittarilla mieluisa. Suosittelen siis ostamaan älyttömän kellon jostain, missä on hyvä palautusoikeus ja sitä saa oikeasti testata. Olisin nimittäin katunut melko pirusti jos olisin ostanut tuon Novan ilman palautusoikeutta.

Niin ja älyttömän kellotaulu on sitten se sama niin kauan kuin kello on käytössä. Minusta on ihan piristävää, että kellotaulua saa vaihdettua, vaikka hyvän löytäminen tuolta satojen (vai jo tuhansien?) paskojen seasta on melko työlästä.

Akkukesto puolestaan on sellainen, jota olisin arvostanut kovasti, toki se tuleekin pääosin just siitä vähemmästä älystä. GW 6:sta on oikeasti koko ajan akku loppu ja saatan huomata töihin lähtiessä, että sehän on pimeänä.

GW 6:sesta olen rajoittanut ilmoituksia, koska en tarvitse kelloon mitään sähköposteja yms. Silti esim Whatasppiin vastaaminen on joskus ihan kätevää ja musan ohjailu ynnä muu yksinkertainen pieni älytoiminta. Yöllä pidän Ouraa, koska muun paremmuuden lisäksi kello on vain paljon kankeampi varuste yöksi käteen.
 
Liittynyt
04.01.2018
Viestejä
610
Niin ja älyttömän kellotaulu on sitten se sama niin kauan kuin kello on käytössä. Minusta on ihan piristävää, että kellotaulua saa vaihdettua, vaikka hyvän löytäminen tuolta satojen (vai jo tuhansien?) paskojen seasta on melko työlästä.
Garmin ei ole varsinainen älykello mutta siihen on ja vaikka kuinka paljon kellotauluja.
Monia niistä voi myös muokata mieleisen näköiseksi.
Garminiin voit myös itse tehdä kellotaulun sellaisen mikä miellyttää.
 
Liittynyt
14.02.2017
Viestejä
1 359
Itse luokittelisin kellot 3:een kategoriaan:

1. älykello = WearOS tai Applen kello. Nämä erityisesti siihen tarkoitukseen jos ei halua puhelinta kantaa mukana, mutta haluaa silti olla tavoitettavissa, esim lenkillä, uimassa yms. WearOS on ropelleripäille myös hyvä koska voi Taskeria käyttää ja sideloadaa Android ohjelmia yms ohjata kodin valaistusta kellosta.
2. "semi älykello" = esim Amazfit kellot ja on näitä muutama muukin. Mikä tekee "semi älykelloksi" on se että löytyy sovelluskauppa johon kuka vain voi ohjelmia lisätä, mutta näissä ecosysteemi ei ole yhtä iso kuin WearOS tai apple watchilla.
3. urheilukellot/rannekkeet = näihin ei yleensä pysty ohjelmia asentamaan, erityisesti 3rd party ohjelmia

Näihin kaikkiin kategorioihin löytyy kelloja joilla voi lähimaksaa NFC:llä. NFC maksu on vakio ominaisuus älykelloissa, kun taas "semi älykelloista" ehkä puolet tukee, puolet ei ja sitten urheilukelloista suurin osa ei tue, mutta on kuitenkin poikkeuksia, esimerkkinä Xiaomin Mi Bandeja on joilla toimii lähimaksaminen suomessa.
Toinen yhtenevä näissä on tietenkin urheilun seuraaminen ja se onnistuu kaikilta näiltä. Se kuinka hyvä seuranta näissä on, siihen löytyy hyvä youtube kanava joka testailee ja rankkaa tämän osa-alueen.

Eli millanen älykello tai "älykello" sopii itselle, on ihan täysin siitä kiinni mitä ominaisuuksia haluaa, esimerkiksi:

-Lenkillä olla tavoitettavissa ilman puhelinta -> WearOS tai Apple watch
-mahdollisimman tarkka urheilun seuranta -> todennäköisesti "semi älykello"
-askelmittari ja ehkä NFC maksu -> NFC maksua tukeva urheiluranneke
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
27.01.2022
Viestejä
110
Itse luokittelisin kellot 3:een kategoriaan:

1. älykello = WearOS tai Applen kello. Nämä erityisesti siihen tarkoitukseen jos ei halua puhelinta kantaa mukana, mutta haluaa silti olla tavoitettavissa, esim lenkillä, uimassa yms. WearOS on ropelleripäille myös hyvä koska voi Taskeria käyttää ja sideloadaa Android ohjelmia yms ohjata kodin valaistusta kellosta.
2. "semi älykello" = esim Amazfit kellot ja on näitä muutama muukin. Mikä tekee "semi älykelloksi" on se että löytyy sovelluskauppa johon kuka vain voi ohjelmia lisätä, mutta näissä ecosysteemi ei ole yhtä iso kuin WearOS tai apple watchilla.
3. urheilukellot/rannekkeet = näihin ei yleensä pysty ohjelmia asentamaan, erityisesti 3rd party ohjelmia

Näihin kaikkiin kategorioihin löytyy kelloja joilla voi lähimaksaa NFC:llä. NFC maksu on vakio ominaisuus älykelloissa, kun taas "semi älykelloista" ehkä puolet tukee, puolet ei ja sitten urheilukelloista suurin osa ei tue, mutta on kuitenkin poikkeuksia, esimerkkinä Xiaomin Mi Bandeja on joilla toimii lähimaksaminen suomessa.
Toinen yhtenevä näissä on tietenkin urheilun seuraaminen ja se onnistuu kaikilta näiltä. Se kuinka hyvä seuranta näissä on, siihen löytyy hyvä youtube kanava joka testailee ja rankkaa tämän osa-alueen.

Eli millanen älykello tai "älykello" sopii itselle, on ihan täysin siitä kiinni mitä ominaisuuksia haluaa, esimerkiksi:

-Lenkillä olla tavoitettavissa ilman puhelinta -> WearOS tai Apple watch
-mahdollisimman tarkka urheilun seuranta -> todennäköisesti "semi älykello"
-askelmittari ja ehkä NFC maksu -> NFC maksua tukeva urheiluranneke
Huawein kelloissa on Huawei Wallet, mutta se ei toimi Suomessa, joten Huawei kelloilla ei voi maksaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 389
Onkos kukaan siirtynyt älykellosta vähemmän älykkääseen ja katunut päätöstä?
Ollut nyt käytössä Galaxy watch 4 classic sen parisen(?) vuotta mutta alkanut tosissaan pänniä että saa ladata puolentoista päivän välein. Kattelin tuossa tarjontaa niin silmään iski tuo Garmin instinct 2x solar, ei ainakaan akunkesto aiheuttaisi päänvaivaa.
En nyt mikään älyominaisuuksien suurkuluttaja ole, perusterveyden seurantaa ja ilmoituksien lukeminen/hallinta on suurimmat käyttötarkoitukset. GW:ssä tulee melkein pelkästään käytettyä pyörivää bezelia, niin en usko että nappeihin siirtyminenkään aiheuttaisi sen enempää tuskaa.
Sun omista tarpeista ja käyttötapauksistahan toi on täysin kiinni eli siinä mielessä turhaa kysyä muiden mielipiteitä etenkin kun sulla jo älykello on. Jos et mitään älykellon ominaisuuksia käytä ja akkukesto ottaa päähän niin varmaan joku yksinkertaisempi ja vähemmän ominaisuuksia sisältävä "tyhmempi" kello toimii paremmin.

Jos taas haluaa älykellossa pysyä niin voi tietenkin harkita tuoretta OnePlus Watch 2:sta, jossa on tuo uusi WearOS:n ja RTOS:n yhdistävä hybriditoteutus. Sillä saa tehokäytössä noin 50h ja markkinointitunteina optimoimalla 100h akkukeston. Hybriditoteutuksena sitä voi myös ajaa powersave moodissa pelkällä RTOS-käyttöjärjestelmällä useita päiviä ja siinäkin pitäisi kuitenkin perusominaisuudet toimia. Lisäksi tossa on myös kellojen kategoriassa kohtuullisen ripeä lataus eli 15min latauksella saa 50% ja 50min 0-100%. Tarkempia speksejä vaikka tästä akkutestistä. Toikin vaikuttaa yllättävän paljon käyttökokemukseen vs. Samsungin tuskasen hidas lataus.

Jos haluaa Sampassa pysyä niin sieltähän on tänä vuonna tulossa toi Galaxy Watch 7 Pro, johon on tornareiden mukaan tulossa 600 mAh akku eli varmaan tulee hätyytteleen pisimpiä akkukestoja vaikkei siinä ilmeisesti tuommoista hybriditoteutusta olekaan.
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 466
Viestejä
4 192 165
Jäsenet
70 745
Uusin jäsen
Rroy

Hinta.fi

Ylös Bottom